Mahou (/maou/) ye una empresa cervecera d'orixe español, fundada en Madrid nel añu 1890 como Hijos de Casimiro Mahou, fábrica de hielo y cerveza.[1] La empresa destaca llueu pola calidá de la so producción nun país de tradición vitivinícola qu'acepta tardíamente la cerveza, y mientres el sieglu XX atopar ente les más importantes dientro del mercáu cerveceru español.[2] La denominación procede del apellíu de la familia que tuvo al mandu de la compañía mientres cerca d'un sieglu. Tres la compra de San Miguel a finales de 2000, tresformar nel grupo empresarial Mahou-San Miguel, la mayor compañía cervecero española a empiezos del sieglu XXI.[3]

Mahou
marca rexistrada
Direición España
Historia
Fundación1890
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

L'aniciador de les actividaes empresariales en Madrid foi Casimiro Mahou Bierhans (1828-1875), francés de Lorena, que contrái matrimoniu cola madrilana Brígida Solana Fernández (1818-1896). Con Brígida tien trés fíos y dos fíos. Casimiro punxo en marcha en 1850, xunto a un sociu, una fábrica de papel pintáu llamada "Les Maravíes" qu'abandona en 1859. Entós decide instalase na Plaza del Llimón y construyir la fábrica "L'Arcu Iris. Gran Fábrica de Colores al Temple y al Olio", que tres la so muerte en 1875, pasaría a manes de la so vilba, llamándose agora "Fábrica al Vapor de Colores, Barnices y Xelu Vda. Y Fíos de Casimiro Mahou". Son los fíos quien crean una de les empreses pioneres n'España en producción de cerveza.[1]

Fábrica de Xelu y Cerveces editar

La primer sociedá mercantil ‘Fíos de Casimiro Mahou’, ta formada por Alfredo, Enrique, Luis y Carolina Mahou Solana, pa la fabricación y venta de xelu, colores y barnices, con casa na cai Amaniel nᵘ29 y sucursal na cai Jacometrezo nᵘ17, de Madrid, escritura ante'l notariu Juan Perea Ugarte[4] (yá finara María Luisa, a los 18 años). En mayu de 1890 Mahou sirvía xelu en barres procedente de la so fábrica de xelu a diversos veceros de Madrid y contorna.

La empresa constitúyese'l 30 d'ochobre de 1889 polos hermanos como una Sociedá Regular Coleutiva (SRC). Cuando se faen colos servicios del maestru cerveceru alemán, Konrad Stauffer Ruckert, empiecen a producir cerveza. La primer fábrica construyir na cai de Amaniel nᵘ29 de Madrid (cercana al Cuartel del Conde-Duque) na zona del enanche de Madrid. Esta factoría empezó a funcionar el 1 de febreru de 1891 y anguaño ye la sede del Muséu ABC de Dibuxu ya Ilustración. Pela so parte, la sucursal principal allugar na cai Jacometrezo. La nueva fábrica fornir con material industrial procedente d'Alemaña, qu'entra n'España primeramente polos puertos de Valencia. Dende los entamos ellabora'l tipu de cerveza de Pilsen. L'agua emplegada na fábrica de Amaniel venía de la distribución enriada qu'ufiertaba l'acabante inaugurar Canal de Sabela II. El lúpulu, malo de cultivar nos campos agrícoles d'España, importar d'Alemaña, procedente de les proximidaes de Núremberg, del tipu Lagerbierhöpfen. La malta yera d'orixe nacional y venía de los campos d'Aranjuez. D'esta forma, en marzu de 1891, empieza la comercialización de la cerveza. Mahou ufiertaba dos tarifes estremaes, según que les botelles tuvieren pasteurizadas o non.[3] Esto dependía de los veceros. Les botelles teníen una vida d'almacenaxe mayor pero'l costu aumentaba un 20%. Hai que considerar que'l vinu embotellado caltién el so bon sabor mientres meses, non asina la cerveza que, otra manera, estropiase si nun se consume llueu.

 
Botella de San Miguel

La cerveza ye bien pocu consumida na sociedá española de la dómina. Naquellos tiempos, cuando abondaben los cafés conxusta, nun tán ente los veceros de Mahou los cafés de la Puerta del Sol. La fama de la cerveza Mahou crez cuando gana premios internacionales calidable, premios que llueu amuesen nes etiquetes de les sos botelles. L'ésitu de la venta de cerveza apostra la producción d'otros bienes a un segundu planu. El procesu de fabricación de cerveza yera novedosu. Mahou foi una de les primeres empreses qu'emplega la teunoloxía de compresores frigoríficos en tola cadena de producción de la cerveza.[5] La compañía dexa de producir colores y barnices nes primeres décades del sieglu XX, y sigue produciendo barres de xelu hasta los años setenta. Nesti periodu d'asentamientu, cuando compiten principalmente cola cerveza La Águila, la familia decide en 1904 ampliar el negociu creando una segunda fábrica en Gibraleón (provincia d'Huelva), dirixida por Luis Mahou Solana, p'abastecer de cerveza a les poblaciones mineres de la provincia. La demanda nun foi abonda, debíu al preciu por llitru de cerveza, y l'aventura concluyó en 1912. Dempués d'ésta, hubo otres iniciatives como les factoríes de Novelda, a finales de los venti, y d'Ourense (conocida como cerveza San Martín).

Puxanza a empiezos del sieglu XX editar

 
La popular 'caña' de cerveza Mahou, que se sirve nos chigres madrilanos, suel acompañar a les tapes.

Nos empiezos del sieglu XX la compañía ameyora progresivamente el so equipamientu industrial y aumenta la producción. La demanda de cerveza crez mientres el primer terciu de sieglu, en parte debíu al mayor poder adquisitivu de la xente. España foi país neutral mientres la Primer Guerra Mundial, lo que favoreció la bonanza económica y l'espansión de Mahou. Mientres esa dómina ta al cargu de la compañía Casimiro Mahou García (1882-1943), que foi amás presidente de la Cámara de Comerciu de Madrid, llugar dende'l qu'impulsó una Asociación de Fabricantes de Cerveza.[6] Mahou produz nesti periodu nueves botelles de vidriu, de mayor calidá y resistencia (mientres los procesos d'enllenáu, rellenáu y pasteurización, estropiábense bona parte d'elles). Créase tamién una nueva maltería. En 1922 abandónase'l tapón de corchu sustituyíu por tapones corona. Distribuyir en dos colores: azul, pa indicar que la cerveza del so interior yera tipu Múnich, y colloráu, pa les de tipu Pilsen.

La comercialización de la cerveza mientres esti periodu foi un asuntu complicáu debíu al tresporte. Distribuyíase primeramente per víes ferroviaries pa llegar a les provincies. Les quexes de los responsables de la factoría de Amaniel yeren frecuentes. Esta situación agravar mientres los años de la Gran Guerra. Yeren habituales los retrasos d'entregues a los veceros y les reclamaciones a la empresa MZA. Asina que Mahou opta por sustituyir progresivamente el tresporte ferroviariu pol de carretera. Con too y con eso Mahou vendía tanta cerveza en Madrid como fora de la ciudá. Na fábrica de Amaniel había un local dedicáu a la degustación de la cerveza. Nes botelles d'entós apaecía un barril de cerveza y la lleenda "Fábrica de Cerveza Fíu de C. Mahou".

El periodu de autarquía editar

 
Copa de cerveza Mahou.

Al empezar la Guerra Civil Mahou ocupaba'l cuartu llugar na producción española, el segundu na capital. L'españíu del conflictu atopa a la familia de vacaciones nun balneariu de San Sebastián y llueu la fábrica ye requisada.[7] A pesar de la roxura de la defensa de Madrid y de la cercanía de la factoría de Amaniel del frente, caltiénse la producción pero en mínimos. Terminada la guerra cola victoria del exércitu de Franco, llega la posguerra, años 40, cuando la empresa pasa por dificultaes. Son los tiempos de l'autárquía. La escasez de materies básiques, la malta y el lúpulu, amenorguen y hasta detienen la producción. Alfredo Mahou de la Fuente, fíu de Casimiro, lleva la direición de la compañía mientres nesos momentos de intervencionismu, nacionalizaciones y baxu consumu de cerveza.[8] Nos años cincuenta amenorga la dependencia de les importaciones de lúpulu cuando empieza'l so cultivu nos campos de la provincia de Llión, que s'afayen aparentes pal so cultivu.

La puxanza de les décades de 1960 y 1970 editar

 
Una cerveza Mahou

Cola llegada de la lliberalización económica en 1957 la compañía tresformar en Sociedá Anónima. Créase una patronal cervecera, l'Asociación Nacional de Fabricantes de Cerveza d'España (ANFACE) y ponse en marcha la que va ser la primera Escuela Cimera de Cerveza y Malta n'España. La puxanza nel consumu de cerveza y la so incorporación nes costumes sociales españoles fizo que la demanda creciera como nunca antes. El surdimientu del fenómenu del turismu nes mariñes. Na década de los sesenta la demanda de cerveza cuadruplicar n'España, la cerveza sirvir nos chigres como bebida habitual. Estos años dexen la construcción de la nueva fábrica nel Paséu Imperial de Madrid, que la so primer cocción realizóse'l 15 de mayu de 1962 (mientres la celebración de les fiestes de San Isidro Llabrador). La nueva fábrica taba diseñada pa producir mediu millón d'hectollitros añales, y na década de los setenta yera capaz de crear un millón. Mientres esti periodu dambes fábriques tuvieron funcionando: Amaniel y el paséu Imperial. Ente los veceros esclusivos de la empresa atopaba'l Real Madrid Club de Fútbol qu'ufiertaba la so cerveza nes velaes más importantes del estadiu Santiago Bernabéu.

Nesta década, Mahou ye la primer empresa española n'introducir barriles d'aluminiu, sustituyendo a los tradicionales de madera. Les embotelladores automátiques yeren una de les principales meyores teunolóxiques. Nos años sesenta les etiquetes yeren vitrificadas y realizábense nes botelles de 20, 33 cc según nes d'un llitru. De la mesma forma anovóse'l parque de camiones coles mires de consiguir una amplia rede de tresporte a lo llargo de tol territoriu nacional. Nesta dómina Mahou investiga los envases, el 1 de mayu llanza una nueva botella de 'un terciu' (que denomina Porter 39), evita d'esta forma polémiques xudiciales con "La Águila" col so diseñu de botella Steier. En 1966 impúlsase una nueva forma de expender cerveza de barril: los equipos Cornelius. En 1966 introduz la so botella de llitru (la popular litrona) intentando amenorgar los costos de envasado. En 1967 ye nomáu direutor Antonio Nolasco Fernández (miembru fundador de l'asociación española de cerveza y malta y fundador de la escuela cimera de cerveza y malta).

 
Anuncio de Mahou en Madrid, obra de J.M. Ponce.

En 1969 llanza la so cerveza más emblemático: "Mahou Cinco Estrelles" que se envasa en botelles de 1/3 (rubia y negra). El diseñu d'esti nuevu productu foi idea del inxenieru cerveceru español Antonio Nolasco Fernández (sofitáu pol so famosu métodu Nolasco pa la fabricación de cerveza). El maestru cerveceru alemán Otto Greil (discípulu de Konrad Stauffer Rucker) tamién participó.[9] Esta cerveza ufiertar nun envase non-retornable. En 1971 Greil fixo esaminar el nuevu productu nel Technische Hochschule Munchen que sería'l primer exame internacional calidable pa esta nueva cerveza. Esti tipu de cerveza ye de los primeres n'ufiertase en llates. El llanzamientu de la "Mahou Cinco Estrelles" tuvo acompañáu de diverses práutiques de mercadotéunia.

Nos años ochenta empezar a producir un cayente marcáu pola apaición de nueves marques internacionales nel mercáu nacional. Pal añu 1993, la empresa envasó la primer cerveza na so nueva fábrica d'Alovera, Provincia de Guadalaxara, que cunta con una superficie de 430.000 m².

Finales del sieglu XX editar

La popularidá de la cerveza Mahou nos chigres de Madrid, yera tal, qu'en 1985 el 80% de los chigres sirvía barriles de la empresa. Nel añu 1995 la empresa asitiar nel segundu puestu na producción cervecera española, ocupando un 20% de la cuota de producción nacional.[10] Xusto nesi periodu, un terciu de la compañía ye adquiríu pol grupu francés Danone. La empresa decide cerrar la factoría del Paséu Imperial y treslladar la so producción a l'acabante crear factoría de la Alovera. El treslláu realizóse progresivamente a lo llargo d'un llustru.

Nel añu 2000, cola unión de Mahou y cerveza San Miguel, créase'l primer grupu cerveceru de capital español. El grupu Mahou-San Miguel adquirió Cerveces Anaga, fabricante en Tenerife de la popular cerveza Reina.

La compra nel añu 2007 de Cerveces Alhambra (constituyida en 1925 en Granada) pol grupu Mahou-San Miguel, non yá tien una repercusión direuta nel futuru de la compañía granadina, sinón que supón un pasu más na concentración del sector, que queda nesi momentu en manes de trés grandes grupos: Heineken España, Mahou-San Miguel y Damm.

Amaniel, una fábrica cervecera adelantrada a la dómina editar

Dende 1890, la cerveza Mahou foi y ye un símbolu de modernidá, un puntu d'alcuentru social que xune a pareyes, amigos, compañeros y familiares.  Unu de los fíos, Alfredo Mahou y Solana, escoyó'l númberu 29 de la cai Amaniel, pa instalar la primer fábrica de cerveces Mahou: la fábrica de Xelu y Cerveces.

La fábrica Mahou asitiada nel popular barriu Chamberí empezó a funcionar el 1 de febreru de 1891. Pal añu 1928 yá cuntaba con un esplegue teunolóxicu de maquinaria piquera pa la fabricación de cerveza: compresores frigoríficos pal malteado de la cebada, una sala de cocción Ziemman y un tostador de dos pisos. Dotar a la fábrica d'ingredientes y métodos de distribución bien innovadores hasta la fecha nel sector. Unu de los periodos más prósperos pa la cerveza español y la compañía foi l'intervalu d'ente 1900 a 1930,  décades nes que la ciudá de Madrid espándese y pasa a considerase una metrópolis que dobla la so población. Mientres los años de la posguerra, Mahou y polo xeneral el sector de la cerveza va sufrir un tiempu críticu que va remontar darréu hasta finales del sieglu XX.

Amaniel convertir n'unu de los llugares populares y más frecuentaos polos ciudadanos ente los años 1952 y 1954. Como'l so direutor yera unu de los precursores de la fotografía, creóse un estudiu de fotografía nel que de cutio s'anovaba nes téuniques de producción. L'estudiu llegó a considerase unu de los puntos d'alcuentru principales en Madrid, pos s'envalora que dellos negocios y actividaes celebrar nel mesmu espaciu.

Amaniel foi tamién el centru de xunta ente profesionales y aficionaos del arte y de la cultura. La cerveza Mahou convertir en miembru de la primer Asociación Cinematográfica de Madrid, que remataría darréu na fundación de los estudios cinematográficu CEA. Celebráronse tamién ensayos de teatru y actuaciones en Amaniel col fin de llograr fondos pa la fundación Mahou Montepío. Estes velaes artístiques y l'ambiente teatral que xiraba en redol a Amaniel animaba a los ciudadanos y potenciaba puntos d'alcuentru culturales na capital. Esta cerveza español nun pasó solo a la historia pol so sofitu a la cultura. Nun ye menos importante'l llabor social que propulsó  la cervecera mientres la Guerra Civil Española, partiendo dende la Farmacia de Amaniel lleldu de cerveza a la población.  La fábrica de Amaniel sigue siendo a día de güei un llugar referente, un puntu d'alcuentru social col arte y la cultura, pos na actualidá alluga'l Muséu ABC d'Ilustración.

Crecedera y espansión editar

En 1966 Mahou afacer a la crecedera de la demanda cervecera y abre la so nueva fábrica de Paséu Imperial, en Madrid, y xunto a ella va salir al mercáu'l ‘botijo’, que se convirtió nun emblema de la marca. Esta cerveza español ye la primer empresa amás n'introducir barriles d'aluminiu y embotelladoras automátiques, principales meyores teunolóxiques de la dómina. Tamién se modificar el parque de camiones pa consiguir una amplia rede de tresporte que llegara a tol territoriu nacional.

Na década de los ochenta, el lideralgu de la cerveza Mahou nel país apeligra pola apaición de nueves marques internacionales. Sicasí, poca repercusión va tener nel aportar de los acontecimientos y pa 1995 la cervecera ocupa'l segundu puestu na producción cervecera nacional, ocupando un 20% de la cuota de producción nacional.  Nel añu 2000 Mahou xunir con Cerveza San Miguel pa formar el primer grupu cerveceru de capital español: Mahou- San Miguel, que nel añu 2004 siguió cola so espansión y mercó Cerveces Anaga y la so marca canaria Reina. Más palantre, en 2007 adquirió tamién Cerveces Alhambra (constituyida en 1925 en Granada) y supunxo un pasu más na concentración cervecera nacional, quedando nesi momentu solu n'España la presencia de trés grandes grupos: Heineken España, Cerveces Damm y Mahou- San Miguel.

Mahou col Fútbol editar

Mahou y les sos cerveces son parte de los costumes españoles, de la cultura y del ociu de les cais y chigres de Madrid nos postreros 125 años. Tamién collabora nel espardimientu del deporte n'España, qu'empieza a ponese de moda ente les clases populares nel S.XX; En 1906 formó'l Club Sportif d'atletismu; En 1924, creó'l Club Deportivo Mahou, equipu de futbol que competía al máximu nivel mientres aquellos años. Tamién patrocina'l Campeonatu Mahou, tornéu amateur pa fomentar el fútbol de base. Más tarde, vistu que'l fútbol gustaba a toles clases, la cervecera española firma un contratu col Real Madrid Club pa dar serviciu nel chigre del estadiu Santiago Bernabéu, acontecimientu  que sirvió de aliciente por que'l fútbol nunos años pasara a ser consumu de mases. Dende esa fecha, la marca acompañó al Real Madrid en cada partíu como cerveza oficial, y collaboró en numberosos alcuentros y concursos deportivos.

Tien alcuerdos con 14 clubes ente primer división, segunda división y la segunda división B, que son: Real Madrid CF, Atlético de Madrid, Villarreal CF, Getafe CF, Rayo Vallecano, Club de Bilbao, Cultural y Deportiva Leonesa, Real Valladolid, Albacete Balompié, Real Sporting de Xixón, CD Leganés, Real Uviéu y Coruxo Club de Fútbol.

Arte de tirar una caña editar

Nel años 1966 la cerveza Mahou incorporó a la so fábrica Cornelius un grifu con serpentín d'aceru inoxidable xunto al lema ‘la caña meyor tirada ye la de Mahou’, y el mensaxe caló tan fondu que la marca convertir nun referente en maestría ya incorporó estos grifos ente los sos chigres veceros. L'ésitu de Mahou consolidar na capital pal añu 1981, fecha na que'l 80% de los chigres de Madrid convertir en veceros de la cerveza español. Dende 1999 hasta 2007 participó na organización del Concursu de Tiradores de Cerveza de la Comunidá de Madrid "Grifu d'Oru", que'l so últimu ganador foi'l tricampeón César Román.[11]La cervecera ufierta talleres de tiraje en distintos chigres veceros en Madrid capital, por que los aficionaos a la cerveza apriendan a tirar una caña maestra y conviértanse n'espertos del grifu.

Gastronomía editar

Mahou siempres tuvo bien xunida a la gastronomía de Madrid. La compañía participa en Madrid Fusión y ufierta rutes de tapes y cañes polos principales barrios de la capital por que los turistes y residentes nun se pierdan los referentes gastronómicos de la ciudá.Conde Duque, Chamberí, La llatina, Lavapiés, Malasaña,.. Son dalgunes de les paraes que suxure la cerveza español y dende la páxina web corporativa  pueden consultase los chigres y restoranes onde tapes y menús esclusivos esperen pa tastiar una cena d'una forma única. Mahoudrid ye una app de Mahou que dexa a los usuarios tar al día en toles novedaes de Madrid. Amás de proponer rutes, la compañía dispón d'una tienda gastronómica abierta a tolos públicos. Ye Mazana Mahou 330 y ta asitiada na Cai  Hortaleza, nella'l visitante va poder participar en distintos talleres de cocina y aprender a combinar la cerveza Mahou con distintes recetes, pensando nos foodies.

Producción cervecera editar

 
Vieya factoría de la cai Amaniel.
 
Una de les tiraes llindaes de Mahou, denomada Amaniel

Dende l'empiezu de l'actividá granible, les cerveces de la gama Mahou del grupu fueron:

  • La Mahou Clásica: Conocida nos sos oríxenes como Mahou orixinal, cerveza español llanzada al mercáu nel añu 1890. De color doráu y aspeutu brillosu, ellaborar según la llei de pureza de 1516. En 1993 recibe'l so nome actual. La clásica de Mahou carauterizar por tener una testura llixera, ciertu sabor afrutado, arume d'intensidá alta-media y 4,58 graos d'alcohol. Los principales ingredientes de la so receta son lleldu, lúpulu, agua y malta.
  • La Mahou Cinco Estrelles dende 1969 ye'l 'producto bandera de la compañía' con más de 40 años d'historia: Cerveza Mahou tipu Pilsen, de baxa fermentadura, ellaborada coles meyores variedaes de lúpulu y lleldu, lo que-y apurre un sabor intenso inconfundible. Anque los sos oríxenes remontar a 1936, cola llegada d'una cerveza especial, nun va ser hasta 1969 cuando remata'l procesu d'evolución y llánzase Mahou Cinco Estrelles xunto al formatu en llata. El so conteníu alcohólico ye de 5,5º Vol.
  • La Mahou Ensin (antes Laiker) (ensin alcohol): Ye la cerveza español ensin alcohol de Mahou. Llanzada en 1990, con solu 0,9º vol. de grau alcohólicu, esta cerveza ta ellaborada con ingredientes 100% naturales: un amiestu de lúpulos y lleldu únicu de Mahou que-y dan un sabor amargoso nidiu.
  • Mahou Negra: Ye la segunda cerveza más antigua de Mahou. Mientres la fase d'ellaboración utilicen maltes que fueron turraes nel so xustu puntu, lo que-y apurre'l color escuru, negru café tan característicu. Los oríxenes remontar al añu 1908, como complementu a la Mahou Clásica. Los arumes que lo faen inconfundible son la espluma trupa, l'amargor y los toques caramelizados a regaliza  Tien 5,5º de conteníu  alcohólicu.
  • Mista Shandy (cerveza con gas y sabor a llimón).
  • Mahou Light (baxa en caloríes).
  • Mahou Mista: Ye la cerveza con llimón de Mahou. De cuerpu llixeru y con baxu conteníu alcohólico (0,9º), esta cerveza destacar por ser refrescante y nidia.  El so arume ye afrutado con fuertes notes cítriques y ente los sos ingredientes estrella destaca la gaseosa.
  • Mahou llimón: nueva cerveza con amiestu al 60%-40% que supón una graduación de 3.6°
  • Mahou maestra: col doble de lúpulu confier-y un sabor más intenso y una mayor graduación alcohólica

Dalgunes de les cerveces sumíes, son:

El grupu Mahou fabrica amás pa diverses marques blanques y marques propies como por casu pa la marca Hipercor distribuyida nos hipermercaos Hipercor del Grupu El Corte Inglés.

Los envases editar

Tradicionalmente les cerveces Mahou distribuyéronse n'envases de cristal. Na actualidá facer tamién n'envases de metálicos d'aluminiu, les conocíes llates. Los dos volúmenes más frecuentes son el de 20cl de les botelles pequeñes de cristal, tamién llamaos botellinos o quintos, los 33 cl de los envases medianos de cristal, conocíos como tercios y de les llates y la botella de 100 cl, ye dicir d'un llitru, conocida comúnmente como litrona (botella de llitru). Los envases de cristal tienen zarru metálicu de tipu tapón corona, qu'esixen un abrechapes pa ser abiertes. Les llates metáliques tienen toes na actualidá abrefácil con argolla fixa.

Mahou na cultura popular editar

La marca Mahou apaez yá nun cuadru de 1920 del pintor José Gutiérrez Solana, nuna mesa de la conxusta del café de Pombo puede vese una botella grande (de la variedá tipu Pilsen) cola so etiqueta colorada. Naquella dómina yera costume que la cerveza fora entemecida con gaseosa o con limonada. La presencia de la cerveza na sociedá española foi surdiendo dende los años sesenta, en dellos casos como la presencia de la litrona nel entorno urbanu axuntó a xente nuevo.

 
Mahou

Premios editar

1897. La cerveza Mahou reciben la Medaya d'Oru een reconocencia internacional pola so calidá, na convención d'Industria de Bruxeles.

1900. Reconocencia internacional con otra Medaya d'Oru a la Excelencia de les cerveces, na convención d'Industria de Paris.

2007. Les fábriques de Mahou llogren la certificación ambiental EMAS.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 García Ruiz, José Luis (2003). LID: Cerveces Mahou 1890-1998, un sieglu de tradición ya innovación, Constanza Llaguna Roldán, Primer.
  2. Núria Puig Raposo (1999). Revista d'Historia Industrial (Barcelona) (16):  páxs. 234-237. 
  3. 3,0 3,1 Francisco Feu Parrondo (2005). «La industria cervecero n'España». Anal de xeografía de la Universidá Complutense 25:  p. 163-198. ISSN 0211-9803. 
  4. mes/foi-documentu-del mes/documentu-del mes-ochobre-2015 Escritura de constitución de la sociedá 'Fíos de Casimiro Mahou' YE L'ORIXE DE LA FAMOSA FÁBRICA DE CERVECES
  5. Fernando Beltrán Cortés (1983). CSIC: Apuntes pa una Historia Del Fríu n'España, Primer. ISBN 84-00-05288-9.
  6. Mahou, Casimiro (1936). «Conferencies económiques por "Unión Radio" de Madrid "La voz de les Cámares de Comerciu"». Economía española (Unión Nacional Económica) (Madrid) 16:  p. 91-94. ISSN 99463539. 
  7. Martín-Aceña, Pablo (2006). Marcial Pons Historia: La Economía de la Guerra Civil, Elena Martínez Ruíz, Priemro, páx. 444. ISBN 84-96467-33-3.
  8. Glicerio Sánchez Recio (2003). Crítica: Los empresarios de Franco: política y economía n'España, 1936-1957, Luis Julio Tascón Fernández, Primer (en castellanu). ISBN 8484324583.
  9. (1999) cerveces mahou 1890-1998: un sieglu de tradición ya innovación. (en castellanu). LID.
  10. Luis del Pulgar Rodríguez (1999). Comunicación d'Empresa en Redolaes Aturbolinaes, Primer, Madrid: ESIC. ISBN 84-7356-193-7.
  11. http://telemadrid.es/programas/aqui-en-madrid/como-tirar-una-bona-cana-la-madrilena

Enllaces esternos editar