Irlanda celta o Irlanda gaélica, correspuende al orde políticu establecíu en la islla d'Irlanda hasta la conclusión de la so reconquista per parte de los Tudor. Mientres la mayor parte d'esti periodu, Irlanda foi un mosaicu de cles y tribus entamaos en redol a cuatro provincies históriques que pertenecíen de cutio pol control del territoriu y los recursos: Connacht (irlandés: Connachta), Leinster (irlandés: Laighin), Munster (irlandés: An Mhumhain) y Úlster (irlandés: Cúige Uladh). Estos pequeños reinos independientes denominábense tuah y, ente ellos, destacaben Connacht y Ulster.[1] La so principal actividá consistía na ganadería, anque tamién daqué d'agricultura.[1]


Irlanda celta
(de sieglu V a 1542 (Gregorianu))

Reinu d'Irlanda
civilización antigua (es) Traducir
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

A finales del sieglu XII, producióse la conocida invasión normanda, qu'asitiaría a una parte importante de la islla sol control de la nobleza cambro-normanda. Esta área controlada polos invasores recibiría'l nome de Señoríu d'Irlanda. Sicasí, mientres los sieglos siguientes, la Irlanda gaélica recuperaría terrenal, bien por aciu la conquista, o por aciu l'asimilación cultural de los recién llegaos. A finales del sieglu XV, namái una pequeña franxa de terrén en redol a Dublín (conocida como «La Empalizada») quedaba fora de la influencia gaélica.[2]

Sicasí, l'accesu al poder de la dinastía Tudor n'Inglaterra provocaría una serie de campañes militares pa someter la resistencia de la nobleza gaélica. En 1541, el Señoríu d'Irlanda tresformar nel Reinu d'Irlanda, que la so corona recayía nel rei d'Inglaterra. La posterior «Fuga de los Condes» en 1607, significaría'l fin de la reconquista Tudor de la islla y de la Irlanda celta puramente dicha.

Estructura política editar

L'orde gaélicu taba formáu por dellos reinos que lluchaben polos recursos y pol territoriu: espandíense o se contraer según la capacidá de los sos gobernantes.[3][4] A partir del sieglu VII toos estos estaos pasaron a tar nominalmente sol mandu d'un Rei Supremu; sicasí, hasta'l sieglu XI con Brian Boru, esti títulu de Rei Supremu nun suponía nengún poder efectivo al estilu de los reis de la Europa continental. A partir de Boru, la llucha pol títulu de Ard Rí amenorgar a un puñáu de families (O'Brien de Munster, McLochlainn del Cenél nEógain, O'Connor de Connacht). En víspores de la invasión normanda de 1169, el procesu d'organización territorial taba práuticamente finiquitado y los antiguos reinos y subreinos provinciales tresformárense en feudos.

La socesión y l'estructura de cles editar

 
Un dibuxu de 1521 d'Albrecht Dürer de soldaos irlandeses nes rexones baxes de la Irlanda Celta.

El réxime social taba basáu nel sistema de cles. Con frecuencia, piénsase qu'estos se basaben namái en llazos de sangre; sicasí, esto nun yera esautamente asina, yá que tamién les persones adoptaes o educaes nel senu del clan, según aquelles que se venceyaben voluntariamente al clan por motivos estratéxicos formaben parte del mesmu con derechu plenu.[3] Según Nicholls, una cla gaélica tendría de ser vistu más al estilu de les empreses actuales.

El sistema de socesión nun taba basáu nel derechu de primogenitura, sinón na institución conocida como tanistry. D'alcuerdu a esta institución, un individuu del clan (de normal de la familia del líder vixente) yera escoyíu pa compartir col líder la responsabilidá del mandu y asocede-y al so fallecimientu.

Les clases profesionales editar

Les principales clases profesionales yeren les constituyíes polos xuristes, los físicos, los arperos y poetes, o bardos; taben exentes de serviciu militar a los sos señor. La mayoría d'estos profesionales practicaben un solu oficiu, pero por casu los Margraths de Munster yeren poetes ya historiadores, o los O'Duigenans que yeren historiadores y músicos. Los bardos, igual que los druides, teníen un sitiu privilexáu. El xefe oficial de cada oficiu tenía'l nome de ollave (ollamh), y yera escoyíu pol señor del territoriu y sirvir direutamente a él.

De toes estos oficios, l'oficiu de poeta yera'l más antiguu. Ente que munches de les clases profesionales fixeron la so apaición a partir del sieglu XI, la clase de los poetes (aos dana o filleadha) yera una muerte de la dómina celta pre-cristiana. Estos poetes yeren distintos a los meros bardos, inferiores a ellos y actuaben como los sos asistentes. Los poetes trabayaben cantando les sos estrofes, mientres un arpista acompañar.

La presencia viquinga editar

 
Modelu d'una típica embarcación viquinga.
 
Torre irlandesa en Antrim.

Thorgest (en llatín Turgesius) foi'l primera viquingu n'intentar fundar un reinu irlandés. Xubió pelos ríos Shannon y Bann y creó un reinu tomando Ulster, Connacht y Meath, que duró dende 831 hasta 845. En 845 foi asesináu por Malachy (Maelsechlainn), rei de Meath.

En 848 Malachy, entós Gran rei d'Irlanda, ganó a un exércitu escandinavu en Sciath Nechtain. Sosteniendo que la so llucha yera aliada de la llucha cristiana contra los paganos pidió sofitu al emperador Carlos el Calvo, anque ensin resultaos.

En 852 los viquingos Ivar el Deshuesado y Olaf el Blanco desembarcaron na mariña de Dublín y establecieron ellí una fortaleza, sobre la cual xaz agora la ciudá de Dublín (del irlandés Án Dubh Linn, que significa Estanque Negru). Esti momentu ye xeneralmente consideráu como la fundación de la ciudá de Dublín.

Los viquingos fundaron otros pueblos sobre la mariña y depués de delles xeneraciones, surdió un grupu mistu d'irlandeses y escandinavos (los asina llamaos Gall-Gaels, Gall siendo la pallabra n'irlandés pa referise a los escandinavos). Esta influencia escandinava vese reflexada nos nomes escandinavos de munchos reis irlandeses contemporáneos (por casu Magnus, Lochlann y Sitric), según na apariencia de los residentes d'estes ciudaes costeres hasta l'actualidá.

En 914 la inestable paz ente irlandeses y escandinavos remató nuna estensa guerra. Los descendientes de Ivar Beinlaus establecieron una duradera dinastía asitiada en Dublín, dende onde tuvo ésitu na conquista del restu de la islla. Esti reináu foi finalmente derogáu polos esfuerciu conxuntos de Máel Sechnaill mac Domnaill, rei de Meath y el famosu Brian Boru, quien darréu se convirtió en Gran rei d'Irlanda.

Una teoría popular postula que les afamaes Torres irlandeses, fueron creaes pa guarecer de los ataques viquingos. Si un puestu d'observación afitáu na torre columbraba una fuercia viquingo, la población llocal (o siquier el clérigu) entraba y usaben una escalera que podía llevantase dende dientro. Les torres podíen ser usaes p'almacenar reliquies relixoses y otros ponderables.

A pesar de lliberar d'invasiones estranxeres mientres 150 años, les guerres interdinásticas siguieron escosando los recursos y enerxíes de los irlandeses.

La invasión cambro-normanda editar

 
Irlanda nel 1300, los territorios verdes son los poblaos polos pueblos celtes, los mariellos, los gobernaos por normandos.
 
Irlanda en 1450, el territoriu pobláu por celtes ta pintáu de verde, el de los normandu-celtes, descendientes de los cambro-normandus n'azul y el de les fuercies ingleses en colloráu.

Desque Irlanda fora cristianizada nel sieglu VI dempués de Cristu, la islla refugó'l poder de la Santa Sede n'asuntos relixosos y nun-y pagaba diezmos a Roma. El papa Adrián IV, l'únicu papa inglés, emitió una bulda papal en 1155 otorgándo-y a Enrique II d'Inglaterra l'autorización pa invadir Irlanda en respuesta a nun reconocer el derechu romanu. Los siguientes reis titulares ingleses caltuvieron la soberanía de la Santa Sede sobre la islla.

En 1166, depués de quedase ensin la proteición del «Rei Supremu» Muirchertach MacLochlainn, el rei de Leinster, Diarmait Mac Murchada, foi forzadamente exiliáu de la islla por una confederación de fuercies irlandeses sol nuevu «Rei Supremu», Ruaidhiri mac Tairrdelbach Ua Conchobair. Escapando primeru a Bristol y depués a Normandía, Diarmait llogró'l permisu d'Enrique II d'Inglaterra pa usar los sos homes na campaña de recuperación del so reinu.[5] El siguiente añu, yá llograra'l favor d'estos y en 1169, les fuercies cambro-normandes, galeses y flamenques desembarcaben na islla, retomando velozmente Leinster y les ciudaes de Waterford y Dubh Linn. El líder del exércitu cambro-normandu, Richard de Clare, casóse cola fía de Diarmait, Aoife, y foi nomáu herederu del reinu de Leinster. Esto causó consternación n'Enrique II, que nun vía bien l'establecimientu d'un reinu cambro-normandu n'Irlanda. Por ello, alcordó visitar Leinster pa establecer la so autoridá.

Enrique desembarcó en 1171, proclamando a Waterford y Dubh Linn ciudaes reales.[6] El socesor d'Adrián IV, Alejandro III, ratificó la soberanía d'Enrique d'Irlanda en 1172. El Tratáu de Windsor de 1175 ente Enrique d'Inglaterra y Ruaidhirí, caltenía a Ruaidhirí como «Rei Supremu d'Irlanda» pero especificaba'l gobiernu d'Enrique II en Leinster, Meath y Waterford. Sía comoquier, una vegada que Diarmait y Richard de Clare morrieron, Enrique volvió a Irlanda y Ruadhirí, nun pudiendo contener a los sos vasallos, perdió rápido'l control de la islla.

Enrique venció-y la so parte d'Irlanda a el so fíu en 1185, agasayándo-y col títulu de Señor d'Irlanda. Este caltuvo'l nuevu títulu, pero'l Reinu d'Inglaterra y el Señoríu d'Irlanda constituyeron territorios llegal y personalmente separaos. De toa formes, cuando Juan inesperadamente asocedió al so hermanu como rei d'Inglaterra en 1199, el Señoríu d'Irlanda perdió bona parte del so territoriu na so unión personal col Reinu d'Inglaterra.

En 1261, la debilidá del señoríu anglonormando poner de manifiestu dempués d'una serie de derrotes militares. Nesta situación caótica, los señores locales irlandeses reconquistaron grandes estensiones de tierra. La invasión d'Edward Bruce nel 1315-18 sumada a la Gran Fame d'esos años debilitó la economía normanda. La Peste Negro llegó a Irlanda en 1348. Puesto que munchos de los ciudadanos inglés y normandu d'Irlanda habitaben nes ciudaes, la plaga afectólos más a ellos qu'a los nativos irlandeses, que vivíen n'asentamientos rurales. Dempués de que pasara, la llingua gaélica y les costumes irlandeses volvieron apoderar el país. El terrén controláu polos ingleses amenorgar hasta La Empalizada, una área fortificada alredor de Dublín. Fora de la Empalizada, los señores envierno-normandos casóse con families gaéliques, adoptaben la cultura irlandesa y aliábense colos nativos n'asuntos militares y políticos no que respectara al Señoríu d'Irlanda.

Pa tratar de frenar esti procesu de gaelización, les autoridaes de La Empalizada promulgaron los Estatutos de Kilkenny en 1366- vetando a los descendientes d'ingleses la posibilidá d'aprender irlandés, vistir con paxellos irlandeses o prauticar la exogamia, casándose con nativos irlandeses. El gobiernu de Dublín tenía poca autoridá real. A la fin del sieglu XV, l'autoridá central inglesa sumiera del tou. Los intereses d'Inglaterra entornar n'otros asuntos, como la Guerra de los Cien Años o la Guerra de les Dos Roses. Alredor del país, los señores locales celtes o normandu-celtes empezaron a espandir los sos territorios y los sos poderes por cuenta del gobiernu en Dublín.

Fin del orde celta editar

En 1536, Enrique VIII d'Inglaterra decidió reconquistar Irlanda y volver asitiala sol gobiernu inglés. La dinastía Fitzgerald de Kildare, qu'exerciera dominiu efectivu sobre'l señoríu d'Irlanda dende'l sieglu XV convirtiérase nun aliáu pocu fiable y Enrique resolvió volver poner a Irlanda sol gobiernu inglés pa evitar qu'Irlanda se convirtiera n'epicentru de futures rebeliones o invasiones estranxeres a Inglaterra, emplegando pa ello la política de rindición y reconcesión de tierres.

En 1541, Enrique VIII alzó la categoría d'Irlanda de señoríu a reinu, en parte como respuesta al cambéu nes sos rellaciones cola Santa Sede, qu'inda tenía soberanía espiritual sobre Irlanda. Enrique foi proclamáu rei d'Irlanda esi mesmu añu nel Parllamentu irlandés, nuna xunta a la qu'asistieron conxuntamente per primer vegada tantu xefes gaélicos como la aristocracia envierno-normanda.

Coles instituciones gubernamentales establecíes,[7] el siguiente pasu foi llograr el control efectivu de los territorios pertenecientes al Reinu d'Irlanda. Esti procesu duró casi un sieglu y nél alternaron periodos de guerra y de paz ente les socesives xeneraciones d'alministradores ingleses y nobles gaélicos y ingleses vieyos. Hubo qu'esperar hasta los reinaos de Sabela I d'Inglaterra y Xacobu I pa contemplar una Irlanda sometida totalmente a la corona.

La Fuga de los Condes fuxida en 1607 d'Aodh Mór Ó Néill, conde de Tyrone y Rudhraighe O Domhnaill, conde de Tyrconnell tres la Guerra de los Nueve Años y la derrota irlandesa en Kinsale en 1601 marca'l fin de la irlanda gaélica. Tres estos fechos consolidóse la reconquista Tudor d'Irlanda y el camín pa la Colonización del Ulster quedó estenu. A partir d'entós, les fuercies ingleses en Dublín pudieron exercer un dominiu real sobre Irlanda, acabando progresivamente cola resistencia de los xefes nativos.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «Irlanda (o Eire)». Consultáu'l 19 de payares de 2012.
  2. «Irlanda del Norte — Una curtia hestoria» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 10 de payares de 2012. Consultáu'l 23 d'ochobre de 2012.
  3. 3,0 3,1 sociedá celta-irlandesa/ Llei y Xusticia na Sociedá Celta Irlandesa. Estrayíu del Llibru “For a New Liberty” de Murray Rothbard. Capítulu 12 Sobre'l Sector Públicu: la policía, les lleis y les cortes. Pa Rothbard nesta sociedá había cortes y lleis llibertaries, que funcionaben dientro d'una sociedá ensin gobiernu, ye dicir presentaba traces d'una anarquía. Los clanes o tuath yeren les unidaes polítiques básiques y formábense de persones xuníes voluntariamente pa propósitos sociales beneficiosos y la suma total de los terrenes de los sos miembros constituyía la so dimensión xeográfica, esto ye, solamente tomaben los territorios propios de los sos miembros voluntarios.
  4. isla-esmeralda/ Derechu priváu na Islla Esmeralda. Finbar Feehan-Fitzgerald, artículu pal Mises Institute
  5. «The history of Ireland to the coming of Henry II» (inglés). Consultáu'l 2 de payares de 2012.
  6. McCarthy, Dennis. «William the Conqueror» (inglés). Robert Appleton Company. Consultáu'l 12 de xineru de 2009.
  7. «“Surrender and regrant” Agreement of 1541» (inglés). Consultáu'l 2 de payares de 2012.

Ver tamién editar