David Hume (fecha del calendario juliano (es) Traducir 26 d'abril de 1711 (xul.)Edimburgu – calendario no especificado, se presume gregoriano (es) Traducir 25 d'agostu de 1776Edimburgu)[6] foi un filósofu, economista, sociólogu ya historiador escocés y constitúi una de les figures más importantes de la filosofía occidental y de la Ilustración escocesa.

David Hume
Vida
Nacimientu Edimburgu[1]fecha del calendario juliano (es) Traducir 26 d'abril de 1711 (xul.)[2]
Nacionalidá Reinu de Gran Bretaña
Llingua materna inglés
Muerte Edimburgu[1]25 d'agostu de 1776[3] (65 años)
Sepultura Old Calton Cemetery (en) Traducir
Familia
Padre Joseph Hume, 10th of Ninewells
Madre Katherine Falconer
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá d'Edimburgu
Llingües falaes inglés[5]
Oficiu filósofu, economista, bibliotecariu, historiador, ensayistaescritor
Llugares de trabayu Escocia
Emplegadores Advocates Library (es) Traducir  (1752 –  1757)
embajada del Reino Unido en Francia (es) Traducir  (1763 –  1766)
Trabayos destacaos Investigación sobre el entendimiento humano (es) Traducir
Investigación sobre los principios de la moral (es) Traducir
The History of England (en) Traducir
Tratado de la naturaleza humana (es) Traducir
Influyencies George Berkeley, John Locke, Francis Hutcheson y Isaac Newton
Miembru de Royal Society of Edinburgh
The Select Society (en) Traducir
The Poker Club (en) Traducir
Movimientu Empirismu
naturalismo (es) Traducir
escepticismo filosófico (es) Traducir
Ilustración
Creencies
Relixón ateísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Los historiadores consideren que la filosofía de Hume nun ye válida como una profundización nel escepticismu, anque esta visión foi aldericada argumentando que'l naturalismu tien un pesu comparable nel so pensamientu. L'estudiu de Hume bazcuyó ente los que enfatizan l'aguada escéptica de Hume (como ye'l casu del positivismu lóxicu), y los que, sicasí, consideren más importante l'aguada naturalista (como Don Garret, Norman Kemp Smith, Kerry Skinner, Barry Stroud y Galen Strawson).

Hume tuvo fuertemente influyíu polos empiristas John Locke y George Berkeley, según por dellos escritores franceses como Pierre Bayle, y delles figures del panorama intelectual anglófono como Isaac Newton, Samuel Clarke, Francis Hutcheson y Joseph Butler.

Hume afirma que toa conocencia deriva, n'última instancia, de la esperiencia sensible, siendo ésta la única fonte de conocencia y ensin ella nun se llograría saber dalgunu.

Biografía editar

Primeres obres editar

En 1734, tres unos meses en Bristol, dexó l'estudiu autodidacta y treslladóse a La Flèche (Anjou, Francia). Mientres los cuatro años que permaneció ellí, diseñó'l so plan de vida, como escribiría en De la mio propia vida (1776), decidiendo «faer qu'una estricta frugalidad supla la mio falta de fortuna, pa caltener la mio independencia intacta, y pa considerar toles coses prescindibles sacante l'ameyoramientu del mio talentu pa la lliteratura».

En La Fleche completó'l Tratáu de la naturaleza humana (1739) a la edá de ventiséis años. Anque anguaño considérase al Tratáu el trabayu más importante de Hume y unu de los llibros más relevantes de la historia de la filosofía, el públicu británicu espachó-y una fría acoyida. El mesmu Hume describió la falta de reaición popular ante la publicación de la so Tratáu en 1739–40 al escribir del llibru que «Nació muertu dende la imprenta, ensin nin siquier algamar la distinción necesaria pa llevantar un murmuriu ente los fanáticos. Pero, siendo de temperamentu allegre y optimista, recuperé llueu de la decepción y prosiguí con ardor los mios estudios». Entós escribiría Un resume d'un llibru publicáu apocayá; tituláu, Tratáu de la naturaleza humana. Onde l'argumentu central del llibru ilústrase y esplica. Ensin revelar la so autoría, intentó faer el so trabayu más intelixible encurtiándolo, pero inclusive esti llabor publicitariu erró nel so propósitu d'espertar l'interés nel Tratáu.

Tres la publicación de Ensayos de moral y política en 1744 solicitó una cátedra d'ética y pneumática (psicoloxía) na Universidá d'Edimburgu, pero foi refugáu. Mientres la Rebelión Jacobita de 1745 foi tutor del Marqués de Annandale. Foi entós cuando empezó'l so gran trabayu históricu, la Historia d'Inglaterra, obra publicada en seis volúmenes ente 1754 y 1762 qu'algamaría un ésitu considerable, a diferencia de lo qu'asocedió col Tratáu.

Hume foi acusáu de herexía, pero los sos amigos defendiéronlu alegando que al ser atéu taba fuera de la xurisdicción de la Ilesia d'Escocia. A pesar de resultar absueltu y posiblemente por cuenta de la oposición de Thomas Reid d'Aberdeen, que mientres esi añu criticó'l so metafísica dende'l cristianismu, foi-y refugada la cátedra de filosofía na Universidá de Glasgow. En 1752, como rellata en De la mio propia vida, «La facultá de derechu escoyóme como bibliotecariu, un emplegu pol que recibía escasos o nules soldaes, pero que punxo sol mio mandu una gran biblioteca». Esta biblioteca apurrió-y les fontes que-y dexaron siguir coles investigaciones históriques necesaries pa la escritura de la so Historia d'Inglaterra.

Reconocencia de la so obra editar

Hume ganóse notoriedá como ensayista ya historiador. Los seis volúmenes del so Historia d'Inglaterra tomen dende los reinos saxones hasta la Revolución Gloriosa de 1688; vendióse enforma na so dómina. Nella, Hume presentaba al home como una criatura de costumes, predispuestu a sometese en silenciu al gobiernu establecíu nun siendo que se enfrente a la incertidume. Según él, namái les diferencies relixoses podíen esviar al home de les sos vides cotidianes pa face-y pensar en política.

 
Balta de David Hume n'Edimburgu.

L'ensayu de Hume De la superstición y la relixón estableció les bases del pensamientu llaicu. Los críticos cola relixón de la dómina de Hume teníen qu'espresase con procuru. Apenes 15 años enantes de la nacencia de Hume, un estudiante de dieciocho años, Thomas Aikenhead foi xulgáu por dicir públicamente que'l cristianismu yera una xirigonza, blasfemia pola que sería aforcáu. Hume siguió la práutica habitual d'espresar los sos puntos de vista indireutamente, al traviés de personaxes que dialogaben na so obra. Amás, nun reclamó l'autoría del Tratáu hasta l'añu de la so muerte, en 1776. Los sos ensayos Del suicidiu, y De la inmortalidá de l'alma y los sos Diálogos sobre la relixón nun se publicar hasta dempués de la so muerte, y aun así Hume nun figuraba nellos nos nomes del autor nin del editor. Hume foi tan arteru camuflando les sos idees qu'a día de güei inda s'alderica si en realidá yera deísta o atéu. A pesar d'ello, refugar munchos cargos por declarase atéu.

Hai un rellatu (probablemente falsu) sobre David Hume y el so supuestu ateísmu. Nél, Hume cai del so caballu nuna llamuerga y empiézase a fundir. Entós pasa pellí una vieya y pía dama. Cuando ve al célebre atéu ximelgando los sos brazos nun intentu de salvar la so vida avérase en cantu y míralu. Hume clámia-y a la dama que-y avere una caña pa poder escapar, pero ella respuende que se niega nun siendo que proclame la so devoción a Dios Toupoderosu. Hume finalmente fai lo que-y pide y la dama ayúdalu a salir.

De 1763 a 1765 Hume exerció como secretariu de Lord Hertford en París, onde se ganó l'almiración de Voltaire y foi gasayáu poles dames de l'alta sociedá. Ellí trabó una amistá con Rousseau que más tarde s'estropiaría. Escribió sobre la so estancia en París «De cutiu añoré la tosquedá de The Poker Club d'Edimburgu... pa correxir y rectificar tanta exquisitez». En 1768 establecer n'Edimburgu. En 1770, el filósofu alemán Immanuel Kant avivó l'interés polos trabayos filosóficos de Hume al declarar que lu espertaren de «suaños dogmáticos» (circa) y dende entós goció de la reconocencia qu'escorriera mientres tola so vida.

James Boswell visitó a Hume poques selmanes enantes de la so muerte. Hume díxo-y que bonalmente vía la vida dempués de la muerte como «el caprichu más irracional». Hume escribió'l so propiu epitafiu: «Nacíu en 1711, Muertu en 1776. Dexando a la posteridá qu'añeda'l restu» que ta grabáu conxuntamente col añu del so fallecimientu na «senciella tumba romana» que dexó escritu que prefería y que ta asitiada, como deseyaba, na fastera este de Calton Hill, dende la que se ve la so casa, nel númberu 1 de St David Street del New Town d'Edimburgu.

Legáu editar

Anque Hume escribió les sos obres nel sieglu XVIII, el so trabayu sigue siendo relevante nes disputes filosófiques de l'actualidá, lo qu'oldea coles aportaciones de munchos de los sos contemporáneos. De siguío ufiértase un sumariu de los sos trabayos filosóficos más influyentes:

Idees ya impresiones editar

Hume cree que tou la conocencia humana provién de los sentíos. Les nueses perceiciones, como él llamar, pueden estremase en dos categoríes: idees ya impresiones. Asina define estos términos en Investigación sobre l'entendimientu humanu: «Col términu impresión refiérome a nueses más vívidas perceiciones, cuando oyemos, o vemos, o sentimos, o amamos, o odiamos, o deseyamos. Y les impresiones estremar de les idees, que son impresiones menos vívidas de les que somos conscientes cuando cavilgamos sobre dalguna de les sensaciones enantes mentaes». Más palantre precisa'l conceutu de les idees, al dicir «Una proposición que nun paez almitir munches disputes ye que toes nueses idees nun son nada sacante copies de les nueses impresiones, o, n'otres pallabres, que nos resulta imposible pensar en nada que nun sintiéramos con anterioridá, por aciu los nuesos sentíos esternos o internos». Esto constitúi un aspeutu importante del escepticismu de Hume, en cuanto equival a dicir que nun podemos tener la certidume de qu'una cosa, como Dios, l'alma o'l yo, esista nun siendo que podamos señalar la impresión de la cual, esa idea, derívase.

Problema de la causalidá editar

Cuando un acontecimientu asocede tres otru, la mayoría de la xente piensa qu'una conexón ente dambos acontecimientos fai que'l segundu asoceda al primeru (post hoc ergo propter hoc). Hume desafió a esta creencia nel so primer llibru Tratáu de la naturaleza humana y más tarde nel so Investigación sobre l'entendimientu humanu. Diose cuenta de qu'anque atalantamos que un elementu asoceda al otru, nun percibimos nenguna condición necesaria y abonda ente los dos. Y, acordies cola so epistemoloxía escéptica, namái podemos confiar na conocencia qu'adquerimos al traviés de les nueses perceiciones. Hume declaró que la nuesa idea de causalidá consiste en pocu más que la esperanza de que ciertos acontecimientos dar tres otros que los precieden. «Nun tenemos otra noción de causa y efeutu, sacante que ciertos oxetos siempres coincidieron, y que nes sos apaiciones pasaes amosáronse indixebrables. Nun podemos enfusar na razón de la conxunción. Namái reparamos la cosa en sí mesma, y siempres se da que la constante conxunción de los oxetos adquier la unión na imaxinación» (Hume, 1740: 93). En realidá nun podemos dicir qu'un acontecimientu causó al otru. Tou lo que sabemos con seguridá ye qu'un acontecimientu ta correlacionado col otru. Pa describir esto, acuñó'l términu conxunción constante, que consiste en que cuando vemos cómo un acontecimientu siempres causa otru lo qu'en realidá tamos viendo ye qu'un acontecimientu tuvo siempres en conxunción constante col otru (costume). Arriendes d'ello, nun tenemos nenguna razón pa creer que'l primeru causó al segundu, o que van siguir apaeciendo siempres en conxunción constante nel futuru (Popkin y Stroll, 1993: 268). La razón pola que presentamos esti comportamientu nun ye que la causa-efeutu seya los comportamientu de la naturaleza, sinón los vezos de la psicoloxía humana (Popkin y Stroll, 1993: 272).

Esta concepción quíta-y tola fuercia a la causación, y otros humeanos posteriores, como Bertrand Russell, refugaron la mesma noción de causación aduciendo que ye un tipu de superstición. Pero esto desafía al sentíu común, creando'l problema de la causación —¿Qué xustifica'l nuesu enfotu na esistencia d'una conexón causal y de qué clase de conexón podemos saber?— un problema pal que nun s'atopó solución. Hume sostuvo que tanto nós como otros animales tenemos un enclín instintiva a creer na causación debíu al desenvolvimientu de vezos del nuesu sistema nerviosu, una creencia que nun podemos esaniciar, pero que nun podemos probar por aciu nengún argumentu, deductivu o inductivu.

Problema de la inducción editar

En Investigación sobre l'entendimientu humanu (EHU), §4.1.20-27, §4.2.28-33.,[7] Hume articuló la so tesis de que tol razonamientu humanu pertenez a dos clases, Rellaciones d'idees y Fechos. Ente que les primeres arreyen conceutos astractos como les matemátiques y tán gobernaes poles certidumes deductives, los segundos porten la esperiencia empírica onde tolos razonamientos son inductivos. Puesto que acordies con Hume nun podemos conocer nada de la naturaleza con anterioridá a la esperimentación, inclusive un home racional ensin esperiencia «nun podría inferir de la tresparencia y la fluidez de l'agua qu'encaloraría la so sede, o a partir de la lluz y el calor del fueu que-y consumiría» (EHU, 4.1.6) Asina que tou lo que podemos dicir, pensar o predicir de la naturaleza tien de venir de la esperiencia previa, lo que lleva a la necesidá de la inducción.

La inferencia o razonamientu inductivu presupon que puede confiase nos actos pasaos como regla a partir de la cual puede predicise el futuru. Por casu, si nel pasáu llovió'l 60% del tiempu cuando se dan unes condiciones atmosfériques determinaes, entós nel futuru probablemente va llover un 60% del tiempu si dan les mesmes condiciones. Pero entá queda'l problema de cómo xustificar tal inferencia, conocida como'l principiu d'inducción. Hume suxurió dos posibles xustificaciones, que sicasí refugó:

  1. La primer xustificación fuelga nel camientu, tomada como una necesidá lóxica, de que'l futuru tien de paecese al pasáu. Pero Hume puntualiza que podemos concebir un mundu caótico y errante nel que'l futuru nun tien nada que ver col pasáu; o un mundu como'l nuesu hasta'l presente, que llegáu a un puntu camuda totalmente. Asina que nada fai que'l principiu d'inducción seya una necesidá lóxica.
  2. La segunda xustificación, más modesta, apela a los ésitos anteriores de la inducción: nel pasáu funcionó na mayoría de les ocasiones, asina que probablemente va siguir faciéndolo nel futuru. Pero, como Hume comenta, esta xustificación fai usu del razonamientu circular nun intentu de xustificar la inducción por aciu la reiteración, lo que nos devuelve al puntu de partida.

El notable filósofu del sieglu XX Bertrand Russell confirmó y ellaboró l'analís de Hume del problema nel so trabayu Los problemes de la filosofía, capítulu 6.[8]

A pesar de la crítica de Hume a la inducción, sostuvo que yera cimera a la deducción nel reinu del pensamientu empíricu. Tal que declara: «esta operación de la mente, pola que podemos inferir los efeutos de les causes y viceversa, ye esencial pa la subsistencia de toles criatures humanes, ye probable que pueda confiase más nella que nes falacias de la deducción de la nuesa razón, que ye lenta nes sos operaciones; nun apaez nos primeros años de la infancia; y como muncho ye, en cualquier edá y periodu de la vida humana, desaxeradamente gustante al error». (EHU, 5.2.22)

Razón práutica: instrumentalismo y nihilismu editar

La mayoría de les persones consideren delles conductes más razonables qu'otres. Por casu, comer papel d'aluminiu paez irracional. Pero Hume negó que la razón tuviera un papel importante cara a motivar o desanimar la conducta. Según él, la razón nun ye más qu'una calculadora de conceutos y esperiencia. Lo qu'en definitiva importa ye como nos sentimos al respective de la conducta. El so trabayu acomuñar cola doctrina del instrumentalismo, que diz qu'una aición ye razonable si y namái sí sirve p'algamar les propios deseos, seyan los que sían. La razón puede participar solamente informando alrodiu de les aiciones que van ser más útiles p'algamar les metes y deseos, pero nunca va dicir qué metes y deseos deber de tener. Asina que si daquién quier inxerir papel d'aluminiu la razón va dicir ónde atopalo, y nun hai nada irracional nel fechu de comelo o en querer faelo (nun siendo que se tenga un deséu más fuerte de caltener la salú). Anguaño, sicasí, aduzse que Hume foi un pasu más allá enfusándose nel nihilismu, pos dixo que nun había nada irracional n'atayar los mesmos deseos y metes. Tal conducta sería anormal, pero nun sería contraria a la razón.

Ética editar

Hume trató la ética per primer vegada nel segundu y tercer llibru del Tratáu de la naturaleza humana (1739). Munchos años dempués, estrayxo y extrapoló les idees ellí propuestes nun ensayu más curtiu tituláu Investigación sobre los principios de la moral (1751). L'aproximamientu de Hume a los problemes morales ye fundamentalmente empírica. En llugar de dicir cómo debería d'operar la moral, espón cómo realizamos los xuicios morales. N'apurriendo dellos exemplos llega a la conclusión de que la mayoría (si non toes) de les conductes qu'aprobemos tienen de mancomún que busquen amontar la utilidá y el bienestar público. Al contrariu que'l tamién empirista Thomas Hobbes, Hume declara que non yá realizamos xuicios morales teniendo en cuenta'l nuesu propiu interés, sinón tamién el de los nuesos conciudadanos. Hume defende esta teoría de la moral al asegurar que nunca podemos realizar xuicios morales basándonos namái na razón. La nuesa razón trata con fechos y estrayi conclusiones a partir d'ellos, pero nun puede llevanos a escoyer una opción sobre otra; namái los sentimientos pueden faelo. Esti argumentu contra la moral encontada na razón forma parte anguaño de los argumentos antirrealistas.

Por tanto, Hume niega la esistencia d'una "razón práutica" y la posibilidá d'una fundamentación racional de la ética. L'oxetu de la moral (pasiones, voliciones y aiciones) nun ye susceptible d'esi alcuerdu o desalcuerdu ente les idees sobre les que se basen lo verdadero y lo falso. Si la razón nun puede ser la fonte del xuiciu de valor, va haber que buscalo nel sentimientu, que surde bonal en nós ante remanes susceptibles de lo que consideramos valoración moral. L'analís d'esti sentimientu revela que ye una forma de prestar o de "gustu". Ello llévalu a escluyir de la moral tou rastru d'austeru moralismu o de mortificación de l'alma o del cuerpu, porque'l fin de la moral ye la felicidá y el gozu de vivir del mayor númberu d'homes posible.

Igualmente duru amuésase Hume ante'l problema relixosu. Menosprecia la pretensión de les pruebes de la esistencia de Dios, y niega la so esistencia apelando al problema del mal nel mundu. La relixón tien el so orixe nel sentimientu de mieu de la xente y na inorancia de les causes de los eventos tarrecibles de la naturaleza. Nel so llibru Historia natural de la relixón, defende una evolución a partir del politeísmu, hasta llegar a la idea astracta de la divinidá propia de les relixones monoteístes.

Determinismu y llibre albedríu editar

Munchos alvirtieron el conflictu aparente ente'l llibre albedríu y el determinismu. Si les aiciones que se realicen taben predeterminadas dende hai miles de millones d'años, entós ¿cómo ye que podemos decidir? Pero Hume alvirtió otru conflictu, al ver el problema dende la perspeutiva contraria: el llibre albedríu ye incompatible col indeterminismu. Si les aiciones realizaes nun tán determinaes por acontecimientos anteriores entós les aiciones son dafechu aleatories. Amás, y de más importancia pa la filosofía humana, nun tán determinaes pol calter o la personalidá –los deseos, les preferencies, los valores, etc.–; pero, ¿cómo podría ser daquién responsable d'una aición que nun ye consecuencia del so calter, sinón qu'asocede de forma aleatoria? El llibre albedríu paez precisar del determinismu, porque de lo contrario l'axente y l'aición nun taríen coneutaos. Asina que, ente que'l llibre albedríu paez contradicir al determinismu, coles mesmes precisa del determinismu. La concepción de Hume de la conducta humana tien causes, y polo tanto al faer a les persones responsables poles sos aiciones tendría d'intentase compensales o castigales de tala forma que intentaren faer lo que ye moralmente deseable ya intentaren evitar faer lo que ye moralmente indeseable.

Problema del ser y el tener de ser editar

Hume decatar de que munchu escritores falaben sobre lo que tendría de ser partiendo de la base de lo que ye; pero hai una gran diferencia ente les proposiciones descriptives (lo que ye) y les prescriptives (lo que tien de ser) (ver llibru III, parte I, seición I del Tratáu de la naturaleza humana). Hume pide a los escritores que se pongan en guardia ante estos cambeos ensin apurrir esplicaciones alrodiu de cómo se supón que les proposiciones prescriptives deben de siguise de les declarativas. La cuestión de ¿con qué exactitú se puede derivar el 'deber' del 'ser'? aportó a una de les cuestiones centrales de la teoría ética, y a Hume axudícase-y de normal la opinión de que tal derivación ye imposible (otros interpreten que Hume nun dixo qu'una aserción fáctica nun puede aportar nuna aserción ética, sinón que nun podía faese ensin poner atención a los sentimientos humanos). Hume ye probablemente unu de los primeros escritores que realizó una distinción ente lo normativo (lo que tendría de ser) y lo positivo (lo que ye). G. E. Moore defendió una posición similar cola so argumentu de la entruga abierta, nun intentu de refutar cualquier identificación ente les propiedaes morales y les naturales, la llamada falacia naturalista.

Utilitarismu editar

 
Estatua alzada n'honor a David Hume n'Edimburgu. Obra del escultor Alexander Stoddart.

Hume, xunto colos demás miembros de la ilustración escocesa, foi probablemente'l primeru en proponer que la razón de los principios morales puede buscase na utilidad que traten de promover. El papel de Hume, sicasí, nun debe sobreestimarse; foi Francis Hutcheson el qu'acuñó'l lema del utilitarismu: «la mayor felicidá pal mayor númberu». Pero foi en lleendo'l Tratáu de Hume cuando Jeremy Bentham sintió per primer vegada la fuercia del sistema utilitariu. Sicasí, el proto-utilitarismu de Hume ye peculiar. Nun cree que la adición d'unidaes d'utilidá apurra la forma de llegar a la verdá moral. Al contrariu, Hume yera un sentimentalista moral y, como tal, pensaba que los principios morales nun podíen xustificase intelectualmente. Dellos principios a cencielles paécennos meyores qu'otros; y la razón de por qué los principios utilitarios paécennos meyores ye porque favorecen los nuesos intereses y los de los nuesos coetaneos, colos que simpatizamos. Los seres humanos tán fuertemente predispuestos a aprobar normes que promuevan la utilidá pública de la sociedá. Hume usó esta idea pa esplicar cómo evaluamos un ampliu abanicu de fenómenos, dende les instituciones sociales y polítiques gubernamentales a les traces de la personalidá.

Problema de los milagros editar

Pa Hume, l'únicu sofitu de la relixón más allá del estrictu fideísmu son los milagros, dando argumentos a partir de la concepción de milagru como una violación de les lleis de la naturaleza. La so definición exacta de milagru puede atopase nel so Investigación sobre l'entendimientu humanu, onde diz que los milagros son violaciones de les lleis naturales y por tanto son bien improbables. Criticóse esta idea por aciu el contraargumento de que tal dictáu asume'l calter de los milagros y les lleis de la naturaleza enantes d'esaminar los milagros, lo que ye una sutil forma de dar por sentada la conclusión. Tamién puntualizaron qu'esti razonamientu apela a la inferencia inductiva, problemática na filosofía humana, pos naide reparó tolos acontecimientos de la naturaleza nin esamináu tolos posibles milagros (por casu, los que nun asocedieron inda). Otra oposición a esti argumentu parte de que'l testimoniu humanu nunca puede ser abondo dignu d'enfotu pa contradicir la evidencia de les lleis de la naturaleza. Esti puntu de vista aplicóse a la cuestión de la resurreición de Jesús, al respective de la que Hume nun duldar en preguntar, «¿Qué ye más probable – qu'un home xuba d'ente los muertos o que'l testimoniu tea, de dalguna forma, erráu?». Esta entruga ye similar a la navaya de Occam. Esti argumentu ye l'escayu dorsal del movimientu escépticu ya inda constitúi un problema pa los historiadores de la relixón.

=== Argumentu del diseñador Unu de los argumentos más antiguos y utilizaos pa demostrar la esistencia de Dios ye'l argumentu teleolóxicu: que tol orde y el propósitu ye un niciu del so orixe divín. Hume fixo la crítica clásica a esti argumentu en Diálogos sobre relixón y en Investigación sobre l'entendimientu humanu y, anque l'asuntu ta lloñe de tar resueltu, munchos creen que Hume refutó l'argumentu con ésitu. La so argumentación sostener en que:

  1. Por que l'argumentu seya ciertu, ten de ser verdaderu que l'orde y el propósitu reparar cuando resulten d'un diseñu. Pero puede reparase l'orde con frecuencia en procesos carentes de planificación como la cristalización. El diseñu namái ye causante d'una minúscula parte de la nuesa esperiencia.
  2. Amás, l'argumentu del diseñador basar nuna analoxía incompleta: dada la nuesa esperiencia colos oxetos, podemos reconocer los diseñaos pol home, comparando por casu un montón de piedra con una paré. Pero pa reconocer un universu diseñáu precisamos conocer una variedá d'universos distintos. Como namái podemos conocer unu, l'analoxía nun puede aplicase.
  3. Inclusive si l'argumentu fuera perfectamente válidu, nun podría establecer un teísmu robezu; pos puede llegase fácilmente a la conclusión de que la configuración del universu ye la resultancia d'un axente o axentes non intelixentes que los sos métodos namái tienen una remota semeyanza col diseñu humanu.
  4. Si un mundu natural ordenáu precisa d'un diseñador, entós la mente de Dios (que ye ordenada) tamién precisa un diseñador. Entós, esti diseñador precisa d'otru diseñador, y asina ad infinitum. Podría respondese apelando a una inesplicable mente divina autu-ordenada; pero entós ¿por qué nun contentase con un inesplicable mundu autu-ordenáu?
  5. De cutiu, cuando se trata del propósitu, cuando paez que l'oxetu X tien la carauterística C pa poder llograr el pagu O, puede esplicase meyor por aciu un peneráu: esto ye, l'oxetu X nun esistiría si nun tuviera la carauterística C, y el pagu O namái ye una proyeición de les metes humanes na naturaleza. Esta esplicación de la teleoloxía antemanó la idea de seleición natural.

Conservadorismu y teoría política editar

Munchos ven a David Hume como un conservador, y n'ocasiones llámase-y el primer filósofu conservador. Espresó la so rocea polos intentos de reformar la sociedá pa llevala lloñe del costume establecida, y aconseyó a los pueblos que nun se remontaren contra los sos gobernantes, sacante en casos de tiranía flagrante. Sicasí, aguantar a tomar parte por nengún de los partíos políticos británicos, los Whigs y los Tories, y creía que se debe permediar el pruyimientu de llibertá cola necesidá d'una autoridá poderosa, ensin sacrificar nenguna de los dos. Sofitó la llibertá de prensa y amosóse simpatizante de la democracia, anque con restricciones. Díxose que foi una gran inspiración pa James Madisonsobremanera pal llibru Federalista Nᵘ10. Tamién s'amosó optimista respectu al progresu social, pos creía que gracies al desenvolvimientu económicu que resulta de la espansión del comerciu les sociedaes progresaben dende la barbarie a la civilización. Según él, les sociedaes civilizaes son abiertes, pacífiques y sociables, y los sos ciudadanos son, arriendes d'ello, muncho más felices.

Anque fuertemente pragmáticu, Hume produció un ensayu tituláu Idea de la mancomunidá perfecta, onde detallaba qué reformes se deberíen acometer, qu'incluyíen la separación de poderes, descentralización, estender el sufraxu a tol que tuviera propiedaes de valor y llindar el poder de la ilesia. Propunxo'l sistema del exércitu Suizu como la meyor forma de proteición. Les eleiciones deberíen de tener llugar añalmente y los representantes del pueblu nun deberíen de cobrar soldaes.

Contribuciones al pensamientu económicu editar

Nel intre de les sos argumentaciones polítiques, Hume desenvolvió munches idees que gocien de prevalencia na economía, principalmente alrodiu de la propiedá intelectual, la inflación y el comerciu esterior.

Pa Hume la propiedá privada nun ye un derechu natural, pero xustifícase por cuenta de la esistencia de bienes llindaos. Si tolos bienes fueren ilimitaos y tuvieren disponibles, entós la propiedá privada nun tendría sentíu. Hume creía na distribución desigual de la propiedá, yá que la igualdá perfecta destruyiría les idees d'industria y l'aforru, lo que llevaría al emprobecimientu.

Hume cuntar ente los primeres que desenvolvieron la teoría llamada mecanismu de flujo especie-dineru, una idea qu'oldea col mercantilismu. Espuestu d'una forma simplificada, nun sistema de patrón oro, cuando un país tien una balanza comercial positiva (ye esportador netu), amonta los sos fluxos entrantes d'oru. Esto resulta nuna inflación del so nivel xeneral de precios, que n'últimu términu erosionará la ventaya competitiva del país y va amenorgar les sos esportaciones. D'esta miente, el patrón oro dexaría restaurar automáticamente l'equilibriu na balanza de pagos d'un país.

Hume tamién propunxo una teoría de la inflación beneficiosa. Creía qu'amontar el suministru de dineru avivaría la producción al curtiu plazu. Esti fenómenu taría causáu per un marxe ente la medría del suministru de dineru y los precios. La resultancia ye que los precios nun s'alzaríen al curtiu plazu y pue que nun lo fixeren nunca. Esta teoría desenvolvióse más tarde por John Maynard Keynes.

Racismu editar

Esta revesosa nota al pie apaez nel orixinal del ensayu De los calteres nacionales:

Abarrunto que los negros y polo xeneral toles otres especies d'homes (de les qu'hai unos cuatro o cinco clases) son naturalmente inferiores a los blancos. Nunca hubo una nación civilizada que nun tuviera la tez blanca, nin individuos eminentes na aición o la especulación. Nun crearon atélites manufactures, nin artes, nin ciencies. Per otra parte, ente los blancos más axataos y bárbaros, como los antiguos alemanes o los tártaros de l'actualidá, hai dellos eminentes, yá seya nel so valor, forma de gobiernu o dalguna otra particularidá. Tal diferencia uniforme y constante nun podría asoceder en tantos países y edad si la naturaleza nun fixera una distinción orixinal ente estes clases d'home, y esto por non mentar les nueses colonies, onde hai esclavos negros tremaos por toa Europa, de los cualos nun s'afayó nengún síntoma d'inxeniu; ente que la xente probe, ensin educación, establecer ente nós y estrémense en tolos oficios. En Xamaica, sicasí, falar d'un negru que toma parte nel aprendizaxe, pero de xuru se-y almira por llogros exiguos, como un loru qu'aprendió a dicir delles pallabres.

Tien De tenese en cuenta qu'esta forma de racismu yera habitual na cultura europea de la dómina de Hume. Podría ser un 'fíu de la so dómina' nesi aspeutu, o inclusive, pola forma especulativa en qu'esta nota ta escrita, podría aplicar un exemplu d'una de les sos propies reflexones sobre la causalidá, tratada más arriba: una "conxunción constante" ente les persones d'otres races que conocía y los llogros de les mesmes.

Obres editar

médicu na que se pide conseyu alrodiu de la "Enfermedá de lo aprendío" que-y aflixir. Nesta obra declara qu'a los dieciocho años d'edá «paeció abrir ante mi una nueva área del pensamientu..» que-y fixo «abandonar otru placer o ocupación» y conduciólu a la busca de la erudición.

  • Tratáu sobre la naturaleza humana: Un intentu d'introducir el métodu de razonamientu esperimental nes cuestiones morales. (1739–1740)
    • Llibru 1: "Del entendimientu" Tratáu qu'entiende dende l'orixe de les idees a la so división.
    • Llibru 2: "De les pasiones" Tratáu de les emociones.
    • Llibru 3: "De la moral" Idees morales, xusticia, obligaciones, benevolencia.
Hume esperó a ver si'l Tratáu algamaba l'ésitu, y de ser asina completar con llibros dedicaos a la política y a la crítica. Sicasí, nun lo llogró, asina que nunca lo completaría.
  • Resume d'un llibru apocayá publicáu: Tituláu Tratáu sobre la naturaleza humana (1740)
N'ocasiones atribuyíu a Adam Smith, na actualidá créese que foi un intentu de Hume de popularizar el so Tratáu.
Coleición d'ensayos escritos mientres munchos años y publicaos en dellos volúmenes enantes de ser axuntaos n'unu escontra'l final de la vida de Hume. Estos ensayos pueden resultar confusos pola gran variedá d'asuntos de los que traten: cuestiones de xuiciu estéticu, la naturaleza del gobiernu británicu, l'amor, el matrimoniu, la poligamia o la demografía de les antigües Grecia y Roma, por numberar namái unos pocos de les temes consideraes. Sicasí, hai temes recurrentes, como la cuestión de qué constitúi'l "refinamientu" en materies de gustu estéticu, educación y moral. Los ensayos tán escritos asonsañando inequívocamente l'estilu de Joseph Addison, a quién Hume lleó con avidez na so mocedá.
Contién revisiones de los puntos principales del Tratáu, Llibru 1, cola adición de material sobre'l llibre albedríu, milagros, y l'argumentu del diseñador.
Otra revisión de temes trataes nel Tratáu con un enfoque más didácticu. Hume considerar el meyor de los sos trabayos filosóficos, tantu poles sos idees filosófiques como por el so estilu lliterariu
Incluyíu en Ensayos y Trataos de munchos asuntos (1753–1756) reimpreso en 1758–1777.
Incluyíu en Ensayos y Trataos de munchos asuntos
Puede considerase como una coleición de llibros en llugar de como un únicu trabayu. Ye un trabayu monumental qu'entiende «dende la invasión de Xuliu César a la revolución de 1688». Esta obra apurrió-y a Hume cuasi tola fama que se ganaría en vida, editándose más d'un centenar de vegaes. Munchos considerar "la" historia d'Inglaterra hasta la publicación de la Historia d'Inglaterra de Thomas Macaulay.
Escrita n'abril, poco primero de morrer, esta autobiografía foi realizada col enfotu de incluyila nuna nueva edición de Ensayos y trataos de munchos asuntos.
Publicada póstumamente pol so sobrín, tamién llamáu David Hume. Ye un discutiniu ente tres personaje de ficción que remanen argumentos pa probar la esistencia de Dios, tratando con detenimiento l'argumentu del diseñu. A pesar d'una ciertu discutiniu, la mayor parte de los estudiosos de Hume tán d'alcuerdu en que la postura de Philo, el más escépticu de los trés, ye la más cercana a la del propiu Hume.

Interpretaciones editar

Al tener duldes considerables alrodiu de si Hume taba espresando namái les sos opiniones superficiales en llugar d'espresar la so personalidá completa, Alfred Edward Taylor (1927) duldó sobre si Hume yera n'efeutu un gran filósofu o namái un home extraordinariamente lúcido.

Alfred Jules Ayeri (1936) al introducir la so esposición clásica del positivismu lóxicu, declaró que «los puntos de vista espuestos nesti tratáu deriven son la resultancia del empirismu de Berkeley y Hume».

Tantu Bertrand Russell (1946) como Leszek Kołakowski (1968), vieron a Hume como un positivista que sostenía la opinión de que la conocencia provién namái de la esperiencia, de les impresiones de los sentíos y (más tarde) del sense datum y que la conocencia llograda d'otra forma yera una xirigonza. Albert Einstein (1915) declaró que'l positivismu de Hume inspiró-y al formular el so teoría especial de la relatividá.

En 1953, Gilles Deleuze dedíca-y una monografía titulada Empirismu y Suxetividá.

Anderson (1966), al aldericar los primeros principios de Hume, que dicen que tolos gobiernos y tola autoridá de les mayoríes sobre les minoríes tán encontaos nel derechu al poder y el derechu de la propiedá concluyó que Hume foi un materialista.

Karl Popper (1970) puntualizó que dáu'l idealismu humeano resultába-y una refutación estricta del realismu del sentíu común, y qu'anque sentía racionalmente que'l realismu del sentíu común ye un error, almitía que na práutica yera incapaz de dexar de creer nél mientres más d'una hora, Hume yera un realista del sentíu común.

Edmund Husserl (1970), acomuñó la fenomenoloxía con Hume cuando amosó que ciertes perceiciones tán rellacionaes o acomuñaes con otres perceiciones que se proyeuten nun mundu putativu fora de la mente.

Barry Stroud (1977) consideró a Hume un naturalista, al dicir que vía tolos aspeutos de la vida humana esplicables naturalistamente. Asitió al home nel mundu de la naturaleza, interpretable por tanto según la ciencia, en conflictu cola idea tradicional que considera al home un suxetu racional disociado de la naturaleza.

Flew (1896) dirixó la so atención al escepticismu moral y lóxicu de Hume y denominó-y escépticu pirroniano.

Hume foi denomináu'l "profeta de la revolución de Ludwig Wittgenstein" por Philipson (1989), al referise a la so considerancia de que la matemática y la lóxica son sistemes zarraos, tautoloxíes que nun tienen rellación col mundu de la esperiencia.

Al tratar a Hume de neo-helenista, Phenelum (1993) consideró-y continuador de les tradiciones estoica, epicúrea y escéptica, pos Hume tenía de mancomún con estes corrientes la so creencia de que tenemos d'entender nuesa mesma naturaleza enantes de tratar cualesquier otru asuntu.

Norton (1993) aseguró que Hume foi "el primer filósofu postescéptico de la era moderna". Hume desafió la certidume de los cartesianos y otros racionalistes, que trataben de refutar l'escepticismu, y amás entamó la xera d'articular una nueva ciencia de la naturaleza humana qu'apurriera unos fundamentos estables pal restu de ciencies, incluyíes la moral y la política.

Fogelin (1993) concluyó que Hume foi un "perspectivista radical", similar a Protágoras. Referir a les pallabres de Hume nes que declaraba que los sos escritos exhibíen «una propensión que nos inclina a a lo positivo y cierto en puntos particulares, d'alcuerdu a la lluz so la que los esaminamos en cada intre particular» (T 1.4.7, 273).

Hume referir a sigo mesmu como «escépticu apangáu» (IEH, 162, la cursiva ye so).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «EB-11 / Hume, David» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  2. «EB-11 / Hume, David» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  3. «EB-11 / Hume, David» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  4. Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. 26 d'abril ye la fecha de la so nacencia según el calendariu xulianu y 7 de mayu según el calendariu gregorianu.
  7. Orixinal n'inglés disponible n'Internet.
  8. Edición n'Internet (n'inglés).

Referencies editar

  • Anderson, R. F. (1966). Hume's First Principles, University of Nebraska Press, Lincoln.
  • Ayeri, A. J. (1936). Language, Truth and Logic. Londres.
  • Broackes, Justin (1995). Hume, David, edición de Ted Hoderich The Oxford Companion to Philosophy, Nueva York, Oxford University Press,
  • Daiches D., Jones P., Jones J. (editores)The Scottish Enlightenment: 1730 - 1790 A Hotbed of Genius Universidá d'Edimburgu, 1986. Tapa dura, The Saltire Society, 1996 ISBN 0-85411-069-0.
  • Einstein, A. (1915) Letter to Moriz Schlick, Schwarzschild, B. (trans. & ed.) en The Collected Papers of Albert Einstein, vol. 8A, R. Schulmann, A. J. Fox, J. Illy, (eds.) Princeton O. Press, Princeton, NJ (1998), p. 220.
  • Flew, A. (1986). David Hume: Philosopher of Moral Science, Basil Blackwell, Oxford.
  • Fogelin, R. J. (1993). Hume's scepticism. edición de Norton (1993). The Cambridge Companion to Hume, Cambridge University Press, páxs. 90-116.
  • Hume, D. (EHU) (1777). An Enquiry concerning Human Understanding. Nidditch, P. N. (ed.), 3rd. ed. (1975), Clarendon Press, Oxford.
  • Hume, D. (1740). A Treatise of Human Nature (edición de 1967). Oxford University Press, Oxford.
  • Husserl, Y. (1970). The Crisis of European Sciences and Trescendental Phenomenology, Carr, D. (traducción.), Northwestern University Press, Evanston.
  • Kolakowski, L. (1968). The Alienation of Reason: A History of Positivist Thought, Doubleday, Garden City.
  • Morris, William Edward, David Hume, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (edición de primavera de 2001), Edward N. Zalta (ed.).
  • Norton, D. F. (1993). Introduction to Hume's thought. edición de Norton, D. F., (1993). The Cambridge Companion to Hume, Cambridge University Press, páxs. 1-32.
  • Penelhum, T. (1993). Hume's moral philosophy. edición de Norton, D. F., (1993). The Cambridge Companion to Hume, Cambridge University Press, páxs. 117-147.
  • Phillipson, N. (1989). Hume, Weidenfeld & Nicolson, Londres.
  • Popkin, R. y Stroll, A. (1993) Philosophy. Reed Educational and Professional Publishing Ltd, Oxford.
  • Popper. K. (1960). Knowledge without authority. edición de Miller, (1983). Popper, Oxford, Fontana, páxs. 46-57.
  • Robinson, Dave y Groves, Judy (2003). Introducing Political Philosophy. Icon Books. ISBN 1-84046-450-X.
  • Russell, B. (1946). A History of Western Philosophy. London, Allen and Unwin.
  • Spiegel, Henry William,(1991). The Growth of Economic Thought, 3ª Ed., Durham: Duke University Press.
  • Stroud, B. (1977). Hume, Routledge, Londres y Nueva York.
  • Taylor, A. Y. (1927). David Hume and the Miraculous, Leslie Stephen. Cambridge, páxs. 53-4.

Bibliografía editar

Sobre Hume
  • Martínez Marzoa, Felipe, Pasión sele (Ensayo sobre la filosofía de Hume), Madrid, Machado Llibros, 2009.
  • Johnson, David Hume, Holism and Miracles. Cornell University Press: Ithaca, 1999. ISBN 0-8014-3663-X.
  • Siebert, Donald T. The Moral Animus of David Hume. University of Delaware Press: Newark, 1990.
  • Tasset, José L. La Ética y les Pasiones. Un estudiu de la Filosofía moral y política de David Hume Universidade da Coruña: A Coruña, 1990.
  • Russell, Paul, Freedom and Moral Sentiment: Hume's Way of Naturalizing Responsibility Oxford University Press: Nueva York y Oxford, 1995.
  • Braham, Ernest G. The Life of David Hume - the terrible David. J. Martin Stafford, Altringham, 1987.
  • Rábade Romeo, S., Hume y el fenomenismo modernu, Gredos: Madrid 1975.

Enllaces esternos editar