Mahamud

conceyu de la provincia de Burgos

Mahamud ye una villa y un conceyu español de la Provincia de Burgos na comunidá autónoma de Castiella y Llión asitiáu nel Partíu Xudicial de Lerma y na contorna del Arlanza. La so población en 2017 foi de 118 habitantes (INE).

Mahamud
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Circunscripción eleutoral Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Mahamud (es) Traducir Marcos Barriuso Urbaneja
Nome oficial Mahamud (es)[1]
Códigu postal 09228
Xeografía
Coordenaes 42°07′11″N 3°56′27″W / 42.119722222222°N 3.9408333333333°O / 42.119722222222; -3.9408333333333
Mahamud alcuéntrase n'España
Mahamud
Mahamud
Mahamud (España)
Superficie 33.61 km²
Altitú 827 m
Demografía
Población 101 hab. (2023)
- 60 homes (2019)

- 49 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Burgos
0.03% de provincia de Burgos
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,01 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mahamud.com
Cambiar los datos en Wikidata

La llocalidá asítiase a una altitú de 831 msnm y a una distancia de 39,6 km de la capital de provincia, Burgos.

Situación xeográfica y economía actual editar

Mahamud atópase allugáu a 42 km de la capital de la Provincia; los pueblos más cercanos son los de Revenga, Guardo, Ciadoncha, Santa María del Campo y Villahoz. El so patrón ye l'Arcánxel San Miguel.

Esta villa de Mahamud identificar con el color de la tierra de la que recibe los sos materiales de construcción. Nel so abigarrado caserío la piedra arralez, anque nun falta la caliar de los pandoriales blanca, gris clara, compacta y susceptible d'adquirir apolazo, utilizada na monumental ilesia parroquial. Pero polo xeneral nes viviendes entra'l lladriyu y l'adobe –pieces de folla amasada dacuando con paya– encalado nel esterior de les cases y, na so desnudez nos tapiales de güertos y corralizas percorríos por barda.

Como asocede cola vecina Santa María del Campo, Mahamud ye llugar d'abondosos mieses. Delles güertes y viñes, ufierten l'allegría del matiz verde y frescu, en contraste colos tonos mariellos de los rastroxos y el colloráu apagáu de les barbecheres. De lloñe, escontra Oriente, vense les azules estribaciones de la Sierra de la Demanda, la Concha de Pineda, la Peña de Carazo y les Mamblas de Covarrubias, dando l'escuru tonu de contraste a la lluminosa llanura d'estes tierres de pan llevar.

Anguaño, (2008) Mahamud ye un términu pocu pobláu que cunta con 151 habitantes, últimos datos del censu d'aquel añu. El so cascu urbanu instalar nun llanu, con cielu bien estenu y clima saludable, a 829 metros d'altitú sobre'l nivel del mar; llinda al norte con Guardo, al este con Villaverde del Monte, al sur con Villahoz, al oeste con Santa María del Campo y al noroeste con Ciadoncha.

Esa superficie tien la siguiente distribución (superficie n'ha):

Tierres de cultivu 3.007; Praos y pacionales 5; Terrén forestal 120; Otres superficies 223; Total 3.355.

Nél cultívase mayoritariamente la cebera (52,93 %), según estos datos (superficie n'ha):

Trigu 590; Cebada 1.002; Veza 101; Xirasol 635; Alfalfa 1; Esparceta 12; Otros 666; Total 3.007.

En cuanto al censu ganaderu, solamente cuntamos con datos del ganáu bovino, ovín y del porcín, anque dalgún vecín sigue sofitando delles aves de corrolada. Nun esiste yá ganáu d'equín nin de caprino, nin de mular nin de asnal.

La estructura económica ye, pos, agrícola y ganadera, llabores a les que se dedica la mayor parte de la población ocupada, unes 30 persones, ente qu'esactamente la otra metá dedicar a otros sectores económicos granibles. L'equipamientu comuñal ye bonu; magar güei Mahamud escarez d'Escuela, de Párrocu titular y de Médicu residente, consta d'un modernu consultoriu dependiente de la Zona Básica de Salú de Pampliega y d'instalaciones y grupos asociativos diversos y bien activos. Tamién esfruta d'una anovada rede de suministru d'agües y, por tanto, de saneamientu, teléfonu y allumáu públicu; la llinia d'autobús funciona tolos díes de la selmana, sacante les fines de selmana.

Digamos, pa yá rematar, que p'averase a Mahamud dende Burgos pueden siguise dos itinerarios distintos. Mientres el primeru sigue l'Autovía de Castiella, N-620, hasta la salida de Villaquirán de los Infantes y esviar per una carretera qu'antes pasa por Pampliega y Santa María del Campo; el segundu, parte de la ciudá pela carretera d'Arcos de la Llana, y en dexando tras esta llocalidá, Villanueva Matamala, Pedrosa de Muñó, Guardo y Ciadoncha algamar un encruz qu'escontra la derecha conduz a Santa María del Campo y escontra la izquierda a Mahamud. Dende Lerma, na autovía A-1, ye precisu tomar la N-622, carretera de Quintana del Puente, que por Tordómar encarrera escontra Villahoz; dende equí, per una carretera llocal que, con direición a Santa María del Campo, pasa xunto a Mahamud sol nome d'Avenida de Castiella.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Ente los años 2008 a 2014 esti conceyu nun tuvo delda viva.[2]

Historia editar

Al suroeste de Burgos, y na vieya calzada romana qu'enllazaba Clunia con Cantabria, llevantóse'l caserío que sería col tiempu escenariu de dellos relevantes episodios de la hestoria d'España: Mahamud.

Los sos oríxenes fundir na más total escuridá; nin les cróniques nin la documentación dexaron datar singular y precisa d'esti asentamientu; pero a pesar d'esti silenciu, siquier el so nome, Mahamud, de raigañu árabe, demuestra que la villa nació nel ambiente de la repoblación altomedieval.

 
Ilesia de Mahamud dende la plaza.

Con tou, la primer noticia documental de la llocalidá data del añu 1148; ye un documentu del emperador Alfonsu VII, del 12 de marzu, pol que dona a Diego Fernández de Buniel la villa de Bayona con toles sos pertenencies y efeutos. Nel mesmu diploma descríbese la situación d'esti despoblado nel campu de Muñó, sito ente Mahamud, Escobar y Madrigal de Escobar lo qu'indica que Mahamud apaez yá integráu nel alfoz de Campo de Muñó.

La esplicación d'esta apaición relativamente tardida de Mahamud nos fastos de la hestoria topar na inesistencia de centros monásticos nes sos contornes, que pudieren caltener mases documentales de los sieglos X y XI al estilu d'Oña, Arlanza, Silos y Cardeña; tampoco se dan eses coleiciones diplomátiques abondoses nes vecines tierres palentines, magar la segunda mención que conocemos de Mahamud proceda precisamente d'un monesteriu palentín, el premostratense d'Aguilar de Campoo, gracies a una permuta que realiza'l so abá en 1148.

Fora d'eses diches menciones, namás sábese de la villa hasta los años trenta del sieglu XIII, y ye con ocasión de la nacencia del infante Manuel (1234-1284), que'l so fíu, don Juan Manuel, cuenta nuna de les sos obres cómo una vegada nacíu'l so padre, coles mesmes últimu renuevu de Fernandu III y de Beatriz de Suabia, el monarca

[...] dio esti infante don Manuel a don Pero López de Ayala et él criólo en Panpliga et nel Villalmunnó, que ye agora desierta, et en Mayamud, et nesos llugares de Can de Munnó, do avía él grant daqué.

Pol Llibro Magüetu de les Behetrías, ellaboráu a mediaos de 1352, qu'anota tolos llugares poblaos y despoblados de Castiella, de cuálos yeren los sos señores y de los derechos qu'a éstos y al rei correspondíen en cada llugar, consta que:

[...] esti logar ye behetría y ye de Pero Royz Carriello [...]

esto ye, un pueblu llibre que tenía la propiedá del so suelu y qu'abonaba cierta cantidá n'especie o en dineru a un determináu caballeru que yera'l señor o encomendero de la behetría por que lu protexera, y otres cantidaes menores a otros caballeros, venceyaos direuta o indireutamente col señor, que cuntaben de la mesma con divises nesti llugar, sito na merindad llamada de Candemuñó.

Si en 1352 yera señor don Pedro Ruiz Carrillo, escontra 1387 apaez como encomendero Juan Hurtado de Mendoza, que: {{cita|foi un onrrado cavallero y ayo del rei don Enrrique el terçero […]. Foi onbre de bien bon cuerpu y xestu bien linpio y bien guarnido, asina qu'entá na so vieyera en persona y atabéu pareçíe bien ser cavallero. Foi cuerdu y de bones maneres. En fecho d'armes non oyí d' él nenguna obra señalada nin mengua dalguna. Morrió en Madrid, n'edá de setenta y çinco años [...] |-} en 1426, lo que significa qu'exerció la so encomienda sobre la llocalidá hasta aquel añu.

Dende'l puntu de vista eclesiásticu, Mahamud pertenecía, y entá pertenez, al Obispáu de Burgos, formando parte del Arcedianáu de Lara y del Arciprestalgu de Villahoz, dos de les circunscripciones menores en que se topaba estremada esta diócesis na Edá Media. Nel repartu de los préstamos de la mitra burgense, datáu ente los años 1247 y 1257, el préstamu de Mahamud ta tasáu en 95 maravedinos d'oru o'l so equivalente a 950 corderos añales, a diez corderos añales por un maravedín.

Al respective de la situación xurídica de Mahamud naquel añu de 1426 en que fina don Juan Hurtado de Mendoza, yera la d'una villa de por sí, con xurisdicción propia y dixebrada yá de Muñó, y que la so importancia política, aunida con un temperamentu artísticu patente na ereición de la formosa ilesia parroquial de San Miguel, contempló con plasmu, ochenta y un años dempués d'aquel óbito, un estrañu episodiu empuestu pola más alloriada imaxinación.

El 20 d'avientu de 1506, reinar doña Juana sacó de la cartuxa de Miraflores los restos del so maríu Felipe, el Formosu, llevándolos en macabra pelegrinación de nueches interminables al traviés del paisaxe ivernizo de los campos de Castiella, deteniéndose namái en pequeños llugares y faciendo guardar el cadabre con guardias armaos y prohibiendo que s'averara a él nenguna muyer, increíble allongamientu del estáu de celos, manifiestu niciu de la so perda de la razón.

La reina, n'habiendo pernoctado en Torquemada y Hornillos del Cerrato mientres l'iviernu de 1506 a 1507, llegara a Santa María del Campo, procedente de Tórtoles de Esgueva, na alborada del día 2 de setiembre de 1507, onde acompañada del aciagu carru y del so padre Fernando, el Católicu, acabante llegar d'Italia, permaneció tol mes.

Como don Fernando traxera de Roma'l capelo cardenaliciu pa Cisneros, consiguíu por negociación direuta del Rei col papa Julio II, unu de los sos primeros actos oficiales como Gobernador de Castiella foi'l promover la invistidura del nuevu cardenal del títulu de Santa Balbina en Santa María. Pero impúnxose la cerrazón de doña Juana, reina propietaria de Castiella, y la ceremonia hubo de celebrase na nuesa villa de Mahamud, alegando qu'aquel actu en Santa María había de ser d'enforma prestar y que'l cuerpu del so home nun riquir más que lloro y murnia.

Y a Mahamud, que la so ilesia de San Miguel apaecía decorada coles tapiceríes de la reina p'aquella ocasión, fueron el rei Fernando y la corte de grandes y dignatarios, ente los que destacaba la presencia de Juan Ablondu, obispu de Bertinoro, nunciu del papa Julio II nos reinos d'España.

He equí cómo Alonso de Santa Cruz nárranos esti episodiu históricu na so crónica:

Tando Les sos Alteces nesti llugar de Santa María del Campo, foi-y traíu'l capelo de cardenal de Santa Balbina al arçobispo don Frai Francisco Jiménez, al qual enbió a mandar el Papa Julio Segundu que lu recibiera. Y la Reina nun consentir que lo dieren na yglesia d'aquel llugar, por tar ellí'l cuerpu del rei don Felipe, diciendo qu'aquel actu avía de ser enforma prestar, y que'l cuerpu del Rei que taba na yglesia nun riquir sinón enforma lloro y murnia. Y a esta causa dir a recebir a un llugar ellí mui cerca, dichu Mahamud, tando presente'l rei don Fernando. Onde lo recibió con muncha solemnidá.

Dalgún detalle añade l'humanista italianu Pedro Mártir de Anglería, testigu ocular de la ceremonia, na so carta empobinada al Conde de Tendilla de 3 d'ochobre de 1507:

Tardida ye esta carta, porque tarde se presentó un mensaxeru. Ende lleves lo qu'asocede: Les mesmes guardias ante'l cadabre del Rei [Felipe] y les mesmes ceremonies eclesiástiques, como si acabara de finar. Prohibió la Reina qu'ellí se -y imponga al Arzobispu de Toledo'l capelo que traxo consigo'l Rei [Fernando]. Mandó retirar de la corte los tapices y tolos adornos, alegando que nun ye conveniente celebrar fiestes y gayoles onde tien zarráu al so home pa llora-y. A doce estadios de distancia esiste otru pueblecillo, por nome Mahamud. Na so ilesia, presente'l Rei, según mandatu del Papa Julio II, l'Arzobispu de Toledo foi investido del capelo cardenaliciu'l día 23 de setiembre, cola solemnidá de costume.

Tamién se fai ecu d'esta efeméride l'humanista Hernando Alonso d'Herrera, que, n'escritu empobináu al mesmu Cisneros en 1517, diz-y:

[...] foivos dau, ensin pidilo, el cardenaladgo, arrodiando Dios que fora nel día de la esaltación de la cruz y na villa de Mahamud, dando a entender que aviades de ensalçar la vandera de Dios contra la xente non sancta que sigue a Mahoma, como dende a pocu se començó a hazer quando Dios diovos nes manes a Orán.

Y nun difier de tal testimoniu Pedro de Aranda Quintanilla y Mendoza, por asegurar, en 1653, que

A dos de Setienbre llegó'l Capelo a Santa María del Campo para: el Santu Primáu Don Fr. Francisco Ximénez de Cisneros, diz Garibay: y les solenidades se hizieron en vn llugar llamáu Mahamud, a 14 día de la Esaltación de la Cruz, en presencia de tola Corte, y les sos Magestades, corrió esti solemne aparatu por cuenta del Rei Católicu, y embió por que-y diera'l Capelo al sieruo de Dios, y hiziesse les ceremonies por Don Iuan Ablondu Nunciu n'España por Iulio Segundu, que estaua en Palencia: la fiesta foi de les grandes que tuuo la nuesa nación, y huuo baticineo, de que auía de dir contra Mahoma, por auerse celebráu en Mahamud.

Una tradición antigua, que la so autenticidá non poder demostrar, asegúranos que, a semeyanza de les corríes de toros que tuvieron llugar en Benavente, como amuesa l'oleu sobre llenzu del añu 1506 del castiellu de La Follie en Ecaussines (Bélxica), tamién les hubo en Mahamud por eses mesmes feches y que probablemente se realizaron con motivu del acontecimientu de les fiestes qu'acompañaron la imposición del capello. Y ensin dulda, por esti motivu, pola corrupción de la pallabra birrete que s'impunxo a Cisneros, llamar a los naturales de Mahamud col nome de “gorretes”, anque tamién se-yos diz: Gorretes, que vendistis a Cristu por un cañuelu, por vender a baxu preciu'l Santu Cristu cola granxa de Villahizán.

Un sieglu más tarde, en 1608, por cuenta del pagu que los Reis Católicos prometieron a los sos agüelos pol estáu que-yos ocupó'l rei don Juan, el rei Felipe III vendió'l 25 de marzu al so valíu, el Duque de Lerma, el señoríu xurisdiccional con calter hereditariu sobre Mahamud na cantidá de 5 480 000 maravedinos, a 17 400 aproximao per caúnu de los sos 315 vecinos. Esta venta convertía a Lerma y a los sos socesores en señores dotaos d'autoridá pública sobre'l territoriu y los habitantes de la villa.

El dañu que la disposición regia supunxo pa Mahamud, a pesar de tratase d'un nucleu con población crecida, que bien pudo llibrase d'esta venta, puede calculase pola reacción contraria d'otros pueblos afeutaos por tal decisión. Asina, na cercana Santa María, los vecinos quitaron les armes de la so Excelencia de la puerta de la villa, y volvieron poner les de S. M.; en Torquemada (Palencia) emporcaron les que punxera'l nuevu señor, y en Tudela de Duero (Valladolid) hubo pesquises sobre los pasquinos puestos contra'l de Lerma.

El Valíu nun tuvo munches considerancies yá que el 22 de payares d'aquel añu dio poder a favor del abá que ye o fora de la Santa ilesia colexal de Lerma, y na so ausencia o see vacante al doctor Pedro Vázquez Marín, estante na dicha villa, por qu'en el so nome pudieren

elixir y confirmar los alcaldes y rexidores y demás oficiales del concexo de les nómines de persones doblaes qu'ante ellos se presentar de les villes de Santa María del Campo, Mamud, Guardo y Torquemada, y pudiera da-yos y déa-yos nel mio nome comisión en bastante y cumplida forma pal vso y exercicio de los dichos oficios.

D'esta miente entró Mahamud y la so tierra nel patrimoniu de los Duques de Lerma; el mesmu añu de 1608, don Francisco Gómez de Sandoval y Rojas incorporaba esta villa al mayoralgu principal de la Casa ducal de Lerma. Como propiedá mayoralga de los sos descendientes, los Duques de Medinaceli, figuraba inda nel Diccionariu Xeográficu Universal que comprehende la descripción de les quatro partes del Mundu; y de les Naciones, Imperios, Reynos, Repúbliques, y otros Estaos, Provincies, Territorios, Ciudaes, Villes y Llugares memorables, publicáu en Madrid l'añu 1795 pol eruditu Antonio Vegues.

Efeutivamente nesta obra, nel tomu cuartu, na páxina 157 na Provincia y Correximientu de Burgos, partíu de Can de Muñó sigue figurando la nuesa llocalidá cola categoría de villa, en réxime de Señoríu secular, que pertenez al Duque de Medina-Cœli, quien noma Alcaldes Ordinarios. Namái la supresión del réxime señorial poles Cortes de Cádiz el 6 d'agostu de 1811, supresión que foi ratificada por Real Cédula de Fernandu VII del 15 de setiembre de 1814 no referente a los señoríos xurisdiccionales como'l qu'exercía'l Duque de Medinaceli en Mahamud, va poner fin a la xurisdicción que los socesores del primer Duque de Lerma veníen exerciendo nesta villa dende l'añu 1608

Yá como Conceyu modernu apaez Mahamud nel Diccionariu Madoz como una

villa con conceyu na provincia, diócesis, audiencia territorial y capitanía xeneral de Burgos (6 llegües), partíu xudicial de Lerma (4 llegües). Asitiada nun llanu con cielu bien estenu y clima saludable; ta bien ventilada especialmente pol vientu norte que ye'l que reina con más frecuencia, y les enfermedaes que d'ordinariu carécense, son les tercianas y gástriques.

Tien 200 cases cola consistorial que sirve tamién de cárcel, polo xeneral de mala construcción; un pósito; una escuela de primera educación allegada por 55 neños y 15 neñes, que'l so maestru ta dotáu con 1.400 reales pagos de los fondos de propios y por retribución de los vecinos; una fonte a 200 pasos de la población con dellos pozos nésta, de que les sos agües son d'escelente calidá, surtir los vecinos pa beber y demás usos; una ilesia parroquial matriz (San Miguel) sirvida por un cura párrocu, un beneficiáu, un mediu racionero, un organista y un sacristán, que'l so edificiu nel so interior ye magníficu y de una arquiteutura d'orde góticu; un campusantu pequeño y perxudicial a la salobridá pública; y finalmente una ermita (Nuesa Señora de Báscones) a distancia de ½ legua noreste del pueblu.

Confina el términu norte Ciadoncha; esti Villahoz y Villahizán; sur Santa María del Campo, y oeste Santa María: entiende'l despoblado de Báscones, onde se topa la citada ermita con unes cuantes cases mediu arruinaes. El terrén ye secanu, aportunante, grebu y polo xeneral de bien bona clase. Caminos: hai'l real de ferradura que dirixe a la ribera del Duero. La correspondencia recibir de Lerma y Pampliega polos mesmos comenenciudos.

Producción: trigu, centenu, cebada, avena, pedretes y llenteyes: cría ganáu lanar y caza de perdices y llebres. Industria: l'agrícola: estrayer daqué de granu ya impórtase vinu y aceite. Tolos martes de los meses de mayu y xunu celebra una feria de ganáu lanar.

Población: 149 vecinos, 597 almes. Capital producíu: 3.154,310 reales. Impuestos: 302,840. Contribución: 14.228 reales, 10 maravedinos. El presupuestu municipal xube a 8.000 reales y cúbrese colos productos de propios por repartida vecinal.

Un sieglu más tarde, pelos años de la concentración parcelaria (1955-1960), don Celedonio Aparicio Adrián, coles mesmes secretariu del Conceyu de Mahamud, describía asina a la nuesa llocalidá nel tomu dolce del Diccionariu xeográficu d'España, publicáu en 1960:

Mahamud. Conceyu y villa de Burgos, partíu xudicial de Lerma, a 42 quilómetros de la capital y 20 de la capital del partíu. Estación de ferrocarril más próxima Villaquirán, a 13 quilómetros. 829 metros d'altitú. Estensión, 33,48 quilómetros cuadraos. 42ᵘ 07’ 10’’ norte y 0ᵘ 15’ 09’’ oeste. Fueya 275.

El terrén ye llanu en casi la so totalidá. De sur a norte travesar el regueru del Aguanal. L'agua pa beber vien de pozos. El pinar ocupa 85 hectárees. Caza menor.

Tola tierra cultivable ye de secanu. Destínense 84 hectárees a trigu, 300 a cebada, 125 a avena, 175 a yeros, 170 a esparceta y 130 a viñéu. Los índices de producción per hectárea son: trigu, 10 quintales métricos; cebada, 12; avena, 8, y yeros, 12. La producción media añal del viñéu algama 225.000 llitros. Ganadería: 22 cabeces de ganáu vacuno, 56 de caballar, 111 de mular, 24 de asnal, 1.571 de lanar, 10 de cabrío, 71 de gocha, 5.000 pites y 20 truébanos. La industria cunta con un molín y dos tahona. Carretera a Santa María del Campo, onde enllaza cola de Burgos a Roa; serviciu de coches de llinia cola capital, la capital de partíu y Villaquirán de los Infantes. Cartería.

La población ye de 631 habitantes; tiende a aumentar a pesar de la emigración. Consta'l pueblu de 159 edificaciones destinaes a vivienda y cinco a otros usos, en compactu, y una vivienda, una a otru usu y 22 cueves y cabanos tremáu; el preciu del metru cuadráu de terrén edificable ye de 6 pesetes, y el d'una casa de tipu mediu 25.000. Na ilesia de la villa foi impuestu, nel añu 1507, el capelo cardenaliciu a fray Francisco Jiménez de Cisneros; caltiénense documentos del sieglu XIV. La ilesia parroquial tien un retablu del sieglu XVI; la ermita de La nuesa Señora de Báscones data del sieglu XIV. Fiestes el 29 de setiembre. Dende 1940 construyéronse escueles, viviendes pa los maestros, llavaderos y bebederos, y instalóse el teléfonu. Hai dos escueles. Médicu. Un párrocu.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 33,61 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 118 habitantes y una densidá de 3,51 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Mahamud ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Patrimoniu editar

Refraneru local editar

Gorretes, porque yá vimos que na so ilesia parroquial foi-y impuesta la gorra o birrete cardenaliciu al Arzobispu Jiménez de Cisneros, por tar coles mesmes de llutu la Corte na próxima villa de Santa María del Campo (setiembre de 1507).

Dízse-yos a los d'esti pueblu:

Gorretes, que vendistis a Cristu por un cañuelu:

porque vendieron, en 1765, por 667.000 reales, el Santu Cristu y despoblado de Villahizán.

Rutes editar

Mahamud ta asitiada na ruta más curtia ente los llugares santos de Caravaca de la Cruz y Santu Toribio de Llébana.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  3. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  4. Cifres de población y Censos demográficos
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».

Bibliografía editar

  • VIÁN ALONSO, Ángel, HERNÁNDEZ GARCÍA, Raúl. Mahamud : na hestoria y nel arte. Conceyu de Mahamud (Burgos). Palencia, España, 2003. ISBN 84-607-3457-4.

Enllaces esternos editar