Nómada

(Redirixío dende Nomadismu)

Los nómades (del griegu: νομάδε, "nómada", "el que dexa los fataos nes camperes", afecha al griegu con esi sentíu, pero con orixe nel pueblu norteafricano del mesmu nome, numida)[1] son comunidaes que se treslladen d'un llugar a otru, en cuenta de establecese permanentemente nun solu llugar. Envalórase que, nel planeta, alredor de 30 a 40 millones de persones pertenecen a pueblos nómades.[2]

Una madre y el so fíu d'un pueblu beduín nómada (National Geographic)

Munches cultures fueron tradicionalmente nómades, pero'l comportamientu nómada tradicional ye cada vez menor nos países industrializaos. Entá ye importante en munches de les sociedaes de fuerte presencia indíxena como'l Tíbet o Mongolia. Delles autoridaes prefieren los términos non sedentarios o migratoriu, en llugar de nómada, pa describir a grupos móviles de cazadores pañadores. Esisten pueblos seminómades, que se mueven estacionalmente pero que tienen un llar permanente.[3]

Nun implica ensin restricciones y ensin direición errante, sinón que se basa en centros temporales, que la so estabilidá depende de la disponibilidad del suministru d'alimentos y la teunoloxía pa la so esplotación. Les cultures nómades analizar en tres categoríes, acordies cola especialización económica: los cazadores pañadores, pastores nómades y los nómades itinerantes.[4][5]

Son exemplos de nómades: pueblos cazadores-pañadores como los esquimales en Groenlandia, poblaciones amazóniques en Suramérica, chichimeques en Méxicu, pueblos de pastores nómades como los tuaregs nel Desiertu d'El Sáḥara, pueblos beduinos árabes y delles poblaciones d'Asia Central, numberosos grupos del pueblu zíngaro o xitanu practiquen tamién esta manera de vida n'Europa. Tamién, nómades itinerantes, qu'ufierten les sos habilidaes d'un oficiu, arte o comerciu.

Prehistoria editar

 
Pastores nómades cerca del llagu Namtso, nel Tíbet central (2005).

La Prehistoria constitúi'l tiempu nómada por excelencia. Dichu factor dexó que tolos continentes fueren poblaos ante la meyora gradual del home primitivu en busca de nuevos alimentos para la so sobrevivencia o por alteraciones de fenómenos naturales (migración de les especies animales preferíes, estinción de les mesmes, cambeos xeolóxicos y climáticos). Asina, poblaciones de seres humanos afixéronse a cambeos climáticos como una glaciación y a territorios con pocos recursos como'l desiertu.

La diseminación humana calcúlase empezó hai unos dos millones seiscientos mil años dende África. Fai 1 800 000 años atopar nel Oriente Mediu. Fai 1 millón d'años, atópase n'Asia y n'Europa. Fai 50 000 años, llegó a América y hai unos 40 000 años, a Oceanía. Estos dos últimos continentes son los de más recién población humana. Poro, el poblamientu del planeta dar nun tiempu bien llargu y de manera bien lenta. Por casu, por que'l ser humanu pasara d'África al Mediu Oriente tardó 800.000 años. Les formes de vivir, el desenvolvimientu, la cultura y otros munchos detalles del ser humanu prehistóricu siguen llenos de misterios y son oxetu de permanente estudiu. Lo que se sabe de cómo vivió la humanidá prehistórica ye en parte gracies a los pocos rastros arqueolóxicos dexaos y a la observación del comportamientu d'aquellos pueblos nómades que siguieron fieles a esta milenaria forma de sobrevivencia.

Tolos pueblos de la prehistoria fueron nómades antes de desenvolvese l'agricultura y la ganadería, y munchos siguieron ser entá dempués. Cazadores y pañadores que viaxaben constantemente tres los animales de los cualos alimentábense, empuestos principalmente pola so intuición. Si considérase que la Prehistoria ye'l tiempu más llargu de la humanidá, puede dicise que'l ser humanu vivió más tiempu como nómada que como sedentariu. Sicasí, numberosos pueblos de la Tierra asitiáronse dempués del desenvolvimientu de l'agricultura desque'l clima volvióse más estable a principios del Holocenu (hai aproximao 10 000 años).

Carauterístiques editar

Magar se diz que'l nomadismu ye'l desplazamientu constante d'un grupu humanu, eso nun quier dicir que sía indiferente a un determináu territoriu. Polo xeneral, los pueblos nómades guarden ciertes llendes por llargu tiempu dientro d'una rexón y, por lo mesmo, nun esiste en tiempos curtios el casu d'una tribu nómada que provenga, por casu, del Amazones y que termine nes pampes arxentines.

Dichu vezu, pa una sociedá nómada, ye un estilu de vida, una forma de subsistencia y tien una organización social, política, relixosa, alministrativa y económica afecha. El términu nomadismu designa les más antigües formes de subsistencia y desenvolvimientu humanu. Ye oxetu d'estudiu de la historia, l'antropoloxía, l'arqueoloxía, la socioloxía y, especialmente, la etnografía. Dende un puntu de vista d'eficiencia y como desenvolvimientu sostenible, ye un estilu de vida congruente col mediu ambiente, pos consiste en mover la población escontra los recursos y non a la inversa.

Los pueblos nómades son tan diversos como los sos oríxenes, los ambientes onde viven y la forma en que subsisten. Sicasí, un pueblu nómada tien polo xeneral una organización política, alministrativa y económica menos ellaborada qu'un pueblu sedentariu. Nun ye frecuente, por casu, un líder absolutu (rei o gobernante) qu'ostente'l poder político por enforma tiempu, yá que el grupu muévese constantemente y sigue una lóxica d'autodeterminación, acordies coles circunstancies.

Les tribus y cles son la principal estructura organizativa. Les mesmes xúnense o se alían pa responder a situaciones d'amenaza, matrimoniu, subsistencia y otres circunstancies. Los nómades tienen polo xeneral una sociedá patriarcal, na cual el padre y polo xeneral el vieyu tienen una autoridá vertical, absoluta ya incontestable. Ye polo xeneral el vieyu quien diz a ónde dir, ónde asitiase, cuándo partir, y siguir el so conseyu ye símbolu de sabiduría.

Cultura editar

 
Beduín nómada

La manera despreciatible con que munches sociedaes sedentaries miren a les tribus nómades acomuñar colo primitivo o marxinal fai que se subvalore la so identidá cultural. Les tribus nómades tienen los sos propios valores culturales, el so arte, la so música, la tradición oral y un sentíu natural pola proteición del mediu ambiente.

Avezaos a vivir no contrariu, los nómades curien de la naturaleza que saben que podríen precisar nun futuru cercanu y que conocen perbién. Les amenaces contra'l mediu ambiente vienen polo xeneral de parte de les sociedaes sedentaries. Magar la escritura nun ye la so carauterística, les sociedaes nómades tienen un gran sentíu de la tradición oral, y dellí que'l rellatu ocupe un llugar central na so vida. En Persia y na India, les llingües indoeuropees falaes polos pastores nómades sustituyeron llargamente a les llingües dravídiques que se falaben ellí.[6]

Historia editar

Trazar la historia d'un pueblu nómada nun ye fácil. La escritura, les inscripciones y otros elementos son atributos de les sociedaes sedentaries. Aquello que se conoz de los pueblos nómades nel pasáu y nel presente vien de fontes sedentaries. Unu de los testimonios más antiguos de tribus nómades presentar la Biblia, especialmente nos rellatos del Xénesis y del Éxodu. A partir de Xénesis 12, empieza'l rellatu d'Abraham, un personaxe que pa dellos estudiosos denota más bien el nome d'una tribu nómada del Oriente Mediu. Diz el rellatu bíblicu que Abraham partió d'Ur de los Caldeos escontra la tierra de Canaán. El rellatu describe cómo tuvo de ser la vida de les tribus nómades na rexón ente'l 2000 e. C. y el 1000 e. C., tiempu nel que se rexistra una gran actividá humana y un desplazamientu de pueblos ente Mesopotamia y Exiptu. Los descendientes d'esti Abraham, Isaac y Jacob siguieron siendo nómades hasta que s'asitiaron definitivamente n'Exiptu, no que puede ser lleíu como un intentu de sedentarización forzada per parte de los gobernantes d'esi imperiu y no que tuvo d'asoceder en munches ocasiones con otres tribus nómades. L'Éxodu narra cómo esta tribu nómada, obligada polos exipciu a la sedentarización, tornó al desiertu y vivió por 40 años de nuevu como tribu nómada hasta les conquistes de Canaán.

L'arqueoloxía ye otra fonte del pasu de los pueblos nómades pela tierra y la so actividá, siempres acomuñada a la caza. A lo último, el testimoniu viviente son los pueblos nómades contemporáneos, descendientes d'aquellos antiguos y que son güei una fonte vital d'estudiu y comprensión del nomadismu.

Agricultura editar

Un pueblu nómada que desenvolvió l'agricultura viose obligáu a permanecer nun territoriu, acordies colos tiempos del cultivu, y non solo de la caza o del llendo. Al permanecer más tiempu en dichu sitiu, adulces camudar, abonda lo cultivao pero arralecen o sumen caza indiscriminada, madera y plantes monteses, el suelu fóliase y erosiona, y camuden les especies que pueden cultivase o tien que desenvolver l'agricultura nómada, y por tanto les costumes nómades camuden, atopa nueves necesidaes, como intensificar el comerciu o definir y defender el territoriu pa cultivar y, poro, vese obligáu a construyir centros o fortaleces, que van sentar les bases del entamu del desenvolvimientu de les ciudaes.

En sitios onde les temporaes granibles alternar con temporaes de descansu bien fríes o seques pa les plantes, los trabayadores agrícoles realicen una emigración golondrina que puede desaguar nuna verdadera cultura nómada, si reconozse qu'esta ye la forma de vida más granible y eficiente nestos climes.

El pasu al sedentarismu editar

L'agricultura, la pesca y la ganadería pueden marcar la separación non siempres clara ente xente sedentario y el nomadismu. Esi pasu ente'l nomadismu y el sedentarismu nun ye inmediatu nin senciellu, esto ye, nun puede dicise qu'un pueblu nómada dexó de selo nel intre d'una collecha, tampoco hai una sola vía de volvese sedentariu. De fechu hai casos de pueblos qu'abandonaron l'agricultura y convirtiéronse en nómades, por casu, los nativos americanos de les Grandes Llanures, qu'abandonaron les sos granxes pa cazar bisontes, dempués d'afayar el caballu.[3]

Ello implica diversos cambeos teunolóxicos, económicos y culturales que pueden asoceder nel cursu de décades, sieglos o milenios. Tolos pueblos humanos caltienen traces de dambos estilos de vida y dacuando nun ye fácil clasificalos. Ye posible qu'un mesmu grupu humanu s'haya estremo n'unu que prefirió ser sedentariu y otru que siguió col nomadismu. Ye posible amás qu'un pueblu nómada viviera periodos de sedentarización, pero retornó al nomadismu por causa de dalgún fenómenu natural o agresión d'otru pueblu.

Otra causa de sedentarización, de la cual ye testigu la dómina moderna, ye la sedentarización forzada. Les sociedaes sedentaries ven con frecuencia con barruntu a les sociedaes nómades y en tal casu obligar a establecese nun territoriu determináu pola fuercia o con promeses, comportamientu que ye comoquier arbitrariu.

Per otra parte, preséntense conflictos ente les nueves sociedaes sedentaries y los antiguos nómades que lleven a disputes de control y manexu territoriales. El fechu que se diga que'l pueblu nómada va d'un llugar a otru, nun significa que nun considere como so una determinada rexón. Como les aves migratories que van d'un puntu a otru, munchos pueblos nómades tornen a los mesmos sitios. Al atopar esos sitios habitaos, ye dicir tresformando'l ecosistema en tierres agrícoles o industriales, nun foi siempres pacíficu.

Amenaces y mires editar

Nel mundu de güei les tribus nómades presentes nos cinco continentes atópase en cayente y amenaciaos. Conflictos bélicos asociaos pola posesión de la tierra, por casu n'África pero tamién por continua puxanza de la industrialización cola incontrolada esplotación de los recursos naturales qu'amenacia'l mediu ambiente. El fenómenu conocíu como la globalización esixe competitividá, obliga a la capitalización y otros tantos factores, ye unu de los factores que pon n'apiertos la esistencia de los pueblos nómades como tal.

Dellos gobiernos pretenden asitiar a les sos tribus nómades como un primer pasu pal desenvolvimientu. N'ocasiones ello llévase a cabu de manera violenta, n'otros casos esto dase de manera coercitiva o prometiendo prebendas.

La integridá de los pueblos nómades pertenez a los derechos humanos, según la ONX tienen derechu a la so identidá cultural, a movese dientro del so territoriu ancestral, entá si esti inclúi'l territoriu políticu de dellos estaos nacionales, que los neños nómades tienen derechu a la educación y esta impartida de manera que, ello nun-yos implique dixebrar se de la so tribu o cla y que la sedentarización ye una decisión autónoma del grupu nómada y nun tien de ser impuesta dende la perspeutiva sedentaria.[7]

Pueblos nómades editar

Continente Territoriu Pueblu nómada
América   Chile Pehuenche, Puelche
  Colombia Nukak, Makú, Wayúu
  Méxicu Chichimeca
  Venezuela Wayúu, Yanomami
África   Kenia Turkana
Sáḥara Tuareg, saḥarianu
  Mauritania Maurí
África central, Pigmeos, Baka, Twa, Binga, Mbuti
África del sur, Joisán
Asia Oriente Mediu Beduín
  Mongolia Mongol
  Nepal Rají
  India Gadulia lohar,[8] Rabari
  Turquía Yoruk
  Afganistán Kochi
Europa Europa Zíngaro o Xitanu
  España Xitanu
  Grecia Sarakatsani
  Groenlandia Esquima
Siberia Evenis
Oceanía   Filipines Aetas

Referencies editar

  1. Anders, Valentin. «NÓMADA». Consultáu'l 8 de febreru de 2017.
  2. Nomads - The Facts (consultáu'l 16 d'agostu de 2011) (n'inglés)
  3. 3,0 3,1 nomad, The Columbia Encyclopedia, 6ª edición. 2008. (Consultáu'l 16 d'agostu de 2011)
  4. nomadism, Encyclopædia Britannica, 2011 (consultáu'l 16 d'agostu de 2011) (n'inglés)
  5. Robert B. Marks, Los oríxenes del mundu modernu: una nueva visión, p. 307
    G. W. Hewes, Braudel propón una llista de ventisiete grupos identificables de cazadores pañadores, diecisiete pueblos nómades y dieciocho pueblos agrícoles primitivos.
    Civilization and Capitalism, vol.1, páxs. 56-60.
  6. Cavalli-Sforza, Luca Y Francesco.¿Quién somos?: historia de la diversidá humana páx.266, Editorial Crítica, 1ª edición, Barcelona, 1999.
  7. Ver la Declaración de les Naciones Xuníes sobre los derechos de los pueblos indíxenes.
  8. Lancaster, J. Los nómades perdíos, National Geographic: n'español, febreru del 2010.
    Son más de 500 grupos nómades con unos 80 millones de persones (7% de la población de la India)
    National Geographic, 2010

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar