Una plataforma de xelu flotante (o tamién barrera de xelu o pandu de xelu) (n'inglés, Ice shelf) ye una gruesa plataforma flotante de xelu que se forma cuando un glaciar pierdi parte d'una capa de xelu. Estiéndense amodo dende la mariña hasta llexar sobre la superficie del océanu. Les plataformes de xelu namái s'atopen en L'Antártida, Groenlandia y Canadá.

Cantu de la plataforma de xelu de Ekström.
Cantu de la barrera de xelu de Ross.

El cantu esternu de les plataformes de xelu flotante presenta una pimpana paré vertical, d'hasta 30 m d'altor, lo que llevó a los primeros esploradores del árticu a denominales cómo Gran barrera («Great Barrier»).

Descripción editar

La espesura de les plataformes puede algamar, en dellos casos, hasta 200 m nel frente (barrera de xelu Larsen), que va amontándose escontra tierra algamando máximos d'hasta 700 m na zona onde'l xelu ta sofitáu na tierra. Al área fronteriza ente la parte de glaciar (o capa de xelu) que reposa sobre la tierra y la plataforma flotante denominar llinia de sofitu («grounding line»), y alviértense na superficie del xelu, por una serie de resquiebros producíos pola flexón qu'afecta al xelu flotante productu de les marees oceániques. La llinia d'articulación («Hinge line») ye la llinia que señala'l fin de la zona afeutada pola flexón del xelu, y ye bien malo de detectar nun siendo que se empleguen téuniques interferométricas.

Cuando'l frente de la plataforma recula, amiéstase agua duce al océanu y el nivel del mar aumenta. Esto nun asocede, sicasí, cola banquisa, que se forma pola conxelación de l'agua de mar. Les banquisas son muncho más delgaes y fórmense en tol océanu Árticu y tamién nos mares australes y nel océanu Glacial Antárticu arrodiando L'Antártida. Ye importante tener en cuenta qu'esisten dos órdenes de magnitú de diferencia ente la espesura de les banquisas o xelu marino, por casu, en L'Antártida la banquisa tien alredor de 3 o 4 metros; ente que nes plataformes de xelu les espesures suelen superar los 300 o 400 metros. A pesar d'asemeyáu disparidad, dambes tienen de mancomún el fechu d'atopase en flotación na superficie de los océanos. Otra diferencia significativa, consiste en que'l xelu marino tien un comportamientu marcadamente estacional, ente que la estensión de les plataformes nun depende de la estación del añu (inda cuando los desprendimientos más significativos suelan asoceder mientres el branu).

Les plataformes de xelu llexen por gravedá, impulsaes poles corrientes horizontales de la superficie del océanu. Esi fluxu mueve de cutio el xelu de la llinia de tierra a mar adientro, na parte delantera de la plataforma. El principal mecanismu de perda de masa de les plataformes de xelu son les separaciones d'iceberes, nes qu'un cachu de xelu de la parte delantera de la plataforma ruémpese y cai al mar. Xeneralmente, el frente de la plataforma va estender escontra alantre mientres años o décades con separaciones importantes d'iceberes. L'acumuladura de nieve sobre la superficie cimera y la fusión de la superficie inferior tamién son importantes pal balance de masa d'una plataforma de xelu.

La espesura anguaño de les plataformes de xelu bazcuya ente 100 y 1000 metros. El contraste ente la densidá del xelu glacial, que ye más trupu que'l xelu normal, y l'agua líquido, significa que namái alredor de 1/9 de los xelos flotantes tean percima de la superficie del océanu. Les plataformes de xelu más grande del mundu son la barrera de xelu de Ross y la barrera de xelu Filchner-Ronne en L'Antártida.

El términu «plataforma de xelu prindada» utilizóse pal xelu qu'apaez sobre un llagu subglacial, como nel llagu Vostok.

Colapsos de les plataformes de xelu editar

 
Interacciones ente un glaciar y les plataformes de xelu.
 
Diagrama qu'amuesa los procesos en redol a una plataforma de xelu de L'Antártida.

Nes últimes décades, los glaciólogos repararon importantes amenorgamientos na estensión de les plataformes de xelu, onde asocedieron grandes colapsos, desprendimientos y, inclusive, la completa desapaición de delles d'elles,[1] en particular na Península Antártica.[2]

La plataforma de xelu d'isla Ellesmere amenorgóse nun 90 % nel sieglu XX, dexando aparte les barreres de xelu de Alfred Ernest, Ayles, Milne, Ward Hunt, Markham. Una campaña de reconocencia de 1986 de les barreres de xelu de Canadá atopó que 48 km² (3,3 km³) de xelu esgazárense de les les barreres de xelu de Ayles y de Milne ente 1959 y 1974.[3] La plataforma de xelu de Ayles dixebrar por completu'l 13 d'agostu de 2005. La plataforma de xelu Ward Hunt, la más importante y gruesa (> 10 m) de les plataformes de la mariña norte de la islla de Ellesmere, esperimentó la perda de 600 km² de xelu nuna separación masiva en 1961-62.[4] Coles mesmes, amenorgar nun 27 % na espesura (13 m) ente 1967 y 1999.[5] Nel branu de 2002, la plataforma de xelu Ward esperimentó otru gran frayatu.[6]

Dos de los trés seiciones de la barrera de xelu Larsen, allugada al este de la Península Antártica, colapsaron en miles de témpanos inusualmente pequeños (de cientos de metros d'anchor o menores) en 1995 y 2002. Anguaño, namái persiste un remanente de Larsen B[7] y el sector más austral d'esta barrera, conocíu como Larsen C, que sufrió un colapsu que provocó'l desprendimientu d'un iceber d'una área d'aproximao 5.800 km².[8]

Los colapsos de les plataformes o barreres de xelu tán rellacionaos con un dramáticu enclín al calentamientu reparada na Península Antártica (alredor de 0,5 °C por década dende finales de la década de 1940), y que sería a consecuencia del calentamientu global. Les principales idees impliquen una mayor quebra de xelu por cuenta de la superficie de destemple y una mayor parte fusión inferior por cuenta de la esistencia d'agua del océanu relativamente más caliente en circulación so los xelos flotantes.

L'agua frío duce producida por fusión so les barreres de xelu de Ross y Ronne Flichner ye un componente de la corriente de fondu de L'Antártida.

Ye un error habitual creer que la fusión de plataformes de xelu flotante nun puede alzar el nivel del mar. Hai un pequeñu efeutu por cuenta de que les barreres de xelu tán formaes por xelu fresco, que al fundise, la so agua ye menos trupa que l'agua de mar, esto ye, que tienen un mayor volume de masa yá que l'agua de mar. El volume de l'agua de mar necesariu pa mover la plataforma de xelu ye menor que'l volume de l'agua conteníu na plataforma de xelu. Si'l xelu se derrite, una fracción del volume del xelu que ta percima del nivel del mar, añader al volume de los océanos, contribuyendo al aumentu del nivel del mar.[9]

Barreres o plataformes de xelu canadiense editar

Toles barreres o plataformes de xelu flotante de Canadá atópase en isla de Ellesmere y atópense al norte del meridianu 82° N. Son les siguientes:

Barreres o plataformes de xelu antárticu editar

 
Principales barreres de xelu en L'Antártida.
 
Mayores barreres de xelu en L'Antártida.

El 44 % de la mariña antártica tien barreres de xelu amiestes. El so área total ye 1.541.700 km². Les principales plataformes de xelu individual numbérense de siguío, en sentíu horariu, empezando na península Antártica:

Otres barreres de xelu, n'orde alfabéticu, son les siguientes:

Plataforma de xelu Baka - Plataforma de xelu Cosgrove - Plataforma de xelu Crosson - Plataforma de xelu Dotson - Plataforma de xelu Eduardu VIII - Plataforma de xelu Ekstrom - Plataforma de xelu Gillett - Plataforma de xelu Hannan - Plataforma de xelu Jelbart - Plataforma de xelu Jones - Plataforma de xelu McMurdo - Plataforma de xelu Universidad de Moscú - Plataforma de xelu Müller - Capa de Xelu Nansen - Plataforma de xelu Nickerson - Plataforma de xelu Príncipe Gustav - Plataforma de xelu Publicaciones - Plataforma de xelu Quar - Plataforma de xelu Slava - Plataforma de xelu Strange - Plataforma de xelu Swinburne - Plataforma de xelu Venable - Plataforma de xelu Wordie - Plataforma de xelu Wyers - Plataforma de xelu Zubchatyy

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. "Antarctic ice shelf 'hanging by thread': European scientists". July 10, 2008. Yahoo! News.
  2. Revista Ciencia ya Investigación, 59, Non. 2, 22-25, 2009. "Alrodiu de los cambeos asocedíos na Península Antártica".
  3. Jeffries, Martin O., Ice Island Calvings and Ice Shelf Changes, Milne Ice Shelf and Ayles Ice Shelf, Ellesmere Island, N.W.T.. Arctic 39 (1) (March 1986).
  4. Hattersley-Smith, G. The Ward Hunt Ice Shelf: recent changes of the ice front. Journal of Glaciology 4:415-424. 1963.
  5. Vincent, W.F., J.A.Y. Gibson, M.O. Jeffries. Ice-shelf collapse, climate change, and habitat loss in the Canadian high Arctic. Polar Record 37 (201): 133-142 (2001).
  6. NASA Earth Observatory. «Breakup of the Ward Hunt Ice Shelf».
  7. «Cambio detectaos con imáxenes MODIS na Badea Larsen ente 2002 y 2007».
  8. SB, teleSUR - aa -. de-la-Antartica-20170712-0022.html Iceberg más grande de la historia se desprende de la Antártica. http://www.telesurtv.net/news/Iceberg-mas-grande-de-la-historia-esprender de-la-Antartica-20170712-0022.html. Consultáu'l 12 de xunetu de 2017. 
  9. Peter Noerdlinger, PHYSORG.COM "Melting of Floating Ice Will Raise Sea Level".

Enllaces esternos editar