Un récor mundial o récor del mundu (n'inglés, world record) ye xeneralmente la meyor actuación internacional de la hestoria rexistrada nuna habilidá determinada, o más específicamente, en dalgún deporte. Nesti sentíu, son les mesmes federaciones oficiales de cada especialidá les que se suelen encargar de homologar y verificar la consecución d'estos récores. (Vease plusmarca).

El saltador d'Estaos Xuníos Bob Beamon na Olimpiada de Méxicu 1968, onde estableció'l récor mundial de saltu de llonxitú con una marca de 8,90 m. Esti récor caltúvose imbatíu mientres 22 años.

Con un sentíu más ampliu, el llibru Guinness World Records o la organización arrexunten y publiquen rexistros notables de toa clase de distintos llogros humanos (como "el primeru", "el meyor" o "el peor"); de especímenes singulares del mundu natural (como "el más grande", "el más pequeñu" o'l "más pesáu"); de transaiciones comerciales (como "el más caru"); o de cualesquier otru tipu de marca capaz de ser considerada merecedora d'esti calificativu, acordies coles regles establecíes poles mesmes organizaciones verificadoras.

Terminoloxía editar

N'español, coesisten les pallabres "récor" y "plusmarca"[1] col mesmu sentíu, magar se prescribe la pallabra "plusmarquista" pa faer referencia al posesor d'un récor (evitando l'anglicismu recordman).

Nos Estaos Xuníos el términu récor mundial ye bien popular. La designación el meyor del mundu tamién foi de volao usada. Esti últimu términu sigue utilizándose en atletismu pa describir los meyores y les peores marques que nun se reconocen como un récor mundial oficial, yá sía por cuenta de que la IAAF nun fai siguimientu del récor (por casu, los 150 m o los eventos individuales nun decatlón), o porque nun cumplen colos criterios rigorosos de calificación d'un eventu (por casu, la mediu maratón Great North Run, que tien una rimada de descensu escesiva).

El términu tamién s'utiliza nos videoxuegos de speedrunning cuando daquién llogra'l menor tiempu posible pal xuegu y la categoría.

Evolución histórica editar

 
El vuelu de Santos Dumont del 12 de payares de 1906 col 14-bis, aeroplanu col qu'estableció la primer marca aeronáutica oficialmente rexistrada como récor mundial.
 
Modelu del Blue Bird, col que Malcolm Campbell superó la barrera de les 300 milles (485 km/h), estableciendo un nuevu récor mundial de velocidá en tierra en 1935.

Históricamente, l'orixe de l'actividá de rexistrar "récores mundiales" tomó carta de naturaleza a finales del sieglu XIX, y tuvo amestada a tres factores principales: l'apaición d'organizaciones internacionales que normalizaron el desenvolvimientu de determinaes práutiques (principalmente de calter deportivu, como l'atletismu, el ciclismu, l'automovilismu o l'aviación); la posibilidá de midir marques con precisión gracies a la meyora de los sistemes de midida (especialmente los cronómetros); y l'interés de los periódicos por esti tipu de pruebes, que daben espardimientu a les marques consiguíes y n'ocasiones patrocinaben la realización de les pruebes.

N'español, una de les primeres cites del términu récor del mundu procede del 3 d'agostu de 1894, cuando'l periódicu La Dómina de Madrid informaba de que: El célebre corredor ciclista inglés Shortland, ganó la Copa d'Oru apostada nel velódromu Herne Hill de Londres, percorriendo en 24 hores la enorme distancia de 741 quilómetros 390 metros, batiendo'l récor del mundu que tenía'l francés Huret.[2] El primer rexistru de l'aviación mundial foi acreditáu'l 23 d'ochobre de 1906 pol pioneru Alberto Santos Dumont nel so aeronave más pesada que l'aire, el 14-bis.[3]

Na primer metá del sieglu XX, col desenvolvimientu de la motorización, tuvo gran espardimientu'l llogru de diversos récores de velocidá o distancia percorrida por tou tipu de vehículos, especialmente automóviles o aviones. Estes marques suponíen un motivu d'arguyu pa les naciones de los pilotos que los consiguíen, que se convertíen n'auténtiques celebridaes (como'l pilotu automovilísticu y motonaútico británicu Sir Malcolm Campbell, o'l célebre aviador Charles Lindbergh). Foi a partir de los años 1960 cuando nestes especialidaes empezó a primar l'interés publicitariu de los fabricantes d'estos vehículos o de los sos componentes. El continuu progeso de les marques hasta los años 1970, provocó que la inversión económico y tecnolóxico pa bater esti tipu de récores de velocidá fixérase casi insostenible, enzancando la consecución de nueves marques. Asina, por casu, el récor de velocidá en tierra vixente en 2017, data de hai 20 años (foi establecíu pol Thrust SSC en 1997, con 1228 km/h).

Nel campu de los deportes olímpicos, la consecución de récores mundiales convertir nun asuntu oxeto de los medios de comunicación de mases a partir de los años 1950, cola progresiva popularización de les retresmisiones televisives de los Xuegos Olímpicos y de los Campeonatos del Mundu de diverses especialidaes. Asina, convertir en noticies de primera páxina proezas deportives como'l récor de 1954 nos 10.000 m del cheko Emil Zatopek (primer atleta en baxar de los 29 minutos); los cuatro medayes d'oru en cuatro juegos consecutivos del discóbolu d'Estaos Xuníos Al Oerter; el llexendariu récor de saltu de llonxitú del atleta d'Estaos Xuníos Bob Beamon en Méxicu 1968 (con una marca de 8,90 m, que perduró mientres 22 años); les 7 medayes d'oru del nadador d'Estaos Xuníos Mark Spitz en Múnich 1972; los duelos na prueba de los 1.500 m de los corredores británicos Sebastian Coe, Steve Cram y Steve Ovett; los llogros del velocista y saltador d'Estaos Xuníos Carl Lewis; les continues meyores nos récores en saltu de piértiga del ucranianu Serguéi Bubka y de la rusa Yelena Isinbáyeva; o les impresionantes series de récores y de victories del nadador d'Estaos Xuníos Michael Phelps o del velocista xamaicanu Usain Bolt.

 
Usain Bolt tres la carrera final de los 200 m en Beixín 2015. Posesor de los récores mundiales nes pruebes de los 100 m y de los 200 m.

En 2008, el Institut de recherche biomédicale et d'épidémiologie du sport (IRMES) llevó a cabu un estudiu sobre la evolución del rendimientu nes pruebes olímpiques por aciu l'analís de 3263 récores mundiales en 158 disciplines olímpiques dende los primeros Xuegos Olímpicos d'Atenes 1896. El IRMES concluyó que los atletes van tener cada vez más dificultaes nos próximos años pa encarar el retu del lema olímpicu "Citius, Altius, Fortius".[4]

L'analís d'esti investigadores tuvo en cuenta les meyores téuniques, nutricionales, médiques y farmacolóxiques, representando curves de la evolución de la meyora de les marques en 158 pruebes olímpiques nes especialidaes de natación, atletismu, ciclismu, patinaxe de velocidá y llevantamientu de peses. Estes curves amuesen que'l progresu del récor pa cada prueba tiende escontra una llende absoluta que ye un casu llende, non la llende d'un individuu. Pa los autores, el ser humanu taba usando solo'l 65% de la so capacidá total en 1896, frente a un 99% na actualidá. Nes curva amuésase una fase de crecedera sostenida hasta finales de 1970 y una progresión muncho más lenta dende entós. Según el modelu estadísticu, les llendes fisiolóxiques humanos van ser algamaos nuna xeneración y media, y los récores nun van ser ameyoraos en más d'un 0,05% en 2027. Esto podría tener un impautu nes condiciones futures d'entrenamientu de los atletes y l'organización de competiciones, y polo tanto podría alteriar el valor y l'espíritu de los Xuegos Olímpicos.[5]

 
Fueyes de ginkgo biloba, qu'apaez citáu en El llibru Guinness de los récores como "la especie d'árbol más antigua qu'inda sobrevive".

A partir de l'apaición de El llibru Guinness de los récores en 1955, el conceutu de "récor mundial" adquirió nel imaxinariu popular una nueva dimensión, pasando a incluyir un considerable númberu d'actividaes al marxe de los récores tradicionales (controlaos polos organismos deportivos oficiales), y amestando tou tipu de rexistros procedentes del mundu natural (como carauterístiques físiques humanes, de seres vivos o de minerales); económicu (como precios más altos); o social (como ciencia y teunoloxía).

Por casu, la edición n'español de El llibru Guinness de los récores de 1995[6] estremaba la so clasificación de récores n'once categoríes:

  1. L'universu y la tierra #

El mundu vivu # El ser humanu # Ciencia y teunoloxía

  1. Mundo de la construcción
  2. Tresportes
  3. Artes y espectáculos
  4. El mundu de los negocios
  5. Mundu humanu #

Proezas humanes

  1. Deportes, xuegos y pasatiempos

De magar, la consecución de récores, con distintos altibaxos, convirtióse nuna actividá de gran repercusión publicitaria en numberosos países del mundu, ocupando frecuentemente les páxines de los diarios, o siendo la tema central d'emisiones televisives que tienen como oxeto la retresmisión o la narración d'estos eventos.[7]

Récores de récores editar

 
Anque munchos récores puedan considerase inútiles o absurdos, en dellos casos dexen realizar meyores científiques o médicos, como l'estudiu de l'adaptación del cuerpu humanu a temperatures baxes.
  • Thierry Gueorgiou ye unu de los atletes más esitosos del mundu. Na so disciplina, orientación, tien 13 títulos de campeón del mundu individual, superando a Patrice Martin con 12 títulos.
  • El belxicanu Raymond Ceulemans ganó 35 títulos de campeón del mundu (23 en billar a tres bandes y 12 en billar francés) y ye ensin dulda unu de los deportistes más esitosos de la hestoria, con 48 títulos europeos y 61 títulos nacionales.[8]
  • Ashrita Furman, especialista en bater récores, superó o estableció dende 1969 hasta 2017 más de 600 rexistros, 200 de los cualos permanecen como récores. Poro, tien el "récor de mayor númberu de récores", incluyendo:
    • Récor de saltos n'estrella -abriendo y cerrando brazos y piernes estendíos- de la práutica ximnástica denomada jumping jack mientres un minutu: 61.[9]
    • Récor de rebotar una pelota de ping-pong nuna raqueta: 3 hores 7 segundos.[9]
    • Milla más rápida rebotando sobre una bola inflable: 15 minutos y 3 segundos.[9]

Na cultura popular editar

  • En Malasia romper un récor del mundu convirtióse nuna moda nacional.[10]
  • Na India la consecución de récores tamién ye bien popular: el país tien versiones locales del llibru de los récores llamaes Limca Book of Records, Unique World Records y Asia Book of Records.

En deportes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Récor» (castellanu). Diccionariu panhispánicu de duda (2005). Consultáu'l 1 de mayu de 2017.
  2. «mundu%22&lang=es Ciclismu» (en castellanu). La Dómina (Madrid). Vienres 3 d'agostu de 1894. http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0000592042&page=2&search=%22r%C3%A9cord+del mundu%22&lang=es. Consultáu'l 3 de xunu de 2017. 
  3. Gibbs-Smith, Charles H. "Hops and Flights: A roll call of early powered take-offs." Flight, Volume 75, Issue 2619, 3 April 1959, p. 469. Retrieved: 24 August 2013.
  4. (en francés) Jean-François Toussaint, directeur de l'Irmes et membre du Haut conseil de santé publique; Valérie Thibault et Geoffroy Berthelot, chercheurs à l'Irmes (8 d'agostu de 2008). «Record du monde : plus vite, plus haut, plus fort... plus rare». Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'agostu de 2008.
  5. (n'inglés) Berthelot G, Thibault V, Tafflet M, Escolanu S, El Helou N, et al. (2008). «The Citius End: World Records Progression Announces the Completion of a Brief Ultra-Physiological Quest» (en francés). PLOS ONE 3. doi:10.1371/journal.pon.0001552. y1552. http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pon.0001552. Consultáu'l 8 d'agostu de 2008. 
  6. (1995) El llibru Guinness de los récores (en castellanu). Edimundo. ISBN 8486306922.
  7. «Guinness World Records Live: Top 100 (2008)» (inglés). IMdB. NBC. Consultáu'l 3 de xunu de 2017.
  8. «Palmares - Raymond Ceulemans». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  9. 9,0 9,1 9,2 L'ÉQUIPE DU GUINESS WORLD RECORDS. Le mondial des records 2011. Hachette Livre, 2010, páxines 86-87
  10. Boulware, Jack (abril de 2006). «The World Record-Breaking Capital». Wired Magacín. Consultáu'l 1 de setiembre de 2008.

Enllaces esternos editar