Loriguilla ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca del Campu de Turia

Loriguilla
escudo de Loriguilla (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Campo de Turia (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Loriguilla José Javier Cervera Soria
Nome oficial Loriguilla (es)[1]
Códigu postal 46393
Xeografía
Coordenaes 39°29′25″N 0°34′17″W / 39.4902°N 0.5714°O / 39.4902; -0.5714
Loriguilla alcuéntrase n'España
Loriguilla
Loriguilla
Loriguilla (España)
Superficie 72.4 km²
Altitú 110 m
Llenda con
Demografía
Población 2171 hab. (2023)
- 1036 homes (2019)

- 989 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Campo de Turia (es) Traducir
0.08% de provincia de Valencia
0.04% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 29,99 hab/km²
Más información
Fundación 1961
loriguilla.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Municipio de la Serranía. El so relieve ye bien montascosu, apoderáu por caliares xurásiques y cretáciques, con un altor mediu de 500 m. El ríu Turia hai erosionado les caliares y escavó un fondu valle, que dacuando se convierte en gargüelu, escurriendo a una altitú media de 300 m. Los altores más notables son les de los picos Peñalta (649 m.) y El Altu (758 m.), asitiaos na metá septentrional, y el de Cinco Pino (1171 m.), asitiáu nel estremu meridional.

Derromper dellos ribayos como los del Corage, Alinoralla, Carcaz y Maniador. La rambla del Reatillo crucia l'estremu suroeste. Son numberoses les fontes, sobremanera na metá sur, destacando les de Fonfrilla y de la Puerca.

La superficie forestal ocupa'l restu del términu y ta poblada de pinos y monte baxu, más abondosu na metá sur que nel norte. Hai caza de perdices, llebres y coneyos.

El llugar antiguu tópase sobre una superficie na marxe izquierda del Turia y les cases de la so parte más baxa tópense anubiertes pol banzáu. Aportar a esta población, dende Valencia, per mediu de la CV-35.

Aportar al pueblu nuevu d'esta llocalidá dende Valencia al traviés de l'A-3 y tomando depués la CV-374.

Llocalidaes estremeres editar

El términu municipal de Loriguilla parte coles siguientes llocalidaes: Chelva, Chera, Cheste, Chulilla, Domeño, Losa del Obispo, Requena, Riba-roja de Túria, y Sot de Chera toes elles na provincia de Valencia

Historia editar

Anque nun esiste nengún datu fidedignu sobre la fundación de Loriguilla, tou fai pensar que foi fundada polos romanos nel sieglu I d. C. Según ciertu historiadores, el so nome tuvo de venir# de la pallabra LORIGA, por tener esta villa bones ya importantes fábriques d'esta especie d'armadura formaes por tires de cueru ensambladas formando escames. Otra de les teoríes alrodiu de la fundación romana sostener Sucías, respondiendo por la so tesis nuna llábana de mármol plomizo topada en 1790 pol Conde de Lumiares nes sos proximidaes que lleva la siguiente inscripción: “L. VALORIO TEMPESTIVO POMPEIIA PATERNA.MARITO.ET SIBI”. La so traducción ye: “Pompeya paterna, pa L. Valerio Tempestivo, el so home y pa sigo”.

Tres la dominación romana, tenemos de suponer que Loriguilla, como tol Valle de Chelva, foi ocupada polos visigodos.

Mientres la dominación árabe, la contorna de Chelva y per ende el términu de Loriguilla perteneció al pequeñu reinu de taifa de Hisn Albont, güei Alpuente o Alpont (en valencianu).

No referente a la Edá Media sábese que conquistáu'l Reinu de Valencia por Xaime I, nel Llibre del Repartiment que fizo a favor de los caballeros que lu ayudar a la so empresa, donó en 1257 a Pedro Fernández de Azagra, Señor de Albarracín, el Castiellu y Villa de Chelva incluyendo ente otres pertenencies la territorial de Loriguilla. A la muerte de Pedro Fernández, pasó esti Señoríu al so fíu primoxénitu Álbar, de quien, nun teniendo descendencia masculina, heredar la so fía Elsa Álvarez de Azagra, a quien casó en 1255 col Infante Jaime de Jérica, fíu del rei Xaime I y de Teresa Gil de Vidaure. En 1369 Juan Alonso V de Jérica y VII de Loriguilla vence Domeño y les alquerías de Loriguilla y Calles según toles tierres que los musulmanes teníen, a Martín Gabarda, el Menor, y dellos caballeros más. Mientres tola alta y la baxa Edá Media desenvuélvense munchos pleitos socesorios destacando qu'en 1390, por cuenta de la guerra sostenida ente'l rei Xuan I d'Aragón y el Conde de Armenaque, por invadir ésti'l Condáu del Rosellón, Pedro Lladrón de Vilanova pasa a ser primer Vizconde de Chelva (y por tanto Señor de Loriguilla) en reconocencia pola so ayuda al rei nesta batalla.

En 1599 el rei Felipe II secciona el territoriu del Vizcondáu en dos, quedando como sigue: dientro del Condáu de Sinarcas, los pueblos de Benagéber, Calles, Domeño, Loriguilla, y per otra parte la villa de Chelva que siguió con una autonomía propia, siendo los dos señoríos de la casa de los Lladrón de Pallás hasta 1670 cuando s'encarga a Gaspar de Frígola el gobiernu d'estos territorios, caballeru del vezu de La nuesa Señora de Montesa.

El 20 d'abril de 1773 llevar a cabu la incorporación de Loriguilla a la Corona Real, con reserva de determinaos derechos a favor del entós señor territorial Conde del Real y de Almenara, de la Casa del Duque de Villahermosa. El 5 d'ochobre de 1885 apruébase definitivamente'l finsamientu definitivu del términu de Loriguilla, tres quince años de disputes ente los pueblos de Domeño y Loriguilla.

 
Nuevu allugamientu de Loriguilla y territoriu que lu arrodia.

En 1955, la Confederación Xeneral d'Obres Hidráuliques aprobaba un proyeutu de creación d'un banzáu de 53,4 Hm³. En 1959 y tres diverses y dures negociaciones tripartites (Estáu-Delegación-Conceyu) coles mires de que Loriguilla nun saliera de la provincia de Valencia, el conceyu treslladar a la Plana de Cuart (Pla de Quart en valencianu), a la partida de la Masía del Conde, empezando un nuevu camín de tan solo 18 quilómetros de la Ciudá de Valencia y con unes nueves comodidaes y ventayes pal so desenvolvimientu. En 2009, el Conceyu de Loriguilla inaugura nel antiguu enclave de Loriguilla en La Serranía, un Complexu Turísticu Rural que pretende recuperar el treme urbanu y poner en valor el so gran patrimoniu natural, históricu y etnolóxicu.

Alministración editar

Nes eleiciones municipales de 2015, el Partíu Popular ganó les eleiciones anque perdió la mayoría absoluta que-y dexara gobernar nes anteriores llexislatures. Ciudadanos y PSOE llegaron a un alcuerdu de gobiernu. Na primer metá de la llexislatura l'alcalde va ser Manuel Cervera del PSOE, ente que na metá final l'alcaldía va recayer en Ciudadanos na mano de Sergio Alfaro.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Jesús Cervera Cervera Independiente
1983-1987 Jesús Cervera Cervera AP
1987-1991 Miguel Cervera Moratín Independiente
1991-1995 Francisco Moratín Boronat PP
1995-1999 Francisco Moratín Boronat PP
1999-2003 Miguel Cervera Moratín
Francisco Moratín Boronat
José Javier Cervera Soria
UV
Independiente
PP
2003-2007 José Javier Cervera Soria PP
2007-2011 José Javier Cervera Soria PP
2011-2015 José Javier Cervera Soria PP
2015-2019 Manuel Cervera Árgoma PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2007
1.168 1.042 1.059 1.004 1.003 1.005 1.015 1.177 1.256

Economía editar

Nes tierres pertenecientes al antiguu pueblu la economía ta basada na agricultura de secanu y na ganadería. El pueblu nuevu cuenta con terrenes de regadío en cuenta de les que fueron anubiertes peles agües del banzáu.

Monumentos editar

L'actual conceyu de Loriguilla nel Campu de Turia ocupa una de les superficies más belles de la vega del Llanu de Cuart. Esti conceyu ta consideráu unu de los pueblos con más zones verdes de la Comunidá Valenciana, polo que se fai imprescindible'l paséu poles sos anches y axardinaes cais, o peles cais del Paséu de Valencia, l'Avenida Joaquín Lleó, la Fonte de la Soledá o la Plaza del Conceyu. Tamién podemos visitar poles sos fresques aveseos y amplies zones de recréu'l Polideportivu Municipal con un campu de fútbol d'última xeneración y servicios de piscina, frontón y chigre-restorán.

  • El recursu históricu más importante de Loriguilla la nueva ye ensin dulda, la Masía del Conde de Torrefiel (S. XIX), un caserío agroganadero que respuende a la tipoloxía de casa con un patiu articuláu a los sos llombos, alredor de la cual dispónense les distintes dependencies económiques y de serviciu. Col tiempu, y conforme crecía la esplotación, fuéronse añadiendo distintos cuerpos al llateral que mira a llevante. El tipu de fábrica utilizáu na so construcción ye la mampostería pa los parámetros murales y el lladriyu pa reforzar esquines, puertes y ventanes. D'esti edificiu ye de reseñar l'interés arquiteutónicu que de les naves diáfanas asitiaes al norte y al sur, de dos altures y calter orixinariamente industrial, por permanecer práuticamente inalteraes y fieles a la concepción orixinal del conxuntu de la Masía. D'elles presenta un meyor estáu de caltenimientu l'asitiada al norte, presentando la del sur una torre central qu'apurre a la identificación del conxuntu edificáu dende una perceición alloñada. Presenta interés, coles mesmes, el patiu central accesible dende l'oeste pal pasu de ganáu y mercancía, siendo oxetu de posteriores reformes les pieces de vivienda recayentes al mesmu y al xardín asitiáu al este, como queda de manifiestu nel distintu tratamientu de zócalos y pavimentos, con edaes que tomen dende finales del XIX hasta práuticamente los nuesos díes. El conxuntu ornamental d'azulexos que podemos atópase en tol so interior ye de señalar yá que presenta carauterístiques xeométriques y orientalizantes en policromía, que xueguen colos distintos usos que se-y daben a los espacios del edificiu. La fábrica d'estos provién de los fornos de Manises habiendo estáu pintaos a mano polo que'l valor de los mesmos yá ye bultable. Nel xardín del este son de destacar el conxuntu de cuatro palmeres centenaries que fueron llantaes a la fin de la construcción de la masía.
  • la Capiya de San Antonio Abá, como antiguu centru de xunta de los llabradores que trabayaben pal Conde, ellí non yá axuntábense pa celebrar el cultu ordinariu sinón que llevaben a cabu les xeres d'organización del campu y del ganáu. Esta capiya presenta, un pequeñu altar en forma de retablu, onde s'atopaba un mosaicu cerámicu del santu patronu de los animales, con unes yeserías que recuerden al estilu artísticu del Neoclásicu.
  • La Masía del Conde dexó de funcionar a lo llargo de la primer metá del sieglu XX. Finalmente, l'Institutu Nacional de Colonización mercó a la REVA la Masía del Conde y les sos tierres pa reasitiar nos años sesenta'l llugar nuevu de Loriguilla.Nun resulta ambiciosu señalar que dende l'añu 2001 y por cuenta de l'aprobación del Plan Xeneral d'Ordenación Urbana de Loriguilla, esta Masía pertenez al Catálogu de Bienes y Espacios Protexíos que se contempla en dichu plan. Dende esi momentu, el Conceyu de Loriguilla tien previstu la so total recuperación y adecuación como elementu potencial turísticu y cultural, destinando una parte d'ella a la creación d'un restorán y un hotel rural, y el restu de la Masía como contenedor cultural de primer orde pa la provincia.
  • Otru edificiu a visitar na nueva Loriguilla ye la ilesia parroquial de San Xuan Bautista que foi inaugurada como tal el 1 de marzu de 1968, cuando dexó de funcionar la ilesia de Loriguilla vieyu y el pueblu treslladar de la Serranía al Camp de Túria. El nuevu pueblu, instaláu nel Pla de Quart, carauterizar por un trazáu ortogonal, cola Avenida del Caudiellu como exa central que desagua na pequeña llomba o pandiella onde ta la plaza del Conceyu. Como asocedía nes places nueva y vieya del pueblu antiguu, ellí atopamos los edificios principales de la llocalidá: el Conceyu y la Casa del Secretariu, l'antigua casa de la farmacia y l'abadía, cola ilesia presidiendo'l puntu más altu.
  • La ilesia y campanariu de Loriguilla ocupen una cortil de 624 metros cuadraos. Presenten un estilu propiu d'esti tipu d'arquitectures de dómina franquista: construcciones en serie ya integraes nun conxuntu urbanu d'estilu racionalista y funcionalista. Esti movimientu arquiteutónicu naz na posguerra y supón un cambéu cultural y económico, al que l'arquiteutura respuende cola paralización del procesu de modernización. Ente que nos años 40 reutilízase l'academicismu ya historicismu, nos años 50 empecípiase una recuperación escontra estilos más modernos. El racionalismu llueu ye refugáu por considerar se un símbolu de modernidá de la Segunda República española y dellos arquiteutos tienen que exiliase por motivos políticos. Ante la incapacidá de crear una arquiteutura del nuevu réxime l'arquiteutura decidida ye continuidá del eclecticismu académicu de los años 20. Asina pos la Ilesia de Loriguilla la nueva ta construyida sol interés d'harmonizar la función y la construcción del conxuntu del nuevu asentamientu. El modelu constructivu asemeyar al que podemos atopar n'otres llocalidaes como Domeño nuevu y San Antonio de Benagéber nuevu.
  • Otra de les construcciones a visitar sería la Ermita de la Soledá a tan solo un quilómetru de la población. Trátase d'un edificiu de planta rectangular realizáu nuna fábrica que combina'l lladriyu llucíu cola piedra de mampostería careada. La cubierta ye a una aguada de texa árabe, cola entrada a la ermita zarrada nuna antoxana sostenida con cinco pilastres de mampostería en turria. Nel llau que mira a mediudía, llevántase una espadaña de mampostería coronada por una pequeñu campana. Ésta foi bautizada col nome de Pilar nel añu 1967. L'interior, d'antiguo allumáu con vidreres, tien como única ayalga la imaxe del Corazón de Jesús. Ye de destacar que dende 2006 la pandiella de la Ermita de Soledá ta consideráu como Parque Mediterraneu de la Ermita-Borreguillo, pol que mientres se pasie podrán reparase especies vexetales y animales de calter autóctonu. Más que recomendable ye la parada nel Mirador de Valencia onde puede vese tola estensión urbana de la Ciudá.
  • En Loriguilla vieyu y a nivel patrimonial nun podemos dexar de visitar l'antigua ex ilesia de San Xuan Bautista construyida nel sieglu XVIII, qu'hasta'l 1863 foi ermita de Domeño, entá teniendo ésta más valor patrimonial y más almes nel so conceyu. D'ella queden de pies les yeserías neoclásiques del cuerpu central según l'altar mayor, sumiendo la cúpula qu'allugaba nel so interior frescos de Palomino.
  • Un altu valor etnolóxicu presenten les partíes del Altu de la Cruces, la Casica Pilatos, les Corrolades de Alfarandín, les Cases de Medién, el Camín de los Olivastros o la Cueva Martín.
  • Ye de destacar como árbol singular la “Garroferica de la Cruces” por ser ésti un símbolu inequívocu de xunta ente los antiguos llabradores del pueblu.

Fiestes llocales editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar