San Gelasio I (circa 410África – 21 de payares de 496Roma) foi'l papa nᵘ 49 de la Ilesia católica de 492 a 496.[3]

Gelasio I
49. Papa

2 marzu 492 - 19 payares 496 (Gregorianu)
Félix III - Anastasiu II
Vida
Nacimientu Áfricacirca 410
Muerte Roma21 de payares de 496 (85/86 años)
Sepultura basílica de San Pedru
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Oficiu sacerdote católicu, escritorobispu católicu
Llugares de trabayu Roma
Santoral
21 de payares
Creencies
Relixón Ilesia Católica[2]
Cambiar los datos en Wikidata

Consideráu por munchos como'l tercer papa d'orixe africanu, la so nacencia nel norte d'África (na Cabilia) ye motivu de discutiniu ente los historiadores, una y bones munchos d'ellos asítiase en Roma. De lo que non cabo dulda yera de que los sos padres sí yeren d'orixe norteafricano.

Excolmulgó al Patriarca de Constantinopla Acacio, que como monofisita defendía la doctrina de qu'en Xesucristu solo taba presente la naturaleza divina, pero non la humana. Esta escomunión provocó'l llamáu cisma acaciano nel que'l Patriarca constantinopolitano cuntó col sofitu del emperador bizantín.

Introdució'l rezu del «Señor, ten piedá» (Kyrie eleison) na misa.

La postura teolóxica del papa quedó espuesta nel so llibru De duabus in Christo naturis (Sobre la naturaleza dual de Cristu).

Separación de poderes editar

Políticamente, la escomunión yera un ataque a los fundamentos del poder envernada del emperador de Bizanciu. Gelasio I sirvir de San Agustín pa formular en 494 -basándose nes lleis romanes- la separación de poderes ente la esfera temporal y espiritual (lo que nun significaba que tuvieren al mesmu nivel). Esta foi la primer vegada en plantegase esta cuestión que definiría una parte de la cultura occidental (ver agustinismu políticu, teocracia y cesaropapismu). Basar na figura bíblica de Melquisedec y en pasaxes del Nuevu Testamentu pa establecer la distinción ente'l poder de la Ilesia, auctoritas, y el del emperador, potestas. Nel derechu romanu la primera yera cimeru a la potestas.

Gelasio I tenía d'esaniciar la teoría del poder bizantín que se basaba nel Cesaropapismu. La cisma nun duró enforma tiempu, anque la so teoría renació más tarde col Papa Gregorio VII so una forma más radical, na que se demandaría non yá la separación de poderes, sinón la sumisión del poder de los reis a l'autoridá del Papa.

Nesti contestu Gelasio dirixó una carta al emperador Anastasio I (491-518) onde formulaba la doctrina de les dos espaes, entendida como la xustificación de la superioridá de la potestá espiritual del Papa sobre la temporal del emperador.[4]

Supresión de ritos paganos y herexíes editar

Suprimió l'antiguu festival romanu de la Lupercalia, consagráu a la fertilidá y purificación. Esti festival, que se realizaba en febreru, foi sustituyíu por otru similar nel que se celebraba la purificación y fertilidá de la Virxe María.

Gelasio I combatió'l maniqueísmu instituyendo que la eucaristía celebrar con pan y vinu, bebida que los maniqueos consideraben impura. Como estos considerábense cristianos, tuvieron d'abandonar la Ilesia. Col maniqueísmu derrotáu, la tradicional eucaristía con pan volvió imponese.

La fixación del Canon de les Escritures foi atribuyíu tradicionalmente a esti Papa, que publicó nun sínodu romanu en 494 la llista de llibros.

A pesar del so curtiu pontificáu (morrió'l 19 de payares de 496), foi unu de los más prolíficos escritores d'ente los primeros papes. Nes sos numberoses cartes esponía la so visión de que Roma tenía primacía sobre los obispos d'Oriente.

La so festividá ye'l 21 de payares, el día del so entierru.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.
  2. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: gelasius. Data de consulta: 19 ochobre 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. «Pope St. Gelasius I» (n'inglés), Catholic Encyclopedia, Nueva York: Robert Appleton Company, 1913, OCLC 1017058 
  4. ilesia/191-rellaciones-ente-la ilesia-y-el-poder-politico-ente-cesaropapismu-y-separacion.html Rellaciones ente la Ilesia y el poder político: ente cesaropapismu y separación en Iuscanonicum.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Félix III
 
Emblema del Papáu
Papa

492-496
Socesor:
Anastasio II