La Peza

conceyu de la provincia de Granada (España)

La Peza ye una llocalidá y un conceyu español asitiáu na parte occidental de la contorna de Guadix, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Diezma, Darro, Cortes y Graena, Lugros, Güéjar Sierra y Quéntar. El conceyu lapeceño entiende los nucleos de población de La Peza y Los Villares. En 2016 el conceyu cuntaba con una población de 1241 habitantes.[2]

La Peza
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de La Peza (es) Traducir Celia Santiago Buendia
Nome oficial Peza, La (es)[1]
Códigu postal
Xeografía
Coordenaes 37°16′31″N 3°17′06″W / 37.275277777778°N 3.285°O / 37.275277777778; -3.285
La Peza alcuéntrase n'España
La Peza
La Peza
La Peza (España)
Superficie 101 km²
Altitú 1055 m
Llenda con Diezma, Darro, Cortes y Graena, Lugros, Güéjar Sierra y Quéntar
Demografía
Población 1128 hab. (2023)
- 600 homes (2019)

- 578 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 11,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de La Peza al respective de la provincia de Granada.

Historia editar

Vista de La Peza

La villa de La Peza foi dende tiempos bien remotos puntu clave na vía que comunicaba'l Llevante peninsular col valle del Genil y la Vega de Granada. Esta posición estratéxica xustificaría un puestu asentamientu humanu, al topase nun trayeutu más accesible qu'al traviés de tola Sierra Nevada. Por ello, tuvo que ser La Peza puntu de camín obligáu pa los vasconos que fundaron l'antigua Ilíberis (güei, Granada), y pa los romanos, quien fixeron partir d'esti pequeñu nucleu una esviadura escontra la Vía Augusta, con destín a Cástulo. D'esta miente, La Peza topábase xusto na metá de la ruta tradicional que xunía Guadix y Almería con Granada, una ruta que foi tamién bien frecuentada mientres la Edá Media. Ello ye que el castiellu de La Peza tenía la función primordial de salvaguardar la villa y garantizar el tránsitu seguru per esta ruta.

En 1489, al capitular El Zagal —Rei de Granada— lleguen los Reis Católicos a tierres lapeceñas. Sicasí, la buelga dexada polos musulmanes yera bien fonda, tal que fadría constar nes sos notes el médicu y viaxeru alemán Jerónimo Münzer, quien declararía que La Peza guardaba inda esi matiz musulmán. Esta decisiva presencia árabe queda tamién reflexada nos antiguos nomes de los pagos rurales: Alconaytar, Alcambra, Oveledín, etc. Yá entráu'l sieglu XVI, los nomes camudar por topónimos cristianos, como les cais del Ríu, de San Francisco y de la Ilesia; les acequias de la Fuente Blanca, de la Montefría y de la Fuente Encantada; los pagos del Morollón, de la Vega Alta y de la Vega Baxa, y del Ribayu de los Llobos.

Idéntica suerte corrieron los edificios relixosos. Siendo La Peza un importante nucleu de población colos árabes, tuvieron qu'alzase delles mezquites p'atender les necesidaes de los creyentes. Cola llegada de los cristianos, la mayoría fueron convertíes, como foi'l casu de les ermites de San Marcos, San Francisco, Santa Lucía y San Sebastián. De la mesma, la mezquita mayor foi convertida, pero sería baltada más tarde pa construyir la primera ilesia de La Peza, que tamién sería destruyida na guerra de les Alpujarras. Pero darréu dempués empecipióse la construcción del templu nuevu, que ye'l que puede contemplase na actualidá.

Tamién arriendes de aquella guerra, hubo un personaxe qu'inda sigue siendo conocíu y almiráu en La Peza: el beatu Marcos Criado. Yera un monxu trinitariu d'Andújar (Xaén), unviáu a esta villa pa predicar la fe cristiana ente los moriscos. Estos yeren mayoría en La Peza, y anque non toos remontáronse xunto a Abén Humeya, la crispadura nel ambiente llevó a dalgunos d'ellos a prindar a esti monxu.

Al cual, en pasando tres díes atáu a una encina xunto a l'actual Fonte de Belchite, arrincáron-y el corazón. Equí asocedió lo que munchos calificaron como un milagru: del corazón del flaire surdió una brillosa lluz que cegó la vista de los ellí presentes, quien, pocu dempués, pudieron reparar que tenía inscrites les iniciales de Xesucristu. Dende esi momentu, San Marcos Criado recibió un cultu bonal que s'espandió por España, Portugal ya Italia. Por ello sería beatificado más tarde, en 1899, pol papa Lleón XIII. D'esta miente, pasó a ser el primer y únicu mártir de la guerra de les Alpujarras beatificado pola Ilesia católica. La so festividá celébrase'l 24 de setiembre.

En 1631, Pedro Tesifón de Moctezuma, conde de Moctezuma, bisnietu del postreru emperador mexicanu mercó la villa de La Peza, convirtiéndola nun señoríu. Dende entós pasó a llamase Monterrosano de La Peza. En 1693, tres delles vicisitúes, llevantamientos y xuicios, la villa de La Peza pasaba de nuevu a la Corona Española, por impagu.

En 1810, cola invasión de los franceses, el pueblu vive otru episodiu singular: la resistencia del Alcalde Carboneru al pasu d'estos.

Ye Pedro Antonio de Alarcón, quien na so obra El carboneru alcalde, rellátanos la xesta d'esti heroicu home y de los sos valientes vecinos, qu'en plenu asediu del exércitu francés mientres la primavera de 1810, fixeron d'un tueru de encina un amenazador anque poco efectivu cañón, cañón que al ser usáu poles xentes del llugar españó en mil pedazos, semando la muerte ente dambos bandos y la llerza nel exércitu francés, que sicasí finalmente y dada la so superioridá de medios y efectivos, terminó tres una embravecida llucha tomando al pueblu y prindando al so alcalde, qu'en llugar d'asumir el so cautiverio, rompió'l so vara de mandu ante'l xeneral francés y refundióse dende un serrapatosu ribayu de la llocalidá al berru de "yo soi la villa de La Peza, que muerre antes d'apurrise". Frase que define en bona midida'l calter lluchador y reservao, pero al empar hospitalariu, de los sos arguyosos vecinos.

Cultura editar

Fiestes editar

Dalgunes de les fiestes y tradiciones más importantes son:

  • Fiestes n'honor de Nuesa Señora del Rosario y Santísimu Cristu de la Misericordia10-12 d'ochobre. Declarada fiesta d'interés turísticu de comunidá autónoma.
  • Encierres dende les contornes del pueblu a la Plaza Mayor, onde se toreen pela tarde.
  • Día del Beatu Marcos Criado24 de setiembre. Celébrase una misa na ermita del santu, pela rodiada del pueblu.
  • Día de Santa Lucía13 d'avientu. Comida campestre. Yera típicu incluyir llonganiza na merienda.
  • San Antón16 de xineru fáense fogueres la nueche del día anterior (día 15 de xineru), llamaes boliches. Nelles gárrese careta de gochu acompañada con vinu. Canten y charren. Los neños danlu 039;'roña a los hachos, esto ye, faen xirar rápido los hachos o tees que primeramente s'ellaboraron. Pela tarde, d'antiguo la xente que tienen besties realizaben promeses al santu por que estes tuvieren bona salú y daben col ganáu siete vueltes a la ermita corriendo. Les moces del llugar cantaben distintos cantares populares de la dómina y como manda la tradición, tiren naranxes pol cuetu nel que s'atopa la ermita.
  • Día de San Marcos - 25 d'abril. Patrón de la llocalidá. Procesión con cohetes y traques n'honor al santu. Enantes, los habitantes parten roscos de pan, bendichos pol cura del pueblu, de manera gratuita ente los vecinos y visitantes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Institutu d'Estadística y Cartografía d'Andalucía. TORCA - Peza (La) (Granada)». Consultáu'l 26 d'ochobre de 2017.

Enllaces esternos editar


Noroeste: Diezma Norte: Diezma y Darro Nordeste: Darro y Cortes y Graena
Oeste: Diezma y Quéntar   Este: Cortes y Graena
Suroeste: Quéntar Sur: Güéjar Sierra Sureste: Lugros
El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.