Revolución d'Ayutla

La Revolución d'Ayutla foi un movimientu insurxente aniciáu nel estáu de Guerrero nel añu de 1854. La razón del llevantamientu de los surianos foi la inconformidad cola dictadura d'Antonio López de Santa Anna, qu'aprovechando l'abolición de la Constitución federal de 1824 gobernaba dictatorialmente col títulu de La so Alteza Serenísima. La Revolución entiende tanto'l conflictu armáu puramente dichu como les presidencies de Juan N. Álvarez y Ignacio Comonfort. So la presidencia d'esti postreru foi promulgada la Constitución de 1857. El periodu conclúi col arrenunciu de Comonfort a la presidencia y l'entamu de la Guerra de Reforma. Les inconformidades en contra de Santa Anna crecen pola venta de La Mesilla y los lliberales encabezaos por Juan Álvarez, Tomás Moreno y Florencio Villarreal dieron a conocer el plan d'Ayutla. Nél desconocíase a Santa Anna como presidente, esixíase que se revisaren les aiciones d'este, que s'escoyera un presidente provisional y que se creara'l congresu constituyente de 1857 qu'aprobó la Constitución de 1857. Foi tamién l'antecedente políticu de les Lleis de Reforma.

Revolución d'Ayutla
Fecha 1r marzu 1854 → anguaño
Llugar Ayutla-Guerrero
Causes Malestar social que causa l'últimu gobiernu despóticu d'A. L. de Santa Anna.
Resultáu Victoria Rebalba
Consecuencies Santa Anna ye desterráu definitivamente de Méxicu, el gobiernu emanado d'esta revolución (el de Comonfort) pon en marcha la Reforma del estáu Mexicanu. Esta reforma afectaba los intereses de los grupos más poderosos del país: Exércitu ya Ilesia Católica. La reaición d'estos grupos provocó'l Plan de Tacubaya y la Guerra de Reforma o Guerra de trés años.
Belixerantes
Revolucionarios d'Ayutla Santanistas o Mochos ya Ilesia Católica
Comandantes
Juan N. Álvarez
Ignacio Comonfort
Antonio Lopez de Santa Anna
Felix Zuloaga
[editar datos en Wikidata]

El descontentu cola dictadura d'Antonio Lopez de Santa Anna editar

Santa Anna ye unu de los personaxes más polémicos de la historia de Méxicu. En socesives ocasiones foi héroe —como cuando venció a los españoles na Batalla de Tampico cuando estos intentaben reconquistar Méxicu— y tamién foi villanu (depués de la independencia de Texas). Foi Presidente de Méxicu una decena d'ocasiones, y camudó de bandu políticu delles vegaes.

En realidá, la dictadura de Santa Anna nun yera nada nuevo. Tiempu tras, mientres la separación de Texas, habíase autu nomáu dictador de Méxicu. Sicasí, nesta segunda oportunidá dictatorial llevó les sos propies aspiraciones a un estremu peligrosu. Lo de menos ye que s'haber nomáu La so Alteza Serenísima pela vía del decretu constitucional. Col enfotu de llograr recursos financieros pal so gobiernu que se topaba na bancarrota, llegó a impulsar el cobru d'un impuestu pol númberu de ventanes y puertes de les viviendes de la ciudá de Méxicu.

El gobiernu de Santa Anna representaba pa una bona parte de la población mexicana (los probes, y en concencia, la protoburguesía lliberal movida del poder cola dictadura santaannista). El descontentu quedó reflexáu en dichos, llamatos y otros xuegos de pallabres, como esta cosadiella:

"Santa Anna nun ye muyer,"
Ye Santa ensin ser muyer,
ye rei, ensin cetru real,
ye home, más non cabal,
y sultán, al paecer.

La dictadura yera fondamente corrupta, nun había nenguna claridá nel manexu de los fondos (hai que recordar que la Intervención estauxunidense había dexáu, con too y con eso, les arques llenes de pesos d'oru); nun esistíen les garantíes individuales, y l'oposición yera tratada con fierro. Ensin dulda, más allá del descontentu popular col gobiernu del Quince Uñes (como llamaba'l pueblu llanu a Santa Anna porque perdiera una pierna nuna batalla), había un fondu malestar ente la pequeña burguesía lliberal que s'había veníu formando a lo llargo de la primer metá del sieglu XIX en Méxicu.

La burguesía agraviada editar

Efeutivamente, la vocación conservadora del gobiernu de Santa Anna favoreciera a ciertos grupos de l'aristocracia mexicana del sieglu XIX. Al so amparu, les posesiones de la Ilesia habíen crecíu escandalosamente. Otros problemes sobre la tenencia de la tierra yera la esistencia de corporaciones civiles (como les comunidaes indíxenes) que torgaben la especulación colos bienes raigaños, y poro, el procesu d'acumuladura capitalista. Naquella dómina, como queda dichu, había un pequeñu grupu de nuevos burgueses ilustraos que nun víen con bonos güeyos esta concentración de tierres en manes muertes.

Amás, la Ilesia tamién yera una institución con gran poder políticu. Mientres el tiempu de Santa Anna, poques decisiones tomar ensin tener en cuenta la opinión de la xerarquía eclesiástica. Amás, quedaben otros resabios de la organización colonial, como les aduanes internes, que torgaben la modernización del país, y virtualmente tener estazáu en pequeños feudos apoderaos por caciques locales.

Por si lo anterior fuera pocu, Santa Anna desterrara a dellos lliberales conspicuos, ente ellos a Melchor Ocampo (ex gobernador de Michoacán), Benito Juárez (ex gobernador d'Oaxaca), Ponciano Arriaga y munchos más, que s'abelugaron nos Estaos Xuníos. La esperiencia del destierru llevó necesariamente a comparar el poderíu económicu de los vecinos del norte cola caótica situación de la República. Diéronse cunta que la única manera de llevar a Méxicu pel camín del progresu (entendíu so la divisa del dexar faer), yera derrocando a Santa Anna ya instalar un gobiernu allegáu a la ideoloxía lliberal.[1]

El Plan d'Ayutla editar

 
Semeya de Juan Álvarez. Foi cabeza del movimientu conocíu como revolución d'Ayutla, que concluyó col arrenunciu de Santa Anna a la dictadura de Méxicu. Álvarez ocupó la presidencia como interín, anque arrenunció pocos meses dempués, en 1835

El 1 de marzu de 1854 foi pronunciáu'l Plan d'Ayutla, nesa mesma población del Estáu de Guerrero. Lo promovían Florencio Villarreal, Juan N. Álvarez y Ignacio Comonfort. El primeru fuera insurxente de la independencia de Méxicu, y el segundu yera un coronel relativamente nuevu. El documentu plantegaba la necesidá de formar un frente nacional pa ganar al gobiernu dictatorial de Santa Anna. Álvarez y Comonfort punxéronse al mandu de una tropa de llabradores. Al plan xuniéronse Benito Juárez, Melchor Ocampo y otros lliberales desterraos por Santa Anna, qu'aniciaben nos Estaos Xuníos. Anque nun participaron direutamente na llucha armada, estos personaxes habríen de decidir l'aldu políticu de la revolución.[2]

El plan contemplaba la destitución de Santa Anna, el nomamientu d'una presidencia interina de corte lliberal (que la so responsabilidá quedaría en manes de Juan N. Álvarez), y la convocatoria a un Congresu Constituyente que redactara una nueva constitución pal país (yá que la de 1824 fuera abolida por Santa Anna, que nel so llugar impunxo les Siete Ley, d'orientación centralista).[3] Anque nun se trataba d'un documentu radical, foi capaz de ganase ciertu sofitu nel restu del país, y llueu, la guerra civil estender por bona parte de Méxicu. El Plan d'Ayutla foi modificáu nel puertu d'Acapulco el 17 de marzu de 1854.[4]

Empieza la guerra editar

 
Tropa de chinacos nel Méxicu decimonónicu

Habida cuenta de los amagos llevantinos nel departamentu de Guerrero, encabezaos por Comonfort y Álvarez, Santa Anna intentó reprimir rápido la insurrección de los pintos (como yeren llamaos peyorativamente los guerrerenses, pola mor del mal de pintu, reinal de la rexón). Por ello decretó la pena de muerte pa quien tuvieren un exemplar del Plan d'Ayutla y non quixeren apurrir a les tropes del gobiernu. Otramiente, impunxo la lleva (enlistamiento forzáu nel exércitu), y aumentó el presupuestu del gobiernu central, de 6 a 17 millones de pesos. Pa recaldar los fondos, alzó nuevamente los impuestos y reinstaló les alcabales (aduanes interiores).

Darréu, Santa Anna púnxose al mandu de una fuercia de seis mil homes. Llegó a Acapulco, centru de la insurrección, el 19 d'abril de 1854. El Exércitu Restaurador de la Llibertá, entamáu por Comonfort, encabezáu por Álvarez, habíase pertrechado na fortaleza de San Diego.[3] Los quinientos soldaos del Exércitu Restaurador aguantaron los embates de Santa Anna con ésitu. La tropa del dictador fuera sensiblemente menguada, yá pola deserción de los sos soldaos, poles enfermedaes tropicales o poles baxes na guerra. Finalmente, Santa Anna decidió llevantar el sitiu, y tornó a la capital. Nel camín d'Acapulco a Méxicu, amenorgó a escombros a munches poblaciones y faciendes que sofitaren el Plan d'Ayutla.[5]

El Plan d'Ayutla foi proclamáu rápido n'otres partes del territoriu nacional. El primer departamentu en sumase a la revolución foi Michoacán, gobernáu por Epitacio Huerta. A mediaos de 1854, el Plan fuera pronunciáu en Tamaulipas, San Luis Potosí (sofitáu por Antonio de Haro y Tamariz), Jalisco, Méxicu y Guanajuato (sofitáu nesti últimu departamentu pol gobernador Manuel Dobláu). Los insurxentes capitalizaben non yá el descontentu de la naciente burguesía, sinón el de les mases populares en condiciones de miseria que cargaben col fardu de los impuestos decretaos por Santa Anna. Pel norte, los lliberales nel destierru tamién tizaben la rebelión.[6]

Pa contener la fola rebalba, el dictador apeló al terrorismu d'Estáu. Decretó la ocupación de les propiedaes de los rebeldes, declaraos o sospechosos, empezando poles finques d'Álvarez. Coles mesmes, dispunxo que toa población que brindara'l so sofitu a la insurxencia sería escaláu y amburáu. Los civiles que estuviran en posesión d'armamentu fueron condergaos a pena de muerte. L'espionaxe fíxose más intensu y los destierros fueron cada vez más comunes.

 
Partitura del Himnu Nacional Mexicanu. Santa Anna recurrió a tou tipu de artimañas pa esviar l'atención popular de la Revolución ayuteca: suponía que fomentando l'espíritu patrióticu, podría desanimar la oposición.
«Toa aquella persona á quien se probar que sopelexó noticies falses ó alarmantes, sía cual fora la clase á que perteneza, va ser amenorgada á prisión, considerada como conspiradora, y por esto xulgada con arreglu á la llei de 1° d'Agostu de 1853. El que s'ocupar censurar los actos del Supremu Gobiernu ó los de dalguna de les demás autoridaes de la nación, va ser amenorgáu á prisión, y xulgáu y sentenciáu como faccioso. Va Incurrir na pena de doscientos pesos de multa, ó na de dos meses de prisión, tou aquel que nun denunciara á los que s'ocupen en suponer escalabros que sufren les tropes de gobiernu, ó n'aplaudir ó eponderar la revolución».
Bandu publicáu'l 29 de xunetu de 1854.[7]

La estratexa de Santa Anna contemplaba amás, una combinación de fuercia y demagoxa. Por ello, mientres esta última etapa del so gobiernu, les celebraciones patrióticu y relixosu cuntaron col sofitu decidíu del gobiernu. Ello ye que convocó a un concursu pa la eleición del himnu nacional, que los sos resultancies fueron publicaos el 11 de setiembre de 1854. Nun ye casualidá qu'una de les estrofes de la poesía escoyida (escrita por Francisco González Bocanegra), fixera una clara alusión a Santa Anna como héroe nacional. Años más tarde, la estrofa foi suprimida.

La ofensiva del gobiernu y la bancarrota del movimientu punxeron en xaque a los revolucionarios. En xunu de 1854, Comonfort partió escontra Estaos Xuníos a consiguir recursos pa la insurxencia. Llogró un préstamu de Gregorio Ajuria, un ricu español, amigu d'Álvarez y simpatizante de los lliberales. Volvió a Acapulco a principios d'avientu d'esi mesmu añu.[8] Comonfort dirixióse darréu a Michoacán, onde la revolución progresaba con sofitu de los jaliscienses comandados por Santos Degollado.

Per otru llau, nel frente de Santa Anna, les coses nun colaben meyor. P'asemeyar que la dictadura cuntaba con ampliu respaldu popular, La so Alteza Serenísima convocó un plebiscitu nel que los ciudadanos podríen espresar "llibremente" si deseyaben que Santa Anna siguiera nel cargu, o bien, preferíen que dimitiera y apurriera la presidencia de la República a otra persona. Dellos votantes tomáronse en serio el plebiscitu y pronunciáronse abiertamente pola dimisión del dictador y el nomamientu d'Álvarez como interín. En concencia, Santa Anna nun diba arrenunciar, y sometió a xuiciu y prindó a los simpatizantes de la revolución que participaron nel plebiscitu.[9] El 1 de febreru de 1855, pa rematar, foi expedíu un decretu pol cual la nación manifestar pola permanencia de Santa Anna na presidencia de Méxicu. Inda caliente'l pan del plebiscitu, Santa Anna partió a Michoacán pa "entartallar" a los rebeldes. Lo más que consiguió foi esvalixalos o arrequexalos na mariña. Tornó a Méxicu aparentemente victoriosu.

Sicasí, la rebelión estendiérase a delles partes del territoriu nacional. Santiago Vidaurri llograra dellos trunfos nel departamentu de Nuevo León. En Veracruz, Ignacio de la Llave había tomáu Orizaba, y los lliberales oaxaqueños taben en control de Tehuantepec.[10]

Pela so parte, una bona parte de l'aristocracia mexicana amosábase ronciega a emprestar dineru al gobiernu, pos s'enteraren que la mayor parte de la tropa d'Álvarez taba compuesta por llabriegos pintos, inconformes coles condiciones de vida nes faciendes del departamentu de Guerrero. Los conservadores consideraben que Santa Anna yera un ineptu, incapaz de controlar el país, y pronunciáronse a favor de la instauración d'una monarquía. Foi según empezaron les xestiones qu'habríen de terminar col establecimientu del Segundu Imperiu Mexicanu.

A esos altores de 1855, la Revolución d'Ayutla cobrara tal fuercia que nengún acontecimientu podía esviar l'atención de la guerra civil. Naquél tiempu, la fábrica de papel de San Ángel faía notables progresos, Juan de la Granxa introduxera'l telégrafu, el conde Gaston de Raousset-Boulbon (qu'intentara independizar Sonora y Baxa California) foi fusiláu dempués de perder la batalla de Guaymas nel pueblu del mesmu nome, la Casa Drusina (subsidiaria de Rothschild) había quebráu, los espectáculos populares aumentaben y los intereses de los Bonos de l'Ayalga aumentaren a 10%. Nin con toos estos sucesos de gran importancia simbólica, abocanaba la envernada revolucionaria.

Mentanto, al otru llau del ríu Bravo, los lliberales nel destierru decidieron participar nel campu de batalla. Dende mediaos de 1855, Comonfort encamentara a Benito Juárez a que se treslladara al cuartel xeneral de la revolución, en Acapulco. A esti puertu llegó l'ex gobernador d'Oaxaca en xunetu d'esi mesmu añu, onde se desempeñó como conseyeru políticu de la insurrección. Mentanto, el grupu de exiliaos, encabezaos por Ocampo, constituyérase en Xunta Revolucionaria, y pocu tiempu dempués yá participaben tamién na guerra.

El gobiernu de Santa Anna escosara aquel día los sos recursos. Nin la represión, nin la demagoxa pudieren poner puntu final a la Revolución d'Ayutla. Bien al contrariu, namái desprestixaron más la figura foliada de La so Alteza Serenísima. Un mes más tarde, n'agostu, les fuercies de los pintos d'Álvarez y los neoleoneses encabezaos por Vidaurri tiñazaben la capital. Ante esti panorama, Santa Anna decidió abandonar Méxicu'l 9 d'agostu de 1855, y embarcóse al estranxeru.[11] Cuando abandonó la capital, un ensame manifestó'l so refugo a Santa Anna. Desenterraron la momia de la so pierna perdida (qu'unos años antes fuera soterrada con honores, incluyíos los militares y un Te Deum), y abasnar peles cais de la Ciudá de Méxicu. Pa concluyir, llegaron a la plaza d'El Volador, y fixeron estrices la estatua del dictador.

Los conservadores, antiguos aliaos del dictador, aprovecharon el desconciertu na capital. Asonsañaron adherencia al Plan d'Ayutla y nomaron una Xunta de Representantes (tal como señalaba'l plan), que nomó a Martín Carrera como presidente interín. Namái duró nel cargu 28 díes, pos foi abandonáu poles tropes conservadores ante la meyora de la columna lliberal. El 1 d'ochobre de 1855, el xeneral en xefe de la Revolución y la so tropa ocuparon Cuernavaca. Ellí nomóse la Xunta de Representantes, con Valentín Gómez Farías a la cabeza. La Xunta nomó interín a Juan Álvarez, y ésti, yá na so calidá de presidente, nomó'l so gabinete presidencial, nel que taben incluyíos dellos de los ideólogos lliberales radicales que fueren desterraos por Santa Anna, y Comonfort, que coqueteaba col bandu moderáu.

La presidencia d'Álvarez editar

El 27 d'ochobre de 1849, al declarase Estáu de la Federación el sur de Méxicu, sol nome de Guerrero, Juan Álvarez ye nomáu Gobernador interín y ratificáu más tarde per mediu d'eleiciones en 1850. En 1854 proclama'l Plan d'Ayutla pa terminar cola dictadura de Santa Anna. Dempués del trunfu de dichu plan, Álvarez ye nomáu Presidente de la República, el 4 d'ochobre de 1855 y arrenunciu al cargo dos meses más tarde, el 11 d'avientu de 1855.

Juan Álvarez defendió los derechos de los llabradores. Dende 1835 llanzó un manifiestu nel qu'esponía les sos idees al respeutu. Escribió un llibru sobre la tema y otru onde analiza la condición del peón nos estaos de Morelos y Guerrero. Morrió na so facienda "La Providencia", en Guerrero'l 21 d'agostu de 1867 y el 27 d'avientu de 1922 los sos restos fueron treslladaos a la Rotonda de les Persones Pernomaes na Ciudá de Méxicu.[12]

La presidencia de Comonfort editar

Col trunfu de la revolución d'Ayutla, llegó al poder una nueva xeneración de lliberales, casi toos civiles. Ente ellos, Benito Juárez, Melchor Ocampo, Ignacio Ramírez, Miguel Lerdo de Tejada y Guillermo Prieto. Una xunta nomó presidente interín al xeneral Juan N. Álvarez y dempués a Ignacio Comonfort. Tamién convocó a un Congresu que trabayaría nuna nueva constitución.

L'equipu de Comonfort preparó delles lleis que promovieron cambeos importantes. La Llei Juárez (por Benito Juárez), de 1855, queden suprimíos los tribunales especiales, respetándose los eclesiásticos y militares, y declaraba a tolos ciudadanos iguales ante la llei. La Llei Lerdo (por Miguel Lerdo de Tejada), de 1856, obligaba a les corporaciones civil y eclesiásticu a vender les cases y terrenes que nun tuvieren ocupando a quien los arrendaben, por que esos bienes produxeren mayores riqueces, en beneficiu de más persones. La Ley Iglesias (por José María Iglesias), de 1857, regulaba'l cobru de derechos parroquiales.[13]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Santana, Adalberto Op.cit. p.51-54
  2. EL COLEXU DE Méxicu Op.cit. p.590
  3. 3,0 3,1 Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.832-833
  4. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.834-835
  5. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.836-840
  6. EL COLEXU DE Méxicu Op.cit. p.591
  7. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.844
  8. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.851
  9. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.852-853
  10. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.856-858
  11. Riva Palacio, Vicente et al Op.cit. p.859
  12. «Rotonda de les persones pernomaes». Segob. Consultáu'l 21 de setiembre de 2009.
  13. EL COLEXU DE Méxicu Op.cit. p.592

Bibliografía editar