Fructuoso, Obispu de Braga, más comúnmente conocíu como Fructuoso del Bierzo, nació nel últimu deceniu del sieglu VI, o primeros años del VII, nel senu d'una familia goda de la nobleza, probablemente na corte de Toledo o n'El Bierzu, Lleón. Foi un monxu y obispu godu del sieglu VII, veneráu como santu. Morrió en Braga el 16 d'abril de 665.

Fructuoso de Braga
obispo de Dumium (es) Traducir

656 -
Diócesis: Diócesis de Dumium (es) Traducir
arzobispu


abá


obispu

Vida
Nacimientu Toledo[1]sieglu de VII[1]
Nacionalidá Reinu de Toledo
Reinu de Portugal
Muerte Braga[1]16 d'abril de 665[1]
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
Profesor de Baldario
Oficiu sacerdote católicuescritor
Santoral
16 d'abril
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Conocer de la so vida por San Valerio, unu de los sos discípulos, monxu copista y escritor, de reciu temperamentu, qu'escribe la so biografía darréu dempués de la so muerte. Nesta Vita Sancti Fructuosi destáquense cuasi namái los aspeutos de la vida monacal, escaeciendo la so actuación como obispu qu'hubo de tener gran importancia y la so intervención na vida civil y relixosa del reinu visigodu.

Biografía editar

 
Portada de la Ilesia del Monesteriu de San Pedro de Montes, fundáu per San Fructuoso.

Fructuoso foi güérfanu na adolescencia, decidió abandonar los curiosos de la corte y retirase a la vida solitaria. La so familia tenía delles propiedaes n'El Bierzu, y ellí decidió retirase, a imitación de los ermitaños orientales. Pero enantes foi al llau del sabiu obispu de Palencia, Conancio, xunto al cual aprendió de les Sagraes Escritures y música, viviendo dalgún tiempu na escuela episcopal de la ciudá. Dempués apurrió los sos bienes a los probes, dio llibertá a los sos esclavos y coló al Bierzo. Ellí, nel valle de Compludo, llugar montascosu y de mal accesu, apurrir a la vida cenobítica, viviendo nuna cueva, faciendo dures penitencies y alimentándose frugalmente.

Llueu la fama de la so vida estender pola rexón y fora d'ella. Munchos homes y muyeres llegaron tamién a El Bierzo, que se pobló de cenobites y penitentes, hasta'l puntu de que sería la rexón conocida pol nome de «la Tebaida española» o Tebaida berciana. Foi tal la lexón de solitarios que pobló aquellos montes, que Fructuoso viose obligáu a fundar el primeru de los sos monesterios: el de Compludo, pal que redactó la so primer regla monástica. De toes partes llegaron monxos, nuevos y vieyos, nobles y esclavos, xefes militares y soldaos, que tosquilaben la so cabeza y vistíense de sacu pa faer penitencia. Asina'l monesteriu tomó la forma d'aldega, onde vivíen, coles mesmes separaos, les esposes y los fíos de los monxos. Les esposes, apurríes tamién a la más aspra vida monástica, y los neños aprendiendo na escuela monacal la so futura vida relixosa. Desque entraben en Compludo teníen d'escaecer les sos antigües rellaciones familiares y aisllase na oración y la penitencia.

Una vegada entamáu'l monesteriu de Compludo, al que los grandes señores ufiertaben constantemente donaciones, el Santu decidió tornar a la vida cenobítico y solitario, y asina buscó un nuevu llugar, entá más montascosu y inaccesible nuna cueva del monte Aquiana (o la Guiana) nel valle del Oza; güei cerca d'ella, ta'l Monesteriu de San Pedro de Montes y hasta va un sieglu vivieron nél monxos herederos de la fundación fructuosiana. Hasta'l nuevu retiru siguiéronlu almiradores y discípulos y obligar al poco tiempu a llevantar un nuevu monesteriu: el llamáu Rupianense. Hasta qu'un día, dende Compludo, los monxos de la primer fundación fueron a pol Santu y fixéron-y tornar. Volvió escapase Fructuoso, y los fechos repitiéronse, esta vegada na sierra de Aguiar, onde fundó'l tercer monesteriu d'El Bierzo: San Félix de Visonia.

Fundaciones d'El Bierzo editar

A partir d'esti momentu, sale d'El Bierzo y empieza una serie de fundaciones per tol occidente peninsular; siempres en llugares escondíos de los montes ya inclusive en dalguna islla de les ríes gallegues o hasta na isla de Lleón, xunto a Cádiz onde funda dos monesterios más. El total de fundaciones, dende Gallaecia a la Bética, y por toa Lusitania, puede envalorase alredor de venti. Dempués de la so amplia etapa fundacional, abrazó la idea de pelegrinar a Xerusalén; el rei Recesvinto torgó prindar lo y zarrándo-y en Toledo, pa saca-y de la cárcel col nomamientu d'abá-obispu de Dumio, en virtú de lo cual hubo d'asistir al X Conceyu de Toledo. Nel Conceyu la voz de Fructuoso tuvo de ser importante, pos de los siete cánones aprobaos, cuatro referir a la vida de perfeición, y los dos decretos publicaos como apéndices, plantegen problemes que se dexen «a la discreción del nuesu venerable hermanu Fructuoso, obispu», según figura textualmente nes actes conciliares. Nel mesmu Conceyu, foi escoyíu por unanimidá Arzobispu de Braga y Metropolitanu de Galicia, ante l'arrenunciu del titular, Potamio, que confesó frayar el celibatu nun escritu qu'unvió bonalmente a los padres conciliares, declarando querer retirase a faer penitencia.

De la so actuación como Obispu conozse pocu, sicasí, a instancies sos constrúyese una ilesia dedicada a San Salvador, que güei ye San Fructuoso de Montelius, una de les más orixinales y aldericaes reliquies de l'arquiteutura visigoda, xunto a la cual foi soterráu. Los sos milagros paecen repitíos nes floruques de San Franciscu d'Asís; nun son espectaculares nin grandiosos y nellos vemos el so amor y frecuente contautu cola naturaleza. San Valerio narrar con singular cencellez. Munchos d'ellos refiérense a la salvación de los códizs de la biblioteca que'l Santu llevaba siempres consigo nes sos fundaciones a pique de perdese al travesar los ríos nel so pelegrinar constante. De la so regla monástica ye de destacar la durez na mortificación, les hores dedicaes al rezu mientres la nueche y el día, los castigos tarrecibles a los que cometen faltes a la regla, la frugalidad na comida, el trabayu constante nel campu o na biblioteca monacal y l'obediencia al Abá, según el votu de fidelidá que recuerda'l costume visigoda.

Muerte editar

Al morrer Fructuoso, l'arzobispu de Compostela Diego Gelmírez, nel añu 1102, sacó'l cuerpu veneráu del Santu de la ciudá de Braga, pela nueche, ocultamente, y fuxó con él escontra Santiago de Compostela onde foi soterráu solemnemente na cripta de la catedral. La ilesia compostelana celebra la solemnidá llitúrxica de la traslación el día 16 d'avientu. Güei venérase na Capiya de les Reliquies de la mesma catedral.

La importancia de Fructuoso pa entender la espiritualidá de la Galicia sueva ye fundamental. Padre del monacato hispánicu, viaxeru infatigable, fundador d'ensame de monesterios, los sos dos regles de vida monástica, la Regula monachorum y la Regula monastica communis, pueden considerase como les más espublizaes darréu pola península. Dempués d'él, entá nos mesmos centros fructuosianos trunfaron otres regles europees, particularmente la benedictina; sicasí, munchos de los monesterios por él fundaos han pervivido hasta dómina recién. Fructuoso, conocedor del monacato oriental, de les regles europees, y de les normes isidorianas, refundir toes dotándoles d'una orixinalidá tal que, frente al latente llatinismu de la Regla de San Isidoro, podemos considerales propies.


Predecesor:
Recimiro
Obispu de Dumio
c. 654 – 665
Socesor:
Leodegisio
Predecesor:
Potamio
Obispo de Braga
656 – 665
Socesor:
Leodegisio

Patronazgo editar

San Fructuoso del Bierzo ye'l Patronu de los Inxenieros del Institutu Católicu d'Artes ya Industries (ICAI), dende 1934. La razón del patronalgu deber al diseñu y construcción que San Fructuoso fixo pal Monesteriu de Compludo d'una ferrería, con un sistema d'árbol de lleves, martiellu pilón de accionamiento hidráulicu y un llar de lumbre que'l so aire pa la combustión ye turboalimentado de forma forzada. Coles mesmes, Fructuoso dexó nes sos regles la necesidá del cuidu y caltenimientu de les ferramientes.

Referencies editar

  • San Valerio, Vita Sancti Fructuosi, ed. C. NOCK, Washington 1946;
  • Diputación Provincial de Lleón, San Fructuoso y el so tiempu, Lleón 1966;
  • C. M. Aherne, Valerio of Bierzo, an Ascetic of the late Visigothic Period, Washington 1949;
  • M. Martins, O Monacato de San Fructuoso de Braga, Coimbra 1950;
  • F. Flórez Maniarín, Compludo, pueblecito lleonés con hestoria, Santiago de Compostela 1964;
  • M. Aguzar Barreiros, A Capella de San Fructuoso, Proto, 1919;
  • J. Fernández Alonso, Fruttuoso di Braga, en Bibl. Sanct. 5,1295-1296.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Real Academia de la Historia.
  2. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.

Enllaces esternos editar