Júzcar

conceyu de la provincia de Málaga (España)

Júzcar ye un conceyu español de la provincia de Málaga, Andalucía, asitiáu al oeste de la provincia nel Valle del Genal, y ye una de les poblaciones que conformen la contorna de la Serranía de Ronda.

Júzcar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Málaga
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Júzcar (es) Traducir David Fernández Tirado
Nome oficial Júzcar (es)[1]
Códigu postal 29462
Xeografía
Coordenaes 36°37′31″N 5°10′13″W / 36.6254°N 5.1702°O / 36.6254; -5.1702
Júzcar alcuéntrase n'España
Júzcar
Júzcar
Júzcar (España)
Superficie 33 km²
Altitú 600 m
Llenda con Estepona, Jubrique, Faraján, Alpandeire, Ronda, Cartajima, Pujerra y Benahavís
Demografía
Población 243 hab. (2023)
- 133 homes (2019)

- 99 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de provincia de Málaga
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 7,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
juzcar.es
Cambiar los datos en Wikidata

Asitiáu a 623 metros sobre'l nivel del mar. En 2016 la so población cunta con 228 habitantes.[2]

Los sos habitantes denominar juzcareños.

Llenda al norte col conceyu de Ronda; al este, con Cartajima y Pujerra; al sur col conceyu d'Estepona; y al oeste colos conceyos de Jubrique, Faraján y Alpandeire.

El pueblu ta asitiáu sobre una fondalada, al norte de la cual atópase'l Jarastepar (1425 msnm) na Sierra del Oreganal. Les tierres del términu tán regaes pel ríu Genal y el ribayu de les Cañaes. Falta 25 km de Ronda y 144 km de Málaga.

Historia editar

Júzcar debió de ser pueblu importante a xulgar polos numberosos poblaos que cayíen so la so xurisdicción, ente los que se topaben, según Pascual Madoz nel so Diccionariu xeográficu-estadísticu-históricu d'España (1845-50), Faraján y los anexos d'Alcapana, Capanza, Moclón, La Fábrica y Los Molinos.

Como'l restu de los nucleos de la Serranía de Ronda, tamién se vio afeutáu pola espulsión de los moriscos y les consiguientes repoblaciones, onde topa los sos raigaños la población actual.

La Fábrica de Lata editar

La primer fábrica de lata d'España instalar en Júzcar. Asina lo afirma un llibru editáu por Altos Fornos de Vizcaya. La eleición del llugar obedeció a la riqueza maderera d'esta zona de la Serranía de Ronda, indispensable pal carbón vexetal que se precisaba pa la fundición. La fábrica empezó a producir a mediaos del añu 1731 sol pomposu nome de "La nunca vista n'España REAL FÁBRICA DE FUEYA DE LLATA Y LES SOS ADHERENTES, reinando los siempres invictos monarques y Católicos Reyes don Felipe V y doña Isabel de Farnesio", según figuraba na llábana del frontón d'entrada.

La factoría, que tuvo asitiada xunto al ríu nel llugar que güei se conoz como finca la Fábrica, tenía un cuartu secretu onde se realizaba'l procesu de estañado. Tuvo una plantía de 200 obreros. Como n'España nun se conocía'l procedimientu emplegáu na ellaboración del productu, vinieron d'Alemaña una trentena de téunicos al mandu de dos inxenieros suizos, Pedro Menrón y Emerico Dupasquier. Les cróniques cunten que los téunicos salieron d'Alemaña clandestinamente, metíos en barriles, al tener prohibida la so marcha al estranxeru pa evitar la competencia.

Añaden les cróniques que'l tresporte de la mercancía faíase al llombu de camellos, más práuticos que los pollinos y mulares y superior a la so capacidá de carga. Fueron unviaos espresamente pol Gobiernu de Madrid. La factoría quebró ante la fuerte competencia de la industria asturiana y vasca.

Pueblu pitufo editar

 

El 16 de xunu de 2011 producir nel pueblu l'estrenu mundial de la película de Los Pitufos. Bungalow25, una axencia de publicidá madrilano que collaboraba nel llanzamientu de la película con Sony Pictures Releasing, tuvo la idea de pintar d'azul toles sos cases y asina recibir l'estrenu. El 18 d'avientu de 2011 los juzcareños, en consulta popular,[3] decidieron prorrogar la pintura de les sos fachaes en color azul, al atopar ventayes económiques y lúdiques sobre'l tradicional blancu de cal.

Llugares d'interés editar

Iglesia Santa Catalina de Siena, ruines de la Real Fábrica de Lata de San Miguel de Júzcar, despoblado de Moclón, Los Riscos y ruínas de molinos.

Muséu micológico de Júzcar

El Muséu Micológico de Júzcar ye una parada obligada pa los visitantes que quieran empecipiase nel mundu de les cogordes o aumentar les sos conocencies sobre esta disciplina. Nes sos instalaciones alluga una cortil espositiva, un puntu d'información turística y un centru cultural. Amás nesti conceyu suélense entamar xornaes micológicas y ye un destín referencia pa los amantes del micoturismo.

Ruta de Fray Leopoldo

Júzcar ye una de les llocalidaes incluyíes na Ruta de Fray Leopoldo. El so itinerariu escurre por delles poblaciones de la Serranía de Ronda, como Alpandeire, Pujerra, Igualeja, Cartajima y Faraján. Per estes tierres anduvo'l beatu hasta los 33 años. Entós ingresó na orde capuchina y coló a Granada.

Fiestes editar

 
Vista de Júzcar.
  • Tercer fin de selmana d'agostu: fiestes n'honor a Ntra. Sra. Virxe de Moclón.
  • 19 de marzu (San José, patrón del conceyu), procesión. Verbena nocherniega la viéspora del domingu ó festivu más cercanu.
  • La Porretá (febreru)
  • Antroxos (febreru)
  • Domingu de Resurreición. Procesión y verbena a partir de les 16:00 h aproxm.
  • Romería Virxe de Moclón: primer fin de selmana de xunetu,
  • Xornaes Micológicas del Valle del Genal (mediaos de payares)
  • Xornaes d'Historia de la Serranía de Ronda (finales d'abril)
  • Fiesta Pre-fin de Añoporongo: Fin de selmana anterior a Nuechebona

Gastronomía editar

Los platos típicos son: migues, sopeao, saltavallao, la olla, guisu d'ayos porros, tou ello acompañáu de vinu del terrén (mostiu, tintu) que se fai nel conceyu.

Población editar

Censo del añu 2016: 292 habitantes

  • Homes: 164
  • Muyeres: 128
  • Medría relativa de la población: 10 %
  • Menores de 20 años: 12,94%
  • Ente 20 y 65 años: 58,70%
  • Mayores de 65 años: 28,36%

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Júzcar (Málaga)» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.
  3. El "Pueblu Pitufo" va siguir siendo azul

Enllaces esternos editar