Thomas Samuel Kuhn (18 de xunetu de 1922Cincinnati – 17 de xunu de 1996Cambridge) foi un historiador y filósofu de la ciencia estauxunidense, conocíu pola so contribución al cambéu d'orientación de la filosofía y la socioloxía científica na década de 1960.

Thomas Kuhn
Vida
Nacimientu Cincinnati18 de xunetu de 1922[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Residencia Cambridge
Cincinnati
Berkeley
Princeton
Grupu étnicu pueblu xudíu
Muerte Cambridge17 de xunu de 1996[2] (73 años)
Causa de la muerte cáncanu de pulmón[3]
Familia
Casáu con Jehane Barton Burns (en) Traducir
Kathryn Muhs (en) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Harvard 1943) bachiller de ciencies : física
Hessian Hills School (en) Traducir 1937)
Escuela Taft (es) Traducir 1940)
Universidá de Harvard 1946) : física, maestría en ciencies
Universidá de Harvard 1949) Philosophiæ doctor : Historia de la ciencia
Universidá de Harvard
Direutor de tesis John Hasbrouck van Vleck
Direutor de tesis de John L. Heilbron (es) Traducir
Michael Sean Mahoney
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu físicu, historiador de la ciencia, filósofu de la cienciaprofesor universitariu
Emplegadores Universidá de Princeton
Institutu Teunolóxicu de Massachusetts
Universidá de Harvard
Universidá de California en Berkeley
Trabayos destacaos La estructura de las revoluciones científicas (es) Traducir
The Copernican Revolution (en) Traducir
Premios
Influyencies Carl Gustav Hempel, Jean Piaget y Michael Polanyi
Miembru de Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Academia Europea de Ciencies y Artes
Harvard Society of Fellows (es) Traducir
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Académie Internationale d’Histoire des Sciences (es) Traducir
Academia Nacional de Ciencies de los Estaos Xuníos
Movimientu filosofía occidental (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Kuhn doctorar en física, na Universidá de Harvard en 1949 y tuvo al so cargu un cursu académicu sobre la Historia de la Ciencia en dicha universidá de 1948 a 1956. Depués de dexar el puestu, Kuhn dio clases na Universidá de California, Berkeley hasta 1964, na Universidá de Princeton hasta 1979 y nel Institutu Teunolóxicu de Massachusetts hasta 1991.

En 1962, Kuhn publicó The Structure of Scientific Revolutions (La estructura de les revoluciones científiques), obra na qu'espunxo la evolución de les ciencies naturales básiques d'una manera que s'estremaba de forma sustancial de la visión más xeneralizada entós. Según Kuhn, les ciencies nun progresen siguiendo un procesu uniforme pola aplicación d'un hipotéticu métodu científicu. Verifíquense, sicasí, dos fases distintos de desenvolvimientu científicu. Nun primer momentu, hai un ampliu consensu na comunidá científica sobre cómo esplotar les meyores consiguíes nel pasáu ante los problemes esistentes, creándose asina soluciones universales que Kuhn llamaba «paradigma».

El términu «paradigma» designa tolos compromisos compartíos por una comunidá de científicos. Per un sitiu, los teóricos, ontolóxicos, y de creencies y, por otru, los que faen referencia a l'aplicación de la teoría y a los modelos de soluciones de problemes. Los paradigmes son, por tanto, daqué más qu'un conxuntu d'axomes (pa esclariar la so noción de paradigma Kuhn invoca a la noción wittgensteiniana de los «universo de discursu») [ensin referencies]. Tuvo delles diferencies con Herbert Blumer principalmente por cuestión de ciencia y metodoloxíes. Kuhn acepta l'enfoque del interaccionismu simbólicu sobre actores y los sos pensamientos al igual que les sos aiciones.

La última etapa del so pensamientu ta tiñida por un marcáu darvinismu. Abandona casi por completu'l discursu alrodiu de los paradigmes, y acuta el conceutu de revolución científica al d'un procesu de especiación y especialización pol cual una disciplina científica va acutando los márxenes del so oxetu d'estudiu, alloñar de los horizontes d'otres especialidaes. Nesti postreru sentíu, como una forma de holismu acutáu qu'afecta les distintes cañes del desenvolvimientu científicu, remanez el conceutu de inconmensurabilidad teórica, l'únicu que Kuhn paez caltener incólume hasta'l final de los sos díes.

Contestu históricu editar

A pesar de nun tener estudios en filosofía, Thomas Kuhn ye unu de los filósofos de la ciencia más importantes del sieglu XX; introdució'l conceutu de la influencia de los factores sociolóxicu y psicolóxicu al desenvolvimientu de ciencia y del paradigma, siendo la so obra La estructura de les revoluciones científiques, una perspeutiva de la conocencia totalmente distinta a la de la so dómina. Lo que Kuhn establecía na so obra yera que'l desenvolvimientu de la ciencia taba influyida por una conocencia anterior establecíu en teoríes y lleis creaes por un grupu de científicos o especialistes, ye dicir por una comunidá científica. Esto implica que pa entender a la ciencia actual precísase una conocencia previa.[6] Cuando los especialistes tán dientro d'una investigación, formulen una hipótesis que ta influyida nuna conocencia a priori. Cuando esti puede esplicar los fenómenos de la investigación esiste enfotu naquella, pero si esiste una anomalía que la ciencia actual nun pueda esplicar xenérase un cambéu radical na ciencia normal (actual) que desagua no que Kuhn llama crisis; lo que darréu se convierte nuna revolución científica.

Kuhn dende la so infancia recibió una esmerada educación en diverses escueles privaes, caracterizaes polos sos métodos d'enseñanza pocu convencionales y poles sos idees lliberales y progresistes. Llogró'l so doctoráu en física pola so tesis The Cohesive Energy of Monovalent Metals as a Function of Their Atomic Quantum Defects, pola Universidá de Harvard , sicasí la so ocupación nel área de la física nun foi completa pos mientres un tiempu dedicar a la cátedra de la filosofía de la ciencia, pos-y foi asignáu un proyeutu que'l so oxetivu yera introducir l'estudiu de la física y la bioloxía na educación de too universitariu. La preparación d'eses clases púnxo-y frente al que sería la gran tema de les sos posteriores investigaciones: el calter contextual, «paradigmáticu», de la ciencia.[ensin referencies] Per esta puerta ingresó na historia y la filosofía de la ciencia, a les que, darréu, dedicar de llenu.[7]

Thomas Kuhn publicó la so obra en 1962, nun momentu en que la Guerra Fría ente Estaos Xuníos y la XRSS taba nel so puntu álgido. Tou esto desamarrara una paranoya per parte de ciertos grupos contra los comunistes, o los estauxunidenses que tuvieren idees comunistes, que desaguara na creación del Comité d'Actividaes Antiestauxunidenses, darréu convertíu en Comité Permanente (1945-1975) que la so función yera investigar a persones de subversión o propaganda comunista. Thomas Kuhn trabayó dende 1956 na Universidá de Berkeley California, centru d'idees lliberales y escenariu de disturbios nos años sesenta. Polo tanto desque Kuhn ingresó nel Center of Advanced Study in the Behavioral Sciences (1951-1956) tuvo en contautu direutu cola idea de revolución y la influyencia de los aspeutos sociales nel desenvolvimientu de la ciencia.[ensin referencies]

Antes de Kuhn esti aspeutu de la filosofía de la ciencia nun espertara demasiada atención, pero'l conceutu de que la historia de la ciencia tenía un algame trascendental, introducir dellos autores ente ellos Émile Meyerson, nel so llibru Identité et realité (1908). Esta obra diznos que la historia de la ciencia desvela cómo l'espíritu va imponiendo a la materia los sos esquemes d'unidá, amenorgándola casi a pura xeometría a la manera platónica (Kuhn, 20). Alexandre Koyré de la mesma defendía la idea de que'l desenvolvimientu depende de la teoría más que del esperimentu pos les idees anteceden a les pruebes esperimentales y nun deriven d'accidentes na esperimentación.[8]

Unu de los eventos importantes que marcaron el pensamientu de Kuhn foi en 1947 cuando se-y pidió qu'atayara por dalgún tiempu'l proyeutu de física que s'atopaba realizando nesi momentu pa preparar una serie de conferencies sobre los oríxenes de la mecánica del sieglu XVII. Tuvo que revisar los testos científicos anteriores a la so dómina a los cualos dába-yos vueltes y vueltes ensin entender el so verdaderu significáu y más bien pela cueta preguntar cómo pudo ser posible qu'homes tan intelixentes como Aristóteles o Galileo pensaren coses aparentemente escabarriaes, hasta qu'afayó otra manera de lleer los testos: identificando'l sentíu de cada testu en cada dómina histórica, ye dicir aplicando la hermenéutica.[ensin referencies] Foi la hermenéutica lo que-y dexó siguir considerando como científicos los trabayos de dómines anteriores anque fueren refugaos nel presente.[9]

Principales apurras editar

Les idees de Kuhn pueden resumise per mediu d'un númberu simple de puntos:

  • «Si considerar a la historia como daqué más qu'un depósitu d'anécdotes o cronoloxía, puede producir un tresformamientu decisivu de la imaxe que tenemos anguaño de la ciencia».[10] La historia ye más qu'un anecdotariu; velo d'esa forma ye un error de xuiciu.
  • D'alcuerdu a la historia normal la historia ye una acumuladura de fechos.
  • Les teoríes refugaes nun dexen de ser científiques por más esbarriaes que paezan na actualidá; nel so tiempu y cola conocencia y opiniones del so tiempu son por demás lóxiques.[ensin referencies]
  • La ciencia; o meyor dichu la so historia nun son una acumuladura de conocencies al traviés del tiempu sinón cambeos de paradigma nel mesmu.
  • Esiste una revolución historiográfica; de la conocencia acumulada al cambéu continuu de paradigmes.
  • El métodu científicu puede dar hipótesis ya investigación distintes dependiendo de la educación y puntu de vista del observador.[ensin referencies] Razón pola cual distintos paradigmes surden d'un nuevu fenómenu.
  • La ciencia normal nun enfotu de defender la so teoría trata d'afaer la realidá al so modelu (¿simplificaciones?)
  • La ciencia normal tien anomalíes que la nueva ciencia trata d'esplicar. El camudar la teoría esistente por una teoría nueva non solo significa una nueva esplicación del universu sinón, en munchos casos, una reinvención del espectru de teoríes y normes que la rixen, una reinvención de los fechos y fenómenos vistos pola teoría. Esto ye costosu y toma enforma tiempu cuesa que la teoría normal nun puede faer usualmente. Y maravía que nun se puede atribuyir a una sola persona sinón a un grupu de persones.[ensin referencies]
  • Pa poder analizar un paradigma y la so historia precísase poner de manifiestu la integridá histórica d'esa mesma teoría na dómina en que se desenvolvió.

Les respuestes que Kuhn da a les cuestiones iniciales, que s'afiguren na obra La estructura de les revoluciones científiques, de 1962, supunxeron un gran cambéu nel alderique filosóficu del momentu, pos el modelu formalista que imperaba foi desafiáu pol enfoque historicista de Kuhn, según el cual, la ciencia desenvuélvese siguiendo determinaes fases:

  1. Establecimientu d'un paradigma #

Ciencia normal

  1. Crisis
  2. Revolución científica #

Establecimientu d'un nuevu paradigma

«Nun se comparen les opiniones de Galileo coles actuales sinón coles de los sos contemporáneos».[11]

La ciencia ye una constelación de fechos, teoría y métodos, que teniendo o non bones resultancies, esforcióse en contribuyir con unu o otru elementu a esa constelación particular. La historia normal de la ciencia convertir nuna disciplina que rellata y rexistra eses medríes socesives y les torgues que tornó la so acumuladura. Entós l'historiador tien dos xeres fundamentales, la primera establecer en qué momentu foi inventáu y descubiertu cada fechu, llei o teoría científica contemporánea, y per otra parte tien de describir el conxuntu d'errores, mitos y supersticiones que torgaron l'acumuladura más rápida d'información.[ensin referencies]

Pa Kuhn una revolución científica ye un episodiu de desenvolvimientu non acumulativu nel qu'un paradigma antiguu vese sustituyíu en tou o en parte por otru nuevu incompatible con él. De la mesma manera en qu'una revolución política empieza pola insatisfaición d'un segmentu de comunidá de que les instituciones dexaron de llaboriar afechiscamente, les revoluciones científiques empecipiar pola sensación creciente d'un segmentu de comunidá científica de que'l paradigma esistente dexó de funcionar.[12]

Pero la naturaleza de la revolución nun anicia esautamente nun aumentu del maduror y refinamientu de la concepción humana de la naturaleza de la ciencia sinón nun cambéu de la concepción de la comunidá científica, de los sos problemes y normes. Por casu Einstein pa esplicar les atraiciones gravitatories fixo retornar a la ciencia a la dómina anterior a Newton, entós el conceutu d'una meyora continua nun ye del tou sofitáu.

Les primeres etapes del desenvolvimientu de les ciencies caracterizáronse por una competencia continua ente una serie de concepciones distintes de la naturaleza, caúna de les cuales derivábase parcialmente de la observación y del métodu científicu, siendo hasta ciertos puntos compatibles ente elles. Nun esistía un error metodolóxicu sinón que la esperiencia y l'observación tienen de llindar drásticamente les creencies científiques, o del contrariu nun habría ciencia, pero per si soles nun pueden determinar un cuerpu particular de tales creencies, sinón que deriven tamién d'elementos arbitrarios tales como incidentes históricos y personales, pero nun quier dicir qu'un grupu de científicos nun podría prauticar el so oficiu ensin un conxuntu dau de creencies recibíes, nin fai menos importante la constelación particular que profese efeutivamente el grupu nun momentu dau. La investigación efeutiva apenes empieza primero que la comunidá científica crea atopar respuestes firmes a entrugues que s'atopen enclavaes firmemente, ente ellos. Nos capítulos; III, IV; y V, falar de que la naturaleza, faise entrar polos cuadros conceptuales apurríos pola educación.

Pero la naturaleza mesma de la investigación asegura que la innovación nun va ser suprimida mientres enforma tiempu, esto dase cuando l'oficiu nun puede pasar per alto les anomalíes que surden de les práutiques científiques, entós empiécense a ver nuevos tipos de práutiques, nesos episodios nos cualos tien llugar esi cambéu de compromisos profesionales. Ciencia normal, significa investigación basada firmemente nuna o más realidaes científiques pasaes, realizaciones que dalguna comunidá científica particular reconoz, mientres ciertu tiempu, como fundamentu pa la so práutica posterior.

Paradigma editar

Considero a los paradigmes como realizaciones científiques universalmente reconocíes que, mientres ciertu tiempu, apurren modelos de problemes y soluciones a una comunidá científica
Thomas Kuhn.

El filósofu y científicu Thomas Kuhn dio a paradigma'l so significáu contemporaneu cuando lu adoptó pa referise al conxuntu de práutiques que definen una disciplina científica mientres un periodu específicu.

  • Lo que se debe reparar y escrutar.
  • El tipu d'interrogantes que se supón hai que formular pa topar respuestes en rellación al oxetivu.
  • Cómo tales interrogantes deben estructurarse.
  • Cómo tienen d'interpretase los resultaos de la investigación científica.
  • «El so ésitu escarez abondo de precedentes como p'atraer a un grupu duraderu de partidarios, alloñar de los aspeutos de competencia de l'actividá científica».[13]
  • «Lo bastante incompletes pa dexar munchos problemes pa ser resueltos pol redelimitado grupu de científicos».[13]
  • “A falta d'un paradigma o de dalgún candidatu a paradigma, tolos fechos que pudieren ser pertinentes pal desenvolvimientu d'una ciencia dada tienen probabilidaes de paecer igualmente importantes”.[14] Antes del primer paradigma universalmente aceptáu pueden esistir múltiples paradigmes coesistiendo anque seyan mutuamente escluyentes.
  • «El nuevu paradigma implica una definición nueva y más ríxida del campu. Quien nun deseyen o nun seyan capaces d'afaer el so trabayu al campu a ella van deber de siguir nel aislamientu o xunise a dalgún otru grupu».[15]
  • «Los paradigmes llogra'l so estatus como tales, por cuenta de que tienen más ésitu que los sos competidores pa resolver unos cuantos problemes que'l grupu de profesionales llegó a reconocer como agudos. Sicasí, el tener más ésitu nun quier dicir que tenga un ésitu completu na resolución d'un problema determináu o que de resultancies abondo satisfactories con un númberu considerable de problemes».[16]

Les investigaciones comunes d'una ciencia normal son trés:

  1. La clase de fechos que'l paradigma amosó que son particularmente reveladores de la naturaleza de les coses. En si aquelles midíes que se creen precisen mayor precisión.
  2. Los esperimentos que-y dan validez a la teoría.
  3. Xunta de fechos de la ciencia normal y ambigüedaes físiques.

Modelu Kuhniano de desenvolvimientu científicu editar

Ciencia inmadura
Antecede a la ciencia normal, carauterizar por una serie d'escueles y subescuelas de pensamientu qu'entá nun son ciencia porque nun tienen un paradigma común.
Por casu mientres el sieglu XVII había una serie de teoríes que trataben d'esplicar el fenómenu llétricu; ente elles atopaben la teoríes de Benjamín Franklin, Stephen Gray y Thomas A. Watson. Esta ciencia caracterízase por que trata entá de dar esplicación a un aspeutu fundamental de la so teoría.
Ciencia normal
Significa investigación basada firmemente nuna o más realidaes científiques pasaes, realizaciones que dalguna comunidá científica particular reconoz, mientres ciertu tiempu, como fundamentu pa la so práutica posterior.
Crisis científica
Yá que la ciencia normal nun ta exenta de qu'esistan errores o contradicciones nel so modelu científicu, pueden esistir anomalíes que nun puede esplicar, o otru fenómenu que nun se pueda resolver ye entós cuando se xenera una crisis científica.
Revolución científica
Xenerar pola apaición d'un nuevu paradigma, que suplanta a otru de manera que los científicos volver escontra otres teoríes que la puedan esplicar ente qu'otros busquen tratar de resolvelo con nueves teoríes.
Ciencia estraordinaria
Empecipiar col conxuntu d'anomalíes, ruempecabeces ensin solución a la lluz del paradigma actual. Estes producen crisis que causa la proliferación d'otros paradigmes, y que darréu por aciu un consensu científicu van amenorgar a unu solu que va dar entamu a la ciencia normal hasta que se repita'l ciclu.

Métodu y oxetivu editar

Métodu editar

El métodu de Thomas S. Kuhn ye l'analís social na historia per mediu de la comprensión de les dómines y les sos teoríes; analizando como se rellacionen eses mesmes. Esto ye, nun importa saber que la teoría xeocéntrica tien valor nel mundu actual, nin tanto si paeznos ilóxicu (cosa que podría aplicase na teoloxía); lo único qu'importa ye la validez científica na so dómina, non la so validez científica actual. El cambéu de paradigma nun ye necesariamente evolutivu, dacuando estrema una ciencia en delles.

Oxetivu editar

Como oxetivu de la filosofía de Kuhn yera amosa-y al mundu que la ciencia nun ye solamente un contraste y neutral ente les teoríes y a lo que podemos llamar como realidá, si non qu'esiste otros factores ente defensores de los distintos paradigmes como pue ser l'alderique, diálogu, lluches y tensiones ente los mesmos. Tamién cola so llectura da a entender que la ciencia como tal, nun puede trescender, yá que solo facer nes fases de la ciencia normal, yá que agora na actualidá solo son rotures d'esa continuidá.

L'enorme impautu de la obra de Kuhn puede midise nos cambeos que provocó nel vocabulariu de la filosofía de la ciencia: amás de «cambéu de paradigma», Kuhn plantegó la pallabra «paradigma» en sí d'un términu que s'usa en ciertes formes de la llingüística al so actual más ampliu sentíu, acuñó'l términu «ciencia normal» pa referise a la relativamente de rutina, del día ente día de trabayu de los científicos que trabayen dientro d'un paradigma, y foi en gran parte responsable del usu del términu «revoluciones científiques», en plural, que va tener llugar en distintos periodos d'enforma tiempu y en distintes disciplines, en llugar d'una única «revolución científica» nos últimos años del Renacimientu. L'usu frecuente de la frase «camudo de paradigma» fizo que los científicos conozan meyor y, en munchos casos seyan más receptivos a los cambeos de paradigma, de cuenta que los analises de Kuhn sobre la evolución de puntos de vista científicu por sigo mesmu influyeron nesa evolución como saber si ye verdá

Obres editar

  • La revolución copernicana (1957)
  • La función del dogma na investigación científica (1961).
  • La estructura de les revoluciones científiques (1962).
  • Segundos pensamientos sobre paradigmes (1970)
  • La tensión esencial (1977).
  • La teoría del cuerpu negru y la discontinuidá cuántica

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.nytimes.com/1996/06/19/us/thomas-kuhn-73-devised-science-paradigm.html.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://books.google.fr/books?id=FZq6CgAAQBAJ&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Identificador Beca Guggenheim: thomas-s-kuhn.
  6. «Cultura menos ciencia igual a humanidaes».
  7. Pardo, 2001, páxs. 23-25.
  8. Yehuda Elkana, 1987, p. 113.
  9. Jaramillo Uribe, 1997, p. 42.
  10. Kuhn, 1971, p. 20.
  11. Kuhn, 1971, p. 25.
  12. Kuhn, 1971, p. 187.
  13. 13,0 13,1 Kuhn, 1971, p. 33.
  14. Kuhn, 1971, p. 41.
  15. Kuhn, 1971, p. 46.
  16. Kuhn, 1971, p. 51.

Bibliografía editar

  • Artigas, Mariano (1994). El desafíu de la racionalidá editorial = Eunsa. ISBN 978-84-313-1307-4.
  • Doherty, Thomas Patrick (2003). Cold War, Cool Medium: Television, McCarthyism, and American Culture.
  • Yehuda Elkana, Alexander Koyré (1987). Betwen the history of ideas and sociology of knowledge. United Kigdom: Harwood Academic.
  • González Fernández, Wenceslao J. (2004). Analís de Thomas Kuhn: Les revoluciones científiques. Trotta. ISBN 978-84-8164-629-0.
  • Jaramillo Uribe, Juan Manuel (1997). Thomas Kuhn. Santiago de Cali: Universidá del Valle.
  • Kuhn, Thomas S. (1971). La estructura de les revoluciones científiques. Méxicu D.F.: Fondu de Cultura Económica. ISBN 9788437500461.
  • Pardu, Carlos Gustavo (2001). La formación intelectual de Thomas S. Kuhn. Un aproximamientu biográficu a la teoría del desenvolvimientu científicu. Pamplona: Eunsa. ISBN 978-84-313-1900-7.
  • Pérez Ransanz, Ana Rosa (1999). Kuhn y el cambéu científicu. Méxicu: Fondu de Cultura Económica. ISBN 968-16-4189-2.
  • Pérez Toribio, Juan Carlos (2006). Retórica, argumentación y eleición de teoríes en T.S. Kuhn. Caracas: Equinocciu. ISBN 980-237-237-4.

Enllaces esternos editar