Cesareu d'Arles (circa 470Chalon-sur-Saône – 27 d'agostu de 542Arles) foi un arzobispu d'Arles y santu cristianu honráu'l 27 d'agostu. Nació en Francia de familia relixosa y humilde: parentes atque prosapies supra omnes concives suos de fide potius et moribus floruerunt.

Cesareu d'Arles
arzobispu


obispu

Vida
Nacimientu Chalon-sur-Saônecirca 470
Muerte Arles27 d'agostu de 542 (71/72 años)
Familia
Hermanos/es Cesárea de Arlés (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Oficiu sacerdote católicu, escritorobispu católicu
Santoral
27 d'agostu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Niñez editar

De neñu yera tan arrogante que regalaba la so ropa a los probes y al llegar a casa mediu desnudu dicía a los sos padres “que la robaren”. A los 18 años, ensin consultalo colos sos padres, pidió al so obispu Montés entrar nel orde clerical. La so familia, anque con dificultá, aceptó esti pasu, por culpa de que nun compartía que dexara la casa paterna. Pero pocu dempués, deseosu de mayor entrega a Dios, fuxó al célebre monesteriu na islla de Lérins, frente a Marsella, célebre pola so intensa vida relixosa hasta'l puntu que de fechu se convirtió en seminariu del episcopáu francés. P'algamar el so propósitu tuvo d'escapar de les persones que la so madre mandara pa faelo volver a casa, salvando a nadu un ríu.

En Lérins coepit esse in vigiliis promptus, in observatione sollicitus, in obauditione festinus, in llaborie devotus, in humilitate praecipuus, in mansuetudine singularis (Vita I, 1, 5) aprendiendo la vida monástica a partir de les perseveres Instructiones del abá Fausto. Combatía ensin fuelgu el mesmu yo, exercitaba para colos hermanos la más amplia caridá, guardar de les menores neglixencies a la regla, inclusive involuntaries, que, cuando se faen frecuentes, pueden guarar fuertes cayíes imprevistes, amosábase siempres sollerte a los movimientos del so corazón y pela tarde esaminaba bien la so conciencia pa correxir a otru día les faltes cometíes.

Los superiores encamentáron-y el cargu de despensero, que se daba namái a monxos de costumes irreprensibles, sabios, prudentes y sobrios. Tenía De ocupase de les necesidaes materiales de los monxos, de los güéspedes, de los enfermos. Tomó l'actitú de distribuyir lo necesario a quien, por espíritu d'arrenunciu, nun ciscaben nada pa sigo, y negábase a satisfaer los pidimientos de quien sabía que nun teníen tales necesidaes, por más qu'aportunaren. Esti proceder llevantó tales antipatíes ente estos postreros que l'abá Porcario decidió exonerarlo del so cargu, con gran allegría pa Cesáreo. Movíu pol espíritu de ríxidu ascetismu qu'aprendiera nes Instructiones apurrir a penitencies escesives qu'acabaron minando la so salú. Porcario mandar entós a Arles, onde vivíen unos familiares de Cesáreo, por que se recuperara. Asina foi como abandonó, dempués de cinco o seis años (490-496) aquel llugar nel que suañara pasar tola vida.

Dómina editar

Arles yera una ciudá portuaria, con tol ambiente moral qu'esto significa, pero tamién yera la primer metrópolis eclesiástica de la Galia, con sacerdotes de costumes exemplares ya intensa vida de piedá en munchos fieles. Ente ellos atopaben dos nobles, el senador Firmino y la vilba Gregoria, que socorríen a los probes y acoyíen círculos de les persones más nobles y cultes que pasaben pela ciudá. N'Arles l'abadía de Lérins teníase como yera'l culmen de la santidá, a la que dirixíen consultes, pidimientos, etc. y correspondíen acoyendo con tolos honores a los sos monxos cuando estos teníen de dir a la ciudá.

Firmino y Gregoria, afayando nel monxu Cesáreo un entendimientu bien dotáu, poner so la guía del orador Pomerio, unu de los postreros representantes de la tradición escolástica romana, con cuenta de xuniera en sí les virtúes monástiques y la finura del gustu artísticu.

Creencia Relixosa editar

La llectura de les pasiones humanes, tan vivamente descrites nel autores clásicos, alteriaben l'ánimu de Cesáreo, acostumáu a les llectures y estilu de vida monásticu. Dempués d'un suañu, que-y paeció un avisu de Dios contra tales llectures, abandonó los llibros de sabiduría humana. Non por ello rompió col maestru, qu'influyíu pol so discípulu entró nel cleru y utilizó d'equí p'arriba el so saber retóricu al serviciu del Evanxeliu.

Firmino y Gregoria presentar al obispu de la ciudá, Eón, que al saber que yeren de la mesma tierra ya inclusive parientes, allegróse enforma y, dempués de repitíes insistencies, llogró que l'abá Porcario dexára-y amestalo al so cleru. Una vegada sacerdote, nomar abá d'un monesteriu cercanu a la ciudá. Los monxos, carentes de regla y d'abá, vivíen como otros munchos en Francia, de manera desordenada y a media seña dificultá pasaben d'un monesteriu a otru. En tres años Cesáreo llogró que supliera una saludable disciplina. D'esta dómina son les sos Sermones ad monachos.

L'obispu Eón, vieyu y achacosu, axuntó'l cleru y los más eminentes ciudadanos d'Arles y confesó-yos el so dolor porque, por causa de les sos enfermedaes, nos últimos años nun curiara como debería a les sos oveyes y relaxárase la disciplina eclesiástica. Creía que la so responsabilidá delantre de Dios nun sería tan grande si aprovía a disponer un socesor que pudiera restablecela como enantes y dio'l nome de Cesáreo, col paecer favorable de l'asamblea.

Heriedu de la Propiedá editar

A la muerte del obispu, Cesáreo fuxó pa nun ser nomáu'l so socesor, pero atopar y traer a la ciudá, onde acabó aceptando esti cargu. La diócesis d'Arles competía cola de Viena del Delfinado pol títulu primáu de la Galia. Tres una llarga historia, Cesáreo heredó una provincia eclesiástica qu'entendía 27 obispaos.

Vivió sicasí tola so vida como un monxu, llenu d'austeridá, vendiendo tolos oxetos preciosos del serviciu domésticu. Llevantar a rezar de nueche, introdució la lliturxa de les hores nuna ilesia d'Arles. Lluchó por aumentar el nivel cultural y l'instrucción relixosa de la xente, ensin vencer al falsu prexuiciu de que la incultura fomenta la relixosidá. Pa formar clérigos instituyó una escuela episcopal y numberosu escueles parroquiales, nun almitiendo a los órdenes a quien nun lleera siquier cuatro veces tola Biblia. Na comida tenía llectura y solía preguntar a los comensales sobre'l conteníu de lleer.

Taba convencíu de que'l so deber yera predicar la Pallabra de Dios y facer con grande dedicación. Pero nenguna de les sos predicaciones superaba los quince minutos, pa nun abusar de la paciencia de la xente. Nuna ocasión nun duldar en baxar del ambón y correr tres les persones al ver que salíen de la ilesia al empezar el sermón; d'equí p'arriba cerrábense les puertes del templu nesi momentu. Dende'l púlpitu enseñaba a reparar actitúes reverentes dientro de la ilesia, pos munchos sentábense nel suelu ensin curiar les sos postures. Avezáu a la obediencia monástica, esixir de toos con enerxía; yera bien rigorosu colos mozos y pecadores. La so severidá diba xunida sicasí a la compasión. Pa los probes fixo construyir un hospital de gran tamañu nel que curió que nun faltara nada. Nuna dómina en que se flagelaba a los siervos desobedientes hasta la muerte, él nun dexaba que se pasara de trenta y nueve golpes de vara. Percorría una vegada al añu tou la diócesis.

Vida política y situación editar

Por acusaciones polítiques, el rei Alaricu II facer deportar a Burdeos (dicir d'él que quería pasase al reinu enemigu de los francos). Cuando s'afayó la verdá, l'acusador salvó la vida namái por intercesión de Cesáreo.

Convocó'l "Conciliu de Agde", qu'entamó la disciplina de la Ilesia, en collaboración col poder civil, daqué según la reglamentación eclesiástica, que completaba'l Breviarius (códigu civil) de Alarico. Equí demostró l'obispu un almirable espíritu organizador. Pero tou esi edificiu de paz y concordia que se taba construyendo cayó a la muerte de Alarico y el reinu visigodu se desmembró. Los francos punxeron sitiu a Arles, que los sos ciudadanos defender con valor, avagando la llegada de los refuerzos de Teodoricu. Mientres l'asediu un pariente del obispu fuxó de la ciudá descolgándose de les muralles y pasóse al enemigu. Un grupu de xudíos entós enguizaron al pueblu por qu'acoradara al obispu por traidor, pero les circunstancies torgar y pasada la roxura afayóse qu'esti grupu apautara col enemigu apurrir la ciudá namás que nun los algamar la vengación.

La guerra dexó devastación, fame, ruines, graves pestilencias, prisioneros. Equí ye onde s'amosó la talla del obispu Cesáreo. Pa salvar a los prisioneros nun duldar en vender los oxetos preciosos del cultu, como Lorenzo, Ambrosio y Epifanio. La so caridá llegó a los desventuraos de dambos bandos, hasta'l puntu que los reis enemigos unviáron-y trés barcos cargaos de granu, como signu de gratitud pola so atención a los prisioneros del so bandu qu'él atendiera. Nuevamente pensóse qu'había ente él y esos reis dalgún pactu y ordenar que se presentara na corte de Rávena. El rei Teodoricu, al velo llegar probe y con aspeutu venerable, afayóse ante él y tratar con honores. Regaló-y un platu de plata, pidiéndo-y que lo guardara como recuerdo so, pero a los trés díes yá lu había vendíu y con lo axenciao lliberó dellos prisioneros. Les xentes precisaes de la ciudá entós allegaben en masa a él, pa pidi-y poles sos necesidaes, y nun teniendo qué da-yos, pidió a dellos personaxes de la corte que la ayudaren colos sos bienes pa faer la caridá. El Papa Símaco quixo conocer y al llegar a Roma concedió-y el paliu, a los sos diáconos l'usu de la dalmática, anovó-y el títulu de metropolita y de vicariu de la Santa Sede, amás de primáu de Galia y Hispania.

De vuelta n'Arles, ayudó enforma a Cesáreo l'amistá col prefeutu Liberio, home rectu y bonu que gobernó la provincia con gran humanidá. Nos discutinios ente pelagianos y agustinianos, Cesáreo tomó parte por estos postreros y llogró convocar el concilio d'Orange (añu 529), y da-y valor ecuménicu al llograr del Papa un documentu base sobre la doctrina recta que toos suscribieron, según l'aprobación del documentu final. Convocó otros cuatro concilios. N'unu d'ellos, el de Vaison, llogró que se diera a los simples sacerdotes el derechu a predicar, porque nel campu, onde l'obispu llegaba más difícilmente, reinaba la más absoluta inorancia relixosa. Un sieglu enantes el papa Celestín I prohibiera que predicaren los sacerdotes, esmolecíu pola so falta de formación, pola desorientación que podíen causar ente la xente.

Terminó los sos años dedicáu a la predicación y al monesteriu femenín de san Juan, puestu so la guía de la so hermana Cesárea. Pa elles escribió la primer Regla femenina que toma sistemáticamente tola vida de les monxes. Hasta entós esistíen ordenamientos varios que nun algamar a constituyir una regla. Revisó delles vegaes esta regla hasta'l final de la so vida, en que-y añadió la Recapitulatio p'afitar definitivamente los puntos más importantes. A les sos fíes espirituales dirixó tres cartes exhortatorias, a elles el so testamentu, a elles quixo ser conducíu cuando sintió próximu'l fin de la so vida terrenal, que tuvo llugar el 543.

Obres editar

Obres dogmátiques editar

Nelles nun afonda los conteníos de la fe (nun ye un especulativu, sinón un catequista). Ver, por casu, nuna obra escrita pa dar a los católicos los principales argumentos de la Escritura con que refutar l'error arriano: De mysterio sanctae Trinitatis. Topamos que nun ye una obra orixinal, sinón un compendiu de dos sieglos de reflexón teolóxica de la Ilesia. Los cristianos, obligaos a vivir con dominadores arrianos, non siempres salíen con honor de les disputes con ellos pola so falta de preparación. Esti llibru quier ufierta-yos ferramientes pa defender la so fe; por eso ye senciellu, al algame de toos.

Sobre'l problema del pelagianismo escribe: Inquiz domnus Caesarius senserit contra eos qui dicunt quare aliis det deus gratiam, aliis non det, amás de los Capitula Sanctorum Patrum y los Capitula Sancti Augustini in urbe Roma transmisa. Acepta nestes obres ensin aldericales les enseñances agustinianas sobre la gracia, inclusive nes sos conclusiones más estremes (condérguense tamién quien ensin culpa nun pueden recibir el bautismu).

Regles editar

Regula ad monachos. Trátase d'una regla dada pol obispu a tolos monesterios de la so diócesis. La so piedra angular ye la estabilidá: Imprimis, si quis ad conversionem venerit, hala conditione excipiatur, ut usque ad mortem suam ibi perseveret. Trataba d'evitar asina los problemes de los monxos qu'erraben de monesteriu en monesteriu, los gyrovagi, o los nobles que al sentir l'arguyu mancáu cola primera reprensión del superior dexaben la vocación. De segundes, la probeza: los monxos teníen de vender tolos sos haberes en bien de los sos parientes o del monesteriu. Tou lo que llevaren teníen d'apurrilo al abá, que-y lo devolvería si precisar o en casu contrariu dar a otros. La vida yera toa de mancomún, ensin celdes nin armarios privaos.

Regula ad virgines. Como diximos, ye la primera verdadera regla femenina. Les de Basilio, Ambrosio, Evagrio o Jerónimo son más bien exhortaciones, lo mesmo que la carta 211 de san Agustín. Trátase d'una regla paternal y comprensivo, que daba plena autonomía al monesteriu respeuto del obispu na so disciplina interna y l'eleición de l'abadesa. El Papa Hormisda confirmó esti decretu. Dicha regla foi adoptada n'Italia, nel Rin, en Galia, y en munchos casos afecha a los homes.

Homilíes editar

Empobinaes unes al públicu cultu de la so ciudá, otres a los rústicos de la so diócesis. Puesto que tolos sacerdotes tienen de predicar, pero non toos tienen la formación pa faelo, fai coleiciones d'homilíes, sos o d'otros autores, y les manda como subsidios. Les sos homilíes estremar por una absoluta claridá, ensin rehuir el tratar direutamente nengún problema moral, seya l'adulteriu, sía'l sacrilexu de quien cuerren tres los adivinos y supersticiones, tan comunes y espublizaes nel so tiempu.

Amás caltenemos el so testamentu espiritual y delles cartes sos.

Xuiciu editar

Cesareu d'Arles nun ye un políticu, nun ye un lliteratu, sinón un monxu, un apóstol, un santu. Nun sintió'l curiosu de la cultura profana, nun escribió pa dexar un nome tres de sigo, anque nun-y faltaben dotes que pudieren faer d'él un lliteratu: la fuercia del sentimientu, l'amor de la guapura, sentíu de la moderación. Nun busca ser orixinal nos llibros de teoloxía: acepta les conclusiones y razones aducíes por otros. De la so parte pon el fueu de la exhortación, la paternidá del conseyu, la persuasión. Y por eso la so prosa, qu'él mesmu llama rusticissima, porque nun obedez a les lleis retóriques, sinón al enfotu de faese entender pola xente senciella, escurre llimpia y clara, y atopa el camín del corazón porque naz del amor.

Espíritu eminentemente práuticu, gran organizador, apóstol y santu, trabaya pola unidá espiritual de Galia, combate los errores dogmáticos del so tiempu, trata de restablecer les bones costumes, d'afitar la disciplina eclesiástica, la vida relixosa, d'ameyorar el reclutamiento y formación del cleru, de fomentar ente ellos el ministeriu de la predicación, d'ayudar nesta xera, siempres fiel a la Santa Sede.

Fuentes editar

Como fonte principal pa la so vida cuntamos colos datos de la Vita S. Cesarii, escrita por cinco discípulos sos. Nesti rellatu espónse como propósitu'l narrar la verdá de los fechos, ensin grandes pretensiones lliteraries: Unum tamen hoc in praesentis opusculi devotione a lectoribus postulamus, ut... non arguant quod stylus noster videtur pómpara verborum et procuru artis grammaticae destitutus, quia actus nobis et verba vel merita tanti viri cum veritate narrantibus lux sufficit eius operum et afata virtutum. [...] Meretur siquidem hoc et Christi virginum pura sinceritas, ut nihil fucatum, nihil mundana arte compositum, aut oculis offeratur, aut placiturum: sei de fonte simplicis veritatis manantia purissimae relationis verba suscipiant (Praef. 2).

Referencies editar

  1. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.

Enllaces esternos editar