Katanga ye la provincia más sureña de la República Democrática d'El Congu. La so capital rexonal ye Lubumbashi (enantes, Elisabethville). Ocupa una superficie de 518 000 km² y cuenta con una población averada de 4,1 millones d'habitantes. Les actividaes ganaderes concentrar nel pandu de Katanga, en cuantes que la parte más oriental de la provincia ye una importante zona minera provisora de cobaltu, cobre, estañu, radiu, uraniu, diamantes y coltán.

Katanga
Alministración
PaísBandera de República Democrática d'El Congu República Democrática d'El Congu
ISO 3166-2 CD-KA
Tipu d'entidá rexón histórica
Capital Lubumbashi
Nome oficial Katanga (fr)
Nome llocal Katanga (fr)
Xeografía
Coordenaes 9°S 26°E / 9°S 26°E / -9; 26
Superficie 496871 km²
Llenda con Kasai Occidental (es) Traducir, Kasai Oriental (es) Traducir, Maniema (es) Traducir y Provincia de Kivu del Sur
Demografía
Población 4 125 000 hab. (1998)
Densidá 8,3 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+02:00
Fundación 1910
katanga.cd
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

A empiezos del sieglu XVII, la provincia atopábase controlada poles tribus luba y lunda. Nes acabadures del sieglu XIX, un comerciante de Tanzania llamáu M'Siri fundó un efímeru estáu, el reinu Yeke, que perduró hasta'l so asesinatu a manes de los belgues en 1891.

Colonización belga editar

Sol control de Bélxica dende aproximao 1884, los recursos minerales (cobre, estañu, manganesu, cinc, platiín, uraniu) fueron esplotaos por empreses d'esta nacionalidá (particularmente la Unión Minera del Altu Katanga) y la provincia desenvolvióse muncho más que'l restu del país. El cártel mineru belga emplegó tantu a mercenarios contrataos como a guardias d'arriendu con cuenta de someter a la población llocal y asegurase el tresporte ensin contratiempos de los minerales y otres materies primes fuera del país. La tribu baluba opúnxose de cutiu a les operaciones mineres na provincia, resultando munchos de los sos miembros asesinaos.

 
Sellu postal de Katanga emitíu en 1961; a pesar de que Katanga nun foi miembru de la UPU, los sos sellos fueron almitíos nel corréu internacional.

Independencia editar

Darréu dempués de producise la independencia del Congo ―en xunu de 1960―, Katanga rompió les sos rellaciones col nuevu gobiernu de Patrice Lumumba y declaró la so independencia sol lideralgu de Moise Tshombe, a quien sofitaben la Unión Minera y delles potencies occidentales. Lumumba foi reemplazáu na xefatura del estáu congoleñu en setiembre de 1960 tres un golpe d'estáu lleváu a cabu por Joseph Mobutu.

En xineru de 1962, Katanga creó la so propia fuercia aérea, dirixida por Jan Zumbach. Cuntaba con diez bombarderos Harvard T-6 y dos reactores Vampire, casi tolos cualos fueron destruyíos por soldaos suecos n'avientu de 1962. Unidaes armaes so la supervisión de les Naciones Xuníes (ONX) llevaron a cabu mientres dos años una campaña militar coles mires de reintegrar Katanga al Congo, operaciones que remataron con un Plan de Reconciliación Nacional en xineru de 1963.

Reunificación col Congo editar

En 1966, el gobiernu central congoleñu nacionalizó la Unión Minera del Altu Katanga, sol nome de Gécamines. En 1971, Katanga camudó'l so nome pol de Shaba (pallabra proveniente del suaḥili que significa 'cobre'). Mientres los años setenta, les frecuentes insurrecciones que tuvieron llugar na provincia de Shaba fueron entartallaes pol gobiernu congoleñu con ayuda de potencies estranxeres. El 12 de mayu de 1978, por casu, los rebeldes ocuparon la ciudá de Kolwezi, centru mineru de la provincia. Zaire pidió entós ayuda a los Estaos Xuníos, Francia y Bélxica pa restaurar l'orde. La operación saldar con 700 muertos africanos y 170 europeos.

En 1997, dempués de que Mobutu Sese Seko partiera pal exiliu, la provincia camudó de nuevu'l so nome pol de Katanga.

Referencies editar

Enllaces esternos editar