Nules ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Castellón y la comarca de la Plana Baxa, na Comunidá Valenciana. Cuenta con 13.456 habitantes (INE, 2014).

Nules
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia Castelló
Comarques Plana Baja (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Códigu postal 12520
Xeografía
Coordenaes 39°51′12″N 0°09′18″W / 39.85325°N 0.155°O / 39.85325; -0.155
Nules alcuéntrase n'España
Nules
Nules
Nules (España)
Superficie 50 km²
Altitú 13 m
Llenda con
Demografía
Población 13 827 hab. (2023)
- 6549 homes (2019)

- 6554 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Plana Baja (es) Traducir
2.36% de Castelló
0.27% de Comunidá Valenciana
0.03% de España
Densidá 276,54 hab/km²
nules.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Nules ye una llocalidá costera del sur de la provincia de Castellón, alcontrada na contorna de la Plana Baxa. El so clima ye mediterraneu.

Aportar a Nules per mediu de la CV-10, la N-340, l'autopista AP-7 y la CV-18, amás d'otres carreteres secundaries que xunen la ciudá coles llocalidaes vecines. Tamién tien accesu per ferrocarril tantu dende Valencia como dende Castellón per mediu de la céntrica estación de cercaníes de Renfe. Amás, la ciudá dispón de serviciu de taxi y autobús urbanu.

Otros nucleos de población editar

  • Mascarell

Mascarell ye una pequeña población cercada que pertenecía a la Baronía y Marquesáu de Nules y que pasó a ser pedanía de Nules a finales del sieglu XIX. Na actualidá siguen viviendo en Mascarell un total de 208 persones, según el INE de 2014.

Destaca la so casa consistorial de fines del s. XVIII (de proporciones amenorgaes pero permediada y digna) y la so ilesia parroquial de finales del XVII (con interesantes esgrafiados asemeyaos a los de la Ilesia de la Sangre).

  • Poblaos Marítimos - Sableres de Nules:

Nules dispón d'una amplia mariña, d'unos 5 km de llargor, habitaos pel hibiernu por 626 persones, según el INE de 2014, multiplicándose pel branu hasta los 15.000 braniantes. La sablera de Nules ye un exemplu de sablera sostenible y ensin aglomeraciones, y dexa unos díes de descansu a veres del mar. Amás, puede visitase la paraxa natural del Estany de Nules, una llaguna d'agua duce habitada por numberoses especies d'aves y peces.

Llocalidaes estremeres editar

Llenda con: Burriana, Alquerías del Neñu Perdíu, Villarreal, Bechí, Artana, Villavieja, Vall de Uxó y Moncófar.

Pueblu hermaniáu : Nyons (Francia)

Historia editar

 
Búnker III. 5 de Nules.

A pesar de que dientro del términu del antiguu castiellu de Nules, atopamos muertes de civilizaciones anteriores –Tosal, Benicató, Alcudia, Torre Mocha, Santa Bárbara– hasta l'añu 1178 nun ta documentáu el topónimu d'esta población de la Plana. El 28 de payares de dichu añu, al redactase l'acta de dotación de la catedral de Tortosa, dexóse constancia de que "Nullis cum suis terminis" topábense dientro de les llendes de la diócesis.

En 1238 los árabes del castiellu de Nules –actual Villavieja– rindir a Xaime I d'Aragón y el 16 de setiembre de 1251, el Rei Conquistador donar al noble catalán Guillermo Ramón de Moncada.

El día 20 d'agostu de 1273, Xaime I concedía a Guillermo Ramón de Moncada privilexu pa traer hasta'l términu del castiellu de Nules l'agua del Mijares, lo que fizo posible'l tresformamientu de grandes zones del términu en güerta y de resultes, l'establecimientu d'un importante grupu de pobladores.

El 8 d'ochobre de 1316 el rei Xaime II confirmó la venta que Ramón de Moncada fixera al so xenru, Gilabert de Centelles, del castiellu y términu de Nules.

Por cuenta de la gran influencia de Gilabert de Centelles y Moncada na corte de Pedro'l Ceremoniosu, el señor de Nules algamó de dichu monarca la confirmación del derechu d'agües y celebración de mercáu, según el privilexu de tener un cai na sablera de Nules y la celebración d'una feria añal de quince díes.

Mientres la dómina de Martín l'Humanu, la villa de Nules yera llugar d'abelugu del bandu de los Centelles; por esta razón el Rei pasar a xurisdicción real, anque por poco tiempu.

Dempués de la muerte del rei Martín, los Centelles sofitaron al castellán Fernando d'Antequera, siendo'l señor de Nules quien dirixía les tropes que, na batalla de Murviedro, ganaron a los partidarios de Jaime de Urgel, dirixíos pol gobernador de Valencia.

Mientres la guerra de les Germanías, Nules foi cuartel xeneral de les tropes realistes y base de partida na guerra contra los moriscos de la Sierra de Espadán en 1526.

A mediaos del sieglu XVI, la villa de Nules empecipió un pleitu contra los condes d'Oliva, cola cuenta de pasar a la xurisdicción real; lo cual llogróse'l 24 de setiembre de 1582.

Cola espulsión de los moriscos, perdió casi la tercer parte de la so población y les cargues tributaries tuvieron qu'encarales los vecinos de Nules y los nuevos pobladores. Esto sirvió d'escusa pa devolver la Baronía a la xurisdicción de los sos antiguos señores, col títulu de Marquesáu de Nules. En 1614, Felipe III dio a Cristóbal de Centelles el meru imperiu.

 
Esquema de distribución d'un grupu de búnqueres edificáu en 1938.

Mientres la Guerra de Socesión, Nules foi una de les poblaciones del antiguu Reinu de Valencia que se caltuvo fiel a Felipe V, y anque por mieu a repesalias rindir a los austracistas en 1706,[1] en cuanto pudo volvió al bandu borbónicu, polo que'l 26 de mayu de 1709, reinar Gobernadora, María Luisa Gabriela de Saboya, esposa de Felipe V, concedió a la llocalidá los títulos de Bien Lleal y Fidelísima, "pola fidelidá que caltuvo y executó nos mios servicios".[2] En 1755, el señoríu pasó a manes de Vicent Català i Castellví, tamién marqués de Quirra, y nel sieglu XIX perteneció al conde de Cervelló.

Na Guerra de la Independencia, la población foi asaltada poles tropes del xeneral francés Suchet.

Nel tercer cuartu del sieglu XIX incorporó a la dende entós pedanía de Mascarell, que tenía 380 habitantes en 1860.

En 1938, la población quedó totalmente afarada al convertise en frente de combate. Al ser bombardeada pol xeneral Franco dada la so posición estratéxica na zona, antes de la so destrucción el pueblu foi sacupáu pol bandu republicanu yá que diba ser frente de batalla pa tratar de parar la meyora de les fuercies fascistes.


Nel añu 2004, 7 de setiembre, una fuerte nube llétrica dexa 193 llitros per metru cuadráu enchiendo'l ribayu de la Serraleta, dexando anubierta la mayor parte de la ciudá y poblaos marítimos.

Demografía editar

Evolución demográfica de Nules[3]
1857 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 2000 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Hab. 4.437 5.367 5.826 5.874 6.703 6.374 7.916 8.460 9.633 10.957 11.453 13.007 13.318 13.490 13.750 13.693 13.636 13.573 13.456

Economía editar

La economía nulense basóse tradicionalmente na agricultura, con claru predominiu del cultivu de cítricos. El llabrador nulense desenvolvió una variedá de clementina (clemenules) que tien un gran mercáu esterior. La manipulación y comercialización de los cítricos desenvolvió un incipiente sector industrial que na actualidá vese claramente superáu pola producción cerámica y azulejera y los sos derivaos, que convirtió a Nules n'unu de los principales centros industriales de la provincia.

Na actualidá ta potenciándose tamién el desenvolvimientu del turismu como una nueva actividá económica pa la ciudá, que vendrá completar l'aportación d'agricultura ya industria, según el sector servicios.

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

Monumentos civiles editar

Fiestes editar

  • San Juan. Ye'l patronu del arrabalde de San Juan. El so fiesta celebra'l 24 de xunu. Entámense diversidá d'actos, ente los que s'inclúi la Quema de Fogueres, verbenes, cenes populares, actuaciones musicales, calbalgata del Ninot y procesión n'honor a San Juan. Festexos entamaos pola Comisión de Fiestes del Barriu.
  • San Vicente Ferrer. Conocida como "festa dels fadrins", celébrase'l llunes siguiente al llunes de Pascua. Pela mañana entámase un pasacalle onde les peñes y grupos d'amigos desfilen sobre carros y acompañaos de charangues por un percorríu urbanu. Ye especialmente interesante'l momentu en que los carros xiren alredor de la foguera allugada na cai San Vicente. Pela tarde hai una procesión onde participen especialmente los quintos. Festexos entamaos polos quintos (homes que celebren el 25 aniversariu del so ingresu nel serviciu militar). En 2010 foi declarada Fiesta d'Interés Turísticu.
  • Fiestes Patronales de la Virxe de la Soledá. Celébrense la primera quincena d'ochobre n'honor a la Virxe de la Soledá, patrona de Nules. Estes fiestes caltienen el ambiento festivu dels Bous al Carrer o les actuaciones musicales, anque tienen un calter más relixosu y cultural. Destaquen actos como la ufrienda y la procesión, los Xuegos Florales (Festival poéticu en Valencianu únicu na rexón xunto al de la ciudá de Valencia, que surdió en 1953 por inicitiva del barriu de San Juan) y la Cabalgata del Confeti.
  • Fiestes Patronales de San Bartolomé. Festexos más destacaos del añu festivu de la ciudá. En mediu del branu, les fiestes de San Bartolomé, patronu de Nules, dexen folgar y esfrutar colos tradicionales festexos taurinos, la "Crida" o chupinazo de les peñes, importantes actuaciones musicales de primer nivel, verbenes, etc. Les peñes son les protagonistes, concentrándose nos sos respeutivos casales y dando a les fiestes un aire distinto, gracies a les sos coloristes vistimientes. Les fiestes celebren la selmana del 24 d'agostu, día de San Bartolomé. Festexos entamaos pol Conceyu de Nules.
  • San Joaquín. Celébrense en setiembre nel arrabalde de Sant Xotxim (San Joaquín) y son entamaos pola Comisión del Arrabalde. Mientres les mesmes feches, el Conceyu entama la Feria Agrícola y de Maquinaria. En 1946, un grupu de vecinos del Barriu, por cuenta de les fiestes n'honor del so Patrón, decidió celebrar una feria de ganáu, que dende 1950 institucionalizó'l Conceyu de la nuesa ciudá. Lo qu'empezó a iniciativa d'unos cuantos llogró recuperar aquella tradición medieval que daba a Nules, gracies al so fundador, Gilaberto Centelles, el derechu a celebrar una feria mientres 15 díes al añu. Dende entós hasta güei, ininterrumpidamente, celebrar na segunda quincena de setiembre la Feria de Maquinaria Agrícola onde s'esponen, amás de too tipu de maquinaria rellacionada coles tereas propies del campu especializaes nos cítricos, vehículos de too tipu, numberosos productos tradicionales, una gran variedá d'atraiciones y productos alimenticios, esposiciones, mercadín y feria del comerciu artesanu. En 2007 la feria celebró la so 61 edición.
  • Les Barraquetes. Celébrase'l xueves siguiente al Corpus Christi. Trátase d'una fiesta relixosa tradicional y única de la llocalidá. El Santísimu Sacramentu sale en procesión pola Plaza Mayor que ta apinada de cabañes feches con cañes y ocupaes por neños. El so orixe entá nun ta claru; dalgunos xunir a los oríxenes de la vila, como símbolu de que los primeros pobladores, mientres construyíen les sos cases, vivieron en cabañes. Otros, sicasí, cunten que ta rellacionada col asentamientu xunto a les muralles de la ciudá de les tropes de Felipe II qu'a principios del XVI fueron a reprimir una rebelión de los moriscos, y al coincidir cola octava del Corpus pidióse que les tropes fueren bendiches pol Santísimu Sacramentu, lo cual recordaríase na procesión de les Barraquetes. La tradición perdiérase en 1973, pero consiguió recuperásela en 1992. En 2010 foi declarada Fiesta d'Interés Turísticu.
 
Procesión de nazarenos en Nules.
  • Selmana Santa de Nules. La nuesa Selmana Santa esperimentó una importante revitalización nos últimos años. Ente los actos más destacaos tán la Tamborada del Llunes Santu, la procesión del Via Crucis el Miércoles Santu, el Via Crucis acompañando a la imaxe del Nazarenu'l Vienres Santu pela mañana, la procesión xeneral del Santu Entierru pela nueche y finalmente la procesión del Alcuentru'l Domingu de Pascua. En total, se procesionan 9 pasos nes distintes procesiones, y participen les diverses cofraderíes de Selmana Santa: Cofradería Oración del Güertu, Cofradería Ecce Homo, Hermandá de Nazarenos de la P. Sangre y Cofradería Virxe de la Soledá.
  • San Roque. Celebrar a mediaos d'agostu nos poblaos marítimos de la Sablera de Nules. Destaquen pola gran cantidá d'eventos deportivos (carreres a cuerpu, travesíes marítimes, campeonatos de pesca y voleibol, marches en bicicleta, etc.) Tamién destaca la celebración relixosa (misa, procesión y pasacalle de bescuits).

Gastronomía editar

  • Arroz con coríu. L'arroz con coríu yera platu típicu de les fiestes de San Roque nes que les xentes de Nules treslladar a la sablera, especialmente en carros, pa pasar unu o dellos díes nel campu, onde se tastiaba esti sabrosu platu que se guisaba al campu.
  • Salpicón d'anguiles. Comíase davezu mientres la temporada braniza na que s'habitaben les cases de la sablera, saliendo a pescar estos esmucidizos pexes pa tastialos bien condimentados col clásicu chiscó.
  • Paella. En Nules la tradición manda qu'en tolos llares tendrá d'haber la tradicional Paella Valenciana como platu principal. Mientres munches fiestes, entámense concursos de paelles y degustaciones populares d'esti tradicional manxar.
  • Pucheru. Tien como principales ingredientes garbanzos, arroz o fideos, carne de xata y/o de pollu, tocín, güesu de xamón, pataques, y verdures delles como, berza, apiu, calabaza, acelgues, cenahories, etc. Ye una comida tradicional en Nules y tamién nel restu de provincia o pueblos cercanos.
  • Arroz al fornu (en valencianu, arròs al forn).L'arroz al fornu ye un platu típicu de la Comunidá Valenciana. Ellaborar en cazuela de folla y cocínase como'l so nome indica nel fornu. Pol recipiente que s'utiliza en dellos llugares de la Comunidá Valenciana, como nesti casu, en Nules. Recibe'l nome de cassola (cazuela en castellán). El so orixe ta nel aprovechamientu de los restos del cocíu polo que los sos ingredientes principales son el tocín, los garbanzos y los diversos productos procedentes del gochu utilizaos na so ellaboración (chorizu, morciella, carne y pelotes ellaboraes con carne picao) xunto col caldu llográu. Amás añader pataques, tomate, perexil y una cabeza d'ayos coronando la cazuela.

Política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Vicente Porcar Bigorra UCD
1983-1987 Sebastián Nebot Gómez PSPV-PSOE
1987-1991 Vicente Martínez Lucas PP
1991-1995 Vicente Martínez Lucas PP
1995-1999 Vicente Martínez Lucas PP
1999-2003 José Blás Molés Alagarda PP
2003-2007 Salvador Gorriz Valls PSPV-PSOE
2007-2011 Mario García Báscones PP
2011-2015 Mario García Báscones PP
2015-2019 David García Pérez CCD
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Tres les primeres eleiciones consiguió l'alcaldía de Nules, Vicente Porcar Bigorra. Anque problemes nel so partíu obligar a abandonar a mediaos de llexislatura. Asumió'l cargu'l so primera teniente d'Alcalde Sr. Vas Dar. Nes siguientes eleiciones, sería'l socialista Sebastián Nebot quien ostentaría'l cargu d'alcalde hasta l'añu 1987.

1987-1999

Ente 1987 y 1999, Vicente Martínez Lucas, del Partíu Popular, ocupó l'alcaldía, en delles ocasiones con mayoría absoluta. En 1999, Martínez Lucas convertir n'asesor de la Consellería d'Agricultura. Nes eleiciones d'esi añu, el PP ganó con mayoría absoluta, con 9 conceyales. Na oposición quedaron el PSOE, con 6, y Xunió Valenciana (UV) y Esquerra Unida, con 1 cada unu. Convirtióse entós n'alcalde un ex-militante de UV, José Blas Moles, qu'en 1996 pasó a convertise en militante del Partíu Popular.

A finales de la llexislatura del 99, l'entós presidente del Partíu Popular de Nules, Martínez Lucas foi espulsáu del PP por iniciativa del Carlos Fabra, Presidente de la Diputación, que quixo que'l so puestu de Presidente Llocal del partíu fuera ocupáu por otra persona allegada a él, en contra de lo que los afiliaos locales demandaben. Por ello, munchos militantes abandonaron tamién el partíu y fundóse Independientes Populares de Nules (IPN), partíu col que se presentaron a les eleiciones del 2003.

2003

Nes eleiciones de 2003, PP sufrió un gran deterioru, consiguiendo namái 5 conceyales, el mesmu númberu que PSOE y IPN, qu'arrampuñó al PP la metá de los sos votantes. Mentanto EU caltuvo'l so conceyal y el Bloc llogró 1.

IPN buscó alcuerdos col PP, pero ésti decidió nun falar colos independientes. Pa facilitar la gobernabilidad de la ciudá, PSOE y IPN llegaron a un pactu de gobiernu. Esti pactu supondría un gobiernu socialista mientres los dos primeros años y mediu y darréu sería Martínez Lucas quien ocuparía l'alcaldía.

Al pasar dos años, Salvador Gorriz (alcalde del PSOE) negar a abandonar el cargu, rompiendo'l pactu con IPN y dexando al Conceyu con un gobiernu en minoría. L'alcalde xunto a otros 3 conceyales socialistes dar de baxa del PSOE. Asina, el Conceyu de Nules foi gobernáu por 4 persones mientres los últimos años de la llexislatura.

2007

Nes eleiciones de 2007, el PP llogró la victoria, con 8 conceyales, pero ensin mayoría absoluta. PSOE y IPN llograron 3, ente qu'EU aumentó a 2. Salvador Gorriz, mentanto, convertir en conceyal de Socialistes Independientes de Nules (ENSIN, partíu fundáu polos conceyales qu'abandonaron el PSOE en 2005)

2011

Nes eleiciones de 2011, el PP recuperó la mayoría absoluta nel Conceyu, llogrando 11 conceyales. El PSOE caltuvo los sos 3 conceyales, EU 2 y el partíu local IPN amenorgó la so representación a 1 únicu edil.

2015

Nes eleiciones de 2015, el PP volvió ganar les eleiciones pero perdió la mayoría absoluta, llogrando 8 conceyales. El PSOE llogró 4 conceyales, Més Nules (Compromís + EUPV) 3, IPN 1 y CCD 1. Llegar a un pactu de gobiernu col alcuerdu de tolos partíos sacante del PP, con David García de CCD como alcalde.

Resultaos Eleiciones Municipales de 2015 en Nules.[4]
Partíu políticu 2015
% Conceyales
Partíu Popular (PP) 41,37 8
Partíu Socialista del País Valencianu (PSPV-PSOE) 24,72 4
Més Nules 17,71 3
Independientes Populares de Nules 8,22 1
Ciudadanos de Centru Democráticu (CCD) 6,33 1

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. http://www.aulamilitar.com/morella.hts
  2. Balbás Cruz, Juan Antonio (1892). El llibru de la Provincia de Castellón, páxina 542.
  3. Fonte: Población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842, Series de población de los conceyos d'España dende 1996.
  4. {{cita web |url = http://resultados.elpais.com/elecciones/2015/municipales/17/12/82.html |títulu = Resultáu Eleiciones Municipales en Nules 2015 |editor = Periódicu El País (España) |fechaaccesu = 13 de juny de 2015 |}
  5. Enrique Giner. Muséu de Medallística de Nules Consulta 29 d'agostu de 2017]

Enllaces esternos editar