El términu profeta provién del llinguaxe relixosu y refierse a una persona que sirve como intermediario ente la humanidá y la divinidá. Puramente falando, un profeta ye daquién que sostién tener una esperiencia personal de Dios y recibíu d'él la misión de comunicar les sos revelaciones y, de resultes d'ello, fala nel so nome a los seres humanos. El profeta tien cualidaes de intercesor pol pueblu ante Dios y de la mesma ye mensaxeru de la so pallabra. El so carisma d'interpretar la historia dende la perspeutiva de Dios recibe'l nome de don de profecía.

Grünewald, Profeta hebréu (Nabí), 1515.[1]

Eventualmente, utilízase'l términu pa designar a daquién que prediz acontecimientos futuros, xeneralmente cuando lo fai interpretando señales o basáu nuna revelación sobrenatural; pero ello puede dar llugar al tracamundiu, polo que suel en tal casu emplegase vidente, de manera d'estremalo de los profetes, quien comuniquen la pallabra de Dios.[2]

Magar la pallabra profeta deriva del griegu profētēs (προφήτης, que'l so significáu ye'l de 'mensaxeru', 'voceru' y 'incidente políticu'),[3] l'usu de la pallabra profeta con sentíu puramente monoteísta remontar a la cultura de los hebreos al traviés de la pallabra nabí (נְבִיא),[4] términu que gradualmente foi introducíu y emplegáu polos cultos xudíu, cristianu y musulmán.

Na tradición xudeocristiana editar

 
Otorgamiento de la Llei: Moisés recibe los Diez Mandamientos. Gebhard Fugel, 1900.
 
El Profeta Isaías. Rafael Sanzio, 1511-1512. Frescu en Sant'Agostino, Roma

La pallabra profeta provién de la Septuaginta, onde traductores usen el vocablu griegu profētēs pal términu hebréu nāḇîʾ; sicasí, cuando la pallabra hebrea nāḇîʾ referir a profetes que nun falen de parte del Dios d'Israel o que dicen falsedaes, suel traducilo como "pseudoprofētēs", esto ye, "pseudoprofeta".

Por nǝḇîʾîm (profetes) entiéndese, amás, la segunda gran seición de la Biblia hebrea. Figura ente la Torá (Llei, Instrucción o Pentateucu) y los Ketubim (Escritos). Los nǝḇîʾîm entienden dos subgrupos: los profetes Iniciales (נביאים ראשונים i nǝḇîʾîm rishônim, cola narrativa de los Llibros de Xosué, Xueces, Samuel y Reyes) y profetes últimos (נביאים אחרונים o nevi'im aharonim, cola narrativa de los Llibros de Isaías, Jeremías, Ezequiel y los Dolce Profetes Menores).[5] Profetes son tamién los trés grandes gobernantes d'Israel mientres los tiempos de la so unidá territorial como reinu (monarquía xunida), esto ye, Saúl, David y Salomón (1030-926 e.C.).

Ye importante indicar que non tolos Profetes d'Israel figuren necesariamente na segunda gran seición de la Biblia hebrea. Dientro d'ella, y según la tradición xudía, considérense tamién profetes a distintes figures bíbliques que la so narrativa figura yá sía na primer seición de la Biblia hebrea (Moisés, Aarón, Miriam) o bien na tercer seición de la mesma (Job, Ester, Daniel, Esdras, Nehemías).

El xudaísmu arrexunta a los profetes de la siguiente manera:

Profetes de la Torá

Profetes primeros

4 Profetes mayores

  • Isaías
  • Jeremías
  • Ezequiel
  • Daniel

12 Profetes menores

  • Oseas
  • Joel
  • Amós
  • Abdías
  • Jonás
  • Miqueas
  • Nahum
  • Habacuc
  • Sofonías
  • Hageo
  • Zacarías
  • Malaquías


Pal cristianismu, el términu referir a tanto a los profetes anteriores a Xesús como a quien, darréu, cumplieron una función profética na ilesia cristiana. Al traviés de la Vulgata la pallabra profeta pasó al llatín como prophēta y dellí a les llingües romániques y xermániques.

Dientro del cristianismu, Xuan el Bautista ye consideráu l'últimu profeta precediendo a Xesús de Nazaré, quien, amás de los sos otros títulos (Mesíes, Salvador, Rei de reis, Fíu de Dios, etc.), ye de la mesma consideráu'l mayor Profeta.[52]

Mormones editar

Según la doctrina de La Ilesia de Xesucristo de los Santos de los Últimos Díes (SUD) o mormones, un profeta tien delles de les siguientes carauterístiques:

1. Tener un TESTIMONIU proveniente de Dios de que Yeshua ye'l Mesíes... Apocalipsis 19:10; Mateo 16:17.

2. Ver de frente al Mesíes pol poder de Dios... Fechos 5:32; 1 Corintios 15:8

3. Recibir l'espíritu de la profecía, que ye un don sobrenatural que consiste en conocer por inspiración divina les coses distantes o futures».

4. Presentar l'evanxeliu de forma gratuita, ensin cobru dalgunu, ensin arriquecimientu... 1 Corintios 9:18; 1 Tesalonicenses 1:9

Un profeta ye daquién que sostién tener una esperiencia personal con Dios, ye una persona llamada direutamente por Dios y investida del Sacerdociu Eternu Sacerdociu de Melquisedec, posesor de les llaves necesaries pa exercer la so misión, que comunica a los fieles les revelaciones recibíes del Creador, yá sía por aciu visiones, inspiraciones, suaños, per mediu d'Espíritu Santu o direutamente previa tresfiguración. Estes revelaciones suelen sirvir como instrucciones de calter normativu pa los miembros de la Ilesia.

  • Los miembros d'esta comunidá relixosa defenden la postura de la Biblia nel sentíu que Dios siempres usó profetes pa dar a conocer la so voluntá al mundu y que si Dios nun camuda, el so métodu tampoco debería de camudar.

"Porque nun va faer nada Jehová el Señor, ensin que revele'l so secretu a los sos siervos los profetes"... Amos 3:7.

  • Mientres el periodu de tiempu de la llei mosaica continuu habiendo profetes de la llei de Moisés.

"Porque tolos profetes y la llei profetizaron hasta Juan"... Mateo 11:13.

  • Ellos defenden l'afirmación de la biblia, que sostién entá dempués de munchos años de muertu Xuan el Bautista, que Dios continuu llamando profetes na ilesia primitiva...

"Había entós na ilesia que taba en Antioquía, profetes y maestros: Bernabé, Simón el que se llamaba Niger, Lucio de Cirene, Manaén el que se criara xunto con Herodes el tetrarca, y Saulo. Ministrando éstos al Señor, y ayunando, dixo l'Espíritu Santu: Estremáime a Bernabé y a Saulo pa la obra a que los llamé. Entós, habiendo ayunado y oráu, impunxéron-yos les manes y despidir"... Fechos 13:1-3.

Los mormones creen en tolos profetes bíblicos, y naquellos qu'esistieron na América precolombina hasta l'añu 400 de nuesa yera, mentaos nel “Llibru de Mormón”, y tamién nos profetes modernos que Dios llamó pa instruyir a les persones que deseyen más conocencia sobre'l plan de salvación.

Sostienen que José Smith xunto con otros homes comunes, foi'l primeru d'estos modernos profetes y que, en calter de tal, recibió instrucciones de Dios en 1830 pa establecer la Ilesia SUD. Creen que quien presiden la ilesia, como Thomas S. Monson son profetes, videntes y reveladores del presente y creen que'l Mesias eventualmente visitólos, y que ellos -y vieron ...

Nuna d'estes visiones, manifestar a Jose Smith y a Sidney Rigdom:

"Y agora, dempués de los munchos testimonios que se dieron d'él, este ye'l testimoniu, el postreru de toos, que nós damos d'él: ¡Que vive!" "Porque lo vimos, sí, a la diestra de Dios; y oyemos la voz testificar qu'él ye'l Unigénito del Padre;" "que por él, per mediu d'él y de él los mundos son y fueron creaos, y los sos habitantes son niciaos fíos y fíes pa Dios"...

Nel islam editar

Nel bahaísmo editar

Unu de los principios de la Fe Bahá'í ye la revelación progresiva. Esti conceutu trata d'esplicar qu'esiste un únicu Dios qu'unvia profetes cada ciertu tiempu col mensaxe pa la so dómina. Asina vinieron nel so tiempu Buda, Moisés, Zoroastru, Xesucristo, Mahoma, Krishna, Abraham, El Báb y finalmente Baha'ullah, apocayá más de 160 años, según esta creencia, el mensaxeru de Dios pa la dómina actual. Sicasí, el significáu de la pallabra Profeta nel vocabulariu bahá'í nun correspuende siempres lliteralmente al comúnmente aceptáu.

Inda cuando los bahá'ís denominen profetes a los yá citaos, más precisamente llamar “Manifestaciones de Dios”, una denominación que va más allá de los dones de profecía o d'intermediación; ye una referencia a una condición distinta, les Manifestaciones de Dios” son espiritualmente presistentes (d'ende que nun ye una condición asible, sinón que la Manifestación de Dios naz siéndolo), escarecen comoquier d'imperfección moral, tienen conocencia innata, apuerten la omnisciencia a voluntá propia, deroguen la llei de la relixón y establecen nueves, y la so pallabra, sobre cualquier asuntu, ye una verdá espiritual innegable.

L'autoridá de les Manifestaciones de Dios ye considerada absoluta na perspeutiva bahá'í. Evidentemente esta definición supera la de la pallabra “Profeta”, qu'ellos usen más precisamente pa referise a ciertos seres santificados, que revelaron una midida de la verdá divina” dientro del marcu d'una Revelación” (Les enseñances d'una Manifestación de Dios), y que n'ocasiones dieron un impulsu vital notable al desenvolvimientu espiritual de la relixón.

Los nabís editar

 
Gauguin, Autorretratu con halo, 1889.[54]

Los nabis o nabíes fueron un grupu d'artistes plásticos franceses que la so producción —decorativa ya influyida pol trabayu de Paul Gauguin, la estampa xaponesa y el Simbolismu— desenvolver ente 1888 y 1900. Yá que los miembros d'esti grupu ver a sigo mesmos como los profetes d'una nueva visión del arte, adoptaron pa sí'l nome de nabís (plural francés del términu profeta n'hebréu).[55]

Ente los pintores nabís destacáronse Maurice Denis, Paul Serusier, Georges Lacombe, Felix Valloton, Pierre Bonnard y Edouard Vuillard, artistes qu'inspiraos por "el sabor de la sensación primitiva" y refugando el materialismu propiu de la so dómina, embarcar en "una busca decorativa multiforme".[56]

Según les pallabres del principal teóricu ente los nabís:

Hai de recordase qu'una pintura, antes de ser... un desnudu o tal anéudota o otra, ye esencialmente una superficie plana cubierta de colores dispuestos nun determináu orde.
Maurice Denis, 1890.[57]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Representáu nel Altar de Isenheim (Muséu de Unterlinden, Apinar); esti profeta tópase dientro del marcu de l'Anunciación; posiblemente sía'l profeta Isaías (740-700 e.C.).
  2. DRAE → Profeta: 1. "Posesor del don de profecía"; 3. "Home que fala en nome y por inspiración de Dios".
  3. Na relixón griega, los profetes yeren sacerdotes adscriptos a los templos, cuantimás los oraculares, que s'encargaben d'interpretar los vaticinios divinos.
  4. En plural, nevi'ím (נְבִיאִים); polo xeneral, el términu plural ye escritu en calteres llatinos yá sía con "v" o con "b" (navínevi'im; nabínebi'im). Nel términu "TaNaKh" (Biblia hebrea), la lletra hebrea nun —"נ", qu'equival a la lletra "N" del alfabetu asturianu y iniciala precisamente la pallabra Nevi'ím, ye emplegada na llingua hebrea pa designar a los profetes d'Israel.
  5. Jacob Neuser, « Écritures et traditions: le judaïsme », en: Le grand atles des religions, París: Encyclopaedia Universalis, 1990, páxs. 226-228.
  6. Éxodu 2:3-4; Éxodu 15:20-21; Númberos 12 y Miqueas 6:4
  7. Númberos 11:24-29
  8. Jewish Encyclopedia: Phinehas
  9. 1 Cróniques 16:41-42; 25:1-6
  10. 1 Reis 12:22-24
  11. 1 Reis 4:14
  12. 2 Cróniques 16:1-10
  13. 1 Reis 16:1,7,12; 2 Cróniques 19:2-3; New World Encyclopedia.
  14. 1 Reis 22:1-27
  15. 2 Cróniques 20
  16. 2 Cróniques 20:35-37
  17. Jewish Encyclopedia: Zachariah ben Jehoiada
  18. 2 Reis 22:14; Jewish Encyclopedia: Hulda
  19. אהרן. La imaxe presenta a Aarón como Sumu Sacerdote d'Israel nel Tabernáculo, xunto al Arca de l'Alianza y la Menorá; tratar d'un grabáu de Carl Poellath, realizáu en 1885.
  20. he:עובדיה
  21. אחיה
  22. he:עמוס
  23. he:דניאל
  24. דוד; consideráu profeta nel xudaísmu.
  25. דבורה
  26. he:אליהו
  27. he:אלישע
  28. עזרא
  29. אסתר
  30. he:יחזקאל
  31. he:חבקוק
  32. he:חגי
  33. he:ישעיהו
  34. he:ירמיהו
  35. איוב
  36. he:יואל
  37. יונה
  38. יהושע
  39. he:מלאכי
  40. he:מיכה
  41. מרים
  42. משה; consideráu profeta na lliteratura rabínica.
  43. he:נחום
  44. נתן
  45. he:נחמיה
  46. הושע
  47. he:שלמה
  48. he:שמואל
  49. he:שאול
  50. he:צפניה
  51. זכריה
  52. A partir de Xesús, tolos cristianos supónse que tienen una misión profética na historia, y a munchos d'ellos considérase-yos verdaderos profetes (fonte riquida).
  53. Non consideráu profeta pol xudaísmu y el protestantismu.
  54. Obra caltenida y exhibida na National Gallery of Art, Washington, D.C.
  55. N'español conocer cola designación qu'emplegaron en francés, habiendo siendo'l plural de nabí na llingua francesa configuráu amestándo-y al términu en cuestión a cencielles una "s" final. Probablemente ello debió a los mentaos artistes desconocíen que, n'hebréu, el plural masculín adopta la terminación "—im" (nabínebi'im). Magar la formación del plural del términu nabí na llingua española tendría de ser consecuente colos parámetros que-y son propios, de manera tal que, si'l plural de guaraní ye guaraníes y aquél de iranín ye iraninos, el plural de nabí sería ser nabíes; na esfera del arte —posiblemente por desconocimientu— hai quien empleguen el plural del mentáu términu hebréu en francés: nabís (Claude Frontisi, Historia Universal del Arte, París y Buenos Aires: Larousse y La Nación, 2004, páxs. 392-393: « Los nabís »).
  56. Frontisi, Historia Universal del Arte, páxs. 392-393; David Piper, The Illustrated History of Art (1981), Londres: Bounty, 2005, páxs. 368-369.
  57. Amy Dempsey, Styles, Schools and Movements: The Essential Encyclopaedic Guide to Modern Art, Londres: Thames & Hudson, 2004, p. 50.

Bibliografía editar

  • Baladier, Charles, ed. Le grand atles des religions, París: Encyclopaedia Universalis, 1990.
  • Dempsey, Amy. Styles, Schools and Movements: The Essential Encyclopaedic Guide to Modern Art, Londres: Thames & Hudson, 2004.
  • Frontisi, Claude. Historia Universal del Arte, París y Buenos Aires: Larousse y La Nación, 2004.
  • Piper, David. The Illustrated History of Art (1981), Londres: Bounty, 2005.

Enllaces esternos editar