Batalla de Las Navas de Tolosa

La batalla de Las Navas de Tolosa, llamada na historiografía árabe «batalla d'Al-Uqab» o «Al-'Iqāb» 'la cuesta' (معركة العقاب) y na cristiana tamién «batalla de Úbeda», enfrentó'l 16 de xunetu de 1212 a un exércitu aliáu cristianu formáu en gran parte poles tropes castellanes d'Alfonso VIII de Castiella, les aragoneses de Pedro II d'Aragón, les navarres de Sancho VII de Navarra y los portugueses d'Afonso II de Portugal contra l'exércitu numbéricamente cimeru del califa almohade Muhammad an-Nasir na redoma de la llocalidá jienense de Santa Elena.

Batalla de Las Navas de Tolosa
Parte de Conquista Cristiana de la Península Ibérica
Fecha 16 xunetu 1212
Llugar Actual Santa Elena, Xaén, España
Coordenaes 38°20′35″N 3°32′57″W / 38.343°N 3.54903°O / 38.343; -3.54903
Resultáu Victoria decisiva cristiana
Belixerantes
Reinu de Castiella
Corona d'Aragón
Reinu de Navarra
Órdenes militares
Voluntarios franceses
Voluntarios occitanos
Voluntarios lleoneses
Voluntarios portugueses
Imperiu almohade
Comandantes
Alfonso VIII de Castiella
Diego II de Haro
Jiménez de Rada
Pedro II d'Aragón
Sancho VII de Navarra
Muhammad an-Nasir
Fuercies en combate
10 000-14 000;[1] unos 4000 caballeros y 8000 peones.[2] De 20 000 a 30 000.[1][3]
Baxes
Desconocíes Altes[1]
[editar datos en Wikidata]

Foi iniciativa d'Alfonso VIII entablar una gran batalla contra los almohades en sufriendo la derrota d'Alarcos en 1195. Pa ello solicitó al papa Inocencio III sofitu pa favorecer la participación del restu de los reinos cristianos de la península ibérica, y la predicación d'una cruzada pola cristiandá prometiendo'l perdón de los pecaos a los que llucharen nella; tou ello cola intercesión del arzobispu de Toledo, Rodrigo Jiménez de Rada. Saldada con victoria del bandu cristianu, foi considerada poles rellación de la batalla darréu posteriores, les cróniques y gran parte de la historiografía como'l puntu culminante de la Reconquista y l'entamu de la decadencia de la presencia musulmana na península ibérica, anque na realidá histórica les consecuencies militar y estratéxicu fueron llindaes, y la conquista del valle del Guadalquivir nun s'empecipiaría hasta pasaes unes tres décades.

Antecedentes editar

 
El papa Inocencio III concedió'l calter de cruzada al alcuentru de las Navas de Tolosa pa facilitar el refuerzu de les tropes hispániques con caballeros de toa Europa. Nesta imaxe del sieglu XIII apaez acaballando.

Alfonso VIII de Castiella concibió, posiblemente tres la perda del castiellu de Salvatierra, que yera una posición avanzada de la orde de Calatrava en territoriu almohade, la idea de llibrar una batalla decisiva contra l'emir almohade Muhammad an-Nasir, llamáu Miramamolín poles fontes cristianes, por adautación fonética del so nomatu de «Amir al-Mu'minin», 'príncipe de los creyentes' n'árabe. Pa poder enfrentase al Imperiu almohade, rompió la tregua que caltenía hasta entós con él, procuró la collaboración de tolos reinos cristianos de la península ibérica y consiguió el sofitu de Pedro II d'Aragón y, con más dificultaes, el de Sancho VII de Navarra, que tardó n'incorporase a la hueste.[4]

Empezó los preparativos en 1211, añu en qu'empezó a movilizar tropes y rexuntales en Toledo, que yera'l puntu de xunta de tol contingente. Amás solicitó del papa Inocencio III la considerancia de cruciada[5] pa axenciar caballeros de toa Europa, especialmente de Francia. Pa estos preparativos diplomáticos cuntó col arzobispu de Toledo, Rodrigo Jiménez de Rada.

Tres la derrota del rei castellanu na batalla de Alarcos (1195), y la cayida del castiellu de Salvatierra (1211), que tuviera de resultes que los almohades emburriaren la frontera hasta los Montes de Toledo, viendo Alfonso VIII amenazada la mesma ciudá de Toledo y el valle del Tajo, el rei de Castiella quería desquitase venciendo a los musulmanes nun combate decisivo y campal. Cuayando distintes aliances con Aragón y Navarra cola mediación del papa y de Jiménez de Rada, y rotu les distintes tregües que caltenía colos almohades, enfrentar en 1212 contra'l califa.

Fuercies cristianes editar

El exércitu cristianu taba formáu por:

  • Les tropes de los reis Sancho VII de Navarra y Pedro II d'Aragón. Ente les tropes del Pedro II d'Aragón atopaben los obispos de Barcelona, Berenguer de Palou y Tarazona, García Frontín I según Sancho I de Cerdaña. Les tropes del rei d'Aragón al añu siguiente llucharíen na batalla de Muret onde morrería ente otros l'alférez real Miguel de Luesia. Aproximao rexuntáronse mil caballeros del rei d'Aragón y unos doscientos navarros. L'exércitu aragonés non solo cuntaba con caballeros aragoneses y catalanes, sinón que tamién allegaron de los sos dominios occitanos. Dellos caballeros portugueses y lleoneses combatieron voluntariamente, pero los sos reis Alfonso IX de Lleón y Alfonso II de Portugal refugaron el llamamientu d'Alfonso VIII y el papa por conflictos ente ellos y con Castiella. Por ello, Alfonso VIII pidió la mediación pontificia pa evitar ser atacáu por otros reinos peninsulares. Inocencio III aportó y amenació cola escomunión a tou aquel que s'atreviera a violar la paz mientres los castellanos llucharen contra los musulmanes. Esti fechu oldea colo asocedío años tras, cuando'l mesmu papa obligara al monarca castellanu, ensin ésitu, a devolver esos castiellos a Alfonso IX, que yeren los que causaben el pleitu ente los reis castellano y lleonés.
 
Alfonso VIII de Castiella y Leonor de Plantagenet apurren en 1174 el castiellu de Uclés al Maestre de la Orde de Santiago Pedro Fernández de Fuentecalada (Magister P. Ferrandi[z]). Balto menor de Castiella. Lleendes:
ALIENOR : REGINA | ALFONSUS REX : | MAGISTER : P : FERRANDI[Z] | CASTELLUM DE : UCLES | QUIDAM FRATER.
Leonor, reina; Alfonso, rei; maestre P. Fernández; castiellu de Uclés y un flaire (lliteralmente 'un hermanu'), respeutivamente.
  • Les tropes (freires) de les órdenes militares de Santiago, Calatrava, Temple y Hospital de San Juan. Yeren caballeros fuertemente pertrechados y especializaos na guerra, que formaben parte de les fuercies permanentes al serviciu del exércitu cristianu. Nun sería un gran númberu de caballeros, pero cada freire cuntaba con un escuderu a caballu y unu o dos peonos. Un contingente de cien freires podíen suponer un cuerpu de mediu millar d'efectivos nel combate. Amás, la so disciplina y xerarquización convertir nuna fuercia d'élite, que davezu s'integraba nes grandes batalles na mesnada real o militia regis, que tenía como obligación constituyir la guardia personal del rei y taba formada polos nobles del séquitu regio. Xunto colos caballeros de les órdenes militares habría qu'incluyir les guarniciones de los castiellos, qu'en gran parte taben defendíos por freires d'estes órdenes militares, pero non solo por ellos. Los castiellos más importantes y espuestos al ataque enemigu (como los de Calatrava, Consuegra o Uclés) podíen llegar a cuntar con una guarnición de cincuenta caballeros, a los qu'habría qu'añader los peones, con un númberu total d'ente 100 y 200 homes. Pero había fortaleces guarníes por dos o trés caballeros y munches taben defendíos por una decena o dos de caballeros y mediu centenar d'homes en total.[6]
  • Un gran númberu de cruzaos (Alfonso VIII les cifra en 2000, anque les fontes medievales suelen esaxerar) provenientes d'otros estaos europeos o ultramontanos, llamaos asina por llegar dende más allá de los Pirineos. Estos guerreros, na so mayoría franceses, llegaron atraíos pol llamáu del papa Inocencio III, quien de la mesma fuera contactáu pol arzobispu de Toledo, Jiménez de Rada, por encargu del rei de Castiella. La mayor parte d'ellos nun llegó a participar na batalla, yá que abandonó l'exércitu antes d'entrar en tema. Ente los convocaos estranxeros figuraben tamién dellos obispos, como los de Nantes o Burdeos. Quedaron unos 150, occitanos sobremanera, col arzobispu de Narbona Arnaldo Amalric, que la so archidiócesis yera una importante see venceyada a la Corona d'Aragón.[7]

Magar que les cifres son inciertes, quien meyor contribuyó a esclariar el númberu de soldaos na batalla ye Carlos Vara Thorbeck, quien calculando l'espaciu qu'ocupó'l campamentu cristianu (2,5 hectárees) llegó a la conclusión de que'l bandu cristianu formar aproximao 12 000 homes; Alvira Cabrer xulga esta cifra compatible colos sos cálculos, similar a les que dan les fontes de fines del sieglu XIII, razonable, creíble y aceptada polos trabayos más recién, como'l de Rosado y López Payer (2001) o García Fitz (2005).[8] El númberu de caballeros cristianos taría ente 3500 y 5500 caballeros, y de 7000 a 12 000 infantes (según les estimaciones de Martín Alvira Cabrer). García Fitz concluyó en 2014 que'l númberu de caballeros cristianos sería d'alredor de 4000, a los qu'acompañaríen 8000 peones, lo que suma un total de 12 000 efectivos. Los musulmanes cuntaríen con aproximao'l doble de combatientes. Sía comoquier, yera un númberu estraordinariu pa una dómina en que los exércitos cristianos nun llegaben cuasi nunca a 3000 soldaos: un millar de caballeros y dos mil peonos yá yera un importante contingente, pos lo normal ye que les batalles medievales se dirimieran con unos centenares de caballeros per bandu.[2]

 
Sello de Pedro II d'Aragón (1196-1213), onde se-y representa con llanza, pendón, escudu y gualdrapes del caballu afataes cola so señal real.

En cuanto al desglose del exércitu cristianu, y ateniéndose solo a les fontes qu'ufierten cifres creíbles, y concordantes coles estimaciones científiques actuales, el mayor númberu de caballeros apurrir Castiella, que cuntaría con aproximao'l doble qu'Aragón, tamién yera bien nutríu, con unos mil según el consensu de los especialistes actuales. Nes fontes cronísticas más creíbles, pal contingente aragonés dase una estimación que va dende los 1300 caballeros de la Crónica ocampiana (una de les cróniques de la familia alfonsí), hasta los 1700 de la Crónica de venti rey. Pa los navarros se documentan cifres de 200 a 300 caballeros, anque la mayor parte de los estudiosos decantar pola primera de les estimaciones. El númberu d'ultramontanos veníos a Toledo suelse esaxerar. Les fontes más creíbles ufierten datos d'ente 1000 (Crónica llatina de los reis de Castiella) y 2000 caballeros (Carta d'Alfonso VIII al papa Inocencio III). Pero pa resaltar la magnitú de la deserción y el valor de los reis españoles en perdiendo bona parte del exércitu, embriven la cantidá de caballeros que permanecieron, que cifren ente 130 y 150, y por ello los historiadores tienden a quedase cola mayor d'estes cifres. A estos númberos habría que sumar el de los caballeros villanos de les milicies conceyiles, que'l so armamentu podía ser bien heteroxéneu, diendo dende caballeros de frontera forníos como los de llinaxe, hasta tropes de caballería llixera pola precariedá del so armamentu. Finalmente habría que sumar los caballeros de les órdenes militares (que seríen pocos, unes decenes, anque bien armaos) y les milicies de los prelaos, que tamién dispondríen de caballería conceyil y altos aristócrates, forníos como caballería pesada. Per cada caballeru hai que sumar, dependiendo de la posición social, ente unu y cuatro soldaos más, que pueden aportar a un escuderu a caballu y dos o trés peonos nos casos de los ricoshombres, de cuenta que podría envalorase'l total de tropes como'l triple, aproximao, del de caballeros. Según estos datos, podría ufiertase'l siguiente cuadru sinópticu, onde la primer cifra ye la de les estimaciones medies o más frecuentes de los estudiosos recién, y ente paréntesis les más veraces d'ente les qu'apaecen nes fontes, indicándola a pie de páxina:[9]

Caballeros del exércitu cristianu
Castiella Aragón Navarra Ultramontanos (entamu) Ultramontanos (batalla)
2000 (2000-2300)[10][11] 1000 (1300[11]-1700)[10] 200 (200[12]-300)[10] 1500 (1000[13]-2000)[12] 150 (130[10]-150)[12]

 

Fuercies musulmanes editar

 
La Historia de los fechos d'España (De rebus Hispaniae), foi una hestoria de la península ibérica escrita en llatín pol arzobispu de Toledo Rodrigo Jiménez de Rada na primer metá del sieglu XIII por encargu del rei Fernandu III el Santu. El Toledanu tuvo presente na batalla y en tola campaña, na que tuvo un papel bien destacáu, polo que la so obra ye una de les fontes más valoraes polos historiadores pa conocer los sucesos del enfrentamientu de Las Navas de Tolosa.

L'exércitu cristianu tenía un tamañu verdaderamente respetable, pero'l gran númberu de tropes convocaes pol califa almohade Muhammad an-Nasir (Miramamolín pa los cristianos) faía que paeciera pequeñu al so llau. El so tamañu foi descomanadamente esaxeráu poles cróniques, tanto cristianes como musulmanes: «80 000 caballeros y peones ensin cuenta» según Rodrigo Jiménez de Rada y les cróniques alfonsíes, la Carta d'Alfonso VIII cifra los caballeros en 185 000, a los que Alberico de Trois-Fontaines suma otros «925 000 caballeros amás d'incontables peones»; Al-Maqqari, pela parte islámica, fala de 600 000 homes.[14] Frente a toes estes cifres irreales anguaño tiéndese a cifrar el so númberu en pocu más de 20 000 efectivos. La so composición nun yera menos heteroxénea que la del so oponente. Amás del exércitu regular, que taba profesionalizáu y dependía del Estáu, componer de lleves temporales (reclutamientos forzosos) y de voluntarios yihadistes. L'exércitu regular taba formáu, de la mesma, por distintes etnies y tribus: bereberes almorávides, otres tribus bereberes, árabes (caballería llixera, especialistes na táctica del tornafuye), andalusíes, curdos (los agzaz, la caballería llixera d'arqueros), esclavos negros de la guardia personal del emir ya inclusive mercenarios cristianos, como foi'l casu de Pedro Fernández el Castellán, que combatió nel bandu almohade na batalla de Alarcos (1195).

  • En primer llinia asitiábense los peonos voluntarios, encargaos d'entrar en combate los primeres contra les files enemigues, anque la so preparación militar yera bien irregular y el so valor como tropa, escasu. Munchos allegaben a la llamada dende la yihad o guerra santa de tolos rincones del mundu islámicu.
  • Darréu detrás asitiaríense arqueros, ballesteros, amás de peones armaos con xavalines y caballería llixera que podía movese con rapidez escontra los lladrales, y que tamién podía utilizar llances refundizes. Un cuerpu fundamental yera'l contingente de arqueros a caballu curdos conocíos como agzaz. Esta unidá de mercenarios d'élite llegara a la Península en siendo prindaos no qu'agora ye Libia mientres la guerra que calteníen los almohades del Magreb colos ayubíes d'Exiptu. Tou este esplegue tenía como fin recibir la primer carga del enemigu y llanzar sobre él dardos.
  • El gruesu del exércitu regular almohade (formáu por cuerpos heteroxéneos) atopar nuna segunda llinia o fai detrás de los peones voluntarios, cola potente caballería andalusí, que'l so armamentu yera similar al de los caballeros cristianos, y la caballería llixera almohade y árabe, que fuera bien eficaz contra los exércitos cristianos maniobrando polos lladrales. La mayoría de los sos veteranos y bien armaos homes procedíen del noroeste d'África, pertenecíen a tribus árabes y engardíen con rápidos movimientos de caballería.
  • Na retaguardia otru fexe del exércitu regular almohade y tres él, formando una apertada llinia en redol a la tienda personal del sultán, atopábase la llamada Guardia Negra (tamién denominaos imesebelen), integrada por soldaos-esclavos procedentes de zones subsaḥarianes, que protexíen coles sos grandes llances dispuestes escontra l'enemigu y les conteras sofitaes o clavaes nel suelu'l palenque o cortil fortificada (por aciu oxetos del bagaxe, los recipientes de les fleches, besties de carga ya inclusive camellos) en que s'atopaba la tienda del emir. La Guardia Negra yera un cuerpu d'élite que conformaba la guardia personal del emir, y que la so misión yera protexelo hasta'l final de la batalla. Finalmente, reforzar arqueros y ballesteros. Nes Navas esti dispositivu de la zaga del exércitu islámicu asitiar nuna llomba (posiblemente'l cuetu de les Olivares), lo qu'aumentaba la seguridá y dexaba al califa una mayor visibilidá pa siguir el cursu de los acontecimientos de la batalla.[15]

 

Movimientos previos editar

 
El castiellu de Calatrava de dómina almohade dende l'este. El foso secu, en primer términu; detrás una torre albarrana.

L'exércitu cristianu taba citáu en Toledo el día de Pentecostés de 1212 (20 de mayu) y púnxose en camín el 20 de xunu avanzando escontra'l sur al alcuentru de les huestes almohades. Mientres la marcha inicial, tres tomar del castiellu de Malagón y el de Calatrava, producióse la deserción de cuasi tolos ultramontanos, y les causes entá tán por esclaracerse. Según testimoniu d'Alfonso VIII al papa Inocencio III producir pol calor y les incomodidades. Otres fontes, como la rellación del abá de Trois Fontaines, Alberico, y les cróniques castellanes, señalen que por non tar acordies cola política permisiva cola vida los vencíos. Les tropes ultramontanes yá causaríen disturbios en Toledo. Los cruzaos pasaren a cuchiellu a tola guarnición de Malagón en conquistándola, cuando'l costume habitual n'España yera forzar una capitulación y dexar que los andalusíes colárense, ya inclusive, que vivieren extramuros, lo que dexaba caltener la fuercia de trabayu, máxime cuando arralecíen los repobladores cristianos. Na posterior toma de la fortaleza de Calatrava (Calatrava la Vieya) Alfonso VIII apautara colos miembros de la guarnición nun matalos en casu de que fueren vencíos, torgando lo asocedío tres tomar de Malagón. Al-Marrakusi, historiador musulmán, acota la versión de que fueron «los franceses y xente de Cruzada» (n'espresión les cróniques) quien nun aceptaron el tratu y esixíen que los mataren. En principiu habría que tener en cuenta'l testimoniu de la carta qu'Alfonso VIII escribió al papa, esplicando que'l regresu de los cruzaos deber a la gastadura física causáu pol calor en xentes «que solíen vivir ente solombres en rexones templaes», pero'l rei castellanu quiciabes nun quixo amosar escesiva disidencia colos cruzaos, convocaos pola predicación del papáu. Otra causa posible foi la impaciencia por atopase col exércitu almohade, yá que mientres la marcha taben retrasándose demasiáu en tomar fortificaciones, y los ultramontanos tarrecíen qu'Alfonso VIII los tuviera utilizando p'ampliar el so reinu, en llugar de p'acabar colos infieles almohades. Según el testimoniu de Blanca de Castiella, el rei de Castiella pensó n'aprovechar el gran exércitu aconceyáu p'atacar al de de Lleón, y estos rumores arrobinaríense ente los cruzaos. Sía que non, ensin refugar el cansanciu psíquicu y físicu causáu pol calor del branu del centro-sur peninsular (los caballeros taben afatiaos con grueses teles y cotes de malla), la falta de loxística, que causó numberosos problemes de suministru, ya inclusive fame, nun paez abonda causa pa tamaña desafección.[16]

 
Caballería y peones lluchando nuna zona montiega nuna miniatura de les Cantigues de Santa María del rei Alfonsu X el Sabiu (1252-1284). Cantiga 106.

La deserción de los ultramontanos foi masiva. Solo escoyeron quedase unos 150 caballeros, ente los cualos pueden citase a dellos nobles de la diócesis de Vienne y de la rexón de Poitou, como Teobaldo de Blazón (Thibaut de Blaison), fíu del castellán Pedro Rodríguez de Guzmán,[17] na so mayor parte del Languedoc, col arzobispu de Narbona Arnaldo Amalric a la cabeza, una y bones munchos de los sos señores yeren vasallos o aliaos de Pedro II d'Aragón. Amenorgó en bona midida les huestes cristianes, pero l'exércitu restante d'unos 12 000 homes siguía siendo unu de los más grandes que se vieren na península. Anque non bien numberosos, dempués de la conquista de Calatrava, añadiéronse 200 caballeros navarros empobinaos por Sancho VII.

Les tropes cristianes emponer escontra la zona rasa en que s'atopaben acantonaos los musulmanes. Esto ye, Navas de Tolosa, o llanos de La Llosa, puntos cercanos a la llocalidá de Santa Elena (onde s'abrió un Centru d'Interpretación de la Batalla), al noroeste de la provincia de Xaén. La previsión yera, pos, llibrar una gran batalla campal. Sicasí, An-Nasir decidió cortar l'accesu del enemigu al valle, y pallo asitió homes en puntos clave, de forma tal que los cristianos quedaron arrodiaos per montes, y por tanto con una bien llindada capacidá de maniobra.

Con too y con eso, los cristianos consiguieron superar l'adversidá: fadríen el movimientu d'aproximamientu al enemigu pel oeste, al traviés d'un pasu llamáu Puertu del Rei, que-yos dexó cruciar la sierra pa depués, yá en terrén llanu, colar contra'l rival. Cunten les cróniques castellanes que quien reveló a les tropes la esistencia d'esta sienda foi un pastor local, a quien dellos autores identifiquen con Martín Alhaxa, mientres otros rellatos atribúin la revelación del pasu a San Isidro, discutiniu que xeneró encendíos alderiques nel sieglu XVIII.[18]

La batalla editar

Disposición editar

 
Representación moderna del sellu de Sancho VII de Navarra, el so emblema personal, non siguíu como emblema heráldicu pol so llinaxe, qu'adoptó l'escudu de Teobaldo I, constituyíu per unos radios qu'asemeyaben a los refuerzos metálicos (umbo y bloca) de los escudos del sieglu XII. El blasón de la dinastía de Navarra solo va adoptar valor emblemáticu a partir de 1260 con Teobaldo II.

Los exércitos cristianos lleguen el vienres 13 de xunetu de 1212 a Les Navas, y prodúcense pequeñes escaramuzas mientres el sábadu y domingu siguientes. El llunes, 16 de xunetu, ataquen a les huestes almohades. Disponer en trés faes o llinies de cuerpos d'exércitu.

Nel centru la vanguardia asitióse la hueste del señor de Vizcaya Diego López II de Haro compuesta según les cróniques por quinientos caballeros, qu'incluyía los so mesnada señorial (col so fíu Lope Díaz y otros parientes), dellos caballeros cistercienses, los occitanos al mandu del arzobispu de Narbona Arnaldo Amalric (magar, según el so propiu testimoniu, asitiaríase más retrasáu),[19] los escasos ultramontanos restantes, voluntarios lleoneses (ente otros Sancho Fernández de Lleón, según el Tudense nel so Chronicon mundi y otres posteriores, como la Crónica de venti rey y la Crónica de Castiella, fíu del rei de Lleón Fernandu II),[20] portugueses y otros caballeros nuevos. Nel lladral esquierdu asitióse'l rei d'Aragón Pedro II, y a la so vanguardia pudo tar el so sobrín Nuño Sánchez (que foi armáu caballeru antes de la batalla) y García Romeu, anque otres fontes asítiase na medianera o la zaga (como Jerónimo Zurita),[21] xunto al so rei.

Ocupando'l centru del fexe medianeru asitiáronse los caballeros de les órdenes militares (santiaguistas, templarios, hospitalarios, calatravos comandados por Pedro Arias, Gómez Ramírez, Gutierre Ramírez y Rodrigo Díaz de Yanguas respeutivamente), xunto con otres mesnadas de magnates castellanos y milicies conceyiles de Toledo, Valladolid, Soria o Cuenca ente otres. Foi dirixíu por Gonzalo Núñez, de la Casa de Lara. Otru señores de Castiella destacaos fueron el portaestandarte del rei de Castiella Álvaro Núñez y Fernando Núñez, el mayor de los trés fíos de Nuño Pérez de Lara presentes na guerra. Rodrigo Díaz, del llinaxe de los Cameros, comandó la banda derecha del cuerpu central, onde lluchó'l so hermanu Álvaro Díaz. De los Girón destaca'l Mayordomu mayor del rei mayordomu real Gonzalo Ruiz, que combatió colos sos hermanos Pedro, Nuño y, posiblemente, Álvaro.

 
Hugo IV de Ampurias con Pedro Maza mientres la conquista de Mallorca. Hugo IV, del Condáu de Ampurias, rindió vasallaxe a Pedro II d'Aragón en 1210 y coló con él a la campaña de Les Navas. Tanto la Cronica de Castiella (c. 1300) como Zurita citen al aragonés Pedro Maza combatiendo nesta batalla col conde Hugo.[22][21][23]

Tol lladral esquierdu ocupar, estremáu en vanguardia, medianera y retaguardia, l'exércitu de Pedro II d'Aragón, reforzáu por infantería y ballesteros, y con milicies conceyiles y d'otros señores, como'l conde de Urgel Guerau IV de Cabrera, el de Ampurias Hugo IV (darréu comandante de Xaime I na conquista de Mallorca), Sancho I de Cerdaña (hermanu menor de los reis Alfonso II d'Aragón y Pedro II), el mayordomu real y quiciabes tamién alférez Miguel de Luesia, Bolla de Foces, Rodrigo de Lizana, Jimeno de Aibar, el vizconde de Cardona Guillem I (y el so fíu Ramón Folc o Ramón Fulcón), Guillem IV de Cervera (y el so fíu Ramón de Cervera o Ramón de Ponteves), Guillem Aguiló de Tarragona, Lope Martínez de Luna[24] o Lope Ferrench de Lluna[25][26] (Lope Fernández nes fontes castellanes) de Lluna, Arnaldo (o Arnal) de Alascaún, Blasco Romeo o Romeu (quiciabes pariente de García Romeu), Pedro de Ahones, Martín de Caneto o Blasco de Alagón ente otros ricoshombres. García Romeu (Romero nes fontes castellanes), dirixó la vanguardia, a la banda izquierda de la castellana, ente que Aznar Pardo y Simón Cornel comandaron les bandes del fexe central, y Jimeno Cornel (o Ximén) el nucleu. Ente los prelaos, que previsiblemente asítiase en retaguardia xunto al rei, citar al acabante escoyer obispu de Barcelona Berenguer de Palou y al de Tarazona García Frontín I.

El lladral derechu del exércitu cristianu sostener Sancho VII el Fuerte de Navarra (llamáu asina pol so gran valumbu) colos caballeros navarros y les milicies conceyiles castellanes d'Ávila, Segovia y Medina del Campo, ente otres fuercies. Ente les potestaes que componíen el so séquitu cítense (anque en cróniques castellanes tardíes) la so alférez Gómez Garceiz de Agoncillo, García Almoravid, Pedro Martínez de Lehet y Pedro García de Arróniz.[27]

Na retaguardia asitiáronse los reis al mandu de los sos mesnadas reales. El centru Alfonso VIII dirixendo tola estratexa, colos caballeros del so curia real y les tropes del arzobispu de Toledo Jiménez de Rada y los obispos de les principales sedes castellanes: Tello Téllez de Meneses de Palencia, quien combatió xunto colos sos hermanos Alfonso y Sueru), Rodrigo de Sigüenza, Melendo d'Osma, Bricio de Plasencia, Pedro Instancio d'Ávila, Juan Maté de Burgos y Juan García de Agoncillo de Calahorra.[28][29][30]

El gruesu de les tropes almohades proveníen de los territorios d'al-Ándalus y soldaos bereberes del norte d'África, amás de la guardia real, tropa d'élite qu'arrodiaba la corrolada de Miramamolín, compuesta fundamentalmente por forníos subsaḥarianos. Tamién asitió a los voluntarios na vanguardia, que yeren los más predispuestos pal sacrificiu de la yihad, y collos formaba la caballería llixera, les tropes de más movilidá, que podíen usar venablos o arcos, inclusive dende la caballería llixera, como los arqueros a caballu curdos; y ballestes. Tres los voluntarios yihadistes asitió los cuerpos centrales del exércitu: tanto d'orixe magrebín como andalusí. Les tropes andalusíes cuntaben con una caballería más similar a la cristiana, una caballería pesada, productu del contautu teunolóxicu nes guerres peninsulares dende diba llargu tiempu. Finalmente, los cuerpos d'élite na retaguardia, y a lo último, el palenque de An-Nasir, una estructura fortificada con cestos de fleches ya inclusive animales (camellos, besties de carga) y otros elementos defensivos; tou la cortil taba protexíu por files d'arqueros, llanceros y ballesteros. Finalmente un cuerpu de guardia d'homes de gran valumbu físicu (la célebre «Guardia Negra» formada en falanxe con grandes piques sofitaes nel suelu), con arqueros y ballesteros de refuerzu.[29]

Desarrollu editar

Tres una carga de la primer llinia de les tropes cristianes, encabezaes pol vizcaín don Diego López II de Haro, que fixeron fuxir a la vanguardia de voluntarios musulmanes, los almohades, que doblaben llargamente en númberu a los cristianos, realicen la mesma táctica qu'años antes les dio tanta gloria. La caballería llixera y los arqueros de la vanguardia, poco armaos pero llixeros, asemeyen una retirada inicial frente a la carga pa contraatacar depués, conocida táctica de los exércitos islámicos conocida como tornafuye, col sofitu final del gruesu de les sos fuercies d'élite nel centru. De la mesma, dende los lladrales de caballería llixera almohade, fornida con arcu, traten d'estropiar a los atacantes realizando un escelente llabor de gastadura, y finalmente, los fexes centrales andalusíes y bereberes remataríen la maniobra envolubrando al exércitu cristianu gracies al so mayor númberu de tropes. Recordando la batalla de Alarcos, yera d'esperar esa táctica per parte de los almohades.

 
Monumentu a la batalla de Las Navas de Tolosa (La Carolina, Xaén)

Sicasí nesti casu, ante'l peligru de trate arrodiaos pol enorme exércitu almohade, Diego López II de Haro ordenó estabilizar el fexe, y caltener una llinia de frente ensin internase descomanadamente nel exércitu enemigu escorriendo a los fuxitivos voluntarios y a la caballería llixera. Nesi momentu, el fexe central del exércitu almohade avanzó escontra la llinia de López de Haro, qu'empezaba a flaquear ante la duración del esfuerciu anterior y el fechu de que la so meyora fuera en xubida. Mientres, la caballería andalusí empezó'l movimientu envolvente. Esti puntu críticu de la batalla asocedió al mediudía, y caltúvose con movimientos d'ataque y contraataque a lo llargo de bastante tiempu ensin que la iniciativa decantárase claramente por nengún de los bandos. Posiblemente, nun momentu de la batalla, la meyora y maniobra envolvente dende los lladrales de les tropes almohades tuvieron a puntu de decidir la victoria.

Nesi puntu Alfonso VIII ordena refugar les meyores polos lladrales del enemigu, pa sostener un fexe central sólidu. Ye entós cuando entraría en xuegu'l gruesu de la caballería cristiana, quiciabes l'aragonesa pol lladral esquierdu y la navarra y conceyil pol derechu, o inclusive con un movimientu de la caballería castellana escontra'l lladral más débil. Sía que non, el bandu cristianu consiguió detener a los musulmanes nos lladrales, y estabilizar de nuevu los fexes.

Finalmente, yá entrada la tarde, Alfonso VIII ordenó la meyora en bloque de tola retaguardia cristiana, poniendo en combate la meyor parte de les sos tropes, la caballería pesada y tol restu del exércitu nun esfuerciu de meyora intensa que fizo dexar la estabilidá de les llinies islámiques hasta obligales a la so retirada. Cuando se produció la escorribanda, l'ensame d'efectivos musulmanes agravó la situación y los cristianos llograron aportar hasta'l real de An-Nasir, d'onde tuvo que fuxir precipitadamente. Según les fontes más fiables, la ocupación del palenque llevar a cabu práuticamente a un tiempu per parte de castellanos pela derecha y aragoneses pela izquierda, polo que la lleenda de que foi'l rei de Navarra quien aportó'l primeru al real almohade hai de ser refugada. Esta lleenda ye una recreación posterior que sirvió pa dar orixe a les cadenes del escudu de Navarra. Como se vio, el real nun taba fortificáu por cadenes, sinón que yera un elementu que n'ocasiones utilizaba la guardia personal del califa por que nun tuvieren la tentación de fuxir, anque esti aspeutu pudo ser ocasional y hasta llexendariu, pos difícilmente puede pensase en qu'un cuerpu d'élite vaya encadenáu, yá que menguaría enforma la so capacidá pal combate.[ensin referencies]

Tres la retirada almohade, l'exércitu cristianu entamó la persecución hasta la cayida del sol, movimientu final habitual que sirvía p'adquirir el botín de guerra. L'algame (o persecución) estender por espaciu d'unos venti o venticinco quilómetros.[31]

La precipitada fuxida a Xaén de An-Nasir apurrió a los cristianos un ingente botín de guerra. D'esti botín la lleenda arrobinó que se caltién el pendón de Las Navas de Tolosa nel monesteriu de Les Fuelgues en Burgos. Sicasí, el célebre pendón de las Navas de Tolosa foi un troféu consiguíu por Fernandu III de Castiella na conquista del valle del Guadalquivir a mediaos del sieglu XIII.[32][33]

Consecuencies editar

 
Grabáu del sieglu xix de la batalla

Les consecuencies inmediates d'esta batalla fueron llindaes, y nun supunxeron el fin del Imperiu almohade. Los cristianos sí que llograron el control de dellos pasos de Sierra Morena, al tomar los castiellos de Vilches, Ferral, Baños de la Encina y Tolosa. L'adquisición de Baeza deber a que fuera abandonada polos musulmanes, y en llugar d'ocupala darréu, destruyir. Úbeda foi conquistada por asediu, pero los cristianos tener qu'abandonar pasaos pocos díes.[34]

La fortaleza de Calatrava la Nueva, cerca de Calzada de Calatrava, foi construyida polos Caballeros de la Orde de Calatrava, utilizando prisioneros musulmanes de la batalla de Las Navas de Tolosa, ente 1213 y 1217. Llevando a cabu un trabayosu procesu de reevangelización del territoriu qu'entendía la construcción de nuevos templos y santuarios y la reconstrucción de los primitivos edificios visigodos como'l santuariu de Santa María del Monte de Bolaños de Calatrava.

Per otru llau supunxo'l dominiu definitivu de la llanura manchega cola posterior conquista de la fortaleza d'Alcaraz un añu dempués.

Lleendes tardíes editar

 
Caballería nuna biblia ilustrada navarra de 1197. Apréciase'l arzón na parte trasera de la siella de montar, que sirvía pa suxetar al caballeru nes cargues de caballería, nes que s'acometía al enemigu con una pesada llanza, táctica que se consolidó nel sieglu XIII.

Son fontes tardíes les que tresmiten que'l rei Sancho VII de Navarra aprovechó que la milicia trabara combate al so lladral pa dirixise direutamente escontra Al-Nasir. Según estes tradiciones, los doscientos caballeros navarros, xunto con parte del so lladral, travesaron la so última defensa, los im-esebelen, una tropa escoyida especialmente pola so bravura que se soterraben nel suelu o se fondiaben con cadenes p'amosar que nun diben fuxir. En realidá la Guardia Negra del emir An-Nasir taba armada con piques, o hastas, coles que creaben una especie de falanxe pa defender el real almorávide, pero nun ye seguro que tuvieren encadenaos, como afirmen les lleendes posteriores. Según esta lleenda la unidá navarra foi la primera en romper les cadenes (suponiendo que'l palenque tuviera arrodiáu de cadenes) y pasar la empalizada, lo qu'esplicaba la incorporación de cadenes al escudu de Navarra.[35]

Estes cróniques llexendaries rellaten que n'alcordanza de la so xesta, el rei de Navarra incorporó les cadenes a la so escudu d'armes, cadenes que darréu tamién s'añader nel cuartel inferior derechu del escudu d'España. Sicasí, ta demostráu que Sancho VII nun camudó d'escudu dempués de la batalla. L'orixe del escudu de Navarra en realidá ta na bloca y refuerzos metálicos que solíen incorporar los escudos almendrados del sieglu XII, y de la qu'hai exemplos anteriores; según Tomás Urzainki puede atopase na ilesia de San Miguel de Estella (1160), nun relieve de la catedral de Chartres (1164) y en miniatures de la Biblia de Pamplona (1189); l'escudu blocado apaez nos sellos de los reis Sancho VI el Sabiu y Teobaldo I de Navarra, amás d'en los del conde de Barcelona Ramón Berenguer IV, y col tiempu foi evolucionando y dando llugar a la lleenda.

La batalla na cultura popular editar

La batalla foi conmemorada en pintura, por Francisco de Paula Van Halen (Batalla de Las Navas de Tolosa),[36] Antonio Casanova y Estorach (Alfonso VIII arengando a les sos tropes antes de la batalla de las Navas de Tolosa)[37] y Marceliano Santa María (El trunfu de la Santa cruz)[37] y como escultura en bronce, por Jacinto Higuera Fuentes (Monumentu a les Batalles de las Navas de Tolosa y Bailén).[38] y en Burgos festexa cada añu la fiesta del Curpillos en conmemoración a esta batalla.

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Alvira Cabrer, Las Navas de Tolosa, 1212: idea, lliturxa y memoria de la batalla, Xil, Madrid, 2012, páxs. 330-332 y Guerra ya ideoloxía na España medieval: cultura y actitúes históriques ante'l xiru de principios del sieglu XIII: batalles de las Navas de Tolosa (1212) y Muret (1213), Madrid, Universidá Complutense, 2000, páxs. 192, 196 y 484.
  2. 2,0 2,1 Francisco García Fitz, «La batalla de Las Navas de Tolosa: l'impautu d'un acontecimientu estraordinariu», en Patrice Cressier y Vicente Salvatierra (eds.), Las Navas de Tolosa, 1212-2012. Miraes cruciaes, Universidá de Xaén, 2014. ISBN 978-84-8439-830-1.
  3. Francisco García Fitz, Las Navas de Tolosa, Barcelona, Ariel, 2012 (1ª ed. 2005). Edición conmemorativa del 800 aniversariu, páx. 490.
  4. A partir de la perda del castiellu de Salvatierra, Alfonso VIII tomó la decisión d'enfrentase a los almohades en batalla campal, según testimonios contemporáneos y testigos de los fechos, como Rodrigo Jiménez de Rada, Juan de Soria o Lucas de Tui; vease García Fitz (2012:86-87).
  5. José Fernández Llamazares reproduz la carta unviada pol papa al rei de Castiella, encamentándolo a llevar a cabu la cruzada: Historia de la bulda de la Santa Cruzada (1859), páxs. 28-33.
  6. García Fitz (2012:184-201).
  7. García Fitz (2012:224).
  8. Alvira Cabrer (2012:330).
  9. García Fitz (2012:476-491; cf. especialmente p. 483).
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Crónica de venti rey, lib. XIII, cap. XXVIII
  11. 11,0 11,1 Crónica ocampiana, cap. DCCLIX
  12. 12,0 12,1 12,2 Carta d'Alfonso VIII
  13. Crónica llatina de los reis de Castiella, 21-22, 61-66.
  14. Alvira Cabrer, Guerra ya ideoloxía..., 2000, páxs. 483-484.
  15. García Fitz (2012:275-359).
  16. García Fitz (2012:218-224).
  17. Alvira Cabrer, Guerra ya ideoloxía..., 2000, páx. 202.
  18. Sobre la disputa alrodiu de la identidá del pastor, vease'l discutiniu habida ente Gaspar Ibáñez de Segovia de Mondéjar (Memories históriques de la vida y aiciones del rei D. Alonso'l Noble, 1783, páxs. 333 y ss.), Manuel Rosell (Apoloxía en defensa de l'apaición de San Isidro na batalla de les Navas, 1791), Juan Antonio Pellicer (Carta históricu-apologética qu'en defensa del marqués de Mondexar esamina de nuevu l'apaición de San Isidro na batalla de las Navas de Tolosa, 1793), y nuevamente Rosell (Amiestes a la disertación sobre l'apaición de S. Isidro, 1794).
  19. Según testimoniu recoyíu na Carta de la reina Berenguela:
    [...] la posición del arzobispu de Narbona en vanguardia del exércitu ye dudosa según el so propiu testimoniu: «Nós al ver a los cristianos en fuga empezamos a percorrer l'exércitu y a encamentar a los fuxitivos a detenese»
    (CARTA [de la reina Berenguela], ed. HUICI, Navas de Tolosa, Fontes cristianes, ap. III, páx. 173), apud Alvira Cabrer, Guerra ya ideoloxía..., 2000, páx. 449.
  20. Alvira Cabrer, Guerra ya ideoloxía..., 2000, páx. 448.
  21. 21,0 21,1 Jerónimo Zurita (1562), Añales de la Corona d'Aragón, Ángel Canellas López (ed. llit.), lib. II, cap. LXI. «De la gran batalla de Úbeda». Edición electrónica de José Javier Iso (coord.), María Isabel Yagüe y Pilar Rivero:
    <o>Cómo ordenó'l so exércitu'l d'Aragón pa batalla</o>. Cuando los reis averar a los enemigos que se punxeron na sierra xunto a les Navas, ordenó'l rei d'Aragón el so exércitu. Y en la delantrera tuvo don García Romeu —que foi unu de los bien señalaos caballeros qu'hubo nos sos tiempos—; y nes batalles de mediu, nel un llau diben con él un escuadrón don Jimeno Cornel, don Aznar Pardo, don Bolla de Foces y don Atorella; y cola otra batalla al otru llau diba —según nuna historia antigua paez— don Pedro Maza. Na retaguardia punxo'l rei; y con él tuvieron el conde don Sancho y don Nuño Sánchez el so fíu que s'armó aquel día caballeru novel, y el conde de Ampurias y don Miguel de Luesia que llevaba l'estandarte real y los más caballeros de la so casa y corte y el conde don Sueru.
    J. Zurita, Añales de la Corona d'Aragón, 1562, l. II, cap. LXI.
  22. Crónica de Castiella, ed. de Rochwert-Zuili, 2010, cap. VIII, seición 16, párrafu 65.
  23. Alvira Cabrer, «Orde de combate del exércitu cristianu», Guerra ya ideoloxía..., 2000, páx. 606.
  24. Juan Manuel Palacio Sánchez, [http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/61638.pdf «El célebre y caballeroso llinaxe de les Lluna, na so entronque col señoríu de la villa rioxana de Cornago y la pernomada familia aragonesa de los Fantoni y Benedi»], Berceo, nᵘ 98, 1980 , páxs. 55-78; citáu en páx. 61. ISSN 0210-8550
  25. Moxó y de Montoliu, Francisco de (1990). La Casa de Lluna (1276-1348): factor políticu y llazos de sangre na ascensión d'un llinaxe aragonés. Münster, Westfalen : Aschendorffsche Verlagsbuchhandlung. ISBN 3-402-05825-1. páx. 60: «Bolla de Lluna, fíu de Lope Ferrench el de les Navas y de la so muyer Toa Pérez de Azagra».
  26. Jerónimo Zurita (1562), Añales de la Corona d'Aragón, Ángel Canellas López (ed. llit.), lib. II, cap. LXI.
  27. García Fitz (2012:210).
  28. Alvira Cabrer, Guerra ya ideoloxía..., 2000, páx. 446.
  29. 29,0 29,1 Alvira Cabrer (2012:228-237).
  30. García Fitz (2012:183-241 y 499-528).
  31. Alvira Cabrer (2012:267-292).
  32. «Pendón de las Navas de Tolosa» Archiváu el 1 d'agostu de 2016 na Wayback Machine., Qantara.
  33. Centro Virtual Cervantes (CVC). El camín de Santiago. Quinta etapa.
  34. García Fitz (2012:76-77).
  35. Puestu yá en dulda por Ambrosio Huici Miranda en 1912, tal como reflexa Iñaki Iriarte López: Saltus y Ager Vasconum. Cultura y política en Navarra (1870-1960) tesis doctoral en concretu capítulu 5. Rellatos de guerra: La fiereza de los antepasaos y el sacrificiu de Navarra el epigrafe: Interludiu I. La impertinencia de Ambrosio Huici Miranda pa descarga del capítulu cinco, ver páxines 49-52.
  36. «Halen y Gil, Francisco de Paula van.» Fundación d'Amigos del Muséu del Prado. Consultáu'l 16 de xunetu de 2016.
  37. 37,0 37,1 Arias Anglés, Enrique. Del Neoclasicismu al Impresionismu, páx. 283. Ediciones AKAL, 1999. En Google Books. Consultáu'l 16 de xunetu de 2016.
  38. «Higuera Fuentes, Jacinto.» Fundación d'Amigos del Muséu del Prado. Consultáu'l 16 de xunetu de 2016.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Multimedia editar

Testos editar