María Dolores Flores Ruiz, conocida artísticamente como Lola Flores y moteyada La Faraona (21 de xineru de 1923Xerez de la Frontera – 16 de mayu de 1995Alcobendas) foi una cantante de copla de gran popularidá, bailladora y actriz española, faceta cola qu'algamó relevancia n'España y América mientres la segunda metá del sieglu XX.

Lola Flores
Vida
Nacimientu Xerez de la Frontera[1]21 de xineru de 1923[2]
Nacionalidá España
Residencia Xerez de la Frontera
Madrid
Grupu étnicu pueblu español
Llingua materna castellanu
Muerte Alcobendas16 de mayu de 1995[2] (72 años)
Sepultura cementeriu de La Almudena
Causa de la muerte cáncanu de mama
Familia
Casada con El Pescaílla (1957 – 1995)
Fíos/es
Hermanos/es Carmen Flores
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu cantante, bailaora, actriz, actriz de cineactriz de televisión
Premios
Miembru de Xerez Club Deportivo[7]
Seudónimu/os Lola Flores[8] y La Faraona[8]
Xéneru artísticu copla (es) Traducir
Flamencu
ranchera (es) Traducir
Instrumentu musical voz
Discográfica EMI
Belter
Seeco
RCA Victor
Sony Music Entertainment
IMDb nm0282871
Cambiar los datos en Wikidata

A lo llargo de la so carrera interpretó dellos xéneros musicales, incluyendo les rancheres. Sicasí, el xéneru que lu llevó al estrellalgu foi'l flamencu, un estilu de danza andaluza influyida por cultures de distintos partes del mundu, y que la consagró como una de les principales artistes femenines de la hestoria.

Por cuenta de una actuación en Nueva York, una crítica periodística dixo: «Lola Flores, una artista española, nun canta nin bailla, pero nun la pierdan».

Ente'l 16 de mayu de 1995, día en que finó, y el 17 d'esi mesmu mes, allegaron al teatru madrilanu del Centru Cultural de la Villa, llugar del so funeral y según les cróniques, más de 150 000 persones a da-y el so últimu adiós.[9]

Biografía editar

Infancia y mocedá editar

María Dolores Flores Ruiz nació'l 21 de xineru de 1923 nel númberu 45 de la cai Sol, del barriu de San Miguel, en Xerez de la Frontera (Cádiz). Yera la mayor de los trés fíos del matrimoniu formáu por Pedro Flores Pinto (1897-1973), natural de la La Palma del Condado (Huelva), y Rosario Ruiz Rodríguez (1901-1989) orixinaria de Sanlúcar de Barrameda (Cádiz).[10] La so hermana Carmen Flores tamién foi cantante y el so hermanu Manuel, finó con quince años, d'una peritonitis. Anque profesionalmente cultivó la imaxe de flamenca xitana cola que se sentía identificada, Lola reconoció que solo tenía daqué d'ascendencia calé (xitana) per parte del so güelu maternu, Manuel, que yera vendedor ambulante.[10]

El so padre tenía un chigre y la so madre trabayaba como cordudera. Aprendió baille con María Pantoja y a conocer el flamencu con Sebastián Núñez. Debutó a los dieciséis años d'edá cola compañía de Custodia Romero, nel teatru Villamarta de Xerez de la Frontera.

Dempués de dellos espectáculos y siendo inda una neña, partió al pie de la so familia escontra Sevilla, instalándose en dellos puntos, pa darréu tornar al so Xerez natal, dende onde coló definitivamente con direición a Madrid.[11]

Manolo Caracol editar

En 1943, col amparu del empresariu Adolfo Arenaza, entamó un espectáculu con Manolo Caracol, qu'entós yera yá un cantaor de prestíu, al que l'empresariu contratara por 500 pesetes diaries. A finales d'esi añu estrenose en Valencia, Zambra, que con pequeñes variaciones caltendríase dellos años con gran ésitu. Zambra foi decisivu pa la carrera de Lola Flores, un espectáculu bien curiáu en tolos sos elementos pal qu'escoyeron a León Quintero y Quiroga, y que tenía'l so númberu culminante en La neña de Fueu, y del que salió tamién La zarzamora, un de los cantares más acomuñaos a Lola. La collaboración de la pareya, que calteníen una rellación más allá de lo profesional, fechu que se vía reflexáu sobre los escenarios, foi bien esitosa, lo que los llevó a convertise nos sos propios empresarios. Fixeron xuntos tamién dos películes Embruxo (1947) y La neña de venta (1951). En 1951, empecipióse la separación artístico y sentimental de la pareya, qu'empezaron a trabayar por separáu.[6]

Contratu con Suevia Films editar

En 1951, la productora española Suevia Films deseyaba consolidar un star-system propiu del cine español, que tuviera la so espansión escontra América. Pa ello, el so propietariu Cesareo González, decidió a finales de 1951 contratar a Lola Flores. Robló un alcuerdu n'esclusiva con Lola por dos años y cinco películes, por un importe de seis millones de pesetes; contratu qu'entendía: cine, televisión, teatru y tamién la realización d'una xira per América.

Esi contratu impúnxo-y a Lola un gran ritmu de trabayu col rodaxe de les nueves películes y les sos campañes de promoción. Ente eses películes atopen La neña de la venta, con Ramón Torrado, (1951) y ¡Ai pena, penita, pena!, con Miguel Morayta, (1953).

El 23 d'abril de 1952, partía escontra Méxicu al pie de la so familia,[8] onde llogró un gran recibimientu. De Méxicu foi a L'Habana, Rio de Janeiro, Ecuador, Buenos Aires y Nueva York. D'aquella dómina procede la crítica que publicó The New York Times na que se lleía: “Lola Flores, una artista española, nun canta nin bailla, pero nun la pierdan”.[12][13][14]

Matrimoniu editar

Casóse'l 27 d'ochobre de 1957 nel Real Monesteriu d'El Escorial, col guitarrista y compositor xitanu Antonio González El Pescaílla (1925-1999) constituyendo la cabeza visible d'una llarga saga d'artistes.[15] Los sos trés fíos, cantantes los trés: Lolita Flores (Dolores González Flores) (1958), Antonio Flores (Antonio González Flores) (1961-1995) y Rosario Flores (Rosario González Flores) (1963), una de les families d'artistes más famoses n'España. Amás Lola tida del ex-futbolista y entrenador Quique Sánchez Flores (1965), güela de l'actriz Elena Furiase y Guillermo Furiase (fíos de Lolita), l'actriz Alba Flores (fía d'Antonio) y Lola Orellana y Pedro Antonio Lazaga (fíos de Rosario). Foi la madrina de Carmen Morales, fía de la recordada cantante y #actriz Rocío Dúrcal.

Problemes con Facienda y la Xusticia editar

En marzu de 1987, la Fiscalía presentó una querella contra l'artista y el so home por delitu fiscal por non presentar les declaraciones del impuestu sobre la renta de les persones físiques ente los años 1982 y 1985, esixéndose-y una fianza de 145 millones de pesetes (871.561€).[16] En 1989, l'Audiencia Provincial de Madrid decretó la so absolución por un vacíu llegal motiváu por una sentencia del Tribunal Constitucional qu'anulara parcialmente la Llei del impuestu. Pero tres el recursu de la Fiscalía, foi condergada pol Tribunal Supremu en 1991 como autora de cuatro delitos contra la Facienda Pública a dos penes d'un mes y un día d'arrestu y otros dos de siete meses de prisión, que nun llegó a cumplir de forma efectiva. El procesu tuvo una gran trescendencia social al tratase d'un personaxe bien popular y foi utilizáu pol Ministeriu de Facienda como caso ejemplarizante na so llucha contra'l fraude fiscal.[17][18]

Fallecimientu editar

Morrió'l 16 de mayu de 1995 na so residencia de "El Lerele" na urbanización madrilana de La Moraleja, asitiáu nel conceyu d'Alcobendas, a los setenta y dos años d'edá por causa de un cáncer de mama que-y fuera diagnosticáu en 1972. El so veloriu quedó instalada nel Centru Cultural de la Villa (actual Teatru Fernán Gómez) de Madrid, na plaza de Colón. Nun ataúd abiertu y amortayada con una mantiella blanca, tolos sos almiradores y amigos pudieron pasar a vela. Foi conducida hasta'l campusantu de l'Almudena, onde sería soterrada.[19] Foi unu de los entierros más recordaos pola cantidá de xente qu'allegó; el funeral foi retresmitíu en direutu por televisión.

Quince díes dempués de la so muerte, el 31 de mayu de 1995, el so fíu Antonio Flores (de trenta y tres años) foi atopáu muertu na residencia familiar de "El Lerele".

Cine editar

Lola Flores intervieno en trenta y ocho películes, el so debú #producir en 1939 na película Martingala de Fernando Mignoni. Ente les más destacaes atópase un clásicu de la década de 1940: Embruxu (1947, Carlos Serrano d'Osma), drama musical onde acompaña a la so pareya sentimental y artístico d'aquel momentu, Manolo Caracol.

En 1951 robló un contratu con Cesáreo González, frutu d'esta unión rodó películes como La neña de la venta, con Ramón Torrado, (1951) y ¡Ai pena, penita, pena!, con Miguel Morayta, (1953).

Otres de les sos películes destacaes de los años cincuenta son Morica Clara (1954, Luis Lucia) versionando el célebre filme de 1934, y en compañía de Fernando Fernán Gómez, El duende de Xerez (1953) y María de la O (1958), que supón la so primer película con Antonio González "El Pescaílla". Otres películes recordaes son, según la biografía "El volcán y l'oral", Hermanar Allegría en 1954, y El balcón de la lluna en 1962, La hermana San Sulpicio (1962), nueva versión de la que rodara Imperio Argentina, y los drames mexicanos La faraona (1955) y Suaños d'oru (1958).

Casa Flora (1972, Ramón Fernández) y Una señora estupenda (1972, Julio Coll) son los sos dos cintes más salvables en plena dómina de la comedia española predestape; darréu protagonizaría la comedia Juana la loca... de vez en cuando (1983), dando vida a Isabel la católica, Camanduleros (1983, Miguel Formosu). La so última participación nel cine foi en 1992 con Sevillanes, col direutor Carlos Saura, na que compartió repartu al pie de dalgunos de los grandes nomes del flamencu como Camarón de la Isla o Rocío Jurado. D'ente'l so oficiu, ye bien conocida la so amistá con dos artistes folclóriques y actrices cinematográfiques, coles que compartió xires musicales por Hispanoamérica: Carmen Sevilla y Paquita Rico. Con elles actuó na película El balcón de la lluna (1962, Luis Saslavsky).

Al igual que los españoles Sara Montiel, Carmen Sevilla y Amparo Rivelles filmó películes en Méxicu cuando dichu país taba na dómina dorada de la so cinematografía, actuando al llau de grandes como Jorge Negrete, Pedro Infante, Antonio Badú, Luis Aguilar "El Gallu Giro" o Miguel Aceves Mejía teniendo amistá con personalidaes como'l reconocíu actor Mario Moreno "Cantinflas", Lola Beltrán "La Grande" y coles dives mexicanes Silvia Pinal y "la doña" María Félix o Dolores del Río.

Filmografía editar

Discografía editar

Lola Flores grabó munchos discos que lu llevaron a la gloria, ente ellos atópense: Ai Lola, España mio, Xordia flamenca, El mio mundial 82 (1982) La mundial Lola (1990) y munchos otros, que conteníen los sos cantares más famosos. Les más recordaes son: "A la to vera", "Torbolín de colores", "Ai pena penita pena" y "La Zarzamora". La música d'esta postrera fue acompañando nel so entierru por pidimientu so. Anque téunicamente nun yera una cantante perfecta, ello supliolo cola so irrepetible espresividá y calter. Por cuenta de una actuación nel Madison Square Garden de Nueva York, una crítica periodística dixo: «Nun sabe cantar, nun sabe baillar, pero nun la pierdan». Recuérdense igualmente los sos cantares humorísticos de rabiones recitaos, como «¿Quién tiró la bomba?» o «Cómo me les maraviaría yo».

  • ¡Olé! Lola Flores (1958)
  • Xordia Flamenca (1961)
  • La Zarzamora (1962)
  • Al cayer el sol (1965)
  • Una señora estupenda (1968)
  • Lola d'España (1973)
  • Casa Flora (1973)
  • Distintu Lola (1980)
  • El mio mundial 82 (1982)
  • La mundial Lola (1990)

Televisión editar

Programes de televisión editar

Lola participó a lo llargo de la so vida en diversos programes de televisión cantando, baillando, concursando o siendo entrevistada.

Nun foi hasta la década de los noventa, coincidiendo cola nacencia de les cadenes privaes de televisión n'España, cuando se pon al mandu del so primer programa, empecipiándose asina la so faceta como presentadora de televisión que remató llueu por cuenta del so fallecimientu.

Estos son los programes de televisión que presentó:

  • El tablao de Lola (Telecinco) (1992).
  • Sabor a Lolas (Antena 3 TV) (1992-1993) al pie de la so fía Lolita Flores.
  • El coraxe de vivir (Antena 3 TV) (1994), documental biográficu presentáu por ella mesma.
  • Ai Lola, Lolita, Lola (TVE) (1995) al pie de la so fía Lolita Flores.

El so últimu programa en TVE tuvo que suspendese pol agravamientu de la enfermedá de Lola en apurrir el númberu 9; ellí fixo la so última apaición cantando en públicu. De primeres la so actuación diba realizase de pies, pero Lola tuvo que pidir una siella y apenes movió'l brazu derechu porque lu tenía enchíu como remortina del cáncer que carecía.

Los sos programes caracterizábense porque les sos presentadores formaben parte del espectáculu baillando y cantando. Toa esta etapa per televisión demostró que nun dexó de cantar nin de baillar hasta los sos últimos díes.[20]

Series de televisión editar

Lola Flores nunca fixo nenguna serie de televisión con ella como protagonista, sicasí, unu de los sos últimos trabayos que realizó foi El coraxe de vivir, serie onde narraba ella mesma la so propia vida. Tamién destacó el so papel ma serie Xuncal de 1988.

Sicasí, estes son dalgunes de les series a les qu'allegó como convidada y onde realizó papeles episódicos:

  • Juncal (TVE) (1988) como Merche.
  • Farmacia de Guardia (Antena 3 TV) (1993) como Lola Flores actuando al pie de la so fía Lolita Flores.
  • Los ladrones van a la oficina (Antena 3 TV) (1994) como la xitana Lola actuando al pie de los sos fíos Lolita y Antonio.

Homenaxes editar

Brindáron-y diversios homenaxes mientres la so vida, pero'l que más destaca ye'l que-y fixeron en Miami en 1990, cola participación d'artistes como José Luis Rodríguez "El Puma", el so compatriota Rocío Jurado y la so amiga Celia Cruz.

Tamién llegó a compartir escenariu con Raphael y con Julio Iglesias, col cantar «Somos dos Caminantes».

El so últimu homenaxe brindoilu Antena 3 en 1994, al que Lola foi convidada, pero nun actuó; solo esfrutó de les actuaciones de los sos amigos y familia, y por cuenta de aquel actu dixo la so mítica frase: «Yá puedo morrer tranquila».

Les hermanes Salazar, más conocíes como Azúcar Moreno, rindiéron-y n'homenaxe col cantar tituláu «Baillando con Lola».

Na so ciudá natal nun pudo llegar a inaugurar una avenida nel so honor, pero sí tuvo la oportunidá de guardar como se-y otorgaba, en 1965, la medaya de plata de Xerez de la Frontera, n'agradecimientu por llevar el nome de la so ciudá a tolos rincones del mundu. Dende va años ta en proyeutu la construcción d'un muséu na so memoria[21] nel Palaciu de Villapanés (al pie de el so monumentu), que va allugar bibliografía, multimedia y oxetos personales (vistíos y enseres) de l'artista.[22][23][24]

En 2016 les Fundaciones Lara y Cajasol otorguen al ensayu "Lola Flores: otra hestoria del espectáculu na España contemporánea" d'Alberto Romero Ferrer el Premiu Manuel Alvar d'Estudios Humanísticos 2016.[25]

En 2017 el Conceyu de Xerez, publicó un discu homenaxe y dedíca-y la edición d'esi añu de la Feria del Caballu, amás anunciar un llugar destacada pa ella nel nuevu proyeutu de Ciudá del Flamencu.[26]

Personalidá editar

Dalgunos de los calificativos que mientres décades s'utilizaron pa definir la personalidá de Lola Flores fueron los de racial, temperamental, xenuina, pasional, arrolladora, o xenial.[27][28][29][30][31][32] Llegóse a dicir que «Lola Flores ye casi una relixón».[33]

Dalgunes de les sos peripecies y declaraciones a lo llargo de la so vida quedaron grabaes nel imaxinariu coleutivu de los españoles de delles xeneraciones, asina lo confirmen delles reacciones bonales a lo llargo de la so trayeutoria vital. Una de les sos anécdotes más recordaes tuvo llugar en 1977 mientres la emisión en direutu y ante el públicu d'una de les sos actuaciones pal programa de Televisión española Esta nueche, fiesta, presentáu por José María Íñigo. Nun xiru sópitu del baille, Lola Flores perdió un pendiente, y en llugar de siguir cantando, detuvo l'actuación pa, mientres se ponía a buscar pel suelu de too l'escenariu, clamar ante'l micrófonu: «Perdón, pero cayóme un pendiente n'oru. [...] Bonu, ustedes vais devolvemelu porque'l mio trabajito costóme. [...] Munches gracies de too corazón pero'l pendiente, Íñigo, non lu quiero perder, eh, por favor».[34]

Años más tarde, por cuenta de la boda de la so fía Lolita el 25 d'agostu de 1983, un xentíu d'en redol a cinco mil persones atarraquitaron la ilesia y la so contorna pa siguir en direutu l'enllaz. La desaforada concentración de persones torgaba la celebración de la ceremonia y ante la desesperada situación, Lola Flores, micrófonu en mano, imploró a los rexuntaos: «Si queréisme, dise». La espresión pasó como frase fecha al llinguaxe popular y décades más tarde siguía utilizándose.[35][36]

Finalmente, otru episodiu que da muestra del peculiar calter de la conocida popularmente como La Faraona, foi l'acaecíu en 1989 cuando l'artista foi llamada a declarar judicialmente acusada de fraude fiscal mientres cinco años consecutivos. En escusándose alegando'l so desconocimientu de la obligación de tributar y reconocer que nun sabía que nun faelo tenía «tanto castigu», imploró ante les cámares: «Si una peseta diérame cada español, podría pagar», momentu qu'igualmente pasó a la posteridá na historia de la televisión.[37]

Ver tamién editar

  • Elena Furiase
  • Quique Sánchez Flores

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.larazon.es/gente/famosos/20220821/r7yt4qq3kfdcpe5rnyllzk4pii.html.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.diariodecadiz.es/noticias-provincia-cadiz/provincia-Cadiz-amor-Alejandro-Sanz-Lola-Flores_0_1776423089.html.
  5. URL de la referencia: https://boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1994-15520.
  6. URL de la referencia: https://www.eldiario.es/andalucia/lola-flores-david-bisbal-hijos-predilectos-andalucia-2023_1_9967661.html.
  7. URL de la referencia: https://www.diariodejerez.es/jerez/revision-condena-Pedro-Pacheco-reforma-malversacion_0_1756326297.html.
  8. 8,0 8,1 Data de consulta: 25 febreru 2019.
  9. Alberto Romero Ferrer. «Lola Flores. Cultura popular, memoria sentimental e historia del espectáculo». Grupo Planeta. Consultáu'l 18 de xineru de 2018.
  10. 10,0 10,1 «Biografía de Lola Flores». Lolaflores.net. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «lolaflores_1» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  11. Manuel Ríos Vargas. «Antología del baile flamenco». Consultáu'l 19 de xineru de 2018.
  12. «Lola Flores 90 años de su nacimiento». Alboreá (Revista del Instituto Andaluz del Flamenco (Junta d'Andalucía. Consejería de Cultura y Deporte) (25). abril-xunu 2013. ISSN 1887-5106. http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centroandaluzflamenco/NuevaAlborea/Revistas/Alborea25.pdf. Consultáu'l 17 de xineru de 2016. 
  13. «La Faraona y su hechizo inmortal». Diario de Jerez. 23 d'avientu de 2013. La Faraona y su hechizo inmortal. Diario de Jerez. 23 d'avientu de 2013. http://www.diariodejerez.es/article/jerez/1674083/la/faraona/y/su/hechizo/inmortal.html. 
  14. «La leyenda de Lola Flores». EL PAÍS (PRISA). 17 de mayu de 1995.«La leyenda de Lola Flores». EL PAÍS (PRISA). 17 de mayu de 1995. https://elpais.com/diario/1995/05/17/cultura/800661601_850215.html. 
  15. Lola Flores. Juan Ignacio García Garzón. La boda del año de hace medio siglo, diario ABC 28/04/2007
  16. Quico Tomás-Valiente y Paco Pardo. «La justicia y sus puñetas: Nueva antología del disparate judicial». Consultáu'l 19 de xineru de 2018.
  17. Barrios, Nuria (17 de mayu de 1995). «Problemas con Hacienda». El País. Consultáu'l 7 de febreru de 2016.Barrios, Nuria (17 de mayu de 1995). Problemas con Hacienda. https://elpais.com/diario/1995/05/17/cultura/800661602_850215.html. Consultáu'l 7 de febreru de 2016. 
  18. Yoldi, José (29 de marzu de 1989). «La Audiencia absuelve a Lola Flores, aunque considera que intentó engañar a Hacienda». El País. Consultáu'l 7 de febreru de 2016.Yoldi, José (29 de marzu de 1989). La Audiencia absuelve a Lola Flores, aunque considera que intentó engañar a Hacienda. https://elpais.com/diario/1989/03/29/sociedad/607125602_850215.html. Consultáu'l 7 de febreru de 2016. 
  19. 20 años sin Lola
  20. «Si Lola hubiese nacido en otro lugar del mundo ya tendría su museo». El Diario de Jerez. 20 de xineru de 2013. Si Lola hubiese nacido en otro lugar del mundo ya tendría su museo. El Diario de Jerez. 20 de xineru de 2013. http://www.diariodejerez.es/article/jerez/1442289/si/lola/hubiese/nacido/otro/lugar/mundo/ya/tendria/su/museo.html. 
  21. Ángel Revaliente (20 de xineru de 2013). «El Museo de Lola Flores sigue en suspenso». Andalucía Información.Ángel Revaliente (20 de xineru de 2013). El Museo de Lola Flores sigue en suspenso. Andalucía Información. http://andaluciainformacion.es/jerez/277753/el-museo-de-lola-flores-sigue-en-suspenso/. 
  22. «Lola Flores también reina de la noche». Jerezania.
  23. «Proyeuto del Museo Lola Flores». Web del Ayuntamiento de Jerez.
  24. El Ayuntamiento financiará el Museo de Lola Flores con cargo al 'Plan E'
  25. Nuevas miradas a Cirlot y Lola Flores
  26. «Algunos recuerdos de la Feria del Caballo de los años 80». lavozdelsur.es. 21 de mayu de 2017. Consultáu'l 21 de mayu de 2017. Algunos recuerdos de la Feria del Caballo de los años 80. 21 de mayu de 2017. http://www.lavozdelsur.es/algunos-recuerdos-de-la-feria-del-caballo-de-los-anos-80. Consultáu'l 21 de mayu de 2017. 
  27. El País, ed. (11 de xunu de 1981). «Lola Flores, un "espectáculo racial"». Consultáu'l 15 de xunu de 2011. Lola Flores, un "espectáculo racial". 11 de xunu de 1981. https://www.elpais.com/articulo/cultura/FLORES/_LOLA/Lola/Flores/espectaculo/racial/elpepicul/19810611elpepicul_2/Tes. Consultáu'l 15 de xunu de 2011. 
  28. Juan Ignacio García Garzón y Silvia Castillo Espadas (ed.): «Lola Flores» (2007). Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  29. El Periódico Extremadura (ed.): «TVE-1 homenajea a Lola Flores» (20 de mayu de 2005). Consultáu'l 15 de xunetu de 2011.
  30. Ministerio de Educación de Paraguay (ed.): «Hace tiempo, un día como hoy ocurría» (22 de febreru de 1990). Archiváu dende l'orixinal, el 4 d'agostu de 2011. Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  31. Carmen Domingo (ed.): «Los Flores. Artistas de ley, familia de raza». Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  32. Canal Sur (ed.): «Lola Flores, protagonista de la noche del miércoles de Canal Sur Televisión». Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  33. Hoycinema (ed.): «Lola Flores es casi una religión» (9 d'abril de 2006). Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  34. «Esta noche fiesta. Minuto 1:05:43». TVE (22 de febreru de 1977).
  35. Diario Hoy (ed.): «Como alguien dijo una vez». Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  36. Alejandro Sanz, El País (ed.): «Si me queréis, irse» (9 d'agostu de 2009). Consultáu'l 15 de xunu de 2011.
  37. Málaga Hoy (ed.): «De Lola Flores a la Pantoja» (13 d'ochobre de 2010). Consultáu'l 15 de xunu de 2011.

Enllaces esternos editar