La Bética (en llatín, Bætica) foi una de les provincies romanes qu'esistieron na península ibérica, llamada polos romanos Hispania. Tomó'l so nome del ríu Betis (en llatín Bætis), llamáu anguaño río Guadalquivir; la so capital na dómina romana foi la Colonia Patricia Corduba, l'actual ciudá española de Córdoba, n'Andalucía. Darréu, nel periodu visigodu, la capital pasó a ser Hispalis, l'actual ciudá de Sevilla.

Bética
Alministración
Rexón histórica[[Hispania|{{{2}}}
Tipu d'entidá provincia romana
Capital Corduba (es) Traducir
Nome llocal Baetica (la)
Xeografía
Coordenaes 37°50′58″N 5°00′26″W / 37.849462°N 5.007223°O / 37.849462; -5.007223
Llenda con Lusitania y Tarraconense
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

La Bética tuvo una importante aportación al conxuntu del Imperiu romanu, tanto económica como cultural y política. Nel terrén económicu foi bien significativa la estraición de minerales (oru, plata, cobre y plomu) y l'agricultura, cola producción y esportación sobremanera de ceberes, aceite y vinu, estos dos últimos especialmente famosos en tol Imperiu xunto col garum. Nel terrén políticu, la Bética foi mientres enforma tiempu una provincia senatorial que, por cuenta del so altu grau de romanización, dependía del poder políticu del Senáu, non del poder militar del Emperador. Nella llibró la decisiva batalla de Munda ente populares y optimates, partidarios de César y Pompeyu respeutivamente. Amás dio a Roma los emperadores Traxanu y Adriano, naturales d'Itálica, y al filósofu cordobés Séneca.

Territoriu editar

 
Máxima espansión del Imperiu Romanu.
 
Primer división romana de Hispania, onde puede trate la Hispania Ulterior.
 
Hispania según la división provincial romana del 27 e.C. , onde pueden apreciase les llendes de la Bética.
 
Hispania en dómina de Diocleciano.
 
Provincia de la Bética.

La Bética entendía más del 75% del territoriu de l'actual Andalucía y una parte d'Estremadura: la mayor parte de les provincies completes de Cádiz, Córdoba, Huelva, Málaga y Sevilla, la metá occidental de les de Granada y Xaén, una quinta parte de la d'Almería y parte del sur de Badayoz.

Foi estremada en cuatro conventus iuridici: el Conventus Cordubensis, con capital en Córduba qu'amás yera la capital de tola provincia Bética; el Conventus Astigitanus, con capital en Astigi; el Conventus Gaditanus, con capital en Gades y el Conventus Hispalensis con capital en Hispalis. Estos territorios yeren partíos xudiciales, nos que los principales de la comunidá axuntábense añalmente so la direición d'un legatus iuridicus del procónsul pa supervisar l'alministración de xusticia.

Escontra los años 13-7 e.C. modificáronse les llendes orientales de la Bética. Los distritos de Cástulo, Acci y el territoriu al este y norte de l'actual provincia d'Almería, que pertenecieron orixinalmente a la provincia Bética, fueron segregaos por Augustu ya incorporaos a la provincia Tarraconense. Como la Bética yera una provincia senatorial, esti fechu interprétase como un actu del emperador en pos de controlar direutamente les mines d'esa zona, una y bones la Tarraconense yera una provincia que dependía direutamente del poder imperial, non del Senáu.

El territoriu articulábase al traviés d'una rede de calzaes dispuestes con base en trés grandes exes de camín naturales: La depresión Bética, el riegu Intrabético y la mariña. En redol a estes exes disponíense importantes nucleos de población como Córduba, Gades, Hispalis, Iliberris, Malaca y Ostippo, ente otros, que monopolizaban la recaldación d'impuestos, el comerciu y l'esplotación del ager, amás de ser grandes focos de penetración de la cultura romana y de la so distribución peles sos árees d'influencia rural. El calter divisoriu de grandes ríos como'l Guadiana y el Guadalquivir, la importancia de los grandes distritos mineros como Almadén, la frontera natural que supón Sierra Morena, la importancia de grandes nucleos poblacionales y la facilidá de comunicación pel mar, son elementos que faíen de frontera y qu'al empar configuraben un espaciu territorial con distintes realidaes pero con cierta cohesión.

Cuando Diocleciano realizó una nueva división provincial nel 298 conocida como Diocesis Hispaniarum caltuvo les llendes de la Bética.

Bética romana editar

 
Aviesu d'as de bronce emitíu so Augustu pola Colonia Iulia Traducta, yá que numberoses comunidaes de la Bética gociaron del privilexu d'emisión de moneda fiduciaria dende finales de la república hasta Calígula.

Tres la derrota de Cartago na segunda guerra púnica los cartaxineses abandonaron Hispania y la so presencia foi sustituyida pola de los romanos, quien tuvieron que faer frente a dellos focos de resistencia, como la sulevación de los turdetanos nel 197 e.C. De resultes de la victoria romana creáronse les provincies de Hispania Ulterior y Hispania Citerior. L'añu 27 e.C. , cola reorganización imperial d'Augustu, Hispania quedó estremada en tres provincies imperiales: la Bética, la Tarraconense y la Lusitania. La Bética foi dende entós una provincia senatorial gobernada por un procónsul con capital en Córduba.

La Bética yera una de les provincies del imperiu más dinámiques y desenvueltes económicamente, al ser rica en recursos y al tar fondamente romanizada, absorbiendo poblaciones d'esclavos lliberaos y a una élite pudiente que permaneció como grupu social estable mientres sieglos, anque nun tuvo exenta de trestornos sociales, como los socedíos en dómina de Septimio Severu, quien condergó a muerte a un gran númberu de béticos, incluyendo muyeres. La fonda romanización de la provincia viose compensada cola concesión per parte del emperador Vespasiano de los derechos de ciudadanía romana (latinitas), cuando promulgó'l ius latii minor per mediu del Edictu de Llatinidá, que concedió non yá a los béticos sinón a tolos ciudadanos hispanos.

L'asimilación de la cultura romana tamién favoreció una temprana cristianización, qu'enraigonó fuertemente nes zones costeres y que foi marcando un nuevu desenvolvimientu cultural en tola Península Ibérica. Nel sieglu IV el Cristianismu pasó a ser toleráu nel Imperiu y dempués proclamáu relixón oficial y única dexada, celebrándose en tierres bétiques el Concilio d'Elvira, finxu fundamental na Historia del Cristianismu n'España, al qu'asistieron once obispos béticos, d'un total de diecinueve asistentes.[1]

Bética visigoda editar

 
La Hispania visigoda hacia l'añu 700.

La Bética foi romana hasta que nel 411, nel contestu de les Primeres Invasiones bárbares, en virtú d'un foedus apautáu col Imperiu romanu d'Occidente, los suevos, vándalos y alanos establecer na península Ibérica. Los vándalos silingos (empobinaos por Fridibaldo), más poderosos que los sos hermanos asdingos, recibieron la fértil provincia de la Bética, onde permanecieron poco tiempu antes de pasar al Magreb. Nun ye posible especificar en qué zones d'Andalucía asitiáronse, por cuenta de la so curtia permanencia y a la falta d'afayos arqueolóxicos.[2]

Cola irrupción de los visigodos nel escenariu políticu de la península Ibérica'l 418, los vándalos fueron espulsaos. La fuerte romanización y la fortaleza d'una oligarquía territorial de la provincia, capaz de tener auténticos exércitos propios, fixo de la Bética un territoriu difícil de conquistar. Foi l'últimu territoriu controláu de facto polos visigodos, y el que mayor inestabilidá política presentaba. Amuesa d'ello ye que nel añu 521 el pontífiz nomó vicariu de la Lusitania y la Bética al obispu metropolitanu de Sevilla (Salustio), dando a entender que la xurisdicción eclesiástica de Tarragona nun controlaba los territorios del sur peninsular.

A partir del añu 531 el rei visigodu Teudis llevó a cabu una rápida espansión escontra'l sur, llegando a instalar la so corte en Sevilla, pa tener un meyor control de les sos operaciones nel sur peninsular. Inclusive llegó a dirixir una ofensiva, fracasada, contra'l poder bizantino establecíu en Settem (Ceuta). Finalmente la Bética quedó definitivamente integrada nel reinu visigodu de Toledo, magar cuando los intereses de la oligarquía terrateniente hispanorromana apeligraben, producíense rebeliones, como les d'Atanagildo y Hermenegildo.[3]

 
Presencia bizantina na Península Ibérica.

La rebelión d'Atanagildo, con sofitu de la oligarquía de la Bética, supunxo la entrada n'aición del poder bizantín, n'espansión baxu Xustinianu I. Una parte importante de la Bética y la Cartaginense, dada la so importancia pal comerciu nel Mediterraneu, foi conquistada ya incorporada por dichu emperador sol nome de Provincia de Spania, qu'estableció la so capital na mediterránea Malaca.[4] Pa ello Xustinianu tuvo de cuntar col sofitu fundamental de la población y élite vernácula, fuertemente romanizada, que taba en contra de los visigodos y deseyaba la vuelta al orde romanu y católicu. Sicasí, la presencia bizantina na Bética foi fugaz, una y bones el reinu visigodu de Toledo siempres quixo recuperar la mariña perdida. Les campañes, primero de Leovigildo y depués de Suintila, fixeron que se creara un poder unificáu na península Ibérica.

Los obispos católicos de la Bética, sólidamente sofitaos pola población llocal, consiguieron convertir al rei visigodu arriano Recaredo y los sos nobles. Mientres el periodu visigodu, no relixoso y cultural San Leandro y San Isidoro fueron personalidaes fundamentales, que desempeñaron el so llabor principalmente en Sevilla.[5]

La batalla del Guadalete, llibrada'l 711 en tierres bétiques por Rodrigo, rei visigodu qu'antes fuera duque de la Bética, foi la llucha definitiva na perda de Hispania per parte del poder godu. Los musulmanes bereberes del norte d'África xunto a élites árabes conquistaron la Bética y la mayor parte del restu de Hispania, estableciendo primero'l emirato y darréu el Califatu de Córdoba, que la so capital se estableción en Córduba, la mesma ciudá que lo yera de la Bética, provincia qu'a partir d'entós dexó d'esistir como tal, anque siguió siendo'l centru neurálxicu d'al-Ándalus.

Economía editar

 
Factoría de salazones. Muséu Anticuarium Sevilla.

L'agricultura del sur de la península ibérica yera especialmente rica, esportando vinos, aceite d'oliva y tamién un mueyu de pexe lleldada llamada garum, bien apreciada na dieta romana. Los vastos plantíos d'olivos de la Bética apurríen aceite d'oliva que yera tresportáu per mar y suministráu, ente otros, a les lexones romanes en Germania. Les ánfores de la Bética fueron topaes a lo llargo y anchu del Imperiu romanu d'Occidente. Pa caltener el control d'estes rutes marítimes l'Imperiu precisaba controlar les distantes costes de Lusitania y la mariña del Atlánticu al norte de Hispania. Columela, quien escribió venti volúmenes que traten tolos aspeutos de l'agricultura romana y la viticultura, venía de la Bética.

Bibligrafía editar

  • Cortijo Cerezo, M. L. (1993). L'alministración territorial de la Bética romana.
  • Corzo Sánchez, R. (1992). Les víes romanes d'Andalucía.
  • Ponsich, M. (1988). Aceite d'oliva y salazones de pexe: factores geoeconómicos de la Bética y la Tinxitana.
  • Roldán Hervás, José Manuel (2007). Historia Antigua d'España. UNED. ISBN 978-84-362-4396-3.
  • Helal Ouriachen, El Housin, 2009, La ciudá bética mientres l'Antigüedá Tardida. Tesis doctoral, Universidá de Granada, Granada.

Referencies editar

  1. Blázquez, José María (avientu de 1978). «La Bética nel Baxu Imperiu». Fuentes y Metodoloxía. Andalucía na Antigüedá. Actes del I Congresu d'Historia d'Andalucía, vol. 1, Córdoba, 1976 páxs. 260. Consultáu'l 24 d'agostu de 2008.
  2. Orlandis, José (1988). Historia del reinu visigodu español, 78-84. Madrid: Rialp. ISBN 84-321-2417-6.
  3. Fuentes Hinojo, Pablo (1996). «La obra política de Teudis y les sos aportaciones a la construcción del reinu visigodu de Toledo». Na España medieval. (19). ISSN 0214-3038, páxs.9-36. 
  4. Málaga Güei (ed.): «capital/justiniano/occidente.html La capital de Xustinianu n'Occidente». Consultáu'l 7 de payares de 2011.
  5. Orlandis, José (1966). «L'elementu xermánicu na Ilesia española del sieglu VII». Anuariu d'estudios medievales (3). ISSN 0066-5061 , páxs.27-65. 

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar