Hoyos del Espino

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Hoyos del Espino ye una llocalidá y conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Forma parte del partíu xudicial de Piedrahíta. En 2017 tenía una población de 380 habitantes (214 homes y 177 muyeres).

Hoyos del Espino
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Hoyos del Espino (es) Traducir Jesús González Veneros
Nome oficial Hoyos del Espino (es)[1]
Códigu postal 05634
Xeografía
Coordenaes 40°21′24″N 5°10′27″W / 40.3566°N 5.1741°O / 40.3566; -5.1741
Hoyos del Espino alcuéntrase n'España
Hoyos del Espino
Hoyos del Espino
Hoyos del Espino (España)
Superficie 52 km²
Altitú 1489 m
Llenda con
Demografía
Población 345 hab. (2023)
- 211 homes (2019)

- 172 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.22% de provincia d'Ávila
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,63 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
hoyosdelespino.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Hoyos del Espino

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 30 de xunu de 2005. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Escudu de forma española, d'oru, un pinu de sinople, con sierra de plata resaltada o en brochante, acompañáu en punta de dos ondes d'azur; xefe de gules, con trés ruedes d'oru. Al timbre, Corona Real d'España.»

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera de dimensiones 2:3, terciada y encaxada al estil. A la batiente, de mariellu (o oru), un pinu verde (o sinople) resaltáu de sierra de plata (o blancu); tercia al estil, de colloráu (o gules), trés ruedes de mariellu (o oru) puestes en palu.»

Xeografía editar

Situación
 
Redolada de la llocalidá

Topar na sierra de Gredos y ta formáu por un amenorgáu númberu d'edificios, que los sos contorna son zones verdes y montascoses, estenses praderíes con un ríu, el Tormes, que crucia toes eses estenses mases de yerba y de pinares. Dende'l conceyu sale la carretera que llega hastala Plataforma de Gredos , asitiada nel conceyu de San Juan de Gredosy puntu de partida de la ruta p'aportar a la Llaguna Grande, nel Circu de Gredos, al Almanzor y a otros picos y llagunes del Macizu Central de Gredos.

Llenda colos conceyos de Navarredonda de Gredos, Hoyos del Collado, San Juan de Gredos, San Martín de la Vega del Alberche, El Hornillo y El Arenal. La llocalidá asítiase a una altitú de 1484 msnm.[3][4]

Noroeste: Hoyos del Collado Norte: San Martín de la Vega del Alberche Nordeste: San Martín de la Vega del Alberche
Oeste: Hoyos del Collado   Este: Navarredonda de Gredos
Suroeste: Arenas de San Pedro Sur: Guisando Sureste: El Hornillo
Clima Hoyo del

Espín tien un clima Csb[5] (templáu con branu secu y templáu) según la clasificación climática de Köppen.

   Parámetros climáticos permediu de   
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-2003 en Hoyos del Espino[6] 4 d'ochobre de 2012

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 52,92 km²,[7] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 380 habitantes y una densidá de 2,8 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Hoyos del Espino ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[8]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[8]      Población según el padrón municipal de 2011[9] y de 2017 del INE.

Monumentos editar

Santuariu de La nuesa Señora del Espín
Cruceru góticu
Monumentu a la cabra hispánica
  • Ermita de La nuesa Señora del Espín.

Construcción del sieglu XV n'estilu góticu tardíu con un retablu barrocu. Esta ilesia cunta con un espín asitiáu na puerta principal. La lleenda local cunta que la Virxe del Espín apaecer nel espín, como indicador del llugar onde quería que s'allugara la basílica.[10]

Nel so interior guarda una talla románica de la virxe, una de les más antigües de la provincia d'Ávila.[ensin referencies]

  • Cruceru góticu

Cruz apuntada, d'estilu góticu, asitiada na esviadura escontra la basílica de La nuesa Señora del Espín. Carauterizar por ausencia dalguna de figura antropomorfa. Tien doce esferes a cada llau de la so exa mayor, númberu que remembra a los doce apóstoles.

  • Reló de la Escuela

Construyíu nos años 20 del sieglu XX.

  • Cabra montés

Monumentu a la cabra hispánica. Escultura de bronce sobre una roca, na esviadura escontra la plataforma de Gredos, accesu natural al Picu Almanzor y a la sierra de Gredos.

Comunicaciones editar

Carreteres

El 12 d'ochobre de 2012 la Xunta de Castiella y Lleón impunxo en contra de la mayor parte d'empresarios y conceyos de la zona, un sistema piloto de cobru pol usu del aparcamientu. Tres tres selmanes de movimientos ciudadanos en contra de felicidá midida y enfrentamientos políticos suspendióse felicidá midida cola alvertencia de que se va enllantar con un marcu llegal entá non esistente.

El 17 de xunetu de 2014 imponse nuevamente un sistema d'accesu que va funcionar tolos díes en xunetu, agostu y primer selmana de setiembre, y les fines de selmana el restu del añu.[12]

Autobús

La empresa de tresporte per carretera CEVESA dispón de la llinia regular VAC-151 con salíes dende la Estación Sur d'Autobuses de Madrid. Los percorríos son hasta Barco de Ávila y los sos horarios son los siguientes:

  • Salida dende Madrid a les 8:30 a diariu: llegada a Hoyos del Espino a les 12:30
  • Salida dende Hoyos del Espino a les 16:30 a diariu: llegada a Madrid a les 20:30

Les cabeceres de la llinia son Madrid y Barco de Ávila, polo que'l restu d'horarios son averaos.

Esistió un serviciu de tresporte na llocalidá utilizando un vehículu Packard Six norteamericanu[13] antes de poner en marcha esta llinia d'autobús.

Radio Dende branu de 2013

emite na llocalidá la emisora Radio Gredos[14] nel 106.6 FM, con cobertoria na mesma llocalidá y en Hoyos del Collado

Turismu editar

 
Recintu del conciertu de Deep Purple, Loquillo y Bebi nel Festival Músicos na Naturaleza celebráu na llocalidá'l 27 de xunetu de 2013.

Pela rodiada del pueblu, pasa'l ríu Tormes (afluente del ríu Duero) y una ponte crucia sobre él nuna paraxa conocida como «La Ponte del Duque». La carretera que la crucia ye la llamada Carretera de la Plataforma de Gredos.

Hoyos del Espino ye un pueblu bien turísticu, con dellos hoteles, hostales y más de 50 cases rurales, tamién tien un santuariu marianu y delles zones de bañu[15] y p'esquiar.

El programa de Cuatro «Fíos de pá» desenvolver nesti pueblu.[16]

Dende 2006 celebrar en Hoyos del Espino el festival de música "Músicos na naturaleza", nel que participaron dende la so primer edición artistes de prestíu nacional ya internacional, como Miguel Ríos, Joaquín Sabina, Mark Knopfler, Deep Purple, Sting o Bob Dylan, ente otros.[17]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO del Plenu del Conceyu de 30 de xunu de 2005, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ141 (21 de xunetu de 2005).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Hoyos del Espino na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  6. «Promedios mensuales - Hoyos del Espino, ESP». Consultáu'l 27 de payares de 2012.
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  8. 8,0 8,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Pedro-Rodríguez».
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  10. Páxina oficial de Turismu de la Provincia d'Ávila (ed.): «espín.html Ermita de La nuesa Señora del Espín».
  11. Viaxes a Hoyos del Espino a principios del s.XX
  12. accesu-a-la plataforma-de-gredos.html Entra en funcionamientu la regulación del accesu a la Plataforma de Gredos
  13. El serviciu de tresporte de Hoyos del Espino col Packard de Muñoz
  14. Emisión online de Radio Gredos
  15. «Zones de recréu y bañu en Hoyos del Espino».
  16. 20minuto (ed.): «Cuatro vuelve apostar por 'Fíos de pá' y Luján Argüelles».
  17. http://web.archive.org/web/http://www.musicosenlanaturaleza.es/home/?page_id=1523

Bibliografía editar

  • Martínez Llorente, F., Hoyos del Espino en la historia, IMCODÁVILA, Ávila, 2005.

Enllaces esternos editar