Guerra de les Dos Roses

Plantía:Campaña Guerra de les Dos Roses La guerra de les Dos Roses foi una guerra civil qu'enfrentó intermitentemente a los miembros y partidarios de la Casa de Lancaster contra los de la Casa de York ente 1455 y 1487. Dambes families pretendíen el tronu d'Inglaterra, por orixe común na Casa de Plantagenet, como descendientes del rei Eduardu III. El nome «guerra de les dos Roses» o «guerra de les Roses», n'alusión a los emblemes de dambes cases, la rosa blanca de York y la colorada de Lancaster, foi productu del Romanticismu.

Guerra de les Dos Roses

La rosa blanca de la Casa de York.
Fecha 22 mayu 1455 (Gregorianu) → 16 xunu 1487 (Gregorianu)
Llugar Reinu d'Inglaterra
Resultáu
  • Victoria inicial de los York, que gobernaron mientres venti años *

Victoria definitiva de los Lancaster

Belixerantes
Casa de York Casa de Lancaster
Comandantes
Ricardo, duque de York  
Eduardu IV d'Inglaterra
Ricardu III d'Inglaterra  
Enrique VI d'Inglaterra
Margarita d'Anjou
Eduardo de Westminster  
Enrique VII d'Inglaterra
[editar datos en Wikidata]

La guerra diose principalmente ente los miembros de l'aristocracia terrateniente y exércitos de los señores feudales. El sofitu a cada unu de los bandos dependió en gran midida de los matrimonios dinásticos ente la nobleza. El patriarca de la casa de Lancaster, Xuan de Gante tuvo como primer títulu'l de conde de Richmond, el mesmu que detentaría Enrique VII a la fin de la guerra. El líder de la casa de York foi Edmundo de Langley, qu'ostentaba'l Señoríu de Cambridge. Más tarde, mientres los reinaos de los Tudor y de los Estuardo, Richmondshire y Cambridgeshire tresformar en focos principales de recusantes y puritanos, respeutivamente. Hai de solliñar que la engarradiella ente les faiciones enllargóse más allá de la dómina d'Enrique, una y bones los monarques que lu siguieron impulsaron la continuidá de los enfrentamientos.

La guerra de les Dos Roses provocó la estinción de los Plantagenet y debilitó descomanadamente les files de la nobleza, amás de xenerar gran descontentu social. Esti periodu marcó'l cayente de la influencia inglesa nel continente européu, el debilitamientu de los poderes feudales de los nobles. En contrapartida, la crecedera n'influencia de los comerciantes y de la monarquía centralizada so los Tudor. Esta guerra señala'l fin de la Edá Media inglesa y l'empiezu del Renacimientu.

Antecedentes editar

L'antagonismu ente dambes cases empezó col derrocamientu y asesinatu del rei Ricardu II, en 1399, a manes del so primu Enrique Bolingbroke, duque de Lancaster. Enrique yera'l cuartu fíu de Xuan de Gante, quien de la mesma yera'l tercer fíu d'Eduardu III: les sos mires de llegar al tronu yeren escases. D'alcuerdu a la llei de socesión inglesa y a los precedentes sentaos pola tradición, la corona tenía de recayer nos descendientes masculinos de Leonel d'Amberes, segundu fíu sobreviviente d'Eduardu III. Ello ye que Ricardu II designara herederu presuntu de la corona al nietu de Leonel, Roger Mortimer. Sicasí, toleróse la situación puramente porque'l gobiernu de Ricardu II fuera desaxeradamente impopular. Por esta causa, el Parllamentu declarar rei d'Inglaterra y asumió la corona col nome d'Enrique IV.

A la muerte de Bolingbroke, el 20 de marzu de 1413, asumió la corona'l so fíu Enrique V, que los sos llogros militares contra Francia mientres la Guerra de los cien años ganáren-y enorme popularidá, dexando afitar el control de los Lancaster sobre'l tronu. Mientres el so curtiu reináu, Enrique V tuvo d'encalorar una revuelta liderada pol nietu d'Eduardu III, Ricardo, conde de Cambridge. Una vegada desarticuláu'l Intriga de Southampton (nome que designa aquella revuelta), Ricardo foi executáu, el 5 d'agostu de 1415, al entamu de la campaña que llevaría a la victoria na batalla de Azincourt. Sicasí, la esposa de Ricardo, Ana Mortimer, adució tener tamién derechos sobre la corona, yá que yera fía de Roger Mortimer y, por tanto, descendiente de Leonel d'Amberes. Enrique V morrió en 1422, y Ricardo, duque de York, conde de Cambridge y fíu d'Ana Mortimer, propúnxose desafiar al nuevu rei, el débil Enrique VI.

===Enrique VI===.

 
Enrique VI.

El rei Enrique VI de Lancaster taba arrodiáu d'un cúmulu de rexentes y conseyeros impopulares. Los más notables d'ellos fueron Edmundo de Beaufort, duque de Somerset, y Guillermo de la Pole, duque de Suffolk, a quien s'acusó de ser incapaces de remanar el gobiernu y de concluyir la guerra contra Francia. Mientres el gobiernu d'Enrique VI perdiéronse virtualmente toles posesiones ingleses nel continente, incluyíes les tierres ganaes por Enrique V. Enrique VI empezó a ser percibíu como un rei débil y inhábil. Pa mayores males, ésti sufrió daquella una serie d'episodios embarazosos causaos por una enfermedá mental emerxente. Escontra mediaos de la década de 1450, munchos consideraben a Enrique incapaz de gobernar. La llegalidá de la curtia llinia de reis Lancaster pasó a tar llarada de duldes, y la Casa de York fortaleció la so pretensión sobre la corona. El creciente descontentu civil, sumáu a la multiplicación de nobles con exércitos privaos y a la incapacidá y corrupción de la corte d'Enrique VI, formaron el clima políticu ideal pa la guerra civil.

Cuando, en 1453, el rei careció un primer episodiu grave, productu de la so enfermedá mental, establecióse un Conseyu de Rexencia encabezáu pol Lord Protector, el poderosu y popular Ricardo Plantagenet, duque de York y líder de la so Casa. Ricardo empezó de momentu a puxar alentosamente pola so pretensión al tronu, encarcelando a Somerset, y sofitando a los sos aliaos Salisbury y Warwick en conflictos menores contra los adherentes a la causa d'Enrique, especialmente los condes de Northumberland. Sicasí, la recuperación d'Enrique, en 1455, atayó les ambiciones de Ricardo, quien foi despidíu rápido de la corte pola esposa del rei, Margarita d'Anjou. La incapacidá manifiesta de lideralgu d'Enrique traducir nel fortalecimientu de la cada vez más poderosa reina Margarita, quien se convirtió na máxima figura de la Casa de Lancaster. Ella conformó una alianza de dellos nobles contra Ricardo, col fin d'amenorgar la so influencia. La creciente frustración de Ricardo y l'agresividá de la reina derivaron finalmente n'aiciones armaes, dando llugar a la primer batalla de San Albanu.

Fase inicial (1455-1460) editar

 
La Torre del Reló de San Albanu (c. 1500).

Magar que los enfrentamientos armaos españaren yá nel periodu anterior, ente los adherentes del rei Enrique y los siguidores de Ricardo, duque de York, foi mientres los años 1455 y 1489 cuando se desenvolvieron les principales aiciones armaes de la guerra de les Dos Roses.

El 22 de mayu de 1455, mientres el duque de York dirixía una pequeña fuercia escontra Londres, foi enfrentáu poles tropes lleales d'Enrique nel pobláu de San Albanu (St. Albans). Esti primer combate abiertu de la guerra, magar ser d'escala amenorgada, fundar na intención de Ricardo d'esaniciar de la corte a los malos conseyeros del rei. La resultancia foi la derrota de les fuercies de Lancaster, morriendo n'aición dellos de los sos líderes, ente ellos Somerset. York y los sos aliaos reconquistaron les sos posiciones d'influencia. Por un tiempu, dambos bandos sintiéronse impresionaos por haber llegáu al campu de batalla, y realizaron los sos meyores esfuercios p'algamar la reconciliación. Sicasí, el rei volvió sufrir un ataque de llocura, designándose a York como Lord Protector y a la reina Margarita como encargada del cuidu del monarca, una posición secundaria y al marxe del poder.

Dempués de la primer batalla de San Albanu, el compromisu adquiríu peles partes en 1455 llegó a algamar ciertu ésitu, con York a la cabeza del Conseyu hasta la recuperación d'Enrique. Magar esto, los problemes xeneraos pol conflictu remanecieron de nuevu, cuantimás l'asuntu de si correspondía a Ricardo o a Eduardo de Westminster (fíu d'Enrique VI y Margarita) la socesión de la corona. La primer alternativa yera inaceptable pa Margarita, quien refugó cualquier solución que significara'l desheredamiento del so fíu, dexando en claru que toleraría esa situación tanto como durara la supremacía militar del duque de York. Enrique recuperar nel interior del país en 1456, pero la reina nun-y dexó tornar a Londres. A lo menos nel interior del reinu cuntaben con alta popularidá, non asina na capital, onde los mercaderes taben descontentos pola cayida nos mercaos y l'ampliu desorde. Por estes razones, la corte del rei establecer na ciudá de Coventry, onde'l nuevu duque de Somerset, Enrique Beaufort, xubía en popularidá enllenando los zapatos vacíos del so padre. La reina consiguió convencer al so maríu de la importancia de desconocer los nomamientos y arreglos fechos per York, y ordenó-y tornar a la so posición n'Irlanda. Los disturbios aumentaron y asocediéronse na capital y por tola mariña sur, pero'l rei caltener nos sos cuarteles reforzando les sos posiciones. La reina estableció la conscripción obligatoria per primer vegada n'Inglaterra, realizando lleves para los sos exércitos. Mentanto, la popularidá de Ricardo Neville, conde de Warwick y aliáu de York crecía ensin posa, remaneciendo como'l campeón de les clases mercantiles.

 
El Castiellu de Ludlow.

Ante tal situación, York decidió tornar a Inglaterra, retomándose les hostilidaes el 23 de setiembre de 1459 na batalla de Blore Heath en Staffordshire. Esta aición significó'l fracasu del gran exércitu de Lancaster n'evitar que la fuercia de los York dirixida por lord Salisbury, proveniente del castiellu de Middleham en Yorkshire, axuntar coles tropes acuartelaes nel castiellu de Ludlow. Sicasí, la guerra siguió con un trunfu de los Lancaster na batalla de la Ponte de Ludford, que forzó la fuxida escontra Calais d'Eduardo, el fíu mayor de York (y posterior rei Eduardu IV d'Inglaterra), Salisbury y Warwick. Los Lancaster recuperaron el control total, nomando a Somerset gobernador de Calais. Los sos intentos de ganar a Warwick fueron fácilmente truncaos. Ente 1459 y 1460, los siguidores de York acosaron, dende Calais, distintos puntos de la mariña inglesa, amontando la sensación de caos y desorde.

Para 1460, Warwick y los sos siguidores taben llistos pa empecipiar la invasión de la isla, estableciéndose en Kent y en Londres, onde atoparon enforma sofitu. Enrique dirixó un exércitu escontra'l sur, mientres Margarita quedar nel norte col Príncipe Eduardo. El 10 de xunetu de 1460, les fuercies atópase na batalla de Northampton, que probó ser un completu desastre pa los Lancaster. L'exércitu de York, dirixíu por Ricardo Neville, ayudáu pola traición ente los dirixentes Lancaster, llogró prindar al rei Enrique VI, llevándolo prisioneru a Londres.

Acta d'alcuerdu editar

Dempués de los sos llogros militares, York, basándose na ilegitimidad de la llinia socesora de los Lancaster, decidir a reclamar el tronu. Desembarcó nel norte de Gales, dende onde se dirixó xunto cola so esposa Cecilia a Londres, onde dambos fueron recibíos col ceremonial reserváu a los monarques. El Parllamentu taba aconceyáu y Ricardo esperaba que se-y concediera direutamente la corona, tal como fixeren en 1399 con Enrique IV. En cuenta de ello atopó un silenciu sepulcral. Al anunciar la so pretensión a la corona, los lores, incluyíos Warwick y Salisbury, taben ablucaos coles sos intenciones. Nun había ánimu ente ellos pa destronar al rei Enrique, sinón que se llindaron a los sos esfuercios orixinales, espulsando a los malos conseyeros.

A otru día, York sofitó la so reclamación con detallaos esquemes xenealóxicos, basáu na so descendencia de Leonel d'Amberes, siendo entendíu de meyor manera. El Parllamentu aportó a considerar la materia, y finalmente decidió que la reclamación de Ricardo yera meyor, coles mesmes que, por una mayoría de cinco, decidía caltener nel tronu a Enrique. N'ochobre llegar a un compromisu que se conoció como'l Acta d'alcuerdu de 1460, que per un sitiu reconocía'l derechu de los York y por otru declarar socesor d'Enrique, desheredando al príncipe Eduardo de seis años. York tuvo qu'aceptar esti alcuerdu como la meyor ufierta que tenía pa escoyer, teniendo presente que coles mesmes yera designáu nuevamente Lord Protector, lo que-y dexaba gobernar en nome d'Eduardo. Sía que non, l'alcuerdu yera inaceptable pa los Lancaster, que s'axuntaron so la égida de la reina Margarita y el Príncipe Eduardo, formando un gran exércitu nel norte del reinu.

Contraataque de la Casa de Lancaster editar

 
Les ruines del castiellu de Sandal.

El duque de York dexó Londres sol mandu de lord Salisbury a finales d'aquel añu, col fin de consolidar les sos posiciones nel norte contra l'exércitu de la reina Margarita, que s'atopaba aparcáu pela redolada de la ciudá de York. Ricardo estableció posiciones defensives alredor del Castiellu de Sandal, cerca de Wakefield, pa la navidá de 1460. Magar que l'exércitu de Lancaster superaba en dos a unu al de Ricardo, el duque de York ordenó a les sos fuercies entrar en batalla'l 30 d'avientu na batalla de Wakefield. L'exércitu de York foi dafechu afaráu poles fuercies de la reina na más desastrosa de les batalles pa la causa de la rosa blanca. Ricardo, duque de York y Lord Protector del Reinu, foi muertu en batalla, ente que Salisbury y Edmundo, el fíu de 17 años de York, yeren tomaos prisioneros y degollaos. Les sos cabeces fueron empaladas na puerta de la ciudá de York.

 
Margarita d'Anjou nuna semeya de fantasía.

L'Acta d'alcuerdu y el desastre de la batalla de Wakefield dexaron a Eduardo, fíu mayor de Ricardo de 18 años, como duque de York y herederu del tronu d'Inglaterra. Per otru llau, la muerte de Salisbury dexaba a Warwick, el so herederu, como'l más grande terrateniente de les islles britániques. La reina Margarita viaxó por tol norte d'Inglaterra, col fin d'axustar el sofitu de los escoceses. María de Gelderland, esposa de Xacobu II d'Escocia, aceptó aprovir a Margarita d'un exércitu, cola condición qu'Inglaterra-y venciera la ciudá de Berwick y que la so fía casóse col príncipe Eduardo. La reina aceptó, teniendo presente que nun cuntaba con fondos pa pagar tamaña empresa. L'alcuerdu al que llegó dexaba a los exércitos pagase col saquéu de los pueblos del reinu que s'atoparen al sur del ríu Trent. Dirixó les sos tropes escontra Hull, reclutando más homes de pasada.

 
Parhelio al atapecer.

Mientres esto asocedía nel norte, Eduardo enfrentar col exércitu de Jasper Tudor, conde de Pembroke que llegaba de Gales na batalla del Encruz de Mortimer en Herefordshire. Inspiró a los sos soldaos con una supuesta visión de tres soles al atapecer (fenómenu conocíu como “parhelio”) que representaben a los trés sobrevivientes de la Casa de York: él y los sos hermanos Jorge y Ricardo. La victoria y esta visión provocaron l'adopción del sol na so rellumanza como emblema personal.

Nesos momentos, la reina Margarita treslladar escontra'l sur d'Inglaterra, causando grandes estragos naquella rica rexón per mediu del pillaje fechu poles sos tropes. Mentanto, en Londres Warwick utilizaba estos fechos como propaganda pa reforzar la so posición nel sur, llogrando que ciudaes como Coventry camudar de bandu, xuniéndose a los York. Magar esto nun llogró llevantar una gran fuercia, lo que-y valió ser sorprendíu'l 17 de febreru de 1461 pela redolada de San Albanu. Ensin el sofitu del exércitu d'Eduardo, la segunda batalla de San Albanu significó la más decisiva derrota pa les fuercies de York. Sorprendíos y derrotaos, dexaron abandonáu al rei Enrique VI, que foi topáu debaxo d'un árbol. Enrique armó caballeros a trenta miembros de les fuercies de Lancaster al atapecer. Productu de la gran victoria, y mientres les tropes del rei Enrique dirixir al sur, una gran llerza y medrana apoderar de Londres, al llegar rumores de la intención d'escalar la ciudá. El pueblu decidió cerrar les puertes de la ciudá y negóse a apurrir provisiones al exércitu de la reina, que yá s'atopaba escalando los condaos vecinos de Hertfordshire y Middlesex.

Batalla de Townton editar

 
Eduardu IV.

Eduardo avanzara pel oeste hasta la contorna de Londres, onde axuntó les sos fuercies coles de Warwick. Al coincidir cola retirada de la reina Margarita al norte, escontra la ciudá de Dunstable, Eduardo y Warwick pudieron entrar a Londres col so exércitu, onde fueron aclamaos y recibíos con entusiasmu, dineru y provisión per parte de la más grande ciudá yorkista. Col so padre y hermanu muertos en batalla, la guerra convirtiérase a esos altores nuna engarradiella pola mesma corona, yá que Eduardo de York nun podía argumentar que quería dixebrar al rei de los sos malos conseyeros. La necesidá d'autoridá por Eduardo viose resuelta cuando'l obispu de Londres preguntó-y el so paecer al pueblu, que respondió con berros y hurras al rey Eduardo. El Parlamentó nun fixo sinón confirmar la opinión popular, llogrando coronalo nuna precipitada ceremonia na Abadía de Westminster ente escenes d'allegría.

Asina Warwick y York prindaren la ciudá de Londres, magar qu'Eduardo fixo votos de nun tener una coronación formal mientres Enrique y Margarita nun fueren executaos o exiliaos. Tamién anunció qu'Enrique violara'l Acta d'alcuerdu al dexar que la so esposa llevantara exércitos contra los herederos al tronu. Poro, l'argumentu llegal pasó a ser que la victoria d'Eduardo nun yera más que la so restauración nos sos llexítimos derechos, de manera qu'Enrique y los Lancaster nun habíen sinón usurpáu los sos poderes.

Una vegada consolidada la situación na capital, York y Warwick dirixir al norte, llevantando un gran exércitu. Les sos fuercies atopar col tamién gran exércitu de la reina nel pueblu de Towton. La batalla de Towton convertir na más grande y sangrienta de la guerra de les Dos Roses. Dambes partes alcordaren de mano que tolos problemes decidiríense finalmente esi día, engarrando ensin pidir nin dar cuartel. Envalórase qu'ente 40 000 y 80 000 homes tomaron parte nel enfrentamientu, con una cifra cercana a los 20 000 muertos mientres (y dempués) del combate: un númberu desaxeradamente alto pa la dómina, consideráu'l máximu derramamiento de sangre nun solu día nel Reinu Xuníu. El nuevu rei y el so exércitu ganaron esta batalla decisiva. Mientres los Lancaster yeren abrasaos, cola mayoría de los sos líderes muertos, Enrique y Margarita, en compañía del so fíu Eduardo, esperaben en York les noticies de la batalla. Apenes s'enteraron de la macabra resultancia, decidieron fuxir al norte. Munchos de los lores que sofitaben la causa de Lancaster camudaron de bandu esi día, sofitando al rei Eduardo. Los que nun lo fixeron fueron escorríos escontra'l norte, onde s'abellugaron nunos pocos castiellos, al igual que nel país de Gales. Eduardo dirixir escontra la ciudá de York col fin de conquistala, enfrentándose a les cabeces cortaes del so padre, el so hermanu y Salisbury. Estes fueron rápido remplazadas poles de destacaos líderes de la Casa de Lancaster, ente los que se cuntaba al famosu lord Clifford de Skimpton-Craven, quien ordenó la execución del hermanu d'Eduardo, Edmundo, dempués de la batalla de Wakefield.

 
Castiellu de Harlech.

Enrique y Margarita abellugar n'Escocia, onde se quedaron na corte del rei Xacobu III. Cola promesa anovada de la entrega de Berwick, intentaron cumplir el so xuramentu d'invadir nuevamente Carlisle esi mesmu añu. Ensin financiamiento y con escasu sofitu, fueron fácilmente ganaos poles tropes d'Eduardo, quien aprovechó la incursión pa espulsar a los últimos miembros de la Casa de Lancaster que s'abellugaben nel norte.

La coronación oficial d'Eduardu IV tuvo llugar en xunu de 1461 en Londres, onde recibió'l clamoroso saludu de los sos súbditos como monarca d'Inglaterra. Eduardo pudo gobernar en relativa paz por más de diez años.

Magar la so segura posición nel sur, Eduardo nun llogró consolidar el control de tol territoriu hasta 1464; más allá de les rebeliones estacionales, dellos castiellos permanecieron en poder de los Lancaster per dellos años. Les llocalidaes de Dunstanburgh, Alnwick (asientu de la familia Percy) y Bamburgh -toes en Northumberland- fueron de les postreres en ser sometíes. La gran fortaleza del Castiellu de Harlech en Gales rindir en 1468, dempués de siete llargos años de sitiu. El depuestu rei Enrique foi prindáu en 1465 y conducíu como prisioneru na Torre de Londres onde, pa la dómina, foi razonablemente bien tratáu.

En 1464 produciéronse dos revueltes pola causa de Lancaster. La primera foi reprimida na batalla de Hedgeley Moor el 25 d'abril, y la segunda na batalla de Hexham el 15 de mayu. Dambes fueron amenorgaes por John Neville, marqués de Montagu, hermanu de Warwick.

Reinicio de les hostilidaes (1469–1471) editar

 
Castiellu de Middleham.

El periodu qu'entienden los años 1467 y 1470 tuvo marcáu pol rápidu deterioru de la rellación ente'l rei Eduardu IV y el so antiguu mentor, Ricardo Neville, conde de Warwick el facedor de reis. Anque fueron dellos los motivos que llevaron al quebre, la primera y principal razón foi la decisión d'Eduardo de casase de callao con Isabel Woodville en 1464. El rei anunció esti fechu como un fait accompli, estrozando los planes de Warwick de casalo con una princesa francesa, col fin d'ameyorar les rellaciones con esa nación. Esti trafullu convertir en frustración, una vegada que los Woodville remplazaron a los Neville como favoritos de la corte. De la mesma forma, la decisión de sofitase en Borgoña en cuenta de Francia, y la reticencia n'aprobar el matrimoniu de los sos hermanos Jorge, duque de Clarence, y Ricardo, duque de Gloucester, coles fíes de Warwick contribuyeron al distanciamientu. Fora de lo anterior, la popularidá d'Eduardo atópase en francu retrocesu, una y bones los aumentos nos impuestos y los desordes y violaciones a la llei siguíen siendo'l pan d'acaldía.

 
Lluis XI de Francia.

Para 1469 Warwick estableciera una alianza col celosu y traicioneru hermanu del rei, Jorge. Dambos llevantaron un exércitu que ganó a les fuercies del rei na batalla de Edgecote Moor, llogrando prindar a Eduardo, zarrándolo nel castiellu de Middleham en Yorkshire. Warwick xugó les sos cartes rápido, ordenando la execución del suegru del rei, Ricardo Woodville. Forzó a Eduardo a convocar un parllamentu en York, nel qu'entamaba llograr la declaración de ilegitimidad d'Eduardo, de manera que la corona pasara al so hermanu Jorge como herederu aparente. Sicasí'l reinu yera un caos, lo que dexó al rei demandar la llealtá del so hermanu Ricardo y de la mayoría de los nobles, de manera que el duque de Gloucester llegó a la cabeza d'un gran exércitu, llogrando lliberar a Eduardu IV.

Los conxuraos fueron declaraos traidores y forzaos a exiliase en Francia, onde Jorge casóse de callao con una de les fíes de Warwick, Isabel Neville, en 1469. Entós, Warwick y Clarence provocaron la rebelión del noble Robin de Redesdale en Yorkshire en contra del rei Eduardo, forzando a ésti a allegar a encalorala, situación que foi aprovechada por Warwick y Clarence pa invadir pel sur Inglaterra. El rei foi fechu prisioneru y el so suegru (el padre de la reina consorte Isabel Woodville, Ricardo Woodville, convertíu diba tiempu en tesoreru real) y el fíu d'ésti, Juan Woodville, fueron executaos. Warwick, entós, lliberó al rei Eduardo creyendo volver tener inflúi sobre él, pero ésti aprovechó una rebelión en Lincolnshire pa llevantase n'armes, acusando a Warwick de complicidá con dicha rebelión. Warwick fuxó con Clarence de nuevu a Francia.

En 1470, Lluis XI atopar so una gran presión per parte de la exiliada reina Margarita d'Anjou, por que lo ayudar a invadir Inglaterra y reconquistar y lliberar al so cautivu maríu. Foi'l rei Luis quien suxurió la posibilidá d'una alianza ente Warwick y Margarita, una idea qu'a nengún de los antiguos enemigos gustába-y. Magar les sos reticencies, dambos llegaron a dase cuenta del potencial de tal alianza, magar los fines qu'escorríen cada unu. Margarita quería reclamar el so reinu y asegurar la socesión del so fíu, ente que Warwick esperaba poder caltener como un títere al rei, fora Enrique, el so fíu o Jorge de Clarence. Sía que non comprometiéronse per mediu d'una alianza matrimonial ente'l príncipe de Gales Eduardo de Westminster y la fía de Warwick, Ana Neville. Col pactu a valir, Ricardo Neville (1428-1471), conde de Warwick, invadió Inglaterra nel seronda de 1470 cola ayuda de Jorge de Clarence.

 
Batalla de Tewkesbury, llibrada'l 4 de mayu de 1471.

Esta invasión significó la derrota d'Eduardo, que foi depuestu como rei y exiliáu. Retornó la corona al hasta esi momentu presu na Torre de Londres, Enrique VI, como marioneta de Warwick, persona que realmente dirixía'l poder n'Inglaterra. Sicasí, la restauración de los Lancaster nel tronu nun gustó a Jorge de Clarence (yá que él yera York), polo qu'intentó aliase col so hermanu depuestu, Eduardu IV, consiguiéndolo en marzu de 1471, cuando Eduardo desembarcó coles sos tropes en Ravenspur. Estes tropes proveníen del exércitu llevantáu por Eduardo cola ayuda de Carlos el Temerariu, duque de Borgoña, al ser obligáu ésti a faelo pol rei de Francia (traicionando a Warwick, pos Warwick quería invadir Borgoña xunto col rei francés). L'alianza ente Eduardo y Jorge de Clarence ganó a les tropes de Warwick na batalla de Barnet y destruyó a toles fuercies de Lancaster na batalla de Tewkesbury, dando muerte a Eduardo de Westminster, fíu d'Enrique VI y herederu presuntu de la corona. El mesmu Enrique foi asesináu'l 14 de mayu, col fin de reforzar el bandu de York nel tronu.

Ricardu III editar

 
Ricardu III.

La restauración d'Eduardu IV nel tronu en 1471 foi considerada por dalgunos historiadores como'l final de la Guerra de les Dos Roses. La paz fuera restaurada por Eduardo, quien morrió de secute en 1483. Esto marcó l'entamu d'un nuevu ciclu de desordes dinásticos. Sol reináu d'Eduardo, les faiciones estremárense ente los parientes de la reina, la familia Woodville (en particular Antonio Woodville y Thomas Grey, marqués de Dorset), y quien consideraben a esta familia como unos recién llegaos, afamiaos de poder. L'herederu al tronu, Eduardu V, tenía entós namái doce años, y fuera criáu y educáu sol cuidu de Anthony Woodville. Esto significaba que taben so una influencia insoportable pal partíu anti-Woodville, quien forzaron la designación de Ricardo, duque de Gloucester y hermanu d'Eduardu IV como Lord Protector, convirtiéndose de facto nel líder d'esta faición.

 
Los «Príncipes de la Torre».

Cola ayuda de William Hastings y de Henry Stafford, Gloucester prindó al nuevu rei de manes de los Woodville en Stony Stratford en Buckinghamshire. Zarrar na Torre de Londres sol so cuidu, onde se-y axuntó'l so hermanu Ricardo, duque de York, de namái nueve años. Mentanto, un clérigu alegó que'l matrimoniu ente Isabel Woodville y Eduardo fuera illegal, ilegitimando a los dos neños de camín. El Parllamentu aportó a emitir el Titulus Regius col que Gloucester convertir nel rei Ricardu III d'Inglaterra. Los dos neños encarcelaos, conocíos como los Príncipes de la Torre sumieron y fueron posiblemente asesinaos, anque s'alderica por mano o orde de quién hasta'l día de güei, convirtiéndose n'unu de los fechos históricos más revesosos d'Inglaterra. Nunca hubo nengún xuiciu nin encuesta llegal alrodiu de la desapaición y muerte de los dos mochachos.

Puesto que Ricardu III yera'l meyor xeneral del bandu de York, munchos aceptar ante la perspeutiva de tener que remanar a dos neños por entemediu d'un Conseyu de Rexencia. Los Lancaster pel so llau, concentraron les sos mires en Enrique Tudor, que'l so padre, Edmundo Tudor, conde de Richmond, yera hermanu illexítimu d'Enrique VI. Sicasí, la pretensión d'Enrique al tronu yera per mediu de la so madre, Margarita Beaufort, una descendiente d'Eduardu III per vía de John Beaufort, que yera fíu de Xuan de Gante, I duque de Lancaster, quien de la mesma yera fíu d'Eduardu III d'Inglaterra.

Enrique Tudor editar

 
Enrique VII.

Na batalla de Bosworth, el 22 d'agostu de 1485, les fuercies d'Enrique Tudor ganaron a los exércitos de Ricardu III, que morrió mientres la batalla, convirtiéndose asina nel rei Enrique VII d'Inglaterra. El novel rei fortaleció la so posición casándose cola fía d'Eduardu IV, Isabel de York, la meyor reclamante al tronu de la Casa de York. Asina axuntó na so persona a les dos cases reales que con gran violencia combatieren pol poder. Xuntó la rosa colorada de Lancaster cola rosa blanca de York, creando un nuevu emblema, la Rosa Tudor. Pa confirmar el so preeminencia, Enrique ordenó matar a cualesquier otru potencial pretendiente que cayera nes sos manes, política que siguió'l so fíu Enrique VIII.

Munchu historiadores consideren l'accesu al tronu d'Enrique VII como l'efectivu puntu final del conflictu. Otros acoten que la guerra como tal terminó finalmente na batalla de Storke el 16 de xunu de 1487, cuando fora de toa lóxica alzó la figura del postreru pretendiente masculín de la casa de York, Eduardo, conde de Warwick y fíu de Jorge, duque de Clarence, hermanu d'Eduardu IV. Sicasí, pa males de la causa, el mozu atopábase realmente so la custodia d'Enrique, polo que'l neñu (llamáu Lamberto Simmel) demostró nun ser más qu'un impostor. Les sos fuercies, dirixíes por Juan de la Pole, conde de Lincoln (que fuera designáu herederu presuntu por Ricardu III, anque se reconciliara con Enrique dempués de Bosworth), quien morrió na batalla. El mozu Simmel, pela so parte, foi perdonáu yá que se consideró que nun fuera más qu'un preséu de los adultos, y foi unviáu a trabayar nes cocines reales.

Na ficción editar

 
La Rosa Tudor, creada al términu de la guerra civil, xuniendo dambos emblemes.
Y equí profetizo: qu'esta querella de güei,
qu'hai acrecido esta faición hasta'l xardín del Temple
va unviar, tantu de la Rosa Colorada como de la Rosa Blanca,
millares d'almes a la muerte y a la nueche eterna
De la obra Enrique VI de William Shakespeare.[1]

La novela La flecha negra de Robert Louis Stevenson desenvolver nel ámbitu de la guerra de les Dos Roses, más concretamente alredor de la batalla de Wakefield.

Parte del argumentu de la serie de noveles y rellatos de fantasía Cantar de Xelu y Fueu del escritor norteamericanu George R. R. Martin ta inspiráu na Guerra de les Dos Roses. Nestes obres de ficción, les cases Lancaster y York tienen la so equivalencia nes imaxinaries Lannister y Stark.

Figures clave editar

Esti árbol xenealóxicu de les families nobles de York, Lancaster, Plantagenet y Tudor dexa allugar los partes prominentes d'esti fechu históricu.

 
Árbol xenealóxicu de les Cases arreyaes na Guerra de les Dos Roses.

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. Shakespeare, William. Obres Completes. Editorial Aguilar, Madrid, 1961

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

N'inglés: