Historia antigua editar

Ente'l 400 y 750, l'actual capital de Nepal, Katmandú, foi gobernada pol reinu Licchavi. Les evidencies arqueolóxiques d'esti periodu consiste n'inscripciones en piedra, considerada sobre dos yeres consecutives y separaes. L'antigua yera Åšaka correspuende al añu 78, ente que la postrera yera Aṃshuvarmā (o yera Mānadeva 2) considerar del 576.

La mayoría de les inscripciones listan les feches y comisionados de les construcciones en piedra, otres informen sobre edictos reales, mantres relixosos o notes históriques. Ye gracies a el preste de los mitos locales que se pudo identificar a un pueblu anterior a los licchavi, conocíos como los kirāṭa. Sábese bien pocu d'esti pueblu.

Historia moderna editar

Formación editar

 
El Rei Prithvi Narayan Shah del Nepal

L'actual Nepal crear na última metá del sieglu XVIII cuando Prithvi Narayan Shah, el gobernador del pequeñu principáu de Gorkha, formó un país unificáu a partir d'un númberu d'estaos independientes. El país foi llamáu "el reinu Gorkha", raigañu del términu "Gurkha" que más tarde s'utilizó pa los soldaos nepaleses.

L'alministración Rana editar

 
La Raní de Nepal en 1920.

A partir del añu 1800, los herederos de Prithvi Narayan Shah demostraron que yeren incapaces de caltener un firme control políticu sobre Nepal. Siguió un periodu de desorde internu, agraváu pola derrota de Nepal na guerra Anglu-Nepalesa (1814-1816). La estabilidá foi restaurada dempués de 1846 cuando la familia Rana ganó'l poder, atrincherada asina mesma al traviés de primeros ministros hereditarios, y amenorgó la monarquía a un testaferru. El réxime de Rana, una autocracia fuertemente centralizada, siguió una política d'aisllar a Nepal de les influencies esteriores. Esta política ayudó a Nepal a caltener relativamente la so independencia nacional mientres la era colonial, pero tamién torgó'l desenvolvimientu económicu del país. Anque se caltuvo en réxime de protectoráu británicu "de facto" hasta 1950.

Reforma democrática editar

 
Primer ministru Mohan Shamsher Jang Bahadur Rana of Rana dynasty

El descontentu popular contra'l gobiernu familiar de les Rana empezó a remanecer ente les poques persones educaes de la dómina, qu'estudiaren n'universidaes indies. Munchos d'ellos fueron marxinaos pola xerarquía del gobierno Rana. Munchos d'estos nepaleses nel exiliu habíen tomáu parte activa na llucha pola independencia de la India y tamién queríen lliberar a Nepal de la ocupación autocrática interna.

Los partíos políticos como'l Prajaparishadand, el congresu Rastriya nepalés yá taben formaos nel exiliu polos patriotes que queríen entamar el movimientu militar y popular en Nepal pa derrocar al autocráticu réxime Rana. Ente los prominentes mártires que morrieron pola causa executaos a manes de les Rana fueron Dharma Bhakta Mathema, Shukraraj Shastri, Gangalal Shrestha y Dasharath Chand.

Esto remató en 1950, cuando'l rei Tribhuvan, descendiente direutu de Prithvi Narayan Shah, fuxó del so "prisión de palaciu" a la nueva India independiente, y entamó una revuelta armada contra l'alministración Rana. Esto dexó la torna de la familia Shah al poder y, finalmente, el nomamientu d'un non Rana como primer ministru. Entróse entós nun periodu de gobiernu semi constitucional, mientres el cual la monarquía, ayudada polos líderes de mozos partíos políticos, gobernó'l país. Mientres los años 50, fixéronse esfuercios por redactar una constitución para Nepal, qu'establecería una forma representativa de gobiernu basada nun modelu británicu.

Nos primeros meses de 1959, el rei Mahendra emitió una nueva constitución y lleváronse a cabu les primeres eleiciones democrátiques pa una asamblea nacional. El Partíu del Congresu Nepalés, un grupu socialista moderáu, ganó de forma substancial na eleición. El so líder, Bishweshwar Prasad Koirala, formó un gobiernu y sirvió como primer ministru.

Fracasu democráticu editar

 
Democratic leader Bishweshwar Prasad Koirala of Nepali Congress party

Declarando la democracia parllamentaria un fracasu 18 meses más tarde, el rei Mahendra destituyó'l gobiernu de Koirala y promulgó una nueva constitución el 16 d'avientu de 1962. La nueva constitución estableció un sistema de panchayats (conceyos) "ensin partíos". El rei consideró que yera una forma democrática de gobiernu más cercana a les tradiciones nepalesas.

Como una estructura piramidal que progresa dende asamblees nes villes hasta un Rastriya Panchayat (Parllamentu Nacional), el sistema panchayat entronó el poder absoluto de la monarquía y caltuvo al rei como xefe d'estáu con total autoridá sobre toles instituciones gubernamentales, incluyíu'l gabinete (Conseyu de Ministros) y el parllamentu.

El rei Mahendra foi asocedíu pol so fíu, el rei Birendra, en 1972. Ente les manifestaciones estudiantiles y actividaes anti-réxime en 1979, el rei Birendra llamó a un referendu nacional pa decidir la naturaleza del gobiernu de Nepal. El referendu tuvo llugar en mayu de 1980, y el sistema panchayat ganó per un estrechu marxe. El rei llevó a cabu les reformes prometíes, incluyida la eleición del primer ministru, Rastriya Panchayat.

La xente de zones rurales esperaba que los sos intereses taríen meyor representaos dempués de l'adopción de la democracia parllamentaria en 1990. Cuando les promeses de les reformes de tierres nun apaecieron, la xente de dellos distritos empezó a entamase pa promulgar la so propia reforma de tierres y llograr daqué de poder sobre les sos vides. Sicasí, esti movimientu foi reprimíu pol gobiernu nepalés na "Operación Romeo" y la "Operación Kilo Sera II", que tomaron les vides de munchos de los líderes activistes de la llucha. Como resultancia, munchos testigos d'esta represión volviéronse radicales.

Empieza la guerra civil editar

El 13 de febreru de 1996 el Partíu Comunista de Nepal (maoísta) llanzó la "Guerra Popular", una insurxencia cola meta declarada de derrocar al estáu monárquicu esistente y establecer una república comunista, o una "democracia popular" maoísta.

Liderada por Baburam Bhattarai y Pushpa Kamal Dahal (conocíu tamién como "Prachanda"), la insurxencia empezó en cinco distritos de Nepal: Rolpa, Rukum, Jajarkot, Gorkha, y Sindhuli. Los maoístes declararon la esistencia d'un "gobiernu popular" provisional a nivel de distritu en delles llocalizaciones.

2001 hasta'l presente editar

En xunu de 2001, el príncipe herederu Dipendra asesinó a 11 miembros de la familia real, incluyíos los sos padres, el rei Birendra y la reina Aishwarya antes de suicidase. Convirtióse temporalmente en rey antes de morrer productu de les sos firíes. Heredó'l tronu'l so tíu, el príncipe Gyanendra. Mentanto, la rebelión maoísta aumentó, y n'ochobre de 2002 el rei depunxo temporalmente al gobiernu y tomó el control total d'ésti. Una selmana más tarde, nomó a otru gobiernu, pero'l país entá siguía inestable pola guerra civil colos maoístes, les variaes facciones polítiques, los intentos del rei por tomar más el control del gobiernu y esmolecese pola competencia del so fíu y herederu, el príncipe Paras. El rei Gyanendra tomó'l control una vegada más el 1 de febreru de 2005.

Absolutismu de Gyanendra y democracia (2005-2008) editar

En febreru de 2005 Gyanendra eslleió'l gobiernu y exerció tou poder executivo pa combatir a los maoístes. Les guerrilles declararon entós un cese del fueu de tres meses pero la monarquía siguió col poder absoluto "hasta una convocatoria d'eleiciones en 2007". Entós los siete partíos parllamentarios (SPA) col sofitu de los maoístes entamaron un alzamientu masivu del pueblu contra'l rei Gyanendra. La xente echar a les cais y anubrió de manifestaciones y fuelgues el país pidiendo al rei l'arrenunciu. Pero la resistencia d'ésti volvióse entá más feroz. Los manifestantes entós arrodiaron el palaciu real. Morrieron 21 y miles fueron mancaos con una intervención brutal.

Les protestes y la presión estranxera fixeron que Gyanendra dixera'l 21 d'abril de 2006 que "devolvería'l poder al pueblu". Les protestes siguieron en dellos puntos pa consiguir una eliminación total de la monarquía, pero la violencia foi cesando y el rei rexuntó a los siete partíos pa escoyer a un nuevu primer ministru y el 24 d'abril el rei ordenó que cuatro díes dempués axuntárase de nuevu'l parllamentu, n'espera de nueves eleiciones.

Per otru llau, en mayu del mesmu añu fueron retiraes los cargos de terrorismu contra los miembros del Partíu Comunista de Nepal (maoísta) y cursóse a la Interpol el pidimientu d'anulación de les órdenes d'arrestu internacional contra los miembros del partíu en vistes a la continuación de la paz ya inclusive alianza ente maoístes y los siete partíos.

Dende entós el Parllamentu y los maoístes roblaron la paz n'agostu pidiendo a la ONX ayuda pal desarme. El Parllamentu tuvo trabayando nel futuru de la monarquía y camudó delles coses. El rei foi desprovistu del so títulu de descendiente divín hindú, del so poder sobre l'exércitu y foi obligáu a pagar impuestos. Amás el gobiernu yá nun ye conocíu como "El Gobiernu de la so Maxestá" sinón como "Gobiernu de Nepal". Tamién se declaró unánimemente una nueva constitución per parte del Tribunal Constitucional, cola posible abolición de la monarquía, principal puntu de desalcuerdu ente Parllamentu y maoístes.

Nepal foi, pocu dempués, unu de los países qu'unvió tropes a El Líbanu na misión de 2006 (FINUL). El 28 d'avientu de 2007 el parllamentu decidió abolir la monarquía por amplia mayoría y decidió la reforma de la constitución ya integración de los maoístes nel exércitu, unos 6 o 8 mil ex-combatientes fueron integraos.[1] La República foi proclamada pola Asamblea Constituyente'l 28 de mayu de 2008, con quinientos sesenta votos de los sos miembros a favor frente a cuatro en contra.

2008 hasta l'actualidá editar

El 15 d'agostu de 2008, el líder maoísta Prachanda convertir nel primer ministru de Nepal, el primeru de la nueva república, tres la victoria del so partíu nes eleiciones del 10 d'abril de 2008 onde llogró 229 escaños de 575. El 1 de payares de 2008 el gobiernu abolió'l sistema de castes vixente dende faía un mileniu.[2]

El 19 de payares de 2013 celebráronse unes eleiciones parllamentaries coles mires de una segunda Asamblea Constituyente nepalesa. Nelles el Partíu del Congresu Nepalés foi'l que más escaños llogró, con 196 de los 575 miembros, ente que el Partíu Comunista Unificáu, de corriente maoísta, que tenía 229 escaños nes anteriores eleiciones, esbarrumbar hasta los 80 escaños.

El 25 d'abril de 2015 un devastador terremotu solmenó'l país, acabando con más de 3.000 vides y 2 estructures consideraes patrimoniu de la humanidá pola UNESCO.

Referencies editar

Bibliografía editar

Illescas Martínez, Jon E. (2012), Nepal, la revolución desconocida. Crisis permanente na tierra de Buda. Madrid, La Cayida. ISBN 978-84-939776-0-3

Enllaces esternos editar