José María Laso

filósofu español

José María Laso Prieto (8 d'avientu de 1926Bilbao – 21 d'avientu de 2009Uviéu)[1] foi un filósofu y militante comunista español que formó parte tantu del Comité Central como del Comité Federal del Partíu Comunista d'España (PCE).

José María Laso
Vida
Nacimientu Bilbao8 d'avientu de 1926
Nacionalidá España
Muerte Uviéu21 d'avientu de 2009 (83 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu filósofupolíticu
Creencies
Partíu políticu Partíu Comunista d'España
Cambiar los datos en Wikidata

De resultes del so "participación na llucha clandestina pol reestablecimientu de la democracia n'España" carecería diverses detenciones policiales; por cuenta de la postrera de les cualos permanecería recluyíu como presu políticu ente los años 1958 y 1963.

D'ente les sos contribuciones a la Filosofía, cabo destacar, per una parte, la so aportación al espardimientu y defensa n'España de la obra del filósofu marxista italianu Antonio Gramsci, de que la so introducción nella foi pioneru al publicar el primer llibru sobre'l filósofu sardu editáu na mesma;[2] según, por otra, de la doctrina Filosofía del Derechu filosóficu-xurídica del Usu Alternativu del Derechu (Iusalternativismo).

Biografía editar

Infancia editar

De güelos maternos alaveses y paternos procedentes de Burgos, José María viviría los sos primeros años nel barriu bilbaín de Basurto. Asistiría ellí a la Escuela Municipal de Indauchu, onde les llectures selmanales del so maestru empecipiaríen una precoz avidez llectora que lu llevaría, non cumplíos entá los diez años d'edá, a tener una pequeña biblioteca que los sos llibros circularíen ente los sos hermanos y amigos.

Regresu del exiliu editar

En payares de 1939, de regresu del exiliu en Francia, empezaría la llectura de los cientos de volumes de la biblioteca de la Sociedá de Viaxantes y Representantes del Norte d'España (SVRNE), a la cual tuviera accesu al traviés del so padre, representante comercial a ella suscritu. Dicha biblioteca, burllada de dalguna manera la censura franquista, dexaría-y lleer llibros entós prohibíos n'España.

En 1943, ingresaría na Escuela de Trabayu de Elejabarri empecipiando la so militancia antifranquista cola fundación del periódicu La llibertá, editáu "nun llugar so la tiranía franquista". Esta publicación sería distribuyida hasta 1945, principalmente na mesma Escuela de Trabayu en qu'estudiaba. Na so portada figuraba'l siguiente lema:

"NIN FRANCO NIN REI, REPÚBLICA, LLIBERTÁ D'EUSKADI Y EMANCIPACIÓN DE LA CLASE TRABAYADORA".

Esi mesmu añu de 1945, abandonaría la Escuela de Trabayu de Elejabarri, lo que-y dexaría más tiempu llibre col qu'entamar un plan sistemáticu de formación. Dichu plan empezaría pola adquisición de los saberes científicos que-y dexaren desaposiar se de la cosmovisión mitolóxica cristiana recibida. Asina, les primeres cuestiones de que s'ocuparía seríen les del orixe del universu y de la vida, según la del desenvolvimientu evolutivu d'esta postrera.

Esta etapa conduciría-y a les proximidaes del llamáu Materialismu filosóficu soviéticu, que'l so estudiu, dada la inesistencia n'España de les obres de referencia, habría d'empecipiar por aciu la llectura de les esposiciones que los sos adversarios doctrinales faíen como preparación pal so posterior crítica.

Na so alliniadura col mentáu Materialismu filosóficu tendríen una influencia crucial, per otra parte, les sos llectures xuveniles de Jack London. Asina, nes sos propies pallabres:

"Quiciabes la gota d'agua qu'enchió'l vasu, o'l cambéu cuantitativu que produció en mi'l saltu cualitativu a la mio condición de comunista, foi la llectura de Jack London. (…) foi la llectura de la so magna obra El Talón de fierro, y de la biografía de Jack London que publicó Irving Stone, la que produció nel mio esi cambéu cualitativu".[3]

Trayeutoria politica y detenciones editar

En 1947, ingresaría nel PCE, decidiendo, por ello, el cese de la edición del so periódicu. Sicasí, al añu siguiente entá saldría un últimu númberu, col que trataría de suplir, onde esti distribuyérase, l'ausencia de propaganda per parte del PCE debida a la desarticulación de la organización del País Vascu naquel añu.

En 1952, sufriría la primera de los sos trés detenciones policiales. Dos de tales detenciones producir a manes de la Brigada Políticu-Social de Madrid, actuante nel País Vascu como Brigada Volante. Dicha Brigada dependía del antiguu Tribunal Especial pa la Represión de la Masonería y el Comunismu, entós yá d'Espionaxe y Comunismu, que'l so xuez instructor yera'l célebre coronel Enrique Eymar Fernández. Sería entós cuando conocería per vegada primera la rudez de los puños de Morales, que poco tiempu dempués sería'l so torturador.

Namái dos años más tarde, en 1954, sería otra vegada deteníu. Nesta ocasión, pol Serviciu d'Información de la Guardia Civil. Sicasí, dada la impericia de la Benemérita en tales menesteres daquella, José María consiguiría despintar la efeutiva reorganización del PCE nel País Vascu, dexando asina que ésta siguiera.

A la so salida de la cárcel, tres un mes de cautiverio, sería nomáu Secretariu de Baturiciu y Propaganda nel Comité provincial de Vizcaya.

Llegáu 1958 produzse'l so tercer y más enllargáu ingresu na cárcel. Xulgaría-y el Tribunal Especial p'Actividaes Estremistes, nuevu nome del vieyu tribunal que por dos vegaes yá-y encausara, siendo condergáu per este a 12 años de reclusión pol delitu de Rebelión militar. Felicidad sentencia fuera precedida por ventidós díes de tortures que José María soportó ensin torase ante l'intentu de que delatara a los sos collacios. En reconocencia a ello, el VI Congresu del PCE, celebráu en Praga en 1960, nomaríalu miembru suplente del so Comité Central.

Los sos socesivos encarcelamientos nun escareceríen, sicasí, d'aspeutos positivos pos-y dexaríen participar, ente otres coses, del llamáu Movimientu Comunal, por aciu el cual los presos políticos comunistes entamar pa distribuyir los sos escasos medios de vida, pudiendo satisfaer asina les necesidaes coleutives.

Per otra parte, mientres desempeñaba'l puestu de barrenderu de la biblioteca del penal de Burgos, última prisión en que cumpliera condena, entamaría una seición clandestina de la mesma que-y dexaría siguir ampliando la so formación, según tamién la de los munchos presos que s'acoyeríen al so maxisteriu.

Por tales actividaes, entamaes pol Comité del PCE na prisión, esta sería conocida como la "Universidá de Burgos".

En 1963, por cuenta de la eleición del cardenal Montini, qu'adoptaría'l nome de Pablo VI, como socesor de Juan XXIII na cátedra de Pedro, ye-y concedíu'l indultu.

Trayeutoria n'Asturies editar

José María Laso llegaría a ostentar la Secretaría d'Organización d'IX d'Uviéu, sofitando les posiciones "eurocomunistas" sosteníes por Santiago Carrillo y Gerardo Iglesias frente a les de los denominaos "prosoviéticos".

Nel añu 2007, Izquierda Xunida d'Asturies sufriría una fonda crisis pol enfrentamientu cola so organización local d'Uviéu. Mientres ella, la direición de la mesma nel Principáu destituyiría a tolos sos órganos directivos na llocalidá, selmanes antes de la celebración de les eleiciones municipales. Seríen eslleíes, tamién, de resultes d'ello, tantu la candidatura eleutoral de la mentada agrupación local, como la mesma Asamblea municipal de la coalición. Nesos momentos, los militantes espulsaos de la organización d'Uviéu y otros simpatizantes d'IX punxeron en marcha una candidatura propia.

Dicha candidatura allegaría a los comicios municipales sol nome d'Asamblea de Ciudadanos pola Izquierda (ASCIZ) y llograría un conceyal nel consistoriu Vetustense, quedándose IX, pela so parte, ensin representación nel Conceyu de la capital autonómica per vegada primera dende la fundación de la coalición en 1986. La so cabeza de llista fuera Alejandro Suárez [2].

Nel cursu d'aquellos acontecimientos produciría'l denomináu "asaltu a plaza América", nel que militantes allegaos a la direición rexonal d'Izquierda Xunida trataríen de desallugar a quien fueren reconocíos como llexítimos ocupantes de la mesma tantu pol propietariu del inmueble (el PCE) como pola autoridá xudicial. Estos fechos pueden constatase nun videu grabáu por estos postreros, mientres los mesmos, dende l'interior de la sede, onde los acompaña, en refrendo de les sos pretensiones, como se repara nes imáxenes, el Secretariu d'Organización del PCE Fernando Sánchez verdá-del asaltu-a-la plaza-de.

En tales circunstancies, José María Laso tomaría partíu pol denomináu "sector críticu d'Izquierda Xunida", entamáu en redol a l'agrupación municipal de la mentada coalición n'Uviéu y la direición del Partíu Comunista d'Asturies. Ello concretaríase nel so sofitu a la candidatura de ASCIZ a l'alcaldía d'Uviéu.

Nesi procesu, Izquierda Xunida entama una renovación del so censu d'afiliaos nel que José María Laso perdería la so condición d'afiliáu d'Izquierda Xunida d'Asturies tres sesenta años de militancia comunista y ventiún en dicha organización. La formación taba dirixida entós a nivel nacional por Gaspar Llamazares Trigu, con Jesús Iglesias Fernández como Coordinador Rexonal d'IX Coordinador n'Asturies.

Fallecimiento editar

Minuto antes de la medianueche del 21 d'avientu de 2009, José María Laso finó nel Hospital Monte Naranco d'Uviéu. Concluyía asina'l progresivu deterioru físicu sufiertu por él mientres los diez últimos años de resultes de los efeutos secundarios del tratamientu médicu d'una arteritis. En pallabres del propiu José María, un "dañu colateral"[4] de la guerra d'Iraq, en visita solidaria a que'l so pueblo contraxera esti en 1999 dicha enfermedá.

Actividaes que desempeñaba en 2008 editar

Referencies editar

  1. Fina l'hestóricu militante comunista José María Laso
  2. Laso Prieto, José María (1973). Introducción al pensamientu de Gramsci. Ayuso.
  3. Laso Prieto, José María (2002). De Bilbao a Uviéu pasando pol penal de Burgos. Pentalfa, páx. 97.
  4. [1]

Bibliografía editar

  • Laso Prieto, José María (2002). De Bilbao a Uviéu pasando pol penal de Burgos. Pentalfa Ediciones. ISBN 84-7848-512-0.
  • Javier Batalla, Pilar de Castro (coord.) (1998). Homenaxe a José María Laso. Tribuna Ciudadana.
  • José María Laso Prieto (avientu de 2004). «Un actu académicu n'Uviéu».
  • José María Laso Prieto. De Bilbao a Uviéu pasando pol penal de Burgos.

Enllaces esternos editar