Muel ye un conceyu español del Campu de Cariñena, provincia de Zaragoza, Aragón. La so población xube a 1 375 habitantes (INE 2014). Entiende les entidaes de población de La Estación, Gran Torrubia, Virxe de la Fuente, Montesol y Parquemuel.

Muel
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Muel (es)[1]
Códigu postal 50450
Xeografía
Coordenaes 41°27′56″N 1°05′09″W / 41.4655°N 1.0858°O / 41.4655; -1.0858
Muel alcuéntrase n'España
Muel
Muel
Muel (España)
Superficie 79.167282 km²
Altitú 424 m
Llenda con Alfamén, Épila, Zaragoza, La Muela, Mozota, Botorrita, Jaulín, Mezalocha y Longares
Demografía
Población 1450 hab. (2023)
- 701 homes (2019)

- 677 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 18,32 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Situación y clima editar

Muel se emplaza na Depresión del Ebro na ribera izquierda del ríu Huerva, a namái 27 km de Zaragoza, nel cantu del Campu de Cariñena. Ta a una altitú de 424 msnm y el términu municipal cuenta con una estensión de 79,2 km².

Rexistra una temperatura medio añal de 14,1 °C y una precipitación añal de 390 mm.

Historia editar

Los oríxenes de la villa de Muel remóntense posiblemente al sieglu I d.C., momentu nel que s'alza una presa romana na cuenca del ríu Huerva pa regular el suministru d'agua a la ciudá de Caesaraugusta.

Muel apaez mentada, en 1160, como Molle, topónimu que se rellacionó con «muelle», pol dique romanu indicativu de l'antigüedá del llugar, y con «muela», pieza del molín. Estes tierres fueron conquistaes por Alfonsu I el Batallador tres tomar de Zaragoza pero los sos pobladores musulmanes permanecieron ellí instalaos, polo que práuticamente la totalidá de los sos habitantes yeren mudéxares. Nel fogaje realizáu en 1495 nel Reinu d'Aragón, Muel figura con 99 «fueos» o llares censaos —lo qu'equivaldría a unos 400 habitantes—,[2] correspondiendo na so totalidá a población morisca.[3]

Ello ye que hasta 1610 foi tierra poblada por musulmanes, que la so laboriosidad y actitud ante la Corona dexó que Pedru IV concediéra-yos franquicies en 1383. La so actividá artesanal nel trabayu de la cerámica queda tamién reflexada nel rellatu d'Enrique Cook, quien, en 1585, escribió que «tolos vecinos d'esti pueblu son olleros, y tou la folla que se viende en Zaragoza facer equí».

La espulsión de los moriscos per parte de Felipe III a principios del sieglu XVII dexó práuticamente despoblada la villa, de cuenta que'l Señor de la mesma, don Diego de los Cobos Lluna y Guzmán y los sos descendientes viéronse obligaos a una repoblación que llueu quedó asegurada. Los nuevos pobladores encargar de perpetuar la cerámica y l'alfarería, aportando a hasta principios del sieglu XX unu de los centros alfareros de mayor importancia n'Aragón, que les sos pieces ellaborar en cueves de manera primitiva.

Tres la Guerra de Socesión, al sublevase casi tou Aragón contra Felipe V, que'l so virréi fuera dende 1701 a 1704 Señor de Muel, la villa amosóse fiel al monarca, quien premió la so conducta otorgándo-y el títulu de «Fiel Villa».

Demografía editar

La población de Muel en 2014 xubía a 1 375 habitantes,[4] llixeramente cimeru a la qu'apaez rexistrada nel censu d'España de 1857 —1 336 habitantes—.[5]

Gráfica d'evolución demográfica de Muel ente 1900 y 2014

     Población de fechu (1900-1991) según los censos de población del INE.      Población de derechu (2001 d'equí p'arriba) según el padrón municipal, datos del INE.

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Muel editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Arturo Cabetas Jaulín[6] UCD
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007
2007-2011 Luis Gil Peña PSOE
2011-2015
2015-2019 Rafael Árgoma[7] PP

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[8]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 2 4 4 3
PP 4 3 2 3
CHA 1 1 2 2
PAR 2 1 1 1
IX - -
Total 9 9 9 9

Patrimoniu editar

Arquiteutura relixosa editar

 
Ermita de la Virxe de la Fuente, construyida en 1777. El so interior caltién unos frescos de Goya.

La Ilesia de San Cristóbal de Muel, de 1706, ye un templu d'estilu barrocu tardíu que tien elementos mudéxares. Destaca l'alta torre campanariu, única muerte del anterior templu mudéxar; los sos dos primeros cuerpos son de planta cuadrada y los dos cimeros octogonales.

La Ermita de la Virxe de la Fuente de Muel, edificada en 1777 y anovada en 1817, consta d'una única nave. Al esterior, el templu ta construyíu en mampostería de piedra y lladriyu. Sobresal el gran volume del cimborriu, de planta octogonal, que cubre la cúpula de la capiya de la Virxe. Ta cubiertu con texer carauterístiques de Muel, denominaes «llárimes».[9] L'interior del templu alluga una pequeña talla de La nuesa Señora de la Virxe de la Fuente, fechada ente los sieglos XIII y XIV. Tópase asitiada nel altar mayor asitiada sobre una doble peana, dorada y policromada en tonu coloráu.[10] Nes pechines de la cúpula que cubre'l cruceru, Goya pintó unos frescos d'estraordinaria factura que representen a los cuatro padres de la Ilesia: San Agustín, San Ambrosio, San Gregorio y San Jerónimo. Estos cuatro pintures fueron realizaes al oleu, téunica que-y dexó una rápida execución. Los bocetos vienen de modelos de Francisco Bayeu que tamién seríen utilizaos en 1773 pa la realización d'otra serie na Ilesia Parroquial de Remolinos (Zaragoza). El templu ta declaráu Bien d'Interés Cultural.

Arquiteutura civil editar

 
Parque de Muel.

La Ermita de la Virxe de la Fuente asitia sobre un dique romanu —vease más embaxo— y preside el parque de Muel, onde s'atopen los restos del castiellu musulmán —del que namái queden los murios rebaxaos y los restos de dos torrexones— y de un molín árabe, rehabilitáu como sala d'esposiciones. El parque, de singular guapura, ta asitiáu al pie d'un cantil natural y alluga les cascaes naturales del ríu Huerva.

Pola documentación que se dispón na actualidá, la presa romana de Muel[11] sería una de les preses más grandes que se conocen dientro del Imperiu romanu. Constitúi unu de los restos d'arquiteutura civil hidráulica más relevantes de la Hispania romana, tantu pol so monumentalidad como pol so escelente estáu de caltenimientu. Data del cambéu d'era (10 / 5 e.C. - principios del sieglu I d. C.), coincidiendo col gran desenvolvimientu urbanu del Valle Mediu del Ebro. Na so construcción participaron les lexones romanes, fechu atestiguáu poles distintes marques topaes, y los materiales emplegaos na so ereición vienen de una cantera romana que s'alcontró nes sos proximidaes, al nordeste del actual parque.[12]

Per otra parte, hai dellos edificios catalogaos como cases palaciu dientro del cascu urbanu de Muel. Na Plaza d'España hai dos, una del sieglu XVI —d'estilu renacentista aragonés— y otra del sieglu XVII. Na cai Mayor esiste otra casa palaciu, onde s'agospiaba l'arzobispu cuando realizaba les visites pastorales.

De les distintes puertes d'entrada que tenía la villa, solo queda de pies l'asitiada tamién na cai Mayor. Denominada la Puerta de la Villa, namái se caltién d'ella l'arcu y la portada d'accesu.

Cerámica de Muel editar

 
Lloces de Muel (sieglos XIV-XVIII).

Historia editar

Anque nun se sabe nin cuándo nin cómo s'empecipió l'alfarería artística en Muel, sí se sabe que'l mediu xeográficu debió d'influyir considerablemente nel estilu alfareru. El ríu Huerva garantizaría agua abondoso, a lo qu'hai qu'añader la calidá de les magres, productu d'amiestos de tierres de los pueblos cercanos.

Asina, en 1048 llegaron a Zaragoza los primeres azulexos procedentes de los alfares muelenses, por mandatu de Aben Tafa. Y pal sieglu XVI, los alfares construyíos ocupaben una estensión de más de mediu quilómetru; cróniques de 1580 rellaten que casi tolos habitantes del pueblu dedicar a esta industria.

Sicasí, a lo llargo del sieglu XIX l'alfarería foise escastando amodo nel conceyu. Escontra la metá del sieglu XX yá nun quedaba en Muel nin un fornu, nin un alfareru n'actividá.

Presente editar

Nos últimos tiempos, la industria alfarero de Muel non yá recuperóse, sinón que s'atopa nun momentu d'apoxéu. Na actualidá son seis los talleres alfareros nos que se produz cerámica popular de Muel, alternando dalgunos d'ellos cola fabricación de cerámica creativa. Tamién esiste un taller dedicáu puramente a la ellaboración d'esta postrera. Amás, ta la escuela-taller de cerámica de Muel de la Diputación Provincial de Zaragoza qu'ente, otres coses, exhibe esposiciones a lo llargo de tol añu.

Fiestes editar

  • Fiestes de San Antón y San Babil. Tanto'l 17 como'l 24 de xineru, celébrase la fiesta con fogueres en cada barriu, saliendo los vecinos coles sos parrilles pa rustir distintos tipos de carne.
  • Fiesta de San Blas, patrón de Muel. Tienen llugar el 3 de febreru, siendo tradición que mientres la procesión el santu, porte unos grandes roscones fechos de forma tradicional.
  • Selmana Santa. Ente les diverses procesiones, cabo destacar la del Entierru.
  • Fiestes mayores n'honor a la Virxe de la Fuente. Empiecen el 7 y terminen el 12 de setiembre, siendo'l 8 el día de la patrona. Esi día celebra una misa y cólase en procesión hasta la Ermita de La nuesa Señora Virxe de la Fuente, onde se lleva a cabu la ufrienda de flores.

Ver tamién editar

Referencies en testu editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Navarro Espinach, Germán (2009-2010). «Ciudad y villes nel Reinu d'Aragón el sieglu XV. Proyeición institucional ya ideoloxía burguesa». Anal de la Universidá d'Alicante. Historia Medieval. 16. páxs. 195-221. http://publicaciones.ua.es/filespubli/pdf/02122480RD24999698.pdf. 
  3. Datos xenealóxicos de Luceni. II. Antonio J. Emperador Sau.
  4. INE: Población por conceyos y sexu.
  5. Censu de 1857. Zaragoza (INE)
  6. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  7. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  8. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  9. nuesa-senora-de-la fonte-muel Ermita de La nuesa Señora de la Fuente (Bienes d'interés cultural d'Aragón)
  10. virxe-de-la fonte-muel Nuesa Señora de la Virxe de la Fuente (Bienes d'interés cultural d'Aragón)
  11. http://dare.ht.lu.se/places/22230.html
  12. «Bienes culturales - www.patrimonioculturaldearagon.es». Consultáu'l 30 d'abril de 2017.

Referencies xenerales editar

Enllaces esternos editar