Xerez de la Frontera

conceyu de la provincia de Cádiz

Xerez de la Frontera[2] (castellanu: Jerez de la Frontera) ye una ciudá y conceyu d'España asitiáu na provincia de Cádiz, na comunidá autónoma d'Andalucía. La llocución «de la Frontera» alude a la Frontera de Granada, territoriu fronterizu asitiáu ente l'antiguu reinu nazarí de Granada y la Corona de Castiella.

Xerez de la Frontera
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Cádiz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Xerez de la Frontera Mamen Sánchez Díaz
Nome oficial Jerez de la Frontera (es)[1]
Nome llocal Jerez de la Frontera (es)
Códigu postal 11401–11579
Xeografía
Coordenaes 36°42′00″N 6°07′00″W / 36.7°N 6.1167°O / 36.7; -6.1167
Xerez de la Frontera alcuéntrase n'España
Xerez de la Frontera
Xerez de la Frontera
Xerez de la Frontera (España)
Superficie 1,188.23 km²
Altitú 56 m
Llenda con
Demografía
Población 213 231 hab. (2023)
- 103 897 homes (2019)

- 108 852 muyeres (2019)
Porcentaxe 17.11% de provincia de Cádiz
0% de Andalucía
0.45% de España
Densidá Error d'espresión: Caráuter de puntuación "," non reconocíu. hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 956
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
jerez.es
Cambiar los datos en Wikidata

Con una población de 212 830 habitantes en 2016,[3] ye'l conceyu más pobláu de la provincia de Cádiz, el quintu d'Andalucía y en 25ᵘ d'España. Amás, ye la ciudá más poblada del área metropolitana de la Badea de Cádiz-Xerez, tercer conglomeráu urbanu d'Andalucía con una población de 639 994 habitantes y una estensión de 2026,3 km².[4]

Ta asitiada al sur de la península ibérica, asitiada a 12 km del océanu Atlánticu y 85 km del estrechu de Xibraltar. Asitiada nuna posición céntrica y bien comunicada na provincia, Xerez convirtióse nel principal nuedu de comunicaciones y n'unu de los centros loxísticos y de tresportes d'Andalucía occidental.[5] El so tamañu y capacidá de crecedera otorgar mayor dinamismu económicu que'l de la capital provincial.[6][7][8][9]

El so términu municipal ocupa una estensión de 1188,14 km² que s'estienden sobre'l valle del Guadalquivir.[10] El términu municipal de Xerez foi'l más grande d'Andalucía hasta la secesión de San José del Valle en 1995, a partir d'esi momentu ye'l segundu, xusto por detrás de Córdoba, y sestu d'España. Amás, inclúi una amplia estensión del parque natural de Les Sufrerales y la Sierra de Gibalbín, conocíu como Montes de Propiu de Xerez.[11] Ye sede episcopal de la Diócesis de Asidonia-Xerez, que toma'l norte de la provincia de Cádiz, tomando'l ríu Guadalete como frontera natural.

Los cuatro señes d'identidá de Xerez de la Frontera son el vinu, el caballu, el flamencu y el motociclismu. La ciudá foi y ye internacionalmente conocida dende va sieglos como la capital del vinu pol so famosu Xerez, yá que ta allugada nuna zona fértil pa l'agricultura y la ganadería. Otra de les sos señes d'identidá ye'l caballu, que tien como principal curiosu la crianza del caballu cartuxanu, o tamién denomináu caballu xerezanu, una llinia de cría de caballu andaluz que data del sieglu XV. A la ciudá reconózse-y como'l trubiecu del flamencu dando grandes artistes como José Mercé o Lola Flores ente otros munchos. El Gran Premiu d'España de Motociclismu, celebráu en Xerez de la Frontera, ye unu de los más vistos y visitaos del mundu, rexuntando a cientos de miles de moteros na ciudá xerezana y el conceyu vecín d'El Puerto de Santa María mientres una selmana al añu.

El 27 de mayu de 2009 el Parllamentu d'Andalucía aprobó por unanimidá la declaración del conceyu baxu réxime d'organización de la llei 8/08 Ciudaes de gran población,[12] conocida como llei de grandes ciudaes andaluces.[13][14] Gran parte del centru históricu de la ciudá ye Bien d'Interés Cultural cola denominación de Conxuntu Históricu Artísticu.[15]

Topónimu editar

El nome llatín clásicu de Estil Regia, ensin conexón col nome actual, aplicar a una antigua ciudá que s'atopa güei en Meses d'Estil, a unos 11 km del centru de Xerez.

El nome de "Xerez" ye orixinariu de la denominación de Xera, que los fenicios confirieron a la zona onde anguaño s'atopa la ciudá.[16] Darréu, los romanos denominar Ceret o Seret y, tres la llegada de los visigodos, pasaría a denominase "Seritium" o "Xeritium".[17] Cola invasión musulmana, l'asentamientu empezó a consolidase como ciudá y la so denominación evolucionaría a la forma árabe شريش Sherish.[18] Cuando'l Reinu de Castiella tomó Xerez el 9 d'ochobre de 1264 a los musulmanes nel periodu conocíu como la Reconquista, la ciudá pasa a denominase Xerez en castellán medieval, representando'l fonema /ʃ/ (similar a la sh inglesa) col grafema «X», como yera regla na dómina. Otros casos similares son Méxicu y Texas. A Xerez añediríase-y al poco tiempu de la Frontera, al atopase na Frontera col Reinu de Granada, y ser escenariu habitual de escaramuzas y enfrentamientos ente dambos reinos. Más de dos sieglos más tarde, tres la conquista de Granada en 1492, Xerez pierde la so condición de ciudá fronteriza definitivamente, pero nun pierde tal denominación. Nel sieglu XVI, el fonema /ʃ/ notáu «X» (Xerez) evoluciona hasta'l fonema actual /x/ (jota), y nel sieglu XVIII la reforma ortográfica de la Real Academia sustitúi la «X» pol grafema «J» (Jerez).

La forma antigua Xerez quedó asina nel nome que se daba a la ciudá en dellos idiomes estranxeros hasta un pasáu bien recién, y güei sigue influyendo'l nome que se da al vinu de xerez: en portugués y en gallegu xerez [ʃəˈɾɛʃ], en catalán xerès [ʃəˈɾɛs], n'inglés sherry [ˈʃyɹɪ], en francés xérès [gzeʀɛs], n'italianu xeres [ˈksɛɾye], etc; según a los distintos equipos de deportivos de la ciudá Xerez FC, Xerez CD y Xerez DFC.

Historia editar

Protohistoria y Edá Antigua editar

 
Estatua romana d'un torso masculín ya iberorromana d'un lleón procedente d'Estil Regia.

Con presencia humana na zona dende'l Calcolíticu o Neolíticu cimeru atraíos pola riqueza natural del entós esistente Lacus Ligustinus.[19] Nun ta bien clara la identidá d'esos indíxenes colos que s'atoparon los fenicios, pero atribuyir a los tartessos el primer gran asentamientu protohistóricu de la zona alredor del tercer mileniu edC.

En recién escavaciones llevaes a cabu nel mes de xunetu de 2009 nel Alcázar de Xerez apaecieron fondos de cabañes según la buelga de la presencia d'antiguos silos que paez que correspondíen a asentamientos de dómina prehistórica, concretamente del periodu Calcolítico de hai 5000 años.[20]

Dende entós pasaron siete cultures pol términu municipal, tartesia, fenicia, romana, visigoda cristiana, musulmana, xudía y cristiana.

El so nome remontar a la esistencia d'una Xera fenicia, Sèrès, depués intensamente romanizada col nome de Ceret,[21] anque'l so llocalización ye desconocida inda (anque paez qu'esistía nel "Ager Ceretanus").[22] Foi na dómina romana cuando tuvo una gran importancia la contorna[23] y n'especial ciudá de Estil Regia, que los sos restos arqueolóxicos atópase na barriada rural de Meses d'Estil.[24]

Dómina tartesia-turdetana: Estil Regia editar

 
Estil Regia y otres ciudaes nel Reinu de Tartessos.

Anque delles teoríes con base científica entá non demostrada apunten escontra una población en Gibalbín[25], paez que los oríxenes de la ciudá de Xerez remontar a la ciudá d'Estil Regia, fundada polos Tartessos. Estil Regia (del llatín regĭus: real) foi una antigua ciudá asitiada na barriada rural de Meses d'Estil, a 8 km del centru de Xerez. Los sos oríxenes remontar al Bronce Final, en redol a 1200 e.C., como asentamientu fundáu pola antigua civilización tartesia, llegando a la hipótesis de que podría aportar a l'antigua capital del reinu de Tartessos. Otros estudios suxuren la posibilidá de que podría ser una ciudá de l'antigua civilización de l'Atlántida.

Estil Regia, con una estensión de 40 hectárees, asitiábase xunto al Lacus Ligustinus[26] siendo una ciudá costera y disponiendo de puertu propiu. La ciudá yera un centru cultural y alministrativu importante y actuaba como puntu de control de los cargamentos de metales que, dende les mines de Cástulo y les riberes onubenses del Llagu Ligustino, llegaben hasta Gadir, dende onde s'unviaríen al Mediterraneu oriental.[27]

La ciudá integrar nel círculu de Gadir por aciu una alianza comercial. Yera un emporiu abiertu al tráficu de mercancíes de procedencia púnica y griega, y nel que s'establecíen alcuerdos comerciales. Ye nesta dómina onde'l nome de la ciudá camuda a Hasta Regia, polos venceyos comerciales que tenía la ciudá. La ciudá yá estendía la so influencia a gran parte de la Turdetania occidental. La ciudá enguapecióse y consolidóse la so cortil cercada. Hasta Regia alministraba los territorios del interior de la provincia de Cádiz, ente que les factoríes libiofénices de la mariña (dende Carteia o Baelo) taríen na órbita de Gadir.

Tres la cayida de Tartessos nel añu nel 500 e.C., la notoriedá del asentamientu dependería de les rellaciones cola ciudá de Gadir. Cartaxineses y Griegos introduciríen entós un nuevu tipu de rellaciones d'intercambiu, priorizando les materies primes a la manufactoría, lo qu'aniciaría l'apaición d'una nueva clase mercantil, en desterciu de la vieya aristocracia tartesia y que desenvolvió Gadir hasta convertise en Polis.

Dómina romana, Ceret editar

Hasta l'españíu de la segunda guerra púnica (218 e.C. - 201 e.C.), les ciudaes turdetanes, que taben baxu tutelar de Cartago dende la invasión cartaxinesa a partir del 241 e.C. tres la derrota na primer guerra púnica, nun calteníen rellación comercial dalguna con Roma, pero esta nueva guerra dexó abierta la posibilidá de nuevos alcuerdos comerciales. Nel añu 206 e.C., Gadir abrió les sos puertes a Roma, y darréu Estil, que como'l restu de ciudaes turdetanes opunxeron resistencia, cayería ante la conquista romana. Dende entós la polis de Gadir tendría un tratu preferente na rexón como premiu pola so llealtá, anque en dómina romana la ciudá d'Estil tuvo mayor importancia qu'otres ciudaes como Baelo Claudia o Itálica, d'ende'l so apellativu de "Regia".[26]

Nel 197 e.C., cuando Roma crea la provincia de Hispania Ulterior, camudó sustancialmente la organización territorial de la Turdetania: modificó les fronteres y llevó a cabu una nueva reorganización alministrativa que supunxo la progresiva incorporación del territoriu d'Hasta Regia al Conventus Gaditanus, qu'incluyía tamién les antigües ciudaes púniques del sur de la provincia de Cádiz y les libiofénices del Mediterraneu. Hasta Regia quedaría finalmente integrada a Gades. La ciudá convertir nuna colonia dende la cual impulsóse'l desenvolvimientu de la romanización de la contorna de Xerez.

Ye na dómina romana, cuando la rexón cobra importancia. Ager Ceretanus yera una importante zona agrícola na dómina romana, dientro del actual términu de Xerez de la Frontera. Dientro del Ager Ceretanus atopábase'l nucleu urbanu Ceret, antepasáu de la ciudá xerezana. Dambos taben dedicaos a Ceres, la diosa romana de l'agricultura, les colleches y la fecundidá. Estos venceyos romanos caltener a día de güei, pudiéndose reparar una estatua a Ceres na Alamea Vieya y la denominación cola que se caltién dellos barrios xerezanos como Ceret Altu.

Colos cambeos xeográficos y políticos na dómina romana, el pobláu Ceret foise despoblando, dando pie al futuru asentamientu Sherish so denominación árabe.

Munchu historiadores sofiten la teoría que'l nucleu urbanu romanu Ceret, xunto col asentamientu d'Estil Regia, ye l'antepasáu romanu de la ciudá Xerez de la Frontera.[28] Amás de pola traslación fonética CeretSeritiumSherishXerez, la identificación fuelga tamién sobre la base de seguros testimonios numismáticos, otros posibles epigráficos y firmes documentos lliterarios.[29]

Edá Media editar

 
El rei Don Rodrigo arengando a les sos tropes na batalla de Guadalete (Muséu del Prado).
 
Ataifor andalusí datáu na segunda metá del sieglu XI. L'epigrama signfica "salú". Decorar cola téunica de cuerda seca.
 
Vista de la Catedral na antigua collación d'El Salvador.

Seritium y los visigodos editar

Cola Cayida del Imperiu romanu d'Occidente cayida del Imperiu Romanu, toa Hispania foi invadida por pueblos bárbaros d'orixe xermánicu, quedando Hispania baxu dominiu Visigodu dende l'añu 507. Mientres un curtiu periodu de tiempu, árees del sur de la península ibérica entraron na órbita del imperiu Bizantín formando parte de la Provincia de Spania, por un curtiu periodu de tiempu, pos el Reinu Visigodu de Toledo coles campañes militares de Leovigildo y Suintila, recuperaron la mariña mediterránea unificando asina tola península so un mesmu reinu.

En plena guerra civil ente Rodrigo y Agila II (socesor de Witiza), empezaría la Invasión musulmana de la Península Ibérica. El xeneral Tarik, con ayuda de los partidarios visigodos d'Agila II, quien recibió a los bereberes, entabló batalla contra Rodrigo na redoma del ríu Guadalete, cerca de Seritium, ente'l 19 y el 26 de xunetu de 711, conocida como la batalla del Guadalete. La derrota del rei visigodu supunxo l'empiezu de la invasión musulmana de la Península Ibérica.

Sherish mientres la ocupación musulmana editar

Mientres la ocupación árabe (711-1264), la ciudá de Xerez de la Frontera foi conocida como Sherish, siendo una urbe de gran importancia[30] dientro de la cora de Sidueña.[31] Mientres los sieglos XII y XIII Xerez vivió una etapa de gran desenvolvimientu, construyéndose'l so sistema defensivu y configurándose el trazáu urbanísticu del actual cascu antiguu (incluyendo la Judería).

Nel añu 1231 producióse la guerra conocida como la batalla de Xerez, onde'l rei Fernandu III de Castiella mandó al so fíu l'infante Alfonsu X de Castiella xunto a Álvaro Pérez de Castro y Gil Manrique. Dende Salamanca y pasando per Toledo, dirixir escontra Córdoba, onde una vegada tomada y afarada la rexón dirixir escontra Xerez. La batalla, que se produció na redoma del ríu Guadalete, saldar con una victoria castellanu-lleonesa. Les tropes musulmanes fuxeron escontra la ciudá de Xerez, d'onde 33 años más tarde seríen espulsaos definitivamente.

Reconquista y dómina castellana: Xerez de la Frontera editar

Cola conquista de Sevilla en 1248 por Fernandu III el Santu, l'área de Sherish quedó sometida so una especie de protectoráu castellanu, ente la zona conquistada y la Frontera de Granada. En 1264, tres la revuelta de los mudéxares, una campaña militar d'Alfonsu X el Sabiu incorporó definitivamente la ciudá y el so reinu a la Corona de Castiella, concretamente al Reinu de Sevilla. Según el llibru de repartimientu[32] de la ciudá, redactáu tres la conquista, esistíen nella ventiún casco de bodega y siete mezquites.[33] Sicasí, delles investigaciones recién asitien reconquistar nel añu 1266[34] por un fueru del Rei.[35]

Naquella dómina estableció l'actual escudu de la ciudá[36] y na actual cai Chancillería atopar hasta la conquista de Granada'l Altu tribunal d'Apelación de Castiella.[37]

Diego Fernández d'Herrera, pernomáu caballeru xerezanu, defendió Xerez de la Frontera de les últimes invasiones árabes. Lluchó en 1339 sol reináu d'Alfonsu XI contra los continuos asaltos d'Abú-Malik.

Cola presencia cristiana, el topónimu árabe acastellanóse, pasando a ser Xeres o Xerez. Col tiempu añedióse de la Frontera, porque'l so términu atestaba col Reinu nazarí de Granada. D'esta dómina son les Cantigues de Santa María, en delles de les cualos méntase la ciudá de Xerez.[38]

Nel sieglu XV, Xerez vivió nuevamente un fuerte desenvolvimientu cultural, social[39] y económicu impulsando la so agricultura, comerciu ya industria vinícola. En 1465 la ciudá foi nomada bien noble y bien lleal pol rei Enrique IV de Castiella,[40] títulu que perdió darréu.

Edá Moderna editar

 
Mapa de Xerez en 1787.

El Descubrimientu d'América y la Conquista de Granada, en 1492, facilitaron que Xerez fuera una de les ciudaes más prósperes d'Andalucía gracies al comerciu y la so cercanía a los puertos de Sevilla y Cádiz. Ello ye que la estratéxica situación de la ciudá fizo que Felipe II plantegara construyise un estuariu navegable por que los barcos pudieren llegar del cai de la ciudá (n'El Portal) a la ciudá pol Guadalete[41] y que la ciudá fuera incluyida ente les 480 ciudaes del mundu que formen parte del Civitates Orbis Terrarum.[42]

Mientres el sieglu XVI, dómina del reináu de Felipe II la ciudá tenía aproximao unos 25.000 habitantes y yera una de les ciudaes más importantes de la España peninsular.[43]

Anque nel sieglu XVII la decadencia política, económica y social de la España de los postreros Austrias dexa tamién la so buelga na ciudá, esto nun torgar que mientres el siguiente sieglu, la ciudá siga con bon ritmu una nueva etapa de modernización y desenvolvimientu, ye a partir d'entós cuando Xerez faise mundialmente famosa y reconocida polos sos vinos, vinu denomináu xerez (sherry, n'inglés), siendo de gran reconocencia les sos numberoses bodegues.[44]

 
Vista de Xerez de la Frontera, por Joris Hoefnagel (1570). Anterior a la vista d'Anton van den Wyngaerde, la de Hoefnagel foi la primer representación de la ciudá al completu.

Edá Contemporánea editar

 
Grabáu de 1835 col palaciu de Villavicencio al fondu.
 
Monumentu a Miguel Primo de Rivera, obra de Mariano Benlliure.

En 1810, mientres el Reináu de Xosé Bonaparte, y según el proyeutu del clérigu [[Juan Antonio Llorente|Llorente]] realizóse una nueva división alministrativa d'España en 38 prefeutures,[45] equivalentes a les provincies actuales. Les nueves prefeutures realizáronse partiendo de cero ya inorando condicionantes históricos anteriores y rixéndose puramente por cuestiones sociales y económiques, asina se denominaron col nome del accidente xeográficu más próximu. Xerez foi designada capital de la «Prefeutura del Guadalete»,[46][47][45] anque yera común referise a ella como «Prefeutura de Xerez».[45][47][46] La chancillería de la prefeutura atópase en Sevilla.[45] Esta división alministrativa, entá vixente a nivel políticu, nunca llegó a llevase a cabu de forma efectiva por cuenta de derivar de la Guerra de la Independencia. Mientres esta guerra, Xerez sufrió la ocupación y el saquéu de les dependencies municipales ya ilesies locales, lo que provocó una importante resistencia ente la so población, que s'entamó pa lluchar contra l'invasor.[48] Sicasí, esti espoliu non solo espunxo a la fame y emprobeció a la población, tamién supunxo de la mesma el réfugu de pervalibles oxetos culturales.[46]

La desamortización de Mendizábal significó la venta, en 1837, de los cuatro cuadros del altar mayor del Monesteriu de la Cartuxa que se topen agora nel Muséu de Grenoble en Francia. Aun así, la mayoría de les obres de Zurbarán caltener nel Muséu de Cádiz.

Los Sieglos XVIII y Sieglu XIX llevaron la industrialización a la ciudá, y la llegada de la primer llinia de ferrocarril d'España que va xunir Xerez con nel Puerto de Santa María en 1854 y cola zona del Trocadero, en Puerto Real en 1856.[49][50] Esta llinia créase cola cuenta de tresportar les botes de vinu dende Xerez hasta los puertos más cercanos pa la so posterior esportación. En 1870 construyóse un ferrocarril urbanu que conectaba delles bodegues. Dende 1860, la ciudá cuntaba con allumáu de gas y, dende 1869, disponía d'agua corriente trayida de Tempul tres una gran obra d'inxeniería.[51] Tamién se creó'l consorciu de bomberos,[52] unu de los primeros d'España ante la común combustión nos alambiques de les bodegues al destilar.[53] Y tamién destaca que creara'l cuerpu de policía llocal en 1841, siendo'l segundu del país.[54]

La sociedá xerezana del Sieglu XIX tenía una estructura dual, un pequeñu grupu de ciudadanos conformaba la burguesía, na que s'integraben los grandes propietarios, los esportadores de vinos y bona parte de la nobleza, nel otru estremu atopábense les clases populares, el proletariu rural y urbano.[55] Esta estructura de dualidá favoreció dellos llevantamientos de llabradores que'l gobiernu trató de controlar corriendo'l rumor de la esistencia de La Mano Negra (1882-1884), una especie sociedá secreta anarquista de la Baxa Andalucía que se dicía tenía en Xerez el so nucleu central mientres la segunda metá del Sieglu XIX. Esta foi la escusa gubernamental que se enarboló pa la represión y el ajusticiamiento exemplar de dellos llabradores.

El 21 de mayu de 1890, en sesión ordinaria, foliu 266, del conceyu de Xerez de la Frontera, indícase que tres la prueba de dos faroles de cuatro lluces caúna realizada frente na casa consistorial, ye aprobada la instalación de ventidós faroles en dos calles próximes que quedaron montaes en xunetu del mesmu añu.[56] Xerez ye por tanto, la primer ciudá d'España en cuntar con allumáu públicu por lletricidá, anque esta circunstancia histórica ye tamién reclamada pola llocalidá d'Haro, en La Rioxa. Lo cierto ye que dambes ciudaes instalaron l'allumáu llétricu casi al unísonu, magar Xerez cuntó coles primeres faroles llétriques nes sos cais, Haro foi la primera en terminar dafechu l'allumáu n'el treme de les sos cais.[56] Cien años más tarde, el 17 de setiembre de 1990, pa conmemorar esti fechu dambes ciudaes empezaron un procesu d'hermanamientu, que nun llegó a completase por circunstancies protocolaries.[57]

Foi tal la importancia de la ciudá na posguerra (cuntando con gran cantidá d'industria)[58] que s'estudió la posibilidá d'establecer comunicación marítima con Cádiz por aciu el Puertu de San Telmo, proyeutu que nunca llegó a peracabase.

Xerez ye considerada'l trubiecu del flamencu actual. Mientres los Sieglos XIX y XX nacieron y crecíu en Xerez artistes de gran prestíu nel cante y guitarra flamencos como Manuel Torre, Fernando Terremoto, Tío Borrico,[59] La Paquera, Agujetas, Manuel Morao, Parrilla de Jerez, y, más apocayá, José Mercé, Moraíto, Miguel Flores »Brotu de Xerez» o Juan Moneo «El Torta». En Xerez atópase anguaño la Cátedra Andaluza de Flamencoloxía, el Centru Andaluz de Flamencu y proyéctase la construcción de la Ciudá del Flamencu (anque ensin fecha de terminación d'obres[60]).

A empiezos del sieglu XX Xerez lluchaba denodadamente por combatir la plaga qu'estrozó les vides europees y provocó la crisis nes ciudaes que dependíen del vinu casi en exclusividad. Xerez se rehízo, replantó les sos viñes con vides americanes, integró na so estructura agraria los nuevos productos agrícoles y diversificó la so industria. Sicasí, la posterior crisis del sector bodegueru provocó l'abandonu d'infraestructures bodegueres de valor artísticu[61]

Mientres los años más escuros de la dictadura Franquista calcúlase que la represión del réxime dexó al so pasu más de 636 presos políticos y más de 3.000 xerezanos que fueron fusilaos nes fueses de Grazalema.[ensin referencies] El restu de la so historia ye paralela a la del país: depresión económica, autarquía, desarrollismo de los 60, sistema democráticu.

Yá nel periodu democráticu l'alcalde Pedro Pacheco realizó un fondu tresformamientu na ciudá, realizando importantes inversiones de cara al esterior, como'l Circuitu de Xerez o la presencia na Expo 92, que dexaron al Conceyu con una considerable[62]

Sieglu XXI editar

 
Rotonda de la Venencia, tres la elevación de les víes del ferrocarril al so pasu ente la Barriada España y El Pelirón.

El sieglu empecipiar sol mandatu del alcalde Pedro Pacheco (Partíu Socialista d'Andalucía), qu'ocupa'l puestu dende les primeres eleiciones municipales de la democracia. Ente 2000 y 2002 realícense les obres d'elevación de les víes del ferrocarril al so pasu pela ciudá na zona norte y un pequeñu soterramientu na zona sur. D'esta forma esaníciase la barrera que supóníen les víes qu'hasta esi momentu dixebraben dellos barrios del restu de la ciudá.

Nes eleiciones municipales de 2003 produzse un empate ente'l PSOE con Pilar Sánchez a la cabeza y el Partíu Socialista d'Andalucía de Pacheco, mui cerca, con un conceyal menos, asítiase'l PP de Mª José García-Pelayo.[63] Efectúase entós un pactu de gobiernu ente PSA y PP, onde s'alcuerda partir l'alcaldía, dos años pa cada partíu. D'esta forma García-Pelayo ye nomada alcaldesa. En marzu de 2005, María José García-Pelayo, dos meses antes de dexar l'alcaldía a Pacheco, decide romper el pactu de gobiernu con él, alegando desllealtá. PSOE y PSA deciden realizar un nuevu pactu de gobiernu, onde esta vegada sería Pilar Sánchez l'alcaldesa mientres el restu de la llexislatura.

 
El Minotauru. Esta xigantesca escultura atópase empobinada escontra Creta. Representa a un minotauru vencíu tres la so llucha contra Teseo y fuxendo escontra Creta.

En xineru de 2007 inaugúrase la nueva circunvalación oeste de l'autovía A-4 al so pasu pela ciudá, nel mesmu mes terminar la primer fase d'ampliación del aeropuertu de Xerez. Nes eleiciones municipales de 2007, el PSOE llogra mayoría absoluta.[64] Tres la derrota eleutoral, Pedro Pacheco decide nun recoyer la so acta de conceyal. Al formar gobiernu, Pilar Sánchez crea trés nueves delegaciones amparándose na Llei de Grandes Ciudaes, estes son Distritu Sur, Distritu Norte y Distrito Granja-Delicies.[65]

Nos presupuestos xenerales del estáu pa 2008 comprometiéronse delles partíes qu'afecten de forma direuta a Xerez. La continuación de les reformes nel aeropuertu de Xerez traxo que la terminal doblara la so capacidá y la construcción d'un nuevu edificiu p'aparcar vehículos.[66] Entró en funcionamientu la estación de ferrocarril xunto al aeropuertu onde paran cercaníes, media distancies y AVE, siendo unu de los cuatro aeropuertos d'España, xunto col de Sevilla, Barcelona y l'aeropuertu priváu Don Quixote en Ciudá Real, onde van parar trenes d'esti tipu.[66][67][68] Tamién s'incluyeron presupuestos pa iguar el centru históricu[69] según el so comerciu, reconocíu como Centru Comercial Abiertu.[70]

El 27 de mayu de 2009 el Parllamentu d'Andalucía aprobó por unanimidá la declaración del conceyu baxu réxime d'organización de la llei 8/08 Ciudaes de gran población,[12] conocida como llei de grandes ciudaes andaluces.[13] Tocantes a actividá empresarial, abriéronse la Ciudá del Tresporte, el parque teunolóxicu agroindustrial y el centru d'investigación del Ranchu de la Mercé, del Institutu d'Investigación y Formación Agraria y Pesquera d'Andalucía (IFAPA)[71] (enantes yá usáu con fines formativos[72]).

Nel añu 2014, la ciudá de Xerez de la Frontera foi la Capital del Vinu Europeo, siendo escoyida como esta nel añu 2013. En 2015, Xerez foi designada la primer Capital Mundial del Motociclismu,[73] añu en que s'aprovecha pa celebrar delles competiciones tales como supermoto, trial, enduro o freestyle, según la construcción del Paséu de la Fama de Xerez.[74]

Dellos proyeutos atópense planiaos pal futuru, los más destacaos son la creación el polu aeronáuticu, la creación de la nueva Ciudá del Flamencu y posterior celebración del añu mundial del flamencu, l'allongamientu de l'autovía de circunvalación y el desdoble de la N-IV hasta Dos Hermanas y la llegada del AVE.

Xeografía editar

Allugamientu editar

 
Carretera comarcal nel Campu de Xerez.

Xerez de la Frontera atópase na contorna de la Campu de Xerez, qu'abarca los conceyos de Xerez de la Frontera y San José del Valle. El territoriu de la contorna correspuende al anterior términu municipal de la ciudá xerezana, antes de la disgregación de San José del Valle en 1995.

La contorna del Campu de Xerez ta cruciada pol ríu Guadalete. Amás, nel so territoriu atópense diverses güelgues, como les llagunes de Medina y de Torrox. Tamién s'atopen los Montes de Propiu de Xerez, englobados nel Parque Natural de Les Sufrerales. La so agricultura ye famosa mundialmente pola denominación d'orixe del so vinu, el xerez, cultiváu nel triángulu formáu ente Xerez de la Frontera, Sanlúcar de Barrameda y El Puerto de Santa María.

Xerez de la Frontera asitiar a 6 km d'El Puerto de Santa María, a 12 km del océanu Atlánticu y a 85 km del Estrechu de Xibraltar. La ciudá ye unu de los 6 conceyos que componen el Área metropolitana de la Badea de Cádiz-Xerez, una aglomeración urbana polinuclear formada polos conceyos de Cádiz, Chiclana de la Frontera, Xerez de la Frontera, Puerto Real, El Puerto de Santa María y San Fernando asitiada na Badea de Cádiz.

Conceyos estremeros con Xerez de la Frontera:

Noroeste: Sanlúcar de Barrameda Norte: Trebujena y El Cuervo de Sevilla Nordeste: Arcos de la Frontera
Oeste: Rota y Chipiona   Este: San José del Valle
Suroeste Puertu de Santa Maria Sur: Puerto Real Sureste: Paterna de Rivera

Clima editar

Xerez de la Frontera ta nuna zona de clima mediterraneu con influencies oceániques, carauterizáu por iviernos húmedos y templaos y branos secos y calorosos. La temperatura medio añal ye de 17,7 °C.[75] Los iviernos son nidios, xineru ye'l mes más fríu, con 15,9 °C/5,4 °C. Los branos son bien calorosos, agostu tien les medies más altes, con 33,1 °C/18,4 °C y tolos años superen los 38 °C en delles ocasiones.

Les precipitaciones tienen una media añal de 598 mm al añu, concentraes nos meses d'ochobre a abril, avientu ye'l mes más lluviosu, con 109 mm. Hai 54 díes d'agua al añu, 137 díes estenos, 2.966 hores de sol al añu, bien pocos díes de xelaes y nengunu neváu.

Más de 15 díes al añu superen los 40 °C y tien un clima con influencies oceániques, pero tamién bien secu y grebu. El so récor de temperatura máximo foi'l 16 d'agostu de 2010 con una máxima de 45 °C y el so récor mínima foi de -3 °C el 4 de febreru de 2011. Mientres l'iviernu rexistren delles xelaes mientres 13 o 14 díes al añu.

 
Climograma de Xerez de la Frontera (observatoriu del aeropuertu).
   Parámetros climáticos permediu de Xerez de la Frontera (1981-2010)  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 25.3 29.0 30.6 33.6 38.2 42.0 44.7 45.1 41.0 36.5 30.8 26.8 45.1
Temperatura máxima media (°C) 16.2 17.8 20.8 22.2 25.5 29.9 33.6 33.5 30.4 25.5 20.2 16.9 24.4
Temperatura media (°C) 10.7 12.1 14.6 16.0 19.0 22.9 25.9 26.1 23.7 19.6 14.9 12.0 18.1
Temperatura mínima media (°C) 5.2 6.4 8.3 9.8 12.5 15.9 18.1 18.7 17.0 13.7 9.5 7.1 11.9
Temperatura mínima absoluta (°C) −5.4 −5.0 −2.4 −2.0 5.0 7.0 9.8 10.5 7.0 2.8 −1.0 −5.4 −5.4
Precipitación total (mm) 78 56 37 49 30 9 1 2 27 72 96 109 570
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 6 6 5 6 4 1 0 0 2 6 7 8 53
Hores de sol 184 187 224 251 300 318 354 334 250 225 184 158 2965
Humedá relativa (%) 77 73 67 64 60 56 52 55 61 69 75 79 66
Fonte: Axencia Estatal de Meteoroloxía[76]
Observatoriu del Aeropuertu de Xerez
1971-2000 ene feb mar abr may jun jul ago sep oct nov dic TOTAL
Temp. media (°C) 10,7 12,0 14,0 15,4 18,4 22,0 25,5 25,7 23,5 19,1 14,7 11,9 17,7
Temp. máxima (°C) 15,9 17,5 20,2 21,5 24,6 28,8 33,0 33,1 30,2 25,0 20,1 16,8 23,9
Temp. mínima (°C) 5,4 6,6 7,7 9,4 12,1 15,3 18,0 18,4 16,8 13,3 9,2 7,1 11,6
Precipitaciones (mm) 89 60 42 54 37 13 2 6 22 67 86 109 598

Demografía editar

Población editar

Según los datos oficiales del Padrón Municipal d'Habitantes de Xerez, a día 1 de xineru de 2016 el conceyu de Xerez de la Frontera cuntaba con 212.830 habitantes lo que lo convierte nel más pobláu de la provincia de Cádiz, el quintu d'Andalucía (percima de cuatro de los ocho capitales provinciales), la 9ª área metropolitana d'España percima de 34 de les 52 capitales de provincia, y el novenu si esaniciamos les capitales provinciales.[77][78]

El conceyu cunta a 2016 con 104.197 homes y 108.633 muyeres, de los cualos, en 2014, un 22,85 % de la población del total yera menor de 20 años y un 14,38 % mayor de 65.[79] Amás la ciudá ye la que tien más nacencies de la provincia (2.170), casi doblando a la segunda, Alxecires (1.317), y casi triplicando a la capital provincial (845). Nos últimos años la ciudá tuvo medríes poblacionales que raspien o superen los 3.000 habitantes añales, esto representa una medría añal de la población d'ente un 1,5 % y un 2 % y ente'l 21 y el 26 % del total de la medría de población de la provincia.[80][77]

Pirámide de población (2016)
% Homes Edá Muyeres %
0,51
 
85+
 
1,14
0,83
 
80-84
 
1,41
1,16
 
75-79
 
1,68
1,73
 
70-74
 
2,08
2,07
 
65-69
 
2,35
2,55
 
60-64
 
2,74
3,24
 
55-59
 
3,40
3,73
 
50-54
 
3,89
4,02
 
45-49
 
4,17
4,38
 
40-44
 
4,32
4,05
 
35-39
 
4,18
3,32
 
30-34
 
3,36
2,88
 
25-29
 
2,81
2,75
 
20-24
 
2,58
2,76
 
15-19
 
2,50
3,16
 
10-14
 
2,92
3,17
 
5-9
 
3,07
2,65
 
0-4
 
2,45


Evolución de la población de Xerez de la Frontera dende 1842
Fonte: INE[81]

Población clasificada por tramu d'edá y sexu (2016)

Edá Homes Muyeres Total Ratio H/M
0-5 5.648 5.213 10.861 1,08
5-10 6.742 6.524 13.266 1,03
10-15 6.718 6.221 12.939 1,08
15-20 5.877 5.322 11.199 1,10
20-24 5.843 5.487 11.330 1,06
25-29 6.138 5.981 12.119 1,03
30-34 7.058 7.155 14.213 0,99
35-39 8.617 8.889 17.506 0,97
40-44 9.328 9.193 18.521 1,01
45-49 8.554 8.868 17.422 0,96
50-54 7.939 8.269 16.208 0,96
55-59 6.895 7.238 14.133 0,95
60-64 5.423 5.840 11.263 0,93
65-69 4.395 5.011 9.406 0,88
70-74 3.690 4.421 8.111 0,83
75-79 2.476 3.584 6.060 0,69
80-84 1.777 3.000 4.777 0,59
85-Más 1.079 2.417 3.496 0,45
TOTAL 104.197 108.633 212.830 0,96

Distribución poblacional editar

 
Planu esquemáticu de la ciudá de Xerez, onde pueden reparase la situación de les sos pedaníes y barriaes rurales más próximes.

El términu municipal de Xerez de la Frontera ye, con 1.188,14 km², el segundu n'estensión d'Andalucía.[10] Esto favoreció l'apaición d'asentamientos y nucleos poblacionales, separaos del centru urbanu principal, na denomada zona rural. El términu municipal ta compuestu per una ciudá, siete pedaníes y 16 barriaes rurales, que faen un total de 24 centros urbanos.

El 89,25% del total de la población atópase empadronaos na ciudá,[82] la zona rural foi perdiendo pasu ente pasu importancia hasta algamar un 10,75% del total de ciudadanos. Si descontamos los centros urbanos anexos a Xerez (Guadalcacín, Estella del Marqués y El Portal), por ser parte de la crecedera urbana natural de la ciudá y tar la so economía progresivamente menos centrada nel sector primariu, el total d'empadronaos na zona rural ye del 7,09%.[82]

Dalgunos d'estos nucleos rurales tán siendo fagocitados pola urbe principal na actualidá, en dellos casos los centros urbanos atópense anexos o a menos de 50 m de distancia. Otros sicasí atópense a más de 30 km del centru históricu que, per otra parte, haise despoblado nos últimos años[83]

Tolos nucleos poblacionales tán coneutaos cola ciudá per mediu d'autobuses, urbanos o interurbanos.

La rellación de nucleos poblacionales del términu municipal de Xerez ye la siguiente:

Nucleu poblacional Tipu Población 2015 Situación respeuto centro ciudá
Alcornocalejos Barriada rural 62 hab. 34 km Esti
Baldío de Gallardo Barriada rural 31 hab. 16 km sureste
Cuartiyos Barriada rural 973 hab. 11 km Esti
Cañada del Lleón Barriada Rural 125 hab. 8 km sureste
Casablanca Barriada Rural 13 hab.
El Mueyo Barriada rural 131 hab. 16 km sureste
Dehesilla del Algar Barriada rural 6 hab. 50 km Esti
El Portal Barriada rural 541 hab. 6 km Sur
Estella del Marqués Pedanía 1.628 hab. 5,5 km Esti
El Tornu Pedanía 1.284 hab. 20 km Esti
Fonte del Rei Barriada Rural 3 hab. 25 km sureste
Gibalbín Barriada rural 645 hab. 30 km nordés
Guadalcacín Pedanía 5.255 hab. 5 km noreste
Xerez de la Frontera (Xerez urbanu) Ciudá 190.000 hab.
La Barca de la Florida Pedanía 4.150 hab. 20 km Esti
La Curtia Barriada rural 3,8 km Sur
La Ina Barriada rural 742 hab. 10 km sureste
Les Pachecas Barriada rural 42 hab. 8 km sureste
Les Tables Barriada Rural 151 hab. 6 km Oeste
Polila y Añina Barriada Rural 127 hab. 6 km Oeste
Lomopardo Barriada rural 326 hab. 5 km sureste
Los Albarizones Barriada rural 420 hab. 3,5 km sureste
Los Isletes Barriada rural 7 hab. 30,5 km sureste
Los Repastaderos Barriada rural 867 hab. 9 km sureste
Macharnudo Alto Barriada rural 84 hab.
Majarromaque Barriada rural 665 hab. 26 km Esti
Meses d'Estil Barriada rural 426 hab. 11 km Esti
Meses de Santa Rosa Barriada rural 300 hab. 5 km Norte
Nueva Jarilla Pedanía 1.545 hab. 15 km nordés
Ponte de La Guareña Barriada Rural 296 hab. 16 km Esti
Rajamancera Barriada Rural 125 hab. 8 km sureste
San Isidro del Guadalete Pedanía 586 hab. 15 km sureste
Sierra de San Cristóbal Barriada Rural 21 hab. 6 km Sur
Solete Alto Barriada Rural 53 hab. 2 km Sur
Torrecera Pedanía 1.298 hab. 20 km sureste
Torremelgarejo Barriada rural 390 hab. 10 km Esti

Amás esisten otros nucleos menores como:[84]

Nota: San José del Valle algamó la so independencia de Xerez de la Frontera en 1995 al traviés del Decretu 82/1995, de 28 de marzu.

Inmigración editar

Xerez a 2014 cuntaba con un total de 4.735 estranxeros, lo que supón una tasa d'inmigración del 2,23%, onde'l mayor grupu componer residentes provenientes de Marruecos (13,5% del total)[85]

Población Inmigrante en Xerez (2011)[86]
País /Zona
Homes
Muyeres
Total
% Pobl.
  Xunión Europea
929
913
1842
0,87%
  Alemaña
109
107
216
0,10%
  Portugal
60
61
121
0,06%
  Francia
103
124
227
0,11%
  Italia
124
95
219
0,10%
  Reinu Xuníu
193
135
328
0,15%
  Rumanía
196
227
423
0,20%
EUROPA NON XE
71
187
258
0,12%
  Rusia
7
61
68
0,03%
  Ucraína
29
91
120
0,06%
ÁFRICA
608
380
988
0,46%
  Marruecos
335
244
579
0,27%
AMÉRICA
841
1344
2185
1,03%
  Arxentina
67
92
159
0,07%
  Bolivia
225
396
621
0,29%
  Colombia
116
196
312
0,15%
  Ecuador
57
73
130
0,06%
  Perú
38
49
87
0,04%
ASIA
165
160
325
0,15%
  China
126
112
238
0,11%
OTROS
2
0
2
0,001%
TOTAL
2606
2975
5581
2,62%

Cultura y sociedá xerezana editar

Dende'l sieglu XVII, dómina na que'l sherry faise popularmente famosu per tol mundu, compañíes britániques empiecen a asitiase na ciudá de Xerez: Garvey, González Byass, Williams & Humbert, etc, según otros españoles, como los Domecq. De magar, los llazos británicos cola ciudá andaluza fueron constantes. Grandes families terratenientes y llatifundistes, son propietaries de grandes estensiones de terrén por tola campu. Estes families, formaes por un estensu llinaxe, crucien llexítimos con bastardos, calteniendo la nobleza del apellíu casando a primos segundos, terceros y cuartos, de manera casi feudal.[87][88]

El términu municipal de Xerez foi, hasta la secesión de San José del Valle, el más estensu de toa Andalucía y a día de güei sigue siendo'l sestu d'España. Esto, marcáu col clima y suelu del campu xerezano, anició la proliferación d'una consolidada industria vinícola convirtiendo a Xerez nuna de les ciudaes más llatifundistes de la rexón.[88] A lo llargo del términu municipal de Xerez persiste la figura del señoritu xerezanu, una clase social fondiada en sieglos pasaos, de maneres y modales aristocráticos y d'usu de spanglish.[87] La revolución burguesa nun cuayó na ciudá, quedando consolidada la cultura del terrateniente, lo que determinó'l futuru de la ciudá. Cola apaición de los nuevos empresarios y capitalistes, caltiénse la cultura del señoritismu, relixosa, monárquica y conservadora. La crisis bodeguera de los 90, acabó con gran parte d'esta cultura, quedando anguaño pequeñes brigueres de lo que la clase señorial xerezana foi.[88]

Otru aspeutu carauterísticu de la sociedá xerezana ye la integración de los xitanos.[89] Los primeros xitanos apaecen en Xerez de la Frontera sobre mediaos del sieglu XV y, bien llueu, son bien acoyíos pola sociedá xerezana, especialmente pola nobleza y los terratenientes, que los empleguen nos llabores agrícoles de los sos campos, amás de dedicase a trabayos de fragua.

El bon tratu espacháu de siempre en Xerez a los xitanos, magar les reales pragmátiques en contra de los mesmos, según l'exemplar y bon comportamientu per parte de los que s'establecen a vivir nesta ciudá de forma definitiva faen que llueu s'estableza una amistosa rellación ente la población xitana y los castellanos vieyos, los xerezanos autóctonos, ensin qu'enxamás se diera la circunstancia, en cinco siglos llargos, d'un solu choque racial ente dambes comunidaes.[ensin referencies]

Organización políticu-alministrativa editar

Gobiernu municipal editar

 
Parto d'escaños tres les eleiciones municipales de 2015

La ciudá de Xerez ta gobernada pol Conceyu de Xerez, que los sos representantes, al igual qu'en restu de conceyos d'España, escuéyense cada cuatro años per sufraxu universal de tolos ciudadanos mayores de 18 años d'edá. L'órganu ta presidíu pol Alcalde/sa de Xerez que, tres les eleiciones municipales de 2015, ye Mamen Sánchez Díaz del PSOE.

  • Alcalde/sa: Mamen Sánchez Díaz
  • Teniente d'alcalde: Laura Álvarez
  • Teniente d'alcalde: Francisco Camas
  • Teniente d'alcalde: Santiago Galván
  • Teniente d'alcalde: José Antonio Díaz
  • Teniente d'alcalde: Carmen Collada
  • Delegáu/a: Isabel Armario

Distritos editar

En 2007, la ciudá de Xerez, amparándose na Llei de Grandes Ciudaes,[90] estremóse alministrativamente en trés grandes distritos, que de la mesma se subdividíen en barrios. Cada unu de los distritos taba alministráu por un delegáu especial d'Alcaldesa pa dichu distritu, ensin qu'esistiera pel momento una Xunta Municipal del Distritu, encabezáu por un Delegáu de Distritu, con competencies centraes na canalización de la participación ciudadana nos mesmos.

En mayu de 2007 llevar a cabu la división alministrativa estructurando la ciudá nos siguientes trés grandes distritos, dexando'l centru históricu y a la zona rural al marxe, que dependendiendo del conceyu direutamente y de la Delegación del Mediu Rural respeutivamente. Los distritos yeren el Distritu Norte, qu'entendía la zona norte y oeste de la ciudá[91] el Distritu Sur, qu'entendía la zona sur de la ciudá[92] y el Distrito Granja-Delicies, qu'entendía la zona este de la ciudá.[93]

Por cuenta de l'amplitú de los distritos, pidióse dende delles asociaciones de ciudadanos que s'amplíe'l númberu d'ellos, tomando una población más pequeña y homoxénea ente los sos vecinos.[94] El 8 de setiembre de 2009 anuncióse la creación del Distritu Centro y la separación de los Distritos Granxa y Delicies.[95]

El 26 d'agostu de 2011, el nuevu Gobiernu municipal plantegó una nueva división en siete distritos. La so aprobación final riquió de tres etapes: asamblees informatives, periodu d'allegamientos y redaición de propuesta definitiva, entrando a valir en xineru de 2012. Los distritos actuales son los siguientes:

Númberu Distritu Barrios Población Estensión Densidá (hab/km²)
1
Distritu Norte
24
25.817 12 km² 2.151,42
2
Distritu Oeste
20
28.867 6,98 km² 4.135,67
3
Distritu Centro
32
34.190 2,9 km² 11.789,66
4
Distritu Sur
25
32.679 11,55 km² 2.829,35
5
Distritu La Granxa
19
30.765 4,57 km² 6.731,95
6
Distritu Les Delicies
35
38.598 6,71 km² 5.752,30
7
Distritu Rural
26
7.270 1.143,52 km² 6,36

Pedaníes editar

El términu municipal de Xerez, encuadráu na Campu de Xerez, por cuenta de la so gran estensión cunta con delles pedaníes, esto ye, pueblos dientro'l so conceyu. Estes pedaníes tienen los sos gobiernos y alcaldes pedáneos, anque dependen direutamente del gobiernu municipal de Xerez. Nes últimes décades la población d'estos nucleos baxó pasu ente pasu.[96]

Dalgunes de les pedaníes, como Guadalcacín o Estella del Marqués, tán asitiaes a tan solo unos metros del nucleu urbanu de Xerez. Otres sicasí, como Torrecera o La Barca de la Florida, que s'atopen dambes a 20 km de Xerez, atópase en procesu de segregación pa independizase como conceyos independientes de Xerez, como yá fixo San José del Valle en 1995.

Pedaníes de Xerez de la Frontera
1ᵘ   Guadalcacín 5.500 hab. 0 km
2ᵘ   La Barca de la Florida * 4.353 hab. 20 km
3ᵘ   Estella del Marqués 1.650 hab. 1 km
4ᵘ   Nueva Jarilla 1.600 hab. 15 km
5ᵘ   El Tornu 1.300 hab. 20 km
6ᵘ   Torrecera * 1.280 hab. 20 km
7ᵘ   San Isidro del Guadalete 650 hab. 15 km

Economía editar

 
Mercáu Central de Abastos.
 
Comercios pela cai Porvera
 
Bodegues Garvey

Xerez foi tradicionalmente una ciudá centrada na industria vinícola, con esportaciones del Xerez-Xérez-Sherry a tol mundu. Por cuenta de nun cuntar cola estructura social de funcionariado que sí esfruten otres ciudaes, Xerez basó la so economía na industria. Amás de la producción y comercialización de vinu, tamién se cultiven frutes, ceberes y hortolices y críase ganáu vacuno y equino, siendo'l so Mercáu Central de Abastos referencia na contorna.

Tres la crisis bodeguera a empiezos de los 90, la ciudá buscó diversificar la industria. Un sector económicu fomentáu con ésitu ye'l turismu, por cuenta de la fuerte identidá de les señes de la ciudá (vinu/brandy, flamencu y caballos), el curiosu de los festexos y al importante patrimoniu históricu que tien, amás d'eventos como'l Mundial de Motociclismu.[97]

De forma paralela, otres aiciones empobinar al allugamientu de la ciudá como centru loxísticu en Andalucía occidental, con grandes superficies y naves de distribución, buscando les sinergias ente'l ferrocarril, l'aeropuertu y los puertos cercanos o'l Parque Teunolóxicu Agroindustrial de Xerez, nel que se ta entornando la Universidá de Cádiz al traviés del Campus de Xerez. Tamién s'intenta promover la cultura entamadora[98] por aciu instituciones como la Cámara de Comerciu de Xerez,[99] y esisten esperiencies en moneda complementaria[100]

Indicadores d'empléu editar

La ciudá cuntaba a 1 de payares de 2016 con 31 257 paraos, lo que supón un 36,39 % de paru, convirtiéndose na segunda ciudá con más desemplegu d'Andalucía, por detrás de Sanlúcar de Barrameda (37,69 %) y la tercer ciudá d'España, liderada por Ceuta (38,70 %).[101]

Añu Nº de paraos[102] Tasa de paru
2005
16 647
20,99 %
2006
17 000
20,76 %
2007
18 485
21,96 %
2008
25 037
29,13 %
2009
28 559
32,49 %
2010
29 974
33,64 %
2011
32 331
35,97 %
2012
35 235
39,90 %
2013
34 973
40,40 %
2014
33 907
38,95 %
2015
32 929
37,95 %
2016
31 257
36,26 %

Delda pública editar

En tiempos recién Xerez algamó delles vegaes los titulares de medios de prensa nacionales por causa de les alarmantes proporciones del so déficit municipal, qu'ente 2011 y 2014 aumentó n'otros 428 millones d'euros, siendo estadísticamente el conceyu español que más engrosó esti capítulu.[103]

Ye una de les 110 Alministraciones locales interveníes pol Ministeriu de Facienda pola so afuega económica, una y bones la delda del Conceyu de Xerez y les sos empreses algamaba en 2015 los 999 millones d'euros.[104]

Educación editar

La educación en Xerez tuvo una dómina dorada nel Xerez del sieglu XIX, fundándose escueles y llegando a pagar sueldos mayores que na capital del país, Madrid.[105]

Enseñanza obligatoria editar

El términu municipal de Xerez cunta con 74 centros d'enseñanza básica, 41 centros d'enseñanza secundaria, 12 centros d'educación d'adultos y 10 biblioteques públiques.[106] Ente elles destaca la Biblioteca-Archivo municipal, que caltién privilexos y actes capitulares de los sieglos XIII al XV,[107] un fondu notarial dende'l sieglu XIV[108] según otros archivos.[109] Tocantes a formación reglada'l Institutu Padre Luis Coloma, primero de la provincia, con más de 175 años d'historia[110]

Universidá editar

 
Campus de Xerez, vista trasera

No referente a enseñanza cimera, cuenta cola so mesmu campus universitariu, perteneciente a la universidá de la provincia, la Universidá de Cádiz. Ta especializaos n'estudios de la caña sociu-política. Los centros que lu conformen tán asitiaos nel conocíu popularmente como Campus de l'Asunción, y éstos son:

  • Facultá de Ciencies Sociales y de la Comunicación
  • Facultá de Derechu
  • Facultá d'Enfermería y Fisioterapia

Hasta'l cursu 2011/12 cuntó con un centru adscritu[111] allugáu na antigua Facultá de Derechu: Escuela Universitaria de Rellaciones Llaborales

Otros recursos editar

Na ciudá tamién s'atopa un centru perteneciente a la Escuela Oficial d'Idiomes,[112][113] un centenariu centru de la Escuela d'Arte[114] (qu'inclúi la Escuela d'Artes Plástiques[115]) y una Unidá d'Atención ya Información al Alumnu de la Universidá Nacional d'Educación a Distancia (UNED) pionera n'España.[116]

Mientres 20 años funcionó'l centru de Formación Profesional de San Juan de Dios, referente na formación de paraos (principalmente por aciu cursos de "Formación Profesional Ocupacional"), pero en 2017 la Xunta d'Andalucía cerrar tres una mala xestión.[117]

Tamién s'inclúin gran cantidá de centros d'educación primaria y secundaria, dalgunos d'ellos ente los meyores d'España.[118]

Dende 1985 esiste un Centru del Profesoráu (CEP), que la so llabor foi reconocida col Premiu Especial Ciudá de Xerez 2017.[119]

Amás de la educación académica, esisten escueles municipales d'equitación,[120] tauromaquia[121][122] y educación vial[123] ente otres.

Turismu editar

En Xerez podemos destacar los siguientes curiosos turísticos:[124]

Arquiteutura histórica editar

Na estructura urbana de Xerez podemos estremar claramente una crecedera cuidada, onde s'identifica'l cascu antiguu de fisonomía andalusí y l'enanche, que sigue una planificación urbanística más ellaborada.

Monumentos relixosos editar

Ente los monumentos relixosos destaquen ilesies y monesterios (dalgunos inda de clausura[125]). Sicasí, la qu'una vegada fuera denomada "Ciudá de los conventos" ta perdiendo congregaciones de manera continua[126] dexando a la lluz, n'ocasiones, xacimientos arqueolóxicos de gran antigüedá[127]

 
Vista noctura de la catedral, onde s'atopa La nuesa Señora del Socorru, co-patrona de la ciudá.
 
Interior de la Ilesia de San Miguel
 
Monesteriu de la Cartuxa.
 
Palaciu de Bertemati.
 
Puerta del Regueru.
 
Antiguu conventu de les Sierves de María.

Palacios y cases señoriales editar

La ciudá cunta con un ricu patrimoniu palaciegu que, sicasí, en munchos casos nun recibe'l cuidu fayadizu[140]

Museos editar

 
Interior del Muséu de relós
 
Muséu Arqueolóxicu de Xerez, na Plaza del Mercáu

Otros monumentos editar

 
Zoolóxicu de Xerez

Principales bodegues editar

 
Bodegues Real Ayalga del Grupo Estévez

El vinu foi una pieza clave na historia y l'economía de Xerez, y tamién dexó la so señal na ciudá con gran cantidá de Bodegues de gran valor arquiteutónicu:

Igualmente, apocayá tán apaeciendo nueves bodegues que desenvuelven vinos tintos de gran calidá so la denominación Vinos de la tierra de Cádiz. Hai que tener en cuenta que dende tiempos inmemoriales hasta'l sieglu XVIII el vinu que se faía na contorna yera d'esti tipu[169]

Otres infraestructures editar

 
IFECA
 
Plaza de toros

Cultura editar

Fiestes populares editar

En Xerez celebren les Fiestes de la Vendimia, el Festival de Flamencu, la Selmana Santa y la conocida Feria del Caballu. En Xerez tien llugar añalmente'l Gran Premiu d'España de Motociclismu, que suel ser una de les primeres pruebes del Mundial de Motociclismu.[181]

 
Pisa de la Uva mientres la Fiesta de la Vendimia
  • Les Fiestes de la Vendimia celebrar dende 1948 (siendo de les más antigües d'España).[182] Nelles realiza la primer pisada de la uva, suel celebrase nos primeros quince díes de setiembre. Amás, mientres unos dos selmanes ufiértense actos culturales de les más variaes temátiques, muestres internacionales de títeres, representaciones teatrales, actuaciones flamenques, etc. Cada añu ye distintu al anterior, y nun suel tener fixu nin el tipu d'espectáculu que s'ufierta nin siquier el so nome (pos mientres dellos años llamóse Fiesta de Seronda);[183] va unos años ufiertáronse exhibiciones de cetrería, carreres de caballos en plenu centru históricu, etc. Al contrariu del restu de fiestes de la ciudá que suel buscar la visita del foranu, esta suel tar pensada pal esfrute del autóctonu.[184] En 2015 fueron declaraes fiestes d'Interés Turísticu d'Andalucía.[185]
 
Grupu de persones celebrando una zambombu.
  • La Navidá suelse celebrar con zambombos que tradicionalmente celebrar nos patios de vecinos, peñes y, sobremanera, nos barrios flamencos de la ciudá (Santiago y San Miguel).[186] Les coples, de normal villancicos, suélense pasar d'una xeneración a otra al traviés de medios ensin escribir, anque nos últimos tiempos y cola irrupción de les nueves teunoloxíes de la información esto camudó notablemente, inclusive se recuperen coples perdíes nos tiempos o se crean nueves.[187] De fechu foi declarada Bien d'interés Cultural Inmaterial[188] Tamién esiste una llarga tradición de belenes públicos.[189]
 
Hermandá de la Vera-Cruz, Selmana Santa en Xerez.
  • La Selmana Santa ye una de les más grandes d'Andalucía, con un total de 42 procesiones, con una media de seis diaries. Suel ser frecuente que se-yos canten saetas a les imáxenes nes cais de la ciudá, sobremanera a les que tienen un venceyu más estrechu colos barrios flamencos. Esta vese complementada con otres muestres públiques del sentimientu cofrade, como la Procesión Magna nel añu 2000 o'l Vía Lucis de 2013[190]
  • El Festival de Flamencu de Xerez ta consideráu como'l meyor del mundu per dellos medios de comunicación, ente ellos la prestixosa revista dixital flamencu.com. En 2007 el festival celebró la so XI edición, a la qu'allegaron 31.700 asistentes (una medría del 15% respectu al añu anterior y un 40% respectu al 2004). Celebrar en total 140 actuaciones (un 9,8% más que l'añu anterior) y 36 cursos de flamencu. Al festival allegaron un total de 32 nacionalidaes distintes, de los cualos destaquen xaponeses (17,18%), alemanes (12,51%) y estauxunidenses (9,9%). El festival foi motivu por que a Xerez moviérense 120 medios de tol mundu.
  • El Gran Premiu d'España de Motociclismu suel ser una de les primeres pruebes del Mundial de Motociclismu, y ye al que más espectadores allega. Por tener una entrada tan multitudinaria, tien muncha repercusión dientro del mundu del motor y ye unu de los que más deseyen ganar los pilotos. En 2007 el Circuitu de Xerez llogra'l récor absolutu d'asistencia a un espectáculu deportivu n'España con 134.138 persones. A la ciudá, y contornes vecines, allegaron 246.000 turistes (un 11,7 % más que l'añu anterior) que gastaron 47,4 millones d'euros (un 2,4 % más que l'añu anterior).
 
Paséu Principal de la Feria del Caballu
  • La Feria del Caballu, tamién conocida como Feria de Mayu, o a cencielles Feria de Xerez, ta declarada d'interés turísticu internacional pola Secretaría d'Estáu de Turismu y Comerciu, perteneciente al Ministeriu d'Industria, Turismu y Comerciu d'España. Nos años noventa, y dada la proliferación de casetes privaes nes feries d'Andalucía, Pedro Pacheco tomó la iniciativa de prohibir que nun se dexara entrar en cualquier caseta al públicu xeneral (sacante un únicu día de feria que se denomina día del sociu y que cada caseta fixa según convénga-y). Esta apertura fomentó que sían multitudinaries les visites a la feria y favoreció delles ampliaciones del recintu ferial. Tou esto fizo que sía una de les feries más grandes y visitaes d'Andalucía.[191]
  • Corpus Christi: en xunu conmemora esta fiesta.[192]

Gastronomía editar

Más que polos platos, la so gastronomía carauterizar pola cultura de tapes. Platos típicos de la gastronomía de Xerez de La Frontera son los chicharrones, el pucheru, la cola de toru, el ayu caliente, reñones al xerez, gazpachu andaluz, berza xerezana, tagarninas[196] y alcauciles al xerez. Xerez ye'l llugar d'excelencia de los finos, amontillados, goliosos y mostios (esti postreru solu en temporada). Tocantes a postres, ye'l trubiecu del tocín de cielu, que se produz dende'l sieglu XIV.[197] La so gastronomía recibió ya integró munches influencies.

Vinu editar

 
Bodega de la ciudá
 
Tabanco tradicional de la ciudá

La historia y desenvolvimientu de la ciudá de Xerez (incluyida la so arquiteutura[198]) tuvieron históricamente amestaes a la industria vitivinícola.

Les primeres vides fueron traíes polos fenicios a la parte de Xerez en redol al 1100 e. C. Ellaborábase un vinu bien imperfecto, que se cocía por que nun s'estropiara col tresporte. Tenía una graduación bien alta. Nel añu 138 e. C. Escipión Emiliano pacifica la rexón y empieza a esportar productos a Roma: vinu, aceite d'oliva y garum (una pasta de pexe paecida al escabeche).

En 711, empieza la dominación árabe d'España, pero sigue consumiéndose vinu magar la prohibición del Corán. En 966, Almanzor, visir del califa Alhaken II, decide arrincar les vides, pero los xerezanos convencen al califa de que les uves pases dan enerxía a los soldaos, y consíguese caltener un terciu de les vides.

En 1264, con reconquistar de Xerez por Alfonsu X El Sabiu, estiéndese'l consumu de vinu. Los cristianos bebíen vinu y comíen gochu pa estremase de los musulmanes. Inclusive lo daben a beber a los caballos antes de les batalles. Yá entós, nel sieglu XII, unviábase'l vinu a Inglaterra, onde s'empezar a conocer pol nome árabe de la ciudá, "Sherish", orixe de la pallabra “sherry”.

 
Cómo coyer un catavino para nun calecer el vinu cola mano.

Nel sieglu XV y XVI, el vinu de Xerez convertir nuna fonte de riqueza pa la rexón, ye protexíu pol Rei y espórtase a Inglaterra, Francia y los Países Baxos. Como exemplu, en tolos barcos que diben a América, acutábase un terciu de la carga pal vinu.

En 1587 Martin Frobisher, de la flota de Francis Drake, atacó Cádiz y Xerez, llevándose 3.000 botes d'estos vinos. Esti botín punxo de moda'l xerez na corte inglesa.[199]

A partir de 1682, tres dellos intentos violentos, los ingleses deciden traer el vinu pacíficamente, y empresarios ingleses establecer en Xerez, fundando bodegues como: Garvey, Duff-Gordon, Wisdom & Warter, Osborne. Tres ellos vinieron los capitales españoles repatriaos tres la independencia de les colonies (González, Marqués de Misa) según los franceses Domecq[200] o Lacave.

La Denominación d'Orixe Xerez-Xérès-Sherry crear en 1935 (siendo la primera d'España), y ayudó a popularizar los vinos pola xeografía española mientres la dictadura.[201]

Sicasí, a finales de los años 1980 el sector careció una aguda crisis, debíu principalmente al amenorgamientu de la demanda nacional, magar siguir siendo un vinu mundialmente conocíu. Dicha crisis afectó a la economía de la ciudá, que buscó diversificar el so texíu industrial.

A empiezos del s. XXI producióse un resurdimientu del tabanco como llugar d'ociu y prueba de vinu.

Rellacionaos cola producción del xerez ta'l brandy de Xerez y el vinagre de Xerez, dambos protexíos pola denominación d'orixe. Según la raza de perru Ratoneru bodegueru andaluz.

En 2014 foi "Ciudá Europea del Vinu", nomada por Recevin (Rede de Ciudaes Europees del Vinu)[202]

Música editar

 
Moraito Chicu

Nel campu de la música popular xerezana, son carauterístiques les zambombos,[203] xuntes bien animaes y allegaes que se celebren en redol a la nuechebona, nes que ye imprescindible'l cantar de villancicos navidiegos (de normal aflamencados por bulerías). Especialmente carauterísticos son los repetitivos "romances pascuales". Igualmente, el flamencu y la cultura popular suelen trescalar les celebraciones navidiegues.[204]

Nel ámbitu de la música culta o académica, esisten delles obres que'l so títulu alude a Xerez. La oncena pieza de la Suite Iberia (1905-1908) d'Isaac Albéniz titúlase Xerez. De 1928 son los apuntes sinfónicos Campos xerezanos de Germán Álvarez Beigbeder. Y más recién la Danza de los Corceles de Luis Cobos.

Artistes xerezanos conocíos son el compositor Manuel Alejandro, David DeMaría, el grupu Los Delinqüentes, el tenor Ismael Jordi, José Mercé, Jesús Méndez, María Carrasco o la cantante de rap La Mala Rodríguez, y los talentosos guitarristes flamencos Manuel Valencia, Menuito y Miguel Saláu.

Tocantes a la ufierta musical, el Teatru Villamarta ye un importante teatru llíricu d'Andalucía.

Anguaño en Xerez esisten dos bandes de música: la Banda Municipal de Xerez y la Banda de Música Acordes de Xerez. Tamién hai una orquesta, la Nueva Orquesta de Xerez "Beigbeder".[205] Según diverses agrupaciones musicales, dalgunes como 'La Sentencia' con más de trenta años d'historia.[206]

Flamencu editar

 
Tablao flamencu con María José Santiago

Na xeografía del cante flamencu Xerez considérase la trubiecu del arte, destacando la bulería, xunto col tangu, la seguiriya y la soleá. Esa afición notar nel eleváu númberu d'actividaes y peñes flamenques, 16 na actualidá[207] La más antigua d'elles, la Peña Flamenca Les Peñerines data de 1969, siendo la tercera d'España.[208]

Ente los artistes fundamentales del flamencu en Xerez atópense diverses families d'orixe xitanu, destaquen individualmente Lola Flores, Manuel Torre, Terremoto de Xerez, Tío Borrico, La Paquera de Xerez, Agujetas, Manuel Morao, Sernita de Xerez, Parrilla de Jerez, José Mercé y Moraíto.

En Xerez (nel Palaciu Pemartín) anicia la Cátedra de Flamencoloxía y Estudios Folclóricos Andaluces del Centru Andaluz de Flamencu[209] (que sufrió cambeos organizativos apocayá[210]) y proyéctase la construcción de la Ciudá del Flamencu,[211] que la so Nave del Aceite va tar disponible en curtiu[212]

En 2013 celebróse "Xerez 2013. Añu del Flamencu", cola collaboración del gobiernu central y la Xunta d'Andalucía.[213]

En 2017 convócase'l Premiu Internacional d'Investigación del Flamencu Ciudá de Xerez, qu'aspira a convertise nel referente mundial científicu sobre esti arte[214]

El caballu editar

 
Exhibición de caballu cartuxanu

El caballu xugó un papel clave na historia de Xerez. Dende los tiempos de los fenicios, (s. IV e.C.) yá había testimonios escritos por historiadores griegos sobre l'especial curiáu que se-y daben a los caballos na zona. El primer encruz de caballos que se dio en Xerez data de los tiempos de la conquista musulmana, cuando estos cruciaron los sos caballos árabes, conocíos como Pura Sangre Árabe, col caballu local, dando como resultáu'l famosu caballu árabe español, conocíu popularmente como Pura Sangre Español o caballu andaluz.[215] Nel s. XV los monxos de la Cartuxa de Xerez de la Frontera Cartuxa de Xerez llevaron a cabu un nuevu encruz.[216] Esta vegada los cartuxos cruciaron el caballu hispanoárabe con unu d'orixe alemán, dando llugar a la famosa raza cartuxana, o caballu xerezanu, que perduró hasta los nuesos díes.[217]

Igualmente, tamién tuvo gran importancia'l deporte del polu, que cuntó con un club en 1870 (un añu dempués d'inventase'l deporte)[218] y el jockey.[219] Cuenta con diverses infraestructures rellacionaes cola so crianza y esplotación. Asina mesmu, ta desenvolviéndose una incipiente industria de turismu equín.[220]Xerez foi sede de los xuegos ecuestres mundiales de 2002.[221]

Foi escoyida "Ciudá Europea del Caballu 2018" na Asamblea Xeneral de la Rede de Ciudaes Europees del Caballu (Euru Equus)"[222]

Dellos complexos ya instalaciones hípiques de la ciudá son:

Otres instituciones editar

 
Conservatoriu

Relixón editar

 
Selmana Santa

La relixón con más prauticantes en Xerez ye, a semeyanza del restu d'España, el cristianismu católicu. Esisten numberosos templos y llugares sagraos propios pal cultu d'esta relixón na ciudá. Sicasí, na ciudá esisten diversos templos non católicos, como mezquites y ilesies evanxéliques. El campusantu municipal de Xerez tien instalaciones pal enterramientu pol ritu islámicu.[232][233]

Xerez tien gran autonomía na so alministración eclesiástica n'Andalucía, siendo la única ciudá non capital de provincia, xunto a Guadix, que ye sede episcopal d'una Diócesis Católica. La Diócesis, denomada Asidonia-Xerez n'honor a l'antigua diócesis de la provincia árabe de Saris,[234] toma la franxa norte de la provincia de Cádiz, tomando como frontera natural al sur el ríu Guadalete. Les contornes entendíes en dichu terrenal son la Costa Noroeste, la Campu de Xerez y la Sierra de Cádiz, xunto cola mayor parte de la zona urbana d'El Puerto de Santa María, al atopase na ribera norte del ríu. El principal templu de la diócesis ye la Catedral de San Salvador y l'Obispáu de la Diócesis anicia nel Palaciu de Bertemati, na Plaza del Regueru.

Amás de la Selmana Santa tamién se celebren otres fiestes con calter relixosu, como'l Corpus Christi,[235] el so patrón San Dionisio Areopagita y la so patrona Nuesa Señora de la Mercé (non asina la Virxe del Socorru, copatrona.[236] Igualmente les cofraderíes y congregaciones relixoses realicen obres sociales nel ámbitu llocal.[237]

Tresportes editar

Xerez ye una ciudá que cunta con grandes aveníes qu'articulen una enorme carga de vehículos (dalgunes con más de 30.000 vehículos al día).[238]

Amás, cuenta cola siguiente infraestructura en servicios públicos:

Autobuses urbanos editar

 
Autobuses Urbanos de Xerez de la Frontera

Hai 18 llinies d'autobuses, con carauterísticos autobuses de color azul y blancu. Anguaño'l serviciu de tresporte urbanu contempla l'ampliación del parque d'autobuses cola adquisición de 40 nueves unidaes que van reforzar a les yá esistentes.[239]

  • 01: Esteve - San Telmo - Congoxes
  • 02: Esteve - Picadueñas - Congoxes
  • 03: Esteve - Les Torres - Congoxes
  • 04: Esteve - Hipercor - Congoxes
  • 05: Corredera - Guadalcacín - Congoxes
  • 06 Esteve - Universidá - Almería - Congoxes
  • 07: Congoxes - Estella - Minotauru *08:

Circunvalación I *09: Circunvalación II *10: La Canaleja - Esteve - Hospital - Casinos

  • 11: Esteve - La Marquesa - Congoxes
  • 12: Corredera - San José Obreru - Congoxes
  • 13: Alcazar - Residencia Rancho Colores - Asisa
  • 14: Esteve - Rotonda 6 - Congoxes
  • 15: Nueva Jarilla - Congoxes - El Portal
  • 16: Casinos - Hipercor - Ortega Y Gasset
  • 17: Casinos - Montealto
  • 18: Corredera - Lluz Shopping - Congoxes
  • EI1:Angusties - Instituto (Solo en díes lectivos)
  • EI2:La Pita - Almunia (Solu díes lectivos)
  • AeropuertoExpress: Aeropuertu Internacional de Xerez La Parra - Congoxes - Corredera (A partir de 2020)

Autobuses interurbanos editar

 
Estación central d'autobuses de Xerez

L'actual estación d'autobuses de Xerez ye xestionada pol Conceyu de la llocalidá.[240] Esta nueva estación allúgase a unos cientos de metros de l'anterior, xunto a la Estación de ferrocarriles dende 2006,[241] tando planiaes obres de meyora pa 2013.[242] Dende ella realicen viaxes regulares a les siguientes poblaciones:

Amás d'autobuses diarios y regulares al aeropuertu y les pedaníes más alloñaes de Xerez, les cercanes tán coneutaes por autobuses urbanos.

Autovíes editar

Les autovíes que conecten Xerez con otres poblaciones tienen un percorríu radial con al respeutive de la provincia de Cádiz y la provincia de Sevilla. Los sos principales accesos son los siguientes:

Identificador Itinerariu Observaciones
A-4 Y-5 Madrid - Córdoba - Sevilla - Dos Hermanas[243] - Aeropuertu de Xerez[243] - Xerez - El Puerto de Santa María - Puerto Real - Cádiz El tramu entendíu ente Dos Hermanas y l'aeropuertu de Xerez ye una carretera convencional de dos direiciones.[243]
AP-4 Y-5 Sevilla - Xerez[244] - Cádiz[244] El tramu ente Xerez y Cádiz foi lliberáu n'ochobre de 2005.[244]
A-381 Xerez - Medina Sidonia - Alcalá de los Gazules - Los Barrios Coneuta Xerez cola Janda y el Campu de Xibraltar
A-382 Xerez - Jédula - Arcos de la Frontera Coneuta Xerez cola Sierra de Cádiz
A-480 Chipiona - Sanlúcar de Barrameda - Xerez Coneuta la Costa Noroeste de Cádiz con Xerez

Aeropuertu editar

 
Aeropuertu de Xerez

L'Aeropuertu Internacional de Xerez La Parra (IATA: XRY, OACI: LEJR) ye l'únicu aeropuertu civil en territoriu español de la provincia y unu de los sos principales accesos. Asítiase a 8 quilómetros al nordeste del centru. Construyir en 1937 y ábrese al tráficu comercial en 1946, en 1992 convertir n'aeropuertu d'usu esclusivu civil, siendo treslladada la base militar aérea a Morón de la Frontera.

En 2006 l'aeropuertu movió 1 381 560 pasaxeros, con una crecedera del 6,51% sobre'l 2005 y del 23,64% sobre'l 2004.[245] Ye'l tercer aeropuertu en númberu de pasaxeros d'Andalucía, por detrás del aeropuertu Málaga-Costa del Sol y el de Sevilla.

L'aeropuertu ta comunicáu cola ciudá al traviés d'una llinia regular d'autobuses, amás de con El Puerto de Santa María y Cádiz. Nos presupuestos xenerales del estáu pa 2008 presupuestáronse delles partíes p'ampliar les infraestructures del aeropuertu. El 7 de setiembre de 2011 inauguróse la estación ferroviaria Aeropuertu de Xerez, xunto a les mesmes instalaciones aeroportuarias y como parte de la futura Llinia d'Alta Velocidá Sevilla-Cádiz. Xerez ye asina la segunda ciudá andaluza con un aeropuertu accesible per tren.

Ferrocarril editar

 
Plaza de la Estación, en reformes mientres 2008. Al fondu, estación de ferrocarril, obra d'Aníbal González.
 
Planu de les llinies de ferrocarril de Cercaníes y Media distancia que trescurren por Xerez.

Xerez cunta con una llinia de ferrocarril dende 1780, cuando se constituyó la primer llinia d'Andalucía, y una de les primeres d'España,[246] ente Xerez y El Puerto de Santa María, que dos años más tarde enllargaríase hasta'l puertu del Trocadero, en Puerto Real, tenía un llargor d'unos 27 km de llargor. L'oxetivu d'esta llinia yera tresportar les botes de xerez hasta'l puertu pa depués embarcar con destín Reinu Xuníu. L'edificiu actual ye obra d'Aníbal González, nel so carauterísticu estilu neo mudéxar.

La estación de Xerez ye la estación de Adif con más tránsitu de pasaxeros de la provincia y cuarta d'Andalucía, tres Sevilla-Santa Justa, Córdoba y Málaga.[247][248] Nella puédense tomar los siguientes destinos:

  • Grandes percorríos: na estación de ferrocarriles de Xerez realicen viaxes regulares a les siguientes poblaciones:
  • Nos próximos años, la ciudá va disponer del serviciu de Alta Velocidá, atopándose n'obres en dellos tramos.[252]
  • Presentáronse iniciatives pa crear 3 nuevos apeaderos, unu na zona de Parque González Hontoria-Sementales, otru na peadnía de Guadalcacín, aprovechando la Ciudá del Tresporte y otru ente los barrios de Zona Hipercor y San José Obreru.

La estación del Aeropuertu de Xerez fai de normal d'enllaz cola llinia regular de cercaníes Xerez-Cádiz y la llinia regular de rexonales Sevilla-Xerez-Cádiz, facilitando l'accesu y comunicación col Aeropuertu de Xerez.

La estación de la Ciudá del Tresporte, ye una estación de tren de mercancíes allugada na Ciudá del Tresporte, en Xerez, próximu a la pedanía de Guadalcacín. N'usu solu pal caltenimientu de vagones.

Bicicleta editar

La ciudá cunta con 41 quilómetros de carril bici que principalmente percuerren les grandes aveníes de la ciudá.[253][254]

Hasta 2015, Xerez cuntaba con unos 17 quilómetros de carril bici, pero tres unes negociaciones ente la Xunta d'Andalucía y el Conceyu dar# en habilitar 24 quilómetros más de carriles bici con estensiones con tolos distritos y con Guadalcacín.[255]

Tranvía editar

El Conceyu y la Xunta d'Andalucía presentaron un estudiu estudio de trazáu del sistema tranviario de Xerez, que foi axudicáu en 2008.[256] En 2011 l'antigua alcaldesa María José García-Pelayo Jurado arrenunció a la tranvía pol gran gastu que supónía (168 millones d'euros).[257]

El Tranvía Metropolitanu de la Badea de Cádiz va circular dende la Estación de Cádiz hasta'l Aeropuertu de Xerez de la Frontera circulando pela avenida d'Estelleros, en Cádiz, pa pasar pela Avenida de les Cortes y ende coneutar cola Ponte de la Pepa pa cruciar la Badea de Cádiz. Dempués va circular pela avenida de Trocadero yá nel conceyu de Puerto Real, concretamente na barriada de Río San Pedro, pa finalmente entrar na ciudá de Puerto Real pola estación de cercaníes d'Universidá y trescurrir hasta Xerez de la Frontera pela actual vía Cádiz-Sevilla.

Deportes editar

Nel sieglu XIX l'aristocracia de la zona fixo ecu de los primeros deportes modernos, creándose na ciudá'l primer club de polu d'España en 1864,[258] y habiendo constancia de la celebración d'un partíu de fútbol en 1870.[259]

Circuitu de Xerez editar

 
Circuito Xerez
 
Jorge Lorenzo nel circuitu de Xerez.

Xerez de la Frontera realizó pruebes deportives de motor desque en 1958 empezar a celebrar el Gran Premiu La nuesa Señora de La Mercé.[260] Sicasí, les mayores inversiones n'infraestructures deportives de la ciudá encuadrar nel Circuitu de Xerez, asitiáu a 8 km al nordeste de la ciudá.

El Circuitu de Xerez, enantes conocíu de forma oficial como Circuitu d'Alta Velocidá de Xerez ye un autódromu de 4.423,101 m. (2,752 milles) de llargor, construyíu en 1986 p'allugar el Gran Premiu d'España de Fórmula 1. Tres la edición de 1990 perdió la organización de la carrera a manes del Circuitu de Cataluña. Mientres los años 1994 y 1997 el circuitu foi sede del Gran Premiu d'Europa. Añalmente realícense numberoses pruebes y ye usáu por munches escuderíes pa realizar les sos presentaciones oficiales de cara al empiezu de competición

Dende 1987, un añu dempués de la so construcción, ye l'escenariu del Gran Premiu d'España de Motociclismu, la prueba reina de la última edición, de 2009 tuvo un siguimientu n'España de 3,2 millones de persones, un 36,6% de cuota de pantalla.[261] Amás, la prueba suel tener altes audiencies en televisiones de tol mundu.[262] A la edición de 2009 llegaron 282.000 visitantes a la ciudá, dexando un gastu turísticu de casi 57 millones d'euros n'Andalucía, la mayor parte en Xerez y les contornes próximes.[263]

La Federación Internacional de Motociclismu (FIM) designó a Xerez como Capital Mundial del Motociclismu en 2015. Esta capitalidad llevó a la ciudá otres pruebes como Enduro, Supermoto, Freestyle y Trial, amás de la yá tradicional GP o Superbikes.[264] Amás de les pruebes creóse'l Paséu de la Fama de Xerez y el parque de les naciones, aprovechando y reformando el Parque del Altillo pa poner retruques d'otros circuitos del mundu y faer un hermanamientu con otros países.[265]

Complexu Polideportivu de Chapín editar

 
Estadiu Municipal de Chapín

Asitiáu nel Distritu Nordeste, atópase'l Complexu Polideportivu de Chapín, la mayor concentración d'instalaciones deportives de la ciudá. L'Estadiu Municipal de Chapín, propiedá del Conceyu de Xerez, foi construyíu en 1988 y remocicáu en 2002, y ye la instalación más representativa del Complexu. Tien un aforu de 20.523 espectadores y anguaño ye la sede de l'Asociación Deportiva Xerez Deportivo Fútbol Club. Nes sos instalaciones xueguen los sos partíos como locales el Xerez Deportivo FC. Nesti estadiu tamién cabo destacar como'l Xerez Club Deportivo, club históricu de la ciudá, marco una dómina nel fútbol xerezano col so ascensu a la primer división de fútbol español na temporada 2009/2010. Tamién realicen entrenamientos y pruebes d'atletismu'l Atletismu Chapín Xerez Deportivo FC.

La seleición nacional de fútbol d'España xugó nél un partíu amistosu contra Alemaña en 1995.[266]Nel añu 2002 celebráronse los Xuegos Ecuestres Mundiales de 2002, polo que l'estadiu sufrió una importante remodelación. Tamién foi una de les sedes del troféu internacional de clubes Peace Cup de 2009 y ye frecuente escenariu de diverses pruebes d'atletismu.[267][268] El Complexu Polideportivu Chapín, tamién ye'l centru del varios equipos d'atletismu. Ente ellos el Atletismu Chapín Xerez Deportivo FC, unu de los meyores equipos d'atletismu español,[269] que mientres los años 2001 a 2008 revalidó'l títulu de campeón d'España por clubes masculinos ininterrumpidamente.[270] Foi Campeón de la Copa del Rei d'Atletismu en delles ocasiones.[271] Na prueba de 300 metros celebrada mientres la III Xunta Internacional d'Atletismo Ciudad de Xerez, celebrada en Chapín el 3 de setiembre de 1990, foi batíu'l récor del mundu por dos atletes, el cubanu Roberto Hernández y l'estauxunidense Danny Everett, que na mesma carrera fixeron el mesmu tiempu (31,48 segundos). Esta marca tuvo vixente como récor del mundu mientres 10 años, hasta que l'estauxunidense Michael Johnson realizó una marca de 30,85 segundos.

El Complexu tamién cunta col Palaciu de Deportes de Chapín, que ye sede habitual del club de baloncestu femenín Chapín Xerez Baloncestu (Chajeba), campeón d'Andalucía en 2009 y que militó en Lliga Femenina 2 na temporada 2009-10, y el club de baloncestu DKV Xerez, que milita na Lliga EBA (cuarta categoría del baloncestu español). La seleición de baloncestu d'España xugó en partíu amistosu nesti palaciu en 2006. Les instalaciones cunten tamién con pistes pa la práutica de fútbol sala y vóleibol.

 
Instalaciones hípiques

Per otra parte, nes instalaciones hípiques atópase la "Escuela Municipal d'Equitación".[272] Igualmente l'Institutu Andaluz del Deporte realiza formación de titulaciones oficiales (modalidá hípica)[273]

Na Pradería Hípica de Chapín, tamién denomináu a cencielles como "La Pradería", asítiase'l campu de rugby onde entrena y apuesta los sos partíos oficiales el Club Rugby Xerez Deportivo FC. Esta amplia cortil ye usáu como zona d'entrenamientu de los equipos de fútbol llocal, otros clubes de distintes disciplines deportives, según zona de recréu y ociu abierta al públicu polo xeneral. Tamién ye usáu por clubes d'otres disciplines deportives, como'l club de béisbol Venenciadores de Xerez Béisbol Club[274] y el Club Xerez Quidditch[275] quien a falta de terrenes na ciudá dedicaos a estos deportes, realicen los sos entrenamientos nesta pradería.

Al pie de La Pradería atópase un skatepark anguaño en procesu de remodelación.[276]Club de tenis y pádel y la sede de l'Asociación Tenis Xerez (ATJ), que foi sede de munchos importantes torneos a nivel autonómicu.

Estadiu de La Mocedá editar

 
Estadiu de la Mocedá, llamáu popularmente tamién Campu de la Mocedá

L'Estadiu de la Mocedá, asitiáu nel Distritu Sur cuenta con un aforu de 5.000 espectadores, unes dimensiones de 108x69 metros y con tola normativa de la LFP pa la práutica del fútbol profesional. Foi'l primer complexu deportivu construyíu na ciudá.[277] D'antiguo, el campu de fútbol pertenecía al albergue xuvenil que s'atopa nes proximidaes del mesmu, d'onde recibe'l so nome.

Ye l'escenariu habitual del Xerez Industrial CF, equipu de fútbol que milita na Primer División Andaluza según otros conxuntos de la ciudá. El recintu deportivu dispón d'un campu de verde natural con un aforu de 5.000 espectadores, un campu de verde artificial anexu pa los entrenamientos, un ximnasiu y un polideportivu cubiertu.

Estadiu Municipal Antonio Fernández Marchán editar

Sede del CD Guadalcacín, equipu que compite na Tercer División. Construyíu sobre les antigües campes qu'esistíen na entidá, na década de los 90, el Conceyu llevó a cabu una reforma de les instalaciones. N'añu 2010, dáse-y el nome de "Antonio Fernández Marchán" al Estadiu.

Estadiu Domecq editar

L'Estadiu Domecq foi'l primer estadiu de fútbol construyío en Xerez de la Frontera. Construyíu nel añu 1923, foi sede del Xerez CD y del Xerez Industrial CF. En 1932 sufrió una serie de reformes p'allugar partíos de categoríes más altes del fútbol español. Foi baltáu'l 7 de xunu de 1988, añu nel que Xerez CD treslladar al acabante inaugurar Estadiu Municipal de Chapín.

Anguaño la Urbanización Parque Stadium ta asitiada onde d'antiguo taba l'estadiu.

Otros Complexos deportivos editar

 
Pabellón Ruiz-Mateos

Xerez cunta con otres instalaciones dotaes pa la práutica del fútbol y el deporte, d'estos los más relevantes son:

  • Complexu Deportivo de La Granxa, asitiáu nel barriu homónimu nel distritu noroeste. Ye la sede habitual del CD Pueblu Nuevu. Estes instalaciones cunten con dos campos de fútbol, con una grada con capacidá pa 600 persones, una pista de fútbol-sala, dos pistes de petanca y cuatro pistes de pádel.
  • Campu de fútbol de La Canaleja sede habitual del Xerez Club Balompié, asitiáu nel barriu del mesmu nome nel distritu esti tien una capacidá pa 1000 persones. Componer d'un campu de fútbol de verde artificial, con unes dimensiones de 100 x 63 m. Nel so interior tán tamién señalizaos 2 campos de fútbol 7, con unes dimensiones de 63 x 40 m. Les instalaciones completar con 4 vestuarios pa equipos y un vestuariu pa árbitros, amás de dos oficines. Dientro de les Instalaciones allúguense tamién 4 pistes de pádel y una zona de petanca, amás d'una zona d'aparcamientu.
  • Campu de Fútbol Manuel Millán, atopar nel barriu de San Ginés de la Jara, xunto al Polígonu San Benito. Cuenta con campos de fútbol de verde artificial y albero, pistes de fútbol sala, zones recreatives, grandes aparcamientos y les oficines. Ye la sede del San Benito CF.
  • Campu de fútbol Juan Fernández ''Simón'', atopar nel barriu de San José Obreru, na periferia de la ciudá, xunto al pasu de la vía ferrial a la entrada de la ciudá y a la pedanía de Guadalcacín. Ye la sede del CF San José Obreru.
  • Campu de fútbol de Picadueña, atopar nel barriu de picadueñas, xunto a la N-IV al so pasu pela ciudá. Construyíu en 2015, cuenta con un campu de fútbol de verde artificial y tien unes graes con capacidá pa 150 persones.
  • Polideportivo Ruiz-Mateos, ye una instalación deportiva que dispón de 4 campos pa la práutica de diverses actividaes deportives como por casu: fútbol sala, fútbol, boxéu, halterofilia, ximnasia. Allugó importantes competiciones deportives como'l Pre Européu de Vóley, el Campeonatu Européu de Baloncestu Femenín de Seleiciones nacionales, Torneos Internacionales de Fútbol-Sala y Sedar Mundu Vóley 90. El Pabellón ye sede del Xerez Toyota Nimauto que compite na Segunda División B de fútbol sala.
  • Piscina José Laguillo[278]

Otros deportes editar

Xerez foi escoyida pola Vuelta Ciclista a España pa empecipiar o rematar delles etapes mientres les ediciones de los años 1950, 1970, 1979, 1984, 1986, 1992, 1997 y 2013. Delles d'estes etapes fueron pruebes contrarreló con entamu y fin na mesma ciudá. Na edición de 1986, foi escoyida pa desenvolver la última etapa, siendo esta una contrarreló peles cais de la ciudá y terminando esi añu la prueba.[279] En 2014, realizóse una contrarreló por equipos de 12,6 quilómetros qu'escurrió por un trazáu urbanu al traviés de los puntos más emblemáticos de la ciudá.[280]

 
Golf Montecastillo

Otros equipos importantes de la ciudá son el Club Natación Xerez, ganador de dellos campeonatos en diverses categoríes, consiguió'l Campeonatu d'España Máster en delles ocasiones.[281][282] Según el Club Ximnasia Rítmica Xerez, participante en delles competiciones andaluces y con componentes campeones d'Andalucía. Toos ellos desenvuelven la so actividá nes distintes piscines cubiertes públiques de la ciudá.[283]

Respectu al golf, la llocalidá cunta con un campu municipal al sur de la ciudá (Sherry Golf Xerez) y el campu de Montecastillo, al nordeste, nun luxosu complexu hoteleru qu'inclúi centru d'altu rendimientu deportivu usáu pa concentraciones d'equipos d'élite como Manchester United[284] o'l Real Madrid[285]

La ciudá ye sede de la carrera de galgos más antigua d'España, la Copa La Ina de Galgos, con 100 años d'antigüedá.[286]

Mientres la década de los 90, Xerez cuntó col únicu equipu andaluz en División d'Honor de fútbol sala, en Garvey Xerez (dempués llamáu Caja San Fernando). Llegó a clasificase pa los play-off nuna ocasión y foi premiáu col troféu a la deportividá de la Lliga. Poles sos files pasaron grandes xugadores como Manolo Oliva (porteru de la seleición española de fútbol sala[287]) y Nilo. Sicasí, el treslláu a San Fernando pa xugar los sos partíos por cuenta de les obres nel so pabellón habitual fizo que l'equipu baxara y empezara una serie de problemes económicos que provocaron la so desapaición.[288]

Igualmente, Xerez ye sede del Club Montañero Sierra del Pinar, unu de los clubes d'alpinismu más antiguu d'Andalucía.[289]

La ciudá cunta con un club de tenis, l'Asociación de Tenis Xerez.[290]

Medios de comunicación editar

 
Sede de Diario de Jerez

Periódicos editar

Emisores de radio editar

Emisores de televisión editar

Anguaño emiten en televisión dixital tres televisiones llocales, Onda Xerez Televisión, d'emisora municipal y Onda Lluz y 8 Televisión.

Xerez de la Frontera, xunto con Sanlúcar de Barrameda, Rota, Chipiona y Trebujena conformen la demarcación de televisión dixital terrestre TL05CA,[297] denomada Xerez de la Frontera y qu'ocupara la canal 30 de la señal. Onda Xerez Radiotelevisión, por ser la televisión llocal pública de la ciudá cabecera de demarcación recibió de forma automática la so llicencia. Una segunda canal local públicu va tener la misión de cubrir el restu de ciudaes enmarcaes nel territoriu (la Costa Noroeste), teniendo que llegar al 95% de la población en 2012. Amás, el día 29 de xunetu de 2008, la Xunta d'Andalucía dio trés llicencies privaes,[298] recayendo sobre les empreses Producciones Antares Media SL, Alcestes SLU y Green Publicidá y Medios SA.[299]

Otros servicios editar

Ente otros servicios, destaquen un Hospital Xeneral públicu del Serviciu Andaluz de Salú y otru alcordáu de la Orde Hospitalaria de San Juan de Dios, el Hospital de San Juan de Dios (Xerez de la Frontera).[300]

Nel Distritu Sur ta l'Hospital Puertes del Sur,[301] que ye un hospital priváu, tamién destaquen les clíniques privaes de Serman[302] y Los Álamos.[303]

Naturaleza editar

 
Xardín Escénicu d'El Altillo.

Xerez cunta nel so términu municipal col Zoobotánico Xerez y los Montes de Propiu de Xerez, pertenecientes al Parque Natural de Les Sufrerales y nos qu'habiten diverses especies,[304] dalgunes en peligru d'estinción.[305] Anque la so orografía nun ye especialmente accidentada, inclúi diversos montes, la mayoría d'ellos urbanizaos a día de güei.[306]

Amás, cuenta con cantidá de parques urbanos[307] con gran variedá d'especies arbóreas d'interés,[308] según zones verdes nel so términu municipal, qu'ayuden a ameyorar la calidá del so aire.[309] Igualmente, na antigüedá cuntaba con gran cantidá de llagunes, la mayoría d'elles sumíes anguaño[310]

Recursos destacaos:[311]

Hai dellos parques con centros d'esparcimientu canín:[326]

  • Parque de Atocha
  • Parque de La Marquesa Pa xestionar

esti patrimoniu definióse un plan de xestión del arboláu urbano cola ayuda d'Asociación Española de Arboricultura (AEA)[327]

Tamién esisten diverses rutes pa conocer la riqueza natural del conceyu, tantu dientro del so nucleu urbanu (Ruta de les Especies[328]), como fora d'él.[329] Destaca, por casu, la Ruta de la Puerta Verde de Xerez, que con 13 km. xune la Llaguna de Medina col parque de Les Cañaes de Puerto Real[330]

Persones destacaes editar

 
Monumentu a Lola Flores

Faciendo una seleición moderada de los fíos pernomaos de la ciudá, puede destacar, cronológicamente, a Álvar Núñez Cabeza de Vaca unu de los descubridores del nuevu mundu, el conquistador de Melilla Pedro de Estopiñán y Virués, el virréi de Perú José de la Serna, Miguel Primo de Rivera, militar y dictador, Xefe del Gobiernu d'España ente 1923 y 1930, Carmen Home Ponzoa maestra asesinada na guerra civil,[331][332] apocayá l'abogada y política Inés Arimaes, cabeza de llista por Ciudadanos-Partíu de la Ciudadanía pa les eleiciones catalanes. En lliteratura pueden citase José Manuel Caballero Bonald, Francisco Bejarano, José Ruiz Mata, Vicenta Guerra, Antonio Reyes[333] y Luis Coloma, creador del Ratoncito Pérez. Ente los pintores, el paisaxista del sieglu XIX José Franco Cordero. Nel ámbitu marítimu Manuel Nuñez de Villavicencio y Olaguer Feliú, conde de Cañete del Pinar, foi un escritor naval, autor de delles obres sobre navegación ya inventor d'una variante del sextante de reflexón. Al ser trubiecu del arte flamenco, la ciudá cunta con una llarga llista de músicos, bailladores y cantaores, como Lola Flores, La Paquera de Xerez o José Mercé, ente munchos otros. Guitarristes pernomaos como Paco Cepero, Antonio Rei (primer guitarrista en ganar los premios más importantes de la guitarra nacional) o Manuel Moreno Junquera "Moraíto Chicu". Amás d'otros nomes como Los Delinqüentes, David deMaría, Julio de la Rosa y Laura Gallego Cabezas.

En deportes destaquen los futbolistes internacionales Kiko Narváez y Daniel Güiza y la plusmarquista Mercedes Glaya y Conchi Badillo[334] ente otros. Na tema relixosa, María Antonia de Jesús Tirado foi la fundadora de les Dominiques del Santísimu Sacramentu. Nel mediu de la televisión destaquen Jaime Cantizano, Paco Lobatón, Maika Vergara y Pedro Rollán. Nel mundu del toru los más conocíos son, Manuel Lara "El Xerezanu", Juan Luis de la Rosa, Ventura Nuñez "Venturita", Juan Antonio Romero "El Ciclón de Xerez" Juan José Padilla, Sandra Moscoso (primer toreru de la provincia de Cádiz), Rafael de Paula y el mozu toreru Ginés Marín Méndez

Alcaldes editar

Llistáu d'alcaldes de Xerez dende les eleiciones democrátiques de 1979:

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Pedro Pacheco Herrera   PA
1983-1987 Pedro Pacheco Herrera   PA
1987-1991 Pedro Pacheco Herrera   PA
1991-1995 Pedro Pacheco Herrera   PA
1995-1999 Pedro Pacheco Herrera   PA
1999-2003 Pedro Pacheco Herrera   PA
2003-2007 María José García-Pelayo Jurado (hasta 2005)
Pilar Sánchez Muñoz
  PP
  PSOE
2007-2011 Pilar Sánchez Muñoz   PSOE
2011-2015 María José García-Pelayo Jurado   PP
2015-2019 Mamen Sánchez Díaz   PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Llista d'alcaldes de Xerez dende principios del sieglu XX a l'actualidá:[335]

 
Monumentu a Julio González Hontoria nel parque del mesmu nome
  • Julio González Hontoria (1905 –1907)
  • Francisco de P. Velarde Beigbeder (1909)
  • Juan Cortina de la Vega (1909)
  • José M.a Fernández Gao (1909)
  • Francisco Fernández del Castillo (1909)
  • Conde de Puertu Formosu (1910)
  • Manuel de Ysasi y González (1913)
  • Julio González Hontoria (1914)
  • Pedro L. Lassaletta Crussoe (1915)
  • Manuel Ant. de la Riva González (1916)
  • Manuel Gutiérrez Quijano (1916)
  • Julio González Hontoria (1916)
  • Francisco Álvarez Antón (1917)
  • Pedro Díaz López (1917)
  • Marcelino Picardo Celis (1917)
  • Pablo Porro Bermejo (1918)
  • José García-Mier y Fdez. de los Ríos (1918)
  • Diego Belarde Santisteban (1919)
  • Dionisio García Pelayo y Gordonucu (1920)
  • Pedro Díaz López (1921)
  • José González Pineda (1921)
  • Dionisio García Pelayo y Gordonucu (1923)
  • Eduardo Freyre y García de Leaniz (1923)
  • Marqués de Villamarta (1923)
  • Federico de Ysasi y Dávila (1925)
  • Enrique Rivero Pastor (1928)
  • Juan J. Sánchez y Sánchez Balias (1930)
  • Santiago Lozano Corralón (1930)
  • Manuel Moreno Mendoza (1931)
  • Francisco Germán S. Alsina (1931)
  • Juan Narváez Ortega (1933)
  • Manuel Diez Hidalgo (1935)
  • Francisco Germán Salaya Alsina (1936)

Ciudaes hermaniaes editar

 
Placa d'hermanamientu incompletu n'Haro.

Les ciudaes con alcuerdos d'hermanamientu con Xerez de la Frontera son:

El 17 de setiembre de 1990 empezóse un procesu d'hermanamientu cola llocalidá d'Haro, en La Rioxa (España), pa conmemorar el centenariu de que dambes ciudaes fueron les primeres en tener un allumáu públicu llétricu d'España, pero nun llegó a completase por circunstancies protocolaries.[57] Tamién s'empezó un procesu d'hermanamientu con Jerez de García Salinas, en Méxicu, pero nun llegó a completase oficialmente.[336]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: xerez
  3. «Padrón continuu de los conceyos d'España». INE, 2016. http://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=2864. Consultáu'l 20 d'avientu de 2016. 
  4. Plan d'Ordenación del Territoriu d'Andalucía (POTA completu en pdf), Decretu 206/2006, de 28 de payares de 2006, publicáu nel BOJA nº 250 de 29 de payares de 2006, Títulu IV: Zonificación, Capítulu 2, art. 156 Identificación de les Unidaes Territoriales, lletra y, Les Unidaes de los Centros Rexonales. Correspuenden a los ámbitos de les estructures urbanes que conformen los Centros Rexonales: Sevilla, Córdoba y Xaén (insertos xeográficamente nel Valle del Guadalquivir); Granada (enserta na Depresión Intrabética); y Huelva, Badea de Cádiz-Xerez, Badea d'Alxecires, Málaga y Almería, (que conformen el frente mariniegu de Centros Rexonales).
  5. El País (7 de xineru de 2006). «caminos/conducen/Xerez/elpepuespand/20060107elpand_10/Tes Tolos caminos conducen a Xerez». Consultáu'l 13 de xunetu de 2008.
  6. La Caixa. «Anuariu Económicu de La Caixa 2008. Datos estadísticos municipales.». Consultáu'l 9 de setiembre de 2008.
  7. Datos de dambos conceyos: Xunta d'Andalucía. «Xerez». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007., Xunta d'Andalucía. «capital provincial». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007. Pueden realizase tables comparatives en dicha web ente dellos conceutos. Xunta d'Andalucía. «Comparación de la población activa de dambos conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de payares de 2011. Consultáu'l 26 de payares de 2007.
  8. Estudiu económicu Merco-Ciudá 2008 («MercoCIUDAD constrúi per un sitiu, el ránking xeneral de les 78 ciudaes con meyor reputación d'España, y por otru, los ránkings sectoriales que van revelar les meyores ciudaes pa vivir, pa trabayar, pa visitar, pa estudiar y pa faer negocios.» Definición completa. Merco (Monitor Empresarial de Ruputación Corporativa) (10 de payares de 2008). «Ranquin Merco-ciudá». Archiváu dende l'orixinal, el 12 d'avientu de 2008. Consultáu'l 11 de payares de 2008.
  9. Diariu Viva Xerez del Grupu Andalucía Información (15 d'avientu de 2008). «Xerez, ente les venti ciudaes más dinámiques d'Andalucía». Consultáu'l 15 d'avientu de 2008. L'estudiu de Dinámica de ciudaes de la Conseyería d'Economía y Facienda d'Andalucía aludíu atópase disponible on-line.
  10. 10,0 10,1 Sistema d'Información Multiterritorial d'Andalucía, Xunta d'Andalucía. «Llistáu de términos municipales d'Andalucía.». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de payares de 2011. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  11. «xerez.html El paraísu natural propiu de Xerez».
  12. 12,0 12,1 Diario de Jerez (28 de mayu de 2009). «El Parllamentu andaluz aprueba que Xerez sía conceyu de gran población». Consultáu'l 28 de mayu de 2009.
  13. 13,0 13,1 NoticiasOn.es (28 de mayu de 2009). «La Llei de Grandes Ciudaes va aplicar a partir del 1 de xineru». Archiváu dende l'orixinal, el 10 d'abril de 2010. Consultáu'l 28 de mayu de 2009.
  14. AndalucíaInformación.es (27 de mayu de 2009). «Xerez yá puede presumir de ser oficialmente una gran ciudá». Consultáu'l 29 de mayu de 2009.
  15. Cascu Antiguu de Xerez de la Frontera (delimitación de la Redolada 17-5-1982), identificador RI-53-0000255.
  16. Jerezciudad.com. .
  17. Esteve, Manuel (2008). Xerez de la Frontera, Guía Oficial d'Arte editorial=Maxtor, páx. 23-24. ISBN 84-9761-416-X.
  18. DEROY, Louis & MULON, Marianne (1992) Dictionnaire des noms de lieux, París: -y Robert
  19. Los historiadores demuestren la presencia humana na contorna basándose nes munches y pervalibles pieces atopaes nel términu municipal. Muséu Arqueolóxicu de Xerez. «Pieces atopaes nel términu municipal y que s'atopen nel Muséu Arqueolóxicu de Xerez». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  20. Diariu de la Badea de Cádiz (16 d'agostu de 2009). «Nueves escavaciones arqueolóxiques nel Alcázar de Xerez saquen a la lluz lo que paez ser una ala más del Pabellón Real». Consultáu'l 19 d'agostu de 2009.
  21. Actes de les XV Xornaes d'Historia de Xerez. El ager Ceretanus. De les lleendes a la realidá histórica 5-8 de mayu de 2009.
  22. «aquellos romanos/preferian/nome/lucio.html De por qué aquellos romanos preferíen el nome Lucio».
  23. «Resto romanos en Xerez (I)».
  24. «Un ricu patrimoniu en redol a Xerez».
  25. Xerez, Diariu de (en castellanu). La ciudá que volaba. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/ciudad-volaba_0_1182182156.html. Consultáu'l 16 d'ochobre de 2017. 
  26. 26,0 26,1 «El 'ayalga escondida' d'Estil Regia».
  27. «desenvolvimientu-de-un#.VYaQi_ntkZ9 Asta Regia, el desenvolvimientu d'un reinu Turdetanu».
  28. «Ager Ceretanus dexó de ser lleenda y yá ye una realidá aceptada polos historiadores.».
  29. “L'asina llamáu 'Ager Ceretanus', colos sos 'villae' atestiguaes amás pola arqueoloxía, ye l'antepasáu de Xerez de la Frontera”[
  30. «Epigrafía y lliteratura del Xerez musulmán».
  31. «xerez-andalusi-i El Xerez andalusí (I)». Consultáu'l 8 d'abril de 2016.
  32. «Y llegó Alfonso...».
  33. De los siete mezquites esistentes en Xerez, la mezquita aljama foi convertida na Ilesia Colexal de San Salvador, cuatro d'elles pasaron a ser les parroquies principales de la ciudá, consagrándose a cada unu de los Cuatro Evanxelistes: San Mateo, San Marcos, San Lucas y San Juan y los dos restantes fueron convertíes en bodegues.
  34. «historia.html Xerez, ¿750 ó 748?, un alderique pa la historia».
  35. «revista/fai/historia.html Una revista que fai historia».
  36. «percorríu-historico-y-iconografico-y-ii L'escudu de Xerez: un percorríu históricu y iconográfico (y II)».
  37. «Leyenda d'un Xerez desconocíu».
  38. Xerez apaez mentada nes Cantigues de Santa María númberu 124, 143, 328, 345, 359, 371, 378, 381, 382, 391, 398 y 428.
  39. .
  40. «Bien noble y bien lleal Xerez».
  41. «El puertu de Xerez».
  42. «vista/xeres/hoefnagel.html La vista de 'Xeres' de Hoefnagel».
  43. «Xerez Ciudá».
  44. Histories de pirates, corsarios y otros aguarones del mar en Xerez y la Badea de Cádiz. Manuel Ramírez López
  45. 45,0 45,1 45,2 45,3 Sánchez Fernández, Jorge (2002). Valladolid mientres la Guerra de la Independencia Española (1808-1814). Valladolid: Universidá de Valladolid. ISBN 84-7852-213-1. Disponible na Biblioteoca virtual Miguel de Cervantes Ficha (Consultáu'l 14 de xunetu de 2008)
  46. 46,0 46,1 46,2 Juan P. Simó pa Diario de Jerez (18 de mayu de 2008). «'Xampán amargosu' en Xerez». Consultáu'l 14 de xunetu de 2008. «La organización alministrativa francesa dio a Xerez de la Frontera una peramplia prefeutura qu'asumió un almeriense, (...) Joaquín María Sotelo.»
  47. 47,0 47,1 Muñoz de Bustillo, C. (1991). Bayona n'Andalucía, L'Estáu bonapartista na prefeutura de Xerez.. Madrid: Centru d'Estudios Constitucionales. ISBN 84-259-0879-5.
  48. «Aquellos héroes escaecíos».
  49. «Páxina sobre Ramón de Cala». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007. Ver seición «Apuntes sociu-económicos».
  50. Turismu de Xerez. «Páxina de turismu de Xerez». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de setiembre de 2007. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007. «La instalación de la estación de ferrocarril en 1854 (...)»
  51. «La trayida d'agües a Xerez: una pimpana obra d'inxeniería».
  52. «Un paséu por 150 años d'historia».
  53. Historia del Cuerpu de Bomberos de Xerez 1846-1930. Honorio Trío Marín. Serviciu de Publicaciones del Conceyu de Xerez, Xerez de la Frontera, 1998
  54. «claustros/homenaxa/los anos/la/policia/local/xerez.html Los Claustros homenaxa los 175 años de la Policía Llocal de Xerez...». Consultáu'l 8 de setiembre de 2016.
  55. «Sociabilidad decimonónica: el Casino en Xerez».
  56. 56,0 56,1 David Fidalgo, La Voz Xerez (9 d'abril de 2006). «Xerez foi la primer ciudá d'España en cuntar con allumáu públicu llétricu». Consultáu'l 2 de setiembre de 2008.
  57. 57,0 57,1 David Fidalgo, La Voz Xerez (9 d'abril de 2006). «Hermanamiento municipal 'interruptus' por matices protocolarios»». Consultáu'l 2 de setiembre de 2008.
  58. «Aquella centenaria fábrica de botelles».
  59. «Y Tío Borrico volvió al tabanco».
  60. «Una cortil que costó 15 millones».
  61. so-identidá-ye-bien-grave-ye-el principiu-de-una hecatombe global "Que Xerez pierda la so identidá ye bien grave, ye'l principiu d'una hecatombe global". lavozdelsur.es. 15 de marzu de 2017. http://www.lavozdelsur.es/que-xerez-pierda-la so-identidá-ye-bien-grave-ye-el principiu-de-una hecatombe global. Consultáu'l 15 de marzu de 2017. 
  62. Tierres del Xerez: de suañu efímeru a llarga velea
  63. Ministeriu d'Interior d'España. «Resultaos de les eleiciones municipales de Xerez en 2003». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de xunetu de 2007. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  64. Ministeriu d'interior d'España. «Resultaos de les eleiciones municipales 2007 en Xerez». Archiváu dende l'orixinal, el 11 de xunetu de 2007. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  65. Conceyu de Xerez. «Estructura del Gobiernu Municipal». Consultáu'l 14 de xunetu de 2008.
  66. 66,0 66,1 «Entrevista a la xerezana Mamen Sánchez nel periódicu La Voz edición Xerez». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2007. Mamen Sánchez ye diputada nel Congresu pola provincia de Cádiz y vocera axunta del grupu parllamentariu del PSOE nel Congresu de los Diputaos na llexislatura 2004-2008.
  67. Aeropuertu Don Quixote. «Páxina web del Aeropuertu Don Quixote onde se describen les sos carauterístiques intermodales». Archiváu dende l'orixinal, el 25 d'ochobre de 2007. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2007.
  68. La Voz edición Xerez. «Los aeropuertos de Barcelona y Xerez van ser los únicos con parada d'AVE». Consultáu'l 4 d'ochobre de 2007.
  69. «Puntales contra la burocracia».
  70. «La Xunta premia la trayeutoria de los comerciantes del centru».
  71. «Inauguráu'l nuevu Centru IFAPA Ranchu de La Mercé en Xerez».
  72. «sos-vinos-en prauticar-en-el-ifapa-ranchu-de-la mercé/ Alumnos d'Enoloxía de la UCA ellaboren los sos vinos nes práutiques nel IFAPA Ranchu de la Mercé».
  73. «Xerez, primer 'Capital Mundial del Motociclismu'».
  74. «Ángel Nieto va inaugurar el 'paséu de la fama' de Xerez».
  75. «Institutu Nacional de Meteoroloxía». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xineru de 1997. Consultáu'l 7 de payares de 2007. Ministeriu de Mediu Ambiente d'España. Datos tomaos dende 1971 hasta 2000.
  76. «Guía resumida del clima n'España (1981-2010)».
  77. 77,0 77,1 INE (29 d'avientu de 2008). «Padrón municipal: Cifres oficiales de población de 2008». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xineru de 2009. Consultáu'l 29 d'avientu de 2008.
  78. B. Revilla y F.S. Zambrano, Europa Sur (31 d'avientu de 2008). «Marbella supera yá a Cádiz capital como la octava ciudá d'Andalucía». Consultáu'l 6 de xineru de 2008.
  79. https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/sima/htm/sm11020.htm institutu de estadistica y cartografia Xunta d'Andalucía
  80. Padrones municipales oficiales del INE de 2004, 2005, 2006, 2007 y 2008.
  81. INEbase. Variaciones intercensales. En llinia: http://www.ine.es/intercensal/ Consultáu 10-07-2011. Cuando se dispón del datu de población de fechu y de derechu tomóse la cifra más alta.
  82. 82,0 82,1 Institutu d'Estadística d'Andalucía, Xunta d'Andalucía.. «Nomenclator d'Andalucía». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2007. Consultáu'l 22 de xunetu de 2008.
  83. «barrios/centro.html Un estudiu reflexa'l despoblamientu que sufren los barrios del centru históricu».
  84. «Urbanismu ordena la baltadera de dos finques en Pinosolete y Geraldino».
  85. https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/sima/htm/sm11020.htm Institutu de Estadistica y Cartografía
  86. «FRONTERA_procedencia_2011.pdf Población en Xerez de la Frontera, según procedencia».
  87. 87,0 87,1 Joana Bonet. «Qué queda de los señoritos de Xerez?». Consultáu'l 2 de xunu de 2015. ¿Qué queda de los señoritos de Xerez?
  88. 88,0 88,1 88,2 Luis Miguel Fuentes. «Lo que queda del señoritu». Consultáu'l 28 de febreru de 2002.
  89. «La integración de los xitanos na sociedá xerezana».
  90. Conceyu de Xerez. «El Gobiernu espón a la oposición el so modelu de Distrito ante la futura Llei de Grandes Ciudaes». Consultáu'l 16 de xunetu de 2008.
  91. Conceyu de Xerez. «Distritu Norte». Archiváu dende l'orixinal, el 29 d'agostu de 2011. Consultáu'l 16 de xunetu de 2008.
  92. Conceyu de Xerez. «Distritu Sur». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de setiembre de 2010. Consultáu'l 16 de xunetu de 2008.
  93. Conceyu de Xerez. «Distrito Granja-Delicies». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de setiembre de 2010. Consultáu'l 16 de xunetu de 2008.
  94. Diario de Jerez (18 de xunu de 2008). «L'Observatoriu Ciudadanu pide que se creen un total de 8 distritos». Consultáu'l 16 de xunetu de 2008.
  95. «El Gobiernu llocal estrena la figura del delegáu non electu nes urnes».
  96. Xerez, Diariu de. El Xerez rural mengua. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/Xerez-rural-mengua_0_1102090100.html. Consultáu'l 22 de xineru de 2017. 
  97. «turistes/siguen/escoyendo/xerez.html ¿Por qué los turistes siguen escoyendo Xerez?».
  98. edificiu.html Los mozos entamadores van tener negociu y pisu nel mesmu edificiu en La Alhóndiga del Ribayu en diariodejerez.es
  99. Xerez, Diariu de. La Cámara de Comerciu de Xerez recibe la Medaya de la Ciudá de Tánger. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/Camara-Comercio-Medaya-Ciudá-Tanger_0_1125187663.html. Consultáu'l 10 d'abril de 2017. 
  100. «mozos/la cartiya.html Los 'mozos de la cartiya'».
  101. «http://www.datosmacro.com/paro/espana/conceyos».
  102. «frontera http://www.datosmacro.com/paro/espana/conceyos/andalucia/cadiz/xerez-de-la frontera».
  103. "Variación de la delda municipal na última llexislatura" (El País, 17-7-2015, consultáu'l 20-7-2015). Ente 2008 y 2013 Xerez, xunto con Xaén y Parla, foi tamién l'únicu conceyu ente los 98 españoles de más de 75.000 habitantes nos qu'aumentara la delda pública por habitante: "Xaén, Parla y Xerez, les úniques ciudaes con déficit presupuestariu en 2013" (El País, 19-7-2014, consultáu'l 20-7-2015).
  104. El PP acusa a l'alcaldesa de Xerez de "mentir", una y bones el Ministeriu tien la información económica hasta mayu (20 minutos, 28-4-2015, 09-097-2015).
  105. El sistema educativu lliberal de Xerez: los primeros pasos na Escuela Pública. Serv. Public Univ Cádiz
  106. «Institutu d'Estadística d'Andalucía».
  107. «Fondu municipal».
  108. «Xerez.es Conceyu de Xerez :: Fondu Notarial». Consultáu'l 2009.
  109. «L'Archivu Municipal como ferramienta pa la historia de Xerez».
  110. «175 años del Coloma: de San Mateo a l'Avenida, del llatín al chinu».
  111. «Los postreros de Trabayu Social».
  112. «escuela oficial/idiomes/estara/llista/antes.html La nueva sede de la Escuela Oficial d'Idiomes va tar llista antes de 2012».
  113. «conceyu-reinicia-les obres-de-la escuela oficial-de-idiomes-en-la-antigua-bodega-valdespino/ El Conceyu reinicia les obres de la Escuela Oficial d'Idiomes na antigua bodega Valdespino».
  114. «Una fábrica d'artistes que cumple un sieglu d'historia».
  115. «escuela/artes/plasticas/recibe/la medaya/oro/la ciudá.html La Escuela d'Artes Plástiques recibe la Medaya d'Oru de la Ciudá».
  116. «unidá/atencion/alumnu/sustituira/la/uned.html La UNED va ser sustituyida por una Unidá d'Atención ya Información al Alumnu».
  117. (en castellanu) xunta-prometio-fai-un anu-que-fpo-san-juan-de-dios-seguiria-operativu-y-funcionando La Xunta prometió va un añu que San Juan de Dios siguiría "operativu y funcionando". lavozdelsur.es. 8 de setiembre de 2017. https://www.lavozdelsur.es/la xunta-prometio-fai-un anu-que-fpo-san-juan-de-dios-seguiria-operativu-y-funcionando. Consultáu'l 9 de setiembre de 2017. 
  118. «meyores y más reconocíos colexos».
  119. (en castellanu) Aprender más pa enseñar meyor. lavozdelsur.es. 7 d'ochobre de 2017. https://www.lavozdelsur.es/aprender-mas-ensenar-meyor. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2017. 
  120. «Gran papel de la Escuela d'Equitación nel Nacional pa discapacitaos».
  121. «La XVIII edición de l'Aula Taurina empieza'l llunes les sos actividaes».
  122. [1]
  123. «sos/puertes/forma/definitiva.html El centru d'educación vial abre les sos puertes de forma definitiva».
  124. Web de turismu del conceyu de Xerez
  125. «Edición dixital de la guía "Clausures. Conventos y Monesterios de Cádiz", seición Xerez de la Frontera».
  126. «Los vezos tamién tán en crisis».
  127. «Xerez de la Frontera 1: cascu griegu». Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'ochobre de 2014.
  128. «24 de setiembre».
  129. Celtiberia.net. «Artículu sobre la historia del Castiellu de Doña Blanca». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xineru de 2012. Consultáu'l 22 de xunu de 2008. Inclúyese semeya de la tumba de Blanca de Borbón.
  130. Hermandá del Perdón de Xerez
  131. «Navidad con sabor a gloria».
  132. http://www.diariodejerez.es/article/xerez/1559967/valor/callo.html El Valor del Silenciu
  133. «navidá.html Un tornu que solo xira per Navidá».
  134. «obres/contemplábense/pfea.html Remataes les 29 obres que se contemplaben nel PFEA 2014».
  135. «fachada llateral/la ilesia/de/madre/dios.html Axudicáu l'arreglu de la fachada llateral de la ilesia de Madre de Dios».
  136. «lluz/la/candelaria.html Eternamente a la lluz de La Candelaria».
  137. .
  138. «obres/rehabilitacion/la fachada/la capiya/la hedra.html Rematen les obres de rehabilitación de la fachada de la capiya de la Hedra».
  139. «El Cristu de Illanes volvió al altar de San Rafael».
  140. 140,0 140,1 «Xerez bombardeada».
  141. «palaciu-de-villapanes/ Foru pide poner en valor el Palaciu de Villapanés».
  142. Casar-palaciu de Lealas 20, declarada monumentu pola Xunta d'Andalucía en La Voz Dixital
  143. «places-pa-visitar-el palaciu-del conde-d'andar-del programa-conoz-el to-patrimoniu/ Escosaes les places pa visitar el Palaciu del Conde de los Andes del programa Conoz el to Patrimoniu».
  144. Arquiteutura civil-xerezana-en-el sieglu-XVI Arquiteutura civil xerezana nel sieglu XVI D'Esperanza Río Martínez. Publicáu en "Páxines. Revista d'Humanidaes", nº 6. Xerez de la Frontera, 1991, pp.53-66.]
  145. Casar-palaciu de los Ponce de León en Xerez de la Frontera. Julia López Campuzano (Universidá Complutense de Madrid) Revista Añales d'Historia de/Arte, n.> 3,39-52, Editorial Complutense, Madrid, 1991-92
  146. «Un añu exiliaos del Palaciu de Carrizosa».
  147. «plaza-de-belen.html La Plaza de Belén».
  148. «Colexu d'histories».
  149. «necesidá.html Nueva sede "por necesidá"».
  150. «¿Qué queda de los señoritos de Xerez?».
  151. «signu-de-poder-n'hores baxes Un signu de poder n'hores baxes».
  152. «Una mirada dende la Talaya».
  153. «¿Conoces el Muséu de la Gabita de Xerez?».
  154. «navidá.html El Muséu del Belén abre les sos puertes con una nacencia monumental».
  155. «El muséu escondíu».
  156. «proyeutu/sera/referente/espana/y/xerez/nun-y costara dineru.html "Esti proyeutu va ser un referente n'España y a Xerez nun lu costará dineru"».
  157. «mercé.html El centru qu'enllenó de vida l'antiguu conventu de La Mercé».
  158. «vida dedicada/traxe/curtiu.html Una vida dedicada al traxe de curtiu».
  159. «s'escuenden-sieglos-d-musica Onde s'escuenden sieglos de música».
  160. «Muséu Coloma». Consultáu'l 5 d'ochobre de 2016.
  161. «flamencu-de-xerez-los claustros-o-el regueru Muséu del Flamencu de Xerez: ¿Los Claustros o'l Regueru?».
  162. La Tonelería, n'estáu d'abandonu
  163. «delda/con/pirata.html Saldemos la delda col 'pirata'».
  164. «Semana de Conciertos Clásicos en Bodegues Tradición».
  165. «VORS en papel».
  166. «Sánchez Romate, una historia de 233 años».
  167. «200 años criando oru líquido».
  168. http://www.lavozdelsur.es/lustau-y-gonzalez-byass-ente-les-20-meyores-bodegues-del mundu Lustau y González Byass, ente les 20 meyores bodegues del mundu]
  169. «mina.html Esta viña ye una 'mina'».
  170. acHus. achus.info (ed.): «Granja de cocodrilos Kariba». Consultáu'l 31 de xineru de 2010.
  171. «trabayos/pa/reabrir/antiguu/cine/astoria.html Peracaben los trabayos pa reabrir l'antiguu cine Astoria».
  172. [http://www.diariodejerez.es/article/ocio/891050/lo/duro/superman/gustára-y/saber/los cristales xigantes.html Lo que al duru de 'Superman' gustára-y saber de los cristales xigantes
  173. «torre.html Vemos na Torre».
  174. «torre-del-agua/ Axudicaes les obres pal arreglu de cornises de la Torre de l'Agua».
  175. .
  176. «Más cerca de la rehabilitación de San Agustín y la reordenación de Esteve».
  177. «turista/recale/xerez.html Un muséu interactivo pa recibir al turista que recale en Xerez».
  178. Revista Historia de Xerez, nº 13. Añu 2007
  179. «Xerez 74 ye l'edificiu más altu hasta'l momentu. La Voz Dixital». Consultáu'l 11 de marzu de 2017.
  180. «xornada/puertes/abiertes/parque/infantil/trafico.html 100 escolares alleguen a la Xornada de Puertes Abiertes nel Parque Infantil de Tráficu».
  181. Calendariu d'eventos en Xerez en turismojerez.com
  182. «yera-solo-una fiesta privada-de-la clase bodeguera/ Nun yera solo una fiesta privada de la clase bodeguera».
  183. «31 años buscando ensin ésitu'l modelu perdíu».
  184. [Gloria y ocaso de la fiesta de la vendimia. Antonio Sanz Zambrano
  185. «fiestes/la vendimia declarada/interes/turistico/andalucia.html Les Fiestes de la Vendimia, declarada d'Interés Turísticu d'Andalucía».
  186. «Los zambombos y la navidá flamenca». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012.
  187. «D'un proyeutu piloto a un ésitu descomanáu».
  188. «zambombu/arcos/antidoto/contra esmemoriar.html El Zambombu d'Arcos, un antídotu contra esmemórialo».
  189. Zambombos de Xerez de la Frontera en revistaiberica.com
  190. «Les imáxenes del 'Vía Lucis'».
  191. «La Feria na Historia».
  192. «corpus-tresllada-la-eucaristia-a callar/ La procesión del Corpus tresllada la Eucaristía a la cai».
  193. «Cuando'l disfraz 'tomaba' Xerez».
  194. «L'Antroxu va enllenar Xerez de música y bon humor mientres el fin de selmana».
  195. «Antroxu en Xerez». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012.
  196. «fatigues-pa recoyeles Tagarninas: "Pasamos munches fatigues pa recoyeles"».
  197. «so/tocín/cielu/sea/solamente/so.html Xerez quier que'l so tocín de cielu sía solamente so».
  198. ciudá-bodega-arquiteutura-del vinu-y-transformacion-urbana-en-xerez-de-la frontera-en-el sieglu-xix/ La Construcción de la Ciudá Bodega”. Arquiteutura del Vinu y Tresformamientu Urbanu en Xerez de la Frontera nel Sieglu XIX. Tesis Doctoral de José Manuel Aladro Prieto, dirixida por Eduardo Mosquera Adell (Departamentu d'Historia, Teoría y Composición Arquitectónica de la Universidá de Sevilla), 2012
  199. "Bebería El Majuelo" en Diario de Jerez. Tamién puede lleese nel llibru El vinu de Xerez.
  200. «tesina/fala/sobre/la historia/la so/familia.html Leticia Domecq presenta una tesina que fala sobre la historia de la so familia».
  201. «claustros-80-anos-del conseyu regulador Baco en Los Claustros: 80 años del Conseyu Regulador».
  202. Press, Europa (16 de payares de 2013) (en castellanu). Xerez ye escoyida Ciudá Europea del Vinu 2014 n'Italia. europapress.es. https://www.europapress.es/andalucia/cadiz-00351/noticia-xerez-escoyida-ciudad-europea-vino-2014-italia-20131116150448.html. Consultáu'l 20 d'agostu de 2017. 
  203. "Zambombadas" en dialeutu andaluz. nuesos_zambombos/ Web de zambombos del Conceyu de Xerez
  204. http://www.diariodejerez.es/article/xerez/854160/navidá/flamenca.html El flamencu, protagonista del Belén
  205. «festival-eurochestries-de-quebec-/ La Nueva Orquesta Maestru Álvarez Beigbeder allega al Festival Eurochestries de Quebec».
  206. nos xune L'Agrupación la Sentencia presenta esti sábadu, 'La música que nos xune'
  207. «Suspendida la inauguración de la Peña Guitarrista 'Antonio Rei'».
  208. Les Peñerines: saber escuchar. lavozdelsur.es. 10 d'avientu de 2016. http://www.lavozdelsur.es/los-cernicalos-saber-escuchar. Consultáu'l 11 d'avientu de 2016. 
  209. Web oficial del Centru Andaluz de Flamencu
  210. De la Pascua asegura que'l CAF solo sufre un cambéu alministrativu en lavozdigital.es/xerez
  211. «Web oficial de la Ciudá del Flamencu». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xunetu de 2010.
  212. «selmana cargada-de-flamencu-pa-conmemorar-la-distincion-de-la-unesco/ Una selmana cargada de flamencu pa conmemorar la distinción de la Unesco».
  213. El Gobiernu va collaborar na celebración del Añu Mundial del Flamencu en 20 minutos
  214. (en castellanu) premiu-que-aspira-ser-el-mas-importante-del mundu-n'estudios flamencos Xerez crea un premiu qu'aspira a ser el más importante del mundu n'estudios flamencos. lavozdelsur.es. 26 de mayu de 2017. https://www.lavozdelsur.es/xerez-crea-un premiu-que-aspira-ser-el-mas-importante-del mundu-n'estudios flamencos. Consultáu'l 26 d'agostu de 2017. 
  215. caballos xerezanos/ Historia de los caballos xerezanos.
  216. «Caballo en Xerez de la Frontera».
  217. «caballos xerezanos/ Historia de los caballos xerezanos».
  218. «Polistas de la historia de Xerez».
  219. «TV: Copa d'Oru de 1954 nel Jockey Club Xerez».
  220. «100 quilómetros de rutes a caballu».
  221. «ciudá/tuvo/sueno.html Xerez 2002, la ciudá que tuvo un suañu».
  222. Xerez, Diariu de (en castellanu). Xerez yá ye oficialmente 'Ciudá Europea del Caballu 2018'. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/Xerez-oficialmente-Ciudá-Europea-Caballu_0_1165083730.html. Consultáu'l 20 d'agostu de 2017. 
  223. «Notable reestreno del Depósitu de Sementales».
  224. «cultural-de-xerez-estrena-sede/ L'Atenéu Cultural de Xerez estrena sede».
  225. «nueche-de-conferencies-y-musica-del atenéu andaluz/ Martínez Ares actúa güei na nueche de conferencies y música del Atenéu Andaluz». Archiváu dende l'nueche-de-conferencies-y-musica-del atenéu andaluz/ orixinal, el 17 d'abril de 2014.
  226. «La Zaranda llogra'l Premiu Nacional de Teatru».
  227. La Zaranda llogra'l Nacional de Teatru tres 33 años de compromisu en DDJ
  228. «Conciertu d'arpa y flauta per parte d'alumnos del Conservatoriu Joaquín Villatoro».
  229. «http://musicry.net/».
  230. «http://www.teatroestudiojerez.com».
  231. «quixotees-de-la historia-de-xerez Los "quixotees" de la historia de Xerez».
  232. «Rito funerarios nel Islam».
  233. «Propuesta de Construcción d'un Campusantu Musulmán en La Rioxa».
  234. «Asidonia-Xerez, denominación de la Diócesis». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de mayu de 2005.
  235. «mercé.html Canto eucarísticu na Mercé».
  236. «El so Socorru facer copatrona».
  237. «fíes/la caridá/medaya.html Les Fíes de la Caridá, de medaya».
  238. http://www.diariodejerez.es/article/xerez/1185480/l'avenida/exercito/xúnese/grupu/les/grandes.html L'avenida del Exércitu xunir al 'grupu de les grandes']
  239. [2].
  240. «retaguardia.html A la retaguardia».
  241. «venta/fixo/pacheco/la/antigua/estacion.html La Fiscalía pide más datos sobre la venta que fizo Pacheco de l'antigua estación».
  242. «Inversión inicial de 10.000 euros pa la estación d'autobuses».
  243. 243,0 243,1 243,2 El tramu de la carretera entendíu ente Dos Hermanas y l'aeropuertu de Xerez ye una carretera convencional de d'un carril por sentíu, de forma alternativa puede optase por utilizar Autopista del Sur (AP-4) ente dambes llocalidaes. El tramu entendíu ente Cádiz y l'aeropuertu de Xerez si esta convertida na so totalidá n'autovía.
  244. 244,0 244,1 244,2 El tramu de la AP-4 entendíu ente Xerez y Cádiz foi lliberáu n'ochobre de 2005 y retiraes les cabines de peaxe, aun así sigui calteniendo'l nome de AP-4
  245. «Estadístiques de AENA».
  246. Ingenieriaenlared. «Ingeniería nel olvidu. Llinia de ferrocarril Xerez-Trocadero: la primer llinia ferrial d'Andalucía». Consultáu'l 11 de xineru de 2008.
  247. Europa Press (19 de payares de 2008). «Les estaciones d'Alxecires, Cádiz y Xerez de ADIF rexistren más de dos millones d'usuarios hasta setiembre». Consultáu'l 19 de payares de 2008.
  248. La Voz Dixital. «La estación de tren de Xerez cerró 2008 con 1,5 millones d'usuarios». Consultáu'l 11 de febreru de 2008.
  249. Renfe. «Cercaníes Xerez-Cádiz». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  250. «enllaces/ente/cadiz/y/san/fernando.html Renfe reestructura Cercaníes y amenorga los enllaces ente Cádiz y San Fernando».
  251. Renfe. «Rexonales Sevilla-Xerez-Cádiz». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  252. altavelocidad.org. «Trazaos n'obres d'Alta Velocidá Ferroviaria n'España». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunetu de 2007. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  253. http://www.diariodejerez.es/article/xerez/1492278/la ciudá/tien/yá/kilometros/carriles/pa usu bicicletes.html La ciudá tien yá 17 quilómetros de carriles pa usu de bicicletes]
  254. http://jerezlocal.com/asi-sera-la-ampliacion-carril-bici/ Asina va ser l'ampliación carril bici]
  255. «http://sevilla.abc.es/andalucia/cadiz/20140209/sevi-acuerdo-pa-construyir-venti-201402091836.html».
  256. Jesytel. «Conceyu de Xerez - Páxina oficial: La tranvía refuerza l'apueste del Gobiernu pol tresporte públicu». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  257. 3, Chipi319 | setiembre (2 de setiembre de 2011). «conceyu-de-xerez-arrenuncia-al-tranvia-que-proyeuta-la xunta-pa-la ciudá/ El Conceyu de Xerez arrenuncia a la tranvía que proyeuta la Xunta pa la ciudá». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  258. «Xerez, trubiecu del primer club español».
  259. «Historia del balompié en Xerez (I): la primer referencia al fútbol n'España» (7 d'agostu de 2016). Consultáu'l 7 d'agostu de 2016.
  260. Intereses Xerezanos Vol II
  261. Formulatv.com (4 de mayu de 2009). «Audiencies domingu 3 de mayu de 2009». Consultáu'l 28 de mayu de 2009.
  262. Motor21 (27 de marzu de 2006). «El GP d'España bate récores d'audiencia». Consultáu'l 28 de mayu de 2009.
  263. Europa Press (12 de mayu de 2009). «El Gran Premiu de motos en Xerez xeneró un gastu turísticu n'Andalucía de 56,9 millones d'euros». Consultáu'l 28 de mayu de 2009.
  264. «https://www.europapress.es/andalucia/cadiz-00351/noticia-fim-designa-xerez-capital-mundial-motociclismu-2015-20140503151642.html».
  265. «maqueta trazáu/xerez/inaugura/parque/les naciones.html http://www.diariodejerez.es/article/xerez/1995555/la maqueta trazáu/xerez/inaugura/parque/les naciones.html».
  266. ElEconomista.es (27 de xunu de 2008). «vegada-en-la so-historia-a-Alemaña-en partíu oficial-en-la Eurocopa-de-1984.html España solo ganó una vegada na so historia a Alemaña en partíu oficial, na Eurocopa de 1984». Consultáu'l 25 de mayu de 2009.
  267. Diario de Jerez (16 d'abril de 2009). «La Peace Cup yá tien axugamientos». Consultáu'l 29 de mayu de 2009.
  268. Organización de la xunta internacional d'atletismo Ciudad de Xerez. «L'atletismu en Xerez». Consultáu'l 26 de xunu de 2008.
  269. Xerencia Municipal de Deportes del Conceyu de Xerez. «Los llectores d'Atletismu Español escueyen a Puma Chapín Xerez como'l meyor equipu d'España». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2007. Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  270. Real Federación Española d'Atletismu. «clubes.htm Campeones de lliga na web oficial de la Real Federación Española d'Atletismu». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  271. Libertad Digital. «Noticia reseñando la última Copa del Rei consiguida». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  272. «escuela/equitacion/pasa/yá/ser/esplotada/por una empresa.html La Escuela d'Equitación pasa yá a ser esplotada por una empresa».
  273. «Xerez va ser sede permanente pa formar titulaciones oficiales d'hípica».
  274. [http://www.mirajerez.com/14/07/2014/la xunta direutiva-del equipu-de-beisbol-venenciadores-de-xerez-visiten-al conceyu/ La xunta direutiva del equipu de beisbol “Venenciadores de Xerez” visiten al Conceyu - Sede more at: http://www.mirajerez.com/14/07/2014/la xunta direutiva-del equipu-de-beisbol-venenciadores-de-xerez-visiten-al conceyu/#sthash.mjIu9dWF.dpuf
  275. «deporte-tan-magico-como-real http://www.lavozdelsur.es/quidditch-un deporte-tan-magico-como-real».
  276. ]http://www.diariodejerez.es/article/xerez/2085474/skate/park/chapin/tien/les hores contaes.html El Skate Park de Chapín tien les hores contaes]
  277. «mocedá/ Campo la Mocedá (Conceyu de Xerez)».
  278. «llabores/ameyora/les piscines/jose/laguillo.html El Conceyu peracaba los llabores de meyora de les piscines José Laguillo».
  279. Xerezmania.com (xineru de 2009). «Xerezmanía Nro. 37». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de xineru de 2010. Consultáu'l 25 de mayu de 2009.
  280. «https://www.europapress.es/andalucia/cadiz-00351/noticia-xerez-acogera-23-agostu-salida-vuelta-ciclista-espana-2014-contrarreló-equipo-20140315181709.html».
  281. Club Natación Xerez. «Palmarés del club». Consultáu'l 5 de xunetu de 2007.
  282. La Voz edición Xerez. «El Club Natación Xerez revalida'l so títulu Master, amás de los preparaos equipos de water-polo xuveniles, habiendo quedáu 2ᵘ d'Andalucía'l pasáu añu, amás un xugador del equipu (Miguel Rodríguez) facer col premiu al meyor xugador d'Andalucía.». Consultáu'l 27 de xunu de 2007.
  283. «Recuperáu'l suministru llétricu na José Laguillo».
  284. Hotel Barceló Montecastillo Resort. Negocios y deporte con acentu internacional en ABC
  285. Morientes acepta'l fichaxe pol Porto pa faer sitiu a Carvalho en Diario de León.
  286. «La Copa La Ina de Galgos celebra'l so centenariu en Xerez».
  287. «El suañu fechu realidá d'aquel porteru de fútbol sala». Archiváu dende l'orixinal, el 19 de xineru de 2012.
  288. [http://www.diariodejerez.es/article/deportes/518429/acábose/lo/dábase.html Acabóse lo que se daba
  289. «Cuatro décades nos cumes».
  290. «El gobiernu llocal diz que trabaya buscando una solución para...». Consultáu'l 25 de marzu de 2016.
  291. «http://www.lavozdelsur.es/».
  292. «http://www.sociedadmagazine.com/».
  293. «http://www.jerezlocal.com/».
  294. «http://www.mirajerez.com/».
  295. «http://www.jerezsinfronteras.es/».
  296. [http://jesusgonzalezfotografo.blogspot.com/2010/09/capitulo-vi.html Vida d'un fotógrafu
  297. Demarcaciones de televisión llocal d'Andalucía Conseyería de la presidencia, Xunta d'Andalucía.
  298. Diario de Jerez (30 de xunetu de 2008). «xunta/concede/llicencies/tdt/ambito/local.html La Xunta concede 163 llicencies de TDT d'ámbitu llocal». Consultáu'l 30 de xunetu de 2008.
  299. mundoplus.tv (29 de xunetu de 2008). «La Xunta d'Andalucía da 163 llicencies de TDT a operadores locales». Consultáu'l 30 de xunetu de 2008.
  300. «programa-sep L'Hospital San Juan Grande de Xerez, de la Orde Hospitalaria San Juan de Dios, recibe dos ISO ya intégrase nel Programa SEP».
  301. «Sur Detalle-Cuadru Médicu». Consultáu'l 22 de xunu de 2017.
  302. «Clinica Serman». Consultáu'l 22 de xunu de 2017.
  303. «Clínica Los Álamos : Xerez de la Frontera». Consultáu'l 22 de xunu de 2017.
  304. «Unos 'xerezanos' bien animales».
  305. «Alcuentren libélulas en peligru d'estinción en Xerez y Grazalema».
  306. Xerez, Diariu de (en castellanu). Los otros 'montes' de Xerez. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/montes-Xerez_0_1200780328.html. Consultáu'l 2017-12-17. 
  307. «Xerez, quinta ciudá andaluza en númberu de parques y xardinos».
  308. «so/patrimonio/arboreo/gracies/la ruta/les especies.html Xerez va dar a conocer el so patrimoniu arbóreo gracies a la 'Ruta de les especies'».
  309. [http://www.diariodejerez.es/article/xerez/902565/xerez/solo/tuvo/dias/aire/calificáu/como/bonu.html Xerez solo tuvo 98 díes d'aire calificáu como bonu en 2010
  310. «Un percorríu pol términu municipal de Xerez en 1897».
  311. «Puesta de llongura d'una nueva xestión del arboláu urbano».
  312. «Al patrimoniu que meyor acovez».
  313. «pa/el so/total/recuperacion.htmlEl parque del Retiru preparar pa la so total recuperación».
  314. retiru-de-ysasi-de-jardin-escuru-parque-abiertu-al-publico 115 años
  315. El Ranchu de la Bola va acoyer una xornada de puertes abiertes el día 24 en lavozdigital.es
  316. «figura/antonio/sanz/zamorano.html Palo Blancos recuerda la figura d'Antonio Sanz Zamorano con un 'Parque Andaluz'».
  317. «parque-de-la plata-yá-presume-de llagu refechu/ El parque de La Plata yá presume de llagu refechu».
  318. «Parque Williams».
  319. «güelgues xerezanes-en-franca-mejoria Les güelgues xerezanes, en francu ameyoramientu».
  320. «Infraestructures remocica de manera integral el parque de La Unión».
  321. «marquesa.html El Conceyu acomete'l plantíu de 82 árboles nel Parque...». Consultáu'l 25 de marzu de 2016.
  322. . lavozdelsur.es. 26 d'abril de 2016. http://www.lavozdelsur.es viende parque-natural-ente-xerez-y-el puertu. Consultáu'l 16 de mayu de 2017. 
  323. (en castellanu) fuesa-comun-onde-hai-cientos-de-lleales-la democracia-que-agora-ye-parque-infantil Una fuesa común onde hai "cientos de lleales a la democracia" qu'agora ye un parque infantil. lavozdelsur.es. 19 de xunetu de 2017. https://www.lavozdelsur.es/una fuesa-comun-onde-hai-cientos-de-lleales-la democracia-que-agora-ye-parque-infantil. Consultáu'l 19 de xunetu de 2017. 
  324. Xerez, Diariu de (en castellanu). El Conceyu quier recuperar el tren del parque de Vallesequillo. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/Conceyu-quier-recuperar-parque-Vallesequillo_0_1155784661.html. Consultáu'l 20 de xunetu de 2017. 
  325. parque-de-la igualdá-en-la zona-sur Parque de la igualdá
  326. parques-de-la marquesa-y-atocha-afacer pa-paséu-y-exerciciu-de-perros/ Los Parques de La Marquesa y Atocha afacer pa paséu y exerciciu de perros. 23 d'avientu de 2013. https://www.cadizdirecto.com/los parques-de-la marquesa-y-atocha-afacer pa-paséu-y-exerciciu-de-perros/. Consultáu'l 11 de marzu de 2017. 
  327. http://andaluciainformacion.es/xerez/271206/el conceyu-define-el-nuevu-modelu-de-gestion-del arboláu urbano-/ El Conceyu define'l nuevu modelu de xestión del arboláu urbano
  328. «plata.html Del drago de Congoxes al caxigal de La Plata».
  329. «Rutes naturales dende Xerez». Archiváu dende l'orixinal, el 10 de marzu de 2014.
  330. «puertes/campu/paséu/pela puerta/verde/xerez.html Les puertes del campu: Un paséu pola 'Puerta Verde de Xerez'».
  331. «Carmen Home - JerezSiempre, Monumentos, Historia, Caleyeru cultural y Guía Turística de Xerez de la Frontera». Consultáu'l 4 de marzu de 2017.
  332. Xerez, Diariu de. Mañana apúrrense los I Premios Carmen Home Ponzoa al llabor educativu. Diario de Jerez. http://www.diariodejerez.es/jerez/Manana-Premiu-Carmen-Home-Ponzoa_0_857014675.html. Consultáu'l 4 de marzu de 2017. 
  333. «El gran home de les poques llinies».
  334. «Badillo saca billete pa Londres».
  335. http://www.jerezsiempre.com/index.php?title=Categor%C3%ADa:Alcaldes Llista de tolos alcaldes de Xerez de la Frontera
  336. 336,00 336,01 336,02 336,03 336,04 336,05 336,06 336,07 336,08 336,09 336,10 336,11 Diario de Jerez (21 de payares de 2008). «Hermanes ensin fecha de caducidá». Consultáu'l 29 de mayu de 2009.
  337. Rellación de ciudaes hermaniaes con Llatinoamérica Archiváu el 13 de marzu de 2016 na Wayback Machine. Aportáu'l 17 d'agostu de 2007.
  338. Embaxada de Xapón n'España. «Convenio de hermanamiento ente ciudaes xaponeses y españoles». Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'abril de 2008. Consultáu'l 9 de xunu de 2008.
  339. Diario de Jerez (28 de xineru de 2008). «buelga/hermanamiento.html La buelga del hermanamiento». Consultáu'l 29 de mayu de 2009.
  340. 340,0 340,1 Diariu Badea de Cádiz (18 de payares de 2008). «El Brandy de Xerez refuerza los sos llazos col Pisco de Perú nun ciclu cultural n'homenaxe a dos ciudaes hermanes». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2008. Consultáu'l 20 de payares de 2008.
  341. Los conceyos de Xerez y Pisco, en Perú, hermanáronse como figura de patrociniu de los sos respeutivos caldos, el xerez y el pisco de Perú, el 6 de setiembre de 2006.
  342. Diario de Jerez (16 de mayu de 2014). «so/hermanamiento/la feria/caballu.html Xerez y Castro-Urdiales refuercen el so hermanamiento na Feria del Caballu». Consultáu'l 8 de xunetu de 2014.

Enllaces esternos editar