Philippina Bausch (27 de xunetu de 1940Solingen – 30 de xunu de 2009Wuppertal), más conocida como Pina Bausch, foi una baillarina, coreógrafa y direutora alemana pionera na danza contemporánea. Col so estilu vanguardista, amiestu de distintos movimientos, Bausch propón pieces de danza que se componen en cooperación ente distintes espresiones: movimientos corporales, emociones, soníos y escenografía que configuren pieces enmarcaes na corriente de la danza teatru, de la cual Bausch ye pionera ya influencia constante de xeneraciones posteriores.

Pina Bausch
Vida
Nacimientu Solingen[1]27 de xunetu de 1940[2]
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña [3]
Muerte Wuppertal[4]30 de xunu de 2009[5] (68 años)
Sepultura Wuppertal
Causa de la muerte cáncanu de pulmón
Familia
Casada con Ronald Kay (1980 – 2009)
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidad Folkwang de las Artes (es) Traducir
Juilliard School
Llingües falaes alemán[7]
Alumna de Kurt Jooss
Antony Tudor
José Limón
Trude Pohl
Profesora de Raphaëlle Delaunay
Oficiu coreógrafa, baillarina de balé, maestra de balé, profesora universitaria, direutora de cineguionista
Trabayos destacaos Café Müller (en) Traducir
Premios
Miembru de Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
IMDb nm0062471
pinabausch.de y pinabausch.org
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Pina Bausch nació en Solingen, cerca de Düsseldorf, n'Alemaña, en plena Segunda Guerra Mundial. Foi la tercer fía del matrimoniu compuestu por August y Anita Bausch, quien teníen un restorán, onde la futura baillarina creció y tomó les sos primeres clases de danza. Foi entós cuando los sos padres decatar de la so estrema flexibilidá física y talentu, polo que decidieron sofitala por qu'en 1955, a los 15 años, fora a estudiar col coreógrafu Kurt Jooss na Folkwang School d'Essen, onde Pina adquiriría les bases de la danza espresionista alemana que seríen la base de la so entós incipiente carrera.

Formación editar

En 1959, con 19 años, graduar de la Folkwang School y ganó una beca pa siguir los sos estudios en Nueva York. Ende estudió na Juilliard School dende 1960, teniendo como maestru a Antony Tudor, so que la so direición baillaría per primer vegada nel Metropolitan Opera Ballet. Nesta segunda etapa formativa, Bausch tamién tuvo como profesores a José Limón, Alfredo Corvino y Paul Taylor, quien la dirixó como parte del New American Ballet.

Tres el brillosu desempeñu de Pina Bausch n'Estaos Xuníos, Kurt Joos, el so primer maestru, convocar en 1961 pa formar parte de la so compañía n'Alemaña. Asina, en 1962 xunir a l'acabante crear Folkwang Ballet Company, en principiu como asistente de Joss y depués como solista. En 1968 dirixó la so primer pieza como coreógrafa de la compañía: Fragment, con música de Béla Bartók; al añu siguiente convertir na socesora de Joos como direutora artística.

Trayeutoria y Tanztheater Wuppertal Pina Bausch editar

En 1972, Bausch asumió como direutora del Wuppertal Opera Ballet, que más tarde ella mesma rebautizaría como'l Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. El so primer trabayu nesti cargu foi Fritz, con música de Wolfgang Hufschmidt, en 1974. Al añu siguiente siguió los sos esperimentos cola danza escénica entemecida con ópera, que los sos resultancies fueron les presentaciones de Iphigenia in Tauris y Orpheus and Eurydice.

 
La Consagración de la Primavera, representada en Wuppertal

Tamién en 1975, Bausch coreografió La consagración de la primavera, d'Igor Stravinsky. Nesti trabayu llogró una conexón col escenariu basáu nel mugor del suelu, actu que manifiesta les bases de la so propuesta, onde la escena ye parte importante de la coreografía. Coles mesmes, xeneró una cercana rellación col diseñador polacu Rolf Borzik, quien se convertiría nel so home y estrechu collaborador, y xunto a quien desenvolvería propuestes performáticas alloñaes de la danza clásica, abriendo un nuevu camín escontra l'afitamientu de la danza teatru.

Asina, en 1976, cola coreografía de Los siete pecaos capitales, del compositor Kurt Weill, Bausch dixebrar por completu de les convenciones del balé clásicu, introduciendo un métodu d'ensayu nel qu'ella xenera entrugues a los sos baillarinos, y crea una coreografía basada nes sos respuestes, que se ven reflexaes tantu no físico como no verbal y visual de la pieza, qu'inclúi testos falaos y música clásica y popular.

Los sos otros trabayos con Borzik inclúin una llarga llista d'obres, ente les que se cunten Bluebeard – While listening to a tape recording of Béla Bartók´s Opera, Duke Bluebeard´s Castle (1977), Come dance with me (1977), Renate inmigrants (1977), Café Müller (1978; el so trabayu más conocíu, definíu como una pieza murnia na que los baillarinos interpreten la sensibilidá humana nun escenariu apináu de sielles y meses qu'actúen como torgues); Kontakthof (1978), Arien (1979; l'escenariu ye un pisu d'agua caliente) y Legend of Chastity (1979).

En 1980, a los 35 años, Borzik muerre de cáncer. 1980 ye interpretada pola crítica como un homenaxe y despidida al so maríu, quien fora'l so guía na propuesta visual y performática de la compañía. Los sos trabayos posteriores inclúin Bandoneón (1980), Walzer (1982), Carnations (1982; l'escenariu ta compuestu por un pisu de flores sobre'l que los baillarinos realicen la coreografía), On the mountain a cry was heard (1984), Two cigarrets in the dark (1985), Viktor (1986), Palermo, Palermo (1989), A tragedy (1994) y Danzón (1995). Bausch nun algamar a presentar en vida Como'l musguito na piedra, ai sigo sí sí, inspirada nuna estadía en Chile (d'ende qu'escoyera como nome'l del cantar folclóricu que solía interpretar Violeta Parra).

Mientres la década de 1980, Bausch foi probablemente la baillarina que más influyó a les nacientes xeneraciones de danza contemporánea y al arte polo xeneral. La so influencia apreciar n'artistes tan diversos como Robert Wilson, William Forsythe y Maguy Marin. En 1984 la compañía encargar del actu d'apertura del Olympic Art Festival de Los Angeles, lo que da clares lluces del ésitu del so trabayu.

La so propuesta de danza teatro editar

El trabayu de Pina Bausch ta conectáu cola tradición de la danza espresionista alemana –la Ausdruckstanz-, encarnando sentimientos de congoxa humana esistencial, anomia y disociación. Tolos sos trabayos comparten semeyances esenciales: ausencia d'argumentu (nun sentíu clásicu), del sentíu convencional de la progresión n'escena y de referencies a llugares xeográficos específicos. Sicasí, la obra de Bausch tien “una gran atmósfera d'humor malvao, un patrón de tantalización romántica y humildación”.[12] El so trabayu basar na creación de curtios episodios de diálogu y aición de cutiu centraos en situaciones surrealistes, nel usu del cuerpu y nes rellaciones ente este, l'escenariu y el vestuariu.

Les pieces de Bausch de cutiu arreyen al públicu, introduciéndolos a la performance. Inclúin, amás, interludios físicos que, por casu, presenten a homes y muyeres que pueden ser hermanos o antagonistes. La idea de Bausch ye xugar coles convenciones del tiempu teatral sobre l'escenariu, aguiyando un nuevu llinguaxe construyíu por aparentes elementos desemeyaos y aleatorios que producen un inequívocu balance internu que da vida a la so propuesta de danza teatro.

La International Encyclopedia of Dance de la Universidá d'Oxford define'l trabayu de Pina Bausch como únicu, sosteniendo que'l so cuerpu de danza formar baillarinos "d'apariencia y perspeutiva madura, onde cada unu alude a la superioridá multifacético y cosmopolita del mundu de Bausch. De cutiu quédense na compañía mientres décades, y cuando daquién decide dise, dellos cientos d'aspirantes asisten a una audición na que se somorguien nes téuniques de Bausch”,[13] lo que señala qué importante foi en vida, según el so legáu, tres la so muerte.

La so rellación col cine editar

En 1983, interpretó'l papel de la princesa Lherimia en Y la nave va, de Federico Fellini. Pedro Almodóvar, en Hable con ella (2002), realizó una cita-homenaxe a Café Müller, que funciona como pieza clave del argumentu. En 2009, Bausch empezó a collaborar col direutor y documentalista Wim Wenders pa la realización d'una película sobre la compañía en formatu 3D. Pina morrió antes de tuviera rematáu'l filme, que Wenders defini como un homenaxe a la so memoria. El documental Pina estrenóse'l 2011 nel Festival de Berlín y recibió dellos premios.

Vida personal editar

En primer instancia casóse col so compañeru de llabores, el polacu Rolf Borzik, quien fora diseñador de vestuariu y escenografíes pa la compañía. Borzik muerre en 1980, y tiempu dempués Pina conoz al poeta chilenu Ronald Kay, con quien va tener el so únicu fíu, Ralf Salomon, en 1981.

Foi una fumadora empedernida: nos rexistros visuales qu'amuesa la película Pina, de Win Wenders, puede ver siempres con un pitu, fumando. Morrió de cáncer pulmonar el 30 de xunu de 2009, a los 68 años, en Wuppertal.

Creaciones editar

  • Fragment, 1961
  • Tannhäuser. Venusberg Ballett, 1972
  • Ifigenia en Táuride, 1975
  • Orfeo y Eurídice, 1975
  • La consagración de la primavera, 1975
  • Los siete pecaos capitales, 1976
  • Barbe blue, 1977
  • Café Müller, 1978.
  • 1980, 1980
  • Viktor, 1986
  • Nelken (Claveles), 1982
  • El llamentu de la emperatriz, 1990, película
  • Palermo Palermo, 1989
  • Danzón, 1995
  • O Dido, 1999
  • Wissenland, 2000
  • Aqua, 2001
  • Für die Kinder von Gestern, Heute und Morgen, 2002
  • Nefés, 2002
  • Ten Chi, 2004
  • Rouh Out, 2005
  • Vollmond (Full Moon), 2006
  • Bamboo Blues, 2007
  • Sweet Mambo, 2008
  • Kontakthof – Mit Teenagern ab 14, 2008
  • Como'l musguito na piedra, ai si, si, sí, (obra póstuma), 2009

Premios y distinciones editar

  • Beca p'altos estudios na Folkwang School (1958)
  • Primer premiu nel II Competencia de Coreografía de Colonia 1969 por Im Wind der Zeit, con música de Mirko Dorner
  • Premiu Fundación North Rhine-Westphalia 1973 pa mozos artistes
  • Premiu Eduard von der Heydt 1978 (Wuppertal)
  • Premiu de la Crítica Danza 1980 (Círculu de Críticos d'Arte, Italia)
  • Premiu Simba theatre 1982 (Accademia Simba, Italia)
  • Premiu UBU 1982/83, dau a la meyor representación estranxera (Italia)
  • Premiu Deutscher Kritiker Preis 1984 (Akademie der Künste, Berlin, Alemaña)
  • Premiu Bessie Dance and Performance 1984 (Nueva York)
  • Orde al Mmérito (1986, República Federal d'Alemaña)
  • Premiu de la Sociedá de Críticos de Danza 1987 (Xapón)
  • Premiu a la Tolerancia 1988 (Alemaña) pa la compañía Wuppertal
  • Premiu de l'Academia Internacional Lorenzo il Magnifico 1990 (Florencia)
  • Premiu Aurel Milloss 1990 (parte del Premiu Gino Tani, Roma)
  • Premiu n'ocasión del World Theatre Day 1990 (República Federal d'Alemaña y el International Theatre Institute)
  • Premiu del Estáu de North-Westphalia 1990
  • Prix SACD de Danza 1991 (Société des Auteurs et Compositeurs dramatique, París)
  • Rheinischer Kulturpreis 1991 (Sparkassenstiftung zur Förderung rheinischen Kulturgutes, Düsseldorf)
  • Premiu Critics Award por Café Müller, Edinburgh Festival, 1992
  • Medaya Picasso de la UNESCO, 1993
  • Cruz da Ordem Militar de Santiago d'Espada, Lisboa, 1994
  • Premiu de la danza alemana, apurríu pola German professional association for dance education, 1995
  • Premiu Joana Maria Gorvin, apurríu pola German Akademie der Schönen Künste, 1995 (Berlín)
  • Premiu Berlin theatre, 1997 (Berlín)
  • Premiu Foundation for Prussian maritime trade, 1997
  • Aniellu d'Honor de la ciudá de Wuppertal, 1997
  • Premiu Harry Edmonds; International House, 1997 (Nueva York)
  • Premiu European Theatre, 1998
  • Premiu Samuel H. Scripps, American Dance Festival Award, 1999
  • Praemium Imperiale pa teatru y filme, apurríu pola Japan Art Association, 1999
  • Premiu Life Time Achievement, 2000 (Istambul)
  • Premiu Hanseatic Goethe, 2001
  • Premiu Bessie, 2002 (Nueva York)
  • Chevalier de l'Ordre National de la Légion d'Honneur, 2003 (París)
  • Premiu Nijinsky, 2004 (Montecarlu)
  • Premiu Golden Mask, Golden Mask Festival of Performing Arts, 2005 (Moscú)
  • Embaxadora Honoraria de la República de Korea, 2005
  • Premiu Laurence Olivier, 2006 (Londres)
  • Doctora honoraria (galardona honoris causa) de Juilliard School, 2006 (Nueva York)
  • Orde al Méritu Artístico y Cultural Pablo Neruda, Conseyu Nacional de la Cultura y les Artes de Chile, apurrida pola presidenta Michelle Bachelet, 2007 (Santiago)
  • Premiu Ciudá de Frankfurt, 2008
  • Premiu Dance Magacín, 2008 (Nueva York)
  • Miembru Honoraria de la Academy of Arts and Sciences, Cambridge Massachusetts, Section Performing Arts; 2009

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (7 xineru 2013). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. «German dance legend Pina Bausch dies at 68». Deutsche Welle (30 xunu 2009).
  6. Identificador GND: 1041367058. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Última actualización: 12 setiembre 2013. Data de consulta: 15 ochobre 2023. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  7. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  8. «Ordens Honoríficas Portuguesas».
  9. URL de la referencia: https://www.praemiumimperiale.org/en/laureate-en/laureates-en. Data de consulta: 19 marzu 2022.
  10. URL de la referencia: https://www.kyotoprize.org/en/laureates/pina_bausch/.
  11. «Goethepreis». Frankfurt del Main.
  12. Birringer, Johannes. Pina Bausch. Dancing across the borders
  13. Encyclopedia of Dance, p. 389

Enllaces esternos editar