Las Navas del Marqués

conceyu de la provincia d'Ávila (España)

Las Navas del Marqués ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Con 5187 habitantes en 2017 yera'l cuartu conceyu más pobláu de la provincia, tres la capital provincial, Arévalo y Arenas de San Pedro.

Las Navas del Marqués
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Las Navas del Marqués (es) Traducir Gerardo Pérez García
Nome oficial Navas del Marqués, Las (es)[1]
Códigu postal 05230
Xeografía
Coordenaes 40°36′14″N 4°19′40″W / 40.6038°N 4.3279°O / 40.6038; -4.3279
Las Navas del Marqués alcuéntrase n'España
Las Navas del Marqués
Las Navas del Marqués
Las Navas del Marqués (España)
Superficie 97.93 km²
Altitú 1300 m
Llenda con
Demografía
Población 5362 hab. (2023)
- 2608 homes (2019)

- 2511 muyeres (2019)
Porcentaxe 3.38% de provincia d'Ávila
0.22% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 54,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lasnavasdelmarques.es
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

 
Escudu de Las Navas del Marqués

L'escudu y bandera municipales fueron aprobaos oficialmente por decretu la 15 d'avientu de 1993. El blasón nel que se basa l'escudu heráldicu municipal ye'l siguiente:

«Sobre campu d'azur, trelce roeles d'oru rematando nel visu la Corona Real.»

La bandera defínese asina:

«Sobre campu verde una gran cruz blanca escéntrica escontra la izquierda de 1/3 d'anchor y na interseición de la cruz l'Escudu de la Villa.»

L'escudu vien de les antigües armes de la Casa Dávila, qu'ostentaba'l Marquesáu de Las Navas y el Señoríu de Villafranca.[3]

Xeografía editar

Allugamientu editar

El conceyu, asitiáu nel estremu oriental de la provincia d'Ávila, llinda al norte con El Espinar, Villacastín, Navas de San Antonio (Segovia) y Peguerinos (Ávila), al este con Santa María de la Alameda y Valdemaqueda (Madrid), al sur con San Bartolomé de Pinares y al oeste con Navalperal de Pinares (Ávila).

Noroeste: Villacastín (Segovia) y Aldeavieja Norte: El Espinar (Segovia), (Segovia) y Navas de San Antonio (Segovia) Nordeste: Peguerinos
Oeste: Navalperal de Pinares   Este: Santa María de la Alameda (Comunidá de Madrid)
Suroeste: San Bartolomé de Pinares Sur: San Bartolomé de Pinares Sureste: Valdemaqueda (Comunidá de Madrid)

Orografía editar

Altor sobre'l nivel del mar
  • Plaza de la Villa: 1.282 m
  • Risco de Santa Ana: 1.340 m
  • Altu de Cartaxena: 1.539 m
  • Navazuelo: 1.642 metros
  • Barrio de la Estación: 1.224 m
  • Ciudá Ducal: 1.250 m

Las Navas del Marqués atópase na aguada meridional de la Sierra de Malagón, nel Sistema Central. Flanqueada esta sierra pola Sierra de Guadarrama y les Parameras d'Ávila.

El visu más altu de la Sierra de Malagón, asitiada en Las Navas, ye'l Navazuelo con 1.642 metros, siendo'l puntu más so los 920 m del estremu meridional del términu. Las Navas del Marqués atópense asitiaes nuna depresión ente montes y nel so términu municipal altérnense pequeños montes con serrapatoses rimaes, según numberosos riscos de granitu nun paisaxe típico de monte.

Hidrografía editar

 
Llagu de Ciudá Ducal.

El ríu Valtravies afluente del Cofio, que de la mesma ye afluente del Alberche, y esti de la mesma ye del Tajo, naz na villa y escurre pola llinde ente Las Navas y los pueblos al este. Más d'un centenar de fontes surden en Las Navas dando llugar a dellos regueros, como'l regueru de la Retuerta, al oeste de la villa, qu'anicia'l banzáu y el llagu de Ciudá Ducal.

Clima editar

Al tratase d'una zona de baxu monte nel centru de la península, el clima presenta iviernos llargos y duros y branos nidios. Son frecuentes les xelaes nocherniegues dende payares hasta abril y dacuando pel hibiernu prodúcense nevaes, anque nun ye frecuente que la nieve permaneza más d'unu o dos díes. Les agües, pocu frecuentes, concéntrense na seronda y primavera y puntualmente prodúcense nubes, d'agua o xarazo, n'agostu. Les máximes pel branu asítiense xeneralmente per debaxo de los trenta graos y pel hibiernu nun suelen superar la decena. Según la Clasificación climática de Köppen tratar d'un clima templao y seco de branos nidios (Csb).[4]

   Parámetros climáticos permediu de Las Navas del Marqués nel periodu 1971-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 2.90 4.10 6.40 7.50 11.90 16.50 19.90 20.30 16.10 10.50 6.20 3.60 10.50
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1971-2003 y de temperatura pal periodu 1972-2003 en Las Navas del Marqués[5] 2 d'ochobre de 2012

Flora y fauna editar

Demografía editar

A día 1 de xineru de 2017 Las Navas del Marqués cuntaba con una población empadronada de 5187 habitantes, siendo asina'l cuartu conceyu más pobláu de la provincia. El 15,04% de la población son estranxeros. La superficie del términu municipal ye de 97,93 km²[6] y la densidá de población ye de 52,97 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Las Navas del Marqués ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[7]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2011[8] y de 2017 del INE.

Los pocu más de cinco mil habitantes que lo pueblen pel hibiernu (la so población llega a quintuplicase pel branu) dedíquense principalmente a la construcción y al sector servicios y la so bonanza económica favoreció la llegada, nos últimos años, d'una fuerte inmigración.[ensin referencies]

Economía editar

Tradicionalmente, la situación orográfica de Las Navas confería-y una economía de monte onde la principal fonte d'ingresos yera la ganadería de vacunu, siendo famosa la "Lleche de Las Navas". Una parte importante de la población vivía de la venta de lleche y xatos producíos en pequeñes esplotaciones familiares. Sicasí, nos últimos años, los problemes del sector amenorgaron la influencia de la ganadería nel pueblu y, anque entá perviven delles esplotaciones, el sector ta empuestu a sumir pos los mozos naveros nun tán tomando'l relevu de les esplotaciones familiares como yera tradicional.

La economía navera actual esta fuertemente influyida pola so cercanía a Madrid, que dexó'l desenvolvimientu d'actividaes amestaes a la construcción: albañilería, carpintería, fontanería, etc. Trátase, polo xeneral, de trabayadores autónomos o de pequeñes empreses, que nun suelen superar la decena d'emplegaos, que se mueven diariamente a Madrid y la so contorna a cubrir la demanda del sector.

Per otra parte, la curiosa redolada natural de Las Navas y la so animada vida social y cultural pel branu favoreció la esistencia d'un sector comercial y d'ociu amestáu al turismu veraniegu y de fin de selmana y asina, esisten una trentena de chigres de tapes, restoranes y chigres de copes y son numberosos los pequeños comercios y supermercaos dedicaos principalmente a l'alimentación, destacando la venta de carnes de xata y corderu.

El presupuestu municipal pal añu 2016 yera de 5.070.799,52€

Política editar

 
Conceyu del conceyu
Alministración llocal

Resultaos de les eleiciones municipales de 2015 en Las Navas del Marqués

Partíu políticu[9] Votos[10] Conceyales[10]
  Partíu Popular
1245
7
  Unión Progreso y Democracia
1038
5
  Partíu Socialista Obreru Español
271
1
Corrupción política

Golf]]

Historia editar

Rodrigo Méndez Silva, nel sieglu XVII, escribe na so obra "Población d'España":

«Faldes de vna fierra diftante tres llegües al Efcurial, que del otru llau cai, yaze la villa de les Nauas, llamada del Marques, 800. vezinos, gran tratu de bien bonos paños, proueyendo delles partes deftos Reynos, enforma ganáu, caças, razonablemente pan. Tien vna Parroquia, vn Conuento de Frayles Dominicos, y funtuofo Palaciu: haze por armes les de fus dueños, en efcudo azul treze roeles d'oru. Fundaronla Hebreos de Nabucodonofor, Años 590. antes de nuesftra falud, nomando Nauas, que fuena Mayada de paftores, o llugar de bonos paftos.
Eftando defierta, poblar nueuamente el Conde don Ramon, xenru de Alonfo Sestu Caftellano, añu 1090.
Y boluiendo a deshabitarfe, Gil Blazquez de Auila, Hernan Lian, don Iñigo, y don Marquez, a orde del Rei Alonfo Sabiu añu 1275. Ye cabeça de Marquefado, que'l so titulo dio l'Emperador Carlos V a don Pedro de Auila, tercer Conde de Rifco.»
Rodrigo Méndez Silva. Población d'España. Sieglu XVII.

Magar la tradición asitia la nacencia de Las Navas na dómina de Nabucodonosor II, por xudíos, nun esiste nenguna prueba que la atestigüe y la teoría considérase, na actualidá, escabarriada. Sí esisten pruebes d'asentamientos humanos mientres l'Alta Edá Media, probablemente pregueros, qu'utilizaben estes tierres al tratase de "tierra de naide", enclavaes ente'l norte cristianu y el sur musulmán. Las Navas debe'l so nome al marqués Don Pedro de Dávila, que mandó construyir el castiellu-palaciu de Magalia escontra'l 1540.

Historia contemporánea [[Ficheru
Fundación

Joaquín Díaz - Castillo - Las Navas del Marqués (Ávila) (1).jpg|thumb|left|Vista del castiellu-palaciu de Magalia y de la llocalidá]]

 
Fachada de la ermita del Cristu de Gracia

Puede dicise que la hestoria de Las Navas, la hestoria del últimu sieglu, va conociéndose adulces. Y mal. Nun hai un estudiu seriu. Hai estudios parciales. Tenemos la Alcabala del Vientu. Respuestes Xenerales del Catastru d'Ensenada. Nᵘ50. Las Navas del Marqués, que se cita, más embaxo como llibru. Según les repercusiones de la Desamortización de Mendizabal. Y en cuanto al fechu más relevante y tráxicu como foi la guerra del 36-39 pásase de dides entá. Débese ensin dulda a qu'a perdura na alcordanza y dalgunos de los que participaron viven. Sábese que pequí tuvo la mítica Columna Mangada,[11] fiel a la República y que se dieron combates encarnizados. El pueblu, como la mayoría de los pueblos, quedó estremáu ente los partidarios d'una parte y de la otra.

Les tropes nacionales de Rada y Angulo tomaron Las Navas la 22 d'ochobre de 1936.[12]

Patrimoniu arquiteutónicu editar

 
Vista del Castiellu-Palaciu de Magalia

El términu municipal de Las Navas del Marqués cunta con dos edificios d'interés históricu catalogaos cola figura de proteición de Bien d'Interés Cultural. Trátase del Palacio Castiellu de Magalia y del Conventu de Santu Domingu y San Pablo.[13]

  • Castiellu-Palaciu de Magalia

El Castiellu-Palaciu de Magalia ye d'estilu renacentista. Pedro Dávila y Zúñiga ordenó la so construcción hacia 1540.[14] Foi declaráu monumentu históricu-artísticu nacional (antecedente de la figura de bien d'interés cultural) la 3 de xunu de 1931.[13][15]

 
Vista del Conventu de Santu Domingu y San Pablo
  • Conventu de Santu Domingu y San Pablo

El conventu foi fundáu en 1545 sobre unos terrenes vencíos a la Orde de predicadores. Los murios son de cantería de granitu grande pero irregular, salvu na fachada con cadenes de sillares, contrafuertes y ángulos. Amuesa en planta una sola nave con cinco tramos, cruceru llixeramente destacáu y cabecera poligonal. La decoración de la cabecera ye sobria y d'estilu herreriano.[16] Foi declaráu por Real Decretu bien d'interés cultural la 12 de febreru de 1982.[16][17] Foi abandonáu tres la desamortización de Mendizábal pasando a manes particulares tres la puya que tuvo llugar en 1845.[18]

 
Vista de la ilesia parroquial de San Juan
  • Ilesia parroquial de San Juan

Ilesia de tres naves. Na so interior cuenta con un retablu barrocu y un órganu del sieglu XVII.[19]

  • Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción
  • Ermita del Santísimu Cristu de Gracia
  • Ermita de San Antonio
  • Talaya-Mirador de Eiffel

Torre construyida en 1873 en fierro y madera, atribuyida popularmente a Gustave Eiffel, emplegóse como talaya forestal.[20]

 
Talaya de Eiffel asitiada en Las Navas del Marqués

Cultura editar

Personaxes pernomaos editar

La cercanía a Madrid y el clima más suave de Las Navas pel branu atraxeron a numberoses personalidaes de la cultura. Asina, en Las Navas solíen braniar Aniceto Marinas, Eusebio García Luengo, Manuel Villegas López, José García Nieto, Luis Ponce, Rafael Montesinos, José Posadas, Fernando Quiñones, Víctor Ruiz Iriarte, Eugenio Medianu Flores, Martín Albizanda, Dámaso Santos, Charles David Ley, etc. Equí afayó la so vocación poética Vicente Aleixandre de la mano de Dámaso Alonso, tamién braniante. En Las Navas escribió Camilo José Cela la so "Pabellón de Reposu" según numberosos artículos, dellos sobre'l pueblu. En Las Navas escribió Juan Antonio Bardem el guión de la so película "Cai Mayor". Y Las Navas foi abellugu de dellos pintores: Evaristo Guerra, Manuel Calvo, Ángel Aragonés. Y tienen la so residencia, casi habitual, Agustín García Calvo, Isabel Escudero o Fanny Rubio. Toos ellos atraxeron escontra'l pueblu a numberoses personalidaes de la cultura y contribuyeron a arriquecer la vida cultural de la villa. Tamién braniaba nel conceyu la Infanta Eulalia, hermana de Sabela II, anque esta tenía'l xalé na Ciudá Ducal.

Ente los pintores que rexistraron el so pasu por Las Navas del Marqués ta'l Valencianu José Garnelo y Alda (Enguera 1866-Montilla 1944) que nos dexó pa la posteridá una de les sos obres más consiguíes la Torna en Las Navas del Marqués. Otru artista singular que dexó buelga del so talentu en Las Navas foi l'escultor Segovianu Don Aniceto Marinas qu'esculpió los dos cristos d'estilu clásicu que se veneren nel pueblu'l Cristu de Gracia de la Ermita del Santísimu Cristu de Gracia, y el Cristu de la Salú con altar na Ilesia de San Xuan Bautista (Las Navas del Marqués).

Ye esta una tradición que vien d'antiguu pos yá nel sieglu XVI, Lope de Vega, escribió una comedia titulada El Marqués de Las Navas que'l so protagonista ye Pedro Dávila, de que'l so padre foi secretariu'l poeta, onde se diz:

Nacen xunto a Guadarrama xeláu
Las Navas del Marqués (esi ye'l so nome)
onde'l floríu mayu visti un prau
que nun hai escarcha o nieve que lo abluque

Tamién Benito Arias Montano, nel mesmu sieglu que Lope de Vega, visitó Las Navas del Marqués (concretamente nel branu 1567) onde escribió la obra Comentariu al profeta Oseas, terminando l'escritu con un poema en llatín onde recuerda a Las Navas:

Quid moto gratus celebrem poeta?
quidi priuslaudum referam canoris
uersibus, uel quae resonent Nauarum
carmina rupes?

de Las Navas?"

Benito Arias Montano termina la so obra, con estes pallabres:

CARMEN EX VOTO NAVIS IN AGRU ABULENSI APUD DIVI LAURENTII SACELLUM MENSU AUGUSTO 1567

Que la so traducción ye: "Las Navas del Marqués, nel campu abulense, xunto al Monesteriu de San Llorienzo 'El Escorial', nel mes d'agostu de 1567"

Naveros sobresalientes editar

Non solo de visitantes nútrese la orla de personalidaes de Las Navas del Marqués, tamién hai dellos naveros que destacaron, y destaquen, en dalgún campu: xunto a Tomás García Yebra, periodista que yá lleva escritos dos llibros sobre la hestoria de Las Navas, ta otru periodista destacáu que morrió nun accidente d'aviación, Manuel de Dompablo y Bernaldo de Quirós [1]. Foi natural de Las Navas el Maestre de Campu y Caballeru de Santiago Pedro Esteban Dávila, Gobernador del Río de la Plata dende 1631 a 1637. Na guerra del 36-39, un personaxe que nun s'estudió n'absolutu, el guerrilleru Florencio Moral 'La Muralles' columna mangada.html que tuvo en xaque al exércitu rebalbu a la República mientres un tiempu. Y anguaño l'escultor Javier Herranz Arcones escultor-javier-herranz.html o los artesanos Antonio Segovia [2] y Mariano Rodríguez 'Nalga' [3] que yá tienen nel so haber delles esposiciones de les sos obres. Periodistes n'exerciciu dio Las Navas del Marqués, como Félix Rosado, redactor en Diario de Ávila, Estrella Dixital y Madrid Press, y autor de dellos rellatos, como Álvaro Mateos, redactor xefe de la Cadena COPE en Castiella-La Mancha. Tamién podemos destacar a Sobanski, una figura n'acurres de la fotografía actual. Otru navero famosu nos últimos años ye José Ignacio Salmerón, más conocíu como Sinacio, conocíu cómicu y guionista, ente otres facetes.

Revistes editar

  • Edítase añalmente, pol Conceyu, la revista "Ente Pinares".
  • Mientres los 90 del pasáu sieglu editar dende Las Navas la revista cultural Caminar Conociendo.

Llibros editar

  • Historia Secreta de Las Navas del Marqués.[21]
  • Hestoria Secreta de Las Navas del Marqués II.[22]
  • Alcabala del Vientu. Respuestes Xenerales del Catastru d'Ensenada. Nᵘ50. Las Navas del Marqués.
  • Un castiellu y dellos castellanos.[23]
  • Ente pinares.[24]
  • El castiellu de los Marqueses de Las Navas.- Fidel Pérez Mínguez

Fiestes llocales editar

Les fiestes patronales celebrar na selmana del segundu domingu de xunetu y tán dedicaes al Cristu de Gracia. Mientres cinco díes tol pueblu llanzar a la cai y esfruta de les tradicionales actividaes, procesiones n'honor al Santísimu Cristu de Gracia, Verbenes hasta altes hores de la madrugada, corríes de toros, concursu de potes naveros, el día de les tapes y otros actos con gran participación.

Amás, la selmana del segundu domingu d'agostu, celébrase la conocida como "Selmana Grande", n'honor del Cristu de la Salú, con romería'l día 15 al sitiu denomináu "El Valladar" y a la ermita del Barriu de la Estación.

Folclor editar

La tradición folclórica ye compartida col restu de Castiella y asina ye popular la xota. Sicasí, esiste como peculiaridá'l conocíu como "Baille de Trés", que lo bailla un home con dos muyeres y tien por música "el Xerineldu".[25] Romance medieval del que se caltienen numberoses versiones, ente elles una versión sefardina, en Tanger. La versión navera empieza asina:

Xerineldu, Xerineldu.

Gerineldito apolazáu,
Quién te pillara esta nueche
Tres hores al mio albedríu.
--Como soi'l vuesu criáu,
señora, burlláis conmigo.
--Nun Burllo, Xerineldu,
que daveres te lo digo.
--¿A qué hora, gran señora,
vengo a lo prometío?
--Ente los dolce y l'una,

cuando'l rei tea dormíu.
Calteníu na tradición oral navera.

Gastronomía editar

Destaquen el pote navero que ye un guisu a base de pataques y torrendos, les morcielles y los cachuelos. Y en la repostería, empanaes, tortes, mantecaes, bollas de lleche con anises y los xelaos. Nun Escaezamos del so escelente carne de xata, chuletones y sollombos asaos, que pueden tastiase en cualesquier de los sos restoranes.

Datos d'interés turísticu editar

Rutes editar

Pueden destacar munches rutes, toes elles en constante contautu cola naturaleza.Ente elles puédense destacar:

  • La ruta de les sepultures medievales, pa conocer los distintos enterramientos que se dieron allá polos sieglos VIII ya IX y que los conocíos nesta materia denominen sepultures olerdolanas. Tán escavaes en roca y esisten numberoses.
  • La ruta de los búnkeres, pa conocer los combates que se dieron ente los dos bandos mientres la Guerra Civil Española del 36-39. Efeutivamente, enriba del campusantu nuevu hai una serie d'altores onde se caltienen numberosos búnkeres.

Hostelería editar

Al tratase d'un pueblu que recibe munchos visitantes, esisten en Las Navas numberosos restoranes, asadores, mesones, cafeteríes y chigres que s'estienden peles cais principales y contorna de la Villa. Tán especializaos en sopa castellana, carnes a la parrilla, corderu y cabritu asáu, chuletón de xata, truches y guisos de caza.

Las Navas del Marqués cunta amás con una amplia[ensin referencies] gama de pasteleríes, chigres de copes, discoteques y hostales.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «DECRETO de 15 d'avientu de 1993, de la Diputación Provincial de Avila, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera del Conceyu de Las Navas del Marqués.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ16 de (21 d'abril de 1994).
  3. Barriuso Arreba, Inmaculada (avientu de 2002). Muséu Arqueolóxicu Nacional (ed.): «Lauda sepulcral de los marqueses de Navas». Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  4. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  5. «Promedios mensuales - Las Navas del Marqués, ESP». Consultáu'l 2 d'ochobre de 2012.
  6. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (ed.): «Rexistro d'Entidaes Llocales. Conceyos de la provincia d'Ávila».
  7. 7,0 7,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Las Navas del Marqués».
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  9. «Eleiciones municipales de 2015 en Las Navas del Marqués». El País. Consultáu'l 13 d'ochobre de 2013.
  10. 10,0 10,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes municipales2011
  11. columna mangada.html
  12. Montero Barrado, 2001, p. 102.
  13. 13,0 13,1 Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte (ed.): «Consulta a la base de datos de bienes inmuebles».
  14. Turismu Las Navas del Marqués - Conceyu de Las Navas del Marqués (ed.): «Castiellu Palaciu de Magalia». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  15. «Decreto de declaración de monumentu históricu-artísticos». Gaceta de Madrid nᵘ155 (4 de xunu de 1931).
  16. 16,0 16,1 «Real Decretu 909/1982, de 12 de febreru, pol que se declara monumentu históricu-artísticu, de calter nacional, el Conventu de San Pablo, en Las Navas del Marqués (Avila).». Boletín Oficial del Estáu (111). 10 de mayu de 1982. https://www.boe.es/boe/dias/1982/05/10/pdfs/A12031-12031.pdf. 
  17. Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte (ed.): «Consulta a la base de datos de bienes inmuebles».
  18. Teodoro Martin Martin: El conventu de San Pablo nes Navas del Marqués. Conceyu de Las Navas 2009. páxina 65.
  19. Turismu Las Navas del Marqués - Conceyu de Las Navas del Marqués (ed.): «Iglesia Parroquial de San Juan». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013.
  20. Navascués Palacio, 2007, p. 294.
  21. Tomás García Yebra. Ediciones Llibertaries. ISBN 84-7954-595-X
  22. Tomás García Yebra. Ediciones Llibertaries. ISBN 84-7954-662-X
  23. Fidel Pérez-Minguez. Editorial Voluntá. Madrid 1927.
  24. Fidel Pérez-Minguez.
  25. Lléase la versión d'esti poéma que se caltién na tradición oral navera equí

Enllaces esternos editar