El Reblincón Alantre (Chinu simplificáu:大跃进, Chinu tradicional:大躍進, Pinyin: Dà yuè jìn) foi una campaña de midíes económiques, sociales y polítiques enllantaes na República Popular China ente 1958 y 1961, mientres la presidencia de Mao Zedong, coles mires de tresformar la tradicional economía agraria China al traviés d'una rápida industrialización y coleutivización.

Comedor comuñal nuna comuña popular china creada mientres el Reblincón Alantre (1958 y 1961).

Los principales cambeos del réxime rural incluyeron la creación de les comuñes populares, la prohibición de l'agricultura privada, l'impulsu de los proyeutos intensivos en mano d'obra y la política llamada "caminando con dos piernes", que combinaba les pequeñes y medianes iniciatives industriales, colos grandes emprendimientos, alloñar asina del modelu soviéticu.[1]

El puntu de vista predominante n'Occidente (Jasper Becker, Roderick MacFarquhar, Ansley Coale, John Aird, Judith Banister) y nel Partíu Comunista Chinu a partir de tomar del poder por Deng Xiao Ping, sostién que'l Reblincón Alantre constituyó un fracasu, causáu en gran midida por errores políticos lideraos por Mao Zedong, que causó la muerte por inanición de gran cantidá de llabradores, envalorada ente 15 millones y 45 millones, según l'investigador.[2][3][4][5] L'historiador Frank Dikötter.[6][7]

Otros estudios (Felix Greene, Han Dongping, Joseph Ball) cuestionaron el puntu de vista predominante, sosteniendo que los sos datos nun son fiables y tán sesgados ideológicamente, yá sía porque los sos autores sostienen postures anticomunista o porque respuenden a los intereses de la nueva orientación política del Partíu Comunista Chinu adoptada dende 1980.[1][8][9][10]

Antecedentes editar

Mientres los años 1950, la República Popular China llevó a cabu un programa de distribución de la tierra y una industrialización cola ayuda téunica de la Xunión Soviética. Les rellaciones ente los dos gobiernos comunistes nun yeren bones y los dirixentes chinos víen con esmolición la delda contraida cola Xunión Soviética y los intereses que la República Popular tenía que pagar. El modelu de desenvolvimientu soviéticu aplicáu pola República Popular mientres el Primer Plan Quinquenal (1952-1957), anque aguiyara'l desenvolvimientu industrial y la crecedera económica, nun paecía sostenible por cuenta de la presión sobre'l mediu rural, que perdía población por cuenta de la emigración a les ciudaes, y a les inversiones necesaries, que solo podíen faese gracies a los préstamos soviéticos, qu'aumentaben la dependencia del réxime chinu.

Na metá de los años cincuenta la situación en China estabilizárase y l'amenaza de les guerres de Corea y de Vietnam (la guerra francesa) sumiera. Les persones percibíes como capitalistes fueron espropiaes en 1952 y 1953; los disidentes, tantu d'esquierda como del Kuomintang, encarcelaos. Per primer vegada en delles xeneraciones, China paecía tener un gobiernu fuerte y estable.

Sicasí, Mao Zedong sollertar polos términos usaos por Nikita Khrushchov nel Ventenu Congresu del Partíu Comunista de la Xunión Soviética. Mao atalantó que lloñe de algamar y adelantrar a Occidente, la economía soviética taba quedándose atrasada. Ante les sulevaciones asocedíes n'Alemaña del Este, Polonia y Hungría, y la Xunión Soviética buscando la coesistencia pacífica, que Mao percibió como una capitulación soviética ante'l poder imperialista d'Occidente, preparó al PCCh pa avanzar solo.

El Reblincón Alantre editar

El Reblincón Alantre tomó distintos elementos de la hestoria de la XRSS pa combinalos nuna única y orixinal fórmula china. Coleutivizaciones al estilu del tercer periodu, estajanovismu de principios de los años 1930, la guardia popular creada por Nikita Khrushchev en 1959, y la política orixinal china de crear comuñes como unidaes económiques autosuficientes, qu'incorporaben la industria llixero xunto a proyeutos d'infraestructures. Pensábase qu'al traviés de la coleutivización y el trabayu en masa, la producción china d'aceru devasaría la del Reinu Xuníu en quince años.

Tamién influyó l'heriedu históricu de China, na que la llealtá de les autoridaes llocales al centru de poder demostrábase llogrando bones resultancies na implantación de les polítiques impulsaes por ésti, al igual que faía la pequeña aristocracia rural nos tiempos imperiales. Esto xeneraba una competencia ente les autoridaes llocales pa informar de lo bien que se taben cumpliendo les órdenes, lo que xeneraba informes demasiáu optimistes, o francamente falsos. Per otru llau, la docilidad del campesinado chinu y el cultu a la personalidá na figura de Mao y l'enfotu que'l pueblu sentía escontra él, llevó a esti llabradores a un paraxismu coleutivu de trabayu ininterrumpíu.

Na provincia de Henan establecióse una comuña esperimental a principios de 1958, y llueu el modelu foise estendiendo pel país. Les comuñes empezaron a enllantase masivamente, yá sía por aciu la execución d'órdenes direutes o por aciu la violencia. Decenes de millones de persones nos campos y pequeñes ciudaes fueron movilizaes pa producir un únicu productu, símbolu de la industrialización, el aceru. Creáronse aproximao 25.000 comuñes en 1958, con alredor de 5.000 families en caúna d'elles.

La idea del gobiernu chinu yera industrializar el país y aumentar la producción agrícola faciendo usu del trabayu en masa, evitando asina tener qu'importar maquinaria pesada. L'efeutu más visible dende l'estranxeru foi la campaña de creación de pequeños altos fornos nel patiu de casa pa la fundición d'aceru que se construyeron en cada comuña. N'ochobre de 1958 informar de la creación d'un millón d'estos. Inclusive nes fábriques, escueles y hospitales los trabayadores cualificaos abandonaben el so trabayu pa destinar parte del so tiempu a producir aceru. Coles mesmes, los llabradores yeren suxetos una coleutivización obligatoria de manera análoga a la impuesta na URSS en 1934.

Magar la propaganda oficial, l'aceru producíu por estos fornos artesanales yera en gran parte inservible por cuenta del amiestu de distintos metales mientres la so ellaboración. Ello ye que les autoridaes nunca capacitaron a los llabradores pa realizar xeres básiques de fundición, amás qu'un aceru de bona calidá precisaba de plantes siderúrxiques dotaes de la teunoloxía fayadiza. Magar esto, les autoridaes del Partíu Comunista Chinu abstener de contrariar los deseos de Mao Zedong ya impulsaron la fundición masiva d'artículos de metal, pa tresformalos nun aceru de pésima calidá.

Tomamos tolos oxetos de metal que teníamos en casa y los nuesos vecinos fixeron lo mesmo. Poner tou nun gran fueu y entemecemos tol metal.
Zhang Rongmei, profesor de xeometría na zona rural de Shanghai, sobre la fundición masiva d'aceru.

La fabricación d'aceru vieno apareyada d'una coleutivización obligatoria qu'axuntó a los llabradores chinos n'inmenses comuñes destinaes a trabayos agrícoles y a la execución d'obres ordenaes pol gobiernu. La coleutivización causó que gran númberu de llabradores chinos perdieren casi toles sos pertenencies privaes, inclusive artículos personales, poles enganíes del gobiernu de suprimir l'individualismu contrarrevolucionario; la improvisación y desorientación ente les autoridaes llocales causó que la fuercia de trabayu de miles de llabradores se desperdiciara n'obres inútiles o irrelevantes, ente que la esixencia de quintuplicar la producción agrícola condució a situaciones d'esplotación llaboral de llabradores nes comuñes. La coleutivización torgó tamién que la vida cotidiana de la China rural caltuviérase, al suprimir costumes como los mercaos d'aldega, les bodes tradicionales, los trueques de bienes, etc.

Ante'l mieu de la represión política del Partíu Comunista de China en casu que les autoridaes llocales nun cumplieren coles metes asignaes, la producción d'alimentos foi sobredimensionada, siendo que les autoridaes rexonales manipoliaben les cifres pa satisfaer al gobiernu de Beixín y ésti de la mesma aceptaba d'acordies les proyeiciones optimistes pa evitar toa autocrítica al proyeutu. [ensin referencies]La producción asina llograda yera usada esencialmente pa la so esportación a la XRSS, como mediu de pagar la delda contraida con esi país y llograr divises; el remanente yera destináu a la población urbana.

Una resultancia tráxica foi que de resultes d'esta manipulación de númberos el gobiernu de Mao Zedong impunxo cuotes de producción cada vez mayores a les comuñes llabradores, qu'agora teníen d'apurrir a les autoridaes cantidaes mayores d'alimentos, dexando a los mesmos trabayadores de les comuñes ensin colleches pa la so propia subsistencia.[ensin referencies]

Consecuencies editar

Númberu envaloráu de víctimes de la fame que causó'l Reblincón Alantre
Muertes
(millones)
Autores Añu
23 Peng[11] 1987
27 Coale[12] 1984
30 Ashton, et al.[13] 1984
30 Banister[14] 1987
30 Becker[15] 1996
32.5 Cao[16] 2005
36 Yang[17] 2008
38 Chang y Halliday[18] 2005
38 Rummel[19] 2008
42 mínimu Dikötter[5] 2010
43 a 46 Chen[20] 1980

La consecuencia más clara y más importante foi la muerte de millones de persones, que dellos historiadores cifren n'inclusive 30 millones, la mayoría d'ellos neños bien nuevos qu'apenes llegaben a los diez años d'edá. Estos fallecimientos tuvieron provocaos pola tarrecible fame qu'afaró'l país. La causa principal de la fame foi la mala collecha d'aquellos años, causada poles munches catástrofes naturales y climátiques qu'afararon China mientres los años nos cualos llevóse a cabu'l Reblincón Alantre. Ensin dexar de llau les inconmensurables colleches qu'acabaron podrecíes dada la predominancia del llabor na producción d'aceru que yera xeneralmente inservible.

China nun recuperó les cifres de producción agrícola ya industrial anteriores a 1958 hasta 1964. El fracasu del reblincón alantre fizo que Mao arrenunciara en 1958 a la presidencia de la república, que pasó a manes de Liu Shaoqi, qu'empecipió una política de liberización pa cultivar parceles privaes, vender productos en mercaos rurales y producir en talleres artesanales. El fracasu del saltu traxo consigo de resultes crítiques n'especial per parte de Peng Dehuai, ministru de defensa, convencíu de qu'había qu'oponese a la política de Mao calificándola de "fanatismu pequeñoburgués". Mao contraatacó calificando a toos aquellos que criticaren la so política de "demócrates burgueses" y acusóse-yos de culpables por combalechadures contra'l partíu. Esta rocea nun terminó ende: Mao siguió'l so ataque cola posterior Revolución Cultural de la que non solo se sirvió pa camudar la estructura de partíu a la que consideraba aburguesada y simpatizante del capitalismu, sinón tamién pa caltener vivu l'espíritu de revolución y recuperar la influencia que perdiera tres el fracasu del reblincón.

Causes y responsables de la fame editar

Les polítiques del Reblincón Alantre, el fallu del gobiernu a responder rápida y efeutivamente a condiciones de fame, según tamién la insistencia de Mao en caltener altes cuotes d'esportación de granos frente a clara evidencia de producción llabradora fueron los causantes de la fame. Tamién hai evidencia considerable de que la fame foi intencional o por causa de neglixencia intencional. [Cita riquida]

Yang Jisheng, un miembru del partíu comunista y reporteru de l'axencia de noticies oficial Xinhua, culpa totalmente a les polítiques Maoístes, tales como faer que los trabayadores del sector de l'agricultura dedicar a la producción d'aceru al empar que s'esportaben granos.[21][22] Mientres la so investigación, Yang afayó que 22 millones de tonelaes de granos taben calteniéndose en tenaes públiques mientres el periodu más fuerte de la fame, reportes de xente sufriendo de inanición pasaron pol sistema burocráticu y fueron inoraos por oficiales d'altu rangu, y les autoridaes ordenaron que les estadístiques fueren destruyíes en rexones onde l'amenorgamientu de la población volvíase evidente.[23]

L'economista Steven Rosefielde argumenta que la investigación de Yang: "...amuesa que la matanza de Mao foi causada en parte considerable por inanición-terror; esto ye, homicidiu voluntariu (y seique asesinatu), en cuenta de una fame inofensiva".[24] Yang señala que a los oficiales del partíu nun los importaba que numberoses cantidaes de persones tuvieren morriendo al so alredor, yá que la so esmolición principal yera l'apurrir granos, que Mao quería utilizar pa pagar deldes a la URSS que llegaben a 1.973 billones de yuanes. En Xinyang, la xente morría de fame nes puertes de los almacenes de granos.[25] Mao negar a abrir les tenaes del estáu ente que refugaba reportar d'escasez d'alimentos y acusaba a los llabradores d'esconder granos.[26]

De la so investigación sobre rexistros y charres con espertos nel Buró de Meteoroloxía, Yang conclúi que les condiciones climátiques mientres el Reblincón Alantre nun fueron inusuales en comparanza con otros periodos y que nun fueron un factor influyente.[27] Yang tamién cree que la separación chino-soviética nun foi un factor yá que nun asocedió sinón hasta l'añu 1960, cuando la fame yá llevaba tiempu d'empezar.[27]

Acordies con Frank Dikötter, Mao y el partíu comunista sabíen que dalgunes de les sos midíes taben contribuyendo a la fame.[28]

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Ball, Joseph (21 de setiembre de 2006)). «Did Mao Really Kill Millions in the Great Leap Forward?».
  2. Mirsky, Jonathan. "The China We Don't Know." New York Review of Books Volume 56, Number 3. February 26, 2009.
  3. Tau Yang, Dennis (2008). "China's Agricultural Crisis and Famine of 1959–1961: A Survey and Comparison to Soviet Famines." Palgrave MacMillan, Comparative Economic Studies 50, pp. 1–29.
  4. Gráda, Cormac Ó (2011). Great Leap into Famine. UCD Centre For Economic Research Working Paper Series.  p. 9. 
  5. 5,0 5,1 Dikötter, Frank. Mao's Great Famine: The History of China's Most Devastating Catastrophe, 1958-62. Walker & Company, 2010. p. xii ("siquier 45 millones de persones morrieron innecesariamente") p.xiii ("6 a 8 per cientu de les víctimes fueron torturaes a muerte o mataes - lo cual suma casi 2.5 millones de persones.") p.333 ("un mínimu de 45 millones de muertos"). ISBN 0-8027-7768-6.
  6. Dikötter, Frank (2010). pp. x, xi. ISBN 0-8027-7768-6
  7. Perkins, Dwight (1991). "China's Economic Policy and Performance". Chapter 6 in The Cambridge History of China, volume 15, ed. by Roderick MacFarquhar, John K. Fairbank and Denis Twitchett. Cambridge University Press.
  8. Greene, Felix (1965). A Curtain of Ignorance: China: how America is Deceived. Cape.
  9. Dongping, Han (2003). The Great Leap Famine, the Cultural Revolution and Post- Mao Rural Reform: the Lessons of Rural Development in Contemporary China. 
  10. «Mao did not want half of China to starve to death: a key document in Frank Dikotter's book Mao's Great Famine». Maoists.
  11. Peng Xizhe (1987). Demographic Consequences of the Great Leap Forward in China's Provinces. Population and Development Review Vol.13 Non.4 (Dec. 1987). páxs.648-649.
  12. Coale, J. Ansley (1984). Rapid Population Change in China, 1952–1982. National Academy Press. Washington, D.C. p.7. Coale envalora 27 mllones de muertes: 16 millones d'una interpretación direuta d'estadístiques oficiales chines siguíu d'un axuste a 27 millones pa cubrir la subestimación de muertes
  13. Ashton, Hill, Piazza, and Zeitz (1984). Famine in China, 1958-61. Population and Development Review, Vol. 10, Non. 4 (Dec., 1984). p.614.
  14. Banister, Judith (1987). China's Changing Population. Stanford University Press. páxs.85,118.
  15. Becker, Jasper (1998). Hungry Ghosts: Mao's Secret Famine. Holt Paperbacks. p.270,274. ISBN 0-8050-5668-8.
  16. Dikötter (2010) páxs.324-325. Dikötter cites Cao Shuji (2005). Da Jihuang (1959–1961):nian de Zhongguo renkou (The Great Famine:China's Population in 1959–1961). Hong Kong. Shidai guoji chuban youxian gongsi. p.281
  17. Yang Jisheng (2012). Tombstone: The Great Chinese Famine, 1958-1962 (Kindle edition). Farrar, Straus and Giroux. p.430. ISBN 9781466827790.
  18. Chang and Halliday (2005). Stuart Schram cree que les sos estimaciones "han de ser les más precises." (Stuart Schram, "Mao: The Unknown Story". The China Quarterly (189): 207. Consultáu'l 2007-10-07.)
  19. Rummel, R.J. (2008-11-24). Reevaluating China's Democide to 73,000,000. Consultáu 12Feb13.
  20. Becker (1996) páxines .271-272. D'una entrevista con Chen Yizi.
  21. Yu, Verna (2008). "Chinese author of book on famine braves risks to inform new generations." The New York Times, November 18, 2008. Yu writes about Tombstone and interviews author Yang Jisheng.
  22. Applebaum, Anne (2008). "When China Starved." The Washington Post, August 12, 2008. Applebaum writes about Tombstone by Yang Jishen.
  23. Link, Perry (2010). "China: From Famine to Oslo". The New York Review of Books, December 16, 2010.
  24. Rosefielde, Steven (2009). Rede Holocaust. Routledge. p. 114. ISBN 0-415-77757-7.
  25. O'Neill, Mark (2008). A hunger for the truth: A new book, banned on the mainland, is becoming the definitive account of the Great Famine. South China Morning Post, 2008-7-6. Archiváu el 10 de febreru de 2012 na Wayback Machine.
  26. Becker, Jasper (1998). Hungry Ghosts: Mao's Secret Famine. Holt Paperbacks. p.81. ISBN 0-8050-5668-8.
  27. 27,0 27,1 Johnson, Ian (2010). Finding the Facts About Mao's Victims. The New York Review of Books (Blogue), Avientu 20, 2010. Consultáu 4 Sep 11. Johnson interviews Yang Jishen. (Provincial and central archives).
  28. Dikötter, Frank. Mao's Great Famine, Key Arguments Archiváu el 9 d'agostu de 2011 na Wayback Machine..