La dignidá de cardenal, eclesiásticu d'altu rangu de la Ilesia católica, ye'l más altu títulu honoríficu que puede conceder el papa. Quien lo reciben convertir en miembros del Colexu cardenaliciu y son "creaos" nuna ceremonia especial llamada "Consistoriu públicu".

Cardenal
títulu, cargu y ocupación relixosa católica
clérigo católico (es) Traducir y príncipe
Tratamientu Eminencia (es) Traducir
Parte de xerarquía de la Ilesia Católica y Colexu Cardenaliciu
Formáu por cardenal elector (es) Traducir, cardenal obispo (es) Traducir, cardenal presbítero (es) Traducir, cardenal diácono (es) Traducir y cardenal in pectore (es) Traducir
Xurisdicción ensin valor
Cambiar los datos en Wikidata
Cardenales col hábitu coral.

La principal misión del Colexu de cardenales ye escoyer al Sumu Pontífiz en casu de fallecimientu o arrenunciu del anterior. En circunstancies habituales, el deber fundamental del Colexu cardenaliciu ye aconseyar al papa. Munchos cardenales gobiernen diócesis o archidiócesis importantes, presiden los organismos de la Curia Romana y participen viviegamente na alministración de la Santa Sede.

Puesto que nos sos oríxenes los cardenales yeren clérigos al serviciu de la diócesis de Roma, ye costume qu'a cada cardenal designáu pol papa asígnese-y un titulus, que puede ser: Bien un obispáu sufragáneo (llamáu "suburbicario", etimológicamente "inferior na ciudá"), o un títulu presbiterial o la diaconía d'un templu de la archidiócesis de Roma.

El términu "cardenal" deriva del llatín cardu o gonciu, lo cual suxure'l papel de fulcro (puntu de sofitu, terliz) que desempeñen: Ellos son los goncios” alredor de les cualos xira tol edificiu de la Ilesia, en redol al so máximu dirixente: el papa.

Historia editar

Los cardenales escueyen al papa, anque non siempres foi asina. Orixinalmente, yeren los miembros de la Ilesia de Roma quien lo faíen, pero esti procedimientu camudó mientres la Edá Media, hasta faer que namái los cardenales, un grupu especial de clérigos de la diócesis de Roma, tuvieren derechu a escoyer al socesor del apóstol Pedro. La constitución apostólica In nome Domini, promulgada pol papa Nicolás II en 1059 llindó la potestá d'eleición a los cardenales romanos que fueren obispos. En 1179, el papa Alejandro III (constitución apostólica Licet de vitanda discordia) estendió a tolos cardenales esti derechu. En 1274 el papa beatu Gregorio X afitó que pa la eleición del papa yeren precisos los dos tercios de los votos de los cardenales aconceyaos (constitución apostólica Ubi periculum). Dambes disposiciones siguen vixentes.

En tiempos más modernos, los monarques ingleses, españoles y franceses nomaron cardenales como primeros ministros: El cardenal Thomas Wolsey n'Inglaterra, el cardenal Alberoni n'España, Richelieu y Mazarino en Francia. Igualmente les más importantes cortes europees forzaben el nomamientu de determinaos cardenales por que xestionaren en Roma los sos respeutivos intereses. Estos homes yeren cardenales non poles sos funciones relixoses sinón porque dexaben que los sos reis pagáren-yos colos impuestos eclesiásticos. Roma aceptaba la perda de dichos impuestos pa protexer el restu de la so propiedá y rentes.

En teoría, el papa puede sustituyir al Colexu Cardenaliciu por otru cuerpu d'eleutores en cualquier momentu, anque para ello habría que modificar el Códigu de Derechu Canónicu (capítulu III, cánones 349 y ss.) Lo habitual ye que se modificar l'estatutu d'eleición: pa cinxinos al últimu sieglu, yá dende tiempos de Pío X y de manera más fonda mientres los pontificaos de Pío XII, de San Xuan XXIII, de Pablo VI y de San Xuan Pablo II, modificáronse les regles y númberu de miembros del Colexu Cardenaliciu. Una propuesta recurrente foi la de que sía'l Sínodu d'Obispos la instancia qu'escueya al papa. Sicasí, ésti nun puede axuntase más qu'a pidimientu del papa.

Sía como fora, la pertenencia al Colexu cardenaliciu funciona por cooptación, pos ye'l papa quien noma a los cardenales que, de la mesma, van nomar (o van escoyer) al siguiente papa. D'antiguo falábase con ironía inclusive d'un "giovane collegio" de cardenales, que yera'l grupu qu'un papa nomaba pa forzar una mayoría con vistes a la eleición del so socesor. Nel casu de pontificaos llargos, la cooptación faise evidente: ye importante considerar el casu bien especial del enllargáu pontificáu de Xuan Pablo II, (lo que nun asocedió con Xuan XXIII nin con Pablo VI, que los sos pontificaos nun fueron lo suficientemente llargos pa dexar la renovación total del Colexu) y, polo xeneral, de papes qu'ocuparon el cargu mientres más de quince años. De los cardenales llamaos a escoyer al socesor de Xuan Pablo II, un total de 115 (en realidá 117, pero dos nun asistieron al cónclave por razones de salú), namái dos nun fueren nomaos por esti papa. Esiste'l fundáu barruntu, pos, de qu'un papa a lo menos "suxure'l camín" a siguir pol so socesor, valiéndose para ello de la facultá de nomar cardenales que van ser eleutores ente clérigos que-y son ideológicamente allegaos. Con tou, acostuma a saltar la sorpresa: en 2005 l'escoyíu foi Joseph Ratzinger, precisamente unu de los dos que nun fueren nomaos cardenales por Xuan Pablo II sinón pol so antecesor Pablo VI.

Convien señalar que, acordies con el "motu proprio" Cum ingravescentem aetatem de 1970 y les constituciones apostóliques Romanu Pontifici Eligendo de 1975 y la más recién Universi Dominici Gregis de 1996, tou cardenal pierde la so condición d'eleutor si cumple los 80 años d'edá primero que se declare la Sede vacante.[1] D'esta miente dellos cardenales, especialmente del orde de los diáconos (de cutiu estremaos col cardenalatu como reconocencia a una escelente carrera), que fueron nomaos cuando yá devasaben esa edá, nunca van ostentar la condición d'eleutores.

A lo llargo de la historia, unos pocos cardenales han Llista de cardenales qu'arrenunciaron al cargu arrenunciáu voluntariamente a la so dignidá.

El Colexu de Cardenales tien como máximes xerarquíes el decanu, el vicedecano (vease "cardenales obispos") y el "camarlengo", oficial mayor de la Santa Sede, al cual pertenez la organización de la Sede Vacante y del cónclave. Dispón amás d'un preláu secretariu y de un tesoreru, cargos estos non necesariamente ocupaos por cardenal.

El cardenalatu editar

 
Escudu de cardenal indicáu pol capelo (sombreru d'ala) con quince borlas dispuestes en cinco órdenes a cada llau, tou de gules (el lema y les armes son mesmes de cada cardenal, según el blagu con una o dos crucies según ésti seya obispu o arzobispu).

La condición de cardenal ye un títulu honoríficu (ayenu al Sacramentu del Orde), como los son les de patriarca, monseñor, arcipreste, canónigu, decanu, deán, archidiácono y otres. Nel pasáu, nomóse cardenal a persones que nun yeren sacerdotes: el postreru d'ellos foi Teodolfo Mertel, cardenal diáconu de S. Eustachio y darréu de S. Lorenzo in Damaso y protodiácono, que foi nomáu en 1858 y morrió en 1899 ensin recibir la ordenación sacerdotal.

La púrpura cardenalicia (de color colloráu escarlata) ye conferida pol romanu pontífiz nunes ceremonies llamaes «consistorios», por que los escoyíos puedan participar de la eleición del socesor del papa, actuando colegiadamente en casu de sede vacante o p'actuar como asesores en distintes materies que sían importantes pal papa en funciones. Ye por ello que munchos cardenales presiden secretaríes, comités, comisiones, dicasterios y otres oficines na Santa Sede, y amás munchos d'ellos rixen les diócesis más importantes del mundu.

Según el canon 351.1 del Códigu de Derechu Canónicu de 1983 anguaño a valir, los promovíos al cardenalatu tienen de ser varones llibremente escoyíos pol Sumu Pontífiz, que recibieren l'orde del presbiterado y que s'estremaren notablemente en doctrina, costumes, piedá y prudencia na xestión de los sos asuntos.

Esti canon sicasí añade que «Los qu'entá nun sían obispos, tienen de recibir la consagración episcopal». Pertenez al papa, sicasí, eximir d'esta consagración al candidatu a cardenal cuando esistan razones de pesu, como nel casu recién del Rev. Avery Dulles S.J., profesor de la Universidá de Fordham en Nueva York y unu de los teólogos más prestixosos del mundu, que namái yera presbíteru nel momentu de la so elevación a cardenal diáconu de Ss. Nomi di Gesù y Maria in via Llata en 2001. El padre Dulles solicitó del papa Xuan Pablo II la dispensa de la consagración episcopal por cuenta de la so avanzada edá, pos yá cuntaba al ser creáu cardenal con más de 80 años y la so salú yera precaria.

Nel ámbitu civil, los cardenales que moren en Roma gocien automáticamente de la ciudadanía y del pasaporte del Estáu de la Ciudá del Vaticanu.

Órdenes editar

Acordies con el canon 350.1 del Códigu de Derechu Canónicu, los cardenales entamar en trés órdenes:

  • L'orde episcopal: Cardenales obispos
  • L'orde presbiteral: Cardenales presbíteros o de títulu
  • L'orde diaconal: Cardenales diáconos

Cada cardenal, nel momentu de ser nomáu, recibe una sede, un títulu o una diaconía sofitaos en templos romanos que tradicionalmente disponen d'esti cargu. Según el canon 350.5, por aciu opción fecha en consistoriu y aprobada pol papa, los cardenales del orde presbiterial pueden pasar d'un títulu a otru (casu del cardenal Carlo Furno, quien en 2005 recibió'l títulu de S. Cuore di Cristu Re y que al añu siguiente camudar pol de S. Onofrio), y los del orde diaconal d'una diaconía a otra (casu más infrecuente; el postreru foi Pietro Palazzini, creáu en 1973 cardenal diáconu de S. Pier Damiani in Monte S. Paolo y que al añu siguiente optó pola diaconía de S. Girolamo della Carità).

De la mesma, los cardenales diáconos que lleven un mínimu de diez años nesi orde, pueden optar al orde presbiterial. Ye'l casu del suizu Gilberto Agustoni, creáu cardenal diáconu de Ss. Urbanu y Lorenzo a Prima Porta en 1994, quien en 2005 optó pol orde presbiterial, siendo'l so diaconía elevada a "títulu" pro illa vice (namái per esta vegada).

Pa ingresar nel orde episcopal o, dientro d'él, pa camudar de sede suburbicaria, ríquese decisión direuta del papa (vease más embaxo lo que s'indica arremente del decanu y el vicedecano). La práutica habitual ye que'l papa escueya a un cardenal del orde presbiterial pa promovelo al orde episcopal, y non que cree un cardenal obispu ex novo.

Cardenales obispos editar

Los cardenales obispos son aquellos de mayor rangu nel Colexu de Cardenales. Yá que, como queda dichu, ye norma xeneral que tolos cardenales sían obispos, el títulu de "cardenal obispu" namái significa que'l cardenal ostenta l'episcopáu d'una de los siete llamaes "diócesis suburbicarias", les sufragáneas de la diócesis de Roma, o bien ye un Patriarca de les Ilesies orientales católiques, en númberu variable (Canon 350.1).

Les sedes episcopales suburbicarias son: Ostia, Velletri-Segni, Frascati, Porto-Santa Rufina, Albanu, Palestrina y Sabina-Poggio Mirteto. El fechu de qu'ostenten un cardenal como titular nun ye óbice por que estes diócesis tengan el so propiu obispu con potestá ordinaria.

Los patriarques orientales que pertenecen al orde de cardenales obispos son: el patriarca eméritu d'Antioquía de los Maronites, el patriarca titular d'Antioquía de los Maronites, y el patriarca eméritu d'Alexandría de los Coptos ; d'ellos, namái'l segundu tien condición d'eleutor por tener menos de 80 años.

El decanu ye'l cardenal obispu que ta a la cabeza del Colexu de Cardenales (como primus inter pares, primero ente iguales). Ye electu por y ente los cardenales obispos. Ta ayudáu por un vicedecano y l'eleición de dambos debe de ser confirmada pol papa (Canon 352.2). D'antiguo, la posición de decanu correspondía al cardenal obispu con mayor antigüedá (significáu auténticu de la pallabra "decanu"), sicasí esto yá nun asocede de normal, pos s'espera que'l decanu cumpla una serie de funciones clave mientres el periodu de sede vacante y pallo ten de tar en plenes facultaes. En 2002, el cardenal Bernardin Gantin llegó a los ochenta años d'edá polo que perdía'l so derechu a ser eleutor, y anque nada nin naide esixir, con tal motivu dimitió del decanatu del Sacru Colexu Cardenaliciu y retiróse al so Benín natal.

Como les sedes suburbicarias son siete y los cardenales obispos son namái seis, el decanu adopta'l títulu de cardenal obispu d'Ostia amás del propiu que yá tenía asignáu con anterioridá (Canon 350.4). El títulu de Ostia ye intrínsecu al de decanu del Colexu y ente los sos antiguos privilexos ta'l d'ordenar obispu al papa recién electu en casu de que nun tuviera la ordenación episcopal (Canon 355.1). Esto asocedió per última vegada en 1831 cuando foi escoyíu papa Gregorio XVI, quien nun yera obispu al momentu de la so eleición.

El decanu y el vicedecano son los únicos cardenales que necesariamente tienen de tener la so residencia na ciudá de Roma (Canon 352.4). Na actualidá (xineru de 2009) dambos cargos tán ocupaos respeutivamente pol italianu Angelo Sodano, cardenal obispu de Ostia y d'Albanu y del títulu in commendam de S. Maria Nuova, y el francés Roger Etchegaray, cardenal obispu de Porto-Santa Rufina.

Cardenales presbíteros o de títulu editar

Son los cardenales a los que-yos foi asignada la titularidá d'una ilesia determinada de la diócesis de Roma que dispón d'esti privilexu. Esti orde ye'l tradicionalmente más numberosu (anguaño 149), pos a él suelen pertenecer los cardenales que rixen con réxime ordinariu una diócesis importante en cualesquier parte del mundu. Como exemplos actuales, Ricardo Blázquez Pérez, [[Archidiócesis de Valladolid|arzobispu de Valladolid]] ye cardenal presbíteru de Santa María in Vallicella, Norberto Rivera Carrera, arzobispu primáu de Méxicu, ye Cardenal Presbíteru de S. Francesco d'Assisi a Ripa Grande; Jaime Ortega Alamino, arzobispu de L'Habana (Cuba), ye cardenal presbíteru de los Santos Aquila y Priscilla; Rubén Salazar Gómez, arzobispu de Bogotá (Colombia), ye cardenal presbíteru de San Gerardo Maiella; Mario Aurelio Poli ye cardenal presbíteru de S. Roberto Bellarmino; Luis Antonio Tagle, arzobispu de Manila (Filipines), que foi cardenal presbíteru o del títulu de San Felice da Cantalice a Centocelle; o Peter Erdö, arzobispu de Budapest (Hungría), que ye cardenal del títulu de S. Balbina. Tanto S. Roberto Bellarmino como SS. Nome di Maria in Via Llatina o S. Balbina son templos parroquiales esistentes na ciudá de Roma. Naturalmente estos títulos son namái honoríficos, pos más allá del protocolu y de un ciertu patrociniu, los cardenales presbíteros nun tienen potestá de réxime dalguna sobre les ilesies de les que son titulares; ye más, tienen espresamente prohibíu entemetese nos asuntos ordinarios de les mesmes (Canon 357.1).

Anque tien de prevalecer, en concencia, la calidá personal del candidatu, a la de nomar cardenales presbíteros o de títulu recúrrese preferentemente a criterios de representación xeográfica, esto ye, qu'esisten nel mundu determinaes sedes episcopales que'l so titular suel ser cardenal, yá seya pola importancia intrínseca de la diócesis o bien por traer consigo la representación de too un país. De la mesma y por aciu esta norma non escrita, son llamaos al Colexu cardenaliciu persones de les nacionalidaes más diverses con cuenta de dar muestra y conteníu de la universalidá de la Ilesia católica.

Cardenales diáconos editar

Son los que recibieron la diaconía (orde eclesiásticu darréu inferior al sacerdociu) de dalguna ilesia de la ciudá de Roma que dispón d'esti privilexu (anguaño 28). Acostumen a ser adscritos al orde diaconal los cardenales que nun ostenten una xurisdicción episcopal ordinaria, sinón qu'ocupen altos cargos na Curia Romana, nel Estáu de la Ciudá del Vaticanu o bien merecieron la púrpura por habese distinguíu n'otros campos. Un exemplu recién, amás del yá citáu casu del P. Avery Dulles S.J., ye'l del padre Andrea Cordero Lanza di Montezemolo, que la so importante actividá desenvolvióse non en diócesis concretes, sinón per tol mundu al serviciu de la diplomacia de la Santa Sede, y qu'en 2006 foi nomáu cardenal diáconu de S. Maria in Portico.

D'ente los cardenales diáconos destaca'l "cardenal protodiácono" (etimológicamente, el primeru de los diáconos, esto ye, el de más antigüedá nel orde). El protodiácono, tres la finalización del Cónclave y l'eleición del nuevu papa, anuncia al ensame rexuntáu na Plaza de San Pedro'l nome del cardenal que foi escoyíu papa y el nome con que va ser conocíu como tal (p. ex., Joseph Ratzinger, Benitu XVI). Empecipia'l so anunciu coles pallabres en llatín Annuntio vobis gaudium magnum: habemus papam, que signifiquen "Anúnciovos una gran allegría: tenemos [nuevu] papa". Tamién pertenez al cardenal protodiácono la coronación (imposición del "paliu") de los nuevos arzobispo metropolitanos (Canon 355.2), lo cual inclúi al nuevu papa. Nel casu recién de Benitu XVI, la proclamación y la coronación fueron realizaes pol chilenu Jorge Medina Estévez, cardenal diáconu de S. Saba, que naquel momentu yera'l "protodiácono", esto ye, el más antiguu de los cardenales d'esti orde. Anguaño esti cargu ocupar William Joseph Levada, cardenal diáconu de Santa María in Dominica.

Cardenales in pectore o secretos editar

Amás de los cardenales proclamaos, un papa puede nomar cardenales in pectore, espresión llatina que significa nel pechu. A un cardenal in pectore solo conocer el papa; puede ser que nin siquier el mesmu cardenal tenga noticia de la so elevación. Los cardenales reservaos in pectore ser pa protexelos a ellos o a les sos congregaciones de represalies en casu de conocese la so identidá, o bien por que'l so nomamientu nun cree tensiones internacionales a la Santa Sede.

Si les condiciones camuden, de forma que un cardenal secretu nun porte yá mayores riesgos, el papa puede faer públicu'l nomamientu del cardenal in pectore en cualquier momentu, ocupando'l llugar de precedencia del so consistoriu orixinal.

Si un papa muerre antes de revelar la identidá d'un cardenal in pectore, el cardenalatu expira. Ésti foi'l casu asocedíu col papa Xuan Pablo II, quien nomó a un cardenal in pectore a la fin del so pontificáu y que permaneció secretu inclusive hasta la muerte del pontífiz el 2 d'abril de 2005. Especulóse enforma cola posibilidá de que'l testamentu del Santu padre contuviera'l nome del cardenal in pectore, pero nun foi asina, y lo más probable ye que nunca llegue a sabese a quién cupió l'honor de la designación.

Otra manera, l'últimu casu d'un cardenal in pectore que'l so nome foi dau a conocer más tarde ye'l de Marian Jaworski, arzobispu de Leópolis y primáu de la Ilesia Ucraínana de ritu llatín. Foi creáu cardenal en 1998, pero'l so nome permaneció reserváu in pectore hasta que se dar# en la so proclamación nel consistoriu del 21 de febreru de 2001, cuando se-y asignó'l títulu de S. Sisto.

Vistimientes editar

 
Vistimienta de diariu d'un cardenal

Dende'l 1464 a los cardenales estrémase-yos poles sos vistimientes de color púrpura escarlata (d'ende que se-yos llame purpurados).

El so hábitu coral consta de:

 
Hábitu coral d'un cardenal
  • Una sotana colorada.
  • Un capelo cardenaliciu: un sombreru coloráu. Na antigüedá yera'l signu que llevaben los esclavos lliberaos. Tamién lo usaben los ciudadanos llibres nes fiestes y solemnidaes. Anguaño cayó en desusu y el papa yá nun lo impon a los cardenales.
  • Una birreta colorada, que ye impuesta pol Romanu Pontífiz nuna ceremonia especial dempués de la so eleición.
  • Un aniellu cardenaliciu, que ye distintu del de los obispos ordinarios. Los cardenales reciben esti aniellu como signu del so matrimoniu cola Ilesia de Roma y con tola Ilesia universal y nel so interior suelen tener grabáu l'escudu d'armes del papa que los creó. El papa Benitu XVI, ruempe con el costume d'apurrir l'aniellu cardenaliciu a otru día, mientres la Misa que concelebran los nuevos cardenales, faciendo entrega del mesmu'l mesmu día en que son impuestos el so birreta y solidéu, nel Consistoriu públicu.

El color coloráu simboliza la disposición del cardenal a morrer pola so fe.

Pol color de les sos vistimientes, dieron nome a un ave de plumaxe coloráu y negru. Amás, al igual que los sacerdotes y obispos, los cardenales usen una sotana negra como hábitu de cai, nel so casu afatada con ribetes, botones y faxa coloraos. En delles zones onde hai climes tropicales como Ecuador, Brasil, La India y la mayoría de los países d'África ente otres llatitúes, los cardenales usen sotana blanca, colos mesmos detalles de la negra que s'usa nos países de climes templaos. En dellos casos, suel usase en ciertes lliturxes solemnes un roquete enriba de la sotana negra, anque ye más común usalo cola colorada.

Tratamientu protocolariu editar

Dende 1630, los cardenales ostenten el tratamientu de Eminencia. La pallabra "Cardenal" pasa a formar parte del nome del preláu antes del apellíu como, por casu el del Arzobispu de Buenos Aires , Mario Aurelio Cardenal Poli. Esto ye, el cardenal Mario Aurelio Poli convertir en Mario Aurelio Cardenal Poli. De la mesma, los cardenales reciben el tratamientu de La so Eminencia (S.Y.) si nun son obispos y La so Eminencia Reverendísima (o S.Y.R.) cuando se trata d'un cardenal que ye obispu o arzobispu coles mesmes, anque n'ocasiones utilízase tamién la fórmula "Pereminente y Reverendísimo Señor Mario Aurelio Poli, Arzobispu Primáu de Buenos Aires" (Emmo. y Rvdmo. Sr. si usen abreviatures) o a cencielles Eminencia.

Dellos cardenales utilicen na so robla en llatín la fórmula S.R.Y. Cardinalis, que significa "Sanctæ Romanæ Ecclesiæ Cardinalis", de cuenta que Marius Aurelius S.R.Y. Cardinalis Poli tien d'interpretase como Mario Aurelio Cardenal de la Santa Ilesia de Roma Poli.

Cardenales eleutores nel cónclave editar

Los cardenales eleutores, toos aquellos que'l día en qu'empecipia la Sede Vacante (sía por muerte o por arrenunciu del sumu pontífiz), tengan menos d'ochenta años d'edá, asumen, per una parte, el gobiernu de la Ilesia, y pola otra, la responsabilidá d'escoyer al nuevu papa nel cónclave.

Etimoloxía de la pallabra editar

La etimoloxía (orixe) de la pallabra, vien del llatín “cardinis”, que significa “gonciu”. Como les virtúes cardinales”, que son les virtúes “goncios”. Según la puerta xira alredor de los goncios, de la mesma l'edificiu de les virtúes, xira alredor de los cuatro virtúes «cardinales».

Según l'universu xira alredor de los cuatro puntos "cardinales". Con referencia a los cardenales, ellos son los goncios” alredor de les cualos xira tol edificiu de la ilesia, en redol al papa, y con ésti, en redol a Xesucristu.

Incardinación editar

Pola so sola eleición, queden incorporaos al cleru de Roma, y por ello son collaboradores inmediatos del Romanu Pontífiz, yá seya na Curia Romana, como nes Congregaciones Romanes (pa los obispos, pal cleru, pa la vida consagrada, pa los llaicos, pa les rellaciones ecuméniques, etc.), ayudando asina al Santu Padre nel gobiernu servicial de la Ilesia Universal.

Eleición editar

Pal so nomamientu, según el Códigu de Derechu Canónicu, escuéyense varones destacaos pola so sabiduría (doctrina), costumes (coherencia de vida), piedá (oración y rellación experiencial con Dios), prudencia (bon actuar, discernimiento, decisiones acertaes) y según país, nun devasando'l cupu axustáu a este.

Residencia editar

Si nun tienen diócesis asignaes al so cargu, y trabayen na Curia o nes Congregaciones romanes ayudando al papa nel gobiernu de la Ilesia Universal, tienen de morar na Ciudá del Vaticanu. Tando fuera de les sos diócesis, nun dependen de los obispos diocesanos pa la so actuación, nin tienen de pidi-y permisos a estos.

Llegaciones editar

Como Legaos del Santu Padre pa dalgún acontecimientu o eventu, pueden actuar solamente naquello para lo cual fueron delegaos, ensin metese en nenguna otra cuestión (por casu, los legaos del Santu Padre pa los Congresos Eucarísticos, etc.).

Signos del cardenal editar

El capelo cardenaliciu editar

Ye un sombreru coloráu escarlata d'ala ancha, güei en desusu salvu n'heráldica. Yera, na antigüedá, el signu que llevaben los esclavos lliberaos. Tamién lo usaben los ciudadanos llibres nes fiestes y solemnidaes. Significa la llibertá gloriosa que se considera que gocien los cristianos. El sombreru coloráu como propiu de la vistimienta de los cardenales foi unu de los decretos del Primer Concilio de Lyon, (1245). Los cardenales asitien un capelo coloráu con quince borlas a cada llau, antiguu símbolu del so cargu, enriba del so escudu d'armes.

L'aniellu editar

Como obispos, éstos lleven un aniellu signu del so casamientu cola so Ilesia diocesana, onde faen les vegaes de Cristu Maríu. Los cardenales, reciben esti aniellu como signu del so casamientu cola Ilesia de Roma, y, poro, con tola Ilesia Universal, al ser Roma la Cabeza de les Ilesies particulares (les diócesis, que son la porción más pequeña en que s'estrema la Ilesia pa la so alministración y gobiernu).

El color coloráu editar

Ye'l color de los mártires. Significa'l sangre esparnao del corderu, y ellos como servidores (siervos) del corderu de Dios revistir de colloráu y significa que tienen de tar dispuestos a defender con sangre a la ilesia.

Consistorios editar

Son les sos xuntes col papa. Pueden atopase con relativa facilidá los consistorios de los últimos nueve sieglos, hasta'l día de güei.[2]

Ordinarios editar

Son los que convoca'l Santu Padre colos cardenales que viven en Roma (residente na Urbe), pa tratar determinaes temes a favor de la Ilesia y del mundu.

Estraordinarios editar

Son los convocaos pol Santu Padre colos cardenales de tol mundu, pa tratar temes de determináu interés (los esvalixaos pol Orbe). Estos, al recibir la convocatoria, tienen d'allegar darréu.

El cónclave editar

Ye la xunta de cardenales pa determinar la eleición del papa, onde anguaño los cardenales mayores de 80 años nun tienen derechu a votu. Lliteralmente significa “con llave” (cum clavis, en llatín). Fai referencia a una antigua lleenda pola cual los italianos, cansaos de que los cardenales vivieren en Roma ensin llegar a la eleición del Sumu Pontífiz fináu, decidieron zarralos “con llave”. D'ellí “cónclave”.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar