Los ortópteros (Orthoptera, del griegu ορθός orthós, "rectu, derechu", y de πτερον pteron, "ales") son un orde d'inseutos hemimetábolos, con aparatu bucal mazcador. L'orde de los ortópteros tien unes 19 000 especies,[1] la mayoría tropicales, pero distribuyíes por tol planeta. Pertenecen a esti orde los saltapraos, grillos, llagostes, y el alacrán cebolleru. El mayor ortópteru viviente ye'l grillu xigante de Nueva Zelanda llamáu weta. Yá nel Carboníferu y el Permianu atópense restos fósiles de protortópteros, algamando'l so desenvolvimientu nel mesozoicu (Protogryllus).

Orthoptera
Rangu temporal: 359 Ma-0 Ma
CarboníferuRecién
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Arthropoda
Superclas: Hexapoda
Clas: Insecta
Subclas: Pterygota
Infraclas: Neoptera
Orde: Orthoptera
Latreille, 1793
Subórdenes
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Morfoloxía editar

 
Morfoloxía de los ortópteros.

La cabeza ye polo xeneral grande y redonda, dacuando cónica (Acrida), abondo móvil nel protórax, hipognata, con un robezu aparatu mazcador; los palpos maxilares tán constituyíos por cinco segmentos, los llabiales por trés. Los güeyos compuestos son hemisféricos o hemiovoidales. De cutiu tán presentes trés ocelos. Les antenes, ensertaes ente los güeyos, son filiformes, escasamente pectinadas. Esisten en distintes proporciones. El protórax ye siempres más grande que los demás segmentos, y presenta un ampliu pronoto que s'estiende escontra tras, dacuando entepasando la estremidá del abdome y dóblase lateralmente hasta cubrir por completu les pleuras protorácicas. El mesotórax, el metatórax y el primer segmentu del abdome atópense soldaos ente sigo. Les ales anteriores (Tegminas) son estreches, allargaes, del mesmu color que'l restu del cuerpu y coles nervaduras ondulaes.

Les ales posteriores son membranoses, tresparentes o coloriaes, amplies debíu al desenvolvimientu de la rexón añal. El tercer par de pates atópase afechu pal saltu, con tibies y fémures allargaos. El primer y segundu par de similares, sacante n'especies escavadores (Gryllotalpidae) Na mayoría de los Ensifera, asítiase na base de les tibies anteriores l'órganu timpánico llendes de receición auditiva, carauterística única ente los órdenes d'inseutos. Les pates posteriores atópense de cutiu dotaes d'espolones pa torgar qu'esnidien pol sustratu. En munches especies de Caelifera, la superficie interna de los fémures posteriores ta provista d'una serie llonxitudinal de tubérculos que contribúin a la formación del aparatu estridulador. Los tarsos tán constituyíos por un númberu variable de segmentos (D'unu a cuatro) Cada segmentu lleva inferiormente un par de cojincillos (pulvilos); nel ápice de cada tarsu ta ensertáu un pequeñu pretarso con dos uñes y frecuentemente presenta un lóbulu (ariola)

El abdome ye allargáu, cilíndricu, constituyíu típicamente de 11 segmentos. Estos presenten movilidá gracies a la presencia d'una membrana intersegmental. Los tergitos atópense más desenvueltos que los esternitos. El novenu y el décimu segmentu nun formen un aniellu completu, polo que los esternitos rellacionaos modificar de tal manera que se formen los xenitales esternos. L'oncenu segmentu arrodia l'apertura añal y presenta el tergito modificáu pa formar la llámina supranal (Epiprocto) ente que'l décimu esternito constitúi dos lóbulos llaterales (paraproctos). L'últimu esternito visible, el novenu en machos y l'octavu en femes, ye desenvueltu y constitúi la placa subgenital.

El aparatu reproductor masculín consta de dos testículos formaos por una vasta cantidá de folículos tubulares. Fundir nun ducto eyaculador, en que'l so tramu inicial desagüen unes canales con función de visícules seminales y glándules accesories. L'aparatu copulador (aedagus) atópase constituyíu por dos pares de lóbulos membranosos, sobre los cualos ensertar unu o más pares de escleritos estrechos y allargaos (titiladores) L'aparatu reproductor femenín consta de dos ovarios, constituyíos de ovariolas panoísticas enllantaos sobre dos oviductos. Les femes tienen un ovipositor desenvueltu y formáu por trés pares de cáscares, llamaes pola so posición ventrales, internes y dosales.

 
Ortópteru del estáu d'Hidalgo, Méxicu, que'l so nome vulgar ye chapulín

Comportamientu editar

Los ortóperos reprodúcense sexualmente, anque se reportaron casos de partenogénesis (Saga, Myrmecophila) En delles especies l'acoplamientu realizar ensin nengún cortexu preliminar. Al llegar a unos cuantos centímetros de la fema, el machu intenta enferronala pol envés; la fema respuende agresivamente, anque se repararon contactos recíprocos en palpos y antenes. Otres especies atraen a la fema al traviés de soníos. Munches especies atraen a les femes con feromones. El machu ellabora un espermatóforo de forma, estructura y dimensiones variables: globosa (Ensifera) o tubular (Caelifera)

Na mayoría de les especies la ovoposición ta llindada a un curtiu periodu, asitiáu a finales del branu. Delles especies ovopositan en primavera, ente que les formes antropófilas pueden ovopositar cualquier dómina del añu. Los güevos son llevaos a llugares protexíos: debaxo de la corteza de los árboles, l'interior de texíos vexetales o debaxo del suelu. El primer actu d'una fema que se preparar a ovopositar ye'l d'escoyer el sustratu más aparente colo que s'empón por estímulos visuales, olfativos, táctiles, etc. tales como la consistencia del texíu vexetal, compactibilidad, pH del suelu, feromones de disgregación d'otres femes, etc. Los güevos son depositaos en montones y somorguiaos nuna secreción esplumosa que solidifica col aire, formando asina una ooteca.

Una de les carauterístiques más notables de los ortópteros ye la estridulación. Nos Ensifera, el soníu ye producíu pol frotamiento recíprocu de los dos tegminas, onde delles partes tán especializaes pa formar el arquito, el plectro y el espeyu o tambor, que constitúin l'órganu estridulador. El arquito atópase formáu por una serie de dientes alcontraos na superficie ventral de la nervadura añal. El plectro ta representáu por un enanche del marxe de tegminas a nivel de les nervaduras axilares. L'espeyu correspuende a una área amplia de les tegminas de forma semicircular y sostenida pelos márxenes de les nervaduras. Sicasí, nos Caelifera atópense distintes adautaciones a la estridulación: dalgunos presenten un órganu estridulador formáu por una serie de plaques rugosas asitiaes a lo llargo del tergito abdominal (órganu de Krauss) y por una serie de tubérculos allugaos sobre la superficie interna de los fémures posteriores, que provoquen soníu por frotamiento de dambes estructures anatómiques. N'otres especies, l'órganu estridulador ta constituyíu por una serie de tubérculos apuntiaos allugaos en pastiar superior de los fémures, que son estregaos coles tegminas. N'otros casos, dichos tubérculos atopen sobre les tegminas y non nos fémures. La estridulación tien como fin la comunicación ente individuos de la mesma especie y/o distintu sexu.

El gregarismo constitúi un fenómenu común en munchos ortópteros. Esisten especies onde esti comportamientu manifestar a la so máxima espresión a tal manera que, transladándose nel suelu (Ninfes) o volando (Adultos) destrúin tola vexetación al so pasu, provocando munches vegaes daños incalculables a les colleches. Exemplos d'especies migratories nocives son la llagosta migratoria (Locusta migratoria), Locustana pardalina, la llagosta del desiertu (Schistocerca gregaria) y Nomadacris septemfasciata. Na dómina del Éxodu, asumir qu'hubo una plaga de llagosta del desiertu (Schistocerca gregaria). Nos años 1873, 1874 y 1875, grupos inmensos de Locusta migratoria, provenientes de les rexones del Mar Negru y del Mar Caspiu llegaron a Francia ya Inglaterra; nesti periodu, n'Alemaña fueron recoyíu aproximao 250,000 llitros de güevos nuna superficie de 2,000 hectárees. En 1979, nes estepes del ríu Don los trenes quedaron bloquiaos pola masa de llagostes acumulaes. En 1955, una inmensa nube de Locusta migratoria con 20 km de llargu y 250 d'anchu cayó sobre Marruecos. Nel valle de Sous (Marruecos) afararon más de la quinta parte de los cultivos en 1961. B.P. Uvarov estudió'l comportamientu gregariu de les llagostes, enunciando la so teoría de les fases. Según esto, la base del fenómenu atopar nel eleváu polimorfismu (Capacidá de formar una serie de formes distintes morfolóxica o fisiológicamente distintes ente sigo). El pasaxe d'una forma sedentaria ('Fase solitaria) a la otra (forma migratoria) llevar a cabu en forma gradual en cuatro etapes: la fase solitaria, la fase congregans, la fase gregaria y la fase dissocians. Al apaecer la fase congregans, favorecida pol ambiente, manifiéstase una tasa crítica de natalidá.

Desenvolvimientu postembrionario editar

Son inseutos hemimetábolos (con metamorfosis incompleta) y paurometábolos (les formes nueves tienen la mesma alimentación que les adultes). L'animal pasa por trés fasess: güevu, ninfa y adultu. Los güevos d'ortópteru son ovoides, allargaos, dacuando esplanaos (Faneropterinos) de cutiu con corión; el so color va del blancu al mariellu y van provistos de micrópilos. El númberu de güevos ta condicionáu por factores tales como'l fotoperiodo, densidá de población, edá de la fema, etc. y el númberu puede variar ente 150 a 600. La ninfa ruempe'l corion del güevu al traviés d'una angüeña cervical que forma una hernia na parte dorsal ente la cabeza y el pronoto. Les ninfes pasen por dellos estadios hasta llegar a adultos.

Taxonomía editar

Suborde Ensifera

Suborde Caelifera

Referencies editar

Enllaces esternos editar