Montamarta ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Montamarta
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Montamarta (es)[1]
Códigu postal 49149
Xeografía
Coordenaes 41°38′49″N 5°48′18″W / 41.647°N 5.8049°O / 41.647; -5.8049
Montamarta alcuéntrase n'España
Montamarta
Montamarta
Montamarta (España)
Superficie 56.81 km²
Altitú 689 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 551 hab. (2023)
- 308 homes (2019)

- 285 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 9,7 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

En Montamarta tien llugar la fiesta de «El Zangarrón», una de les populares mazcaraes d'iviernu de la provincia de Zamora, caltenida con notable enraigono per parte de los montamarteses que llograron caltener el so peculiar y ancestral ritual.

Xeografía editar

Montamarta ye unu de los conceyos que componen la contorna zamorana de la Tierra del Pan, xunto a la carretera que xune Zamora y Benavente, tramu que forma parte de l'allegada Ruta de la Plata, de la histórica Vía de la Plata, del popular Camín de Santiago de la Plata y de l'antigua cañada de «La Vizana». Amás, atópase na marxe izquierda del banzáu del Esla, que les sos agües lleguen hasta les cercaníes del cascu urbanu en dómines de crecida del Esla.

Historia editar

Edá Media y Edá Moderna editar

La fundación de Montamarta remontar a la Edá Media, enmarcándose dientro del procesu repoblador entamáu polos reis lleoneses. Asina, la primer mención escrita de Montamarta data del reináu de Fernandu I de Llión, del añu 1038.[4] Darréu, yá nel de Fernandu II de Llión rexístrase una donación d'un terciu de los diezmos de los montamarteses a la ilesia de San Salvador, al obispu y a los canónigos en cuenta de que se-yos dexara nomar y deponer al clérigu de la ilesia previu'l conseyu del obispu, del arcedianu y del arcipreste.[5]

Yá nel sieglu XIII, en 1220, recuéyese una sentencia per parte del rei Alfonsu IX de Llión pola cual dexaba una propiedá realenga en Montamarta a la Orde de Santiago.[6] Asina, los restos más antiguos del pueblu atopar nel muriu norte de la ermita de la Virxe del Castiellu, siendo románicos los canecillos que queden entá visibles. Coetanea a estos canecillos sería tamién la senciella pila bautismal románica que se caltién na ilesia parroquial de San Miguel Arcánxel.

A la fin de la Edá Media tuvo una relevancia bultable na zona'l Monesteriu de La nuesa Señora de Montamarta, fundáu en 1407 por dos flaires de Guadalupe, y del cual se documenta una donación dada al monesteriu montamartés yá en 1408.[7] Sicasí, en 1534, yá na Edá Moderna, la Orde de San Jerónimo decidió treslladar esti monesteriu a la ciudá de Zamora, siendo bendicha la nueva construcción yá en 1543 pol obispu zamoranu, naciendo asina'l monesteriu de los Jerónimos de Zamora, lo que provocó l'abandonu definitivu del monesteriu jerónimo de Montamarta.

Edá Contemporánea editar

Yá na Edá Contemporánea, al crease les actuales provincies na división provincial de 1833, Montamarta quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[8]

Na primer metá del sieglu XX, Montamarta sufrió les consecuencies de la política hidrográfica cola realización del Saltu de Ricobayo (1929-1935), que provocó la embalsiadura de parte del términu municipal, qu'anubrió tierres fértiles de cultivu, según parte del nucleu urbanu (la contorna de la Fuente del Arcu), obligando a movilizar a bona parte de la vecindá.

Servicios editar

Montamarta cuenta cola ventaya de tar asitiada a tan solo 16 km de Zamora, la capital de la provincia. Amás cunta con servicios na mesma población:

  • Agospiamientos: cases y apartamentos rurales
  • Restauración: discobar, chigres de tapeo y restoranes con comida casera.
  • Ociu: redolada del banzáu del Esla (pesca, deportes acuáticos, etc), piscina municipal, pabellón deportivu (incluyíu'l frontón), parque infantil y l'asociación cultural «El Zangarrón».
  • Educación: C.R.A. Tierra del Pan d'infantil y primaria.
  • Sanidá: atención primaria y farmacia (botiquín)
  • Servicios: gasolinera, taller de fragua, fontanería *

Residencia de la tercer edá, qu'inclúi'l "comedor social" en réxime abiertu pa tolos vecinos empadronaos.

Destacar por ser puntu de camín y suxurida visita nel itinerariu de la Vía de la Plata. Ente'l so patrimoniu destaca la ermita de la Virxe del Castiellu y la ilesia de San Miguel Arcánxel.

Montamarta ye popularmente conocíu como'l "pueblu de les cigüeñes", polos sos incontables anidamientos, convidaes y motivaes a la so permanencia añal pola güelga del banzáu del Esla y la cercanía de les llagunes de Villafáfila.

Cultura editar

Montamarta ufierta una amplia variedá d'eventos festivos, acompañaos d'una rica gastronomía popular:

  • Festexos: destaca'l «Zangarrón», figura ancestral con representación nos díes 1 y 6 de xineru. La fiesta mayor, celebrada los díes 15 y 16 de mayu n'honor a San Isidro y a la Virxe del Castiellu), respeutivamente. Los antroxos, cola "carrera de cintes" y la yá acutada "carrera de gallos". Tamién destaquen otres como'l Domingu del Rosario, Corpus Cristi, San Antón, Martes de Pascua, y cualquier ocasión pa formar romería los allegres vecinos.
  • Gastronomía: cuenta con dellos restoranes onde esfrutar de comida casera. Llegáu l'iviernu, soceden les típiques matances del gochu que sirven pal esfrute de carnes y embutíos mientres tol añu. Tamién la perrica repostería col bollu coscarón, les aceitaes, los rebojos, los mantecados, les madalenes y n'antroxos les típiques "oreyes" y "flores".

Zangarrón editar

Según la tradición, esti personaxe típicu de les fiestes d'antroxo que sale a la cai los díes d'Añu Nuevu y Reyes, a primer hora de la xornada percuerre les cais de la llocalidá pidiendo l'aguilandu, unos donativos qu'introduz na so peculiar camisa. Mientres la mañana, cuerre y atrapa a los mozos solteros. Tamién participa nun puntu de la lliturxa de la misa, apruciendo nel altar y pinchando col so tridente dos hogaza de pan.

L'antropólogu zamoranu Francisco Rodríguez Pascual reconoz que Montamarta ye unu de los conceyos que meyor caltuvo esta tradición ancestral na provincia de Zamora y asina atestiguaba Julio Caro Baroja cuando comentaba que los Zangarrones "entá siguen vivos".

Xunto al Zangarrón de Montamarta destaquen otres fiestes similares nes llocalidaes de Riofrío de Aliste, Sanzoles, Pozuelo de Tábara o Ferreras de Arriba, nes que personaxes como'l Tafarrón, los Carochos o la Filandorra perpetuaron la tradición popular.

  • Indumentaria: el popular personaxe a manera de "diablu" viste una indumentaria única compuesta por dos toallas, una de color marrón o colloráu nuna de les piernes (según el día de celebración) y mariellu na otra pierna, que se cuesen a caúna d'elles asemeyando un pantalón del que se prinden flores de papel. A manera de blusa porta una colcha anoyada y cosida en parte con una abertura pa guardar el zurrón col aguilandu y el chorizu qu'ufierta a los corredores una vegada atrapaos.
  • Complementos: al llombu cuélguenlu trés llueques, ente que la cara cubrir con una estravagante y peculiar mazcaritu de corchu de color negru o colloráu, coronada por dos oreyes de llebre y más flores de papel de colores. Amás, el Zangarrón lleva consigo un tridente col qu'enguiza a los mozos solteros qu'atrapa con gran astucia, n'ocasiones, cola ayuda de los quintos.

Nesti sentíu, hai que destacar l'esfuerzu de los vecinos por caltener la tradición y amontar el númberu de visitantes a esta fiesta, que'l so ecu llega a trespasar fronteres, y entá en busca d'una reconocencia turística internacional.

Personaxes editar

  • Ricardo Gago - Pintor y Escultor.[9] La Plaza Mayor de Montamarta acueye una de les sos obres, el monumentu al Zangarrón (2002)[10]
  • Zacarías Custodio Lorenzo - Poeta.[11][12]
  • Mariano Monsalve González - Investigador local, escritor, autor de les "Facies Montamarta" (2014)[13]
  • Tano - Zapatero y artesanu cola aguya.[14]
  • Javi Ballesteros Tomás-José Luis Vicente Hernández- Futbolistes.

Demografía editar

A partir de los años 1960 Montamarta perdió bona parte de la so población, qu'emigró por razones llaborales a otros llugares, primeramente al estranxeru (Alemaña, Suiza, Francia...) y darréu al restu d'España, de resultes de "los planes de desenvolvimientu" que se promueven cola dictadura franquista y que concentren en grandes ciudaes españoles el desenvolvimientu industrial, menguando en gran midida la población llocal.

Gráfica d'evolución demográfica de Montamarta ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/montamarta-id49123.
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Diputación Montamarta
  4. (1988) Centro d'Estudios ya Investigación "San Isidoro" (CSIC-CECEL): El Reinu de Llión na Alta Edá Media. X (en castellanu), páx. 92. «Villasimpliz apaez primero como parte de Gordón, en 1076 asitiar ente Argüello, La Vide y Gordón, como villa de mesma xurisdicción, y, más tarde, incluyir nel territoriu argollano. Lo mesmo asocede con Montamarta, alcontrada mientres 1038 en territoriu de Zamora y Miranda, y con Calabor, en 1145, que ye allugada ente Braganza y Sanabria»
  5. Martín, José Luis (1982). Universidá de Salamanca: Documento del Archivu Catedraliciu de Zamora (en castellanu), páx. 37. «1182, xunu, 22. Los herederos de Montamarta dan a la ilesia de San Salvador, y al obispu Guillermo y a los canónigos la tercer parte de los diezmos; condicionen la donación a que se-yos dexe nomar y deponer al clérigu de la ilesia previu'l conseyu del obispu, del arcedianu y del arcipreste»
  6. Calzado Sobrino, María del Pilar (2001). Universidad de Castiella-La Mancha: Balto Menor de Llión (sieglu XIII): Estudiu Históricu, Codicológico, Diplomáticu y Edición (en castellanu), páx. 110. «1220, febreru 25, Zamora. Sentencia del rei Alfonsu IX de Llión, pola que ratificó la propiedá de la heredá realenga de Monta Marta a la Orde de Santiago.»
  7. (1982) Real Academia de la Historia: Boletín de la Real Academia de la Historia. Tomu CLXXIX. Númberu II. (en castellanu), páx. 10-11. «Sigüenza afirma qu'en 1407 dos flaires de Guadalupe fueron a fundar el monesteriu de La nuesa Señora de Montamarta, a cuatro llegües de Zamora, sobre un terrén eleváu, nel allugamientu d'una ermita de San Miguel. El 4 de febreru de 1408 concedióse una donación "al monesteriu... que agora face... cerca de Montamarta, aldega de Zamora".»
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. Biografía y obres de Ricardo Gago
  10. MIO/AAAAAAAAAlA/-Htiu5ttjgM/s1600/zangarron2.jpg Escultura de Ricardo Gago
  11. Zacarías. Ganador premiu de poesía 2009 "León Felipe"
  12. Entrevista a Zacarías Custodio
  13. Entrevista a Mariano Monsalve
  14. Tano. Vistiendo al Zangarrón mientres más de 40 años

Monesteriu de los Jerónimos (Lleendes)