Ulises Hilarión Heureaux Lebert, meyor conocíu como Ulises Heureaux alies Lilis (21 d'ochobre de 1845San Felipe de Puerto Plata – 26 de xunetu de 1899Moca) foi un militar y políticu dominicanu. Foi presidente del so país en trés causes: del 1 de setiembre de 1882 al 1 de setiembre de 1884, ente'l 6 de xineru y el 27 de febreru de 1887, y nuevamente dende'l 30 d'abril de 1889 hasta'l so asesinatu en 1899. La so forma de gobiernu dictatorial condució al país a la bancarrota, situación que provocó una fuerte inestabilidá política y foi la causa principal de la posterior intervención norteamericana de 1916.

Ulises Heureaux
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu San Felipe de Puerto Plata21 d'ochobre de 1845[1]
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Muerte Moca26 de xunetu de 1899[1] (53 años)
Sepultura Catedral de Santiago Apóstol (Santiago de los Caballeros) (es) Traducir
Causa de la muerte homicidiu
Estudios
Llingües falaes inglés
Oficiu políticumilitar
Creencies
Partíu políticu Partido Azul (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Heureaux nació'l 21 d'ochobre de 1845 en San Felipe de Puerto Plata, fíu natural de Josefa Lebert, natural de les Islles Vírxenes y José Alejandro D'Assás Heureaux Fortune, nacíu na colonia francesa, y capitán de navío de la Marina Francesa que yera fíu d'una esclava negra y de un plantador blancu francés. Abandonáu pol so padre (anque más tarde diéra-y el so apellíu), los sos primeros años desendolcar a la solombra del cuidu maternu. La so madre, miembru d'una familia bien probe, nun pudo faer grandes coses mientres los primeros años de la vida de Ulises.

Un amigu de la familia encargar de brinda-y les primeres conocencies de lletres y matemátiques. Ye notable que siendo inda bien nuevu, llegó a falar y escribir fluidamente en francés ya inglés, y a apoderar el creole haitianu.

Incorporar na milicia y probó la so valentía nos campos de batalla, xubiendo de rangu poles sos habilidá pal combate.

El so entamu militar editar

Cuando República Dominicana foi amestada a España en 1861, munchos dominicanos se insurreccionaron col enfotu de restaurar la independencia perdida. Lilís integrar con entusiasmu a esi movimientu y entró al serviciu del xeneral Gregorio Luperón. Desempeñar con tanta brillantez que se convirtió nel principal llugarteniente del xeneral.

Cuando tuvo la oportunidá de combatir nel Sur demostró tol so coraxe y capacidá de guerreru. Lluchó ellí per dellos meses y de esta manera conoció más a xeitu la rexón y los sos homes. Al terminar la campaña, yá llograra'l rangu de xeneral.

Ascensu al poder editar

Yá llograda la restauración de la República, siguió secundando al Xeneral Luperón, trabayando xunto a él pa derrocar a Bonaventura Báez, quien llograra'l poder pero que la so forma de gobernar nun prestaba a Luperón.

Al surdir el Partíu Azul y xubir a la presidencia Ulises Francisco Espaillat, Lilís, que se convirtiera n'unu de los líderes d'esi partíu, foi nomáu Ministru de Guerra y Marina .

Luperón algamó la presidencia en 1879, pero escoyó permanecer nel so tierra natal onde s'estableció como un prósperu mercader de tabacu, delegando en Heureaux l'autoridá en Santu Domingu.

El padre católicu Fernando Arturo de Meriño asumió la presidencia en setiembre de 1880 siendo Heureaux nomáu Ministru d'Interior y Policía.

1ª presidencia (1882-1884) editar

Al términu de dos años, Meriño pasó-y les riendes del gobiernu a Heureaux, quien caltuvo un gobiernu democráticu mientres el periodu constitucional 1 de setiembre de 1882 hasta 1 de setiembre de 1884. Sol so primer gobiernu fomentóse la política d'inmigración estranxera a territoriu dominicanu, treslladar al país los restos de Duarte dende Venezuela, aumentóse los ingresos fiscales y reforzóse la profesionalización de los militares con cuenta de brindaren meyor serviciu al Estáu.

Empiezu de la dictadura editar

 
El gobiernu de Heureaux carauterizar pola represión y ye recordáu como unu de los gobernantes más desbalidores y que terminó llevando al país a la bancarrota.

Les alministraciones de Luperón y Meriño favorecieron una relativa estabilidá política al país situación que se caltuvo nel primer periodu de Heureaux, onde solo se verificó un llevantamientu de relevancia.

Pa 1884, col partíu azul como entidá política dominante, nun había nin un potencial socesor ente los varios caudiellos locales que constituyíen el grupu de líderes de la república. Luperón que siguía siendo'l líder del "Partíu Azul", decidió sofitar al Xeneral Segundu Imbert, ente que Heureaux sofito la candidatura del Xeneral Francisco Gregorio Billini. Heureaux aseguró a Luperón que se pondría de llau de Imbert en casu de que'l mesmu ganara les eleiciones, pero cometió un fraude al enllenar de votos les urnes de precintos clave y asegurando d'esa forma la eleición de Billini.

Dempués de ser electu'l 1 de setiembre de 1884, Billini aguantar a los esfuercios de Heureaux pa manipolialo, a lo qu'esti respondió espardiendo rumores de que Billini decretaría una amnistía política col fin de poder conspirar col ex-presidente Cesáreo Guillermo en contra del lideralgu de Luperón nos Azules. Esto traxo de resultes una crisis gubernamental que forzó a Billini a arrenunciar el 16 de mayu de 1885.

Billini foi reemplazáu pol vice presidente Alejandro Woss y Gil, y Heureaux asumió un rol más activu sol nuevu gobiernu debíu al gran númberu de siguidores qu'ocuparon puestos na alministración pública. Heureaux asumió'l control de l'armada pa enfrentar la rebelión liderada por Guillermo, quien se suicidó antes de ser prindáu, fechu qu'ayudó a ameyorar les rellaciones ente Heureaux y Luperón, enemigos pa tola vida de Guillermo.

2ª presidencia (1887-1899) editar

Luperón en consecuencia sofitó a Heureaux nes eleiciones presidenciales de 1886. El fraude eleutoral que cometió de nuevu llevó a los siguidores del so oponente, Casimiro de Moya, a una rebelión armada nel Valle del Cibao. Sofitáu por Luperón, Heureaux suprimió brutalmente el llevantamientu, poniendo fin al sentir de descontentu qu'acopara a la sociedá dominicana.

Llogrando'l poder nuevamente, Heureaux caltener nes sos manes pol restu de la so vida, tomando los periodos 1887-89, 1889-93, 1893-97 y 1897-99. En 1888 exilió al so mentor Gregorio Luperón, y al añu siguiente forzó al Congresu a pasar una reforma constitucional aboliendo la torga a la re-eleición presidencial y esaniciando el sistema de votación por votu direutu. Amás, forzó que'l Congresu convertir en Convención Nacional con cuenta de que modificar la Constitución pa estender a cuatro años'l periodu presidencial de dos y llograr que les eleiciones celebrárense acordies cola vieya forma indireuta de los colexos eleutorales, en cuenta de la del sufraxu universal. El Congresu non solo complacer, sinón qu'amás-y otorgó'l títulu de Pacificador de la Patria. Pa espandir la so base de poder ya influencia, incorporó nel so gobiernu a miembros del partíu políticu rival: los Colloraos .

Tamién desenvolvió una amplia rede d'espíes, informantes y policías secretos col fin de prevenir rebeliones, asesinar o forzar l'exiliu de políticos negaos a cooperar col so gobiernu. Heureaux enllenó les cárceles de presos políticos, amordazó a la prensa y controló el Congresu.

Heureaux y los sos siguidores arriqueciéronse al traviés de grandes inversiones privaes na puxante economía d'esportaciones. El puntu yera que “la separación ente los bienes privaos del presidente y les finances del Estáu yera vaga, fluyida y casi inesistente.”[2]

Economía y desenvolvimientu a la fin del sieglu XIX editar

Mientres les últimes dos décades del sieglu XIX, el azucre devasó al tabacu como principal productu d'esportación del país como resultancia del ingresu de plantadores d'azucre d'orixe cubanu, qu'emigraron a Santu Domingu arriendes de la Guerra de los Diez Años . Lilís regaló grandes terrenales nos valles de la mariña sureste, onde se construyeron los primeres inxenios azucreros mecanizados del país.

El so dictadura embarcar en dellos proyeutos ambiciosos de modernización del país, incluyendo la electrificación de la ciudá de Santu Domingu, la construcción d'un ponte sobre'l ríu Ozama y l'empiezu del serviciu internu de ferrocarril d'una sola vía coneutando les ciudaes de Santiago y Puerto Plata.[3]

Lilís y l'endeldamientu esternu editar

Coles mires d'arriquecese a sigo mesmu y a los sos siguidores, reforzar el sistema de sobornos, pagar a l'armada, fomentar la industria de los inxenios azucreros y financiar el desenvolvimientu d'infraestructures, Lilís tomó grandes préstamos de bancos europeos y americanos, inclusive mientres los precios del azucre esperimentaben una aguda baxada.

En 1888, tomó un préstamu por trés cuartos de millón de llibres esterlines de la casa de préstamos d'Ámsterdam, Westendorp.[4] La Westendorp Company declarar en bancarrota en 1892, dempués de que la so axente reveló fraudes nel serviciu d'aduanes, onde Heureaux llograra tarifes preferenciales pa dalgunos de los sos acreedores locales.

Un consorciu d'homes de negocios de Nueva York que se llamaben a si mesmos Santu Domingu Improvement Co. mercó la Westendorp, tomando les reclamaciones de les sos bondholders europeos, en cuenta de dos préstamos, unu por $1.2 millones y l'otru por £2 millones, p'aprovir fondos pa la delda esterna del país y que seríen saldaos cola recaldación de les aduanes.[5]

Encarcelamientu y fusilamiento de Marchena editar

El xeneral Arrogante de Marchena Peláez foi introducíu nuna celda solitaria na Torre del Homenaxe y namái yera sacáu encadenáu de la mesma cuando'l dictador realizaba dalguna travesía n'unu de los sos barcos. Heureaux retuvo mientres más d'un añu el fusilamiento del so ex –collaborador hasta producise la eliminación del xeneral Joaquín Campos, delegáu del Gobernador d'Azua. Campos foi asesináu d'un balazu al cayer nuna emboscada fecha por enemigos del gobiernu qu'empecipiaron una rebelión denominada "Rebelión de los Azuanos", col propósitu de ganar a Heureaux. Sicasí, el dictador llogró encalorar la rebelión y aprovechar la ocasión pa fusilar a Marchena nes Clavellinas d'Azua, el 22 d'avientu de 1893, xunto a otru siguidores sos.

Invasión en contra de Heureaux editar

La situación siguió difícil pal dictador nel planu políticu y militar al sufrir un duru revés cola fuxida del so Ministru de Rellaciones Esteriores, Ignacio María González Santín, quien tamién taba implicáu na "rebelión de los azuanos".

González fuxó escontra Puertu Ricu y dende ellí llanzó un manifiestu revelando les negociaciones secretes de Lilís p'arrendar Samaná a los norteamericanos. L'ex –ministru, quien alegó que desconocía eses negociaciones hasta que decidió abandonar el país, viaxó entós a Puertu Príncipe onde alcordó una alianza con Luperón y Moya pa entamar una invasión a finales de marzu de 1894 col plenu respaldu del presidente haitianu Hippolite, quien derrocó al Xeneral Legitime, col sofitu del gobierno norteamericanu.

Heureaux, al tener conocencia de la invasión dio en amedranar nuevamente al mandatariu haitianu comunicándo-y que de siguir sofitándola entós apurriría armes a los sos adversarios nel exiliu por que fueren derrocalo. El dictador, que conocía al gobernante haitianu, sabía que'l so intimidación llograría'l so propósitu y que ésti daría en retira-y el sofitu a los revolucionarios, polo qu'asumió'l mandu del so tropa pa enfrentar a los invasores. Sicasí, el presidente Hippolite apavoriar coles amenaces de Lilís, traicionando a los patriotes, que cuntaben col prestíu de Luperón y el sofitu de los xenerales Casimiro Nemesio de Moya, González y Villanueva.

Los revolucionarios cruciaron la frontera el 25 de marzu de 1894, depués de recibir armes y municiones en Cap-Haïtien, pero fueron fácilmente vencíos por Heureaux. A esti nuevu fracasu de los enemigos del presidente dominicanu, el pueblu denominar "La Revolución de los Bimbines". El calificativu fai referencia al fechu de que los espedicionarios taben dirixíos por homes, qu'en más d'una ocasión demostraron la so homía, pero esta vegada portáronse como neños.

Heureaux chantajeó al presidente haitianu y obligar a apurri-y determinada cantidá de dineru, basáu nel tratáu de 1874. El dictador dominicanu con esos recursos pagó a Francia, en 1895 les compensaciones qu'esi país esixó depués d'ésti violar les Caxes del Bancu Nacional de Santu Domingu en repuestes a les midíes que Marchena adoptó na so contra en 1892.

La agudización de la crisis económica, provocada, en gran midida pol estraordinariu gastu militar en qu'incurría'l gobernante pa poder sostenese obligar a buscar recursos nel estranxeru ensin tener en cuenta les consecuencies. L'alianza qu'alcordó colos direutivos de la Improvement foi una demostración d'ello, yá que aceptó qu'éstos fundaren dos compañíes subsidiarias, "The San Domingo Finance Company" y "San Domingo Railways Company", que los sos únicos oxetivos fueron apurri-y dineru al gobiernu en cuenta de grandes comisiones pa los direutivos de Improvement y p'el mesmu Heureaux.

Les papeletes de Lilís editar

 

Como la política d'endeldamientu esternu escontra posible'l caltenimientu de la so maquinaria política y el so arriquecimientu personal, Heureaux siguía empeñándose por aciu préstamos secretos cola San Domingo Improvement Co., con productores azucreros y comerciantes locales.

En 1897, col país en cantu de la bancarrota, Lilís decide imprimir l'equivalente de cinco millones de dólares en papel moneda carente de respaldu, les que fueron conocíes como les "papeletes de Lilís". Esta impresión de dineru ensin respaldu provocó la quiebra de munchos comerciantes locales.[6] Esto contribuyó a fomentar el descontentu de los comerciantes y plantadores de tabacu del Cibao, lo que desaguó nel ajusticiamiento de Lilís en Moca en xunetu de 1899. Al momentu del so muerte, la delda nacional yera de $35 millones, suma quince veces mayor al presupuestu nacional.

Al expirar el so mandatu, la economía terminaría sol control de los Estaos Xuníos. Al asumir el nuevu gobiernu, metanes una llaceriosa situación económica , esti declarar en bancarrota lo que provocara darréu la intervención militar d'Estaos Xuníos en 1916.

Vida personal editar

Lilís carauterizar por ser muyeriegu, los sos atributos d'home altu y morenu dába-y ciertes facilidaes con delles muyeres, lo que lo llevó a tener delles concubinas, ente elles; Evangelista López (La Cigua), quien se convirtió n'amante y confidente del dictador.

En 1870, yá Lilís embarazara a la suriega Juana (Juanica) Ogando, una "regia mulata", fía de Juan Ogando y Catalina Encarnación, y cola que procrearía a Rosa y Ulises Heureaux Ogando.

El 10 de payares de 1880, Lilís casó con Catalina Flank, puertoplateña nacida en 1856 y fía natural de Rosalía Jean Louis cola cual empezara una rellación en 1873. Lilís y Catalina procrearon cuatro fíos, a los cualos legitimaron, a saber: Rosa (Rosita) de 7 años (nacida en 1873); Ulises de 6 años (nacíu en 1874); Asunción de 2 años (nacida en 1878) y Fenelón de 1 añu (nacíu en 1879).

Lilís tuvo 12 fíos en total con delles muyeres.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Ulises-Heureaux. Apaez como: Ulises Heureaux. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. H. Hoetink, The Dominican Republic: 1859-1900, Pg. 80
  3. Teresita Martinez-Vergne, Nation & Citizen in the Dominican Republic Pg. 28
  4. Eric Paul Roorda, The Dictator Next Door, Pg. 34
  5. Ian Bell, The Dominican Republic, Pg. 59
  6. Frank Moya Pons, The Dominican Republic: A National History, Pg. 271, 275

Bibliografía editar

  • Martínez-Vergne, Teresita Nation and Citizenship in the Dominican Republic (University of North Carolina Press: Chapel Hill, N.C., 2005)
  • Moya-Pons, Frank Dominican Republic: A National History (Hispaniola Books: New Rochelle, NY, 1995)
  • Rodman, Selden Quisqueya: A History of the Dominican Republic (University of Washington Press: Seattle, 1964)