Gas venenoso na Primer Guerra Mundial

L'usu de gas venenoso na Primer Guerra Mundial foi una importante innovación militar. Los gases utilizaos diben dende'l gas llacrimóxeno a axentes incapacitantes como'l gas mostaza y axentes letales como'l fosgeno. Esta guerra química foi unu de los principales elementos de la primera guerra global y tamién de la primera guerra total del sieglu XX.

Un ataque con gas venenoso usando cilindros de gas mientres la Primer Guerra Mundial.

La capacidá letal del gas yera llindada —solo'l 3% de les muertes en combate fueron debíes al gas—, pero la proporción de baxes non letales foi alta, llegando'l gas a ser unu de los factores más tarrecíos ente los soldaos. Al contrariu que la mayoría de les armes de la dómina, foi posible desenvolver contramedidas efeutives pal gas. D'ende que nes fases finales de la guerra, anque l'usu del gas aumentó, en munchos casos la so efeutividá menguó. Debíu al usu xeneralizáu de la guerra química, amás de les importantes meyores na fabricación d'esplosivos d'alto poder, dacuando calificóse a la Primer Guerra Mundial como "la guerra de los químicos".

Historia editar

1914, gas llacrimóxeno editar

Los primeros usos d'axentes químicos como armes fueron en forma d'irritante llacrimóxeno, en llugar de venenos letales o incapacitantes. Anque xeneralmente créese que los gases utilizar por primer vegada na Primer Guerra Mundial, hai informaciones de que los espartautilizáronnos gas sulfurosu nel sieglu V e.C.

Mientres la Primer Guerra Mundial, los franceses fueron los primeres n'emplegar gas, utilizando Granada de mano granaes de mano rellenes de gas llacrimóxeno (bromuru de xililo) n'agostu de 1914. Alemaña respondió cola mesma moneda n'ochobre de 1914, disparando obuses de fragmentación llenos d'axentes químicos irritantes contra les posiciones franceses en Neuve Chapelle, anque la concentración llograda yera tan pequeña qu'apenes se percibió.

1915, usu a gran escala y gases letales editar

Alemaña foi la primera en faer usu a gran escala del gas como arma. El 31 de xineru de 1915, disparáronse 18.000 obuses llenos de bromuru de xililo líquidu (conocíu como T-Stoff) sobre les posiciones ruses nel ríu Rawka, al oeste de Varsovia, mientres la Batalla de Bolimov. En llugar de vaporizarse, el productu conxelóse, fallando estrepitosamente.

El cloru foi'l primer axente letal que s'emplegó. El conglomeráu d'empreses químiques IG Farben producía cloru como subproductu de la fabricación de tintes. En cooperación con Fritz Haber, del Kaiser Wilhelm Institute de Química de Berlín, empezaron a desenvolver métodos pa descargar cloru gaseosu contra les trincheres enemigues. El 22 d'abril de 1915, l'exércitu alemán tenía 160 tonelaes de cloru partíes en 5.730 cilindros frente a Langemark, al norte de Ypres, (Bélxica). A les 17:00, con un llixeru oral del este, lliberaron el gas, formando una nube verde abuxada que se movió hasta les posiciones de les tropes coloniales franceses, les qu'abandonaron les sos trincheres creando una franxa vacida de 7 km nes llinies aliaes. Sicasí, la infantería alemana tamién tarreció'l contautu col gas, amás d'escarecer de refuerzos, de manera que nun consiguieron aprovechar la retirada enemiga primero que llegaren refuerzos canadienses y británicos.

No qu'acabaría convirtiéndose na Segunda Batalla de Ypres, los alemanes utilizaron gas en trés causes más; el 24 d'abril contra la Primer División d'Infantería de Canadá, el 2 de mayu cerca de Mouse Trap Farm y el 5 de mayu contra los británicos na Llomba 60. A esos altores yá esistíen defenses contra'l gas; la British Official History afirmaba que na Llomba 60:

"morrieron 90 homes per envelenamientu por gas nes trincheres; de los 207 treslladaos a les sales de vendaje, 46 morrieron cuasi de momentu y 12 tres llargu sufrimientu."

El cloru yera ineficiente como arma. Producía una nube verdosa claramente visible y un fuerte golor, facilitando la so detección. Yera soluble n'agua, de manera que'l senciellu recursu de cubrir la boca y la ñariz con un pañu húmedu, sirvía p'amenorgar l'impautu del gas. Pensábase que yera más efeutivu usar orina en llugar d'agua, una y bones el amonio neutralizaría'l cloru, pero nun se sabía que'l amonio y el cloru pueden producir gases tóxicos peligrosos. Precisábase una concentración de cloru de 1.000 partes per millón por que fuera letal destruyendo'l texíu de los pulmones. A pesar de les sos llimitaciones, el cloru foi una arma de disuasión bien efeutiva, y la visión d'una nube de gas averándose yera una fonte continua de mieu ente la infantería.

Ataques con gas británicu editar

Los británicos espresaron la so indignación ante l'usu alemán de gas venenoso en Ypres, pero respondieron desenvolviendo la so propia habilidá pa la guerra química. El comandante del British II Corps, el teniente xeneral Ferguson, dixo avera del gas:

 
La infantería británica avanzando al traviés del gas na Batalla de Loos, el 25 de setiembre de 1915.
Ye una forma cobarde de faer la guerra que nin yo nin nengún soldáu inglés aprobemos. Nun podemos ganar esta guerra nun siendo que matemos o incapacitemos a más enemigos qu'ellos con nós, y si esto solo puede consiguise copiando al enemigu na so eleición de les armes, nun tenemos de refugar faelo.

A la fin, l'exércitu británicu abrazó l'usu del gas con entusiasmu y entamó más ataques químicos que nengún otru contendente. Esto debió en parte a que los británicos pasaron más tiempu na ofensiva mientres los años finales. Amás, los vientos predominantes nel Frente Occidental yeren de poniente, lo que significaba que los británicos cuntaben con más frecuencia de condiciones favorables pa lliberar gas que los alemanes. El primer usu de gas per parte de los británicos foi na Batalla de Loos, el 25 de setiembre de 1915, pero l'intentu resultó un desastre. L'axente utilizáu foi'l cloru, con nome en clave "Estrella Colorada", (150 tonelaes dispuestes en 5.500 cilindros), dependiendo l'ataque d'un vientu favorable. Sicasí, el vientu resultó inestable y el gas llexó en tierra de naide, ya inclusive en dellos llugares, mover escontra les trincheres britániques.

1915, gases más mortíferos editar

Los defectos del cloru quedaron superaes cola introducción del fosgeno, utilizáu primeramente polos franceses so la direición del químicu francés Victor Grignard en 1915. Poco dempués, los alemanes, so la direición del químicu alemán Fritz Haber, añader en pequeñes cantidaes al cloru p'aumentar la toxicidá d'ésti.

El fosgeno yera un axente letal bien potente, más mortíferu que'l cloru. Tenía una desventaxa potencial: los síntomes derivaos de la esposición al gas tardaben 24 hores o más en manifestase, lo que faía que les víctimes podíen siguir combatiendo nun principiu, pero significaba que les tropes aparentemente sanes, taríen incapacitadas polos efeutos del gas a otru día.

Dacuando utilizábase fosgeno solamente, por ser malo de detectar, incoloru y con un golor comparable al "segáu enmohecido". Sicasí, ye muncho más trupu que l'aire, y por eso solía entemecese con un volume igual de cloru, que cola so menor densidá ayudaba a tremalo.[1] Los aliaos llamaben a esta combinación Estrella Blanca, poles marques pintaes nes cápsules que conteníen l'amiestu.

Mientres el primer ataque de cloru/fosgeno combináu de los alemanes, llanzáu contra les tropes britániques en Nieltje, cerca de Ypres, Bélxica, el 19 d'avientu de 1915, lliberáronse 88 tonelaes de gas envasadas en cilindros, causando 1.069 baxes y 120 muertes.[1] En xineru de 1916, los británicos añadieron hexametilentetramina al amiestu químico del filtru de les sos mázcares de gas como contramedida pal fosgeno.

Producción envalorada de gas (por tipu)
Nación Producción (tonelaes métriques)
Irritante llacrimóxeno Vesicante Total
align=right|

55.880

3.050 10.160 69.090
align=right|

5.080

255 5.335
Estaos Xuníos 5.590 5 175 5.770
align=right|

34.540

810 2.040 37.390
align=right|

4.070

205 4.275
Reinu Uníu 23.870 1.010 520 25.400
align=right|

3.550

155 3.705
Total 132.580 5.490 12.895 150.965
 
Un soldáu con quemadures por gas mostaza, ca. 1914-1918.

1917, gas mostaza editar

El gas más infame y efeutivu de la Primer Guerra Mundial foi'l gas mostaza, un vesicante introducíu polos alemanes en xunetu de 1917 antes de la Tercer Batalla de Ypres. Conocíu polos británicu como HS (o Hun Stuff), el gas mostaza nun pretendía ser un axente letal (anque lo yera n'altes dosis), sinón que taba diseñáu p'acosar y incapacitar al enemigu y contaminar el campu de batalla. Disparábase dientro de proyeutiles d'artillería, y yera más pesáu que l'aire. Posar nel suelu en forma d'un líquidu paecíu al xerez, y se evaporaba amodo ensin necesidá de lluz solar.

La naturaleza contaminante del gas mostaza implicaba que non siempres yera afechu pa sofitar un ataque, una y bones la infantería d'asaltu quedaría espuesta al gas mientres la so meyora. Cuando Alemaña llanzó la Operación Michael el 21 de marzu de 1918, enchieron el saliente de Flesquières con gas mostaza en llugar d'atacalo direutamente, na creencia de que l'efeutu acosador del gas xunío a les amenaces a los lladrales del saliente, provocaríen que la posición británica fuera insostenible.

El gas nunca volvió tener un ésitu tan dramáticu como'l que tuvo'l 22 d'abril de 1915; sicasí, convertir nuna arma estándar que, combinada cola artillería convencional, utilizar pa sofitar la mayoría de los ataques nes fases finales de la guerra. El Frente Occidental foi l'escenariu principal nel que s'emplegó'l gas — el sistema de trincheres, estáticu y confináu, yera ideal pa llograr una concentración efeutiva. Sicasí, Alemaña utilizó gas contra Rusia nel Frente Oriental, onde la falta de contra midíes efeutives daría como resultáu la muerte de miles de soldaos rusos; pel so llau, los británicos esperimentaron con gas en Palestina mientres la Segunda Batalla de Gaza.

Posguerra editar

A la fin de la guerra, les armes químiques habíen perdíu gran parte de la so efeutividá contra les tropes bien entrenaes y forníes. Naquel momentu, una cuarta parte de los proyeutiles d'artillería que se disparaben conteníen armes químiques,[2] pero solo causaben un 3 % de les baxes.

Sicasí, mientres los siguientes años varios países utilizaron armes químiques en distintes guerres, principalmente coloniales, onde cuntaben con ventayes n'equipamientu sobre la otra. Los británicos usaron adamsita contra les tropes revolucionaries ruses en 1919 y gas mostaza contra los insurxentes iraquíes nos años 20; España utilizó armes químiques na Guerra del Rif a lo llargo de los años 20[3] ya Italia utilizó gas mostaza en Libia en 1930 y tamién mientres la so invasión d'Etiopía en 1935 y 1936. Xapón usó gas contra China en 1941.[4]

En 1925, un señor de la guerra chinu, Zhang Zuolin, contrató a una empresa alemana por que-y construyera una fábrica de gas mostaza en Shengyang,[3] que foi terminada en 1927.

La opinión pública opúnxose entós daquella al usu de tales armes, lo que condució al Protocolu de Xinebra, un tratáu que prohibía l'usu (pero non l'acumuladura) d'armes bacteriolóxiques o de gas letal, que foi robláu en 1925 pola mayoría de los contendentes de la Primer Guerra Mundial. La mayoría de los países que roblaron ratificar unos cinco años dempués, anque dalgunos tardaron muncho más. Brasil, Xapón, Uruguái y Estaos Xuníos nun lo fixeron hasta los años 70, y Nicaragua nun lo ratificó hasta 1990.[5]

Sicasí, l'usu de gas mostaza y gas nervioso per parte d'Iraq mientres la guerra Irán-Iraq mató a unos 20.000 soldaos iraninos (y mancó a otros 80.000), aproximao una cuarta parte del númberu de muertes causaes por armes químiques mientres la Primer Guerra Mundial.[6]

El gas mostaza foi l'axente favoritu de delles naciones: el Reinu Uníu atropó 40.719 tonelaes, Rusia 77.400 tonelaes, Estaos Xuníos más de 87.000 tonelaes y Alemaña 27.597 tonelaes.[3]

El gas mostaza col que los británicos esperaben repeler una invasión del Reinu Uníu en 1940 nunca aportó a necesariu y el mieu de que los aliaos tamién tuvieren axentes nerviosos evitó qu'Alemaña los utilizara. Sicasí, la teunoloxía del gas venenoso xugó un papel importante nel Holocaustu.

Anque s'utilizaron armes químiques siquier una docena de vegaes tres el final de la Primer Guerra Mundial,[4] nunca se volvieron a aplicar a gran escala.

Baxes editar

 
Tropes de la 55 División Británica (West Lancashire) cegaes por gas llacrimóxeno mientres la Batalla de Lys, el 10 d'abril de 1918.

La contribución de les armes de gas al númberu total de baxes foi relativamente minoritaria. Les estadístiques britániques, calteníes con precisión dende 1916, rexistren que solo'l 3 % de les baxes por gas fueron letales, el 2 % supunxeron una invalidez permanente y el 70 % recuperáronse dafechu pal serviciu en menos de seis selmanes. Toles baxes por gas quedaben mentalmente afeutaes tres la esposición, y el gas siguió siendo unu de los mayores mieos del soldáu de primer llinia.

Comentábase como chiste que si daquién glayaba 'Gas', toos en Francia poníen una mázcara. ... El gas shock yera tan frecuente como'l shell shock.
H. Allen, Towards the Flame, 1934
¡Gas! ¡GAS! ¡Rápido, rapazos! - Un éxtasis de xente tantiguando,
Poniéndose los toscos cascos xustu a tiempu;
Pero inda hai daquién glayando y zarapicando,
Y revolver como un home en llapaes o cal vivo...
Turbiamente, al traviés de los cristales avafaos y la lluz verde entestada,
Como so un verde mar, vilu afogándose.
En tolos mios suaños, delantre mi impotente mirada,
Fúndese ante mi, empapizándose, afogándose, afogándose.
(Wilfred Owen, "Duce Et Decorum Est", 1917)

Orixinal:

Gas! GAS! Quick, boys! - An ecstasy of fumbling,
Fitting the clumsy helmets just in time;
But someone still was yelling out and stumbling,
And flound'ring like a man in fire or lime...
Dim, through the misty panes and thick green light,
As under a green sía, I saw him drowning.
In all my dreams, before my helpless sight,
He plunges at me, guttering, choking, drowning.
(Wilfred Owen, "Duce Et Decorum Est", 1917)

La muerte por gas yera especialmente tarrecible. Acordies con Denis Winter (Death's Men, 1978), una dosis letal de fosgeno producía a la fin una "respiración entecortada y estomagaes, el pulsu hasta 120, una tez cenicienta y la secreción de cuatro pintes (2 llitros) de líquidu mariello de los pulmones cada hora, de les 48 que duren los tiemblos d'afogamientu".

 
Gassed, por John Singer Sargent (1918).

Un destín típicu de los espuestos al gas yera la ceguera, de los que yeren principal causa'l gas llacrimóxeno y el gas mostaza. Yera un espectáculu frecuente ver llinies de soldaos cegaos, cola mano sobre'l costazu del home que lu precedía, empuestos por un vidente hasta la enfermería. Unu de los cuadros más famosos sobre la Primer Guerra Mundial, Gassed de John Singer Sargent, captura una de les escenes de baxes por gas mostaza que guardó nuna enfermería de Le Bac-du-Sud, cerca d'Arras, en xunetu de 1918.

Nación Baxes por gas (envaloraes)
Letales Non letales
Rusia 50.000 400.000
Alemaña 10.000 190.000
Francia 8.000 182.000
Reinu Xuníu 8.000 181.000
Imperiu austrohúngaru 3.000 97.000
EEXX 1.500 71.500
Italia 4.500 55.000
Total 85.000 1.176.500

El gas mostaza causó la mayor parte de les baxes nel Frente Occidental, a pesar de que produció menos cantidá qu'otros gases irritantes como'l cloru y el fosgeno. La proporción de muertes por gas mostaza sobre'l total de baxes foi baxa; solo morrieron el 2 % de les baxes, y munches d'elles vencieron por infeiciones secundaries más que por el mesmu gas. Una vegada introducíu en Ypres, el gas mostaza produció'l 90 % de les baxes por gas británicu, y el 14 % del total de baxes.

El gas mostaza yera una fonte d'estremu terror. En The Anatomy of Courage (1945), Lord Moren, que fuera un oficial médicu mientres la guerra, escribía: "Dempués de xunetu de 1917, el gas usurpó en parte'l papel de los esplosivos en da-y a la mente una incapacidá natural pa la guerra. Los homes gaseados yeren una espresión de la fatiga de trinchera, una amenaza cuando la humanidá de la nación yá fuera purgada".

Nun faía falta esneldar gas mostaza por que ésti fuera efeutivu — cualquier contautu cola piel yera abonda. La esposición a una concentración de 0,1 ppm yera abonda pa causar grandes angüeñes. Concentraciones cimeres podíen quemar la piel hasta'l güesu. Yera particularmente efeutivu colos texíos blandos de la cara y los xenitales. Una esposición típica producía inflamación de la conxuntiva y los párpagos de la víctima, forzándola a cerralos y dexándola temporalmente ciega. Cuando contautaba cola piel, apaecíen darréu manches coloraes y húmedos, que tres 24 hores convertir n'angüeñes. Otros síntomes incluyíen un dolor de cabeza intensu, temperatura y pulsu elevaos y neumonía.

La muerte por gas mostaza, cuando se daba, yera tarrecible. Un informe post-mortem de los historiales médicos oficiales británicos rexistra una de les primeres baxes britániques:

Caso cuatro. 39 años d'edá. Gaseado el 29 de xunetu de 1917. Almitíu nel hospital de campaña'l mesmu día. Muerte unos diez díes dempués. Pigmentación parduza presente en grandes árees del cuerpu. Un aniellu blancu de piel nel llugar onde taba'l reló de pulsera. Marcaes quemadures superficiales en cara y escrotu. Larinxe bien congestionada. Tola gorgoberu cubierta d'una membrana mariella. Bronquios contienen abondosu gas. Pulmones bien avolumaos. Pulmón derechu amuesa gran colapsu na base. Fégadu congestionado y grasu. Estómagu amuesa numberoses hemorraxes submucosas. Sustancia cerebral descomanadamente húmeda y bien congestionada.

Una enfermera británica que trataba casos de gas mostaza rexistró:

"Nun se-yos puede vendar nin tocar. Cubrir con una tienda fecha de sábanes colgaes. Les quemadures por gas deben de ser bederres, porque los demás casos nun suelen quexase, inclusive coles peores mancaes, pero los casos de gas superen invariablemente la so capacidá de resistencia y nun pueden evitar glayar."
Baxes britániques por gas nel Frente Occidental
Fecha Axente Baxes (oficialmente)
Letales Non letales
Abril – mayu de 1915 align=right|

350

7.000
Mayu de 1915 – xunu de 1916 Llacrimóxenos 0 0
Avientu de 1915 – agostu de 1916 Cloru 1.013 4.207
Xunetu de 1916 – xunetu de 1917 Dellos 532 8.806
Xunetu de 1917 – payares de 1918 Gas mostaza 4.086 160.526
Abril de 1915 – payares de 1918 Total 5.981 180.539

Munchos de los que sobrevivieron a un ataque de gas quedaron marcaos pa tola vida. Les enfermedaes respiratories y los problemes de vista yeren afecciones típiques de la posguerra. De les baxes canadienses que, ensin nenguna proteición efeutiva, aguantaron a los primeros ataques con cloru mientres la Segunda Batalla de Ypres, el 60% tuvo que ser repatriada y la metá d'elles siguíen incapacitadas a la fin de la guerra, unos trés años dempués. Al lleer les estadístiques de la dómina, hai que pensar al llargu plazu. Munchos de los que poco dempués constaron como aptos pal serviciu teníen texíu cicatrizal nos sos pulmones. Esti texíu yera susceptible a una infeición de tuberculosis. Foi por esto que munches de les baxes de 1918 morrieron mientres la dómina de la Segunda Guerra Mundial, poco primero de que xeneralizárense los tratamientos con sulfamida.

Contramedidas editar

 
Soldaos británicos provistos de cascos antigás PH con tubos de respiración, disparando una ametralladora Vickers.

Nengunu de los contendentes de la Primer Guerra Mundial taba preparáu pa la introducción de gas venenoso como arma. Una vegada qu'apaeció'l gas, empezó'l desenvolvimientu de proteiciones contra él, y el procesu siguió mientres bona parte de la guerra, produciendo una serie de mázcares antigás cada vez más efeutives.

Inclusive na Segunda Batalla de Ypres, l'exércitu alemán, qu'inda nun taba seguru de la efeutividá de l'arma, solo distribuyó mázcares de respiración a los inxenieros que trabayen col gas. En Ypres, un oficial médicu canadiense, que tamién yera químicu, identificó rápido'l gas como cloru y encamentó que les tropes orinasen sobre un cachu de tela y tapárense la boca y ñariz con él. La teoría yera que l'ácidu úrico cristalizaría al cloru. El primer equipu oficial que se distribuyó yera igualmente primitivu; el respirador Velo Negru, una almadina trescalada con un productu químico y arreyao sobre la parte inferior de la cara. Pa protexer los güeyos del gas llacrimóxeno, los soldaos fueron forníos con gafes proteutores.

 
Infantería australiana con Small Box Respirators en Ypres, setiembre de 1917.

La siguiente meyora foi la introducción del cascu antigás — básicamente una bolsa sobre la cabeza. El texíu de la bolsa trescalar con un productu químicu pa neutralizar el gas — pero cuando llovía, el productu químicu moyábase y cayía nos güeyos del soldáu. Les pieces oculares, propenses a avafase, taben feches primeramente de mica. Al entrar en combate, de normal los cascos antigás solíen llevase endolcaos sobre la cabeza, y se desenrollaban y apertaben nel pescuezu cuando se daba alarma de gas. La primer versión británica foi'l cascu Hypo, que'l so texíu papar con tiosulfato de sodiu (conocíu popularmente como "hipu"). El cascu antigás P británicu, parcialmente efeutivu contra'l fosgeno que portaba tola infantería en Loos, taba trescaláu con fenato hexamina. Añadióse-y una boquilla de respiración pa evitar l'acumuladura de dióxidu de carbonu. L'ayudante del Batallón 1/23, el Reximientu de Londres, recordaba asina la so esperiencia col cascu P en Loos:

"Les gafes proteutores avafábense rápido, y l'aire entraba en cantidaes tan sofocantemente pequeñes que demandaba un continuu exerciciu de fuercia de voluntá per parte de los portadores."

En xineru de 1916 distribuyóse una versión modificada del cascu P, el cascu PH, trescaláu adicionalmente con hexametilentetramina p'ameyorar la proteición contra'l fosgeno.[1]

Los respiradores con caxa autocontenidos representaron la culminación nel desenvolvimientu de mázcares antigás mientres la Primer Guerra Mundial. Los respiradores con caxa utilizaben un diseñu de dos pieces; una boquilla coneutada por aciu un tubu a una caxa que faía de penero. La caxa contenía gránulos de productos químicos que neutralizaben el gas, devolviendo aire llimpio al portador. Al dixebrar el filtru de la mázcara consiguióse apurrir un peneráu espaxaráu pero efeutivu. Sicasí, la primer versión, conocida como "Large Box Respirator" (LBR, respirador de caxa grande) o "Harrison's Tower", foi considerada como demasiáu avolumada — yá que yera necesariu cargar cola caxa nel llombu. El LBR nun tenía mázcara, solo una boquilla y una pinza pa la ñariz; yera necesariu llevar unes gafes por separáu. Siguió distribuyéndose ente los servidores d'artillería, pero la infantería recibió'l "Small Box Respirator" (SBR, respirador de caxa pequeña).

El SBR apurría una mázcara d'una sola pieza, bien afecha y de goma que traía pieces oculares. La caxa de peneráu yera compacta y podía llevase colgada del pescuezu. EL SBR podía actualizase fácilmente al dir desenvolviéndose teunoloxíes de peneráu más efeutives. El SBR diseñáu polos británicu tamién foi adoptáu pola Fuercia Espedicionario Estauxunidense. El SBR yera la posesión más preciada del soldáu ordinariu; cuando los británicos viéronse forzaos a retirase mientres la Ofensiva de primavera alemana de 1918, viose qu'anque dellos soldaos abandonaren los sos fusiles, cuasi nengún dexara tras el so respirador.

Non solo los humanos precisaben proteición contra'l gas; los caballos y les mules, que yeren los medios de tresporte principales, tamién yeren vulnerables al gas y precisaben proteición. Como nunca s'utilizaben animales cerca del frente, la proteición contra'l gas solo fíxose necesaria cuando s'adoptó la práctica de disparar proyeutiles con gas a les zones de retaguardia.

 
Alerta de gas, por Arthur Streeton, 1918.

Pal gas mostaza, que nun tenía que ser esneldáu pa provocar baxes, nun se topó nenguna contramedida efeutiva mientres la guerra. Los reximientos escoceses de Highland, vistíos con kilts, yeren especialmente vulnerables a les mancadures por gas mostaza por cuenta de que llevaben les piernes al aire. En Nieuwpoort, dellos batallones escoceses decidieron llevar mallas de muyer debaxo del kilt como proteición.

Dizse que los soldaos canadienses atoparen una forma d'embrivir los efeutos del gas mostaza. Como'l gas llegaba a los soldaos col vientu que soplaba escontra ellos, entendieron qu'embriviríen la esposición al gas si, en llugar de fuxir d'él, corríen al traviés d'él. Los franceses, otra manera, cuando recibíen un ataque de gas, fuxíen, y por tanto taben más tiempu arrodiaos de gas y sufríen mayor númberu de baxes.

 
Dellos modelos de mázcares antigás emplegaes nel Frente Occidental mientres la guerra.

El procedimientu d'alerta de gas convertir nuna rutina pal soldáu del frente. Pa sollertar d'un ataque de gas, faíase sonar una campana, de cutiu fecha con vainas usaes de proyeutiles d'artillería. Nes ruidoses bateríes de cañones d'asediu utilizaben bocines d'aire comprimío, que podíen oyese a 15 quilómetros de distancia. Pegábense cartelos en tolos accesos a una zona afeutada, avisando a la xente por que tomara procuros.

Otros intentos británicos de contramedida nun fueron tan efeutivos. Un plan inicial consistía n'utilizar 100.000 ventiladores pa esvalixar el gas. Intentóse quemar carbón o moissanita. Propúnxose fornir a les centineles del frente con cascos d'escafandra pa bombia-yos aire per un tubu dende una distancia de 30 metros.

Sicasí, la efeutividá de toles contramedidas ye aparente. En 1915, cuando'l gas venenoso yera relativamente nuevu, menos d'un 3 % de les baxes por gas británicu morrieron. En 1916, la proporción de muertes xubió hasta'l 17 %. En 1918, el númberu volvió al 3 %, anque'l númberu total de baxes por gas britániques yera entós nueve veces cimera a los niveles de 1915.

Sistemes de lliberación editar

 
Llanzamientu d'un cilindru británicu en Montauban, na Somme, en xunu de 1916, como parte de la preparación de la Batalla del Somme.

El primer sistema utilizáu pa lliberar gas masivamente consistió en faelo dende cilindro aprovechando los vientos favorables por que'l gas mover hasta les trincheres enemigues. La ventaya principal d'esti métodu yera la so relativa cencellez y que, so les condiciones atmosfériques fayadices, producía una nube concentrada capaz de vencer les defenses basaes en mázcares de gas. Les desventaxes del llanzamientu de cilindros yeren numberoses. De primeres, la lliberación taba a mercé del vientu. Si'l vientu yera inestable, como nel casu de Loos, el gas podía movese escontra les trincheres propies, causando baxes ente los suyos. Les nubes de gas sirvíen bien d'avisu, dando tiempu al enemigu pa protexese, anque munchos soldaos apavorábense ante la visión d'una nube de gas averándose. Otra manera, les nubes de gas teníen poca penetración y solo yeren capaces d'afectar a les trincheres del frente antes d'estenase.

Finalmente, yera necesariu depositar los cilindros xustu enfrente del sistema de trincheres, por que'l gas lliberárase direutamente sobre tierra de naide. Esto suponía que los cilindros teníense que treslladar a mano al traviés de les trincheres de comunicación, de cutiu apexaes y anubiertes, y almacenalos nel frente, onde siempres esistía'l riesgu de que los cilindros abriérense prematuramente mientres un bombardéu. Un cilindru estropiáu que perdía gas podía producir una espiral de fumu revelador que, en casu de ser reconocida, atraía con seguridá'l fueu de l'artillería.

 
Ataque de gas alemano nel frente oriental.

Un cilindru de cloru británicu, conocíu como "oojah", pesaba 86 kg, de los que solo 27 kg yeren gas cloru, y faíen falta dos homes pa tresportalo. El gas fosgeno foi introducíu darréu nun cilindru conocíu como "mouse", que solo pesaba 23 kg.

El llanzamientu de gas con proyeutiles d'artillería superó munchos de los riesgos de remanar cilindros de gas. Por casu, los alemanes utilizaron proyeutiles de 5,9 pulgaes. Los proyeutiles de gas yeren independientes del vientu y aumentaron l'área d'efeutividá del gas, faciendo vulnerable a cualquier zona al algame de los cañones. Los proyeutiles de gas podíen llanzase ensin avisu, especialmente nel casu del fosgeno, tresparente y nun tien cuasi golor— hai numberosos rellatos sobre los proyeutiles de gas, que cayíen con un ruiu sordo en llugar d'esplotar, que primeramente s'ignoraben pensando que yeren proyeutiles d'alto poder esplosivu o de fragmentación defectuosos, dando asina tiempu al gas pa faer el so trabayu primero que los soldaos tomaren procuros.

 
Cargando una batería de llanzadores de gas Livens.

El principal defectu acomuñáu al llanzamientu de gas con artillería yera la dificultá de llograr una concentración letal. Los proyeutiles teníen una carga de gas pequeño, y yera necesariu encher con bombardeos una zona dada pa producir una nube de gas similar a la producida con lliberación de cilindros. Sicasí, el gas mostaza nun precisaba formar una nube concentrada y por tanto'l vehículu ideal pa esti venenu yera l'artillería.

La solución pa consiguir una concentración mortal ensin necesidá de cilindros foi'l "llanzador de gas", esencialmente un morteru de gran calibre que disparaba cilindros enteros. El llanzador Livens británicu (inventáu pol Capitán W.H. Livens en 1917) yera un dispositivu senciellu; un tubu de 8 pulgaes de diámetru claváu nel suelu con un ciertu ángulu y una carga propulsora que s'españaba con una descarga llétrica, disparando'l cilindru con 14 o 18 kg de gas hasta una distancia de 1900 metros. Asitiando una batería de llanzadores y disparándolos simultáneamente podía consiguise una trupa concentración de gas. El Livens utilizar por primer vegada n'Arras el 4 d'abril de 1917. El 31 de marzu de 1918, los británicos llevaron a cabu'l so mayor "disparu de gas", llanzando 3728 cilindros en Lens.

Proyeutiles ensin esplotar editar

 
Cilindru de fosgeno d'un llanzador Livens, desenterráu nel Somme en 2006.

La munición artillera de la Primer Guerra Mundial que quedó ensin españar —incluyendo la munición química— foi un gran problema tres la guerra (y siguir siendo) nes zones que fueron campos de batalla. Por casu, los llabradores pueden desenterrar proyeutiles al llabrar los sos campos (la llamada collecha de fierro). Ye tamién importante'l continuu descubrimientu de proyeutiles mientres trabayos de construcción o d'obres públiques. Anque los proyeutiles clásicos traen un riesgu d'esplosión, la so desactivación ye relativamente senciella. Nun ye'l casu de los proyeutiles químicos.[7]

Una dificultá añadida ye la estricta llexislación medioambiental. Enantes, un métodu común de desfacer de la munición química ensin esplotar yera españala o fundila nel mar; anguaño esto ta prohibíu na mayoría de los países.[8]

Los problemes son especialmente graves en delles rexones del norte de Francia. El gobiernu francés yá nun refundia armes químiques al mar. Por esta razón, atropáronse bien de armes químiques ensin tratar. En 2001 fíxose evidente que'l depósitu almacenáu en Vimy nun yera seguru; los habitantes del pueblu vecín fueron sacupaos, y el depósitu treslladáu, utilizando camiones esfrecíos, so estricta vixilancia, a un campamentu militar en Suippes.[9] El gobiernu francés anunció la construcción d'una planta automática pal esmantelamientu de la munición química heredada de guerres pasaes; esta fábrica, de nome SECOIA, va tar n'operaciones a fines del 2015 o empiezos de 2016.[10] Preténdese que la capacidá de la planta seya de 25 tonelaes per añu (estensibles a 80 tonelaes per añu primeramente), con un tiempu de vida de 30 años.[11]

En Bélxica proyeutóse una planta similar en 1993 qu'entró en serviciu en 1999, dos años más tarde de lo previsto, lo qu'indica les dificultaes qu'hai pa esaniciar estes residuos. Alemaña tamién tien que tratar la munición ensin esplotar y les tierres contaminaes pola esplosión d'un tren de municiones en 1919.[11]

Gases utilizaos editar

A=Aliaos, C=Potencies centrales
Nome Primer usu Tipu Usáu por
Cloru 1915 Irritante/Pulmones Ambos
Fosgeno 1915

Ambos

Cloroformiato de clorometilo 1915 Irritante/Güeyos, piel, pulmones Ambos
Difosgeno (Cloroformiato de triclorometilo) 1916 Irritante severu, causa quemadures Dambos
Cloropicrina 1916

Ambos

Cloruru estánnico (Tetracloruro d'estañu) 1916 Irritante severu, causa quemadures A
a-clorotolueno (Cloruru de bencilo) 1917 Irritante, llacrimóxenu C
Éter bis (clorometílico) (éter diclorometílico) 1918 Irritante, puede nublar la visión C
Difenilcloroarsina 1917 Irritante/Estornutatorio C
Etildicloroarsina 1918 Vesicante C
N-Etilcarbazol 1918

C

Bromuru de bencilo 1915 Llacrimóxenu C
Bromuru de xililo 1914

Ambos

Clorosulfonato de metilu 1915 C
Iodoacetato de etilo 1916 Llacrimóxenu A
Bromoacetona 1916

Dambos

Bromometil etil cetona 1916 Irritante/Piel, güeyos C
Acroleína 1916

A

Acedu hidrociánico (acedu prúsico) 1916 Paralizante A
Sulfuru d'hidróxenu (hidróxenu sulfurado) 1916

A

Gas mostaza (sulfuru de bis(2-cloroetilo)) 1917 Vesicante Ambos

Efeutu na Segunda Guerra Mundial editar

Col Protocolu sobre'l Gas de la Tercer Convención de Xinebra, robláu en 1925, les naciones firmantes alcordaron nun utilizar gas venenoso nel futuru, declarando que "l'usu en guerra de gases afogadizos, venenosos o d'otru tipu, y de tolos líquidos, materiales o dispositivos análogos, fueron xustamente condergaos pola opinión pública del mundu civilizáu".

Anque tolos contendentes principales atroparon armes químiques mientres la Segunda Guerra Mundial, les úniques noticies del so usu nesti conflictu son l'usu per parte de Xapón de cantidaes relativamente pequeñes de gas mostaza y lewisita en China,[12] y casos bien raros n'Europa (por casu, llanzáronse delles bombes de sulfuru de mostaza sobre Varsovia el 3 de setiembre de 1939, daqué que reconoció Alemaña en 1942, anque afirmó que foi por error).[3]

Sicasí, tomáronse procuros mientres la Segunda Guerra Mundial. Nos países de la Exa y de los Aliaos enseñóse-yos a los escolares a llevar mázcares antigás en casu d'un ataque de gas. Alemaña desenvolvió los gases venenosos tabun, sarin y soman mientres la guerra, y utilizó Zyklon B nos campo d'estermín nazis. Nin Alemaña nin les naciones aliaes utilizaron nengún de los sos gases de guerra en combate, posiblemente atendiendo a les alvertencies de severes represalies.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 «Choking Agent: CG» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'avientu de 2008. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  2. «Gas warfare» (inglés). Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 «Blister Agent» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 11 de marzu de 2009. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  4. 4,0 4,1 «WMDs: the biggest lie of all» (inglés). New Statesman (25 d'agostu de 2003). Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2008. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  5. «High Contracting Parties to the Geneva Protocol» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2008. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  6. «In Iran, grim reminders of Saddam's arsenal» (inglés). Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  7. Croddy, Eric (2002). Chemical and Biological Warfare: A Comprehensive Survey for the Concerníi Citizen. Springer. ISBN 0-387-95076-1.
  8. Bothe, Michael; Ronzitti, Natalino; Roses, Allan (1998) The new Chemical Weapons Convention—implementation and prospects. Martinus Nijhoff Publishers, páx. 208. ISBN 90-411-1099-2.
  9. «Sécurité. les 55 tonnes d'obus chimiques sont stockées au camp militaire de Suippes.» (francés) (17 d'abril de 2001). Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2006. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  10. «Le projet Secoia opérationnel en 2016.» (francés). Consultáu'l 14 de xunu de 2014.
  11. 11,0 11,1 «[http://www.senat.fr/rap/r00-429/r00-4294.html M. Christophe Pezron, direuteur du programme SECOIA (site d'élimination des chargements d'objets identifiés anciens) à la Délégation générale pour l'armement]» (francés). Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.
  12. «Chemical Weapons» (inglés). CNN. Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'avientu de 2008. Consultáu'l 30 d'avientu de 2008.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar