Khoikhoi

(Redirixío dende Hotentotes)

Los khoikhoi ("homes de los homes"), a cencielles khoi (o joi) y más conocíos como hotentotes, son un pequeñu grupu étnicu nómada del África del suroeste, específicamente de Botsuana y Namibia, que se dixebró de los khoisan y llegó dende'l sur a esta rexón a principios del sieglu VI. Khoekhoen = Khoikhoi = Kwena son nomes usaos por ellos mesmos, significa homes d'homes o homes reales con animales domésticos, distintos a los Sonqua (san) que nun los teníen.

Infotabla de grupu humanuKhoikhoi
Tipu etnia
Llingua Afrikaans y Idioma khoekhoe
Relixón cristianismu
Xeografía
Estáu Namibia, Sudáfrica, Botsuana y África del Suroeste Alemana
Cambiar los datos en Wikidata

Los khoikhoi tán estrechamente rellacionaos colos san (o bosquimanos). Les sos llingües clasifíquense dientro de la macrofamilia khoi-san, que al igual que la de los damares, los namaqua (nàmá) y hadzas, se carateriza por chasquíos que dan a estes llingües un soníu tan característicu, tal soníu suel ser representáu polos antropólogos y llingüistes col dígrafu !k. Úsase'l nome khoi-san (!koi-san) pa referise conxuntamente a toos ellos. Los khoikhoi (!koi!koi) son de piel pardo con estatura promedio de 1,50 m.

Va unos sieglos, los khoikhoi ocupaben un territoriu más estensu nel África austral. Estos fueron los habitantes con quien s'atoparon los primeros pobladores europeos al llegar a la parte de la Colonia del Cabu. El holandeses llamáronlos "hotentotes" (hottentots), pallabra que foi llargamente usada mientres los tiempos coloniales; sicasí, esti términu ta cayendo en desusu, pos ye consideráu peyorativu (la pallabra quier dicir "tatexu" nel dialeutu holandés del norte que se falaba na dómina). Les muyeres típiques d'esti deme carauterizar pola esteatopigia de les sos nalgues.

La khoikhoi más famosa de la hestoria ye, quiciabes, una muyer llamada Sara Baartman; recibió'l llamatu de 'Venus Hotentote' y el so cadabre tuvo espuestu hasta 1985 nel Muséu del Home de París. La supuesta Venus Hotentote foi una muyer khoisan qu'a empiezos del sieglu XIX foi conducida pol médicu naval Alexander Dunlop del so Sudáfrica natal a Inglaterra, onde foi espuesta dientro d'una xaula. Lo que realmente se trataba d'esponer yera la forma de les sos nalgues y más concretamente la vulva, que los sos llabios menores resultaben distintos pol so tamañu. Baartman non solo yera un interés, sinón tamién un motivu d'estudiu. Los médicos ingleses qu'estudiaron los sos llabios vaxinales escurrieron pa nomalos el términu médicu "mandiles hotentotes". Hotentotes foi'l nome que los conquistadores neerlandeses aplicaron a la totalidá de los grupos d'habitantes del Cabu, y mandil tenía de faer referencia a la cayida de los llabios y la so rellación coles funciones de sumisión y serviciu.

El barón francés Georges Cuvier, ciruxanu de Napoleón Bonaparte, y especialista n'estudios anatómicos, llegó inclusive a indicar que la vulva de Baartman yera la prueba de la supuesta inferioridá de la "raza" negra (anque los koi o khoikhoi nun son de "raza" negra sinón que formen un deme amás de los melanoafricanos), porque según les sos apreciaciones, les muyeres civilizaes, esto ye, les de raza blanca, atrofiaríense nel intre de la evolución, de cuenta que los llabios vaxinales grandes seríen un signu de "dexeneración racial".

Cuando les exhibiciones de Baartman dexaron de ser rentables por cuenta de les manifestaciones de los opositores de la esclavitú, la moza foi vendida a un exhibidor d'animales selvaxes en Francia, onde morrió en 1815 por cuenta de una enfermedá febril (posiblemente sífilis, yá que fuera forzada a exercer la prostitución, o quiciabes tuberculosis) con solu ventiséis años d'edá. Cuvier, sollerte a la vida d'esta muyer, prauticó l'autopsia del cadabre y diseccionó les partes que-y interesaben ellaborando un informe escritu de nueve páxina sobre la vulva de Baartman. Tanto la vulva como'l celebru de la difunta fueron somorguiaos n'alcohol y exhibíos públicamente nel Muséum National d'Histoire Naturelle, que más tarde se convirtió nel Muséu del Home de París, hasta 1985.

Tres el fin del apartheid a fines de los 1980 en Sudáfrica, l'entós presidente Nelson Mandela encamentó al gobiernu francés que dexara tornar a la so patria los restos de Sara Baartman, pero por medrana a que'l restu de les antigües colonies empezaren tamién a esixir la devolución de les sos ayalgues nel casu d'aportar a esti pidíu, l'Asamblea Nacional Francesa negar a ello hasta l'añu 2002, cuando'l 9 d'agostu d'esi mesmu añu Saartje Baartman foi soterrada nel Cabu Oriental de Sudáfrica, 187 años dempués de la so muerte.

A un subgrupu de los khoikhoi, los nama, foi-yos destináu'l bantustán de Namaland n'África del Suroeste (actual Namibia) mientres la fase d'aplicación de les polítiques de "desenvolvimientu separáu", cuando Sudáfrica ocupó y alministró esi territoriu.

Historia editar

 
Grupu khoikhoi treslladándose a nuevos campos de llendo según acuarela del reconocíu Samuel Daniell c. 1805.

El primer rexistru que se tien de los khoikhoi como pregueros ye de hai 2600 años, destacar especialmente na cría d'oveyes, dexando l'actividá de cacería y emigrando escontra'l norte. Esta actividá introdució'l conceutu de la propiedá nesta sociedá, que se solidificó y espandió formándose estructures sociales onde apaecen los xefes de tribus.

Paez ser que cerca d'esta dómina, los khoikhoi de Zimbabwe y El Cabu empezaron a llendar oveyes, pol rexistru arqueolóxicu de güesos d'oveyes y porque empezaron a amosales nes sos pintures. Antes d'eso nun había oveyes en Sudáfrica, pos de xuru fueron traíes d'África del Norte quiciabes n'intercambiu comercial colos invasores bantúes (si nun tuvieron siempres en guerra).

Los khoikhoi empezaron a criar ganáu (vaques, toros), desenvolviéndose grandes cantidaes pelos años 1000 dC. Nun s'atoparon pintures d'esti ganáu.

Los portugueses fueron los primeros europeos qu'entraron en contautu colos khoikhoi cuando llegaron al Cabu y amosaron interés en colonizar esta rexón crucial na ruta a la India. Sicasí'l mal tiempu que reina de normal na zona y la mariña predresa del Cabu, yeren un peligru pa les sos naves y les ocasiones que trataron de comerciar colos khoikhoi terminaron nel asesinatu de decenes de miles d'africanos.

Depués llegaron los holandeses, quien se víen obligaos a comerciar colos khoikhois, pero la rellación nun yera amistosa; entós recurrieron a traer llabradores d'Holanda quien cultivaben la tierra y surtíen a la Compañía Holandesa de les Indies Orientales colos sos productos. Cola adición de los esclavos, les tierres ocupaes pola Compañía estender escontra'l norte y escontra l'este y la guerra colos khoikhoi fíxose inevitable. Apaecieron series disputes pola posesión de les tierres y del ganáu, dando llugar a la serie de tres guerres khoikhoi-holandeses: la primera en 1659, la segunda en 1673 y la tercera ente 1674 y 1677, onde'l holandeses teníen superioridá en cuanto al usu de caballos y armes de fueu, y onde eventualmente los khoikhoi fueron sometíos amás d'afectaos poles enfermedaes europees como'l sarampión y la viruela. Finalmente los khoikhoi ver ensin les meyores fontes d'agua y obligaos a ser veceros de los colonizadores.

Les guerres de guerrilles de los khoikhoi duró hasta'l sieglu XIX. A los sobrevivientes nun-yos quedó otra opción que trabayar pa los europeos, con quien inclusive s'entemecieron dando orixe a los denominaos Coloureds (coloriaos).

Ente les tribus khoikhoi les más conocíes yeren los Griqua, quien vivieron orixinalmente na mariña este la Badea de Santa Elena y los montes Cedeberg. Nel sieglu XVIII llograron llograr armes y caballos y dirixiéronse escontra'l nordeste. Na so ruta fueron amestándose-y Coloraos y otros grupos khoisan y hasta inclusive aventureros blancos, llegando a crear una fuercia militar considerable. Finalmente llegaron al Highveld cerca de lo que denomina Kimberley, onde s'establecieron nel territoriu que se llama Griqualandia.

En 1884 los alemanes colonizaron África del Suroeste. Ente 1893 y 1894, tuvo llugar la primer «sulevación hotentote» de los nama y el so líder llexendariu Hendrik Witbooi. 14.000 soldaos fueron unviaos dende l'Imperiu alemán sol mandu del teniente xeneral Lothar von Trotha pa entartallar la rebelión de los nama y los herero, a estos postreros decretóse-yos la so espulsión total o muerte. A fines de 1904, los nama vuelven entrar en llucha contra'l poder colonial so los sos líderes Hendrik Witbooi y Jakob Morenga, esti postreru de cutiu conocíu como'l «Napoleón negru». El llevantamientu foi finalmente reprimíu mientres 1907 y 1908. En total 10.000 nama, el 50% de toos ellos, morrieron nel conflictu, lo que se conoz como'l primer xenocidiu del s.XX.

Forma de vida y organización editar

 
Home khoikhoi

Tuvieron estremaos d'antiguo en 10 cles, cada unu d'ellos estremaos nun xefe y conceyales electos en sufraxu masculín universal. Sumieron como grupu sacante polos names (namaqua) en Namibia, qu'entá son pregueros nómades. La mayoría agora son granxeros y obreros.

El sistema de cles yera exógamo (pueden casase ente cles); facilitaba les aliances. La sociedá yera xerárquica (non como los san, ensin xerarquíes). Los ricos teníen más ganáu y tamién sirvientes. Un trabayador del ganáu recibía una oveya pol so trabayu.

Tienen una estensa coleición d'hestories folclóriques, munches asemeyaes a les de los bantús. Los khoikhoi teníen cultura distinta con práutiques relixoses. La Lluna (Tsuigoab) yera un Dios de gran reverencia, creador y proteutor de la so salú. Gunab el malváu de les enfermedaes y la muerte. En Namibia munchos convirtiéronse al cristianismu y dende 1980, al islam.

Un pequeñu grupu de khoikhoi sigue, especialmente nes zones del los desiertos del Namib y del Kalahari, sobreviviendo como pastores nómades, criando oveyes, chivos y ganáu; ellos siguíen cazando pa comer y completen la so dieta recoyendo raigaños y frutes monteses como'l mongongo. El restu de los khoikhoi entemecióse con otros grupos étnicos y trabayando como obreros en viviendes rurales. Los que siguen nómades, camuden el so ganáu pa comerciar. El ganáu ye símbolu de prestíu y riqueza nos sos sistema social y nun s'usa pola carne sinón pola lleche. La so población algama los 55.000 individuos en Namibia y Sudáfrica oeste.

Ver tamién editar

Referencies editar

  • P. Heap, The Story of Hottentots Holland (1970).
  • Richard Elphick, Khoikhoi and the Founding of White South Africa (London, 1977)
  • The Herero and Nama Genocides, 1904-1908, J.B. Gewald, in Encyclopedia of Genocide and Crimes Against Humanity, New York, Macmillan Reference, 2004.
  • Mithu M. Sanyal, Vulva. La revelación del sexu invisible. Editorial Anagrama. Barcelona. Primer edición febreru de 2012. ISBN 978-84-339-6339-0

Referencies editar

Enllaces esternos editar