Revolución constitucional iranina

Plantía:Ficha de revolución

Conozse como Revolución constitucional iranina o revolución constitucional persa[1] al procesu políticu socedíu n'Irán mientres los reinaos de Mozaffareddín Shah Qayar (1896-1907) y Mohammad Alí Shah Qayar (1907-1909), que condució a la instauración d'un réxime de monarquía constitucional baxu Ahmad Shah Qayar (1909-1925) tres la institución de la primera constitución moderna del país y de un parllamentu, l'Asamblea de Consulta Nacional.

Antecedentes editar

Mientres el sieglu XIX, la monarquía de los Qayar esperimentó un procesu de gastadura y decadencia marcáu poles derrotes militares frente a los imperios rusu y británicu que se saldaron cola perda de los territorios caucásicos de l'actual República d'Azerbaixán, Daguestán y Xeorxa occidental a favor de Rusia pol Tratáu de Golestán al términu de la Guerra rusu-persa de 1804 a 1813; los kanatos de Yereván, Naxçıvan y Lankarán a favor tamién de Rusia pol Tratáu de Turkmanchai al términu de la Guerra rusu-persa de 1826 a 1828; y l'este del Khorasán históricu cola rexón d'Herat pol Tratáu de París de 1857 tres la Guerra anglopersa de 1856-1857.

Nun imperiu tradicional con un control amenorgáu del territoriu y fiscalidá de tipu feudal, a les perdes territoriales sumóse la penetración económica d'empreses occidentales y ruses que, como n'otres zones d'Oriente Mediu nun periodu anterior, adqueríen diverses concesiones monopolísticas de los soberanos de la dinastía Qayar. Col fortalecimientu de les empreses occidentales y l'endeldamientu de los soberanos —en particular y de forma llamativa, pa sufragar llongures y costosos viaxes per Europa nos casos de Nasereddín Shah (1848-1896) y Mozaffareddín Shah Qayar (1896-1906)—, éstes fueron adquiriendo regalías d'importancia considerable. Asina, en 1862 Gran Bretaña adquirió tolos ingresos relativos al desenvolvimientu n'Irán del telégrafu;[2] en 1872, el barón Paul Julius Reuter adquiriera por 200 000 dólares y un 60 % de los ingresos añales, de nun ser pola furiosu reacción de Rusia y los medios pro-rusos, el derechu esclusivu a construyir mines, ferrocarriles, tranvíes, preses, caminos y plantes industriales»; en 1885, Reuter estableció'l primera bancu d'Irán, l'Imperial Bank of Persia con control total sobre la emisión de papel moneda; en 1891, Rusia estableció'l Banque d'Escompte de Perse y el mayor británicu G. F. Talbot adquirió'l monopoliu por 50 años de toa producción, venta y esportación de tabacos —que tamién hubo d'atayase ante'l movimientu popular de Protestes del Tabacu, anticipu del movimientu constitucionalista—; concesiones menores a compañíes britániques fueron el derechu de navegación nel ríu Karún, la construcción de caminos y telégrafos nel sur del país, l'establecimientu de fábriques d'alfombres en Ispahán, Bushehr, Sultanabad y Tabriz; a compañíes ruses, derechos de pesca nel mar Caspiu, la draga del puertu d'Anzalí, la perforación petrolera nel norte y la construcción de caminos y telégrafos de les fronteres septentrionales a Teḥrán, Tabriz y Mashhad. La concesión de mayor trescendencia foi la Concesión D'Arcy, pola qu'en 1901 el millonariu londinense William Knox D'Arcy adquirió'l derechu esclusivu de prospección y esplotación petrolera por sesenta años en tou Irán, salvo les provincies del norte so influencia rusa.[3]

En paralelu al debilitamientu político y económico del país mientres el sieglu XIX, parte de les élites iranines buscaron soluciones a la decadencia na adquisición de les maneres de conocencia, pensamientu y organización de la modernidá occidental. En 1851 inaugurar en Teḥrán, por iniciativa del sadr-y aʿzam Amir Kabir, la primer escuela politéunica d'Irán, Dar ol-Fonún, centrada na formación militar. Nos mesmos años l'estáu iranín empezó a unviar estudiantes a Europa, que al so regresu traíen consigo nueves maneres de pensar. Dende la corte, empezaron a apaecer los primeres periódicos. Apaecen los primeres intelectuales de tipu ilustráu[4] como Zeinolabedín Maragheí (1840-1910) —autor de la primera novela en persa—, el rousseauniano Abdorrahim Talebof (1834-1911), los nacionalistes Mirzá Fathalí Ajundzadé (1812-1878) y Mirzá Agha Jan Kermaní (1853-1896), el diplomáticu armeniu Mirzá Malkom Jan (1833-1908) —popularizador de la prensa y fundador de la primera loxa masónica d'Irán, la Faramushjané o «casa del olvidu»—, o'l panislamista Seyyed Yamaloddín Asadabadí (1838-1897) (conocíu fora d'Irán como Al-Afghani), que los sos escritos prepararon el terrén del constitucionalismo ente les élites. Ente les mases relixoses, les prédiques d'ulemes modernistes como Seyyed Yamaleddín Vaez y Malek ol-Motekallemín introducieron les idees de llibertá y llimitación del poder del soberanu. A finales del sieglu XIX y principios del XX abondaron les publicaciones nel exiliu y dientro d'Irán, oficiales y clandestines, espublizando la crítica al despotismu real y l'esixencia de reformes.

 
Execución de Mirza Reza Kermaní.

Finxu crucial na oposición al gobiernu de la dinastía Qayar foi l'asesinatu, el 1 de mayu de 1896, de Nasereddín Shah por Mirza Reza Kermaní, siguidor d'Al-Afghani que, mientres los sos interrogatorios antes de ser executáu, reivindicó'l magnicidiu como un actu de llucha contra la opresión.

Protestes de 1905-1906 editar

Suel citase como desencadenante de la Revolución constitucional iranina l'azote de trés respetaos comerciantes d'azucre del bazar de Teḥrán n'avientu de 1905 por orde del gobernador de la ciudá, Ahmad Alaoddoulé, por haber desobedecido órdenes reales d'amenorgar los precios de venta nun periodu de grave inflación motivada por males colleches, una epidemia de cólera y perturbaciones nel comerciu col vecín imperiu rusu por cuenta de la guerra ruso-xaponesa. Les autoridaes aumentaben los impuestos indireutos, tratando de pagar un préstamu rusu de 23,5 millones de rublos al xa, respondíu por en 1900 colos ingresos aduaneros del reinu, pal so primer viaxe de 17 meses per Europa.[5] Unu de los tundíos yera un respetáu filántropu septuaxenariu, y otros dos yeren seyyed. Los comerciantes, indignaos, cerraron tol bazar y, secundaos por ulemas ya intelectuales, proclamaron un encierre»[6] na Mezquita Real (مسجد شاه, trl. masŷed-y Šâh, Mezquita del Imam Khomeini dende 1979), reclamando la destitución del gobernador y del alministrador de les finances reales, el belxicanu Joseph Naus, que la so apaición amarutáu d'oriental mientres les ceremonies de duelu del pasáu mes de muharram amenara la cólera popular.

 
Joseph Naus amarutáu d'árabe nuna fiesta en Teḥrán.

El sadr-y aʿzam de Mozaffareddín Shah Qayar, Einoddoulé, fizo que los desallugaren, en contra de la tradición de respetu de tales encierres. De siguío, un gran númberu de ulemas teheraníes retirar a propuesta de Seyyed Mohammad Tabatabaí— al santuariu de Shah Abdolazim, en Rei (a dellos quilómetros al sureste de la capital) y formularon una serie de reivindicaciones empobinaes al xa. La reclamación más destacada de los protestantes foi l'establecimientu d'una casa de xusticia»,[7] que les sos carauterístiques nun s'especificaben. N'aceptando'l monarca, el 12 de xineru de 1906, la creación de la institución —que sería la xénesis de l'Asamblea Consultiva Islámica—, los ulemas abandonaron la protesta y tornaron a Teḥrán, onde fueron recibíos por un ensame eufórica.

 
Encierre de protesta na embaxada británica de Teḥrán n'agostu de 1906.

Sicasí, el xa paecía retratase y, nuna atmósfera yá revolucionaria, un oficial de la guardia cosaca mató a un seyyed, provocando un nuevu bast de protesta en xunu de 1906, esta vegada en Qom, dirixíu por Tabatabaí, Seyyed Abdollah Behbahaní ya inclusive el monárquicu sheij Fazlollah Nurí, qu'amenaciaben con faer emigrar a tolos ulemas a Nayaf y Karbala, lo que quitaría al país de servicios relixosos (y xurídicos). Casi de momentu, producióse un gran tercer bast d'ente 12 000 y 14 000 bazaríes de Teḥrán nel xardín de la embaxada británica. Les reivindicaciones yeren entós la destitución del alministrador belga de les aduanes y del sadr-y aʿzam, arreglos por disturbios acaecíos en Kermán, la paralización de la construcción del bancu rusu nel terrén d'un campusantu y, sobremanera, l'establecimientu de la casa de xusticia», que la so reclamación convertir de manera gradual na de constituyir un parllamentu de representantes electos y la llimitación constitucional del poder real.

Trunfu de los constitucionalistas baxu Mozaffareddín Shah editar

Nun principiu, la corte refalgó a los protestantes como «babíes heréticos» y «traidores a sueldu de los británicos». Pero cola estensión de la fuelga, la multiplicación de mensaxes telegráficos dende les provincies, amenaces d'intervención armada de comunidaes exiliaes en Bakú y Tiblisi, el peligru de defección de la guardia cosaca y el rei gravemente enfermu tres el so regresu d'Europa, Mozaffareddín Shah aceptó sustituyir a Einoddoulé por Moshiroddoulé y robló el firmán pol que s'ordenar la creación de l'Asamblea Consultiva Islámica el 5 d'agostu de 1906.[8]

Tres la formación bien rápida d'una asamblea constituyente formada na so mayoría por comerciantes, ulemas, vieyos de los gremios y notables lliberales, ellaboróse una llei eleutoral qu'estremaba a la población en seis clases: príncipes Qayares, ulemas, nobles,[9] notables,[10] comerciantes reconocíos, terratenientes con propiedaes de valor cimeru a 1000 tomanes y artesanos integraos nun gremiu aceptáu y con pagos fiscales non inferiores a la media local. Los candidatos teníen de ser varones y poder lleer y escribir en persa. 96 de les 156 circunscripciones asitiar en Teḥrán y, nes provincies, la eleición facer por aciu compromisarios. El sufraxu femenín nin se plantegó.

El procesu constituyente bastió la creación d'ensame d'asociaciones[11] de distinta especie y de periódicos per tol país.

 
L'Asamblea Constituyente iranina, axuntada en 1906.

Asamblea constituyente y primer constitución d'Irán editar

Tres les eleiciones, la primer sesión con presencia del shah celebróse'l 7 d'ochobre del mesmu añu. La primer asamblea, de tipu constituyente, ellaboró la primer llei fundamental d'Irán. Los diputaos asociar en dos tendencies de llendes difuses: los «moderaos» (اعتدالیون yʿtedâliún), que cuntaben col sofitu de Tabatabaí y Behbahaní y solíen formar mayoría; y los lliberales» (آزادی‌خواهان âzâdijâhán), lideraos pol elocuente tabrizí Seyyed Hasán Taqizadé. Los diputaos basar na constitución de Bélxica, buscando establecer una monarquía parllamentaria con separación de poderes tripartita clásica que fuera aceptable tantu pal xa Mozaffareddín como pal herederu Mohammad Alí Mirzá.

El testu asignaba a l'Asamblea de Consulta Nacional, «representante de tol pueblu», competencia sobre la ellaboración del presupuestu y control sobre la so execución; derechu de vetu sobre la tresmisión o venta de los recursos soterraños y los contratos industrial y agrícola; derechu de vetu sobre l'alteración de les fronteres nacionales; derechu de vetu sobre los trataos internacionales; derechu de vetu sobre la formación d'empreses nacionales; derechu de vetu sobre tolos contratos del gobiernu; derechu de vetu sobre los emprestos del gobiernu y derechu de vetu sobre la construcción de carreteres y ferrocarriles. El parllamentu podía, por mayoría absoluta, destituyir a un ministru o al gabinete enteru.

El xa, pela so parte, encabezaba'l executivu; comandaba les fuercies armaes; declaraba la guerra y la paz; roblaba les lleis y designaba a los ministros propuestos pol parllamentu. El rei designaba tamién a trenta de los 60 integrantes d'una cámara alta.

Mozaffareddín Shah robló la constitución el 30 d'avientu, cuatro díes antes de finar d'un infartu. El testu sobreviviría como llei fundamental d'Irán hasta la Revolución Islámica de 1979.

 
Mohammad Alí Shah arrodiáu de cortesanos.

Reacción sol reináu de Mohammad Alí Shah editar

Tres el fallecimientu de Mozaffareddín Shah, el nuevu monarca —el so fíu Mohammad Alí— amosóse contrariu a les instituciones recién sancionaes pol so padre enfermu yá dende la so coronación, a la que los diputaos nun fueron convidaos.

La mutua animosidad ente los representantes electos y el xa creció gradualmente. L'Asamblea despidió a Joseph Naus, venceyáu a los intereses de Rusia, y la delegación rusa fomentó la animosidad escontra l'Asamblea y el réxime constitucional nel nuevu xa, que se negó a sancionar cola so firma la constitución hasta que la erupción de protestes en Tabriz obligar a emitir un comunicáu con promeses difuses d'acatar el nuevu réxime.

En mayu de 1907, Mohammad Alí Shah destituyó al sadr-y aʿzam Nasrollah Moshir od-Doulé, que llegara al cargu como mediador ente'l tronu y los constitucionalistas, y designó nel so llugar a Alí Asghar Atabak Amín vos-Soltán, Atabak-y Aʿzam, qu'exerciera mientres trece años como gran visir de Nasereddín y de Mozaffareddín Shah. El nuevu ministru, que compartía col xa la oposición al constitucionalismo basada na defensa de la llexitimidá tradicional y relixoso, foi asesináu frente al parllamentu'l 31 d'agostu de 1907 por un mozu llamáu Abbás Aghá Tabrizí, dos selmanes dempués de grandes fiestes de celebración del primer aniversariu del firmán constituyente.


La Llei Fundamental d'avientu de 1906 centrar nes funciones de l'Asamblea de Consulta Nacional y del xa. El 7 d'ochobre de 1907, l'Asamblea aprobó un suplementu constitucional de 107 artículos qu'establecía, amás de la capacidá de vetar les lleis pa un comité de cinco moŷtahed escoyíos pola Asamblea, los derechos fundamentales de los ciudadanos iraninos; la división tripartita ya independencia de los poderes del estáu; l'estatutu de los parllamentarios, del xa y de los ministros; una cámara alta; l'armazón básicu del sistema llegal y xudicial; la institución del conceyu llocal (انجمن anŷomán) y les bases del exércitu nacional. El 11 de payares de 1907, Mohammad Alí Shah allegó per primer vegada a l'Asamblea y xuró la constitución.

El 9 de payares de 1907, el comité de Finances de l'Asamblea apurrió a ésta la propuesta de llei de presupuestos pal añu siguiente. Con cuenta de amenorgar el déficit del estáu, amenorgábense los fondos destinaos a la corte en 380 000 tomanes. El xa declaró entós a los sos xardineros, cocineros, cocheros y caballerizos que nun podría siguir pagándo-yos por atayar el parllamentu los sos salarios. El 15 d'avientu, un ensame de trabayadores, acompañaos de pequeños delincuentes y matones, allegó a l'Asamblea y empezó a llanzar piedres y disparar sobre los diputaos hasta ser esvalixaos a tiros pola guardia parllamentaria. Los diputaos pasaron la nueche na sede de l'Asamblea pa evitar ser deteníos poles tropes lleales al rei, de la que se producíen en Teḥrán manifestaciones de sofitu a los parllamentarios.

L'Asamblea unvió seis representantes ante'l xa, quien dixo que llamaría al orde a los sos trabayadores cuando l'Asamblea llamara a los ciudadanos que se manifestaben a tornar a les sos cases y retomar los sos trabayadores, propuesta que l'Asamblea refugó. El xa recurrió entós al sheij Fazlollah Nurí, a Seyyed Alí Yazdí y otros mulás, que se concentraron na plaza de Tupjané (güei plaza del Imam Khomeini), onde mientres díes s'instalaron jaimes y calderos, y pronunciábense discursu contra los parllamentarios en términos tales como: «Cháivos con prostitutes, robái, matái, pero nun averéis a esta Asamblea», a lo que l'ensame respondía coriando «nun queremos réxime constitucional, queremos la relixón del Profeta». Produciéronse asaltos y atracos caleyeros a partidarios del movimientu constitucional, y ataques incendiarios a editores de periódicos.

El 17 d'avientu españó una revuelta en Tabriz en sofitu a una moción parllamentaria que promovía la deposición de Mohammad Alí Shah pola so oposición a l'Asamblea. El xa empezó a tarrecer que los constitucionalistas trataren de sustituyilo pol so tíu Zell vos-Soltán, polo que llamó a los sos siguidores a poner fin a les manifestaciones y volver a les sos cases. El 22 d'avientu, el xa unvió a l'Asamblea un exemplar del Corán, en que les sos últimes páxines anotara a manera d'escolio:

Nel caos de los últimos díes estendióse la impresión pel país de que nos oponemos a la Constitución. Pa estenar esti barruntu y pa llograr l'enfotu de la nación, xuramos por esti corán que vamos respetar l'orde constitucional y la llei fundamental. Quienquiera que s'oponer a la Constitución va ser castigáu. Si rompiéramos esti xuramentu, vamos haber de responder ante Dios pol nuesu pecáu.
Mohammad Alí Shah, en testu manuscritu del 22 d'avientu de 1907 reproducíu equí.
 
El sheij Fazlollah Nurí, aforcáu tres la conquista de Teḥrán polos constitucionalistas.

El cleru y el réxime constitucional editar

L'historiador secularista Ahmad Kasraví escribe en 1940 nel so Hestoria del réxime constitucional n'Irán (تاریخ مشروطه ایران):

Pa dicir la verdá, los ulemas de Nayaf y los dos seyyed, según otros ulemas qu'aportunaben en reclamar el réxime constitucional, nun conocíen nin el significáu correutu de réxime constitucional» nin los resultaos qu'implicaría l'aplicación de les lleis europees, y nun yeren bien conscientes de la flagrante incompatibilidá ente constitucionalismo y chiismu. Yeren homes d'enforma celu y dilixencia que, per un sitiu, víen la intranquilidá reinante n'Irán y l'impotencia del gobiernu ensin concebir otra solución que la implantación del réxime constitucional y el parllamentarismu, polo qu'abogaben por ellos con muncha vehemencia; pero por otru, taben ellos mesmos ataos a la relixón y nun podíen arrenunciar a ella. Ente estos dos estremos aldericábense.[12]

El ulema Mohammad Hosein Nainí (Naín, 1860-Nayaf, 1936), unu de los moŷtahed constitucionalistas más destacaos, escribe en 1910 nel so tratáu políticu Castigu de la Umma y sufrimientu de la nación (árabe: تنبيه الامة و تنزيه الملة), d'inspiración lliberal:

La llibertá y l'igualdá reparaes nel réxime constitucional fueron los oxetivos esenciales de los profetes. El nuesu profeta enxamás escaeció que tol mundu ye llibre ya igual. Los líderes relixosos del chiismu queríen salvar a los musulmanes de la esclavitú y devolve-yos los sos derechos.[13]

El sheij Fazlollah Nurí foi unu de los lídres de les protestes del tabacu de 1892 y participó na reclamación constitucionalista allegando al bast de Qom de xunu de 1906. Col progresu del movimientu, sicasí, Nurí plantegó oxeciones crecientes, alegando que'l réxime constitucional (mashruté) tenía de ser llexítimu acordies colos preceptos islámicos (mashruʿé, en grafía persa مشروعه). Col reaccionariu Mohammad Alí Shah nel poder —de quien recibía estipendios y que'l so gobiernu defendió mientres la guerra civil—, oponer al modernismu y al lliberalismu, denominando na so crítica esti postreru como «velayato de la llibertá», conceutu que rellacionó cola infidelidá, defendiendo l'abandonu del so usu. Nurí foi aforcáu tres la conquista de Teḥrán polos constitucionalistas.

Referencies editar

  1. En persa, جنبش مشروطهtrsc. Ŷombesh-y Mashruté, «movimientu constitucional»—, جنبش مشروطه‌خواهی —trsc. Ŷombesh-y Mashrutejâhí, «movimientu constitucionalista»—, جنبش مشروطیت —trsc. Ŷombesh-y Mashrutiyat, «movimientu del constitucionalismo»—, انقلاب مشروطه —trsc. Enqelâb-y Mashruté, «revolución constitucional»— o انقلاب مشروطیت —trsc. Enqelâb-y Mashrutiyat, «revolución del constitucionalismo»—.
  2. Mir Abolqasemí, Roqayyé. Encyclopaedia Islamica (ed.): «تلگراف (در ایران) «El telégrafu (n'Irán)»» (persa). Teḥrán: بنیاد دائرةالمعارف اسلامی Fundación de la Enciclopedia Islámica. Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  3. Abrahamian, Ervand (2008). A Modern History of Iran (n'inglés). Cambridge University Press. ISBN 13 978-0-511-41399-5.
  4. En persa,منور الفکر, trl. monavvar ol-fekr y dempués روشنفکر, trl. roushanfekr, «de pensamientu claru».
  5. Mackey, Sandra (1996). The Iranians : Persia, Islam and the Soul of a Nation (n'inglés). Nueva York: Dutton. ISBN 978-1439502150. Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  6. en persa,بست, trl. bast.
  7. en persa,عدالت‌خانه, trnsc. edâlatjâné.
  8. 14 de mordad nel calendariu persa, entá conmemoráu como día de la Constitución n'Irán.
  9. En persa,اعیان, trl. aʿyân.
  10. En persa,اشراف, trl. ashrâf.
  11. En persa,انجمن, trl. anŷoman.
  12. Kasraví, Ahmad. تاریخ مشروطه ایران, 5ª (en persa), Teḥrán: Negah. ISBN 978-964-351-138-8. Consultáu'l 12 de setiembre de 2013. «اگر راستی را خواهیم این علمای نجف و دو سید و کسان دیگر از علما که پافشاری در مشروطه‌خواهی می‌نمودند، معنی درست مشروطه و نتیجه رواج قانون‌های اروپایی را نمی‌دانستند، و از ناسازگاری بسیار آشکار که میانه مشروطه و کیش شیعه‌است آگاهی درست نمی‌داشتند، مردان غیرتمند از یکسو پریشانی ایران و ناتوانی دولت را دیده و چاره‌ای برای آن جز بودن مشروطه و مجلس نمیدیدند و با پافشاری بسیار به هواداری از آن می‌کوشیدند، و از یکسو خود در بند کیش بوده چشم‌پوشی از آن نمی‌توانستند. در میان این دو درمی‌ماندند.»
  13. Haerí, Abdolhadí (1387 [2008-2009]). تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق, 4ª (en persa), Teḥrán: Amir Kabir. ISBN 978-964-00-0782-2‬.

Enllaces esternos editar