Poni

caballu de pocu altor

Un poni[1] (pony n'inglés o poney en francés, probablemente toes elles procedentes de la pallabra francesa obsoleta poulenet, diminutivu de poulain, ‘potru’, de la mesma del francés antiguu pulain, y quiciabes de la mesma del llatín medieval pullamen, ‘animal nuevu’, derivada del llatín clásicu pullus) ye un caballu pequeñu d'unos 150 cm d'altor máximu hasta la cruz, y un pesu mediu de 100 qg. Ye bien rústicu y resistente, con formes más o menos masives, perfil rectu y oreyes triangulares en llugar d'empobinaes escontra dientro como los caballos de mayor alzada. Les races más pures y primitives caltienen calteres de los equinos primitivos, como rayes a lo llargo del llombu, o inclusive nes pates, focico fariñentu, clines tupíes y cuasi verticales, lo que compensa la so falta d'alzada con otres races de caballos. Sábese que los antepasaos de los actuales caballos yeren aproximádamente d'esta alzada, y a midida que foron adomando y ameyorando la especie, tomaron mayor altor por cuenta de la seleición humana.

Los ponis tán clasificaos dientro de los cuatro tipos principales de caballos primitivos de Eurasia; los otros englobaríen a los antepasaos de races como los caballos árabes y paecíos, los caballos xenéricos de siella que descienden del tarpán y d'últimes los antepasaos de los caballos de sangre frío. Poro, les faces o ponis son un tipu de caballu qu'entá caltién los calteres primitivos.

Les races de caballos de pequeña estatura orixinarios d'Inglaterra reciben el nome xenéricu inglés de ponis; d'ellos, el Shetland (el nome d'unes islles d'Escocia) ye'l más diminutu, con tamaños que van de los 70 cm a los 106 cm hasta la cruz. Aparentemente tolos ponis d'Europa occidental pertenecen al mesmu grupu, llamáu «célticu», que tamién engloba otres races como los asturcones, los ponis gallegos, los monchinos o los Forest. Hai otres races de poni procedentes d'otres llatitúes, como los kirguistaninos o los basutos, que pertenecen a otru tueru de la familia.

La raza más antigua ye la Exmoor, como atestigua el so focico blancu fariñentu, qu'utilizaron los antiguos pobladores de las Gran Bretaña enantes de la ocupación romana del archipiélagu británicu. Yeren utilizaos como animales de tiru o en terrenes difíciles. Anguaño esisten siquier 55 races conocíes de ponis.

Los sementales de poni son capaces de criar a los dos años d'edá. Sicasí, en cautiverio espérase que tengan de tres a cuatro años enantes de dexa-yos reproducise. A munchos machos nun los baxen los testículos al escrotu hasta los tres años d'edá. Na mayoría de los casos ye la yegua y non el semental el que determina'l tamañu de les críes. El periodu normal de xestación ye de 320 díes y el partu ye por demás rápido, unos diez minutos a partir de les primeres contraiciones. El potrín empieza a mamar rápido, namás dos hores dempués de nacer.

N'estáu domésticu, dende la so nacencia son animales por demás delicaos polo que riquen curiaos especiales y una bona inversión de tiempu y dineru nellos. Los ponis que viven en semillibertá, como los asturcones o los ponis d'Islandia, son perfeutamente capaces de valise ensin ayuda del home.

Races de poni editar

 
Poni trotiando.

Races europees editar

Gran Bretaña
Península ibérica
Europa Central
Europa del Norte

Races africanes editar

Races asiátiques editar

Races americanes editar

Norteamérica
Suramérica

Referencies editar

Enllaces esternos editar