Los perros de caza son aquellos perros utilizaos p'asistir al ser humanu mientres la caza. Polo xeneral, los perros de caza estremar en tres categoríes principales: perru perdigueru o de cobru, perru d'agües y perru pointer o de muestra.

Pointer inglés, perru de muestra.

La caza foi la primera de les actividaes que l'home y el perru realizaron de forma conxunta dende la so doma. A lo llargo d'esti periodu de miles d'años, l'home foi escoyendo al perru pa les distintes xeres que-y yeren necesaries, de tala forma que na actualidá esisten cientos de races distintes y bien especializaes.

Carauterístiques del perru de caza editar

El bon perru de caza tien de presentar les siguientes aptitúes:

  • Instintu: solo los perros ansiosos pola caza busquen con afición y con intensidá, faciendo casu omiso al cansanciu y a les más dures condiciones tantu climátiques como orográfiques, buscando nel monte de riba abaxo.
  • Fuercia: pa soportar les dures condiciones de la caza.
  • Olfatu: si'l perru nun tien olfatu solo va afayar tomar cuando ta delantre de les sos ñarices los recursos.
  • Llatir: aquel perru que nun tien l'enclín a llatir nun ye útil para según qué tipu de caza, yá que nun avisa al ver a una pieza, y puede poner en peligru la so vida si, enfrentándose solo a un xabalín, nun reclama l'ayuda de la jauría.
  • Valentia: solo'l perru valiente atrever a encarase al xabalín o entrar a mordelo cuando ésti detiense o dulda na so fuxida. Si solo ye afayáu por un perru que nun tien abondu coraxe ésti nun va ser capaz de faelo fuxir.
  • Iniciativa: namái'l perru qu'improvisa ye capaz de salir sanu y salvu de les situaciones más diverses.
  • Tamañu: el xabalín tien de sentir la fuercia de los perros. En casu contrariu, va permanecer nel so allugamientu ensin inmutarse.

Tipos editar

Según la clasificación de la FCI, seis de los sos diez grupos correspuenden puramente a perros de caza, nes sos distintes modalidaes y dientro del grupu V tamién atopamos races que son usaes na caza. Asina atopamos perros sabuesos, llebreles, terriers, perros de muestra, perros cobradores, perros d'agua, perros llevantadores o Spaniels, perros nórdicos de caza.

Sabuesu editar

 
Beagle, raza de sabuesu.

Tamién llamáu perru de rastru o perru rastreador.

Los sabuesos son perros con una gran capacidá olfativa, de gran variedá de tamañu y colores, pueden cazar en solitariu o en grupu, denominándose al grupu jauría. N'atopando'l rastru de la presa empiecen a escorrela mientres van llatiendo, esto ye, llatiendo, p'avisar a los cazadores del percorríu que va faciendo na espesura. Pueden detectar el rastru de golor dexao por una pieza de caza munches hores dempués de qu'ésta pasara pol llugar.

Son utilizaos pa la caza menor y pa la caza mayor. La FCI creó pa estos perros el Grupu VI.

Los rastreadores son perros con una gran capacidá olfativa, pueden cazar en solitariu o en grupu, un conxuntu de 20 a 30 perros empobinaos polos cazadores, que tien por función detectar tomar, sacala de la so lluriga, llevala onde se emplazan el tiradores, llatir pa delatar la so trayeutoria y, en casu de que sía posible, prindar por que'l cazador pueda rematar en cuchiellu. El bon cazador valora la jauría, yá que reconoz y estima el so llabor y, por tanto, curia la so actuación pa nun disparar nunca a una pieza cuando s'atopa arrodiada de perros, yá sía mientres una fuga o bien nel cursu d'un agarre. Si los perros asústense cuando tán mordiendo pueden dexar de faelo y, nel futuru, sentir mieu mientres meses o pa siempres. Cada jauría demuestra la personalidá, la seriedá y la profesionalidá del propietariu. Pero ye de deseyar que los exemplares sían homoxéneos, perros bravos, encastados, brengosos y especializaos en toes o en dalguna de les funciones que tienen d'ocupase mientres la cacería.

Son utilizaos pola caza menor y pola caza mayor. La FCI clasificar nel grupu VI: perros rastreadores, de rastru y races asemeyaes.

A lo llargo del tiempu desenvolvióse una especial manera de siguir los perros, con particularidaes distintes según el país de que se tratara, siguiendo al caballu. Asina, en Francia impulsóse la caza del venáu, n'Inglaterra la del foín y España la de la llebre y el xabalín.

Hai un ritual, similar a la caza del foín n'Inglaterra, onde l'oxetivu primordial de cada caballeru ye caltenese al frente del pelotón persiguidor de la presa, lo más pegao posible a los perros. Hugo Mainel, nel sieglu XVIII, escoyó perros especiales que pudieren compensar les artimañas del foín y acosalo a toa velocidá en campu abierto, impulsando esti tipu de caza perrápida. El Beagle, Harrier y Foxhound son les races más frecuentemente utilizaes. El foín, sicasí, ye capaz d'utilizar táctiques diverses que despisten a los perros y cubre grandes estensiones de terrén, llevando los caballeros de los llanos a lo alto y del monte nel prau.

Na Península Ibérica, la caza de la llebre con perros ye una tradición fomentada. Acaballar al galope tendíu en busca d'un grupu de perros qu'escuerren a la llebre con un esplegue impresionante de fuercia, axilidá, astucia y valentía, puede xenerar una emoción indescribible. Puede reparase como la toma finta, esmuzse y finalmente piérdese dempués d'una carrera a muerte que puede durar minutos. Pero tamién se caza a cuerpu cola ayuda de perros rastreadores, el venáu, el robecu, el corzu o'l xabalín.

Otros animales que se cacen cola ayuda de perros de rastru son el lleopardu de les nieves, la foca y el renu. Pero, ensin dulda, la caza del lleón y del tigre son les más espectaculares. El Perru crestado rodesiano ye'l más frecuentemente utilizáu pa rastrexar a los lleones qu'acaben siendo abatíos col fusil.

En Canadá, en Rusia y en Finlandia cázase tamién l'osu, col perru d'osos de Carelia y en Escandinavia tamién cacen cola ayuda de perros rastreadores y de trinéu.

Llebrel editar

 
Whippet

Los llebreles son perros afechos pa la carrera, alcuentren a les sos preses por aciu la vista y tres una rápida persecución algamar y maten. Tán incluyíos nel grupu X de la FCI.

Perru de caza carauterizáu poles formes espodaes, los miembros llargos y el volume amenorgáu de la caxa cranial. La so constitución física fai-yos tar perbién dotaos pa la carrera, na que pueden tomar grandes velocidaes. Suelen ser más altos que llongures, la cabeza ye estrecha y les oreyes semierectas y presenten un gran sentíu de la vista, al aviesu que la mayoría de races canines. Usar pa la caza mayor en jaurías y pa la caza del coneyu y la llebre, d'onde tomen el so nome xenéricu.

N'Asia Menor cazar a caballu gaceles por aciu l'ayuda de galgos saluki, que la afayaben y escorríen pol desiertu hasta que la mataben o yera ablayada por ferres.

Terrier editar

 
Jack Russell Terrier saliendo d'una lluriga.

Los terriers son races orixinaries del Reinu Xuníu na so mayoría. Tienen un calter bien vivu y coraxosu. Fueron utilizaos pa la caza d'alimañes na so propia lluriga. Les races que pertenecen a esti tipu tán incluyíes nel Grupu III.

Los más espublizaos son los perros de la familia terrier y los teckel alemanes, toos ellos perros de cai, qu'entren so tierra y faen salir la presa.

Anque inda se siguen utilizando perros pequeños pa la caza, tal como se venía faciendo dende siempres, munches d'estes races por cuenta del so pequeñu tamañu, pasaron a desempeñar xeres de compañía, y ello a pesar del so calter obstinado.

L'ensayamientu de los perros de lluriga ye bien senciellu, nun fai falta motivar a los perros pa la caza del melandru o del foín, yá que casi toles races amuesen un iñerizu instintivu por estes especies animales.

Hai adiestradores que preparen túneles artificiales, cabianes tapaes con plaquetas de madera, por casu, con un pasiellu d'entrada, un distribuidor central, y delles galeríes, disponen na parte final d'una socesión de puertes, que constituyan xaules móviles pa poner l'animal vivu col que quier entrenase al perru. Cuando'l perru siente'l golor de la presa y llate ante la puerta que los dixebra, ábrese la posterior por que se alloñar tomar del perru y ser nuevamente zarrada más tras, dexando al perru avanzar y llatir de nuevu.

El xoril real suel tar en cualquier zona onde'l terrén facilite la so escavación, pero tamién puede alcontrase nel buecu del tueru d'un vieyu árbol o ente los sos raigaños.

Naturalmente, l'ésitu de la caza en llurigues depende non solo de la esperiencia del cazador y del perru, sinón tamién de la densidá de pieces nun determináu territoriu de caza.

Perru de muestra editar

 
Un Bracu de Weimar faciendo la muestra.

Los perru de muestra perros de muestra son perros utilizaos na caza menor y que tienen la particularidá que al alcontrar la presa quédense quietos, señalando al cazador onde ta la caza. Tán incluyíu nel grupu VII.

La téunica de caza d'aves ye bien distinta a la de les preses terrestres, yá que vuelen al oyer el peligru y, si facer antes de tar en distancia de tiru d'escopeta, de nada va sirvir que sían afayaes pol perru. Tien De identificase la presa, pero tien d'atayase la so aición nesti precisu intre, faciendo la muestra, ye dicir deteniéndose por completu antes de saltar sobre ella pa dar tiempu al cazador a que s'avere. Esti momentu, foise allargando progresivamente gracies a la selección empobinada pol home de manera qu'anguaño hai perros capaces de caltenela mientres minutos.

Per otra parte la presa quédase inmóvil, conducta instintiva de sobrevivencia ante'l peligru que supón un posible depredador. Cuando la presa sintiendo la proximidá del perru permanez prudentemente estática, nun intentu de pasar desapercibida o ser considerada muerta. En realidá, esta forma de defensa ye descomanadamente eficaz na naturaleza. Y tamién instintivamente, la inmovilidá de l'ave bloquia los deseos del perru pa llanzase sobre ella.

El perru de muestra y el cazador formen un equipu indisoluble, una perfecta máquina de cazar onde la eficacia basar na efectividá de caúna de les partes. El perru enseña, apuntando la presa y el cazador ablayar.

Cuando la densidá de la vexetación torga'l disparu llargu, el perru tien d'averase enforma, dacuando a escasa distancia.

Pa cazar la perdiz colorada, la falpayar y d'otres especies de pluma ye necesariu que'l perru sía resistente y infatigable y amás tien de saber movese por toles aguaes del terrén, percima del cazador, pol enclín d'estos animales a volar de riba abaxo, como dexándose cayer. Sicasí los falpayares que s'escuenden en terrenes abiertos, cazar de maravía con races britániques como'l setter y el pointer, grandes bateadores del terrén.

El verdaderu cazador esfruta más del trabayu del so perru que del fechu en sí de matar la caza. ¿Quién ta compenetrado col so perru siente polos sos sentíos. Ente dambos establez una especial forma de comunicación, a un altu nivel d'escitación y concentración. Ablayar la presa, significa la culminación de la eficacia, l'equipu conformáu pol home y el perru, actuando por ésti como refuerzu de la so conducta y como estímulu pa repitilo.

Perru cobrador o Retriever editar

 
Un spaniel bretón (cobrador) sollerte al vuelu d'una ave.

La so habilidá principal ye la so capacidá pa buscar y traer ensin estropiar a les preses cayíes al suelu que los cazadores nun pudieren recoyer.

Como les aves entá tres el disparu vuelen y dacuando hai una gran distancia (inclusive enllena de torgues del terrén difícilmente franqueables) ente'l llugar de la so cayida y el del cazador ríquese que'l perru recueya la caza ellí onde'l cazador nun puede llegar y el tresporte hasta ésti.

Munches de les races de muestra comparten l'instintu de cobru, pero non toes. Según los bracos son cobradores innatos, los setters y los pointers tendrán de ser adomaos pal cobru; aun así dalgunos nunca van llevar les pieces.

L'home resalvó esti inconveniente escoyendo races especializaes nel cobru, como los perros cobradores, qu'actúen xunto a perros de muestra cobrando preses abatíes mientres la cacería.

Perru d'agua editar

Estos perros tienen una especial preferencia pel agua, siendo bien utilizaos como perros cobradores na caza d'aves acuátiques. Los perros d'agua son un grupu de races canines caracterizaes por ser de tamañu medianu y tener el pelo de consistencia llanuda y rizáu. Suélense utilizar pal cobru d'aves en zones pantanoses y marines.

Perru llevantador editar

 
Spaniel Bretón.

Esti tipu de perros faen salir al animal de caza fora del so escondite, por que'l cazador pueda ver.

Los perros spaniel son especialistes en faer llevantar el vuelu a les aves, históricamente primero qu'apaecieren les armes de fueu, cuando yeren utilizaos pa la caza con ferres. En llugares onde la caza ta escondida ye necesariu un perru que faiga volar a les aves.

Ensayamientu pa la caza editar

Por que un perru sía realmente útil pa la caza debe, como cualesquier otru, cumplir les fases de doma, socialización y ensayamientu específicu. Y, tocantes a la postrera, vamos referinos a ésti a los principales aspeutos del ensayamientu específicu.

Los perros tienen de saber convivir y cazar xuntos y allegar a la llamada del cazador. Solo los perros d'agarre que siguen de cerca a este precisen aprender una obediencia básica.

Tolos perros que cacen cerca del cazador, na mano, tienen de saber dir, sentase, baltase y caminar xunto al guía cuando se-yos ordenar.

Los perros de muestra, amás, van trabayase específicamente nesti sentíu. Pa la mayoría de perros de bozal, esta conducta ye innata y solo va tener que da-y al perru oportunidá de dir adquiriendo esperiencia. Cuando se desea que'l perru participe en competiciones de caza, tendrá de recurrir a un ensayamientu especializáu.

 
Bracu de Borbón aprendiendo a parase ante la presa.

Los perros de cobru constitúin un casu estreme.

El fechu en sí de cobrar ye verdaderamente complexu, yá que rique la suma de toles habilidaes del perru. P'analizar l'aición global, ye conveniente estremala nes siguientes fases:

  1. Llocalización de la presa.
  2. Recoyida.
  3. Llevar la presa al dueñu.
  4. Allugamientu ante él.
  5. Soltar la presa a la orde.

L'alcontrar la presa rique d'un conxuntu d'habilidaes que se desenvuelven progresivamente, en rellación direuta cola adquisición d'esperiencia. El guía solo tien de dexar que'l so perru atrope vivencies y tien de fomentar que desenvuelva la so creatividá, la so capacidá d'adaptación a les circunstancies y el so inxeniu pa la improvisación.

Pero, como les otres fases del cobru tendrán de ser realizaes siempres de la mesma manera, ye preferible que'l guía enseñe al so perru interviniendo dende'l principiu. Hai que construyir un aprendizaxe con visión de conxuntu, nun escaeciendo que'l cobru ye un tou dinámicu y que la transición ente les distintes etapes teóriques ten de ser fluyida y llena de naturalidá.

Tolos perros de caza pueden sometese al test de la "caparina", pa valorar les sos condiciones innates de muestra y de toma. La caparina ye un artefautu que s'arma utilizando una caña de pescar con filo, nesti estremu suxeta un cebu que, preferiblemente nun tien de ser una pieza real pa evitar que, si'l cebu sufre un desagradable contratiempu y enriédese al filo mal remanáu, por casu.

El pasu siguiente ye dexar que xueguen fuera de la so lluriga col artefautu al completu, dexáu nel suelu (un palu con unos 40 cm de seda de pescar y un trapitos amestáu al estremu), por que se acostumen a él. Yá nesti momentu los cachorros qu'amuesen mieu van revelar que difícilmente van sirvir pa cazar en grupu.

De siguío, unu o dos díes depués, separaos del grupu los cobardes, l'esaminador va remanar col palu del cebu, moviendo primeru pa xenerar impulsu de caza y deteniendo de secute. Agora haise de reparar el comportamientu del restu de la camada. Aquel que s'amuesa na primera y, dempués, busca col so olfatu la presa artificial ye ensin dulda el meyor. Acabóse la prueba pa él. Y el restu de los hermanos va amosar l'observador espertu un bon númberu de carauterístiques que representen de forma direuta les actitúes xenéticamente heredaes. Va Tar aquel que se faiga'l llistu y corte el movimientu del trapu, el que nun pare y lláncese sobre él, el que lo muerda con cobicia y retener contra'l suelu, el que lo suxetar con suavidá, el que lo llatir nerviosamente, etc.

Abandonu de perros de caza editar

Al rematar la temporada de caza n'España centenares de galgos y podencos, ente otros, son abandonaos. La cifra averada ronda'l 11% del total de los abandonos añales na península, según l'Informe sobre abandonu de perros y gatos de 2017 de la Fundación Affinity, cifra sensiblemente baxa frente al 89% de perros abandonaos que nun son de caza, lo que supón que cada añu son abandonaos alredor de 12.000 perros.

Races y tipos populares editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía ensin referencies editar

  • Hunting dogs constellation Canes Venatici.
  • Deeley, Martin. "Working Gundogs: An Introduction to Training and Handling. (1990,reprinted 2002) The Crowood Press. ISBN 1-85223-764-3.
  • Fergus, Charles. Gun Dog Breeds, A Guide to Spaniels, Retrievers, and Pointing Dogs, The Lyons Press, 2002. ISBN 1-58574-618-5.
  • Roettger, Anthony Z. and Schleider, Benjamin H. III. (2004) Urban Gun Dogs: Training flushing dogs for home and field. The Writer's Collective. ISBN 1-59411-050-6.

Enllaces esternos editar

  • Races de perros cazadores. Federación de Caza.
  • Flavio Arrianu: Cinexéticu. Testu griegu, con índiz electrónicu, nel Proyeutu Perseus. Emplegando'l rótulu activu aponderái, que se topa na parte cimera derecha, llógrase ayuda n'inglés col vocabulariu griegu del testu.