Guilán (en persa, گیلان, Gīlān) ye una de les 31 provincies d'Irán, con capital en Rasht, y una población de pocu más de 2,4 millones d'habitantes en 14.709 km².

Guilán
Alministración
PaísBandera de Irán Irán
ISO 3166-2 IR-01
Tipu d'entidá provincia d'Irán
Capital Rasht
División
Xeografía
Coordenaes 37°16′39″N 49°35′20″E / 37.2774°N 49.589°E / 37.2774; 49.589
Superficie 14042 km²
Llenda con Astara (es) Traducir, Provincia d'Ardebil, Provincia de Zanyán, Provincia de Qazvín y Mazandarán
Demografía
Población 2 530 696 hab. (2016)
Densidá 180,22 hab/km²
Más información
gilan.ir
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía y clima editar

La provincia de Guilán asítiase ente los 36° y 38°27' N de llatitú y 48°30' y 50°30' Y de llargor. Atópase na mariña del mar Caspiu, xusto al oeste de la provincia de Mazandarán, al este de la provincia d'Ardebil y al norte de les provincies de Zanyán y Qazvín.

Guilán tien un clima templáu húmedu con gran pluviosidá añal. La ciudá de Rasht que ye'l centru de la provincia ye conocida como la Ciudá de les Agües platiaes» y tamién como la Ciudá de l'Agua» n'Irán. La cadena de los montes Elburz apurre mayor diversidá a la tierra amás de les mariñes del Caspiu.

La cantidá de mugor ye verdaderamente alta nes dómines templaes del añu en Guilán, sicasí, les mariñes son más fresques y prestoses na mesma dómina y miles de turistes, nacionales y estranxeros, alleguen a la mariña a nadar y faer acampada.

A pesar del abondosu mugor, Guilán ye conocida pol so clima moderáu, nidiu, paecíu al mediterraneu que fai d'él un llugar fayadizu pa fines de selmana y pasar una temporada.

Gran parte de la provincia ye montascosa, verde y cubierta de montes. La llanura, qu'inclúi'l delta del Safi Rud, xunto al Mar Caspiu, ye similar a la de Mazandarán, principalmente usada para arrozales.

El principal puertu ye Bandar-y Anzali (antes Bandar-y Pahlavi). El centru de la provincia ye la ciudá d'Easht. Otres ciudaes de la provincia son Somasará (o Soumahé Sará), Astara, Astané-ye Ashrafiyé, Fumán, Lahiyán, Langrud, Masulé, Manyil, Rudbar, Rudsar y Talesh.

La mayoría de la población fala guilakí, llingua irania noroccidental cercana al persa. La parte septentrional de la provincia forma parte del territoriu de los talysh meridionales o iraninos.

La provincia tien la so propia televisión y radio.

Historia editar

 
Xungles d'Irán, Gilán.

El primer choque documentáu ente los señores de la guerra guilaníes y deilamitas y los exércitos árabes musulmanes invasores producir na batalla de Yalula nel añu 647. El comandante deilamita Muta empunxo un exércitu de guilaníes, deilamitas, azerbaixanos y persones de la rexón de Rayy. Muta morrió en batalla y el so exércitu derrotáu consiguió retirase ordenadamente. Pero esta victoria paez ser pírrica pa los árabes, pos nun escorrieron a los sos oponentes. Los árabes musulmanes nunca consiguieron conquistar Guilán. Los guilaníes y deilamitas consiguieron refugar con ésitu tou intentu árabe d'ocupar la so tierra o de que los convirtieren al islam. Ello ye que fueron los deilamitas sol rei búyida Mu'izz al-Dawlah quien finalmente controlaron el poder al conquistar Bagdag en 945. Mu'izz al-Dawlah sicasí, dexó a los califes abasíes permanecer nuna cómoda pero zarrada cautividá nel so palaciu[1].

Nos sieglos IX y X, los deilamitas y más tarde los gilekis gradualmente convirtiéronse al chiismo zaidita. Tien De remarcase que dellos comandantes deilamitas y soldaos de fortuna que tuvieron activos nos teatros militares d'Irán y Mesopotamia fueron abiertamente zoroastrianos (por casu, Asfar Shiruyeh un señor de la guerra del centru d'Irán, y Makan fíu de Kaki el señor de la guerra de Rei) o yeren sospechosos d'allugar sentimiento pro-zoroastrianos (por casu Mardavich). Les cróniques musulmanes de la invasión varega (Rus, normandos pre-rusos) del litoras caspiano nel sieglu IX documentan a los deilamitas como non-musulmanes. Estes cróniques tamién amuesen que los deilamitas yeren los únicos guerreros na rexón caspiana que podíen combatir a los tarrecibles viquingos varegos d'igual a igual. Per un sitiu, la infantería deilamita tuvo un papel bien similar al de los reisläufer suizos de la Baxa Edá Media n'Europa. Los mercenarios deilamitas llegaron a serivr n'Exiptu, la España islámica y nel reinu jázaro.

Los búyidas establecieron la más esitosa de les dinastíes deilamitas d'Irán.

Les invasiones turques de los sieglos X y XI, que vieron tomar del poder poles dinastíes gaznaví y selyúcida, punxeron fin a los estaos deilamitas n'Irán. Dende'l sieglu XI a la puxanza de los safavíes, Gilán tuvo gobernada por gobernantes locales que pagaben tributu al poder dominante al sur de la cadena de los Elburz, pero que rexíen independientemente.

Antes de la introducción de la producción de seda nesta rexón (en fecha desconocida, pero definitivamente una pilastra de la economía nel sieglu XV), Gilán yera una provincia probe. Nun había rutes de comerciu permanentes que xunieren Gilán con Persia. Había un pequeñu comerciu de pexe afumao y productos madereros. Paez que la ciudá de Qazvín foi primeramente una ciudá-fortaleza contra les bandes de deilamitas, otru signu de que la economía de la provincia nun yera abondo granible. Tou camudó al introducir el viérbene de seda en dalgún momentu de la Baxa Edá Media.

L'emperador safávida Abás el Grande acabó col gobiernu de Kía Ajmad Kan, el postreru gobernante semi-independiente de Gilán, y se anexonó la provincia direutamente al so imperiu. Dende esti momentu de la historia d'equí p'arriba, los gobernantes de Gilán fueron los nomaos pol sah de Persia.

Gilán foi un gran productor de seda dende'l sieglu XV. Como resultancia, foi una de les provincies más riques d'Irán. L'anexón polos safávidas nel sieglu XVI tuvo siquier parcialmente motivada por esta corriente d'ingresos. El comerciu de la seda, anque non la producción, yera un monopoliu de la Corona y la más importante fonte d'ingresos comerciales de la tesorería imperial.

L'imperiu safaví debilitar a finales del sieglu XVII. A principios del XVIII, l'enantes poderosu imperiu safávida taba enredáu na guerra civil. Pedru I el Grande de Rusia unvió una fuercia espedicionario qu'ocupó Gilán mientres un añu (1722-1723).

Los Kayares establecieron un gobiernu central en Persia (Irán) a finales del sieglu XVIII. Perdieron una serie de guerres con Rusia (Guerres Rusu-Perses 1804-1813 y 1826-28), lo que dio como resultáu una enorme ganancia d'influencia del Imperiu rusu na rexón caspiana. Les ciudaes gilekis de Rasht y Anzali fueron ocupaes por fuercies ruses. Anzali sirvió como'l principal puertu comercial ente Irán y Europa.

Yá nel sieglu XVI y hasta mediaos del sieglu XIX, Gilán foi'l principal esportador de seda d'Asia. El sah concedió esti comerciu a comerciantes griegos y armenios, y recibiría un porcentaxes nes resultaos.

A mediaos del XIX, una fatal epidemia nos viérbenes de seda paralizó la economía de Gilán, con amplia perturbación económica. Los industriales y comerciantes de Gilán taben cada vez más insatisfechos col gobiernu débil y poco efeutivu de los Kayares. La reorientación de l'agricultura de Gilán y la so industria, de la seda al arroz y l'introducción de plantíos de fueron una respuesta parcial al cayente de la seda na provincia.

Dempués de la Primer Guerra Mundial, Gilán tuvo un gobiernu independiente de Teḥrán y creció la esmolición ante la posibilidá de que la provincia pudiera permanentemente dixebrase en dalgún momentu. Antes de la guerra los guilaníes tuvieren un papel importancia na Revolución Constitucional d'Irán. El Sepahdar Tonekaboní (Rashtí) foi una prominente figura nos primeros años de la revolución y foi decisivu pa ganar a Mohammad Alí Shah Qayar. N'años posteriores (finales de los años 1910), munchos gilekis xunir sol lideralgu de Mirzá Kuchak Jan Yangalí. Mirzá Kuchak Jan convertir nel más destacáu líder revolucionariu n'Irán septentrional nesti periodu. El so movimientu, conocíu como los yangalíes (forestales), unviara una brigada armada a Teḥrán qu'ayudó a deponer al gobernante Kayar Mohammad Alí Shah. Sicasí, la revolución nun progresó de la manera en que los constitucionalistas pretendíen, ya Irán enfrentar a gran desorde internu ya intervención estranxera, particularmente pol Imperiu rusu y el Británicu.

La contribución de Gilán al movimientu de Mirzá Kuchak Jan ta glorificado na historia iranina y aseguró efeutivamente Gilán y Mazandarán frente a invasiones estranxeres. Sicasí, en 1920 les fuercies britániques invadieron Bandar-y Anzali ente que los bolxeviques escorrer. En mediu del conflictu ente Gran Bretaña y Rusia, los Yangalis entraron n'alianza colos bolxeviques contra los británicos. Esto remató nel establecimientu de la República Socialista Soviética de Persia (comúnmente conocida como la República Socialista de Gilán) que duró hasta dende xunu de 1920 hasta setiembre de 1921. en febreru de 1921 los soviéticos retiraron el so sofitu al movimientu Yangali de Gilán y roblaron el Tratáu d'amistá Irano-soviéticu col gobiernu central de Teḥrán. Los yangalis siguieron lluchando contra'l gobiernu central el restu d'esi añu hasta la so derrota final en setiembre cuando'l control de Gilán tornó a Teḥrán.

En mayu de 1990 grandes partes de la provincia resultaron destruyíes por un fuerte terremotu, nel que morrieron alredor de 45.000 persones. Abbas Kiarostami fixo les sos famoses películes Zendegi va digar hich ("La vida sigue" o "La vida y namás...") y Al traviés de les olivares basándose nesti acontecimientu.

Divisiones alministratives editar

Mapa Abreviatura en mapa Conceyu (Shahrestan)
 
A Astara
AA Astané Ashrafiyé
BA Bandar-y Anzali
F Fumán
H Hashtpar
Lh Lahiyán
Lr Langarud
R Rasht
Rs Rudsar
Rb Rudbar
S Someé Sará
Sh Shaft


Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar