Miguel Antonio Caro

políticu colombianu

Miguel Antonio José Zolio Cayetano Andrés Avelino de las Mercedes Caro Tobar (11 de payares de 1842Bogotá – 5 d'agostu de 1909Bogotá) foi un humanista, periodista, escritor, filólogu y políticu colombianu.

Miguel Antonio Caro
Presidente de Colombia

7 agostu 1892 - 7 agostu 1898
Rafael Núñez - Manuel Antonio Sanclemente
Vida
Nacimientu Bogotá11 de payares de 1842
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Bogotá5 d'agostu de 1909[1] (66 años)
Sepultura Cementeriu Central de Bogotá
Familia
Padre José Eusebio Caro
Fíos/es Julio Caro
Hermanos/es Margarita Caro Tobar (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu políticu, poeta, traductor, periodista, agricultor, escritorabogáu
Influyencies Juan Donoso Cortés, Jaime Balmes (es) Traducir y Joseph de Maistre
Miembru de Academia Colombiana de la Lengua (es) Traducir
Movimientu tradicionalismo (es) Traducir
ultramontanismo (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Nacional (Colombia) (es) Traducir
Partido Conservador Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu del notable escritor ocañero, José Eusebio Caro. Por cuenta de les circunstancies polítiques del país mientres la so infancia, nun siguió estudios regulares n'establecimientos d'educación, nin recibió títulos académicos, anque darréu pola so trayeutoria foi reconocíu con Doctoráu honoris causa en Xurisprudencia por Universidaes de Méxicu y Chile.[3] Dirixó l'Academia Colombiana de la Llingua, participó na redaición de la Constitución de 1886 y exerció como diputáu, presidente del conseyu d'Estáu, Vicepresidente de la República (1892) y Presidente de la República (1894). N'abandonando la política, dedicar a la lliteratura: ye autor d'una Gramática de la llingua llatina (en collaboración con Rufino José Cuervo, 1867), ensayos (Tratáu sobre'l participiu, 1870) y traducciones d'obres clásiques (Horacio, Tibulo, Catulo XXX de la vida social del home aumenten cuando hai una falta de respetu)

Constitución de 1886 editar

La idea de la Constitución yera producir una rexeneración en toles bases de la sociedá Colombiana.

Aun así les idees de Caro nos alderiques de la constitución de 1886, centrar en garantizar una mayor participación de la población nel Estáu, proponiendo pa la constitución de 1886 un réxime onde tolos productores, por aciu corporaciones populares tuvieren direuta participación nel senáu.[4] Según Caro, les corporaciones yeren espresiones d'organismos orgánicos, al contrariu de los partíos.[4]

“Si hai corporaciones populares, hai d'haber sufraxu popular ampliu, pa escoyeles. Si nun hai sufraxu popular ampliu, nun se diga qu'hai corporaciones populares”[5][4][6]

Por tanto según Caro “el votu corporativu pa l'alta cámara”, va moderar a la otra. Como en Colombia nun tán entamaos esos intereses sociales, propón que provisionalmente hasta qu'estos fueren creaos el gobiernu escueya los seis senadores “como representantes de determinaos elementos sociales, por casu, l'altu cleru, de la clase militar, de los intereses económicos, comerciales, industriales y agrícoles, y de los oficios intelectuales[5]

Pa Caro nel sistema corporativu tien de caltenese'l sufraxu popular y l'universalidá del sufraxu, porque ésta ye una alternativa menos mala que la de la restricción.[5]>

Caro priorizaba a les corporaciones, porque estes yeren espresiones d'organismos de la sociedá, al contrariu de la representación per mediu de la eleición de representantes, que prioriza al ensame. Asina declaraba que: “Dientro del conceutu puramente democráticu, non cabo la dualidá nin multiplicidá de cámares llexislatives; porque si namái'l pueblu hai de ser representáu, y el pueblu ye unu ya indivisible hai de ser el cuerpu representativu del pueblu, como lo fueron n'otres dómines les convenciones y asamblees en Francia....La dualidá de cámares hai de sofitase, y n'efeutu sofítase nun fundamentu verdaderu y sólidu: na distinción ente'l pueblu o ensame que forma la cámara popular, per una parte, y por otra los miembros orgánicos del Estáu, clases, órdenes o intereses sociales en cualquier forma entamaos, que tienen de constituyir l'alta cámara”.[5]

Caro dempués de terminaos los alderiques llamentaríase que les sos posiciones corporatives nun se vieren reflexaes na constitución del 1886.

Arremente del votu acutáu Caro argumentara na Asamblea lo siguiente: “Aportuno, señor Presidente, porque tea puntu ye capital, que na instrucción o na riqueza, que pertenecen al orde lliterariu y científicu, la primera, y al económicu la segunda, nun son principios morales nin títulos intrínsecos de ciudadanía, y que namái tienen valor en cuanto subordínense al cimeru criteriu qu'esixe al ciudadanu rectu xuiciu ya independencia pa votar. Conferir puramente a los propietarios el derechu de votar, porque paguen contribuciones al Estáu, ye ver nel Estáu una entidá moral pa convertila en compañía d'accionistes, y atribuyir namái eses funciones a los que sepan lleer y escribir, como si esta circunstancia envolubrara virtú secreta, ye incurrir nuna superstición”.[5]

Les firmes creencies relixoses ya hispániques de Caro llevar a crear una constitución que se fundaba nos valores de la relixón católica. La so noción básica de la nacionalidá unviar a la comprobación de qu'en Colombia namái la llingua española y la relixón católica xuníen a una población desaxeradamente diversa, y que nenguna d'estes podía ser remplazada por otra, sacantes que quixera cayese na "incredulidá".

Apondera la democracia municipal: considera que'l Conceyu ye la “verdadera y llexítima base social de les nacionalidaes”, y n'orde a que se realice debidamente la descentralización “dientro de la verdadera unidá nacional”, el poder central ten de ser más bien un poder xeneral, “en perfecta harmonía coles llibertaes municipales”

Caro criticara nel pasáu, la ideoloxía utilitarista, que quería impartise nos colexos de Colombia, mientres la era del Olimpo Radical, por aciu la enseñanza de les idees de Bentham. Consideraba que la educación católica yera por tantu una necesidá nel marcu ideolóxicu, por eso a partir de 1887, propunxo qu'en Colombia s'impartiera como obligatoria la educación relixosa católica n'escueles y colexos.

Vicepresidente y presidente de la República editar

En 1892 ye escoyíu vicepresidente de la República, en fórmula col reelecto presidente Rafael Núñez, quien nun pudo asumir el poder por problemes de salú, polo que Caro encargar de la presidencia; dos años dempués Núñez finó, y Caro exerció'l poder dende'l 7 d'agostu de 1892 hasta'l 7 d'agostu de 1898. Curiosamente, magar que tuvo unu de los mandatos más llargos de la historia de Colombia, nunca utilizó'l títulu de presidente, sinón el de vicepresidente encargáu del Poder Executivu, por respetu a Núñez. Amás de la oposición lliberal, tuvo qu'enfrentar la oposición de los conservadores históricos (ye dicir del partíu conservador) que foi total escontra 1897. Lideraos por Carlos Martínez Silva en Bogotá y por Marceliano Vélez en Medellín, los conservadores tradicionales, so la bandera del historicismu políticu, consideraben traicionaes les glories del pasáu poles idees sosteníes por Núñez y Caro nos sos años de gobiernu.

Nel so gobiernu Caro dio en la nacionalización de los llicores y darréu en 1893 restauró l'Estancu de Tabacu, dándo-y el monopoliu al Estáu sobre la so producción y comercialización. Ello llevaría al baturiciu políticu desamarrada en Bogotá a principios de 1893, cuando los partíos alzáronse y tuvieron a la ciudá práuticamente nes sos manes, en díes de violentos asaltos y choques cola fuercia público. El xeneral Antonio Basilio Cuervo Urisarri, ministru de Gobiernu, llogró la torna a la normalidá.

El Partíu Nacional (Colombia), yá paecía tar en minoría na cámara de representantes, polo que Caro viose obligáu a esixir que Rafael Núñez, reasumiese el poder, cola mala fortuna de que Núñez finaría'l 18 de setiembre de 1894, tratando d'entamar el so regresu a la ciudá. En 1895 tuvo llugar una revolución na que fuercies lliberales llevantar contra'l gobiernu a principios d'esi añu. Caro llamó entós al xeneral Rafael Reyes y poner al mandu de los exércitos legitimistas. Reyes entamó una campaña rescamplu qu'empecipió en La Tribuna, alantre de Facatativá, baxó al Madalena, siguió hasta la Mariña Atlántica y entró pellí a Santander, onde taba'l focu de la revuelta, acabando finalmente cola guerra n'Enciso.

Otru fechu que tuvo llugar sol so mandatu foi'l del llamáu gobiernu de los Cinco Díes. Caro retirárase a la facienda de Casablanca, en Sopó, y había dexáu encargáu del gobiernu al xeneral Guillermo Quintero Calderón, como designáu que yera ésti a la Presidencia. Quintero Calderón tomara yá'l partíu de los conservadores históricos, y nomó un gabinete encabezáu por Abraham Moreno, figura destacada d'éstos en Antioquia. Al dase cunta Caro de la orientación que quería dase al gobiernu, dando'l llombu a los nacionalistes, reasumió el mandu en Sopó y punxo en manes del xeneral Manuel Casabianca, nomáu por él ministru de Gobiernu y de Guerra, el trabayu de restablecer l'orde, dientro de los marcos d'inspiración nacionalista del so gobiernu.

En 1898 llogró imponer na Presidencia de la República al octogenario dirixente Manuel Antonio Sanclemente, y na Vicepresidencia al tamién vieyu lliteratu José Manuel Marroquín, col enfotu de caltener la so influencia política, pero'l plan volver nel so contra cuando Marroquín, sofitáu por un sector del conservadorismu, derrocó a Sanclemente en 1900, desamarrándose la Guerra de los mil díes y la separación de Panamá.

Socialismu Católico ya Ideariu Hispánicu editar

Miguel Antonio Caro rellacionaba'l tradicionalismu de calter hispánicu, colo qu'él llama socialismu cristiano[7] Caro consideraba que'l Socialismu Cristiano, per mediu de la propiedá gratuita, yera un mediu pa caltener la moral y la dignidá del pueblu colombianu. Asina Caro va dicir: "L'ideal comunista ye un ideal falsu y absurdu, como fíu, a la fin, de la envidia; ente que'l Socialismu Cristiano, que procura enanchar la esfera de la propiedá gratuita, ye un ideal arrogante y científicu, fíu de la caridá".[8]

Asina Caro en conxunción col so socialismu cristiano, va dicir nel so mensaxe al congresu de 1894:

"Nengún xéneru de monopoliu d'Estáu entá nos casos d'abusu y de mayor abusu, ufierta los inconvenientes a que nel so gran desenvolvimientu, ilimitáu, cual esixir y sofita el lliberalismu, ensin frenu moral nin inspeición gubernamental, ta espuesta la llibre concurrencia. El "trabayu llibre" que paecía sinónimu de redención, desenvolviéndose n'Europa fuera del cristianismu, sometió a millones d'obreros a una servidume infinitamente más opresiva que la de los siervos de la gleba; polo cual les mases desengañaes abominan del lliberalismu, ansioses d'una llibertá, que nun va poder floriar pola vengación que s'ellabora, sinón pol trunfu del Cristianismu na conciencia de los pueblos y nes lleis de les naciones".[9]

Por tanto la carauterística central del pensamientu de Caro ye'l so defensa infrayable de la idea d'hispanidá. Al contrariu del so padre José Eusebio, que suañara con una síntesis ente catolicismu y lliberalismu, bien na llinia de Saint Simon y Lammenais. Miguel Antonio oponer al pensamientu del so padre y el mesmu Sergio Arbolea. Lo qu'él buscaba nun yera sintetizar lo meyor del catolicismu y el lliberalismu, sinón la torna incondicional a la forma de ser hispánica, que nun se llindaba namái a la práutica de la relixón católica, sinón que tomaba tolos aspeutos de la vida del home. El hispanismo de Caro ye, poro, una "Weltanschauung", una visión completa del mundu.[10]

Caro nun reniega en nengún momentu de les guerres americanes d'independencia frente a España, pos hasta nelles paez-y ver el cumplimientu d'un designio divín. Foi inclusive unu de los pocos escritores colombianos que cantó poéticamente les xestes llibertadores de Bolívar, na so famosa Oda a la estatua del llibertador. Lo que refuga nun ye la independencia sinón la revolución, esto ye, l'intentu d'entamar les nueves Repúbliques hispanoamericanes d'alcuerdu a los principios anglosaxones que-y yeren ayenos.

Humanista y filólogu editar

 
Escultura de Miguel Antonio Caro na Academia Colombiana de la Llingua.

Al par de la so actividá como periodista políticu, convertir n'unu de los filólogos más destacaos de Hispanoamérica, siendo consideráu del mesmu nivel que Andrés Bello y Rufino José Cuervo (ver Institutu Caro y Cuervo). El 5 de payares de 1878 foi escoyíu miembru honorariu de l'Academia Mexicana de la Llingua.[11] Amás, foi unu de los fundadores de l'Academia Colombiana de la Llingua, de la cual foi presidente. Tamién foi correspondiente de la Real Academia Española.

Nun tenía títulu académicu, pero, en vista de la so obra como humanista, llexislador y publicista, confirióse-y honoris causa el grau de Doctor en Lletres y el de Doctor en Xurisprudencia de les universidaes de Chile y Méxicu.

Caro adelantró trabayos filolóxicos en redol a la obra de Virgilio, por él traducida y comentada (1873-1876), y estudió exhaustivamente el llatín hasta apoderalo cásique como llingua propia, como quedó rexistráu nos trés tomos que l'Institutu Caro y Cuervo publicó ente 1947 y 1951, amás de qu'escribió poesía en llatín.

Produció importante material nel campu de la crítica lliteraria. Autores españoles, colombianos ya hispanoamericanos ocuparon la so atención, destacar ente toos estos escritos unes páxines que dedicó al Quixote. Ye autor, amás, d'ensayos sobre la interpretación filosófica de la historia. Un exemplu singular ye'l prólogu qu'escribió pa la edición de la Historia de Lucas Fernández de Piedrahita, onde se plantega precisamente la tema de la conquista d'América.

Incursionó na poesía con pieces ente les que se destacar "A la estatua del Llibertador" y el sonetu "Patria".

Gran parte de la so obra foi publicada en periódicos y revistes. Publicó dellos llibros: Estudio sobre l'utilitarismu, Gramática llatina (en collaboración con Rufino José Cuervo), Obres de Virgilio (tres tomo), Artículos y discursos, el so discursu Del usu nes sos rellaciones col llinguaxe, Hores d'amor, Poesíes, Traducciones poétiques y les Poesíes de Sully Prudhomme.

Muertu Caro, el gobiernu nacional encargó al so fíu Víctor Eduardo la escoyeta y publicación de les obres del so padre. Foi según publicáronse ocho tomo de Obres completes (1918-1945) y trés de Obres poétiques (1928-1933).

Obres editar

 
Tumba de Miguel Antonio Caro nel campusantu Central de Bogotá.


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118653296. Data de consulta: 14 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. «Miguel Antonio Caro 1848-1909». Bancu de la República. Consultáu'l 27 de xunetu de 2014.
  4. 4,0 4,1 4,2 Aguirre Indalecio Lievano, Rafael Núñez, Editorial Tercer Mundu.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Pérez Rivera, El nacionalismu católico colombianu: un "estilu de pensamientu". 1870-1946
  6. Los Constituyentes de 1886
  7. Latin American thought: a historical introduction
  8. Caro, Miguel Antonio. Apuntes sobre creitu, delda pública. (Bogotá: 1892. Imprenta LA LLUZ), p. 25
  9. Corsi Luis, Autoabasticimiento o Apertura, Academia Boyasence d'Historia, 2004
  10. L'home y la so obra
  11. «Anuariu. Rellación histórica». Academia Mexicana de la Llingua. Archiváu dende l'orixinal, el 11 de xineru de 2012. Consultáu'l 3 d'abril de 2011.

Enllaces esternos editar

Plantía:Wikisource autor


Predecesor:
Rafael Núñez
 
Presidente de Colombia

1892 a 1898
Socesor:
Manuel Antonio Sanclemente