Quismondo

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Quismondo ye un conceyu y llocalidá d'España, na provincia de Toledo, comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Quismondo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Quismondo (es) Traducir José Eugenio del Castillo Fernández-Pacheco
Nome oficial Quismondo (es)[1]
Nome llocal Quismondo (es)
Códigu postal 45514
Xeografía
Coordenaes 40°06′19″N 4°19′25″W / 40.1053°N 4.3236°O / 40.1053; -4.3236
Quismondo alcuéntrase n'España
Quismondo
Quismondo
Quismondo (España)
Superficie 15.43 km²
Altitú 548 m
Llenda con Escalona, Santa Cruz del Retamar y Maqueda
Demografía
Población 1721 hab. (2023)
- 780 homes (2019)

- 747 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.08% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 111,54 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

Quismondo toma'l nome del so repoblador (ver Repoblación cristiana, sieglos XI y XII): acordies con Jairo Javier García Sánchez «Quismondo ye un antropónimo d'evidente orixe xermánicu…(que)…respondería…a un étimu[2] *Witimundus,[3] d'igual manera qu'otros topónimo o antropónimos del ámbitu gallegu-portugués como Guizamonde, Guisamonde, Quizamondo, Queiximonde, etc».[4] Topónimos similares son Rezmondo na provincia de Burgos, Remondo na de Segovia…,[5] o Casar de Remondo na provincia de Toledo,[6] toos ellos antropónimos que tienen el so orixe nel noroeste peninsular dende onde s'espandieron acompañando al procesu repoblador cristianu acomuñáu a la Reconquista.

Obsoleto queda'l significáu qu'a esti topónimu asignólu Jiménez de Gregorio,[7] pa esti estudiosu de la provincia de Toledo el topónimu taría formáu por dos vocablos: quir d'orixe ligur y mondu d'orixe visigodu, el primeru significaría peña y el segundu fadría referencia al propietariu d'esi territoriu o llabranza. Según esta tesis la fusión de dambos vocablos daría'l nome de Quirmondo del que derivaría l'actual nome de Quismondo y que vendría significar peña protexida. La poca consistencia d'esta interpretación atópase, per una parte, na inesistencia de peña dalguna nel términu municipal de Quismondo (ver Orografía), pero sobremanera na ausencia de base documental y arqueolóxica que rellacione a los ligures con esti ámbitu xeográficu.

Símbolos editar

 
Tapiz del escudu que s'atopa na Sala de Plenos del Conceyu
 
Bandera que s'atopa na sede del Conceyu

L'Escudu de Quismondo foi aprobáu pola Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha, por decretu publicáu nel Diariu Oficial de Castiella-La Mancha (DOCM) el 15 de setiembre de 1987, acordies con el Dictame de la Real Academia de la Historia na forma siguiente:

«Escudu cortáu: Primero, d'oru, álamu de sinople, acompañáu d'otros dos, de menor altitú. Segundu, de gules, cuatro crucetes de sable puestes 2-1-1. A timbre Corona Real Zarrada.»

La Bandera de Quismondo foi dada pola Conseyería d'Alministraciones Públiques de la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha, por orde publicada nel DOCM de 24 d'abril de 2002 cola siguiente descripción:

«Bandera de proporción 1:1,5, terciada al estil, de gules el terciu al estil, d'oru los dos tercios restantes t centrada nel campu d'oru, figura d'un álamu de sinople acompañáu de dos de menor altitú en proporción 3:4.»

Xeografía editar

Allugamientu editar

Xeográficamente allúgase nel centru del sector noroccidental de la provincia, na contorna de Torrijos, a una altitú de 548 metros sobre'l nivel del mar. Atopar nel puntu quilométricu 67 de l'A-5.

Noroeste: Gradia Norte: Gradia Nordeste: Santa Cruz del Retamar
Oeste: Maqueda   Este: Santa Cruz del Retamar
Suroeste Maqueda Sur: Maqueda Sureste: Maqueda

Orografía editar

Quismondo presenta un paisaxe de formes nidies y ondulaes combináu con zones dafechu llanes. El so términu municipal asítiase sobre un suelu que les sos carauterístiques litolóxiques favorecen l'agricultura, yá que predominen los materiales blandos o non consolidaos, (del tipu de magres y margas), que dan llugar a suelos relativamente fondos.[8]
El llende norte de Quismondo constituyir una antigua vía de comunicación, anterior a la constitución del conceyu como tal, el llamáu Cordel del Talavera o Cordel del Hormigos, qu'establez la llende ente dos paisaxes estremaos: el abrupto de los Montes de Alamín del norte frene al llanu y onduláu del sur.

Hidrografía editar

Hidrológicamente, l'apurra d'agua superficial en Quismondo ye escasu y vien de dos cursos, unu al norte, formáu polos regueros de Prada y de la Patiña, y otru al sur, el regueru de Aljama, dambos calces, afluentes del Regueru Grande, dispunxeron de caudales permanentes hasta feches recién, salvo dómines de estiaje escepcionalmente seques. Otros regueros con caudales más intermitentes son, al norte, Regueru de Zapateros y al sur los regueros de Alzapiernas y de la Canaleja. A lo último, un importante apurra d'agua llogróse en Quismondo tradicionalmente por perforaciones (pozos), que dan accesu a los acuíferos soterraños.[9]

Redolada natural editar

La vexetación clímax de Quismondo y de la so redolada foi'l encinar,[10] monte que nun pasáu prerromanu llegó a caltener a sociedaes non dafechu agrícoles y nes que l'abiyota yera unu de los componentes principales de la so base alimenticia. Un paulatín procesu de quema, balta y derrompimientu foi sustituyendo'l encinar per campos de cultivu, na so mayor parte, anque güei queden inda un númberu escasos d'estos exemplares. Per otra parte, nes escases zones de riberes desenvuélvense especies como la llamera común, árbol bien resistente, que forma alamees mistes colos álamos, acompañaes de sauces, cañaverales y xuncales. La llamera ye una especie anguaño en regresión, consecuencia d'amenorgamientu del so hábitat natural, y la afectación de plagues y enfermedaes a les que s'atopa sometíu. A lo último, un tercer elementu carauterísticu de vexetación autóctona constituyir un carba compuestu por jaras, uzes, romeru, escobes, etc.

Climatoloxía editar

El clima de Quismondo, como conceyu allugáu na Pandu meridional, carauterizar por branos templaos y llongures ya iviernos rigorosos. Polo que respecta a les temperatures medies mensuales, les máximes, rexistraes de normal en xunetu, nun devasen los 35º y les mínimes, que s'atopen próximes a los 0ºC, rexistrar n'avientu o xineru. Sicasí, nun ye infrecuente que s'algamar máximes absolutes percima de los 40º y mínimes absolutes de -7ºC. Tocantes a precipitaciones, la media d'agua supera los 400 mm, con un máximu en febreru y un mínimu nos meses de xunetu y agostu. Concretamente la estación más lluviosa ye l'iviernu siguida de la primavera, anque con poca diferencia sobre la seronda. El branu, sicasí, ye bien secu anque con esporádiques nubes. El réxime d'agua ye regular y nun son habituales grandes bastios. Estes carauterístiques faen que'l clima de Quismondo pueda catalogase como continental-semiárido.[11]
Les condiciones climátiques del Pandu meridional, favorecíes pola so altitú y llatitú, favorecen un sistema agrariu basáu nel cultivu tradicional de la cebera con presencia de viñéu y olivo. Per otra parte, les carauterístiques litolóxicu y topográficu del territoriu van dexar que'l suelu destináu al cultivu agrícola, atópese en redol al 90% de la so superficie.[12] Estos suelos tienen unes carauterístiques físiques, de testura y estructura que-yos dexen retener agua inda a empiezu de los periodos de seca, anque son pocu fértiles, y deficitarios en materia orgánico, nitróxenu, fósforu.[13] Estes faltes de los suelos vense agravaes cola poca y mala distribución de la pluviometría.[14]
En resume, les aptitúes climatolóxiques y de suelos de Quismondo y la so redolada, anque potencialmente podríen acoyer un gran númberu de cultivos, falten de ser aparentes pa l'agricultura. Por eso, en 1986, el Conseyu de les Comunidaes Europees catalogó la contorna de Torrijos como zona desfavorecida, considerando, ente otres circunstancies, la escasa fertilidá de la tierra.[15] Magar se trata d'una catalogación xeneral, la zona nun ye uniforme y esisten espacios realmente fértiles, sobremanera, nes proximidaes de dellos ríos y regueros, que dexaron, en dómines anteriores, fases d'espansión demográfica pela zona o, nos momentos adversos, cumplieron una función d'abelugu poblacional.

Historia editar

En redol al orixe de Quismondo editar

La información relativa al orixe de Quismondo atópase na so toponimia y nos sos modestos restos arqueolóxicos y en dambos casos les fontes unvien al medievu andalusí,[16] la inesistencia de muertes de cronoloxía anterior a esti periodu deber a l'ausencia de poblamientu estable nel so territoriu, consecuencia de la enorme llimitación que suponía pa una sociedá agrícola antigua les poques ya irregulares agües superficiales qu'escurríen (y escurren) pel so suelu (ver Hidrografía).

Pa establecer la cronoloxía del primer poblamientu de Quismondo, tan relevante como les carauterístiques teunolóxicu y tipolóxicu de los fragmentos cerámicos más antiguos, munchos d'ellos vidraos[17] ye la distribución espacial de los restos arqueolóxicos, una y bones éstos presenten una disposición llinial (ver mapa: muertes arqueolóxiques; nesti mesmu epígrafe) en redol a un camín que, magar na actualidá nun esiste'l tramu que crucia Quismondo, sí se caltién el so allongamientu en dambos sentíos: escontra'l norte enfusar 10 quilómetros nos montes de Alamín y llega hasta les ruines del castiellu homónimu, allugaes nun puexu en orellar sur del ríu Alberche y escontra el sur transita 35 quilómetros pola contorna de Torrijos y llega hasta la ciudá de Toledo. En definitiva los restos arqueolóxicos más antiguos de Quismondo son muertes d'asentamientos distribuyíos a lo llargo del camín qu'enllazaba Toledo, capital de la Marca Media andalusí (y darréu capital de la Taifa), cola medina y fortaleza de Alamín.

 
Quismondo: Mapa vestigio arqueolóxicos

Alamín foi un baluarte defensivu del Estáu andalusí, que la so fortaleza alzar frente a les sierres que formen el Sistema Central, que colos sos 400 quilómetros de llargor y 1500 metros d'altitú constituyíen una terrible muralla natural que protexía'l sector central de la llende septentrional d'al-Andalus. A partir de mediaos del sieglu IX l'Emiratu empecipiara un programa de fortificaciones, que siguió nel deceniu siguiente, pa intentar poner fin a la inestabilidá que se rexistra nesti sector pola mor, per una parte, del estáu de rebeldía de la ciudá de Toledo y por otra de les incursiones militares que se producen nel so territoriu per parte de los reinos cristianos del norte. Dientro d'esti programa álzase la medina y fortaleza de Alamín a finales del sieglu IX o principios del X y que va ser mentada per primer vegada poles fontes árabes l'añu 930.[18]

Cola pacificación definitiva de la belicosidá toledana a partir del 932, va reforzase la rellación y comunicación ente Toledo y Alamín y va intensificase el tránsitu pel camín que xune dambos nucleos por cuenta de la esguilada militar que se vivía nesta zona de frontera pola creciente amenaza que taba suponiendo la paulatina espansión de los reinos cristianos del norte. Alamín va algamar la so máxima rellumanza mientres la Taifa de Toledo, periodu nel que la fortaleza va exercer la función de ribat o rábida,[19] a onde van allegar voluntarios dispuestos a defender l'Islam y a prauticar la guerra santa.

Con independencia de los factores militares, la función de Alamín va irradiar un efeutu dinamizador na economía y demografía de la so redolada xeográfica, favorecíu poles innovaciones que s'incorporen a los llabores agrícoles a partir del sieglu X, bien especialmente la xeneralización d'un artiluxu hidráulicu que dexa esplotar los acuíferos soterraños: l'aceña o noria de sangre, que, remanada por tracción animal, estrayi les agües soterrañes pal consumu y el regadío.

La introducción d'estos inxenios va amontar notablemente los recursos hídricos del territoriu que güei constitúi Quismondo, dando al so suelu una capacidá granible desconocida hasta entós, favoreciendo, nel intre del sieglu X, l'apaición de pequeñes comunidaes familiares o alquerías. Estos primeres residentes, procedentes de los asentamientos alcontraos a unu pocos quilómetros al sur, nel Regueru Grande, dirán espandiéndose escontra'l norte siguiendo'l camín Toledo-Alamín.[20]

L'impautu de Reconquistar editar

La relativa estabilidá social y económica d'estes primeres alquerías quismondanas va enllargar mientres un sieglu y va cesar sópitamente al recibir l'impautu de la guerra. Nel añu 1085 el rei castellanu-lleonés Alfonsu VI conquista Toledo, probablemente años antes yá conquistara Maqueda y Alamín, y esti territoriu va pasar definitivamente a la órbita cristiana. Esta nueva situación, dau l'antagonismu cultural y relixosu qu'esiste ente dambes sociedaes, va obligar a la mayoría de los residentes nesti territoriu, de relixón islámica, a abandonar les sos cases, les sos tierres y les sos posesiones definitivamente y dirixise escontra'l sur, acompañando'l repliegue de la España musulmana. Los años vinientes fueron d'alta inestabilidá na zona, les razias almorávides castigaron casi añalmente'l territoriu entendíu ente'l Sistema Central y el ríu Tajo, que, per una parte, enzancaba descomanadamente'l procesu repoblador qu'intentaba consolidar la monarquía cristiana y, por otra, forzaba la espulsión de los escasos residentes musulmanes que s'aguantaren a colase. De resultes d'ello, ye bien probable que mientres los primeros decenios del sieglu XII el territoriu que güei constitúi Quismondo permaneciera práuticamente abandonáu.

Repoblación cristiana, sieglos XI y XII editar

Tres la incorporación d'esta zona a la monarquía cristiana, lo que güei ye Quismondo, quedó integráu na alfoz de Maqueda. Anque nesti ámbitu conceyil los intentos de repoblación fueron tempranos, esti procesu nun se va consolidar hasta'l segundu deceniu del sieglu XII, coincidiendo cola remisión de l'actividá bélica nesta zona, y va ser con Alfonsu VII, que va afitar la frontera na alloñada Sierra Morena, cuando la repoblación adquiera una mayor puxanza, impulsada pola política de donaciones entamada por el mesmu monarca y anque la so actividá repobladora realizar nel periodu entendíu ente los años 1142 y 1156[21] sabemos, por Los Cartularios de Toledo,[22] qu'ente'l 28 d'abril y el 6 de mayu de 1146 el rei dona, pa la so repoblación, delles villes» y territorios del ámbitu nororiental de l'alfoz de Maqueda.[23] Yá que ye, precisamente, nesi sector onde s'alcuentra lo que güei ye Quismondo, ye bien probable que'l so territoriu formara parte de dalguna donación realizada nesos momentos, anque la primer referencia esplícita de Quismondo datara del añu 1195, inseta nun documentu fecháu en 1211 relativu a un alcuerdu de les villes de Maqueda y Gradia sobre l'establecimientu de les llendes ente dambos conceyos.[24]

Les aldegues de Quismondo y Vicente Patiño editar

Caltúvose un documentu relativu a un actu de compra-venta qu'apurre información relevante rellacionada cola refundación y repoblamientu de Quismondo: L'aldega de Vicente Patiño, que recibiera'l nome del so propietariu, ye vendida pola vilba d'ésti nel añu 1181.[25] Los restos d'esta aldega atópense dientro del términu municipal de Quismondo, 3 quilómetros al norte del actual nucleu de población.[26] Esta proximidá xeográfica, xunto al fechu de que Quismondo y Vicente Patiño sían antropónimos d'orixe gallegu, dexa deducir que dambos impunxeron los sos nomes a les sos propiedaes. El fechu de que nel añu 1181 inda viviera la vilba del fundador de l'aldega de Vicente Patiño fai creíble que la fecha de la fundación d'esta aldega, y per ende la de Quismondo, tuviera llugar 35 años antes, en redol al añu 1146, cuando les fontes documentales rexistren les donaciones de tierres nesti ámbitu xeográficu.

La hipótesis más plausible, acordies cola información esistente, ye que Quismondo, como Vicente Patiño, fora un soldáu o repoblador (o dambes coses de forma consecutiva) d'orixe gallegu que recibió por donación del rei Alfonsu VII (o por axudicación del conceyu de Maqueda), escontra mediaos del sieglu XII, pero bien probablemente en 1146, una propiedá que caltendría delles modestes edificaciones, muertes d'una alquería hispanomusulmana, y delles tierres de labrantío, a que'l so conxuntu púnxo-y el so nome: aldega de QUISMONDO.[27]

L'establecimientu de la base social y económico de Quismondo, sieglos XIII al XV editar

A midida que Reconquistar avanzaba escontra'l sur les razias almohades fuéronse faciendo cada vez más esporádiques al norte del Tajo, y cesaron definitivamente tres la batalla de Las Navas de Tolosa en 1212. Antes, na segunda metá del sieglu XII, yá se volviera a entamar l'actividá repobladora na alfoz de Maqueda,[28] en que'l so ámbitu septentrional estableciéronse una docena d'asentamientos ente los regueros Grande y Prada, yeren pequeñes aldegues, dalgunes, como la de Vicente Patiño, de bien curtia vida,[29] otres enllargaron daqué más la so esistencia y solo perduraron tres nucleos: Maqueda, Santa Cruz del Retamar y Quismondo.

Esti periodu conoció distintes crisis demográfiques, siendo la más tarrecible la producida pola Peste negro,[30] que llego a Toledo nel branu de 1349 y anque se desconoz tola so dimensión, el so azote, como'l d'otres pandemies que siguieron, dexaron fondu calquier na memoria coleutiva: nel Quismondo del sieglu XVI siguía recordándose pestilencias antigües.[31]

Dempués de tolos avatares bélicos, pandémicos y de reorganización territorial, la población de Quismondo a finales del sieglu XV nun tenía de llegar a los 100 vecinos, una y bones el censu de pecheros de 1528[32] rexistraba 84 vecinos, lo que suponía aproximao 300 habitantes.[33]

Ye mientres esti periodu cuando enraigona en Quismondo un sistema de vida que va perdurar no esencial hasta bien entráu'l sieglu XX, basáu na agricultura y na ganadería, como va asoceder en casi tol interior peninsular. El cultivu fundamental de Quismondo constituyir les ceberes, básicamente trigu y cebada, menor presencia tuvieron de tener los viñeos. El sistema de cultivu yera básicamente estensivu, con mayor proporción de tierres en barbechu, que yeren abonaes polos ganaos que pastiaben nelles. Polo qu'a la ganadería refierse hai qu'atenese a la información disponible pa l'alfoz de Maqueda, a esti respectu, magar con anterioridá al sieglu XIII tuvo de ser más importante que l'agricultura, pol valor que tenía un recursu tresportable nuna zona de conflictu bélicu, darréu cola pacificación del territoriu, ésta foi perdiendo importancia a favor de l'agricultura, documentándose, sicasí, oveyes, cabres, gochos, gües, vaques, caballos y pollinos. Per otra parte, tocantes a recursos naturales, al norte del actual términu municipal de Quismondo estiéndese'l monte de Alamín, que naquellos sieglos, y nos posteriores, va caltener una redolada fundamentalmente de encinar con presencia de carba del que los quismondanos pudieron sacar un provechu polivalente: alimentu pal ganáu; madera pa la construcción, la fabricación de preseos pa la llabranza o ferramientes; según lleña y caza.[34]

Si l'orixe del primer poblamientu que surde nel términu de Quismondo atopar nel camín que nel sieglu X xunía Toledo cola fortaleza de Alamín nel contestu de la España musulmana, tres siglos más tarde, na España cristiana, onde la fortaleza de Alamín perdió la so función, esi camín ye irrelevante, especialmente a partir del despoblamientu de Alamín a entamos del sieglu XV. Nestos sieglos la principal vía de comunicación de Quismondo ye cola villa de Maqueda que, amás de cabeza de l'alfoz, yera, pola so posición estratéxica, un importante nuedu de comunicaciones nel que confluyíen los caminos procedentes de Toledo, Talavera y Madrid y dexaba l'enllaz cola Pandu Septentrional. Otros caminos d'ámbitu llocal comunicaben Quismondo coles llocalidaes de la so redolada.

La sociedá quismondana taba compuesta básicamente por llabradores, dellos propietarios d'escasos bienes y heredaes por que la so tenencia teníen de satisfaer al señor de Maqueda un determináu tipu de servicios o derechos que se convertíen en rentes n'especie, trabayu o dineru. Tamién taben suxetos al pagu de rentes al monarca. Dende principios del sieglu XIV la receptora de les rentes foi la Orde de Calatrava[35] hasta que nel añu 1434 la villa de Maqueda y les sos tierres pasen al condestable de Castiella Don Álvaro de Luna.

Quismondo nel Sieglu XVI: Les Rellaciones de Felipe II editar

Nel intre d'esta centuria amóntase la población de Quismondo, algamando los 129 vecinos (cerca de 500 hab.), en similar proporción a la crecedera de Maqueda y Santa Cruz del Retamar.[36]

En 1576 Quismondo contesta al cuestionariu unviáu a la llocalidá conocíu como Rellaciones topográfiques de los pueblos d'España, feches por orde de Felipe II; y eses respuestes apurren una fotografía social y económico del Quismondo del sieglu XVI.[37] Neses feches Quismondo pertenecía al Duque de Maqueda y atopábase so la xurisdicción de la villa de Maqueda, a onde teníen d'allegar los quismondanos pa resolver los sos asuntos y los sos pleitos; el gobiernu de l'aldega tamién la exercía'l correxidor de Maqueda y los alcaldes de dicha villa. Ente la so población nun había fidalgos, toos yeren llabradores y trabayadores que vivíen casi puramente del cultivu del trigu y de la cebada, que los producía añalmente ente 2500 y 3000 fanegas de cebera al añu (ente 140.000 y 160.000 kg/añu) y teníen que movese 30 quilómetros, hasta'l Tajo, pa moler el granu. Sacante de cebera, de casi tolo demás los quismondanos yeren deficitarios, teníen poco ganáu porque casi nun teníen camperes, el común cuntaba con una pequeña devesa y unos pequeños praos, tamién teníen poques viñes y teníen d'abastecese de vinu d'otros pueblos, tampoco había caza, solo delles llebres, coneyos y perdices; nun teníen lleña y teníen que mercala o coyer de los montes y términos de Villa del Prado y La Torre, anque sí teníen abondosa agua qu'estrayíen de pozos. Les sos cases yeren bien sencielles y solo unes poques teníen sobraos o doblaos, lo que significa que yeren solo delles families les que xeneraben dalgún escedente.

El diezmu suponía-yos a los quismondanos del XVI en redol a 300 fanegas de cebera (17.000 kg/añu), pela so parte l'aprovechamientu añal del Duque yera de 1/3 del diezmu, en redol a 100 fanegas, más 400 maravedinos.

Polo qu'a la organización eclesiástica refierse, Quismondo pertenecía al arciprestalgu de Maqueda y la so ilesia parroquial, anque pequeña, yera l'edificiu más importante de l'aldega. La so principal fiesta yera La Invención (esaltación) de la Cruz que se celebraba'l 14 de setiembre, esi día los quismondanos percorríen descalzos y en procesión los cuatro crucies, que taben dispuestes alredor del pueblu y concluyida ésta dicía misa mayor y dábase una caridá de pan, vieno y quesu per votu que se fixera faía más de 100 años por causa de una gran pestilencia.

El camín real que xunía Madrid con Talavera y que comunica Santa Cruz del Retamar con Maqueda, transitaba a mediu quilómetru al sur de Quismondo, por eso'l pueblu escarez de ventes y bodegones anque cunta con un hospital a cargu del conceyu por que pernocten pasaxeros.

El sieglu XVI acabó trágicamente, con una peste que s'arrobinó rápido pola Península y llegó a Maqueda el 27 de mayu de 1599 y a Novés y San Montés el 17 de xunu, polo que Quismondo resultó afeutáu nel intervalu d'eses feches.[38]

Quismondo nel Sieglu XVII: crisis y villazgo editar

La peste solo foi'l preludiu d'un sieglu tráxicu, en 1646 La población quismondana amenorgárase a 70 vecinos (260 hab.),[39] el rexistru más baxu de tola serie histórica. Esta crisis demográfica afectó d'igual manera a les llocalidaes próximes, siendo especialmente grave'l casu de Maqueda qu'a mediaos del sieglu XVII había perdíu más del 70% de la población que tenía a finales del sieglu XVI (anque non tol descensu demográficu foi causa de la peste). Son dellos los desencadenantes d'esta grave crisis: adversidaes climatolóxiques combinaes con plagues recurrentes que provocaron desastres agrarios y males colleches y que, de la mesma, favorecieron una medría nel númberu y l'intensidá d'epidemies a lo llargo del sieglu.[40] A ello hai qu'añader les frecuentes lleves que s'asoceden mientres esti sieglu pa faer frente a los distintos conflictos que tenía abiertos la monarquía, detrayendo brazos de l'agricultura ya incidiendo negativamente na natalidá y na mortalidá, a lo que s'añader otru efeutu gafíu de l'actividá bélica: la imperiosa necesidá de llograr recursos económicos exerciendo una presión fiscal estraordinaria sobre les poblaciones.

Nesti ablayáu contestu social y económicu atópase la base de la intensificación de la relixosidá que se vive nel Quismondo del sieglu XVII: en 1632 fíxose'l Votu a San Roque,[41] darréu'l 22 d'abril de 1637 fúndase nuevamente la Cofradería de les Bendites Ánimes del Purgatoriu y en 1662 cuntábense cinco cofradía.[42]

Quismondo convertir en villa editar

El 20 de marzu de 1640 el rei Felipe IV dio'l privilexu de villazgo a l'aldega de Quismondo eximiéndola de la xurisdicción de la villa de Maqueda. Pal llogru d'esti privilexu'l pueblu comprometer a pagar un altu costu: 7000 maravedinos por vecín, pero yera la manera de llibrase de «delles molesties y vexames que-y ye bultable y reciben de la dicha villa de Maqueda y de les xusticies d'ella y los sos ministros, y por otres causes que se-y significaron».[43] Magar atopase sumíos nuna fonda crisis, la necesidá de llograr una mayor autonomía con al respective de la villa de Maqueda compensaba a los quismondanos del enorme desembolsu qu'ello-yos suponía, anque'l so pidimientu producir nun momentu favorable una y bones la monarquía topar na necesidá de llograr recursos económicos pa sufragar los distintos conflictu bélicos. Una vegada que Quismondo llogró'l villazgo el so alcalde ordinariu pudo xulgar en primer instancia xuicios civiles y criminales tocantes a la so xurisdicción, sicasí, salvo la primer instancia, les restantes siguíen ensin cambéu y les apelaciones siguíen viéndose pol correxidor o alcalde mayor nomáu pol so señor, el Duque de Maqueda, anque siempres podía recurrise n'última instancia a la xusticia del Rei.

Quismondo nel sieglu XVIII: recuperación y progresu editar

En 1682 Melchor Lorenzo introduz la industria del pañu nel vecín pueblu de Novés y en 1744 esta llocalidá cuntaba yá con 52 telares.[44] Esta actividá en 1778 daba trabayu a más de 10 llugares de la redolada, ente los que s'atopaba Quismondo, y ocupaba a más de 1700 persones.[45] Quismondo esperimenta un desenvolvimientu económicu como nun conociera en feches anteriores, gracies a ello la so población doblar ente 1717 y 1751, pasando de 80 vecinos (300 hab.)[46] a 173 (650 hab.).[47] Neses feches la so cabaña ganadera amóntase considerablemente, el ganáu lanar averar a les 4000 cabeces, que la so llana vender a Novés pa la so fábrica «pos equí nada se gastar»,[48] amás hai 900 gochos, 7 caballos, 73 mules y 121 pollinos.[49] Sicasí les escases camperes colos que cuntaba'l conceyu nun dexaben alimentar a asemeyada cabaña y Quismondo vese envueltu en numberosos pleitos con instituciones y conceyos vecinos precisamente por cuestiones de camperes.[50] Pela so parte l'agricultura, anque nun esperimenta nenguna innovación téunica mientres esti sieglu, sí se diversifica, añader a la producción tradicional de ceberes, lleguminoses, aceitunes y miel.[49]

A finales de sieglu Quismondo algama los 750 habitantes, con una población activa formada mayoritariamente por xornaleros (101), criaos (39) y llabradores (26).[51]

Quismondo en sieglu XIX: probeza y desigualdá editar

La relativa prosperidá que vivió Quismondo nel sieglu XVIII sumió a principios del XIX col fundimientu de la industria testil de Novés,[52] y la socesión de conflictos bélicos contribuyó a apinar el so empobrecimiento, tantu la Guerra de la Independencia como les Guerres Carlistes castigaron con especial intensidá la contorna de Torrijos, que, amás de saqueos, sufrió l'abandonu de los sos campos y l'imposición d'impuestos estraordinarios.[53]

La economía de Quismondo siguió sofitándose nuna agricultura tradicional y de subsistencia,[54] que difícilmente podía alimentar a una población que crecía y que pasara de los 950 habitantes de mediaos del XIX[55] a los 1400 de 1900 y a los cerca de 2000 de 1930.[56] Nenguna meyora traxo a Quismondo l'abolición del réxime señorial en 1837, d'ello solo beneficióse una minoría acomodada, la que podía adquirir los bienes de la Ilesia y de los conceyos que se puyaben al amparu de les desamortizaciones de Mendizábal y Madoz;[57] desamortizaciones que, per otra parte, perxudicaron descomanadamente a xornaleros y pequeños llabradores al quitalos del ancestral accesu a la esplotación de bienes comunales. En Quismondo bienes de titularidá municipal son puyaos en 1859.[58] Tampoco la desamortización modificó la estructura de la población activa, qu'en Quismondo siguió tando formada mayoritariamente por xornaleros y sirvientes (50%), pastores (15%) y llabradores (20%, na so mayoría pequeños propietarios),[59] nin tampoco tresformó'l réxime de propiedá nin el sistema granible, una y bones los propietarios optaron más pola acaparación de tierres que por ameyorar la so productividá.[60] De resultes d'esti procesu Quismondo ufierta una imaxe paupérrima a mediaos del sieglu XIX, onde había «200 cases d'escasa comodidá», y cuntaba con conceyu, cárcel, carnicería, tabierna y cuaya tou n'estáu bastante ruinosu», tamién tien una escuela dotada con fondos públicos a la qu'asisten 40 neños, una ilesia parroquial y «una ermita arruinada cola advocación de San Roque». El so términu constituyir tierra de llabor de mediana calidá que produz trigu, cebada, centenu, garbanzos y algarrobes y caltién ganáu lanar.[61]

De la desamortización surdió una sociedá polarizada, antagónica y clasista: frente a una escasa minoría de propietarios patronos asitiábase una masa de probes, na so mayor parte analfabetos (en Quismondo lo yera'l 75% de la so población[62]), que la so tradicional resignación facilitó l'establecimientu d'una nueva forma de dependencia social: el caciquismu, venceyáu, na contorna de Torrijos, a los apellíos: Benayas, Fierro y Alarcón.[63] El cacique exercía un control social y eleutoral al traviés d'una rede clientelar formada poles élites locales, de les que salíen les agrupaciones d'eleutores. Quismondo cuntaba con 12 eleutores en 1864,[64] los que teníen mayores rentes y a los que se-yos otorgaba'l derechu al votu nun sistema eleutoral basáu nel sufraxu censitario, que tuvo vixente hasta l'añu 1890, anque'l caciquismu como sistema va perdurar hasta'l advenimiento de la II República.[65]

Nun contestu de probeza, inxusticia y marxinación enraigonó nel interior peninsular el fenómenu conocíu como bandolerismo. Non pocos combatientes de les socesives guerres pasar a la delincuencia. Na primer metá del sieglu XIX los montes de Alamín van acovecer partíes de bandoleros reclutados nos pueblos de la contorna de Torrijos[66] que van asaltar el corréu, la dilixencia o a los carreteros que transitaben pel Camín Real d'Estremadura, dacuando nes proximidaes de Quismondo.[67] A parte del bandolerismo, n'el mesmu conceyu tamién se producen otros delitos contra la propiedá,[68] pero nun ye esto la consecuencia más importante de la desigualdá y la probeza, el problema más grave foi de salú pública: la malnutrición y les escases condiciones hixéniques provocaron recurrentes pandemies,[69] en redol a un centenar de quismondanos finaron pola mor del cólera, que'l so biltu más bederre producir nel añu 1885.[70]

A pesar d'esta depresión social y les sos consecuencies nun se producieron movilizaciones populares de valumbu na rexón castellanu-manchega[71] anque sí motinos y revueltes cuando s'apinaben los episodios de fames por desabastecimiento,[72] pero a finales del sieglu XIX empezar a articular un fenómenu que va tener una enorme repercusión social nel sieglu siguiente: el asociacionismo. Va Ser la Ilesia católica la primer institución que potenció la creación de sindicatos mistos de patronos y obreros, modernizando l'actividá llaboral, pero col tiempu non pocos afiliaos católicos fuéronse pasando a los sindicatos socialistes.[73] Yá a principios del sieglu XX empieza a remanecer ciertu baturiciu social y en 1904 lleguen la primeres reivindicaciones llaborales y salariales llabradores a la contorna de Torrijos, en Gerindote, San Martín de Montalbán, Santa Olalla y Fuensalida.[74]

Demografía editar

Evolución de la población
Gráfica d'evolución demográfica de Quismondo[75] ente 1842 y 2016

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001-2011) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2016 del INE.

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Ilesia parroquial.
  • Ermita de San Roque
  • Cañu
  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción Pilonos d'agua

Fiestes editar

Fiestes patronales editar

Dende la fundación de la so parroquia, foi'l so titular Nuesa Señora de l'Asunción, celebrándose la so fiesta'l 15 d'agostu. Dende l'añu 1559 foi proclamáu copatrono San Roque (el so fiesta celebra'l 16 d'agostu), como agradecimientu por llibrar a la población d'una epidemia de peste bubónica.

Hai testimoniu de que nos primeros años del sieglu XVII les fiestes patronales de Quismondo celebrar con gran solemnidá no relixoso y con múltiples festexos populares, ente ellos, fueos artificiales y actuación de bandes de música, ya inclusive teatru.

Les fiestes patronales celebrar con gran entusiasmu y participación de los sos fieles siguidores y vecinderu. Enllargar mientres una selmana teniendo dos nueches de fueos artificiales, corríes de toros y otres atraiciones y acontecimientos, siendo los actos relixosos n'honor a La nuesa Señora de l'Asunción y del gloriosu San Roque el centru de les fiestes.

El Tinaní editar

El Tinaní ye una antigua fiesta que se celebra cada Domingu de Resurreición. Cuatro nuevos y un neñu realicen una serie de ceremonies n'honor de Cristu Resucitáu y de la so Madre la Virxe María, siendo acompañaos pola música de la dulzaina castellana y doblar del tambor. La música interpreta dos melodíes, el "pasacalles", la qu'acompaña les ceremonies y el "baille de la bandera". Son melodíes sencielles y repetitives. Paez tratase de dos dances circulares pa ser baillaes. Estructuradas musicalmente de la dómina del Renacimientu.

Los personaxes que representen el Tinaní son: el "Abanderáu", el "Alcalde", el "Mochiller" y los "dos Alabarderos".

El "Abanderáu" ye'l mozu más fuerte del grupu. Lleva la Bandera y ta encargáu de "baillala" n'honor del Resucitáu. La bandera ye la colorada y gualda española, que lleva la imaxe del Cristu Resucitáu nel centru, bordáu.

El "Alcalde" ye'l personaxe principal. Estremar pol cayáu. Lleva'l Mochiller (el neñu) de la mano, realiza les ceremonies y reverencies del Tinaní.

El "Mochiller"´, únicu neñu del grupu. La pallabra ye autóctona, paez que se deriva de "mochil" (mochachu que na so mochila trai los encargos de los mozos nel campu).

Los "dos Alabarderos" que lleven alabardas de flores y campanielles. Tán encargaos de dar escolta al Alcalde y a la bandera.

Personalidaes destacaes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Raigañu o vocablu de que procede otru (RAE)
  3. Quismondo ye un antropónimu inda n'usu nos sieglos XI y XII, que deriva d'un vocablu xermánicu anterior, que la so formación orixinal, en redol a los sieglos VII y VIII, sería, Witimundus, y que tres un paulatín procesu de castellanización va dir derivando a Wizmonde, Guismonde, Guismondo, y Quismondo
  4. García Sánchez, Jairo Javier (2004). Toponimia mayor de la provincia de Toledo: (zones central y oriental). Toledo: Institutu d'Investigaciones y Estudios Toledanos. p. 294-295.
  5. García Sánchez, Jairo Javier (2007). Atles toponímicu d'España. Madrid: Arco Libro, S.L. p. 56-61.
  6. García Sánchez, Jairo Javier. Toponimia mayor [...], op.cit.,. p. 294-295.
  7. Jiménez de Gregorio, Fernando (1966). Diccionariu de los pueblos de la provincia de Toledo hasta rematar el sieglu XVIII: población, sociedá, economía, historia (Vol. II edición). Toledo: Diputación Provincial. p. 293.
  8. Horra Ruiz, José Luis de la. «Aspeutos bioxeográficos en rellación cola problemática agraria de la contorna de Torrijos (Toledo)». Tesis Doctoral. Madrid: Universidá Complutense.1992. http://eprints.ucm.es/2345/, p. 415.
  9. Ibíd., p. 415
  10. Trátase d'una especie vexetal bien resistente, afecha a condiciones climatolóxiques adverses y a suelos diversos, tolera mal el mugor y puede algamar edaes cimeres a los 500 años.
  11. Horra Ruiz, José Luis de la. «Aspeutos bioxeográficos […]», op. cit., páxs. 233-238.
  12. Ibid., p. 383.
  13. Ibíd., p. 416.
  14. Ibíd., p. 419.
  15. Ibíd., p. 420.
  16. Polo qu'a la toponimia refierse, los nomes más antiguos que se caltienen nel conceyu son d'orixe árabe, siendo'l más significativu'l hidrónimu «regueru Aljama». Pela so parte, los restos arqueolóxicos consisten, fundamentalmente, en material constructivo y cerámicu con restos de vidráu.
  17. La cerámica vidrada más antigua qu'apaez na Península Ibérica ye la romana, anque nun llega a tener un gran espardimientu espacial y temporal. Va Ser a finales del sieglu IX cuando esta téunica sía reintroducida polos musulmanes y empiece a espandise. La bibliografía sobre la cerámica vidrada islámica ye amplia, solo como exemplu méntense los siguientes trabayos: Juan Zozaya Stabel-Hansen, «Arquiteutura y control del territoriu na frontera septentrional d'al-Andalus», en Cuando les hores primeres: nel milenariu de la batalla de Calatañazor (Universidá Internacional Alfonsu VIII, 2004), 269. Francisco Melero García, «El vertideru medieval de Cártama, Málaga: les cerámiques de los pozos de dómina emiral y califal», Arqueoloxía y territoriu medieval, n.o 16 (2009): 34. María Isabel Álvaro Zamora, «La cerámica andalusí», Artigrama: Revista del Departamentu d'Historia del Arte de la Universidá de Zaragoza, n.o 22 (2007): 340.
  18. Abū Marwān Ḥayyān ibn Khalaf Ibn Ḥayyān, María Jesús Viguera, y Federico Corriente, Crónica del califa Abdarraḥmān III An-Nāṣdir ente los años 912 y 942 (al-Muqtabis V) (Anubar, 1981), 210-215.
  19. Fortaleza militar y relixosa musulmana edificada na frontera colos reinos cristianos (RAE)
  20. Chicu Regueru, José Luis (2011). «Quismondo nel Horizonte». En del Castillo Fernández-Pacheco, José Eugenio; González Peinado, Carmen. Quismondo: Un paséu pola so hestoria. Toledo: Diputación Provincial; Fundación Caxa Castiella-La Mancha. p. 45-51.
  21. Olstein, Diego Adrián (2006). La era mozárabe: los mozárabes de Toledo (sieglos XII y XIII) na historiografía, les fontes y la hestoria. Salamanca: Ediciones Universidá de Salamanca. p. 92.
  22. Hernández, Francisco J. (1985). Los cartularios de Toledo : catálogu documental. Madrid: Ceura; Fundación Ramón Areces.
  23. Rodríguez-Picavea Matilla, Enrique (1996). La villa de Maqueda y la so tierra na edá media: evolución d'un conceyu toledanu dende'l realengu hasta'l final del señorio calatravo (sieglos XI-XV). Toledo: Institutu d'Investigaciones y Estudios Toledanos. p. 145.
  24. González, Julio (1960). El Reinu de Castiella na dómina d'Alfonsu VIII. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. Escuela d'Estudios Medievales. p. 541-546.
  25. Rodríguez-Picavea Matilla, Enrique (1996). La villa de Maqueda y la so tierra na edá media[...], op.cit.,. p. 59.
  26. La descripción del so allugamientu n'el mesmu documentu de compraventa ye bien precisa al respeutu, tamién esi llugar caltién un revelador topónimu: regueru de la Patiña y nos márxenes de dichu cursu recoyéronse fragmentos de materiales constructivos y cerámicos de cronoloxía medieval.
  27. Chicu Regueru. «Quismondo nel Horizonte» [...], op.cit.,. p. 52-61.
  28. Pa una información más detallada sobre la repoblación d'esti territoriu ver: Enrique Rodríguez-Picavea Matilla, La villa de Maqueda y la so tierra na edá media: evolución d'un conceyu toledanu dende'l realengu hasta'l final del señoríu calatravo (sieglos XI-XV), Toledo: Institutu d'Investigaciones y Estudios Toledanos, 1996, 19-25 y; Francisco J. Hernández, Los cartularios de Toledo: catálogu documental, Monumenta ecclesiae toletanae historia. Serie I. Regesta et inventaria historica Madrid: Ceura; Fundación Ramón Areces, 1985, 53-55.
  29. Rodríguez-Picavea Matilla, La villa de Maqueda y la so tierra na edá media, 59-60.
  30. Un resume d'esti luctuoso acontecimientu puede lleese en: Julio Valdeón Baruque, «La muerte negra na Península», Historia 16, nᵘ56 (1980): 60-66.
  31. Asina lo reflexa una de les respuestes al cuestionariu unviáu a l'aldega en 1576 conocíu como «Rellaciones de Felipe II»: «(El 14 de setiembre, principal fiesta que se celebraba en Quismondo, en oyéndose misa mayor) …dase una caridá de pan y vinu y quesu porque esti votu hai que se fixo más de 100 años polos homes bonos antiguos teniendo una gran pestilencia y ansi los presentes guardar con gran dilixencia y muncha devoción)» Carmelo Viñas y Mey y Ramón Paz Remolar, Rellaciones históricu-xeográficu-estadístiques de los pueblos d'España feches por iniciativa de Felipe II, Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, 1949, 59-60.
  32. Censu de Pecheros, Carlos I 1528, Estadístiques hestóriques. Institutu Nacional d'Estadística (INE), Madrid: INE, 2008, 361, 364 y 367.
  33. En redol al cociente de conversión de vecinos a habitantes ver: José Camacho Pelo, La población de Castiella-La Mancha: (sieglos XVI, XVII, XVIII): crisis y renovación, Toledo: Serviciu de Publicaciones, 1997, 81-87. con base nello equí aplicóse un coeficiente de 3,75.
  34. Rodríguez-Picavea Matilla, La villa de Maqueda y la so tierra na edá media, 99-114.
  35. Ibid., 124.
  36. Censu de Pecheros, Carlos I 1528, Estadístiques hestóriques. Institutu Nacional d'Estadística (INE), Madrid: INE, 2008, 373.
  37. Viñes y Mey y Paz Remolar, Rellaciones históricu-xeográficu-estadístiques de los pueblos d'España feches por iniciativa de Felipe II, 328-32.
  38. Julián Montemayor, «Una ciudá frente a la peste: Toledo a fines del XVI», Na España medieval, nᵘ7 (1985): 1116-17.
  39. Claude Larquié, «La province de Madrid en 1646, d'aprês un document contemporain», Melanges de la Casa de Velázquez, nᵘ3 (1967): 359.
  40. Jordi Nadal, La población española: (sieglos XVI a XX), Barcelona: Ariel, 1986, 37.
  41. Mariano Esteban Caro, Votu que'l pueblu de Quismondo fixo al Señor San Roque el día 2 d'agostu de 1632, La Puebla de Montalbán (Toledo): Gráf. La Puebla, 1992.
  42. González Peinado y Chicu Regueru, «Quismondo: de L'Aldea a Villa», 70-80.
  43. Ibid., 76-78.
  44. Eugenio Larruga, Memories Polítiques y Económiques sobre los Frutos, Comerciu, Fábriques y Mines d'España, vol. IX ¿Madrid? Antonio Espinosa, s.a.
  45. Pedro Rodríguez Campumanes, Viaxes per España y Portugal, (Viaxes y costumes) Madrid: Miraguano, 2006, 180.
  46. Larquié, «La province de Madrid en 1646, d'aprês un document contemporain», 349.
  47. Catastru d'Ensenada, Archivu Xeneral de Simancas (AGS) Catastru d'Ensenada (CE) Respuestes Xenerales (RG) Llibru (L) 460 semeyes 240-252.jpg. http://pares.mcu.es/Catastro/servlets/ServletController?accion=4&opcionV=3&orde=0&loc=11466&pageNum=1
  48. Julio Porres de Mateo, Hilario Rodríguez de Gracia, y Ramón Sánchez González, eds., Descripciones del Cardenal Lorenzana: Archivu Diocesanu de Toledo, 1986, 503-4.
  49. 49,0 49,1 Catastru d'Ensenada, AGS_CE_RG_L_460_240-252.jpg. http://pares.mcu.es/Catastro/servlets/ServletController?accion=4&opcionV=3&orde=0&loc=11466&pageNum=1
  50. González Peinado y Chicu Regueru, «Quismondo: de L'Aldea a Villa», 81.
  51. Censu de 1787 «Floridablanca», Tomu 2, Comunidaes Autónomes de la Submeseta del Sur, Madrid: INE, 1987.
  52. y la de tola rexón, incapaz de competir con industries como les de les contornes del Vallés o de Cameros, muncho más puxantes por cuenta de la so mecanización.
  53. Isidro Sánchez Sánchez y Francisco Alía Miranda, Castiella-La Mancha contemporánea (1800-1975), Madrid: Celeste, 1998, 89.
  54. Miguel R. Pardo Pardo, ed., Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX), Biblioteca Añil 11, Madrid: Celeste Ed, 2000, 118-19.
  55. Pascual Madoz, Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, vol. XIII, Madrid: Imprenta de D. Madoz, 1849, 351.
  56. INE: Censos de 1857 a 1930. http://www.ine.es/inebaseweb/llibros.do?tntp=71807
  57. Esteban Caro, Quismondo, 80-83.
  58. «La Iberia (Madrid. 1854). 4/5/1859, páxina 4. Hemeroteca Dixital. — Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0001192788&page=4&search=quismondo&lang=es.
  59. Esteban Caro, Quismondo, 80-81.
  60. Pardo Pardo, Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX), 87-96.
  61. Madoz, Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, XIII:351.
  62. INE: Censos de 1857 a 1920. http://www.ine.es/inebaseweb/llibros.do?tntp=71807
  63. Sánchez Sánchez y Alía Miranda, Castiella-La Mancha contemporánea (1800-1975), 122.
  64. Acordies con una noticia apaecíu nun diariu: «La Nación (Madrid. 1849). 18/11/1864, páxina 2. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España », http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0026602932&page=2&search=quismondo&lang=es.
  65. Ver: Sánchez Sánchez y Alía Miranda, Castiella-La Mancha contemporánea (1800-1975), 117-25; Pardo Pardo, Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX), 83-95.
  66. Ver: «El Clamor públicu. 24/9/1847, páxina 2. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», «El Clamor públicu. 14/12/1849, páxina 1. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España».
  67. ver «El Correo nacional (Madrid). 4/7/1838, páxina 4. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0026260913&page=4&search=quismondo&lang=es; «L'Español (Madrid. 1835). 8/5/1846, n.o 567, páxina 1.—Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España », http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003506282&page=1&search=quismondo&lang=es; «L'Espectador (Madrid. 1841). 30/5/1847, páxina 3. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003788190&page=3&search=quismondo&lang=es.
  68. Ver: «La Esperanza (Madrid. 1844). 10/3/1870, páxina 3. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0002511918&page=3&search=quismondo&lang=es; «La Unión Católica. 23/5/1896, páxina 2. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0004901036&page=2&search=quismondo&lang=es; «L'Imparcial (Madrid. 1867). 21/12/1898, páxina 2. —Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España», http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0000801122&page=2&search=quismondo&lang=es.
  69. Pardo Pardo, Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX), 74.
  70. Esteban Caro, Quismondo, 88.
  71. Sánchez Sánchez y Alía Miranda, Castiella-La Mancha contemporánea (1800-1975), 101.
  72. Pardo Pardo, Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX), 88.
  73. Angel Ramón del Valle Calzado, «Los oríxenes del conflictu: El problema de la tierra en Castiella-La Mancha», en La guerra civil en Castiella-La Mancha, 70 años dempués, ed. Francisco Alía Miranda, Angel Ramón del Valle del Valle Calzado, y Olga Mercedes Morales Encinas, 2008, 226-226.
  74. Ibid., 228-29.
  75. Institutu Nacional d'Estadística (España). «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Quismondo». Consultáu'l 21 d'agostu de 2017.

Bibliografía editar

  • Álvaro Zamora, María Isabel. «La cerámica andalusí». Artigrama: Revista del Departamentu d'Historia del Arte de la Universidá de Zaragoza, nᵘ22 (2007): 337-70.
  • Camacho Pelo, José. La población de Castiella-La Mancha: (sieglos XVI, XVII, XVIII): crisis y renovación. Toledo: Serviciu de Publicaciones, 1997.
  • Catastru d'Ensenada, Archivu Xeneral de Simancas Catastru d'Ensenada Respuestes Xenerales Llibru 460 semeyes 240-252.jpg.
  • Censu de Pecheros, Carlos I 1528. Estadístiques históriques (INE). Madrid: INE, 2008.
  • Chicu Regueru, José Luis. «Quismondo nel Horizonte». En Quismondo: Un paséu pola so hestoria, direición y coordinación: José Eugenio del Castillo Fernández-Pacheco y Carmen González Peinado. Toledo: Diputación Provincial; Fundación Caxa Castiella-La Mancha, 2011.
  • Esteban Caro, Mariano. "Quismondo, Ocho sieglos d'Historia" (ISBN 9788460464228). Puebla de Montalbán, 1993.
  • ———. Votu que'l pueblu de Quismondo fixo al Señor San Roque el día 2 d'agostu de 1632. La Puebla de Montalbán (Toledo): Gráf. La Puebla, 1992.
  • García Sánchez, Jairo Javier. Atles toponímicu d'España. Madrid: Arco Libro, S.L., 2007.
  • ———. Toponimia mayor de la provincia de Toledo: (zones central y oriental). Toledo: Institutu d'Investigaciones y Estudios Toledanos, 2004.
  • González, Julio. El Reinu de Castiella na dómina d'Alfonsu VIII. Testos (Escuela d'Estudios Medievales), 25, 26 y 27. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques. Escuela d'Estudios Medievales, 1960.
  • González Peinado, Carmen, y José Luis Chicu Regueru. «Quismondo: de L'Aldea a Villa». En Quismondo: Un paséu pola so hestoria, direición y coordinación: José Eugenio del Castillo Fernández-Pacheco y Carmen González Peinado. Toledo: Diputación Provincial; Fundación Caxa Castiella-La Mancha, 2011.
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — El Clamor públicu.»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — El Correo nacional (Madrid).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — L'Español (Madrid. 1835).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — L'Espectador (Madrid. 1841).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — L'Imparcial (Madrid. 1867).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — La Esperanza (Madrid. 1844).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — La Iberia (Madrid. 1854).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — La Nación (Madrid. 1849).»
  • «Hemeroteca Dixital. Biblioteca Nacional d'España — La Unión Católica. 23/5/1896.»
  • Ḥayyān, Abū Marwān Ḥayyān ibn Khalaf Ibn, María Jesús Viguera, y Federico Corriente. Crónica del califa Abdarraḥmān III An-Nāṣdir ente los años 912 y 942 (al-Muqtabis V). Anubar, 1981.
  • Hernández, Francisco J. Los cartularios de Toledo : catálogu documental. Monumenta ecclesiae toletanae historia. Serie I. Regesta et inventaria histórica. Madrid: Ceura ; Fundación Ramón Areces, 1985.
  • Horra Ruiz, José Luis de. «Aspeutos bioxeográficos en rellación cola problemática agraria de la contorna de Torrijos (Toledo)». Tesis Doctoral. Madrid: Universidá Complutense.1992. http://eprints.ucm.es/2345/, 1992.
  • Jiménez de Gregorio, Fernando. Diccionariu de los pueblos de la provincia de Toledo hasta rematar el sieglu XVIII: población, sociedá, economía, historia. Vol. II. Publicaciones del Institutu Provincial d'Investigaciones y Estudios Toledanos. Serie I. Monografíes 12, 21. Toledo: Diputación Provincial, 1966.
  • Larquié, Claude. «La province de Madrid en 1646, d'aprês un document contemporain». Melanges de la Casa de Velázquez, nᵘ3 (1967): 327-50.
  • Larruga, Eugenio. Memories Polítiques y Económiques sobre los Frutos, Comerciu, Fábriques y Mines d'España. Vol. IX. ¿Madrid? Antonio Espinosa, s.a.
  • Madoz, Pascual. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Vol. XIII. Madrid: Imprenta de D. Madoz, 1849.
  • Melero García, Francisco. «El vertideru medieval de Cártama, Málaga: les cerámiques de los pozos de dómina emiral y califal». Arqueoloxía y territoriu medieval, nᵘ16 (2009): 33-52.
  • Montemayor, Julián. «Una ciudá frente a la peste: Toledo a fines del XVI». Na España medieval, nᵘ7 (1985): 1113-32.
  • Nadal, Jordi. La población española: (sieglos XVI a XX). Barcelona: Ariel, 1986.
  • Olstein, Diego Adrián. La era mozárabe: los mozárabes de Toledo (sieglos XII y XIII) na historiografía, les fontes y la hestoria. Estudios históricos y xeográficos 135. Salamanca: Ediciones Universidá de Salamanca, 2006.
  • Pardo Pardo, Miguel R., ed. Hestoria económica de Castiella-La Mancha (sieglos XVI - XX). Biblioteca Añil 11. Madrid: Celeste Ed, 2000.
  • Porres de Mateo, Julio, Hilario Rodríguez de Gracia, y Ramón Sánchez González, eds. Descripciones del Cardenal Lorenzana: (Archivu Diocesanu de Toledo), 1986.
  • Rodríguez Campumanes, Pedro. Viaxes per España y Portugal. (Viaxes y costumes). Madrid: Miraguano, 2006.
  • Rodríguez-Picavea Matilla, Enrique. La villa de Maqueda y la so tierra na edá media: evolución d'un conceyu toledanu dende'l realengu hasta'l final del señoríu calatravo (sieglos XI-XV). Toledo: Institutu d'Investigaciones y Estudios Toledanos, 1996.
  • Sánchez Sánchez, Isidro, y Francisco Alía Miranda. Castiella-La Mancha contemporánea (1800-1975). Madrid: Celeste, 1998.
  • Valdeón Baruque, Julio. «La muerte negra na Península». Historia 16, nᵘ56 (1980): 60-66.
  • Valle Calzado (del), Ángel Ramón. «Los oríxenes del conflictu: El problema de la tierra en Castiella-La Mancha». En La guerra civil en Castiella-La Mancha, 70 años dempués, editáu por Francisco Alía Miranda, Ángel Ramón del Valle del Valle Calzado, y Olga Mercedes Morales Encinas, 189-234, 2008.
  • Viñes y Mey, Carmelo, y Ramón Paz Remolar. Rellaciones históricu-xeográficu-estadístiques de los pueblos d'España feches por iniciativa de Felipe II. Madrid: Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, 1949.
  • Zozaya Stabel-Hansen, Juan. «Arquiteutura y control del territoriu na frontera septentrional d'al-Andalus». En Cuando les hores primeres: nel milenariu de la batalla de Calatañazor, 259-84. Universidá Internacional Alfonsu VIII, 2004.

Enllaces esternos editar