El Languedoc (pronunciación en francés: /lɑ̃ɡ(ə)dɔk/; occitanu: Lengadòc) ye una rexón del sureste d'Occitania nel sur de Francia, d'antiguo llamada Gotia o rexón Narbonense. La mayor parte del territoriu forma parte de la rexón alministrativa d'Occitania, anque dellos sectores del Languedoc fueron amestaos pol gobiernu central francés a la rexón d'Auvernia-Ródanu-Alpes. Na antigüedá estremar nuna parte alta con capital en Toulouse y otra baxa con capital en Montpellier. Llinda al norte cola Auvernia histórica, al este col ríu Ródanu que-y dixebra de Provenza , al oeste col Garona y los Pirineos y al sur col Rosellón y el Mar Mediterraneu col cual tien 200 quilómetros de mariña. El so territoriu ta estremáu ente ocho departamento, que son: Aude, Tarn, Alta Garona, Hérault, Gard, Lozere, Ardeche, y Altu Loira.

Languedoc
Alministración
Tipu d'entidá región natural de Francia (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 43°40′00″N 3°10′00″E / 43.666666666667°N 3.1666666666667°E / 43.666666666667; 3.1666666666667
Demografía
Fundación 1271
Cambiar los datos en Wikidata

L'área del Languedoc puramente dicha o "Languedoc Históricu" ye de 42.700 km² y nel censu de 1991 tenía una población de 3.650.000 habitantes de los cualos el 52% vivíen na rexón alministrativa del Languedoc-Rosellón, 35% na del Mediudía-Pirineos, 8 % na de Ródano-Alpes y 5% na rexón alministrativa de Auvernia.

Languedoc alude al idioma vernáculu d'esta rexón, la llamada llingua d'oc.

Reseña histórica editar

Antes de la conquista romana el territoriu qu'enforma tiempu dempués correspondería al Languedoc formaba parte de la Galia céltica, ocupada polos volcas, tectósages y arecómicos.

Foi conquistada por Roma nel añu 121 e. C., pol procónsul Domicio, y tomó el nome de Provincia ( = "por victoria" ), nome que quedó na vecina rexón de la Provenza. Los habitantes caltuvieron les sos lleis y los romanos establecieron en Narbona un puestu militar.

En 412 foi escalada polos visigodos y Ataúlfo concluyó naquella ciudá una alianza col emperador Honorio casándose cola so hermana Gala Placidia, pero fuxó a Barcelona y el so socesor Walia robló un foedus («pactu») pa refugar a los vándalos en cuenta de territorios en Aquitania. Tolosa foi la capital del reinu de los visigodos.

Darréu, fueron atacaos polos francos a instancia de la Ilesia católica (los visigodos yeren arrianu), siendo vencíos na batalla de Vouillé. Tolosa cayó y namái caltuvieron la Septimania y Languedoc.

Nel añu de 589, Septimania habitar cinco pueblos distintos: romanos, godos, sirios, griegos y xudíos, anque los trés últimos en calidá de comerciantes.

Tensiones internes de los visigodos debilitáron-yos y en 672 el conde de Nîmes Hiderico púnxose acordies con l'obispu de Maguelona y los habitantes de Nimes pa remontase. Wamba, que se topaba en Toledo, coló contra los rebeldes y recuperó Narbona, Beziers, Agda, Nimes y apangó la Septimania. Esta paz foi atayada pola invasión musulmana sol mandu d'Abd-el-Rahman, que les sos tropes escalaron Narbona y Carcassonne.

Na dómina d'esta incursión yera l'Aquitania, col títulu de condáu hereditariu, un verdaderu reinu gobernáu polos príncipes merovinxos descendientes de Cariberto. Odón el Grande enfrentar a otru exércitu sarracenu lideráu por Al-Samh y venciólu en sangrienta batalla, pero otru xeneral sarracenu (Ambessa) reconquistó Carcassonne, Béziers, Agde, Nimes, etc. y morrió nun combate contra Eudes. En Narbona roblóse un tratáu de paz, pol cual ellí moraría un wali o gobernador musulmán, tando les demás ciudaes alministraes polos condes godos o galos.

En 732 Carlos Martel salvó a Francia d'una invasión musulmana na batalla de Poitiers y mató a Abd-el-Rahman. En 793 el duque Guillermo tuvo que lluchar con Abd-el-Melik , qu'invadió'l condáu a la cabeza d'un exércitu musulmán y apoderóse de Narbona, que les sos riqueces sirvieron pa la construcción de la ponte y la mezquita de Córdoba.

En tiempos de Carlomagno y los sos socesores el Languedoc tuvo sele tocantes a invasiones esteriores, pos la incursión de los normandos nun tuvo grandes resultancies, pero sí hubo problemes internos, sublevaes asina sometíes l'Aquitania y la Septimania en tiempos de Lluis I, de Carlos el Calvo y de Luis el Tatexu.

Nun tardaron en constituyise feudos independientes y a partir del reináu de Carlos el Gordu, hubo condes de Tolosa y marqueses de Narbona que gobernaron llibremente aquelles ciudaes riques y poderoses.

Mientres la plena Edá Media, Urbanu II dio en Maguenola la señal de la primera cruzada y cien mil homes partieron d'aquella ciudá escontra Tierra Santa a les órdenes de Raimundo de Saint Gilles. La llamada "cruzada" católica contra los albigenses llevó l'ablayamientu a aquelles tierres y Simón IV de Montfort ganó la batalla de Muret en 1213 a los aragoneses (onde morrió Pedro II) y aseguróse el Languedoc dándo-y a Felipe Augusto en 1216 el condáu de Tolosa, el ducáu de Narbona y los vizcondaos de Carcassonne y Bezièrs, que d'esta suerte quedáronse enfeudadas a la corona francesa.

Mientres la guerra de los Cien Años, el Languedoc foi invadíu por borgoñonos ya ingleses. Equí foi onde'l delfín Carlos abellugar tres apurrir París a los ingleses. Carlos VII apurrió en feudu'l territoriu al duque de Berry, quien restauró la zona a base de gravosos impuestos (abolíos por Francisco II).

El Languedoc quedó enfeudado permanentemente a la corona francesa so la política del Cardenal Richelieu. Tres la Revolución francesa el poder central parisín celosu por crear un estáu unitariu abolió les divisiones territoriales tradicionales estazándoles en departamentos, dende los años 1970 el poder central francés con sede en París estableció un sistema de rexonalización que de nenguna manera contempla les carauterístiques históriques, culturales o étniques dientro del actual estáu francés sinón qu'atiende a criterios burocráticos de mayor eficacia na xestión de los recursos económicos, ye d'esta miente que remaneció'l nome del Languedoc pero nun correspondiendo esautamente al so territoriu auténtico y axuntao col territoriu predominantemente catalán del Rosellón y Alta Cerdanya (o los Pirineos Orientales).

Llingua d'oc editar

Vease l'artículu principal: Idioma occitanu

El nome fai referencia a la llingua occitana que se fala nesta rexón y n'otres vecines. El nome del idioma vien de la pallabra oc que n'occitanu medieval significa «sí», en contraste col francés del norte o llingua de oïl (pronunciáu , ancestru del francés modernu oui). La pallabra oc provenía del llatín hoc, en cuantes que oïl derivar del llatín hoc ille. La pallabra occitanu esprender del nome de la rexón histórica d'Occitania, que de la mesma vien d'Aquitania, antigua rexón administativa romana.

Ver tamién editar

Referencies editar

Fuentes editar

  • Francisco de Paula Mellado, Enciclopedia moderna: Diccionariu universal de lliteratura, ciencies, artes, agricultura, industria y comerciu. Madrid, 1851.

Bibliografía editar

  • Dom Valsette. Historia xeneral de la provincia de Languedoc hasta 1830, comentada y siguida per Alloñar Duméye, 1838–1845, 40 volumes
  • Curtia historia de Languedoc, 1749, 6 volumes

Enllaces esternos editar