Estatutu d'Autonomía de Canaries

L'Estatutu d'Autonomía de Canaries ye la norma institucional básica de la Comunidá autónoma canaria (España). Ye la norma encargada de configurar la so organización institucional. Foi establecíu por aciu la Llei Orgánica 10/1982, entrando a valir el 16 d'agostu de 1982, siendo reformáu pola Llei Orgánica 4/1996, de 30 d'avientu de 1996. Anguaño, ta tramitándose una nueva reforma que foi aprobada pol Parllamentu de Canaries en 2015 y, a posteriori, alzada según lo dispuesto nel procedimientu llexislativu al Congresu de los Diputaos pal so alderique y aprobación definitiva.

Historia editar

Oríxenes editar

El 30 de mayu de 1481, tres la Conquista de la islla de Gran Canaria per parte de la Corona de Castiella, tien llugar la firma del Pactu de Calatayud ente Los reinos de les Españas y el Reinu de Canaries. Esta Carta concedía a Canaries una serie de privilexos económicos y fiscales. Darréu crearíense dellos organismos, de distintos niveles, como los Cabildros insulares, l'Audiencia de Canaries y l'Obispáu.

En rematando cola Conquista de Canaries al completu, esta carta foi concedida a toles islles, yá que de primeres solo taba siendo aplicada en Gran Canaria.

Mientres los sieglos XVII y XVIII, el Pactu va perdiendo fuercia .

Nel sieglu XIX apaeciéron-y normes que daben un réxime diferencial pa Canaries, como'l Real Decretu de Puertos Francos en 1852 y la Llei de Puertos Francos de 1900, provocando l'amenorgamientu d'aranceles y l'entrada y salida a baxu preciu de mercancíes.

Intentos autonomistes editar

Mientres la I República y col proyeutu de Constitución federal de 1873, proyeutóse dotar a Canaries col grau d'Estáu federativu:

Artículu 1º.- Componen la Nación Española los Estaos d'Andalucía Alta, Andalucía Baxa, Aragón, Asturies, Baleares, Canaries, Castiella la Nueva, Castiella la Vieya, Cataluña, Cuba, Estremadura, Galicia, Murcia, Navarra, Puertu Ricu, Valencia, Rexones Vascongadas. Los Estaos van poder caltener les actuales provincies o modificar, según les sos necesidaes territoriales.
TÍTULU I: De la Nación Española

Pero'l pronunciamientu del xeneral Martínez Campos, fixo desparecer la República, y por tanto'l proyeutu federal.

Hasta 1931, cola apaición de la II República, nun se volvió nomar nengún proyeutu d'autonomía pa Canaries nin pa les demás rexones españoles. La Constitución de 1931 abrióse'l camín por que les distintes rexones pudieren convertise n'autonomía. Por que esto llegara a dase yera necesariu que les provincies que queríen xunise, crearen un estatutu. En Canaries, el procesu autonómicu apaez en 1936 (el Frente Popular gana les eleiciones) por aciu el republicanu Ramón Gil Roldán, presidente saliente de la Mancomunidá Provincial Interinsular de Santa Cruz de Tenerife, y el Colexu d'Axentes Comerciales de Les Palmes, que presenten dos talos proyeutos d'Estatutos.

N'agostu de 1936, les Mancomunidaes Provinciales de Les Palmes y Santa Cruz de Tenerife son les encargaes de realizar una nueva propuesta d'Estatutu pa Canaries, onde se fai mención a la capitalidad compartida.

Sicasí, el golpe d'Estáu de xunetu de 1936 ataya esti procesu, apaeciendo la dictadura del xeneral Franco con un modelu d'estáu unitariu .

Estatutu actual editar

Coles eleiciones constituyentes ábrese una etapa preautonómica, pola que se crea la Xunta de Canaries por aciu Real decretu 9/1978 como órganu de Gobiernu de les islles. Ésta va ser la encargada de redactar l'estatutu de Canaries. La Xunta funcionó en Plenu Permanente y en Conseyu Permanente y tenía como funciones, ente otres cuestiones, xestionar y alministrar les funciones y servicios que tresfiera l'alministración del Estáu (Real Decretu 476/1978 de 17 de marzu).

La redaición del estatutu empieza y ye aprobada'l 10 d'agostu de 1982 por aciu la Llei Orgánica 10/1982. El mesmu día ye aprobada la LOTRACA (Llei Orgánica de Tresferencies Complementaries a Canaries) cola que les competencies de la Comunidá aumentaron.

L'estatutu reformar en 1996 introduciéndose'l términu de nacionalidá, el conceutu d'archipiélagu na determinación del territoriu, la meyor considerancia de les islles y los sos cabildros y asumiéronse les materies tresferíes por aciu la LOTRACA.

Una segunda reforma foi aprobada pol Parllamentu de Canaries en 2006 y unviada al Congresu de los Diputaos, pero, en siendo bloquiada, la propuesta foi finalmente retirada.

Articuláu editar

L'estatutu vixente ta estructurado en 65 artículos, cinco disposiciones adicionales, seis transitories y una final, entamaes nun preámbulu, un títulu preliminar y 5 títulos.

Títulu Preliminar. Disposiciones Xenerales
(arts. 1 al 7)
  • Indica los principios rectores de la so política:
a) La promoción de les condiciones necesaries pal llibre exerciciu de los derechos y llibertaes de los ciudadanos y l'igualdá de los individuos y los grupos que lu integren.
b) La de defensa de la identidá y de los valores n'intereses del pueblu canariu.
c) La consecución del plenu emplegu y del desenvolvimientu equilibráu ente les islles.
d) La solidaridá consagrada nel art. 138 de la Constitución.
y) La defensa y proteición de la naturaleza y el mediu ambiente ;Títulu I.

De les Instituciones de La Comunidá Autónoma: (arts. 8 al 29)

  • El Gobiernu de Canaries ta compuestu pol Presidente, el Vicepresidente y los Conseyeros. Dirixe'l poder executivo y el Presidente ye escoyíu pol Parllamentu de Canaries, y ésti a los conseyeros, vicepresidentes, etc. Tien los sos dos sedes principales en Santa Cruz de Tenerife y Les Palmes de Gran Canaria.[1]
  • Los Cabildros constitúin los órganos de Gobiernu, alministración y representación de cada isla. Entámense y alministren les sos competencies por aciu la Llei 14/1990, de 26 de xunetu, de Reforma de la Llei 8/1986, de 18 de payares, de Réxime Xurídicu de les Alministraciones Públiques de Canaries.
  • Diputáu del Común ye l'altu comisionado del Parllamentu de Canaries pa la defensa de los Derechos Fundamentales y Llibertaes Públiques. Supervisa les actividaes de les alministraciones públiques canaries.
  • Tribunal Cimeru de Xusticia de Canaries (poder xudicial) ye l'órganu xudicial que remata la organización xudicial nel territoriu canariu. Ta integráu polos tribunales de xusticia dientro de la Comunidá autónoma Canaria.
Títulu II. De les Competencies de la Comunidá Autónoma Canaria
(arts. 30 al 39)
  • Toles competencies incluyíes n'a l'artículu 148 de la Constitución, que son esclusives pa les comunidaes autónomes.
  • Tien competencies esclusives, según lo dispuesto nos artículos 38, 131, 149.1.11ª y 13ª de la constitución, en: agricultura, ganadería, industria (ensin perxuiciu de normes estatales), comerciu interior, defensa del consumidor, ordenación y planificación de l'actividá económica rexonal, denominaciones d'orixe ya instituciones de creitu cooperativu públicu y territorial y Caxes d'Aforru.
  • Amás, pola Lotraca (Llei orgánica de tresferencies a Canaries), l'estáu dexó delles competencies necesaries pa la comunidá por cuenta de la so insularidad, como la xestión de puertos y aeropuertos d'interés xeneral, llegando comparase col ámbitu competencial de les nacionalidaes históriques dispuestu nel artículu 151 de la Constitución.
Títulu III. Del Réxime Xurídicu
(arts. 40 al 44)

Recueye los privilexos y potestaes del Parllamentu y el Gobiernu, y l'ellaboración de les lleis del parllamentu.

Títulu IV. De la Economía y la Facienda
(arts. 45 al 63)
  • Noma'l Réxime Económico y Fiscal de Canaries y la so aplicación derivada en normes estatales.
  • Esplica'l Patrimoniu y los recursos de la Comunidá Autónoma.
  • Define y regula el Réxime Financiero y Tributario de la Comunidá
Títulu V. De la Reforma del Estatutu
(arts. 64 y 65)
  • Señala'l procedimientu pa reformar l'estatutu.
  • La iniciativa de reforma correspuende al Parllamentu, al Gobiernu de Canaries o a les Cortes Xenerales.
  • Si altériase la organización de los poderes de Canaries, va ser necesariu una audiencia previa colos Cabildros insulares.
Disposiciones Adicionales
  • Cesión del rendimientu de tributos como: impuestos sobre xuegos, socesiones y donaciones, etc.
Disposiciones Transitories
  • Afítase'l númberu de diputaos del Parllamentu a 60, según el art. 9 del estatutu, por aciu la siguiente distribución: 15 por caúna de les islles de Gran Canaria y Tenerife, ocho por La Palma, ocho per Lanzarote, siete por Fuerteventura, cuatro por La Gomera y trés por El Hierro.
  • Nómase la creación de la Lotraca.
Disposición Final
  • Dicta la entrada a valir del estatutu'l día de la so publicación nel BOE.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Referencies editar