El Reinu de Dahomey foi un antiguu Estáu africanu que s'estremó pol so exércitu de muyeres soldáu (amazones de Dahomey) y como centru de tratar d'esclavos nel sieglu XVIII. Asitiáu nel oeste del país yoruba, na rexón costera de l'actual República de Benín, Dahomey foi probablemente fundáu na primer metá del sieglu XVII y tuvo orixinalmente sometíu al reinu d'Allada, de quien solo llogró independizase escontra 1715.

[[Great Ardra (en) Traducir|←]] [[Great Ardra (en)
Reinu de Whydah
Reinu de Dahomey
(de década de 1600 a 15 xineru 1894)
Dahomey francés
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Abomey
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Ghezo (es) Traducir
Relixón oficial Dahomean religion (en) Traducir
Xeografía
Coordenaes 7°11′08″N 1°59′17″E / 7.1855555555556°N 1.9880555555556°E / 7.1855555555556; 1.9880555555556
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Darréu, los sos soberanos van llanzar delles guerres de conquista contra los sos vecinos y consiguieron ampliar notablemente los sos dominios. Asina, escontra mediaos del sieglu XVIII, el territoriu de Dahomey estendíase, sobre la mariña, dende la llamada «Boca del Rei» (al este de Grand-Popo) hasta'l llagu Denham y el grao de Kotonou (Cotonú), y nel interior, ente'l ríu Cuffo (Kouffo), al oeste, y el ríu Weme (Ouémé) al este; al norte, el reinu taba llindáu por una frontera mal determinada col territoriu de los mahi.

Oríxenes editar

Los oríxenes de Dahomey pueden ser trazaos a partir d'un grupu adjá (folia) del reinu costeru de Allada (Reinu de Adra o de los Ardres, nes cróniques occidentales) que se movió escontra'l norte y establecióse ente los pueblos fon del interior. Según la tradición , el rei Kokpon de Allada tuvo trés fíos: Meji, Té Agbanlin y Gangnihessou o Ganixësu. Dempués d'una disputa socesoria, el primeru asocedió al so padre, ente que Té Agbanlin partió escontra'l sur, onde fundó Adjatché (Porto Novo), y Gangnihessou dirixir al norte pa establecese en Abomey, nucleu del futuru reinu de Dahomey.

El nome de Dahomey, Abomey o Abomé fai referencia a un fuerte que'l so muro de cinta tomaba un espaciu qu'en fon denominar agbomé, y que dio nome a la ciudá de Abomey.

D'alcuerdu a la cronoloxía de los reis d'Abomey, Aho asocedió al so padre Dakodonu, qu'enantes suplantara al so hermanu Gangnihessou.[1] Dempués de numberoses batalles colos pueblos vecinos, el rei Aho (1645-1685) llogró alzar un verdaderu reinu y, n'adoptando'l nome de Houegbadja o Wegbadcha, demostró ser un eficiente organizador, creador d'una estructura política na que yera predominante l'elementu militar. Ente otres coses, determinó les funciones de los principales ministros (gbonugä), estableció una etiqueta na corte y decretó les primeres regles relatives a los funerales.

Socesor de Houegbadja, foi'l so fíu Houessou Akaba (1685-1708). Por algamar el poder bien tarde, adoptó, pa recordar el fechu, la siguiente divisa, plena de filosofía: «Magar la so lentitú, el camaleón consigue llegar a la copa del bómbax». Con tou, dispunxo del tiempu abondu pa llanzar brengosos ataques contra los habitantes de la zona del ríu Wemé. Morrió de viruela mientres una d'eses campañes, y el so socesor, Agadja o Agadcha (1708-1740), consiguió pa Dahomey soberanía internacional, independizándose de Allada en 1715. Al escarecer de suficientes efeutivos masculinos, foi'l creador d'un cuerpu de tropes femenines, les famoses amazonas, que teníen de ser vírxenes o, siquier, sometíes al celibatu. Mientres el so reináu, Dahomey estender hasta la mariña del golfu de Guinea, estableciendo contautu direutu colos europeos. En 1724 conquistó Allada y darréu el reinu costeru de Savi, que controlaba l'importante puertu d'Ouidah (Whydah).[2] Sicasí, foi ganáu polos yorubas d'Oyo, qu'afararen Porto Novo, y colos que tuvo qu'apautar vasallaxe y aceptar pagar un tributu añal compuestu por cierto númberu d'esclavos (41 rapazos y 41 mocines), según diverses mercancíes.

El contautu colos comerciantes europeos dio a Agadja el nomatu de Hwito («el que toma'l camín de los barcos»). La máxima rellumanza de la dinastía coincidió con esti reináu, ente otres razones por abrir al comerciu colos europeos al traviés de la mariña. Per otra parte, la organización político y social foi tomando un calter institucional. Los antepasaos del rei yeren oxetu de cultu relixosu con sacrificios humanos. L'Estáu, centralista y totalitariu, pasó a controlar minuciosamente la reproducción y el númberu d'habitantes.

 
Amazones de Dahomey armaes con sables y un primitivu fusil.

La fuercia de l'apaición de Dahomey nun podía menos qu'esmoler a Oyo. Y dende esi momentu una tarrecible competencia va oponer a dambes potencies, qu'aspiraben a controlar el principal tráficu de la mariña, esto ye, el comerciu d'esclavos. Amás, Oyo y Dahomey van competir brutalmente con Ashanti, que consiguiera asegurase esi mesmu papel nel oeste. Dahomey nun se toró nunca del tou y prosiguió les sos incursiones por tola rexón ente'l Volta y el Níxer.

A mediaos del sieglu XVIII, el reinu optó por basar la so potencia namái nel tráficu d'esclavos, alzáu en monopoliu real mientres el reináu de Tegbessou (1740-1774). Pero'l país va conocer depués un llargu periodu de depresión. L'exércitu, desdexáu por un rei pocu guerreru, nun resolvió'l problema del suministru y la venta resintióse, tantu por causa de la guerra d'Independencia norteamericana como de la Revolución francesa. Amás, el sistema comercial tradicional, basáu nos fuertes europeos de la mariña, tamién entró en decadencia.

L'asesinatu de Agonglo (1797) y la cayida de Adandozan (1818) confirmaron la gravedá de la crisis. Sicasí, la situación foi enérxicamente endrechada por Ghézo, que reinó mientres cuarenta años (1818-1858) y revelóse como un gran estadista. Esti monarca tuvo l'habilidá d'introducir delles innovaciones, ente les que destacó la producción y comercialización del aceite de palma. Mientres el so reináu la población del reinu paso d'un millón de persones al doble, productu de les grandes conquistes que llogró.[3]

De xuru al decatase de que'l nuevu productu podría significar un aumentu de les ganancies, reforzando les llograes del comerciu d'esclavos, Ghezo empezó a tomar midíes p'afalar esti nuevu comerciu a partir de la década de 1840, declarando a la palma un árbol sagráu y prohibiendo la so corte. Ghezo dio tamién un pasu crucial nel tresformamientu del kouzou, tipu d'impuestu sobre la producción agrícola, introducíu mientres el reináu de Houegbadja, nun impuestu pagable n'aceite de palma por tolos cultivadores y colectores de palma por un importante dignatariu, el Tavisa. El rei tamién s'acomuñar con un comerciante de Marsella, Louis Régis, que s'estableció en 1843 nel antiguu fuerte francés de la mariña y facilitó la entrada del aceite nel mercáu metropolitanu.

Tou esto anició una nueva prosperidá, que dexó al país lliberar de tutelar de Oyo y atopar una alternativa al comerciu negreru, combatíu pela escuadra británica (bloquéu de 1851) y comprometíu poles derrotes sufiertes poles tropes de Dahomey contra los egba (vergonzosos fracasos de 1851 y de 1864 frente a Abeokuta).

Anque con menos ésitu, el rei Glélé (1858-1889) siguió cola mesma política. Más belicosu y menos comenenciudu polos problemes económicos, tuvo la mala suerte de gobernar nuna dómina en que s'acentuaba la presión de los comerciantes franceses, descontentos por causa de una fuerte presión impositiva y pola competencia, cada vez más dura, de los británicos.

Les lluches contra los franceses editar

El conflictu direutu desenvolver na última década del sieglu XIX, cuando Francia estableció un protectoráu sobre Porto Novo, un vasallu de Dahomey, lo que constituyó un seriu revés pa los intereses económicos d'esti postreru. En 1889, l'herederu del tronu, el príncipe Kondo, informó al gobernador de Rivières du Sud, Bayol, de que'l pueblu fon nunca aceptaría asemeyada situación. En febreru del añu siguiente, Bayol ordenó la ocupación de Cotonú y l'arrestu de tolos notables fon de la ciudá. El príncipe Kondo, qu'empezara a reinar n'avientu de 1889 sol nome de Behanzin, reaccionó movilizando a les sos tropes. Nesa dómina, Dahomey tenía un exércitu permanente que, en tiempu de paz, cuntaba con unos 4.000 homes y muyeres. En tiempu de guerra, el serviciu militar yera obligatoriu pa tolos homes y cuntaba col sofitu de les amazones.

La guarnición francesa de Cotonou foi atacada y, coles mesmes, una parte del exércitu dahomeyano, unviada a la rexón de Porto Novo, empezó a destruyir les palmeres. Tal como pensaba Behanzin, estes contramedidas económiques inducieron a los franceses a pidir rápido la paz. El 3 d'ochobre de 1890, el padre Dorgère presentóse personalmente en Abomey con proposiciones de paz: como contrapartida a la reconocencia de Cotonou como posesión francesa y a dereches de los franceses a recaldar derechos d'aduana y a aparcar nel llugar una guarnición, los franceses pagaríen a Behanzin una añalidá de 20.000 francos. El rei aceptó estes condiciones y roblóse un tratáu. Pero, Behanzin empezó a modernizar el so exércitu al envís de defender el restu del so Estáu. Ente xineru de 1891 y agostu de 1892 mercó «1.700 rifles de tiru rápidu, seis cañones Krupp de diversos calibres, 5 ametralladores, 400.000 municiones surtíes y una gran cantidá de granaes», a les firmes alemanes qu'operaben en Lomé.

Sicasí, los franceses taben decidíos a conquistar Dahomey y llograron la escusa necesaria cuando, el 27 de marzu de 1892, dellos soldaos fon balearon al residente de Porto Novo que viaxaba ríu arriba pol Weme na cañonera Topaz. El coronel Dodds, un mulatu senegalés, foi encargáu d'esta misión y llegó a Cotonou en mayu de 1892. Porto Novo, onde'l franceses axuntaron 2.000 homes, convertir nel centru d'operaciones. Dodds movió a los sos homes pel ríu Weme, y el 4 d'ochobre empezó la so marcha escontra Abomey. Los fon xunieron los trés divisiones del so exércitu, que sumaba agora unos 12.000 homes, y esplegar contra l'exércitu invasor, ente'l ríu y Abomey. Sicasí, tolos esfuercios de los soldaos fon, qu'usaron los sos métodos tradicionales de llucha (ataques a l'alba por sorpresa, ataques inesperaos, hostigamiento de les fuercies invasores y otres táctiques guerrilleres), fracasaron nel so intentu de detener a los franceses. Estos ganar infligiéndoles graves perdes, que s'envaloraron en 2.000 muertos (incluyendo práuticamente toles amazones) y 3.000 mancaos, ente que los franceses solo perdieron 10 oficiales y 67 homes. Pero, lo que más estorbó'l plan militar fon foi la destrucción de la collecha realizada polos esclavos yorubas que fueren lliberaos pol exércitu de Dodds. Abomey viose asina enfrentáu a un grave problema de suministru. Pa evitar la fame, dellos soldaos tornaron a los sos llares a buscar comida y defender los sos pueblos del pillaje de los esclavos lliberaos.

Ante la desintegración del exércitu fon, Behanzin tuvo d'empecipiar conversaciones de paz. Dodds acampó en Cana, aceptó les propuestes del rei, pero reclamó una fuerte indemnización de guerra y que los fon apurrieren toles armes, lo que foi refugáu por estos. En payares de 1892, Dodds, siguiendo la so inesorable meyora, entró en Abomey, que Behanzin amburara antes de dirixise a la zona norte del so reinu onde s'instaló. En llugar de rindise o ser derrocáu pol so pueblu, tal como esperaben los franceses, Behanzin empezó a reorganizar el so exércitu y, en marzu de 1893, taba yá en condiciones d'arrexuntar 2.000 homes que realizaron numberoses incursiones nes zones controlaes polos franceses. N'abril de 1893, los notables fon fixeron nueves propuestes de paz. Taben dispuestos a vencer a Francia la parte sur del reinu, pero nun podíen aceptar el derrocamientu de Behanzin, en quien ellos víen la encarnación de los valores del so pueblu y el símbolu de la esistencia independiente del so Estáu. Poro, los franceses llanzaron otra espedición, en setiembre, tamién dirixida por Dodds, qu'agora yera xeneral, consiguiendo conquistar la zona norte de Dahomey. Goutchilli foi nomáu y coronáu rei'l 15 de xineru de 1894 y, el 29 del mesmu mes, Behanzin foi prindáu por cuenta de una traición.

Arte y relixón editar

L'arte dahomeyano ye puramente cortesanu y nos palacios de Ghezo y de Glelé, en Abomé, puede trate inda unu de los museos históricos más ricos d'África negra: baxorrelieves estraordinarios que son como páxines d'historia; tronos montaos sobre cranios humanos, tapiceríes, alfombres, tintes qu'aponderen los símbolos regios nun estilu poderosu, metanes los cualos destaca, como una fuercia de la naturaleza, el búfalu que simboliza a Ghezo. Caltiénense tradiciones d'una riqueza non frecuente. Y en lo referente a la relixón, esiste la creencia d'una alma inmortal. Percima del universu topa la pareya creadora Lisa-Mahu, que representaba, respeutivamente, al Sol y la Lluna. Per debaxo d'ellos, y como vectores pa la so aición terrenal, esisten dioses especializaos en distintos campos, llamaos vodun. Dahomey y el restu de la mariña de Benín tienen la particularidá de ser los únicos llugares d'África que tienen conventos nos qu'homes y muyeres consagrar al cultu de los distintos dioses.

Organización política y social editar

La base de la organización del reinu yera'l pobláu, con un xefe nomáu pol rei y un conseyu de xefes de familia. L'asociación Dokpwé, qu'entendía a tolos mozos y adultos, procedía, per mediu de los sos miembros, a la execución de los trabayos duros ritmados polos cantares y la música; el xefe de l'asociación, el dokpwega, tenía que ser consagráu pol rei. Los poblaos taben arrexuntaos en provincies, confiaes pol rei a grandes personaxes.

Había cuatro clases sociales: 1.- Los esclavos (prisioneros de guerra); 2.- Los siervos (nacíos de los esclavos en Dahomey); 3.- La clase llibre (llabradores y artesanos, que se convertíen en soldaos en tiempu de guerra); 4.- La aristocracia (altos funcionarios y sacerdotes, que nun trabayaben coles sos propies manes y teníen esclavos).

El rei, designáu ente los sos fíos pol so predecesor, yera un personaxe sagráu, ante'l cual toos se prosternaban. Designaba numberosos dignatarios, ente otros a dos ministros que disponíen de grandes poderes. Les numberoses muyeres del rei estremar en muyeres verdaderes (dalgunes de les cualos exercíen ciertu control alministrativu sobre los funcionarios), esclaves, muyeres vieyes atendíes y amazones, que combatíen y teníen que permanecer castes. El pactu de sangre” establecía una fraternidá ente los pactantes y convirtiérase nun mediu de reclutar axentes y espíes pal gobiernu.

Nun rincón del palaciu real un compartimientu contenía sacos de rafia llenos de quixarros: yera'l censu. Cada sacu representaba un pobláu, con un quixarru por persona, partíos estos por edá y por sexu. El censu sirvía pa la movilización. El rei y los sos ministros conducíen l'exércitu nes habituales guerres.

Tamién yera necesariu'l censu pa la política fiscal. La mantención de la corte y del exércitu y les compres d'armes teníen que ser pagaos por aciu la venta d'esclavos y d'aceite de palma, pero principalmente por aciu los impuestos: derechos d'aduana, impuestos sobre les colleches, el ganáu, los productos de la caza y el trabayu de los artesanos. Les colleches yeren recontaes cada añu y los funcionarios velaben pola execución de los planes de producción.

Los viaxeros europeos que visitaron el país quedaron impresionaos pol cultu a los antepasaos reales. Especialmente a la muerte d'un rei, teníase-y que refaer un reinu nel más allá, por aciu ufriendes y numberosos sacrificios humanos. Añalmente, realizábase tamién otra celebración n'honor de los antepasaos reales: la llamada fiesta de los Costumes”. Yera esta una ocasión por que'l rei fixera ostentación de les sos riqueces a los güeyos del pueblu, según pa distribuyir una parte de les mesmes; los numberosos sacrificios humanos qu'acompañaben esos actos desencadenaron, en víspores de la conquista, la vindicta de los filántropos europeos. Otres circunstancies (por casu, la partida escontra la guerra o la construcción d'un palaciu) esixíen tamién sacrificios sangrientos.

D'esta manera, Dahomey presentábase como una fórmula forzada de monarquía absoluta, de derechu divín y divinizada, qu'esixía numberosos sacrificios a los individuos. El monarca dahomeyano yera, efeutivamente, un rei que'l so poder, que paez autocráticu ya inclusive sanguinario, reflexaba la durez de los tiempos. Pero la dictadura taba lloñe de ser absoluta: los ministros teníen de ser consultaos, la tradición respetao y escuchar los dioses vodun.

Exércitu y demografía editar

Nel casu del reinu de Dahomey esploradores envaloraben que nel cursu de venti años (1813-1833) esportar hasta 170.000 esclavos cada añu pero probablemente foi una desaxeración por cuenta de qu'en total la población del reinu yera de menos de 200.000 persones, de les que 90% yeren esclavos, y la capital, Abomey, nun pasaba de los 30.000 residentes. L'exércitu regular componer de 12.000 guerreros (5.000 yeren amazones) y en casu de guerra doblábase amás de tar acompañáu por un gran séquitu, en total unes 50.000 persones ente guerreros y el séquitu colaben a la batalla en casu de guerra.[4]

Reis de Dahomey editar

  1. Gangnihessou (1600 – 1620)
  2. Dakodonou (1620-1645)
  3. Aho Houegbadja (1645-1685)
  4. Houessou Akaba (1685-1708)
  5. Agadja (1708-1740)
  6. Tegbessou (1740-1774)
  7. Kpengla (1774-1789)
  8. Agonglo (1789-1797)
  9. Adandozan (1797-1818)
  10. Ghézo (1818-1858)
  11. Glélé (1858-1889)
  12. Behanzin (1889-1894)
  13. Agoli-Agbo (1894-1900)

Referencies editar

  1. Les tradiciones orales relatives a los primeros reis dahomeyanos presenten considerables problemes d'interpretación. Asina, por casu, en dellos rellatos presentar a Houegbadja como'l segundu gobernante de Dahomey, y como'l fíu del so fundador Dakodonu, ente que n'otros describir más bien como'l so tercer gobernante, y el predecesor inmediatu del conquistador Agadja.
  2. Fueron los portugueses los que dieron el nome de Ajuda a un fondeadero asitiáu cerca de Grand-Popo. Más tarde, el holandeses, los ingleses y los franceses instalaron ellí los sos fuertes, deformando el topónimu portugués que se tresformó en Fida, Whidah, Juda y d'últimes en Ouidah. Nesa dómina, la ciudá nun entendía más que los fuertes de los europeos y una pequeña aldega de pescadores, designada más tarde polos dahomeyanos col nome de Glewe. Próxima a Elmina, va tresformar n'unu de los principales centros del tráficu na llamada Mariña de los Esclavos. De primeres, el reinu de Savi (o Xavier) foi l'únicu beneficiariu de dichu tráficu.
  3. Wars of the World. Gezu's Reign in Dahomey 1818-1858
  4. John Cassell (1833) The working man's friend, and family instructor. Londres: Cassell, páxs. 98-99.
    Owing to the ravages of the devastating wars, the population of the kingdom of Dahomey does not exceed 200,000 of both sexes, and the capital, Abomey, has not more that of 30,000 inhabitants. Of the whole population, not more that 20,000 are free, the remainder are slaves. The regular army consists of 12,000, and these 5,000 are amazones, or female warriors. When the king goes the war, he levies all about 24,000 men, and a equals number of commissariat. Thus he moves on his war march with nearly 50,000 of both sexes, or one-fourth the whole population of his kingdom (páx. 98)
    ...After describing his journey, the author goes on to any that for a period of 20 years the annual exportation of slaves from of territory of king of Dahomey has averaged 170,000!.. (páx. 99)
Error de cita: La etiqueta <ref> col nome "Heywood" definida en <references> nun s'utiliza nel testu anterior.

Bibliografía editar

  • A. Adu Boahen (dir.): Historia Xeneral d'África. Tomu VII: Africa sol dominiu colonial (1880-1935), Madrid, Tecnos / Unesco, 1987.
  • Pierre Bertaux: Africa. Dende la prehistoria hasta los Estaos actuales, Madrid, Sieglu XXI, 1974.
  • C. Coquery-Vidrovitch y H. Moniot: Africa negra de 1800 a los nuesos díes, Barcelona, Labor, 1976.
  • Hubert Deschamps: Les instituciones polítiques del Africa negra, Barcelona, Oikos-Tau, 1971.
  • Robert July: A History of the African People, Nueva York, Charles Scribner's Sons, 1980.
  • Robin Law: “‘My head belongs to the king': On the political and ritual significance of decapitation in pre-colonial Dahomey”, en Journal of African History nᵘ30, 1989.
  • Dov Ronen: “On the African Role in the Trans-Atlantic Slave Trade in Dahomey”, en Cahiers d'Études Africaines nᵘ41, Vol. XI - 1, 1971.