Fuensaldaña

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Fuensaldaña ye un conceyu y llocalidá d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Nel so términu municipal tamién s'atopa la urbanización El Molar.

Fuensaldaña
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuensaldaña (es) Traducir Carlos García Román
Nome oficial Fuensaldaña (es)[1]
Códigu postal 47194
Xeografía
Coordenaes 41°42′26″N 4°45′55″W / 41.7072°N 4.7653°O / 41.7072; -4.7653
Fuensaldaña alcuéntrase n'España
Fuensaldaña
Fuensaldaña
Fuensaldaña (España)
Superficie 25 km²
Llenda con Valladolid, Villanubla, Mucientes y Cigales
Demografía
Población 2076 hab. (2023)
- 909 homes (2019)

- 864 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.4% de provincia de Valladolid
0.09% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 83,04 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fuensaldana.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
Vista del pueblu a principios

Orixinalmente foi un asentamientu vaccéu. Según la tradición fundar Endovéllico, deidá guerrera que sicasí favorecía asentamientos agrícoles, principalmente vitivinícolas.

Yá nel sieglu XII, la entós llamada Fuent Saldania, empezó a construyir el so primer castiellu. En 1521 los comuñeros ocuparon el castiellu, mientres la Guerra de les Comunidaes. Felipe II nomó primer conde de Fuensaldaña a Juan Pérez de Viveru, polos servicios emprestaos en Flandes.

Patrimoniu editar

 
Castiellu de Fuensaldaña
 
Ilesia de San Cipriano
  • Castiellu: sede de les Cortes de Castiella y Lleón[2] hasta la inauguración del nuevu edificiu asitiáu na Avenida de Salamanca de Valladolid capital. Encuadráu na llamada Escuela de Valladolid, de los castiellos señoriales, tien una fuerte estructura militar que nun-y fai perder nin llixu de la so concepción urbana y que respuende a la concepción sociopolítica de la Corona del sieglu XV. Lo que más llama l'atención, ye la so pimpana torre del homenaxe, a la qu'en tiempos s'aportaba al traviés d'una ponte levadizo. Remata la torre en cuatro torreón cilíndricos, que parten de los cimientos de la fortaleza y ciérrase enriba con dos atalaya, completando tol so perímetru de matacanes y almenes.
  • Ilesia Parroquial de San Cipriano: D'orixe góticu-mudéxar del sieglu XIII,[3] dispón d'un arcu de trunfu apuntáu, que se funde con nave coronada, por torre de cuatro cuerpos. El so retablu ye rococó con numberoses pintures y escultures d'ente los sieglos XVI y XVIII. A la ilesia aportar por una escalera que conduz a un pórticu notable, de mediu puntu, que sirve como abellugu a los rigores branizos ya ivernizos, añadíu nel sieglu XVI.[3]
  • Monesteriu de les Trinitaries: Fundáu pola condesa de Fuensaldaña, doña María, al quedar vilba, orixinalmente como conventu de monxes franciscanes. El patrociniu de los condes apurrió al conventu obres d'arte que se perdieron en siendo expoliado mientres la Guerra de la Independencia y la exclaustración decretada pola Desamortización de Mendizabal. D'ente les obres d'arte que guardaba destaquen trés[3] grandes llenzos de Thomas Willeboirts Bosschaert, anguaño calteníos nel Muséu Nacional d'Escultura de Valladolid,[3] regalaos por Alonso Pérez de Viveru, III conde de Fuensaldaña n'agradecimientu a Dios poles sos victories en Flandes.

Gastronomía editar

 
Casa consistorial
Vieno

Fuensaldaña ye una de los trubiecos del vinu arrosao, con denominación d'orixe Cigales. Los sos vinos tienen una tonalidá cebolla, única nesta zona de los Montes Torozos. Anque dende los vacceos hai viñes na llocalidá, les que güei acolumbramos son familia direuta de les que se llantaron nel medievu y de la famosa filoxera del 98 (con fraes traíes d'América pa escaecer el desastre d'esi añu). L'arrosao de Fuensaldaña (clarete), ye ideal p'acompañar carnes nidies, pexes, volatería, quesos y aperitivos.

Persones destacaes editar

Agustín Parráu García (1872-1946), sacerdote católicu, obispu de Palencia, arzobispu de Granada, y cardenal de la Ilesia Católica en 1946. Tamién foi conseyeru nacional y procurador en cortes (1943-1946).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Frechilla (2008), p.57
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Frechilla (2008), p.58

Bibliografía editar

  • Frechilla García, Luis (2008). GR 26 y GR 89. Los senderos de Tierra de Campos. Fundación Patrimoniu Natural de Castiella Lleón. ISBN 9788461214334.

Enllaces esternos editar