Independencia de Méxicu

La Independencia de Méxicu foi la consecuencia d'un procesu políticu y social resueltu pela vía de les armes, que punxo fin al dominiu español nos territorios de Nueva España. La guerra pola independencia mexicana estendióse dende'l Grito de Dolores, el 16 de setiembre de 1810, hasta la entrada del Exércitu Trigarante a la Ciudá de Méxicu, el 27 de setiembre de 1821.

Independencia de Méxicu
Parte de guerres d'independencia hispanoamericanes

Dende la parte cimera del collage a la izquierda: Miguel Hidalgo, José María Morelos, Abrazu d'Acatempan ente Agustín de Iturbide y Vicente Guerrero, Exércitu Trigarante en Ciudá de Méxicu y Mural de la independencia d'O'Gorman.
Fecha 16 setiembre 1810 → 27 setiembre 1821
Llugar América del Norte
Resultáu Independencia de Méxicu pola robla del Acta d'Independencia del Imperiu Mexicanu
Belixerantes
Insurxentes
y
Trigarantes lleales a Méxicu
Realistes lleales al Imperiu español
Comandantes
Miguel Hidalgo (1810-1811)
Ignacio Allende (1811)
Ignacio López Rayón (1811)
José María Morelos (1810-1815)
Guadalupe Victoria y Vicente Guerrero (1815-1821)
Francisco Xavier Mina (1817)
Agustín de Iturbide (1821)
Francisco Xavier Venegas (1810-1813)
Félix Calleja (1813-1816)
Juan Ruiz de Apodaca (1816-1821)
Francisco Novella (1821)
Juan O'Donojú (1821)
[editar datos en Wikidata]

El movimientu independentista mexicanu tien como marcu la Ilustración y les revoluciones lliberales de la última parte del sieglu XVIII. Por esa dómina la élite ilustrada empezaba a cavilgar alrodiu de les rellaciones d'España coles sos colonies. Los cambeos na estructura social y política derivaos de les reformes borbóniques, a los que se sumó una fonda crisis económica en Nueva España, tamién xeneraron un maltar ente dellos segmentos de la población.

La ocupación francesa de la metrópolis en 1808 desencadenó en Nueva España una crisis política que desaguó nel movimientu armáu. Nesi añu, el rei Carlos IV y Fernandu VII abdicaron socesivamente en favor de Napoleón Bonaparte, que dexó la corona d'España al so hermanu Xosé Bonaparte. Como respuesta, el conceyu de Méxicu —con sofitu del virréi José de Iturrigaray— reclamó la soberanía n'ausencia del rei llexítimu; la reaición condució a un golpe d'Estáu contra'l virréi y llevó a la cárcel a los cabezaleros del movimientu.

A pesar de la derrota de los criollos na Ciudá de Méxicu en 1808, n'otres ciudaes de Nueva España axuntáronse pequeños grupos de conxuraos que pretendieron siguir los pasos de Méxicu. Tal foi'l casu de la conxura de Valladolid de 1809 y los participantes de la cual fueron puestos en prisión. En 1810, los conspiradores de Querétaro tuvieron a piques de correr la mesma suerte pero, al vese descubiertos, optaron por tomar les armes el 16 de setiembre en compañía de los habitantes indíxenes y llabradores del pueblu de Dolores (Guanajuato), convocaos pol cura Miguel Hidalgo y Costilla.

De magar 1810, el movimientu independentista pasó delles etapes, pos los socesivos líderes fueron puestos en prisión o executaos poles fuercies lleales a España. De primeres reivindicábase la soberanía de Fernandu VII sobre España y les sos colonies, pero los líderes asumieron dempués postures más radicales, incluyendo cuestiones d'orde social como l'abolición de la esclavitú. José María Morelos y Pavón convocó a les provincies independentistes a conformar el Congresu d'Anáhuac, que dotó al movimientu insurxente d'un marcu llegal propiu. Tres la derrota de Morelos, el movimientu amenorgóse a una guerra de guerrilles. Escontra 1820, namái quedaben dellos nucleos rebalbos, sobremanera na sierra Madre del Sur y en Veracruz.

La rehabilitación de la Constitución de Cádiz en 1820 afaló'l cambéu de postura de les élites novohispanes, qu'hasta esi momentu sofitaren el dominiu español. Al ver afeutaos los sos intereses, los criollos monarquistes decidieron sofitar la independencia de Nueva España, pa lo cual buscaron aliase cola resistencia insurxente. Agustín de Iturbide dirixó'l brazu militar de los conspiradores, y a entamos de 1821 pudo atopase con Vicente Guerrero. Dambos proclamaron el Plan d'Iguala, que convocó a la xuntura de toles faiciones insurxentes y cuntó col sofitu de l'aristocracia y el cleru de Nueva España. Finalmente, la independencia de Méxicu algamóse'l 27 de setiembre de 1821.

Tres ello, Nueva España convirtióse nel Primer Imperiu Mexicanu, una efímera monarquía católica que dio pasu a una república federal en 1823, ente conflictos internos y la xebra de les Provincies Xuníes d'América Central.

Dempués de dalgunos intentos de reconquista, incluyendo la espedición d'Isidro Barradas en 1829, España reconoció la independencia de Méxicu en 1836, tres el fallecimientu del monarca Fernandu VII.

Antecedentes editar

Situación económica y social del virreinatu de Nueva España editar

 
Una representación de mestizos nuna "Pintura de Castes" de la era colonial. "D'español ya india produz mestizu".

La sociedá novohispana taba estremada en dellos estratos y la so posición taba condicionada por cuestiones d'orde económicu, cultural y políticu. Una d'elles yera'l so papel al respective de la posesión de los bienes económicos. Había un grupu bien pequeñu de persones que controlaben la mayor parte de la riqueza, mientres que la gran parte de la población yera probe. Los pueblos indíxenes habíen de pagar un tributu al gobiernu y taben suxetos a un réxime d'autoridá que, por ambiguu, provocaba numberosos enfrentamientos ente españoles peninsulares, criollos y mestizos. Munchos d'estos enfrentamientos teníen rellación con cuestiones agraries, como por casu la tenencia de la tierra y el control de l'agua.[1] A lo llargo de los trés sieglos de dominiu español hubon dellos españíos sociales na Nueva España, ente ellos la Rebelión de los Pericúes de 1734 a 1737 en Vieya California,[2] la Rebelión de los maya de Cisteil (1761) de los mayes, encabezada por Jacinto Canek[3] y les rebeliones de los seris y los pimes en Sonora a lo llargo de tol sieglu XVIII.[4]

Como un corolariu de los múltiples oríxenes de la población de Nueva España surdió'l sistema de castes. Estos grupos taben carauterizaos pol orixe racial de los sos integrantes, atopándose nel cumal los españoles, y ente ellos, los europeos. La combinación ente españoles, indíxenes y africanos dio como resultáu un númberu de grupos nos que la so posición taba determinada pola cantidá de sangre español que teníen. El sistema aspiraba a caltener la supremacía del sangre español, y anque nunca tuvo base llegal, nun siendo más qu'una nomenclatura aceptada, reflexó la división y la esclusión esistente na Nueva España, onde los grupos non españoles ocupaben un llugar marxinal nel sistema social.[5]

La pilastra de la economía colonial de Nueva España yera la minería, particularmente la esplotación d'oru y plata. Mientres el sieglu XVIII la producción minera vivió una de les sos meyores dómines. Como resultancia, la producción d'oru y plata triplicóse nel periodu de 1740 a 1803.[6] La bayura yera tala, que la mina llamada La Valenciana, nel estáu de Guanajuato, llegó a considerase la operación minera de plata más importante del mundu. Al rematar el sieglu XVIII, Nueva España producía más de 2.500-000 de marcos de plata, y les sos principales rexones mineres yeren Guanajuato, Zacatecas y el norte de la intendencia de Méxicu.[7] La importancia de la minería pa la economía novohispana yera tala que Carlos III reconoció al Cuerpu de Minería de Nueva España en 1776; un pocu más tarde, dexó l'establecimientu del Real Tribunal de Minería, según tamién del Colexu de Minería.

L'apoxéu de la esplotación minera favoreció'l desenvolvimientu d'otres actividaes económiques, particularmente'l comerciu y l'agricultura. Por exemplu, la creciente importancia de Guadalajara y El Bajío debíase a la so rellación colos minerales de Zacatecas y Guanajuato. Yá que la esportación de plata y oru constituyía'l noyu de la economía novohispana, en redol a esta actividá creció un complexu sistema que consolidó al grupu de comerciantes peninsulares, pero que tamién dexó l'ascensión d'un poderosu grupu criollu. Esti grupu taba concentráu nos consulaos de Méxicu y Guadalajara, que constituyeron la pieza fundamental na circulación de capitales nel territoriu novohispanu. El poder económicu de los consulaos sofitaba la so capacidá de representación política, xestión y cabildéu.[8]

La economía novohispana entró en crisis a finales del sieglu XVIII, periodu que coincide coles reformes borbóniques adoptaes pola Corona. Les reformes teníen por oxetu modernizar l'alministración de les colonies y facer más granible la esplotación de los sos recursos, porque en Nueva España había una escasez de capitales en circulación debida al monopoliu sobre la plata exercíu polos comerciantes y pola mesma política financiera de la metrópolis.[9] Una parte importante de les rentes derivaes de la esplotación de les colonies nun llegaba a les arques reales, partiéndose ente distintes corporaciones acordies colos arreglos antiguos ente la Corona y estos grupos.[10] Verdaderamente, la reforma afectó los intereses de les clases más privilexaes. Al establecese amás el llibre comerciu ente les colonies, creció'l poder económicu y políticu de los criollos y los mestizos qu'empezaron a ocupar tamién más espacios na alministración colonial.[11]

Nes últimes décades del sieglu XVIII, Nueva España taba en bancarrota por causa de la espoliación de les sos finances per parte de la metrópolis.[12] Paradóxicamente, fueron los miembros de la élite económica —bien cutida pola política económica de la monarquía— los que sofitaron el golpe d'Estáu contra'l virréi José de Iturrigaray en 1808, cuando'l Conceyu de Méxicu intentó exercer la soberanía n'ausencia del rei d'España. Les reformes representaron un ciertu aliendu de cambéu a los cásique trés sieglos de continuidá nel sistema colonial, pero'l beneficiu pa los diversos grupos de la sociedá novohispana nun foi igual. Les clases baxes nun vieron grandes variaciones na so situación subordinada. Pero los que vieron fondamente afeutaos los sos intereses fueron les families venceyaes col comerciu esterior. Daquella, el comerciu ente Nueva España y la metrópolis realizábase puramente per mediu del puertu de Veracruz. Esta ye la razón de que los comerciantes d'esa ciudá tuvieren tanta influyencia na política y la economía de la colonia.

Pero cola declaración de llibre comerciu ente les colonies y l'abolición del monopoliu veracruzanu, crecieron en poder y númberu les cámares de comerciantes n'otros puertos de Nueva España. Esti foi unu de los factores que contribuyeron a la puxanza minera de finales del sieglu XVIII. Puesto que les families de comerciantes vieren amenaciaes les sos inversiones ya intereses, treslladaron bona parte de la so capital a la industria minera. Los espacios vacantes fueron ocupaos en munches ocasiones polos americanos. Los criollos de les colonies españoles ocupaben una posición inferior al respective de los peninsulares (designaos na fala mexicana como gachupines) na estructura de la sociedá virreinal. Sicasí, nun yeren un grupu del tou desaposiáu d'importancia específica: por casu, en Guanajuato les mines más importantes de la rexón taben en manes de families criolles. Per otru llau, l'abertura derivada de les reformes borbóniques de finales del sieglu XVIII, favoreció la crecedera d'una pequeña clase media d'estraición americana. Coles mesmes, ha destacase que dientro de los antecedentes del procesu de la independencia nacional, xugó un papel importante'l desendolcu del nacionalismu criollu, qu'aponderó la riqueza cultural de los indíxenes con cuenta de revalorar la tierra onde nacieren y proyeutala como un elementu d'identidá.

Patriotismu criollu en Nueva España y espulsión de los xesuites editar

La segunda metá del sieglu XVIII foi escenariu d'un movimientu de reivindicación patriótica per parte de los criollos en Nueva España.[13] Esti fenómenu ye una respuesta al dominiu peninsular na vida del virreinatu, mesmo nel campu económicu, que nel políticu, el social y el cultural. Los protagonistes d'esti movimientu yeren miembros del pequeñu grupu de persones que tenía accesu a la educación. Na sociedá novohispana esto yera posible namái al traviés de los establecimientos eclesiásticos, pos la Ilesia yera la única institución qu'emprestaba esti serviciu. Poro, esti grupu taba integráu notablemente por relixosos.

El nacionalismu criollu de Nueva España emponderó al virreinatu frente a les afirmaciones de los peninsulares poles que pretendía xustificase'l dominiu español nes tierres americanes. La llucha ideolóxica ente España y América nun yera nueva, tien el so orixe na Conquista mesma. Estremándolo d'aquellos primeros contautos de los fechos que tuvieron llugar mientres el sieglu XVIII que son los criollos los que tomen la defensa de la tierra de la que son nativos. Al facelo, reivindiquen un pasáu del que se proclamen herederos pol fechu de compartir l'espaciu, anque la civilización mesoamericana nun ye antecedente direutu de la sociedá novohispana del XVIII nin son indíxenes los que defenden con arguyu la so historia y el so territoriu ancestral.

Dellos de los representantes del nacionalismu criollu novohispanu yeren miembros de la Compañía de Xesús. Nel sieglu XVIII esta congregación desempeñaba un importante llabor na evanxelización de los indíxenes del norte del virreinatu.[14] Al par d'esta obra, producieron un conxuntu de documentos que dan cuenta de pueblos que güei s'atopen estintos. La importancia de la Compañía na vida de Nueva España aniciaba na so gran actividá a favor de la cultura, mesmo al traviés de la educación como na producción y espardimientu de la conocencia.[15]Esta actividá dexó-y establecer una rede de rellaciones qu'arreyó a la Compañía n'otres esferes, especialmente con miembros de la élite agrícola, comercial y minera.[16]

A la salida de los xesuites, fueron los sos pupilos los que retomaron l'impulsu renovador de la Compañía. Ente ellos puede señalase l'astrólogu Antonio de León y Gama, al físicu José Mariano Mociño, al filósofu Benito Díaz de Gamarra y al enciclopedista José Antonio Alzate.[17] Un importante númberu de persones de la Real Sociedá Vascongada d'Amigos del País yeren familiares, alumnos o patrocinadores de miembros de la Compañía. Esta corporación adquier importancia na historia novohispana porque ayudó a caltener l'espíritu renovador de los xesuites y favoreció l'espardimientu de la Ilustración en Nueva España. Al traviés de los miembros d'esti grupu, los xesuites pudieron caltener contautu col país del que fueron desterraos y eventualmente pudieron volver cuando la colonia algamó la so independencia.[18]

L'estilu de trabayu de la Compañía de Xesús punxo n'alerta a dellos gobiernos europeos, mesmo pol so sofitu al papáu que pola so actividá inteleutual y les aliances qu'establecieren. Los xesuites fueron espulsaos de dellos territorios mientres la segunda metá del sieglu XVIII, incluyendo los dominios españoles pola Pragmática Sanción de 1767.[19] Esto nun implicó yá la salida de miembros estranxeros de la congregación, sinón el destierru de numberosos criollos. Dellos autores cunten que la espulsión de los xesuites ye la primera falta de los monarques españoles escontra los sos súbditos americanos.[20]

Dalgunos de los xesuites desterraos fueren figures centrales d'esi movimientu inteleutual que reivindicó a Nueva España frente a la so metrópolis y que llegó, inclusive, a proponer la necesidá de desafiar a la colonia. Unu d'ellos foi Francisco Javier Clavijero, que tuvo que publicar la so Historia antigua de Méxicu n'Italia y n'italianu. Nesa obra Clavijero entama una amplia defensa d'América frente a Europa, empezando poles cuestiones naturales[21] y concluyendo cola reafirmación de tolos americanos al traviés de la reivindicación del pasáu indíxena.[22] Nesti movimientu, Clavijero como otros criollos novohispanos refuga que les sos declaraciones tean influyíes por otra pasión o interés […] que l'amor a la verdá y el celu pola humanidá y asume decididamente la defensa de los indíxenes, colos que nun tien llazos consanguíneos "nin podemos esperar de la so miseria nengún pagu".[23] L'apaición de la Historia antigua de Méxicu punxo a los inteleutuales de Nueva España énte un pasáu tan gloriosu como'l de l'Antigüedá europea que favoreció l'enraigonamientu del sentimientu patrióticu y tamién les reivindicaciones d'igualdá de derechos ente españoles peninsulares y españoles americanos.[24]

Les consecuencies de la espulsión de la Compañía de Xesús nun se circunscribieron namái a cuestiones ideolóxiques. En dellos puntos de Nueva España hubo manifestaciones de refuga a esta midida tomada pola Corona. El virréi Carlos Francisco de Croix unvió a José Gálvez con quinientos soldaos a contener la oposición en ciudaes como Guanajuato, San Luis de la Paz, Pátzcuaro, Uruapan, Morelia y San Luis Potosí. En Guanajuato fueron degollaos los promotores de la oposición.[25]

Revoluciones burgueses: Francia y Estaos Xuníos editar

Ensin dulda, dos movimientos marcaron la historia del final del sieglu XVIII. Unu foi la Revolución francesa, y l'otru, la independencia d'Estaos Xuníos. Tanto una como la otra teníen el so sustentu nes idees de la Ilustración. Al so trunfu, les revoluciones en Francia y Estaos Xuníos proclamaron la igualdá de los homes énte la llei y dieron amplies llibertaes a los ciudadanos; una categoría que nacía precisamente col iluminismu francés. En concencia, estes idees nun yeren del tou desconocíes nes colonies españoles. Sábese, por casu, que'l cura Miguel Hidalgo yera simpatizante de la Ilustración, y que munchos d'aquellos que participaron na Guerra d'Independencia de Méxicu conocíen con mayor o menor fondura les idees del lliberalismu.

Invasión francesa n'España editar

 
Fernandu VII, rei d'España. Cuando los franceses obligaron a la familia real española a dexar los sos derechos al tronu de la península en favor de los Bonaparte, en delles ciudaes d'América establecieron Xuntes provisionales que gobernaben en nome del soberanu español. En Nueva España, la Xunta de Méxicu foi desaniciada polos españoles el 15 de setiembre de 1808.

Esti factor foi determinante, pos el cleru español sabía que si Napoleón tomaba'l poder n'España, al tener una ideoloxía distinta al catolicismu, perdería'l poder sobre'l pueblu; por esta razón, el cura Miguel Hidalgo y Costilla xunto col padre José María Morelos y Pavón convenciéronse d'empecipiar la llucha armada. D'esa manera, el poder de Napoleón nun afectaría direutamente al cleru de la Nueva España.[26]

La invasión de Portugal per parte de les tropes de Napoleón en 1807 obligó la fuxida de la Casa de Braganza a Fray. N'España, esti socesu provocara la división de la familia real española. Socatráu por Manuel Godoy, el príncipe d'Asturies entamara una intriga pa destituyir a los sos padres de la corona. Finalmente, llogró que Carlos IV abdicara nel so favor el 19 de marzu de 1808. Socesu talu nun complació en nada a Bonaparte, qu'intentó forzar a Carlos IV a declarar nula la so abdicación. Anque Fernandu VII intentó formar un gobiernu propiu y entamar España, Napoleón condució-y con engaños a Bayonne, onde'l 5 de mayu de 1808 forzólu a ceder la corona al so padre, pa que depués ésti apurriérala al francés.

Los dominios españoles n'América énte la ocupación de la metrópolis editar

Anque aparentemente nun hubo nengún cambéu na organización y los venceyos ente España y los sos dominios ultramarinos n'América, en realidá en caúna de les colonies había un discutiniu sobre quién yera'l verdaderu soberanu de les tierres americanes. El problema yera que, nominalmente, la soberanía de los dominios españoles aniciaba nel titular de la Corona d'España. Nun había una claridá sobre la posición que se debía guardar énte la ocupación estranxera de la metrópolis. Pa dalgunos, la opción yera reconocer al gobiernu francés d'ocupación. Pa otros, la soberanía aniciaba en Fernandu VII, y poro, nun taben dispuestos a reconocer a Bonaparte como soberanu. Y había un tercer grupu, influyíu poles idees de la Ilustración y la recién independencia d'Estaos Xuníos, pal que la opción yera la separación de les colonies de la so metrópolis. Estes faiciones taben formaes sobremanera polos miembros de les clases alta y media, ello ye, por españoles peninsulares, criollos y dellos mestizos —bien pocos— que llegaren a ocupar dél cargu na estructura de poder colonial.

En delles ciudaes americanes formáronse Xuntes de Gobiernu, al envís de caltener la soberanía en sustitución del llexítimu rei d'España y hasta que Fernandu VII fuera reinstaláu nel tronu, ente elles la Xunta de Montevideo en 1808, la Xunta Tuitiva de La Paz en 1809, o la Xunta de Quito en 1809.[27] Cásique toes elles teníen el so orixe na estructura municipal, una de les instituciones de gobiernu más enraigonaes nel mundu hispánicu, y casi toes fueron apoderaes por criollos ilustraos pos na so gran mayoría los españoles peninsulares oponíense a la formación de gobiernos soberanos.[28]

Crisis política de Nueva España en 1808-1810 editar

Crisis política de 1808 editar

 
Francisco Primo de Verdad y Ramos foi unu de los personaxes del Conceyu de Méxicu que solicitó en 1808 al virréi José de Iturrigaray la instalación d'una Xunta Provisional que gobernara en nome de Fernandu VII. Iturrigaray simpatizaba con estes idees. Finalmente, la Xunta foi reprimida por un golpe d'Estáu contra'l virréi.

La noticia del Motín d'Aranjuez (18 y 19 de marzu) llegó a la Ciudá de Méxicu'l 8 de xunu de 1808.[29] El virréi José de Iturrigaray, escoyíu por intervención del primer ministru Manuel Godoy, amosóse ablayáu polos socesos[30] y pol sofitu de los españoles peninsulares residentes en Nueva España al partíu fernandista.[31] Sicasí, ordenó los preparativos pa realizar la xura y proclamación de Fernandu VII como soberanu d'España ya Indies. El 23 de xunu los novohispanos tuvieron conocencia del llevantamientu del 2 de mayu na metrópolis y, vía la Gaceta de Madrid, el 14 de xunetu tuvieron al tantu de les abdicaciones de Bayonne y el nomamientu de Joachim Murat como llugarteniente xeneral del reinu.[32] El virréi axuntóse colos miembros de la Real Audiencia de Méxicu y alcordaron guardar secretu de les sos esmoliciones y cabildeos, sicasí dieron a conocer l'abdicación de Fernandu VII al traviés de la Gaceta de Méxicu'l 16 de xunetu.[33]

La situación na metrópolis supunxo una situación inédita que punxo a discutiniu en quién aniciaba la soberanía de los territorios sol dominiu español. L'estáu d'esceición aniciáu pola abdicación de Fernandu VII y la ocupación francesa estremó en dos partíos a la élite de Nueva España. Pa dalgunos —na so mayoría españoles peninsulares cola Real Audiencia de Méxicu como vocera— el poder en Nueva España siguía aniciando nel rei Fernandu VII, anque momentáneamente atopárase ausente. D'equí que la estructura social y política del virreinatu había de siguir inmutable y subordinada a la Corona española. Dalgunes de les figures más representatives d'esta postura fueron l'inquisidor Bernardo de Prado y Obejero y Ciriaco González Carvajal.[34] Pa los otros —na so mayoría criollos representaos pol Conceyu de Méxicu— la situación yera más complexa porque pa ellos la naturaleza del venceyu ente España y Nueva España taba encarnada nel rei, pero na so ausencia yeren los pueblos al traviés de les sos autoridaes los qu'habíen d'exercela. Metanes la crisis política, los simpatizantes d'esta última postura atoparon una oportunidá pa reformar el réxime virreinal. Son representantes d'esti grupu'l síndicu Francisco Primo de Verdad y Ramos, l'auditor de guerra José Antonio de Cristo y el rexidor Francisco Azcárate y Lezama. Toos ellos fueron sofitaos pol flaire mercedariu Melchor de Talamantes.[35]

El 19 de xunetu de 1808 los miembros del Conceyu propunxeron al virréi Iturrigaray la creación d'una Xunta de Gobiernu qu'exercería la soberanía en Nueva España. Acordies cola propuesta, la xunta sería autónoma d'aquelles que taben formándose n'España y taría en vixencia mientres nun se restituyera nel tronu a Fernandu VII o unu de los sos herederos de la Casa de Borbón. El Conceyu plantegó la posibilidá de nomar gobernador y capitán xeneral a Iturrigaray, como midida pa defender la integridá del territoriu énte una eventual invasión de los franceses.[36] El virréi acoyó con beneplácitu la propuesta, pos creyía amenazada la so posición tres la cayida del so benefactor, sicasí la Real Audiencia ratificó la so postura cola esceición del oyidor dominicanu Jacobo de Villaurrutia —únicu miembru criollu de l'Audiencia—, el que secundó primeramente les propuestes ya inclusive propunxo un congresu menos numberosu, representáu por corporaciones civiles, eclesiástiques y militares.[37] D'esta forma, pal Alcuerdu, convidóse a participar a los conceyos de Xalapa, Puebla, y Querétaro, aldericando d'esta forma la manera en que tenía de proceder la colonia. El 28 de xunetu llegaron nueves noticies d'España: conocióse'l llevantamientu xeneral de los habitantes de la península y de los establecimientos de xuntes de gobiernu en nome de Fernandu VII.[38]

El virréi José de Iturrigaray convocó a una xunta pal 9 d'agostu, a la qu'asistieron los representantes civiles, militares y eclesiásticos, hasta sumar ochenta y dos participantes. El fin de la xunta foi aldericar la situación.[39] Sacante Villaurrutia, los miembros de la l'Audiencia asistieron baxo protesta pos consideraben qu'habíen de siguir les indicaciones de la Xunta de Sevilla. Poro, calificaron d'innecesaria la xunta convocada pol virréi.[40] El Conceyu de Méxicu recibió'l sofitu de los conceyos de Xalapa y Veracruz, de facendaos d'eses rexones, lo mesmo que de dellos gobernadores de les parcialidaes d'indios. Francisco Primo de Verdad y Azcárate propunxeron que, n'ausencia del monarca, la soberanía de la colonia habría de quedar en manes del pueblu.[41] el cual taría representáu polos diversos conceyos, según colos diputaos de cabildros seculares y eclesiásticos. D'esta forma la soberanía taría delegada nun congresu.[42]

El Conceyu de Méxicu apelaba a les Lleis de Partida pa xustificar la esistencia d'una xunta qu'exerciera la soberanía n'ausencia del rei.[nota 1] Con delles esceiciones, como Primu de verdá o Talamantes, los integrantes del Conceyu y los sos simpatizantes yeren más bien conservadores. Al sofitar l'establecimientu de la xunta nun pensaben na representación popular, sinón na instalación d'un gobiernu formáu por autoridaes reconocíes y representantes de los cabildros municipales.[43] La opción del Conceyu nun contemplaba la separación d'España, sicasí, el bandu opuestu entendió lo contrario. Pa ellos, l'establecimientu de la Xunta de Méxicu yera una amenaza contra la permanencia del sistema colonial del que yeren beneficiarios. La reconocencia de la Xunta soberana implicaba l'arrenunciu a la hexemonía económica y política de los españoles peninsulares mientres tres sieglos. Los peninsulares fundaron les sos idees nes Lleis d'Indies aduciendo que yera'l virréi'l que tenía de caltener l'autoridá y les sos aiciones tendríen de ser consultaes col Alcuerdu.[44]

La tesis de la soberanía de los pueblos anatematizada pol inquisidor Prau y Obejero col sofitu del oidor Guillermo Aguirre.[nota 2] El discutiniu ente los bandos foi encalorada y nun llogró conciliar postures. Iturrigaray ironizó sobre la posibilidá de reconocer al duque de Berg, cola negativa unánime de los presentes. Al sofitar la postura del Conceyu, el virréi alloñóse de los partidarios de l'Audiencia. Como conclusión de la xunta del 9 d'agostu alcordóse que les autoridaes establecíes en Nueva España siguiríen vixentes, en cuantes que'l virreinatu nun reconocería otres que nun fueren les instituyíes por Fernandu VII o por "el que tuvieren los sos poderes legitimos".[45]

El 13 d'agostu de 1808 realizóse xúrala a Fernandu VII nun actu públicu. Pa atrayer la simpatía de los habitantes, Iturrigaray unvió cartes a les xuntes de Sevilla, Valencia y Zaragoza pa informar sobre los resoluciones alcordaos en Méxicu.[46] Los dictames de la xunta del 9 d'agostu fueron refugaos polos intendentes Juan Antonio Riañu (Guanajuato) y Manuel de Flon (Puebla), según pola Audiencia de Guadalajara. Estos declararon nules les decisiones tomaes en Méxicu y declaráronse adherentes a les xuntes d'España. Coles mesmes, el Conceyu de Querétaro —conformáu na so mayoría por europeos— decidió retratase del sofitu inicial ufiertáu.[47] El día 27 d'agostu, la Inquisición de Méxicu publicó un edictu, declarando "herétiques y sedicioses" les proposiciones qu'atacaben a l'autoridá divina de los reis y que proponíen la "herexía de la soberanía del pueblu".

El 31 d'agostu celebró una nueva xunta. Los miembros de l'Audiencia aprovecharon pa secundar a los comisionados de la Xunta de Sevilla que llegaren a la capital novohispana. D'esta manera manifestaron el so refugu al resolución del 9 d'agostu y tacharon d'ineptu a Iturrigaray. Sofitáu per una carta de la Xunta d'Asturies, el virréi convocó una nueva xunta pal 1° de setiembre, onde espunxo que nenguna de les xuntes formaes n'España reconocía la soberanía de les otres. Dempués d'una votación, la Xunta de Méxicu volvió desconocer a la de Sevilla.[48] Iturrigaray notificó per carta a les xuntes españoles la postura de los novohispanos, y dio en solicitar a los conceyos del virreinatu la unviada de representantes a la capital. Pa sofitar a la metrópolis, el virréi ordenó embarcar catorce y mediu millones de pesos de l'Ayalga, y cien mil pesos adicionales p'ayudar a la Xunta de Sevilla.[49]

El 9 de setiembre celebró una última xunta xeneral que namái sirvió p'agafar los ánimos y aumentar l'antagonismu ente criollos y europeos. Mientres los díes siguientes corrieron la Nueva España unos rumores difamatarios escontra la persona del virréi.[50] Los peninsulares, sofitaos polos comisionados de la Xunta de Sevilla, decidieron deponer al virréi.

Encabezaos por Gabriel de Desiertu, los enemigos de Iturrigaray subleváronse'l 15 de septimbre de 1808. El palaciu virreinal foi asaltáu por un contingente de trescientos homes y coles mesmes fueron aprehendidos Primu de verdá, Cristu, Azcárate y el flaire Talamantes. El virréi y la so familia fueron conducíos a Cádiz pa enfrentar un procesu xudicial. Villaurrutia foi escluyíu na so calidá de oidor. Pedro de Garibay foi nomáu virréi sustitutu de Nueva España, cargu qu'ocupó hasta mayu de 1809 siguiendo siempres la llinia dictada pola Audiencia de Méxicu. El 4 d'ochobre de 1808, Primu de verdá morrió de forma estraña na cárcel del Arzobispáu. El 9 de mayu de 1809, Talamantes morrió de fiebre mariello na cárcel de San Xuan de Ulúa. Dempués d'una curtiu tiempu en prisión, Antonio de Cristu foi destituyíu de l'Auditoría de Guerra. Azcárate foi encarceláu nel conventu de Betlemitas, llugar onde permaneció presu hasta avientu de 1811.[51]

La Real Audiencia de Méxicu informó a la Xunta de Sevilla alrodiu de los acontecimientos, argumentando que'l pueblu enardecido" fuera'l responsable del derrocamientu del virréi. El nuevu gobiernu virreinal unvió cartes a la Suprema Xunta de Sevilla reconociendo la so soberanía.[52] A diferencia de lo qu'asocedió n'otros virreinatos, el golpe d'Estáu en Nueva España torgó que s'estableciera una xunta local.[53]

La cuestión de la soberanía mientres 1809 editar

Xosé Bonaparte foi designáu monarca d'España por el so hermanu, y en xunetu de 1808 llamó a los virreinatos d'América y a les capitaníes xeneral de Cuba y Guatemala a unviar seis representantes pa trabayar nel Estatutu de Bayonne. Los americanos tornaron la invitación.[54] Depués de ser derrotaos en Bailén los franceses retiráronse temporalmente de Madrid. La so ausencia dexó que les múltiples xuntes soberanes na península alcordaren formar la Xunta Suprema Central el 25 de setiembre n'Aranjuez. Por cuestiones de seguridá, la Xunta treslladóse depués a Sevilla, Cádiz y a la isla de León. El sofitu económicu brindáu por Nueva España foi emplegáu pa reorganizar al exércitu español na so llucha contra l'Imperiu napoleónicu.[55]

La Xunta Suprema Central emitió un decretu'l 22 de xineru de 1809 pol que reconoció a los dominios americanos como parte integrante de la monarquía con derechu a representación nel órganu. Pa ello pidióse escoyer un representante de cada virreinatu y capitanía xeneral.[nota 3] La eleición realizóse por sortéu y arreyaba a los conceyos y al Real Alcuerdu. En contraste, cada provincia de la península tenía derechu a un diputáu, de cuenta qu'hubo trenta y seis o más vocales per España y namái nueve pa toa América.[56] Los americanos protestaron pola representación desproporcionada. Los criollos novohispanos con idees autonomistes perdieron la esperanza de llograr resultaos favorables pa la so causa na metrópolis.[57]

En xineru de 1809 apaeció en delles ciudaes importantes del virreinatu una proclama que pidía la instalación d'un gobiernu autónomu en Nueva España que defendiera a Fernandu VII y la relixón. L'autor del documentu foi Julián de Castillejos, participante de les conxustes lliteraries col marqués de San Xuan de Rayes. Cuando se-yos entrugó, negaron toa responsabilidá. Los oficiales reales dexáronlos dir, pero caltuviéronlos so estrecha vixilancia.[58]

Carlota Joaquina de Borbón, hermana de Fernandu VII, unvió una carta a los novohispanos en marzu de 1809. Nella proponía al so fíu Pedru I de Fray como rexente de Nueva España. El virréi Garibay y los oidores de l'Audiencia pensaron que se trataba d'una argucia de Napoleón, y safaron la solicitú. Nuna comunicación posterior, Carlota de Borbón namái encamentaba a la defensa de los dominios españoles y estimaba les aiciones realizaes en setiembre de 1808 na capital virreinal. Nos díes socesivos, Garibay ordenó aprehender a cualquier sospechosu de sedición. Ente ellos atoparon el flaire Sugasti, el plateru José Luis Rodríguez Alconedo —supuestu llabrador de la corona de Iturrigaray— l'escribán Peimbert, Antonio Calleja y el cura Palacios. El 19 de xunetu de 1809 Francisco Javier de Lizana y Beaumont asumió'l cargu de virréi por nomamientu de la Xunta de Sevilla, que sustituyó al vieyu Pedro de Garibay.[59]

La decisión de reconocer a la Xunta de Sevilla nun satisfixo a tolos novohispanos. En Valladolid (anguaño Morelia) la eleición del representante de Michoacán afondó les divisiones ente criollos y peninsulares. A partir de setiembre de 1809 los criollos —con José Mariano Michelena y José María García Gruesu a la cabeza— empezaron a entamase de manera clandestina pa nomar una xunta soberana.[nota 4] Los conxuraos, amás de llograr siguidores n'otres ciudaes del Bajío, buscaron sofitu d'indíxenes y castes, a los que prometieron l'abolición de tributos. El llevantamientu armáu tenía d'empecipiar el 21 d'avientu de 1809,[60] pero'l sacerdote de la catedral de Morelia, Francisco de la Concha, notificó los planes a les autoridaes. En resultancia fueron aprehendidos casi cuarenta sospechosos.[61]

Carlos María de Bustamante desempeñóse como defensor de los presos, y argumentó que "el día que s'aforque'l primera insurxente, España tendría que perder la esperanza de caltener América". El virréi Lizana y Beaumont, interesáu en conciliar a americanos y europeos, optó por otorgar -yos la llibertá pero los peninsulares, que nunca habíen simpatizado col nomamientu del virréi, reprocharon esta decisión, amontando entá más la so perceguera. Mentanto, n'España los franceses siguíen avanzando na so campaña pola península.[62]

Convocatoria a les Cortes de Cádiz editar

La Xunta Suprema Central decidió eslleise'l 29 de xineru de 1810 pa formar el Conseyu de Rexencia d'España ya Indies con cinco de los sos miembros. El propósitu d'esti nuevu órganu yera convocar a les Cortes de Cádiz. Namái un americanu formó parte de la Rexencia, el tlaxcalteca Miguel de Lardizábal y Uribe; el restu de los integrantes de la Xunta foi releváu de les sos obligaciones, incluyendo los representantes americanos que nin siquier llegaren d'ultramar.[63]Al conocese esta noticia na Ciudá de Méxicu, xuróse obediencia y fidelidá al órganu al que se reconoció la mesma autoridá qu'a Fernandu VII.[64] El 14 de febreru de 1810 los representantes americanos fueron convidaos a participar na redaición d'una nueva constitución, que prometía cambeos pa criollos y mestizos.[nota 5]

Mientres se celebraben eleiciones pa diputaos n'América, fueron nomaos trenta diputaos suplentes aniciaos na península pa representar a les provincies ultramarino, de los cual siete yeren novohispanos.[65] Tres les eleiciones, recibieron nomamientu como diputaos a córtesles diecisiete representantes por Nueva España.[nota 6] En tantu, dempués de conocer sobre'l asediu de Cádiz y la meyora de los franceses n'España, estableciéronse n'América nueves xuntes autónomes, n'abril formó la Xunta de Caracas; en mayu, la de Buenos Aires; en xunetu, la de Bogotá; y en setiembre, la de Chile.

Per esos díes, l'Audiencia de Méxicu solicitó a la Rexencia la destitución del virréi Lizana. L'exerciciu del gobiernu novohispano recayó na Audiencia dende mayu de 1810 hasta la llegada de Francisco Xavier Venegas, nuevu virréi.[66] D'acordies colos sucesos n'otres partes d'América, una nueva combalechadura taba en marcha en Nueva España.[67] Anque en tol reinu efeutuábense les eleiciones de los diputaos qu'habríen d'asistir a les Cortes de Cádiz, los criollos novohispanos taben resentíos pol derrocamientu de Iturrigaray qu'entamaren los españoles peninsulares o gachupines.[68]

Entamu de la guerra (1810-1811) editar

 
Ruta de la campaña militar de Miguel Hidalgo y zona d'espardimientu del llevantamientu armáu de 1810 a 1811.

La etapa d'entamu de la Guerra d'Independencia de Méxicu correspuende al llevantamientu popular encabezáu por Miguel Hidalgo y Costilla. Descubiertos polos españoles, los conspiradores de Querétaro nun tuvieron otra alternativa que dir a les armes nuna fecha antemanada a la qu'entamada orixinalmente. Los miembros de la combalechadura topábense ensin una base de sofitu nesi momentu, polo qu'Hidalgo tuvo que convocar al pueblu de Dolores a sulevase en contra de les autoridaes españoles el 16 de setiembre de 1810. Los insurxentes avanzaron aína escontra les principales ciudaes del Bajío y depués escontra la capital de Nueva España, pero n'en hasta la contorna de la Ciudá de Méxicu recularon por orde d'Hidalgo. Los siguientes alcuentros ente los insurxentes y l'exércitu español —llamáu realista— fueron casi toos ganaos por estos postreros. Los desencuentros ente Hidalgo y Ignacio Allende, que taben a la cabeza de la insurxencia, aumentaron dempués de les derrotes.

Los sulevaos tuvieron que fuxir escontra'l norte, onde esperaben atopar el sofitu de les provincies d'esa rexón que tamién se llanzaron a les armes. Los líderes de la insurxencia fueron prindaos en Acatita de Baján (Coahuila). Una vegada arrestaos fueron conducíos a a Chihuahua. Nesta ciudá fueron fusilaos Hidalgo, Jiménez, Allende y Aldama, que les sos cabeces fueron unviaes a Guanajuato por que fueren espuestes nes esquines de l'alhóndiga de Granaditas.

La combalechadura de Querétaro y el Grito de Dolores editar

Ignacio Allende y Mariano Abasolo tuvieron ente los simpatizantes de los conxuraos de Valladolid. Cuando ésta foi afayada, entamaron una nueva combalechadura que tuvo la so sede definitiva en Querétaro. Les xuntes realizábense de manera clandestina en casa del corregidor, Miguel Domínguez. Allende taba al mandu de los conxuraos, ente los que s'encontraben el mesmu corregidor, Miguel Hidalgo y Costilla, Juan Aldama y Josefa Ortiz[nota 7] El grupu de conxuraos buscaría en primer instancia la destitución de los españoles en puestos de gobiernu, sofitaos por un llevantamientu qu'empecipiaría'l 1 d'ochobre.[69]

La combalechadura foi denunciada'l 9 de setiembre por José Mariano Galván. Otres denuncies llegaron a oyíos del comandante Ignacio García Rebolledo, que dispunxo'l cateo a la casa y la aprehensión de los hermanos González. Josefa Ortiz unvió como mensaxeru Ignacio Pérez p'avisar a los conspiradores en San Miguel el Grande, dempués foi presa en compañía del so home y otros conspiradores.[70]

L'avisu de la Corregidor llegó a Juan Aldama, y foi él el que lo llevó hasta Dolores el 16 de setiembre. Con ayuda de presos que lliberaron de la cárcel, los insurxentes prindaron al delegáu Rincón y dirixiéronse al atriu de la ilesia. Nesi llugar, Hidalgo convocó a los asistente a llevantase contra'l mal gobiernu,[71] nun actu que ye conocíu como Grito de Dolores y considérase l'entamu de la guerra pola independencia mexicana.[nota 8] Al pasu de los díes dalgunos de los presos de Querétaro fueron puestos en llibertá, anque otros sufrieron el destierru.[nota 9]

Campaña militar editar

Campaña d'Hidalgo editar

 
Monumentu a El Pípila, en Guanajuato. Esti personaxe, d'orixe popular, amburaría la puerta de la alhóndiga de Granaditas, actu que dexó a los insurxentes ganar una de les ciudaes más importantes de Nueva España. Dél autores, identificaos como conservadores,[72] nieguen que El Pípila esistiera.
 
Allende asumió la xefatura de los insurxentes dempués de la derrota en Ponte de Calderón.

A partir de Dolores, el movimientu encabezáu por Hidalgo movióse por dellos puntos del Bajío, una de les más prósperes rexones de Nueva España. El númberu de tropes ye desconocíu. N'Atotonilco tomaron l'estandarte de la Virxe de Guadalupe, que ye consideráu emblema del movimientu.[73]

Nes poblaciones del oriente de Guanajuato xuniéronse al contingente mineros y peones de faciendes aledañas, mal armaos y entrenaos. Cuando llegaron a Celaya el 21 de setiembre de 1810, los insurxentes podríen sumar venti mil homes. Celaya foi escalada polos insurxentes, anque Aldama y otros soldaos de carrera intentaron en devanéu contener a la masa. Tres esti episodiu, Hidalgo foi proclamáu "Capitán Xeneral d'América" percima de Allende, que tuvo'l rangu de teniente xeneral.[74] Dempués d'apoderase de Salamanca, Irapuato y Silao; l'exércitu insurxente llegó a Guanajuato el 28 de setiembre.[75] A pesar de les simpatíes qu'espertó primeramente, el movimientu d'Hidalgo foi mal vistu poles clases medies y altes, pos los líderes yeren incapaces de contener a la so tropa. Pol mesmu motivu empezaron a faese más visibles les diferencies ente Allende ya Hidalgo.[nota 10]

El sofitu a los insurxentes en Guanajuato rescamplaba. L'intendente Riañu se parapetó cola so tropa na alhóndiga de Granaditas —unu de los edificios más fuertes de la ciudá— y unvió cartes solicitando sofitu militar al virréi Venegas, a la Real Audiencia de Guadalajara y a Félix María Calleja, xefe de les tropes realistes de San Luis. L'ayuda nun llegó. Pel so llau Hidalgo, antiguu amigu de Riañu, solicitó la capitulación del intendente, pero ésti negóse y foi unu de los primeros en morrer.[76] Dempués que «el Pípila» amburó la puerta principal, Hidalgo y los insurxentes tomaron la alhóndiga.[77] La ciudá foi escalada nuevamente, hasta qu'Hidalgo emitió condena a muerte pa los responsables.[78]

En respuesta a la meyora de los insurxentes, el virréi Venegas publicó un bandu ufiertando un pagu de diez mil pesos peles cabeces de los líderes de la insurrección. Félix María Calleja y Roque Abarca punxéronse en marcha p'abarganar la rebelión. Pela so parte, l'obispu de Michoacán Manuel Abad y Queipo publicó un edictu d'escomunión contra Hidalgo y los sos siguidores. El 13 d'ochobre de 1810 Bernardo de Prau y Obejero ratificó la escomunión y fíxola estensiva a tou aquel qu'aprobara la sedición, recibiera proclames, ayudara a los insurxentes o que caltuviera comunicación con ellos.[79]

Hidalgo empecipió la meyora per otres ciudaes del Bajío el 8 d'ochobre de 1810. Al so pasu sumáronse más persones y llegó a tener reclutados hasta sesenta mil homes.[80] Los insurxentes dirixiéronse a Valladolid (Michoacán) y en Acámbaro prindaron a Diego García Conde, unviáu a defender la capital michoacana. Agustín de Iturbide cuntaba con sesenta homes pa defender Valladolid pero, teniendo noticia del númberu de los insurxentes, refugó la ufierta d'Hidalgo pa xunise a la tropa y abandonó la ciudá, siguíu pol obispu Abad y Queipo. Valladolid foi tomada pacíficamente el 17 d'ochobre.[81] L'aumentu del númberu y desorde del exércitu provocaron delles fregadura ente Hidalgo y los militares de carrera. En Acámbaro, Hidalgo recibió'l grau de Xeneralísimu d'América y Allende, de Capitán Xeneral.[nota 11]

Los insurxentes avanzaron escontra'l valle de Méxicu. Pa faer frente a la rebelión, el destacamentu de Torcuato Trujillo realizó reconocencies nel área d'Ixtlahuaca, pero ante la meyora del numberosu exércitu d'Hidalgo, decidió reforzar a Mendívil en Lerma y la ponte d'Atengo. Los rebeldes avanzaron por Santiago Tianguistenco.[82] El 30 d'ochobre de 1810 los insurxentes ganaron a los españoles nel monte de les Cruz, gracies a la estratexa d'Abasolo, Jiménez y Allende. Al terminar la batalla, los insurxentes apoderáronse d'armes y municiones del exércitu realista, que los sos remanentes —incluyendo a Iturbide— fuxeron a la ciudá de Méxicu.[83] A otru día Jiménez y Abasolo fueron unviaos a una negociación fallida col virréi, que se negó a capitular ante la inminente lleada de refuerzos. Hidalgo optó por volver a Valladolid, decisión qu'enterrió más la rellación con Allende y provocó la deserción de la metá de la tropa.[84]

Nel camín a Valladolid, los realistes comandados por Félix María Calleja atacaron a los insurxentes en Aculco. La derrota d'éstos últimos debilitó al contingente poles deserciones, tómala de prisioneros y la perda d'armamentu.[85] Tres la batalla, los realistes escalaron la población.[86] Pela so parte los insurxentes estremáronse en dos contingentes, Allende coló cola mayoría a Guanajuato y el restu siguió a Hidalgo escontra Valladolid. Teniendo en cuenta la situación, los insurxentes estremáronse y el gruesu de les tropes volvióse —con Allende a la cabeza— camín de Guanajuato; mientres apenas un puñáu tornó con Hidalgo a Valladolid. Ellí, el Xeneralísimu llogró'l sofitu financieru de la Ilesia y nueves adhesiones.

Hidalgo dirixóse escontra Guadalajara y non a Guanajuato, como alcordara con Allende. La rellación ente dambos esfrézose entá ye más, pos Allende pensaba qu'Hidalgo se taba dexando llevar pola plebe y escaeciera a Fernandu VII.[87] En Guanajuato, Allende foi ganáu por Calleja y Flon. Dellos habitantes de la ciudá asesinaron a cientu trenta y ocho españoles presos ante la inminente llegada de los realistes, qu'amenaciaren con pena de muerte a el que sofitara a los insurxentes. Esti actu desencadenó una matanza ordenada por Calleja, que se complementó col ajusticiamiento de los sospechosos de sedición.[88] Allende pudo escapar de la masacre y axuntóse en San Luis Potosí con Abasolo y Aldama. Más tarde toos ellos axuntaríense con Hidalgo.

Mentanto Hidalgo siguía en Guadalajara. La intención d'Hidalgo yera conformar un órganu de gobiernu. Con tal propósitu nomó a Ignacio López Rayón como ministru d'Estáu y a José María Chicu como ministru de Xusticia. Como jefe d'esti ógano, Hidalgo dispunxo l'abolición de la esclavitú nel territoriu de Nueva España'l 6 d'avientu de 1810.[89] Amás unvió a Pascasio Ortiz de Letona como ministru plenipotenciario ante'l Congresu de los Estaos Xuníos pa buscar una alianza militar y económico.[90] En Guadalajara los españoles taben conspirando p'apurrir la ciudá al exércitu de Calleja. Ensin xuiciu pel mediu,[91] Hidalgo ordenó la execución de los sospechosos nel cuetu de la Batees cola desaprobación airado de Allende y Aldama.[92]

Ante la llegada de Calleja y l'exércitu realista, celebróse una xunta de guerra. Allende ya Hidalgo propunxeron estratexes distintes, pero la decisión final foi d'Hidalgo, el que dispunxo que Ruperto Mier saliera a detener el reximientu de Pedro Celestino Negrete. Mier foi ganáu en Urepetiro.[93] Los insurxentes fortificaron la ponte de Calderón y ellí atopáronse col contingente realista al mandu de Manuel de Flon y Félix María Calleja. Dempués de seis hores de combate, los insurxentes terminaron fuxendo del llugar y Guadalajara foi ganada polos realistes.[94] Los insurxentes movilizáronse a Aguascalientes. En Pabellón, Hidalgo foi releváu como Xeneralísimu y Allende condució a la tropa aldu al norte pa xunise con José Mariano Jiménez que tomó Saltillo dempués de ganar la Batalla de Aguanueva. La idea yera consiguir el sofitu de les provincies septentrionales de la Nueva España y, darréu, d'Estaos Xuníos.[95]

Ignacio López Rayón foi nomáu jefe de la insurxencia y volvió con una parte de la tropa a Michoacán, acompañáu por José María Liceaga.[96] Los otros líderes y el restu de la tropa siguió'l camín escontra'l norte, y nel so pasu por Monclova se encontrarion per primer vegada con Ignacio Elizondo, que fuera simpatizante de la insurxencia. Como resultancia foi prindáu de Pedro de Aranda.[97] El 21 de marzu de 1811 fueron presos en Acatita de Baján (Coahuila) Hidalgo, Allende, Aldama y Jiménez xunto con otros miembros más de la insugencia.[nota 12] Los presos fueron fusilaos en Monclova, y Chihuahua. Les cabeces d'Hidalgo, Aldama, Allende y Jiménez fueron colgaes nes cuatro esquines de la alhóndiga de Granaditas, permaneciendo a la vista de los habitantes hasta 1821.[98]

Otros focos insurxentes editar

 
José Antonio Torres dirixó la revolución independentista en Nueva Galicia. Tomó Guadalajara, onde s'axuntaron Hidalgo y Allende n'avientu de 1810. Foi aforcáu y degolláu en 1812, la so cabeza foi espuesta como escarmu mientres 40 díes y los sos miembros fueron partíos por Nueva Galicia.

El movimientu independentista empecipiáu en Dolores el 16 de setiembre de 1810 foi secundáu n'otres partes de Nueva España. A principios de payares de 1810, José Antonio Torres llogró imponese sobre la poca resistencia qu'ufiertaron les fuercies virreinales en La Barca y na Batalla de Zacoalco.[99] Con una fuercia de venti mil homes entró a la ciudá de Guadalajara'l 11 de payares.[100] Casi de momentu José María Mercado foi comisionado pa tomar les places de Tepic y San Blas, oxetivos que llogró ensin disparar un solu tiru'l 28 de payares y el 1 d'avientu respeutivamente. P'avientu de 1810 fortaleciérase nuna parte importante de Nueva Galicia[101]

Los simpatizantes de la insurxencia tomaren delles ciudaes importantes enantes de terminar 1810. Rafael Iriarte controlaba León, Aguascalientes y Zacatecas. Luis de Herrera y Juan Villerías ocupaben San Luis Potosí. En Toluca y Zitácuaro taba Benedicto López. José María Morelos empezaba la so campaña nel sur de Michoacán y Méxicu; mientres Miguel Sánchez y Julián Villagrán controlaben el valle del Mezquital al norte de la intendencia de Méxicu.[85] Les provincies nortices como Texas, Coahuila y Nuevu León tamién se sumaren a la causa insurxente.[102] José María González Hermosillo empecipió la rebelión cola Batalla de Real del Rosario nes Provincies Internes d'Occidente y José María Sáenz de Ontiveros en Durango, amás efeutuáronse diversos llevantamientos bonales empobinaos por sacerdotes y rancheros en munches partes del virreinatu.[103]

La persecución contra los líderes rexonales foi tan dura como la que se dirixó contra les principales cabeces de la insurxencia. En xineru de 1811, José María Mercado —qu'operaba en Nueva Galicia— foi ganáu en Maninalco y probablemente suicidóse, pos el so cadabre atopóse no fondero d'un ribayu a otru día. Dellos líderes aguantaron la persecución por poco tiempu, como José Antonio Torres, que foi ganáu por Pedro Celestino Negrete en 1812 y aforcáu nel mesmu añu. Otros aguantaron y convirtiéronse en protagonistes de los sucesos de los años siguientes, como Villagrán y Morelos.

Carauterístiques del movimientu insurxente de 1810 1811 editar

Ente 1785 y 1786, en Nueva España produxérase una de les crisis agrícoles más grandes de la so historia, provocando una fame na que morrieron cerca de 300 000 persones. Ente 1808 y 1809 una grave seca n'El Bajío amenorgara les colleches, por consiguiente los alimentos cuadruplicaren los sos precios. Per otra parte, les guerres n'Europa provocaren escasez y desemplegu.[104] Ante esta situación los llabradores vieron n'Hidalgo a un líder que podría conducilos a una vida meyor. Foi asina que los insurxentes llograron consiguir adeptos aína.[105] Cuntaba amás colos refuerzos que pudieren aprovi-y Allende y Mariano Abasolo, oficiales del Reximientu de Dragones de la Reina en San Miguel el Grande.[106]

Segunda etapa: Organización (1811-1815) editar

La llamada etapa d'organización de la guerra independentista de Méxicu entiende los sucesos bélicos y políticos asocedíos ente'l momentu en que Ignacio López Rayón foi nomáu jefe de les fuercies insurxentes en Saltillo el 16 de marzu de 1811 —poco primero de que Hidalgo, Allende, Aldama, Jiménez y otros xefes insurxentes fueren presos y executaos nel norte de Méxicu— y enantes del fusilamiento de José María Morelos y Pavón en Ecatepec el 22 d'avientu de 1815. Mientres esta dómina, el movimientu independentista non yá realizó aiciones béliques, sinón que se dotó a si mesmu d'una estructura y un cuerpu xurídicu. Mientres esti periodu cobra importancia l'allugamientu ideolóxicu de la causa insurxente.

Composición social del movimientu editar

El movimientu insurxente foi sofitáu poles clases baxes, especialmente llabradores. Los homes xuntábense en grandes alteries armaos con fondes, fleches, llances, palos y piedres. Axuntábense bonal y transitoriamente colos xefes insurxentes pa oponese al exércitu virreinal y dacuando surdía un líder ente ellos. Nes batalles llegaron a participar comanches y lipanes,[107] al igual que los esclavos negros. Solamente los esclavos de delles faciendes siguieron fieles a los sos amos. Aquellos que teníen caballos, xeneralmente miembros de les castes, arengaben a los indíxenes llabradores pa xunise al movimientu un pocu meyor armaos. Casi la totalidá de les fuercies sol mandu d'Ignacio López Rayón yeren indios flecheros d'El Bajío, les de José María Morelos taben compuestes por negros y mulatos del sur que yeren peón de faciendes, delles vegaes soldaos del exércitu virreinal que fueren vencido y miles de llabradores apenas armaos los cual yeren de gran ayuda nos trances difíciles. A midida que avanzó'l movimientu, la clase media de les ciudaes empezó a simpatizar colos insurxentes; les idees de la revolución fuéronse arrobinando nel ambiente urbano ente los lletraos,[108] destacando, ente otros, Joaquín Fernández de Lizardi y Carlos María de Bustamante en Méxicu, según frai Servando Teresa de Mier en Londres.[109]

Marcha de López Rayón escontra'l sur editar

Ignacio López Rayón fuera unu de los secretarios d'Estáu nomaos por Miguel Hidalgo cuando ésti intentó entamar un gobiernu insurxente mientres la so curtia estancia en Guadalajara ente payares de 1810 y xineru de 1811. Dellos documentos suscritos por Hidalgo nesi sitiu y en momentos anteriores de la revolución fueron redactaos por el mesmu López Rayón,[nota 13] polo que se presume que tenía arrame inflúi sobre Miguel Hidalgo. El 5 de marzu de 1811, López Rayón recibió'l cargu de xefe supremu de la insurxencia y l'instrucción de volver al sur mientres Hidalgo, Allende y otros siguíen la so marcha camín de Texas.

Los trés mil quinientos homes que formaben el remanente de la insurxencia colaron escontra Michoacán sol mandu de López Rayón y otros xefes.[nota 14] Mientres el treslláu enfrentáronse a los realistes, a el que ganaron en Puertu de Piñones y en Zacatecas.[110]

Rayón y Liceaga determinaron que yera necesariu instaurar un Congresu o Xunta conforme a los planes orixinales que se teníen en 1808 de gobernar de forma autónoma a nome de Fernandu VII, mientres el monarca fora prisioneru en Francia. Unviaron una carta empobinada a Calleja espresando estos oxetivos, la cual foi apurrida por José María Rayón. Anque-yos ufiertó l'indultu, Calleja negó la posibilidá d'entrar en negociaciones colos insurxentes pa reconocer felicidá xunta.[111] Rayón partió escontra Aguascalientes, foi escorríu pol xeneral Miguel Emparán, el que-y solmenó una derrota na Batalla del Maguey el 2 de mayu de 1811. Sicasí, Rayón pudo escapar escontra La Piedá y Zamora. Al llegar Calleja a la ciudá de Zacatecas, onde se quedara al mandu de mil homes Víctor Rosales. ésti acoyóse al indultu ufiertáu. Comoquier, Calleja mandó fusilar a trelce insurxentes y un añu más tarde Rosales se reintegró a la rebelión.

Rayón empecipió una guerra de guerrilles distribuyendo a José Antonio Torres en Pátzcuaro y Uruapan, al padre Navarrete en Zacapu, a Mariano Caneiga en Parindicuaro, a Manuel Muñiz en Tacámbaro, a Lluna en Acámbaro y Jerécuaro, mientres él instalóse los primeros díes de xunu en Zitácuaro, onde cuntó col sofitu de Benedicto López.[112] El 22 de xunu, el comandante español Miguel Emparán, al mandu de dos mil homes, atacó Zitácuaro, pero foi derrotáu y los Insurxentes retuvieron la plaza.[113]

Otros llevantamientos y confrontaciones editar

Mientres febreru de 1811, foi ganáu en Sinaloa José María González Hermosillo por Alexu García Conde na Batalla de San Ignacio de Piaxtla. Nos primeros díes de mayu na zona de Matehuala, l'insurxente Juan Villerías foi ganáu por Joaquín de Arredondo y Cayetano Quintero, morriendo'l 13 de mayu.[114] Arredondo siguió la so meyora tomando la plaza de Tula el 22 de mayu, ganando a Mateo Acuña, el que xunto con otros insurxentes foi pasáu por armes. El 21 de xunu, les fuercies virreinales tomaron Matehuala.[115]

El 12 de xunetu, los insurxentes José Calixto Martínez y Moreno, Ignacio Sandoval, Miguel Gallaga fueron ganaos na Batalla de Llanos de Santa Juana, anque llograron tomar Colima el 16 de xunetu de 1811. Fuercies virreinales al mandu de Rosendo Porlier recuperaron les places de Sayula, Zacoalco y Zapotlán el Grande,[116] pa dempués axuntase en Zapotiltic col coronel español Manuel del Río. El cura de Matehuala, José Francisco Álvarez, cola ayuda de Pedro Celestino Negrete, venció a los insurxentes en Colotlán, causándo-yos más de mil quinientes baxes. El pueblu de La Barca foi severamente castigáu por Negrete, por cuenta de que la población ayudó a escapar a Miguel Gallaga y al padre Ramos.[117] Na zona d'El Bajío, Albino García caltuvo la guerrilla insurxente en Pénjamo, Valle de Santiago y Yuriria, foi escorríu ensin ésitu pol teniente coronel Miguel del Campo, pero sufrió una fuerte derrota cerca de Celaya. A mediaos de xunu en San Luis de la Paz, los insurxentes comandados por José Antonio Verde fueron ganaos pol capitán Antonio Llinares,[118] na mesma llocalidá'l 10 de xunetu'l xefe insurxente José de la Luz Guitérrez, al mandu de cuatro mil homes, foi ganáu pol capitán Guizarnotegui.[119]

De finales de xunetu a mediaos d'agostu, la revolución insurxente volvió encender en Aguascalientes y Zacatecas. Cuando los virreinales fusilaron a los rebeldes Nájera y Flores Alatorre en Aguascalientes, la plaza foi tomada pol cura Ramos, Oropesa, Ochoa y Hermosilla, obligando al subdelegáu Felipe Álvarez y al cura Terán a salir de la ciudá, el que exercieren un curtiu gobiernu despóticu. El 25 d'agostu, Calleja unvió al coronel García Conde y al teniente José López a reprimir el nuevu biltu revolucionariu, dempués d'ufiertar resistencia, los insurxentes esvalixáronse en Nochistlán.[119] El 21 d'agostu, el coronel español Manuel del Río tomó la plaza de Colima, causando setecientes baxes a los insurxentes comandados por Gallaga, Sandoval y Cadenes. Venti díes más tarde, los Insurxentes fueron nuevamente ganaos en Colotitlan, morriendo mientres el combate trescientos homes. En Tomatlán, Gallaga a el que se-y fixo responsable de la derrota, foi mancáu gravemente por un soldáu de Sandoval. Poco dempués foi lleváu frente a la parroquia, onde lu dispararon nuevamente, morriendo nel actu.[120]

Les primeres campañes nel sur editar

Na rexón de Tierra Caliente, dende finales de setiembre de 1810 esistieron biltos de rebeliones. Los líderes más notables fueron Ávila y Ruvalcaba, pero estos fueron vencíos por José Acha, el que yera alministrador de les faciendes de Gabriel de Desiertu. Ruvalcaba morrió nos alcuentros, el virréi designó a José Antonio Andrade y pocu dempués a Nicolás Cosío pa defender la zona contra nuevos llevantamientos.[121] N'ochobre de 1810 —dempués d'entrevistase con Hidalgo nel pueblu de Charo— José María Morelos empecipió la so campaña en Carácuaro con solu venticinco homes. Foi amontando pasu ente pasu el so exércitu, pero la estratexa militar de Morelos foi distinta a la d'Hidalgo: el so exércitu nunca superó más de seis mil homes, los cuales yeren disciplinaos y teníen armamentu adecuado. Dempués d'avanzar por Petatlán, a la so campaña xuniéronse Juan José, Pablo y Hermenexildu Galeana en Técpan. La so marcha siguió por Atoyac y Coyuca llegando al puertu d'Acapulco, llugar que infructuosamente intentó tomar por asaltu a finales de 1810.[122] Pocu dempués, Calixto, Leonardo, Máximo, Miguel, Víctor y Nicolás Bravo xuniéronse-y en Chichihualco, según Vicente Guerrero mientres la Batalla d'El Veladero.[123] En xineru de 1811 ganaron al capitán español Juan Francisco París na Batalla de Tres Palos.

Ente febreru y abril, nesta zona, los insurxentes cuntaben con dos mil quinientos homes, los cuales fueron distribuyíos en Sabana, el Aguacatillo, Veladero y les Cruz. Por cuenta de que Cosío nun pudo ganalos, el virréi sustituyólu por Juan Antonio Fuentes, pero tamién foi arolláu a principios de mayu cuando Morelos decidió abandonar l'asediu d'Acapulco p'avanzar escontra Chilpancingo.[124] Nes places de Chichihualco, Chilpancingo y Tixtla les fuercies virreinales fueron ganaes.[125] Fuentes escorrió a Morelos, pero foi ganáu nuevamente en Chilapa, añedir la plaza a les apoderaes polos Insurxentes.[126]

Combalechadures na Ciudá de Méxicu editar

N'abril de 1811, la captura de los iniciadores de la rebelión foi recibida con murnia polos sos simpatizantes. Un conato d'intriga contra'l virréi, dirixíu por Miguel Lazarín y la so esposa Mariana Rodríguez del Toro, foi afayáu cuando'l padre Gallardo violó'l secretu de confesión del conspirador José María Gallardo, siendo encarcelaos dalgunos de los participantes.

Les noticies de les victories parciales de los insurxentes dieron un nuevu aliendu a los sos siguidores. En casa d'Antonio Rodríguez Dongo celebráronse xuntes onde participaron flaires agustinos, militares de baxu cargu, abogaos y un prófugo de la cárcel, pero fueron delataos el 2 d'agostu de 1811. Arriendes d'ello, fueron sentenciaos a muerte Antonio Ferrer, Ignacio Cataño, José María Ayala, Antonio Rodríguez Dongo, Félix Pineda y José María González, siendo liquidaos de manera pública'l 29 del mesmu mes. El restu foi condergáu a prisión. Los relixosos Juan N. Capo, Vicente Negreiros y Manuel Resendi fueron degradaos y exiliaos a L'Habana. Estes sentencies y execuciones amontaron la división ente los habitantes de Nueva España.[127]

L'alministración del virréi Venegas siguió unviando dineru a la Península Ibérica pa sofitar la defensa contra Napoleón, menguando los recursos de la mesma colonia. Por causa de la revolución, la minería suspendió llabores y entró nun procesu de decadencia. L'agricultura foi en gran parte abandonada cuando los llabradores xuniéronse al movimientu armáu.[128]

López Rayón y la Xunta de Zitácuaro editar

 
Mural en Zitácuaro de la instauración de la Suprema Xunta Nacional Americana.

En Zitácuaro, el 19 d'agostu de 1811,[129] Ignacio López Rayón convocó a la formación de la Suprema Xunta Nacional Americana "pal caltenimientu de los derechos de Fernandu VII, defensa de la santa relixón ya indemnización y llibertá de la primida Patria", la cual "entamaría los exércitos, protexería la xusta causa y llibertaría a la patria de la opresión y xugu que sufriera per espaciu de tres sieglos". El mesmu Ignacio López Rayón presidió la xunta, José María Liceaga y José Sixto Verduzco fueron nomaos vocales. Pal espardimientu de les determinaciones tomaes na Xunta cuntóse cola ayuda d'Andrés Quintana Roo y José María Cos, el que suministró una prensa pa imprimir el periódicu Ilustrador Americanu, qu'espublizaba les idees autonomistes.[130]

La Xunta de Zitácuaro nun difería nos sos propósitos d'aquélles establecíes n'otres partes d'América; pa el que la esistencia d'estos conceyos taba xustificada nel caltenimientu de la soberanía en nome del destronáu rei d'España hasta que nun volviera ocupar la titularidá de la Corona. La Xunta de Zitácuaro axuntó sobremanera a la élite criolla del centru de Méxicu. Cuntó col sofitu de Morelos, xefe de la insurxencia na sierra Madre del Sur. Casi de momentu, Calleja xiró órdenes pa nun reconocer nin obedecer a la xunta de los insurxentes, dando a conocer al empar la esistencia de la Cortes de Cádiz, las cuales yeren les úniques que tendríen de ser obedecíes.[131]

Mientres la vixencia de la xunta redactáronse los Elementos constitucionales, el primer proyeutu de constitución nacional; fíxose'l primer cuñu de monedes puramente mexicanes; según los primeros intentos por llograr la reconocencia de la comunidá internacional al traviés de la unviada d'un embaxador a Estaos Xuníos: Francisco Antonio de Peredo y Pereyra.[132]

Les fuercies virreinales siguieron acesmando a los insurxentes que s'atopaben so los mandos d'Albino García en Guanajuato, Manuel Villalongín en Michoacán, según a José María Correa, Julián Villagrán y Francisco Villagrán en Villa del Carbón y Calpulalpan.[133] Nos sos intentos por legitimarse frente a los xefes rexonales y ganar prestíu ante l'exércitu realista, la Xunta de Zitácuaro, o meyor dichu, López Rayón —nel so cargu de ministru universal de la nación, y n'otres pallabres, xefe de la Xunta— entamó una serie de campañes militares que nun-y rindieron los dividendos esperaos: Juan Francisco Osorno foi designáu a los Llanos de Apan y Mariano Aldama a la Sierra Gorda, pero ambos fueron vencíos pol coronel español Ciriaco del Llanu.[134]

Na Nueva España, dellos terratenientes y empresarios sofitaron la rebelión apurriendo recursos económicos y suministru. Na Ciudá de Méxicu y dalgunes otres ciudaes, un grupu clandestín conocíu como Los Guadalupes sofitó a la Xunta apurriendo a los insurxentes información de les actividaes realistes, a esti grupu perteneció Leona Vicario esposa d'Andrés Quintana Roo.[135] López Rayón foi incapaz de torgar que la Xunta fuera espulsada del so allugamientu orixinal por Calleja, el que resultó vencedor de la Batalla de Zitácuaro nos primeros díes de 1812.[136]

Sitiu de Cuautla editar

 
Primeres campañes de José María Morelos y Pavón (1810-1812).

Morelos siguió la so meyora dende Chilapa y unvió a Valerio Trujano escontra Silacayoapan. Amás, el cura de Carácuaro estremó'l so exércitu en tres columnes. Una, al mandu de Miguel Bravo, avanzó a Oaxaca por Huitzuco. Nel so camín escontra'l sureste, Bravo tomó Acatlán y Huajuapan. Otru brazu, al mandu de Hermenexildu Galeana volvió a Taxco. El tercer grupu insurxente, encabezáu personalmente por Morelos, tomó la plaza de Chiautla, venciendo a Mateo Musitu. El 10 d'avientu entró a Izúcar, anguaño Izúcar de Matamoros, onde se-y xunió Mariano Matamoros. El 17 d'avientu en El Calvariu, xuntos ganaron a fuercies virreinales comandadas por Soto Maceda, el que foi mancáu de muerte mientres el combate.[137] Los primeros díes de 1812, Rosendo Porlier partió dende Toluca con destín a Tenancingo, llogró vencer a les fuercies insurxentes comandadas por Hermenexildu Galeana y José María Uviéu na Batalla de Tecualoya.[138] Uviéu morrió nel combate, pero'l 22 de xineru Morelos reforzó a los sos compañeros llogrando vencer a Porlier na Batalla de Tenancingo. Morelos finalmente nun avanzó escontra Puebla de los Ánxeles, pero siguiendo al occidente, el 9 de febreru de 1812 conquistó la villa de Cuautla pa la causa insurxente.[139]

Mientres el mes de xineru de 1812, los batallones realistes Asturies y Loveras según el reximientu América, comandado pol birgadier Juan José de Olazaba, desembarcaron nel puertu de Veracruz pa ponese a les órdenes del virréi, el que solicitara l'ayuda a España pa lluchar contra la insurrección.[140] En febreru, Félix María Calleja —la meyor espada de Nueva España, como-y moteyaren por cuenta de les sos múltiples victories frente a los insurxentes— foi comisionado pol virréi Vanegas por que terminara d'una vegada por toes col exércitu de Morelos. En concencia que Calleja esperaba vencer con facilidá a los insurxentes, sobremanera tando en ventaya numbérica y siendo los rebeldes un puñáu de guerrilleros ensin instrucción militar —o siquier, esto yera lo que pensaba'l futuru virréi de la Nueva España—.[141] D'esta forma empecipió'l Sitiu de Cuautla; mesma suerte taben careciendo'l padre José María Sánchez de la Vega y Vicente Guerrero, pero na Batalla de Izúcar, sol asediu de los realistes Ciriaco del Llanu y José Antonio Andrade.[142]

Mientres esti tiempu, López Rayón y la Xunta treslladárense a Toluca.[143] Albino García atacó Guanajuato onde foi refugáu, pero llogró tomar la plaza d'Irapuato, obligando al brigadier García Conde a recular hasta Celaya, anque ésti dempués tomó la plaza de San Miguel el Grande pa dar pasu llibre al camín que dirixía a San Luis. Manuel Mier y Terán xunióse a la causa insurxente en Sultepec, empezando a fundir cañones. Nel mesmu llugar el doctor Cos siguió distribuyendo'l Ilustrador Americanu.[144] Nueves rebeliones brotaron en Nueva Galicia pero fueron reprimíes por Pedro Celestino Negrete, José de la Cruz y Manuel Pastor,[145] el 23 de mayu, José Antonio Torres foi prindáu y sentenciáu a la forca, el so cadabre foi estazáu, la cabeza permaneció en Guadalajara y los cuatro miembros unviaos a distintes llocalidaes.[146] Les places de Córdoba, Orizaba y Xalapa desafiáronse, nestos llevantamientos empezó a destacar Guadalupe Victoria.[147]

En Cuautla, dempués de setenta y dos díes de sitiu y combates, nengunu de los bandos foi capaz d'imponese. Los realistes fracasaren tamién nel intentu de recuperar Izúcar, pero'l 2 de mayu pudieron romper el sitiu de Cuautla, sacupándola pa evitar una masacre de civiles. Na defensa final d'esa plaza (qu'anguaño pertenez al estáu de Morelos) participaron tamién los mesmos habitantes de la villa, destacar un grupu de neños llamaos Los Emulantes. Esti batallón infantil insurxente foi encabezáu pol fíu natural del cura Morelos, Juan Nepomuceno Almonte, y formaba parte d'ésti Narciso Mendoza, meyor conocíu na historia de Méxicu como'l Neñu Artilleru. Mientres les aiciones militares del sitiu morrió'l fíu del antiguu intendente de Guanajuato, Gil Riañu, y foi prindáu Leonardo Bravo, a el que se-y treslladó a la Ciudá de Méxicu, onde foi executáu meses más tarde usando'l garrote llaín.[148] Desallugando Cuautla, les tropes de Morelos esvalixáronse escontra l'oriente, camín de Izúcar y Chiautla.

Plan de Paz y Guerra, Los Guadalupes editar

Dempués de la batalla de Tenancingo, Rosendo Porlier, con ayuda del coronel realista Joaquín del Castillo y Bustamante, obligó a Ignacio López Rayón a abandonar Toluca. Dempués de confrontarse nuevamente na Batalla de Tenango establecióse en Tlalpujahua. A pesar de los esfuercios realizaos polos insurxentes José María Correa y Epitacio Sánchez pa defender la so posición, el contingente realista llogró enfusar, a mediaos de xunu, hasta Sultepec.[149] Mientres estes feches el Plan de Paz y Guerra de José María Cos fuera unviáu al virréi Venegas. El documentu numberaba les otomíes cometíes polos xefes realistes y condergaba el sistema de muerte y estermín que s'adoptara. La propuesta de paz esplicaba los principios natural y llegal en que se fundara'l movimientu insurxente, repitía que la soberanía tendría de morar na masa de la nación y que tanto España como América yeren parte integrantes de la monarquía suxetes al mesmu rei pero iguales ente sigo, ensin dependencia o subordinación respectar una de la otra. En resume, proponíase formar un congresu nacional independiente d'España que representara a Fernandu VII. La propuesta de guerra proponía que se reparara'l derechu de xentes p'amenorgar la barbarie que s'había alcanzáu, pos la llucha armada, a lo último, yera ente hermanos y conciudadanos, polo tanto nun tendría de ser más cruel qu'una guerra ente naciones estranxeres.[150]

El virréi Venegas nun contestó l'oficiu de Cos, sinón que lo mandó quemar xunto con otros documentos que fueron llograos en Sultepec.[151] Ente dichos documentos afayó correspondencia de Los Guadalupes, polo que fueron fechos prisioneros na capital los abogaos Falcón y Garcés, Benito Guerra, José Ignacio Espinosa, Juan Guzmán, el doctor Díaz y María Peimbert.[152] El 5 de xunu, nel Valle de Santiago, Agustín de Iturbide llogró prindar a los insurxentes comandados por Albino García, mandó fusilar a toos rebeldes, sacante a Albino y al so hermanu Francisco, el que fueron treslladaos a Celaya. El 8 de xunu, el brigadier García Conde ordenó la execución de los hermanos, la cabeza d'Albino foi asitiada na cai de San Xuan de Dios, y la so mano foi unviada a Salamaca. Per otra parte, Iturbide foi xubíu a teniente coronel.[153]

Campaña en Puebla editar

Nueves rebeliones insurxentes dirixíes por Juan Nepomuceno Rosáins, Máximo Machorru, Camilo Suárez y Vicente Gómez empecipiáronse en Chalchicomula, Huamantla, Atlixco, Tepeaca y Tehuacán, las cuales fueron combatíes pol brigadier realista Olázabal. Estes fuercies insurxentes siguieron combatiendo na zona d'Acultzingo.[154] Mentanto, en Yautepec, Gabriel Armijo liquidó a Francisco Ayala,[155] y Valerio Trujano foi atacáu dende'l 5 d'abril mientres el Sitiu de Huajuapan pol xeneral realista José María de Régules Villasante. El 4 de xunetu, Hermenexildu Galeana llogró ganar a José María Añorve na Batalla de Zitlala. Morelos foi informáu de la situación na que s'atopaba Trujano, de momentu allegó al llugar llogrando romper el sitiu'l 24 de xunetu, que tuvo una duración mayor a cien díes.[156] A finales de setiembre les fuercies de Morelos siguieron la so meyora escontra Tepeaca y Tehuacán.

Trujano foi atacáu y derrotáu pol capitán realista Saturnino Samaniego nel ranchu de la Virxe nes inmediaciones de Tepeaca. L'insurxente, qu'aguantara'l llargu sitiu de Huajuapan, morrió'l 7 d'ochobre.[157] El 28 d'ochobre, Morelos llogró con ésitu la Toma de Orizaba, provocando la fuxida del coronel José Antonio Andrade, pero abandonó'l llugar el 31 d'ochobre al saber qu'un contingente empobináu pol coronel Luis d'Águila averábase a la ciudá.[158] Morelos concentró les sos fuercies en Tehuacán, cuntando con cinco mil homes y cuarenta cañones so los mandos de Mariano Matamoros, los trés Galeanas, Miguel y Víctor Bravo, Guadalupe Victoria, Vicente Guerrero, y Manuel Mier y Terán. Xuntos colaron escontra Oaxaca el 10 de payares de 1812.[159]

Toma d'Oaxaca editar

El 25 de payares, Morelos y el so exércitu ocuparon la ciudá d'Oaxaca, la cual yera defendida pol teniente xeneral Antonio González Saravia y José María de Régules Villasante,[160] el que dempués de la derrota fueron prindaos y fusilaos. Na ciudá se instituyó un gobiernu autónomu y José María Murguía foi nomáu intendente. Fundóse'l periódicu Corréu Americanu del Sur, que la so redaición inicial tuvo a cargu del cura José Manuel de Herrera.[161] El gobiernu insurxente de la ciudá d'Oaxaca duró de 1812 hasta 1814, cuando foi recuperada la población pol exércitu realista. Foi la primer y única vegada en que Morelos pudo tomar el control d'una ciudá importante. Foi nesta plaza onde Morelos recibió los Elementos constitucionales redactaos por Ignacio López Rayón. Ente los puntos más importantes destacaron:[162]

1.- L'América ye llibre ya independiente de toa otra nación.

2.- La relixón católica va ser la única ensin tolerancia d'otra.
5.- La soberanía dimana darréu del pueblu, mora na persona del señor don Fernandu VII y el so exerciciu nel Supremu Congresu Nacional Americanu.

24.- Queda dafechu proscrita la esclavitú.

Morelos foi nomáu'l cuartu vocal de la Xunta de Zitácuaro, pero se deslindó finalmente de la tesis fernandista, pente medies de una carta na que solicitó "que se-y quitar la mázcara a la independencia, porque yá toos sabíen la suerte de Fernandu VII".[163]

Mentanto, Nicolás Bravo asitióse na Ponte del Rei sobre la carretera de Veracruz a Xalapa, entorpeciendo el tráficu de los realistes y secuestrando recursos materiales.[164] Ramón López Rayón venció en Jerécuaro a José Mariano Ferrer. Los vocales de la Xunta actuaron cada unu pola so cuenta en distintes rexones: José Sixto Verduzco, que permaneció na zona de Michoacán en Uruapán, Pátzcuaro y Tancítaro, foi escorríu constantemente por Pedro Celestino Negrete y Luis Quintanar; Ignacio López Rayón treslladóse a la intendencia de Méxicu, realizó operaciones militares en Ixmiquilpan y axuntóse en Huichapan con Julián Villagrán pa saber los pormenores de les actividaes qu'esti realizara en San Xuan del Ríu y Zimapán; José María Liceaga, el que s'internó nel territoriu de Guanajuato, foi escorríu por Agustín de Iturbide en Yuriria, y al ser derrotáu, tuvo que treslladase al Valle de Santiago para reclutar xente en compañía de José María Cos. Los vocales reclamaron cada unu pa sigo la xefatura de la Xunta, entraron nun discutiniu que finalmente condució a la desapaición de facto d'esti órganu de gobiernu escontra la primer metá de 1813. Foi'l doctor Cos el que trató de reconcilialos.[165]

Constitución de Cádiz editar

 
Miguel Ramos Arizpe.

Dempués de llongures y encaloraos alderiques, en marzu de 1812 proclamóse en Cádiz la Constitución política de la monarquía española.[166] Al entamu de les xuntes participaron 104 diputaos, de los cual 30 yeren de territorios ultramarino.[167] Dempués, esti númberu amontóse a 300, siendo 63 los americanos. La composición de les Cortes constituyóse con una tercer parte d'eclesiásticos, una sesta parte de nobles y el restu profesionistas de clase media. Mientres la primer sesión Diego Muñoz Torreru declaró que la soberanía nacional moraba nel Congresu de los representantes d'España,[168] dende esti momentu comprobóse qu'esistíen dos partido: los lliberales y los serviles.[169] Ente los representantes serviles de Nueva España atopábense Antonio Joaquín Pérez —el que sería obispu de Puebla—, Salvador Samartín —el que tendría al so cargu la mitra de Chiapas—, y José Cayetano Foncerrada y Ulibarrí —el que foi canónigu de la Catedral y miembru de la Real Audiencia de Méxicu—; con a la esceición de Juan José Guereña, que se movía ente dambos partíos, el restu de los diputaos novohispanos yeren básicamente lliberales, ente ellos destacaron Miguel Ramos Arizpe, José Miguel Guridi y Alcocer y José Ignacio Beye de Cisneros.[170]

Los diputaos americanos impugnaron la representación desigual qu'esistía nes Cortes. Envalorábase que la población d'España yera de diez millones d'habitantes ente qu'América taba habitada por dieciséis millones. Sicasí, los diputaos españoles entepasaben na proporción de 3 a 1 a los sos iguales americanos.[171] Propúnxose cuntar con un diputáu per cada cincuenta mil habitantes, pero esta midida inclinaría la balanza a favor de los americanos nuna proporción de 3 a 2, poro, los españoles opunxéronse argumentando que nun tendríen de cuntar les castes: magar los pueblos orixinarios yeren consideraos colos mesmos derechos que los españoles, nun yera asina pa el que fueren orixinarios o descendientes del continente africanu. Envaloróse que nel continente americanu alredor de seis millones de persones de les castes teníen ascendencia africana, d'esta forma'l númberu de diputaos permediaríase pa la representación d'España y América en proporción 1 a 1.[172] Los diputaos americanos reagrupáronse pa numberar once propuestes ente les que destacaben: representación igualitaria, llibertá de cultivu, llibertá de comerciu, abolición d'esclavitú, abolición d'estancos, concesión de derechos iguales p'americanos, indios y mestizos pa poder ocupar cargos civiles, eclesiásticos y militares, reconocencia de les xuntes locales, y creación de mayor númberu de diputaciones provinciales. Poques de les propuestes fueron aprobaes. El partíu americanu" tuvo oposición de la mayor parte de los diputaos europeos que consideraben les propuestes revolucionaries, pero especialmente de los peninsulares residentes n'América, a tal grau que la representación del Consuláu de Méxicu mandó un manifiestu pa ser lleíu en sesión pública. El documentu declaraba qu'antes de la llegada de los españoles a América, los indios fueren besties anárquiques y selvaxes, y que too siguía igual, por tanto trés millones d'indios de Nueva España yeren incapaces de gobernase:

"l'indiu (tres millones) ta dotáu d'una galbana y languidez[...] enxamás se mueve si la fame o'l viciu nun lu abasnar: estúpidu por constitución, ensin talentu inventor, nin fuercia de pensamientu, tarrez les artes y los oficios, y nun faen falta a la so manera d'esistir, borrachu por instintu...(dos millones de castes): borrachos, incontinentes, fluexos, ensin puxu[...] paecen entá más maquinales y desiguaos que l'indiu mesmu...Un millón de blancos que se llamen españoles americanos, amuesen la superioridá sobre los otros cinco millones[...] más poles sos riqueza heredaes, pol so luxu, y pol so refinamientu nos vicios, que por diferencies substanciales de índole....¿Qué hai de común, qué equiparación cabo o qué analoxía puede atopase nos derechos, situación espíritu, finura, esixencies, intereses, instituciones, vezos y llocalidaes d'España conquistadora, y de les colonies conquistaes?[...] Ye precisu confesar que les lleis propies pa la Madre Patria nun son los meyores pa los sos Américas.
Esposición del Consuláu de Méxicu mientres les Cortes de Cádiz.[173]

Adicionalmente pidióse que los Consulaos de Méxicu, Veracruz y Guadalajara nomaren, cada unu, dos diputaos, d'esta forma la casi totalidá de población de peninsulares residentes en Nueva España —la cual envalorábase en mediu millón d'habitantes—, taría representada al avíu. Ultraxaos polos insultos, los diputaos americanos pretendieron abandonar les Cortes, pero'l presidente torgólu, l'alderique quedu suspendíu, consensuándose finalmente l'artículu 1° de la Constitución, que daba la posibilidá a les castes d'ascendencia africana aspirar a llograr la ciudadanía española.[174] Al respective de la llibertá de comerciu, los miembros de los consulaos de Méxicu y los comerciantes de Cádiz tamién s'opunxeron, cuntaron cola ayuda de Juan López Cancelada el que dende'l so periódicu El Telégrafu Americanu criticó la postura de los americanos publicando un folletu tituláu Ruina de Nueva España si declara'l comerciu llibre colos estranxeros. Dende esti periódicu, López Cancelada y los miembros del Consuláu de Méxicu —que fueren protagonistes del golpe d'Estáu de 1808—, tamién criticaron l'actuación del ex virréi José de Iturrigaray, pero les inquinas fueron retrucaes pol diputáu Guridi y Alcocer nel periódicu El Censor y dende Londres por Servando Teresa de Mier na publicación llamada L'Español.[175] En cuanto a la tema de la esclavitú, Guridi y Alcocer propunxo la so abolición, pero los diputaos pertenecientes a les rexones esclavistes del Mar Caribe, Venezuela, la zona costeña de Nueva Granada y Perú opunxéronse inflexiblemente; el diputáu español Agustín d'Argüelles sofitó al diputáu novohispano suxuriendo que siquier se terminara col tráficu d'esclavos. A pesar de los alegatos, les Cortes consideraron la conveniencia política de caltener la esclavitú.[176]

El 30 de setiembre de 1812, la nueva Carta Magna foi lleida y xurada polos miembros de la Real Audiencia de Méxicu y pol virréi Francisco Xavier Venegas na Plaza Mayor de la Ciudá de Méxicu, llamándose en delantre Plaza de la Constitución.[177] Col nuevu réxime constitucional, los virreinatos fueron abolíos, en consecuencia Venegas convirtióse nel jefe políticu cimeru. Amás dexóse la llibertá de prensa. Pente medies de esti derechu, Joaquín Fernández de Lizardi nel periódicu El Pensador Mexicanu y Carlos María de Bustamante en El Jugetillo criticaron los abusos de l'alministración virreinal.[178] Dos meses más tarde, Venegas suspendió l'artículu constitucional que dexaba la llibertá de prensa. Fernández de Lizardi foi encarceláu mientres curtiu tiempu, Bustamante fuxó a Zacatlán p'axuntase colos insurxentes, pocu dempués treslladóse a Oaxaca y siguió escribiendo pal Corréu Americanu del Sur.[179] La decisión de Venegas foi severamente criticada polos diputaos americanos en Cádiz. A fines de febreru de 1813 recibióse un bandu unviáu dende España, nel pidíase-y a Venegas presentase na Península ibérica pa sofitar la campaña militar contra los franceses y nomábase como'l so socesor a Félix María Calleja.[180]

Sitiu d'Acapulco editar

El 9 de febreru de 1813, Morelos salió d'Oaxaca aldu al puertu d'Acapulco, llegando a El Veladero el 29 de marzu. El llugar yera defendíu pol realista Pedro Antonio Vélez, el que venció a los ataques, perdiendo la ciudá'l 12 d'abril. Abellugóse nel Fuerte de San Diego, que'l so sitiu estendióse mientres cuatro meses hasta que capituló el 20 d'agostu. D'esta suerte, la comunicación marítima con Filipines pol océanu Pacíficu quedó so control de los insurxentes.[181] Pela so parte, Mariano Matamoros llogró asitiase con ésitu nel Ismu de Tehuantepec, col trunfu de la Batalla de La Chincúa, na que llogró refugar fuercies realistes que incursionaron dende Chiapas, provincia que mientres esa dómina pertenecía a la Capitanía Xeneral de Guatemala.[182]

Mientres el tiempu del sitiu d'Acapulco, José Sixto Verduzco atacó infructuosamente Valladolid —la cual taba fuertemente abellugada polos realistes—, foi escorríu y derrotáu pol capitán Pedro Antonelli en Puruándiro. Ignacio López Rayón axuntóse con Verduzco en Pátzcuaro pa reclama-y esta imprudente aición militar, pero un contingente realista forzó a los insurxentes a dixebrase, obligando a Verduzco a replegase escontra Ariu y a Rayón escontra Puruarán. Adicionalmente José María Liceaga foi ganáu en Celaya por Manuel Gómez Pedraza. Les desavenencies ente los vocales de la Xunta de Zitácuaro amontáronse, pos reclamaron interferencies ente les sos xurisdicciones.[183] Mientres mayu de 1813, na capital, Leona Vicario —integrante de Los Guadalupes— escapóse de la ciudá p'axuntase con Andrés Quintana Roo en Tlalpujahua;[184] en Salvatierra, Agustín de Iturbide ganó a Ramón López Rayón; en Huichapan,[185] Julián Villagrán y el so fíu "el Chito" fueron prindaos y liquidaos poles fuercies comandadas pol capitán Pedro Monsalve.[186]

Una vegada qu'asumió'l cargu de xefe políticu superior, Calleja xuró'l cumplimientu de la Constitución. Nueves eleiciones pa les representaciones de diputaos a les Cortes de Cádiz realizárense en Nueva España, resultando ganadores pa tolos escaños los criollos, pero l'alministración virreinal negó la entrega de viátigos aduciendo falta de lliquidez nel erariu. Por tal motivu, solo viaxaron trés de los catorce diputaos electos a España.[187] El visitador eclesiásticu de Querétaro, José Mariano Beristáin, denunció a Calleja que Josefa Ortiz de Domínguez siguía realizando proselitismu a favor de la causa de los insurxentes, en resultancia foi arrestada y treslladada al conventu de Santa Teresa en Méxicu.[188]

Morelos y el Congresu de Chilpancingo editar

Congresu de Chilpancingo editar

Por cuenta de les diferencies que s'amenaren ente Liceaga, Verduzco y Rayón, Morelos convocó en xunu de 1813 un congresu que s'instaló en Chilpancingo mientres el mes de setiembre. Pa tal oxetivu nomáronse diputaos a Ignacio López Rayón por Guadalajara, a José Sixto Verduzco por Michoacán, a José María Liceaga por Guanajuato, a Andrés Quintana Roo por Puebla, a Carlos María de Bustamante por Méxicu, a José María Cos por Veracruz, a José María Murguía por Oaxaca, a José Manuel de Herrera por Tecpan, y como secretarios a Cornelio Ortiz de Zárate y Carlos Enríquez del Castillo.[189] El 14 de setiembre dio entamu a la primer sesión del Congresu de Chilpancingo —que'l so nome oficial foi Congresu de Anáhuac—, onde Morelos fixo lleer al so secretariu Juan Nepomuceno Rosáins los Sentimientos de la Nación.[190] Esti documentu declaraba la independencia de la nación, la soberanía popular, la relixón católica como única, la supresión de obvenciones, la división de poderes, la igualdá ante la llei, l'abolición de les castes, l'abolición de la esclavitú, la eliminación de la tortura, ya instituyía la celebración del 12 d'avientu pa la Virxe de Guadalupe y el 16 de setiembre pa conmemorar l'entamu de la guerra d'independencia proclamáu por Miguel Hidalgo.

«Que l'América ye llibre ya independiente d'España y de toa otra nación, gobiernu o monarquía, y qu'asina se sancione dando al mundu les razones».
Primer puntu de los Sentimientos de la Nación.

A otru día, Morelos foi nomáu Xeneralísimu de les fuercies insurxentes y titular del poder executivu. Sería llamáu alteza, pero refugó esti títulu adoptando'l de siervu de la Nación.[191]

En contraste cola posición de la Xunta de Zitácuaro, la cual foi eslleida, el Congresu de Chilpancingo diose a la xera de definir jurídicamente les razones poles cual la América mexicana tenía de ser llibre d'España. Este foi un puntu de discordia con López Rayón el que manifestó nun tar acordies col primer puntu mentáu nos Sentimientos de la Nación, pos defendía que la tesis qu'abrazara'l movimientu autonomista de 1808, tendría de siguir subsistiendo, esto ye, América yera dependiente del rei d'España, pero non de la nación española, por tanto, la independencia buscada nun yera con al respective de la Corona, sinón del gobiernu illexítimu" que s'axuntara en Cádiz.[192]

Declaración d'Independencia d'América Septentrional editar

Mientres el congresu pronunciaron otros discursos políticos de mayor o menor importancia, pero'l 6 de payares de 1813, día de la clausura, lleóse'l Acta Solemne de la Declaración d'Independencia de l'América Septentrional, la cual foi redactada por Carlos María de Bustamante y Andrés Quintana Roo. Nella, yá nun s'aceptaba la soberanía de Fernandu VII y postulábase de forma radical la separación de l'autoridá española: "queda rota para siempre xamás y eslleida la dependencia del tronu español".[193]

Mientres los insurxentes axuntábense nel Congresu de Chilpancingo, l'abá Manuel Abad y Queipo alvirtió a Calleja que Morelos yera, ensin disputa, l'alma y el tueru de tola insurrección, indicó que na xunta que convocaren los insurxentes en Chilpancingo de xuru se-y diba alzar a xefe supremu independiente de toa autoridá, que yá tenía'l sur de la Nueva España dende Zacatula a Tehuantepec, poro, nun se-y debería dar más tiempu pa entamar el so exércitu.[194]

En payares de 1813 los miembros de l'Audiencia de Méxicu propunxeron que se suspendiera la Constitución mientres duraren circunstancies tan revolucionaries y aturbolinaes, y que se revistiera a Calleja de les facultaes necesaries y reparárase la llei d'Indies, que lo autorizaba pa estrañar d'esos dominios a los que conviniera al serviciu de Dios, paz y apaciguadura pública, adoptándose'l sistema de rigor, únicu que pa casos asemeyaos enseñaba la historia de les naciones". D'esta manera, la Carta de Cádiz nun llogró ser vigorizada nel territoriu de la Nueva España.[195]

Batalla de les Llombes de Santa María editar

 
José María Morelos. Refugó los títulos de La so Alteza y Xeneralísimu, concedíos pol Congresu de Chilpancingo. Sicasí, fíxose llamar Siervu de la Nación.

Una vegada que s'abasteció d'artillería del Fuerte de San Diego en Acapulco, Morelos planió tomar la ciudá de Valladolid cola idea d'asitiar nesa ciudá'l Congresu, pa darréu avanzar dende ende escontra Guanajuato, Guadalajara y San Luis. Miguel y Víctor Bravo fueron designaos pa protexer a los miembros del Congresu. El 7 de payares, saliendo de Chilpancingo, Morelos, los Galeana, Nicolás Bravo y Matamoros avanzaron escontra Cutzamala, Carácuaro, Tacámbaro, Tiripetío y Undameo. Les fuercies insurxentes formaes per cinco mil seiscientos homes cuntaben con trenta cañones.[196] Pa esta operación Morelos solicitó a Ramón López Rayón y Rafael López Rayón incorporase cada unu con mil homes, dende Tlalpujahua y San Miguel el Grande, respeutivamente. Valladolid taba abellugada por Domingo Landázuri con un reximientu d'ochocientos homes. Cuando Calleja enteróse de la meyora de les fuercies insurxentes, unvió a Ciriaco del Llanu con dos mil homes dende Ixtlahuaca y a Agustín de Iturbide con mil homes dende Acámbaro pa reforzar la defensa de la ciudá. Na so marcha confrontaron el 21 d'avientu a los Rayón en Jerécuaro, a el que ganaron. El 23 d'avientu, Galeana y Bravo asediaron la capital michoacana pero fueron repelidos.[197] La nueche siguiente, el campamentu principal de los insurxentes foi sorpresivamente atacáu poles fuercies de Iturbide y De'l Llanu dando entamu a la Batalla de les Llombes de Santa María; el padre Navarrete, al mandu de la so división allegó al llugar pa sofitar l'inesperáu ataque. Los realistes retiráronse y les tropes insurxentes confundíes siguieron combatiendo ente sigo, abrasándose. La derrota infligida polos realistes atayó los planes de Morelos y marcó l'entamu del ocaso de les sos campañes.[198]

Escorríos poles tropes de Iturbide, el restu de los homes de Morelos colaron escontra Puruarán. Mariano Matamoros foi designáu pa la defensa de la plaza. El 5 de xineru de 1814, los realistes, decidíos a terminar col exércitu insurxente, llograron la victoria na Batalla de Puruarán.[199] Matamoros foi prindáu y treslladáu a Morelia, a pesar de que Morelos trató d'axustar la so vida en cuenta de doscientos prisioneros españoles, Calleja ordenó la so fusilamiento, que llevóse a cabu'l 3 de febreru.[200] Morelos dirixóse a Coyuca (güei de Catalán) y a Ajuchitlán, onde nomó a Rosáins como'l so segundu jefe militar. El 19 de febreru, el coronel Gabriel de Armijo —el que había abatíu pocu díes enantes a Víctor Bravo en Mezcala— solmenó un fuerte golpe en Chichihualco a les fuercies de Rosáins, el que llogró escapar.[201] El 29 de marzu, la ciudá d'Oaxaca foi retomada polos realistes al mandu del coronel Melchor Álvarez.[202] Toes estes derrotes fueron criticaes por Ignacio López Rayón, el que culpó a Rosáins pola so incapacidá estratéxica. A partir d'entós los dos comandantes insurxentes se enemistaron. López Rayón coló a Zongolica y Rosáins a Jamapa, fueron acesmaos pol coronel realista Francisco Hevia dende Orizaba. El 15 de marzu, Miguel Bravo foi prindáu en Chila pol coronel Félix de la Madrid, treslladóse-y a Puebla y foi executáu ende un mes dempués.[203] Morelos, Pablo y Hermenexildu Galeana viaxaron al Fuerte de San Diego coles mires de desmantelar l'artillería y inutilizar los cañones de gruesu calibre, fueron escorríos por Gabriel de Armijo el que los forzó a fuxir el 11 d'abril. Una escaramuza en Pie de la Cuesta col coronel insurxente Juan Álvarez, dexó a los Galeana y Morelos salir del puertu,[204] comoquier, la meyora de Armijo llegó hasta El Veladero consolidando la posición el 6 de mayu.

 
Mariano Matamoros.

Na provincia de Méxicu, l'insurxente José Francisco Osorno ganó al teniente José del Toro llogrando atacar Tulancingo y burllando a les fuercies virreinales polos Llanos de Apan.[205] En contraste, Ramón López Rayón y Epitacio Sánchez, dempués de la derrota de Puruarán, tuvieron d'abellugase na sierra de Zitácuaro; y Benedicto López tuvo qu'escapar a Zacapu al ser asediado pol coronel realista José Antonio Andrade.[206] El 25 de xunu, el teniente coronel Fernández d'Avilés venció a Hermenexildu Galeana nes cercaníes de Coyuca (güei de Benítez). Galeana foi mancáu de muerte pol soldáu Joaquín León y la so cabeza foi asitiada nuna ceiba na plaza del pueblu.[207]

Les desavenencies ente los insurxentes fueron amontándose. Ignacio López Rayón, dempués de ser ganáu en Omealco, en llugar de xunise a Rosáins prefirió dirixise a Zacatlán pa construyir cañones cola ayuda del plateru Alconedo, pero los hermanos Mier y Terán abandonáronlo en Tecamachalco.[208] A finales de mayu, Rosáins dirixóse a la carretera de Xalapa a Orizaba, onde José Antonio Martínez s'asitió pa cobrar peaxe a les caravanes realistes, por cuenta de que esti postreru yera fiel a López Rayón, Rosáins decidió liquidalo pa dempués designar a Juan Pablo Anaya y Guadalupe Victoria como encargaos de la mesma zona.[209] El 20 de xunu desembarcó en Nautla el xeneral francés Jean Josepeh Atentu Humbert, el que dixo venir en representación de los Estaos Xuníos pa sofitar a los insurxentes. López Rayón, entusiasmáu, informó al Congresu de Anáhuac, pero Rosáins adelantróse-y, designando a Anaya la misión d'embarcase xunto col francés escontra Nueva Orleans. Nesi llugar preparó una espedición cola ayuda de José Álvarez de Toledo y Dubois, pero ésta nunca se llevó a cabu al ser torgada por órdenes del presidente James Madison. Les disensiones y los enfrentamientos armaos ente López Rayón y Rosáins aumentaron por dichu incidente. En Silacayoapan, nun enfrentamientu ente José Herrera —el que yera fiel a López Rayón— y Ramón Sesma —que yera fiel a Rosáins— foi deteníu por Manuel Mier y Terán, el que llogró reconcilialos pa faer frente al coronel realista Melchor Álvarez. Los insurxentes refugaron con ésitu l'ataque, tomando les llocalidaes de Teposcolula, Tlaxiaco y Yanhuitlán. Mentanto, los miembros del Congresu de Anáhuac fueron forzaos a escapar d'Uruapan pol realista Pedro Celestino Negrete, p'asina asitiase en Apatzingán.[210]

Restauración absolutista n'España editar

Les Cortes españoles sesionaron del 1 d'ochobre de 1813 al 10 de mayu de 1814. Por diversu razones —como asocediera en Nueva España colos diputaos—, de los cientu cuarenta y nueve diputaos americanos que tendríen de presentase, solamente sesenta y cinco tuvieron presentes, de los cual, cuarenta y dos yeren suplentes.[211] Mientres esi periodu los invasores franceses fueron desallugaos d'España. Pa xineru de 1814, les Cortes y la Rexencia treslladárense a Madrid. En febreru de 1814, el rei Fernandu VII "el Deseyáu" robló'l Tratáu de Valençay, pol cual consiguió recuperar la so llibertá. Enantes de tornar a España, el rei ordenó al duque de San Carlos entrevistase cola Rexencia.[212] Les Cortes informáronlu que decretaren que namái dempués de que'l rei xurara la Constitución reconoceríase-y como soberanu llexítimu d'España, d'esta forma "el Deseyáu" entamó'l so regresu. Pero un grupu de sesenta y nueve diputaos del partíu de los serviles" prepararon un documentu conocíu como'l Manifiestu de los perses; ente ellos, atopábense los novohispanos Antonio Joaquín Pérez, Salvador Samartín y José Cayetano Foncerrada. Per mediu del manifiestu, los perses solicitaron al rei nun aceptar la Constitución.[213] Adicionalmente el capitán xeneral de Valencia Francisco Javier de Elío ufiertó a Fernandu VII el sofitu del so reximientu p'abolir les Cortes. Dempués de meditalo, "el Deseyáu" decidió restablecer el absolutismu y el 4 de mayu robló un decretu pol cual anulábase la Constitución y les lleis que s'expedieren mientres la so ausencia: "como si nun pasaren enxamás tal actos y quitárense de metanes del tiempu".[214] L'exércitu escorrió a los lliberales, dalgunos como Vicente Rocafuerte fuxeron a Francia, otros como Agustín Argüelles, Miguel Ramos Arizpe y el xeneral Juan O'Donojú fueron encarcelaos. Envalórase que la cantidá de prisioneros o exiliaos foi de dolce mil lliberales.[215]

Na Ciudá de Méxicu, les primeres noticies del regresu de Fernandu VII recibieron el 13 de xunu de 1814, pero nun foi sinón hasta'l 7 d'agostu cuando se conocieron los pormenores de les determinaciones de "el Deseyáu". La Inquisición foi reinstalada, foi nomáu Manuel Flores como inquisidor y José Tirado como fiscal.[216] Diez díes más tarde, Calleja publicó un bandu pol que se prohibía so severes penes, contradicir direuta o indireutamente los derechos y prerrogativas del tronu. Los comerciantes de Méxicu y Veracruz que yeren amantes de la Constitución recibieron con ofiendo les noticies. Los insurxentes, incluyendo a Ignacio López Rayón, a pesar de los reveses que sufrieren, reafitaron el so resolución de siguir la llucha armada.[217]

Constitución de Apatzingán editar

En contraste, el 15 de xunu de 1814 el Congresu de Anáhuac terminó de redactar el Decretu Constitucional pa la Llibertá de l'América Mexicana, meyor conocíu como la Constitución de Apatzingán. Foi proclamada'l 22 d'ochobre y taba estremada en dos títulos: principios o elementos constitucionales y forma de gobiernu, la cual sofitóse en tres poderes: Executivu, Llexislativu y Xudicial. Fueron tres miembros nos que recayó'l Poder Executivo: José María Liceaga, José María Cos y José María Morelos. A pesar de qu'a esti postreru retirárase-y del cargu políticu en 1813, nuevamente confirióse-y el puestu, pero esta vegada, pa exercelo de forma compartida. Sicasí, el decretu constitucional torgaba a los miembros del Executivu mandar tropes y solamente podíen exercer aición militar so circunstancies estraordinaries y col correspondiente permisu del Congresu. D'esta forma, el siervu de la nación entró nun periodu de aletargamiento militar.[218]

Dempués de la promulgación de la Constitución de Apatzingán, Vicente Guerrero foi designáu pa entamar nuevamente la campaña en Oaxaca, anque de primeres nun foi reconocíu por Ramón Sesma que s'atopaba en Silacoayoapan y yera fiel a Rosáins. El Congresu de Anáhuac unvió a Francisco Arróyave pa sustituyir a esti postreru, pero lloñe d'obedecer les órdenes, Rosáins mandólo fusilar sol cargu de traición el 21 d'avientu de 1814 nuna paraxa del cuetu Coloráu conocíu col llamátigu de la Palma del Terror.[219] Per otra parte, l'insurxente Víctor Rosales llogró apoderase d'un cuantioso botín nel mineral de Pinos de Zacatecas.[220] A finales de payares de 1814, el realista Ciriaco del Llanu foi ganáu por Ramón López Rayón y Epitacio Sánchez en Maravatío, pero casi coles mesmes Agustín de Iturbide venció y liquidó a Manuel Villalongín en Puruándiro. Cola cuenta de prevenir cualesquier desembarque d'armes destináu a los insurxentes, la mariña de Nautla foi asegurada pol coronel realista Manuel González de la Vega.[221]

En marzu de 1815, Iturbide y De'l Llanu xunieron les sos fuercies p'atacar el cuetu del Cóporo, que taba abellugáu por Ignacio y Ramón López Rayón, l'ataque empobináu polos tenientes realistes Vicente Filisola, Juan José Codallos, Pablo Obregón y Ramón de la Madrid foi repelido.[222] Esi mesmu mes, el coronel realista Márquez Donayo sorprendió a Rosáins, Sesma, y Mier y Terán en Soltepec. Tres la frustración de la derrota, Rosáins mandó realizar nuevos fusilamientos, pero los sos escesos provocaron que los sos compañeros desconocieren el so mandu militar.[223] En xunetu de 1815, dempués d'una derrota de los insurxentes en Jilotepec, Epitacio Sánchez acoyóse al indultu del gobiernu virreinal.[224] El 27 de xunetu, en Jamapa, Rosáins foi escorríu y vencido polos mesmos insurxentes; una vegada prindáu unvióse-y al Congresu de Anáhuac, pero llogróse fugar nes inmediaciones de Chalco y solicitó l'indultu realista, que foi-y concedíu pol virréi Calleja n'ochobre de 1815.[225] En respuesta a los pidimientos que realizaron los comerciante de Cádiz a Fernandu VII, un contingente de dos mil realistes, al mandu del brigadier Fernando Miyares y Mancebo, desembarcó en Veracruz. Ente agostu y setiembre, Miyares empezó la so campaña en contra de Guadalupe Victoria en Ponte del Rei según contra Manuel Mier y Terán nos cumes de Acultzingo.[226]

Captura y muerte de Morelos editar

Dempués de la so retirada del cuetu del Cóporo, Itubide incursionó ensin ésitu en Michoacán en busca de los miembros del Congresu de Anáhuac. Al retirase pasó por Pátzcuaro, onde aprehendió a Bernardo Abarca y mandóla fusilar en Tzintzuntzan. Pa vengar la muerte d'esti postreru, el doctor José María Cos tomó les armes, xuniéndose a los grupos insurxentes de Vargas y Carvajal, sicasí violaba l'artículu constitucional que prohibía a los miembros del Executivu realizar estes aiciones.[227] El Congresu encamentólu a tornar al so puestu, pero lloñe d'obedecer, el doctor Cos publicó en Zacapu un manifiestu espresando'l so inconformidad al respective de les polítiques adoptaes por dichu organismu, ente elles la de que los sos miembros nun fueren escoyíos de forma popular y que éstos buscaben ayuda militar nel estranxeru comprometiendo la relixón y l'honra nacional. Per otra parte declaró que los congresistes maniaren a los xefes militares insurxentes, cuestionando a cada pasu les sos aiciones. En consecuencia'l Congresu ordenó a José María Morelos arrestalo, Cos foi sentenciáu a muerte pol so desacatamientu, pero en base a los sos méritos y a solicitú de José María Izazaga, se -y conmutó la pena a prisión perpetua.[228] "Los homes de lleis y los homes d'armes nun llegaron a entendese. Les diverxencies que se dieron ente'l poder llexislativu y l'executivu acentuáronse col pasu del tiempu".[229] En Puruarán, el 14 de xunetu de 1815, Morelos dirixó una carta al presidente d'Estaos Xuníos, James Madison, solicitándo-y la reconocencia de la independencia y el beneplácito pal recibimientu d'un embaxador unviáu polos insurxentes:

«Los desastres que traen consigo les alternatives de la guerra, y qu'en della vegada bastiónos nuesa mesma inesperiencia, enxamás ablayaron los nuesos ánimos, sinón que, sobreponiéndonos constantemente a les adversidaes ya infortunios, sostuvimos per cinco años la nuesa llucha, convenciéndonos práuticamente de que nun hai poder capaz de sojuzgar a un pueblu determináu a salvase de los horrores de la tiranía..[..]..El nuesu sistema de gobiernu, empezando, como yera natural, polos más informes rudimentos, foise perfeccionando socesivamente, según que lo dexaron les turbulencias de la guerra y güei vese suxetu a una Constitución encimentada en máximes a les clares lliberales y afecha en cuanto foi posible al xeniu, costumes y vezos de los nuesos pueblos, non menos qu'a les circunstancies de la revolución impúnxonos. Col intre del tiempu, va recibir cambeos y meyores a midida que ilústrenos y enséñenos la esperiencia; pero nunca vamos esviar una sola llinia de los principios esenciales que constitúin la verdadera llibertá civil.»
Fragmentu de la carta empobinada a James Madison escrita por José María Morelos, 14 de xunetu de 1815.[230]

Los miembros del Congresu consideraron que nun s'atopaben seguros en Michoacán debíu al asediu que sufríen constantemente. Adicionalmente esperaben recibir noticies de José Manuel de Herrera, el que fuera unviáu a los Estaos Xuníos como ministru plenipotenciario. Por estes razones decidieron treslladase a Tehuacán. A manera de previsión política, nomaron una Xunta Subalterna de Gobiernu pa exercer aición nes provincies occidentales de Texas. El 29 de setiembre de 1815, el Congresu salió de Uruapan. Morelos entamó la proteición de la espedición, dispunxo que Nicolás Bravo s'asitiara en Huetamo, Vargas en Tenancingo, Guerrero en Temalaca, y designó a José María Lobato como escolta del Congresu.[231] Al enterase d'esti treslláu, Calleja designó al teniente coronel Manuel de la Concha pa interceptar la caravana. El 5 de payares nuna avanzada, Morelos, Lobato y Bravo enfrentaron a les fuercies realistes na Batalla de Temalaca. Los congresistes pudieron safase del llugar, pero mientres l'aición Morelos foi aprehendido pol ex insurxente Matías Carrasco. Nicolás Bravo púnxose al frente del restu de la tropa pero los diputaos quitáron-y el mandu militar. Manuel Mier y Terán tomó la decisión d'eslleir el Congresu so los mesmos argumentos qu'emplegara'l doctor Cos.[232] Esta decisión solamente foi sofitada con reserves por Francisco Osorno, el que s'atopaba en Apan. Nicolás Bravo —enoxáu pola determinación— dirixóse a Veracruz, Guadalupe Victoria treslladóse a Ajuchitlán y Vicente Guerrero a Acatlán.[233]

Morelos foi lleváu a la Ciudá de Méxicu. El 27 de payares'l tribunal de la Inquisición declaróla "herexe formal negativu, fautor d'herexes, perseguidor y perturbador de los santos sacramentos, cismáticu, lascivo, hipócrita, enemigu irreconciliable del cristianismu, traidor a Dios, al Rei y al Papo". L'obispu d'Oaxaca, Antonio Bergosa y Xordán realizó la degradación canónica.[234] Por órdenes del virréi Calleja, el 22 d'avientu de 1815, Morelos foi fusiláu en San Cristóbal Ecatepec.[235]

Tercer etapa: Resistencia, guerra de guerrilles (1815-1820) editar

Dempués de la muerte de Morelos, los grupos insurxentes llucharon de manera aisllada; aproximao venti mil rebalbos siguieron de pies de llucha.[236] Les fuercies más disciplinaes de los insurxentes atopábense distribuyíes de la manera siguiente: Manuel Mier y Terán en Tehuacán, Guadalupe Victoria en Ponte de Rei, Juan Francisco Osorno en Zacatlán y los llanos de Apan, cada unu d'ellos cuntaba con dos mil homes; los hermanos Ignacio y Ramón López Rayón operaben con setecientos homes nel cuetu del Cóporo; nel sur Nicolás Bravo, Julián d'Ávila y Pablo Galeana comandaban ochocientos homes; ente que Vicente Guerrero na Sierra Madre del Sur, Ramón Sesma en Silacayoapan y Juan del Carmen na zona de la Mixteca baxa cuntaben con quinientos; na Llagu de Chapala persistíen ochocientos homes so los mandos de José Santana, Encarnación Rosas y del padre Marcos Castellanos; en Michoacán, Manuel Muñiz, Garza y Correa cuntaben con cuatro mil homes; el presbíteru José Antonio Torres (homónimu del insurxente que tomara Guadalajara en 1810 y muertu en 1811) tenía reclutados ochocientos homes n'El Bajío; Víctor Rosales operó en Zacatecas con trescientos homes.[237] Adicionalmente empezaron a destacar Pedro Moreno que s'estableció nel cuetu del Sombreru cerca de León, Patriciu López en Santa Gertrudis, José Antonio Couto nos Cumes de Maltrata, el doctor Ignacio Couto nel cuetu Palmillas, Melchor Múzquiz en Monte Blanco, José María Villapinto en Boquilla de Piedres, y Pedro Ascencio xunto col cura José Manuel Izquierdo nel Cuetu Goleta.[236]

Mientres esta etapa, el caudiellu español Francisco Xavier Mina, d'ideoloxía lliberal, entamó dende los Estaos Xuníos una espedición con trescientos homes pa sofitar la llucha de los independentistes, pos el so oxetivu personal yera lluchar contra'l réxime absolutista de Fernandu VII. Mina yera un navarru que lluchara nel so país y puestu en práutica la guerrilla na rexón de los Pirineos en contra del absolutismu de la Corona española, fuxíu a Francia y dempués a Inglaterra, onde conoció a Servando Teresa de Mier. Foi'l flaire dominicu el que lu entusiasmó respectu de la llucha pola emancipación de la Nueva España. Finalmente viaxó a los Estaos Xuníos, dende onde s'embarcara pa combatir del llau de los insurxentes novohispanos, entrando al país pola mariña de Tampico.

Mientres los efectivos insurxentes menguaren considerablemente, nesi estáu de coses, les fuercies realistes superaben los cuarenta mil efectivos. Na División de Méxicu el mesmu virréi Félix María Calleja cuntaba con dos mil seiscientos homes; el coronel Manuel de la Concha en Apan tenía mil quinientos diez, el coronel Alejandro Álvarez de Güitán na seición de Huejutla cientu cincuenta y uno; el brigadier Ciriaco del Llanu nel Exércitu del Sur cuntaba con seis mil seiscientos noventa y nueve; el mariscal de campo José Dávila na División de Veracruz tenía seis mil cuatrocientos ochenta y dos; pa la defensa de convóis, el coronel Francisco Hevia cuntaba con novecientos sesenta y ocho; el coronel Cosme de Urquiola na Isla del Carmen tenía trescientos trenta y nueve; el coronel José Gabriel de Armijo na División d'Acapulco cuntaba con dos mil seiscientos cincuenta y un efectivos; en Toluca, el teniente coronel Nicolás Gutiérrez tenía doscientos ochenta y dos; en Ixtlahuaca el coronel Matías Martín y Aguirre, setecientos ochenta y siete; en Tula, el coronel Cristóbal Ordóñez, ochocientos ochenta y ocho; en Querétaro, el brigadier Ignacio García Rebollo, novecientos noventa y uno; l'Exércitu del Norte comandado pol coronel José Castro, trés mil ochocientos trés; l'Exércitu de Reserva del mariscal de campu José de la Cruz cuntaba con trés mil trescientos sesenta y tres; la División de les Provincies Internes d'Oriente al mandu del brigadier Joaquín Arredondo, trés mil novecientos ochenta y siete; la División de les Provincies Internes d'Occidente al mandu de mariscal de campu Bonavia, doscientos setenta y nueve; na Antigua California, el capitán Argüello cuntaba con cientu nueve y en Nueva California el teniente coronel Pablo Sola tenía trés mil seiscientos cinco homes. A esta fuercia, tenía d'amestase un númberu de realistes indetermináu que s'atopaben en pueblos pequeños.[238]

Xunta de Jaujilla editar

La Xunta Subalterna de Gobiernu formada pol xeneral Manuel Muñiz, l'abogáu Ayala, Dionisio Rojas, José Pagola y Felipe Carvajal— establecióse en Taretan. En febreru de 1816, el xeneral insurxente Juan Pablo Anaya, siguiendo l'exemplu de Mier y Terán, sorprendió a los miembros na facienda de Santa Efigenia, amenorgándolos a prisión. Esti fechu indignó a los xefes insurxentes que s'atopaben na zona. El comandante José María Vargas arrestó a Anaya y a los sos siguidores, pero enantes de ser pasaos por armes llograron escapar. Vargas formó una nueva Xunta Gubernativa en Uruapán, siendo encabezada por él mesmu en compañía de Remigio Yarza, Víctor Rosales, el presbíteru José Antonio Torres, José María Izazaga, Manuel Amador y José de San Martín.

Juan Pablo Anaya axuntóse con Ignacio López Rayón y convenciólo de nun reconocer a esta xunta. Vargas y San Martín viaxaron p'axustar col antiguu presidente de la Xunta de Zitácuaro. A pesar de que Rayón nunca reconoció a esta xunta, se renombraron a los sos integrantes. La Xunta de Jaujilla —la cual conocióse con esti nome porque s'instaló nel fuerte de Jaujilla, nes barraqueres de Zacapu— quedó conformada con Ignacio Ayala, Mariano Tercero, José Pagola, Mariano Sánchez Arriola, Pedro Villaseñor y José de San Martín, como secretariu del Despachu de Guerra foi nomáu Francisco Lojero y como secretariu de Facienda, Antonio Vallina.[239] Mientres esta reorganización el doctor José María Cos repunxo la so llibertá, volvió con López Rayón, pero nun permaneció nel Cóporo, optando por acoyer se al indultu que Félix María Calleja ufiertara a tolos rebeldes mientres la captura de Morelos. Cos vivió en Pátzcuaro hasta 1819, fecha na que finó.[240]

Últimes campañes realistes ordenaes por Calleja en 1816 editar

Nos llanos de Apan, de febreru a abril de 1816, el coronel realista Manuel de la Concha confrontó a los insurxentes dirixíos por Francisco Osorno. A pesar de la victoria qu'esti postreru llogró sobre'l so subalternu Juan Rafols el 18 d'abril, tres díes más tarde el mesmu De la Concha infligió una fuerte derrota a los rebeldes, el que fueron escorríos por Anastasio Bustamante. Osorno pudo escapar pero munchos de los sos subalternos rindiéronse y acoyéronse al indultu, incorporándose a les files realistes.[241]

En Huauchinango, l'insurxente Mariano Guerrero rindió ante'l capitán Francisco de les Piedres, ente qu'Alejandro Álvarez de Güitián venció a un pequeñu grupu d'independentistes que se fortificaren en Tlaxcalantongo. En Huichapan, el sarxentu mayor Casasola escorrió a los hermanos Rafael y José Manuel Villagrán —últimos familiares de Julián—. Una vegada vencido, acoyéronse al indultu.[242] Manuel Mier y Terán dio órdenes de fortificar el cuetu de Santa Gertrudis dexando a cargu a Francisco Miranda, el llugar foi asediado ensin ésitu por Saturnino Samaniego pos a la defensa del sitiu xunió Juan Mier y Terán.[243] En Pénjamo, Agustín de Iturbide llogró esvalixar a les fuercies comandadas pol presbíteru José Antonio Torres; aína, Pedro Monsalve siguió la persecución de los insurxentes llegando hasta Comanja pero nesi llugar foi refugáu por Pedro Moreno.[244] Nel sur, el comandante Pío María Ruiz foi obligáu a replegase en Huetamo por Vicente Guerrero.[245]

En xunetu de 1816, Manuel Mier y Terán realizó una malograda espedición a Coatzacoalcos cola cuenta de ser abastecíu de cuatro mil fusiles pol aventureru estauxunidense William Davis Morrison. El 1 de setiembre, foi sorprendíu en Playa Vicente pol comandante realista Pedro Garrido y anque Mier y Terán pudo retirase, Morrison cayó presu y más tarde foi fusiláu. Na so ruta de retirada, la espedición insurxente foi nuevamente atacada'l 10 de setiembre en Tlacotalpan pol comandante Juan Bautista Topete, Mier y Terán llogró la victoria llogrando escapar a Tehuacán, llugar al que llegó'l día 22 del mesmu mes.[246] Pocos díes antes, Juan Mier y Terán fuera ganáu pol comandante realista Antonio Núñez Capo en Coxcatlán. Los sobrevivientes d'esti grupu d'insurxentes pudieron axuntase coles fuercies de Patriciu López na Sierra d'Oaxaca. Mientres el mes d'agostu, Manuel de la Concha ordenó a Anastasio Bustamante realizar una campaña de persecución nos llanos de Apan, la cual foi un ésitu, pos obligó a Francisco Osorno a abandonar la zona, restableciendo la seguridá de los caminos pa los convóis realistes. Osorno fuxó a Tehuacán p'axuntase coles fuercies de Mier y Terán.[247]

Juan Ruiz de Apodaca ye nomáu virréi de Nueva España editar

Nos primeros díes de setiembre, el teniente xeneral Juan Ruiz de Apodaca desembarcó en Veracruz pa sustituyir a Félix María Calleja como virréi de Nueva España. La so caravana foi atacada en Perote pol insurxente Antonio Vázquez Aldana, pero gracies a la intervención oportuna del coronel Márquez Donayo, Apodaca llogró llegar a la Ciudá de Méxicu el día 20 de setiembre. Un mes más tarde, Calleja dirixóse a Veracruz escoltáu por Márquez Donayo. Al so regresu a España, Fernandu VII dio-y el títulu de Conde de Calderón como premiu al so desempeñu. Años más tarde, sería nomáu jefe d'un exércitu destináu a reconquístalu de Nueva España, pero'l propósitu d'esi exércitu nunca se llevó a cabu. Vivió los sos últimos años como capitán xeneral en Valencia.[248] La política del nuevu virréi Apodaca foi más indulxente, prohibió'l fusilamiento de prisioneros insurxentes al envís de llograr la pacificación per medios más humanitarios y promovió entá más los indultos.[249]

El 7 de payares llográronse entá tres victories realistes: José Morán pudo esvalixar una meyora de les fuercies insurxentes comandadas por Francisco Osorno, y Mier y Terán nes inmediaciones de San Andrés Chalchicomula, dellos subalternos acoyéronse al indultu. Cerca d'Actalán, Vicente Guerrero sufrió una derrota en contra de Saturnino Samaniego mientres la Batalla de Cañada de Les Naranxales.[250] Melchor Múzquiz foi vencido y prindáu en Monte Blanco pol coronel Márquez Donayo. Escontra finales del mesmu mes, Carlos María Llorente realizó una campaña en Túxpam y Huauchinango, escastando les aduanes qu'estableciera Guadalupe Victoria; nesti reximientu realista empezó a destacar Antonio López de Santa Anna. Dende L'Antigua, el teniente coronel José Rincón incursionó a Boquilla de Piedres, prindando'l pequeñu puertu que yera un puntu de comunicación p'atroxu d'armes de los independentistes. Mientres la defensa del llugar morrió l'insurxente José María Villapinto.[251]

Capitulaciones ya indultos editar

A finales del payares de 1816, José María Vargas -el que formara la Xunta Gubernativa de Uruapan- acoyóse al indultu, apurriendo'l fuerte de Carrizalillo al teniente coronel Luis Quintar. Pocos díes dempués Fermín Urtiz fixo lo mesmo cola fortificación de San Miguel Curistarán.[252] N'avientu, Antonio Llinares sostuvo escaramuzas con Ignacio López Rayón y Juan Pablo Anaya en Pátzcuaro; cuatro meses antes, la isla de Janitzio fuera ocupada por un destacamentu realista al mandu d'Agustín Aguirre. El 7 del mesmu mes, les fuercies insurxentes de Rafael López Rayón fueron estrozaes en Tancítaro por Pedro Celestino Negrete.[253]

Mientres cuatro años, un grupu d'insurxentes —so los mandos de José Santana, Encarnación Rosas y del cura Marcos Castellanos— aguantaron na isla de Mezcala del Llagu de Chapala el constante asediu ordenáu por José de la Cruz. Dende 1812, dellos realistes como Pedro C. Negrete, Rosendo Porlier, Ángel Llinares, José Navarro, José Antonio Serrato, José María Narváez, Manuel Pastor o Marcelino Croquer fracasaron nel intentu de tomar esti apartaz. Los rebeldes incursionaban furtivamente mientres les nueches escontra les mariñes del llagu, llogrando cebera y armamentu —el cual yera unviáu por José María Vargas—, llegando a atacar poblaciones como Ocotlán. Mientres les sos correríes secuestraron la falúa Fernando nel so tronu, convirtiéndose esti socesu nuna falta pa los sitiadores. Cuando la balanza de los trunfos empezó a inclinase a favor de los realistes, De la Cruz mandó baltar les mariñes del llagu y dispunxo ocho mil homes pa fortalecer el bloquéu a la isla. Foi hasta'l 25 de payares de 1816 que s'axustó la capitulación ya indultu. Nun se sabe de la suerte d'Encarnación Rosas, anque probablemente morrió mientres dél asaltu; a José Santana designóse-y la gobernación de la mesma isla y morrió en 1852; el cura Marcos Castellanos tornó a Ajijic, onde morrió en 1826. Al momentu de la capitulación les fuercies insurxentes cuntaben con ochocientos homes y diecisiete cañones.[254]

Matías Martín d'Aguirre y Pío María Ruiz amontaron la campaña contra'l cuetu del Cóporo, ordenando quemar toles sementeras a la redonda, al igual que los pueblos de Púcuaro, Santa Catarina Ocurio y Encarnación.[255] Ensin recibir auxiliu dalgunu mientres dos meses, Ramón López Rayón convocó a una xunta colos sos subalternos. Dempués d'aldericalo presentaron la so capitulación y aceptación al indultu'l 2 de xineru de 1817. Cinco díes más tarde los realistes tomaron posesión del llugar onde atoparon trenta pieces d'artillería, trescientos cincuenta soldaos y más de mil civiles que s'abellugaren sol amparu de los insurxentes.[256]

Una triple ofensiva realista —entamada dende Teotitlán pol coronel Manuel de Gruesu, dende la Mixteca polos comandantes Félix de la Madrid y Saturnino Samaniego, según dende Puebla pol coronel Francisco Hevia— dirixóse escontra Tepexi de la Seda, Tehuacán y Cuetu Coloriáu p'atacar a los hermanos Juan y Manuel Mier, según a Francisco Osorno.[257] Dempués de diecinueve díes de combate en diversos frentes, el 21 de xineru de 1817 Manuel Mier y Terán capituló y acoyóse al indulto ante'l capitán Bracho.[258] D'igual forma Francisco Osorno rindióse ante'l mayor Juan Ráfols el 11 de febreru en San Andrés Chalchicomula. Casi coles mesmes l'insurxente Manuel Pérez foi fechu prisioneru al abandonar el fuerte de Santa Gertrudis, Ramón Sesma capituló el fuerte de San Esteban y el brigadier realista Mélchor Álvarez venció a los insurxentes Miguel Martínez y José María Sánchez en Silacoayapan.[259] El 8 de marzu, Carlos María de Bustamante indultóse en Veracruz y foi sometíu a prisión en San Xuan de Ulúa mientres dél tiempu. Ente'l 4 y 10 de marzu'l coronel Ordóñez tomó en Guanajuato el pandu conocíu como Mesa de los Caballos, la cual yera defendida pol cura Carmona y Encarnación Ortiz. El 20 de mayu, nel ranchu de la Campana, cerca de Tacámbaro, fuercies realistes de Miguel Muñoz y Miguel Barragán sorprendieron a un grupu insurxente. Mientres el combate morrió l'insurxente Víctor Rosales. La operación foi empuesta pol ex insurxente y vocal de la Xunta de Jaujilla, Manuel Muñiz, el que s'indultara pocos díes antes.[260]

Per otra parte, Vicente Guerrero foi sitiáu poles fuercies de Gabriel Armijo en Xonacatlán mientres trenta díes, pudo romper el sitiu, pero mientres l'aición morrió Juan del Carmen. Guerrero colóse a Veracruz pa consiguir armes con Guadalupe Victoria, el que fuera forzáu a dexar Nautla y recular a Misantla.[261] El presbíteru José Antonio Torres pudo fortalecese nel cuetu de San Gregorio cerca de Pénjamo realizando les sos operaciones militares coordinaes con Pedro Moreno que s'abellugó nel cuetu del Sombreru na serranía de Comanja.[262] El 9 de febreru, Ignacio López Rayón —el que nun reconociera l'autoridá de la Xunta de Jaujilla— foi arrestáu por Nicolás Bravo, l'antiguu presidente de la Xunta de Zitácuaro foi treslladáu a Patambo.[263] Esta yera la situación en Nueva España a la fin del primer terciu de 1817.

Espedición de Francisco Xavier Mina editar

 
Francisco Xavier Mina.

Francisco Xavier Mina yera un estudiante de xurisprudencia en Zaragoza mientres la Invasión francesa a España. Empuñó les armes como voluntariu de los exércitos de la derecha y centru nel so llugar de nacencia. Lluchando contra los invasores foi fechu prisioneru y treslladáu a Francia en 1810.[264] Al tornar a la so patria, en 1814, quedó ablayáu cola determinación de Fernandu VII d'abolir la Constitución gaditana y de les órdenes de aprehensión que se xiraren en contra de los políticos y pensadores d'ideoloxía lliberal. Manuel de Lardizábal y Uribe ufiertó-y un puestu de mandu en Nueva España pa lluchar contra los insurxentes, pero refugólu indignáu pensando que la causa de los americanos yera la mesma que la de los españoles europeos. Xunióse al so tíu Francisco Espoz y Mina pa lluchar a favor de la restauración de la Constitución, pero al fracasar tuvo que exiliase en Londres, fuxendo per Francia.[265] En 1815 foi convencíu por Servando Teresa de Mier de lluchar contra'l absolutismu, sofitando la independencia de les colonies americanes. D'esta forma, zarpar el 15 de mayu de 1816 del puertu de Liverpool en compañía d'oficiales españoles, italianos ya ingleses.[266] Enantes de llegar a Nueva España, la espedición buscó recursos en Nueva Orleans, Galveston, Saint Thomas y Haití. Nos buques Cleopatra, Neptunu y Congresu mexicanu, desembarcó en Soto la Marina el 15 d'abril de 1817.[267] Construyó una guarnición nel mesmu llugar, estableció una imprenta y publicó un manifiestu qu'esplicaba los motivos de la so espedición.[268]

..«Namái'l rei, los emplegaos y los monopolistes son los que s'aprovechen de la suxeción d'América en perxuiciu de los americanos. Ellos, pos, son los únicos enemigos y los que quixeren eternizar el pupilaje en que los tienen, con cuenta d'alzar la so fortuna y la de los sos descendientes sobre les ruines d'esti infeliz pueblu..[..]..Dexáime, mexicanos, participar de les vueses glorioses xeres, aceptái los servicios que vos ufierto en favor de la vuesa sublime empresa y cuntáime ente los vuesos compatriotes. ¡Yá que atine yo a merecer esti títulu faciendo que la vuesa llibertá se enseñoree, o sacrificándo-y la mio propia esistencia! Entós, en pagu, dicíi a los vuesos fíos: "Esta tierra foi dos vez anubierta en sangre por españoles serviles, vasallos abyectos d'un rei; pero hubo tamién españoles lliberales y patriotes que sacrificaron el so reposu y la so vida pol nuesu bien"».
Proclama del 25 d'abril de 1817 de Francisco Xavier Mina en Soto la Marina.[web 1]

==== Campaña militar de Mina Cien soldaos realistes xuniéronse a les files del Exércitu Auxiliador de la República Mexicana, pero la noticia del desembarcu —el cual yá esperar— llegó a la capital. De momentu, los exércitos realistes punxéronse en marcha pa confrontar a los acabante llegar. Coles mesmes, dende Veracruz, zarpar la fragata Sabina y les goletas Belona y Prosperina al mandu del comandante Francisco de Berenger. Los barcos de la espedición de Mina atopábense abandonaos, sicasí lo cual fueron amburaos y destruyíos por órdenes de Berenger.[269]

Mina pela so parte dexó cien homes —ente ellos a Servando Teresa de Mier y al mandu del mayor José Sardá— pa protexer la plaza ya internóse tierra adientro con trescientos ocho homes pa xunise colos exércitos insurxentes el 24 de mayu de 1817. Sostuvo'l primer combate contra fuercies realistes, dirixíes pol capitán Villaseñor, na Batalla del Valle de Maíz el 8 de xunu.[270] Siete díes más tarde pudo repeler l'ataque d'una fuercia cimero dirixida por Benito Armiñán na Batalla de Peotillos.[271] El 23 de xunu, llegó al fuerte del Sombreru p'axuntase con Pedro Moreno.[272] Mentanto, el brigadier Joaquín de Arredondo forzó a la pequeña guarnición insurxente a capitular mientres el Sitiu de Soto la Marina el 15 de xunu. Sardá y los soldaos fueron encarcelaos en San Xuan de Ulúa para dempués ser exiliaos a España. Teresa de Mier foi treslladáu a la Fortaleza de San Carlos de Perote y dempués a les cárceles de la Inquisición, llugar onde tuvo presu hasta 1820.[273]

El 28 de xunu, sumando pocu más de quinientos homes, les fuercies combinaes de Mina y Moreno llograron ganar al capitán Cristóbal Ordóñez na Batalla de Los Arrastradorios,[274] pero fueron Batalla del Fuerte del Sombreru sitiaos nel Fuerte del Sombreru pol mariscal de campu Pascual Liñán dende'l 1 al 20 d'agostu. Mientres el sitiu, Mina pudo salir pa buscar pertrechos y el presbíteru José Antonio Torres intentó aidalos con una fuercia de cien homes, pero foi repelido en Silao pol mayor Juan Ráfols. Pedro Moreno y Juan Davis Bradburn llograron escapar, siendo escorríos por Anastasio Bustamante. Les baxes de los insurxentes sumaron más de cuatrocientos cincuenta efectivos.[275]

Mina entamó a un pequeñu grupu d'homes nel Fuerte de Los Remedios y salió d'ende pa siguir la so campaña por El Bajío. El 3 de setiembre, realizó la toma de la facienda del Bizcuechu en San Diego de la Unión; dempués dirixóse a San Luis de la Paz y Valle de Santiago pa siguir aumentando'l númberu'l so exércitu. Foi escorríu nuevamente por Anastasio Bustamante, a el que tuvo que confrontar na facienda de La Caxa. Mentanto, Pascual Liñán, con una fuercia de seis mil homes, empezó'l sitiu del Fuerte de Los Remedios, que foi defendíu por José Antonio Torres al mandu de mil quinientos homes.[276] Mina solicitó ayuda a la Xunta de Jaujilla y presentó un plan p'ayudar a escapar a los homes de Torres que s'atopaben sitiaos; la estrataxema consistía n'atacar la ciudá de Guanajuato para asina distrayer l'atención del exércitu de Liñán. Sicasí, el 27 d'ochobre, los homes de Mina fueron atacaos pol reximientu del teniente coronel José María Nova na facienda del Venadito. Mientres el combate morrió Pedro Moreno, Mina foi prindáu y puestu a disposición del coronel Orratia. Por órdenes de Pascual Liñán, el 11 de payares de 1817, Xavier Mina foi fusiláu nel cuetu del Bellacu a la vista del defensores del Fuerte de Los Remedios. Por esta victoria realista, el virréi Apodaca recibió'l títulu de Conde del Venadito.[277]

Los insurxentes aguantaron el sitiu mientres cuatro meses. El 1 de xineru de 1818 intentaron fúgala pero fueron sorprendíos y derrotaos, morriendo'l capitán Crocker, el doctor Hennessey, el guerrilleru Cruz Regueru, Manuel Muñiz —el que abandonara'l so indultu pa xunise a la campaña de Mina— y el coronel Diego Novoa. El presbíteru José Antonio Torres llogró escapar.[278] Pol bandu del vencedores, Pascual Liñán recibió la Orde de Sabela la Católica, Anastasio Bustamante foi promovíu a coronel, Miguel Béistegui a teniente coronel y Pedro Celestino Negrete a mariscal de campu.[279]

Situación n'otres árees mientres 1817 editar

Los xefes insurxentes siguieron operando de forma independiente. En Orizaba, Ignacio Couto foi refugáu pol coronel José Ruiz mientres los primeros meses de 1817, el so grupu de setenta y cinco homes foi obligáu a replegase a Palmillas onde foi sitiáu mientres tol mes de xunetu pol coronel Santa Marina. Los insurxentes intentaron escapar pero fueron prindaos y fusilaos en Huatusco y Orizaba. Couto foi lleváu a Puebla pa ser executáu, pero llogró safar la prisión cola ayuda José Manuel de Herrera; sicasí, nun tornó a les armes por cuenta de que a él, y al so hermanu José Antonio, concedióse-yos l'indultu meses más tarde. Adicionalmente, les guerrilles de Nautla, comandadas por Serafín Olarte, fueron ganaes por completu por Carlos María Llorente.[280] Al cayer estes posiciones, Guadalupe Victoria, en llugar d'indultase, prefirió abellugase na zona de Jamapa y nun volvió apaecer n'escena hasta 1821.[281] Mientres mayu y xunu, Benedicto López pudo refugar en Maravatío los asedios del mayor Pío María Ruiz, ente que Nicolás Bravo reconstruyó la fortaleza del cuetu del Cóporo llogrando ganar el 1 de setiembre al coronel Ignacio Mora na Batalla del Cuetu de Cóporo.[263] La fortaleza foi sitiada en payares pol comandante Márquez Donayo; Bendicto López intentó romper la llinia sitiadora pa llevar alimentos y pertrechos, pero'l 29 de payares foi liquidáu polos realistes. Ramón López Rayón, que yá s'atopaba indultáu, indicó a Márquez Donayo los sitios vulnerables de la fortificación, de tal suerte que'l llugar foi tomáu'l 1 d'avientu, anque Bravo llogró escapar.[282]

Vicente Guerrero fortalecióse en Politla y Ajuchitlán, llogrando refugar los ataques de Gabriel de Armijo. Na mariña del Pacíficu los insurxentes Isidoro Montes de Oca y Francisco Mongoy fixeron lo mesmo coles fuercies realistes comandadas por José Joaquín de Herrera y José Aguilera. Sicasí, el 17 d'ochobre, el padre José Manuel Izquierdo y Pablo Ocampo vencieron ante los ataques de los coroneles Marrón y Manuel Gómez Pedraza en Alahuistlán; solamente Ocampo llogró escapar. El 10 d'avientu, nes cercaníes de Huetamo, un grupu de realistes empobinaos pol ex insurxente José Antonio de la Cueva y pol cura José Felipe Salazar amarutáronse d'insurxentes p'asina prindar a José Sixto Verduzco, y a otru día a Ignacio López Rayón.[283] Nicolás Bravo intentó realizar el rescate, pero d'igual forma foi prindáu polos homes de Gabriel de Armijo el 22 d'avientu nel ranchu de los Dolores na Sierra Sur.[284]

Resistencia de Guerrero editar

Vicente Guerrero xunióse a les tropes de José María Morelos n'El Veladero dende 1811. Per ende tuvo supeditáu a la Xunta de Zitácuaro y al Congresu de Chilpancingo, xuró la Constitución de Apatizingán, reconoció l'autoridá de la Xunta de Jaujilla y les que darréu se formaron na ranchería de Zárate y na facienda de les Balses, reconociendo d'esta forma la llegalidá y continuidá insurxente. Hasta 1814 el so papel foi secundariu, pero dempués de les derrotes de Valladolid y Puruarán foi comisionado por Morelos pa caltener la revolución nel sur, área que la so xeografía conocía perbién poles sos actividaes como arrieru y comerciante anteriores al españíu de la llucha armada.

En 1816, refugó l'indultu ufiertáu pol virréi Apodaca y prefirió caltenese de pies de llucha. Participó nuna tremera d'aiciones militares, dacuando favorables y dacuando desfavorables, las cuales tuvieron llugar en La Mixteca, na Mariña Chica, na Mariña Grande, a lo llargo de la zona del ríu Mezcala y en Tierra Caliente. Los sos perseguidor más importantes fueron los comandantes realistes Félix de la Madrid y Gabriel de Armijo.[285]

Sitiu al Fuerte de Jaujilla editar

Dende'l 15 d'avientu de 1817, el coronel Matías Martín d'Aguirre y el coronel José Barradas empecipiaron con una fuercia de mil homes el sitiu al Fuerte de Jaujilla, onde la defensa tuvo a cargu del coronel insurxente Antonio López de Lara y dlos capitanes Christie y Devers. Los vocales de la Xunta de Jaujilla, Antonio Cumplíu, Ignacio Ayala, el canónigu José de San Martín, según los secretarios Francisco Lojero y Antonio Vallina, fuxeron del sitiu pa establecese na ranchería de Zárate nel partíu de Turicato, anque Ayala prefirió dimitir y el so llugar foi ocupáu por Pedro Villaseñor.[286] El 3 de febreru, el presbíteru José Antonio Torres llevantó una fuercia de trescientos homes en Pénjamo p'ayudar a romper el sitiu, pero'l so ataque foi refugáu. Pola intercepción d'un corréu, los miembros de la Xunta de Zárate fueron sorprendíos el 18 de febreru pero llograron fuxir, con esceición de José de San Martín, el que foi aprehendido y encarceláu por trés años. Finalmente, dempués de casi tres meses de sitiu, los insurxentes del Fuerte de Jaujilla capitularon el 6 de marzu de 1818.[287]

Los miembros de la Xunta de Gobiernu reorganizáronse na ranchería de Zárate en Huetamo; esta vegada foi conformada por José Pagola, Mariano Sánchez Arriola y Pedro Villaseñor, decidiéndose relevar del mandu al presbíteru José Antonio Torres por cuenta de que por causes desconocíes pasara por armes al so segundu, Lucas Flores, y a Remigio Yarza, el que fuera firmante de la Constitución de Apatzingán. Nel so llugar foi nomáu'l coronel Juan Arago, militar que llegara na espedición de Xavier Mina. Torres negóse a reconocer l'autoridá de la Xunta de Zárate, prefiriendo xunise a los coroneles Encarnación y Francisco Ortiz, col que llogró axuntar mil quinientos homes, pero fueron ganaos pol coronel realista Anastasio Bustamante el 28 d'abril de 1818.[288] Tres la derrota, Torres xunióse con Miguel Borja y con un pequeñu grupu de trescientos homes reconoció como única autoridá a Ignacio Ayala, pero la so fuercia foi escorrida y tremada pol coronel Márquez Donayo. Torres foi abandonáu pola mayor parte de los sos siguidores y finalmente morrió mientres una reña con un subalternu. Mentanto, la Xunta de Gobiernu foi nuevamente sorprendida'l 10 de xunu, siendo prindaos y fusilaos pol capitán realista Tomás Díaz, José Pagola y el secretariu José Bermeo. Sánchez Arriola y Villaseñor fuxeron a la facienda de les Balses, onde s'establecieron so la proteición de Vicente Guerrero. Mariano Ruiz de Castañeda foi nomáu vocal de la nueva Xunta.[289]

Vicente Guerrero como xeneral en xefe de les tropes del sur editar

 
Vicente Guerrero.

Constituyida la nueva Xunta de la Balses, la cual fíxose llamar Cimeru Gobiernu Republicanu, ratificóse'l nomamientu de Vicente Guerrero como xeneral en xefe del Exércitu del Sur. Con esta invistidura, el caudiellu dedicóse a reclutar nueves fuercies y reorganizar a les esistentes pa construyir un fuerte nel cuetu de Santiago, al que se llamó Fuerte de Barrabás. El 1 d'abril de 1818, por cuenta de una traición, Guerrero foi atacáu por Gabriel de Armijo nel campamentu de San Gregorio. El xeneral insurxente foi escorríu hasta Zacatula,[290] onde los capitanes Isidoro Montes de Oca, Pablo Galeana y Pedro Mongoy, al mandu de trescientos homes, confrontaron a los realistes. El combate caltúvose mientres dellos díes y ensin nenguna victoria definida, Armijo treslladóse a Teloloapan y los insurxentes escontra Coahuayutla.

El 15 de setiembre de 1818, Armijo realizó una nueva ofensiva pero foi ganáu na Batalla d'El Tamo. Con esta victoria y les armes prindaes, Guerrero amontó la so fuercia d'ochocientos a mil ochocientos homes. Quince díes más tarde, cerca de Zirándaro, desenvolvióse la Batalla de Cuetu de Barrabás y nuevamente la victoria foi pa los insurxentes, el que llograron prindar cuatrocientos fusiles más. Con un mayor exércitu, Guerrero entamó reconquístala de Tierra Caliente, fortificándose en Huetamo, Cutzamala, Tlachapa, y la facienda de Cuauhlotitlán, onde tamién provocó fuertes baxes a los realistes. Mientres estes campañes empezó a destacar l'insurxente Pedro Ascencio Alquisiras.[291]

Capitulaciones insurxentes mientres 1818 editar

En Nueva Galicia, l'insurxente Gordianu Guzmán —el que se xuniera a la causa dende 1811 en Sayula— realizó una serie d'ataques nes árees de Tecalitlán y Tuxpan, pero foi foi ablayáu a mediaos de payares pol coronel Rafael Cevallos nun puntu conocíu como Piedres de Lumbre. Na mesma provincia, la Xunta de Balses nomó al coronel Santiago González como comandante militar de la zona oriental, el que foi escorríu pol teniente coronel Hermenexildu Revuelta, el que llogró faelo fuxir a Silao nel mes de setiembre. Mientres el cursu de 1818, otros xefes insurxentes indultáronse, ente ellos Vicente Vargas y el padre Melgarejo en Toluca, Inclán en Xochimilco ya inclusive Rafael Villagrán —el que volviera tomar les armes mientres el tiempu de la espedición de Xavier Mina— en Huichapan. Nel área de Veracruz —a pesar de que Guadalupe Victoria atopábase abellugáu— esistieron dellos llevantamientos per parte de los indíxenes de Coxquihui, el que atacaron Xalapa, y de dellos otros grupos insurxentes qu'atacaron L'Antigua. Pa compensar estos biltos, Apodaca ordenó a Ciriaco del Llanu y al coronel José Barradas realizar campañes militares p'amenorgar les fortificaciones de la zona.[292]

Campañes realistes mientres 1819 editar

En xineru de 1819 el virréi Apodaca destituyó del mandu de la provincia de Veracruz al mariscal de campo José Dávila, nomando nel so llugar a Pascual de Liñán. Mientres el mesmu mes, na zona de Jamapa, dellos oficiales insurxentes acoyéronse al indultu. El 2 de febreru, Liñán dio la llibertá a Carlos María de Bustamante.[293] En Nueva Galicia, Hermengildo Revuelta siguió escorriendo a los pequeños grupos indepedentistas que quedaben na zona. Mientres el mes de marzu, na cañaes de Huango, Vicente Lara, con una fuercia de mil quinientos homes, llogró vencer a un grupu de cien insurxentes que yeren dirixíos pol coronel Juan Davis Bradburn. Ésti pudo escapar pa xunise a Vicente Guerrero. Poco dempués d'esta derrota indultaron Mariano Tercero —el que coles mesmes yera vocal de la Xunta Gubernativa— y Juan Pablo Anaya. Nel mes de xunetu lo mesmo fixeron Juan Arago y Pablo Erdozaín. N'El Bajío, el reximientu d'Anastasio Bustamante llogró la captura del guerrilleru Andrés Delgado "el Xiru", el que morrió en manes del alférez Castillo'l 3 de xunetu nes cercaníes de Santa Cruz; la so cabeza foi exhibida en Salamanca.[294] Na Sierra Gorda entá siguíen aguantando al reximientu del realista Casanova un pequeñu grupu d'insurxentes so los mandos del coronel Miguel Borja y del doctor José Antonio Magos. El virréi Apodaca unvió p'amenorgar a esti grupu al brigadier Melchor Álvarez, el que se fixo acompañar de dellos ex insurxentes que conocíen la zona y que primeramente s'indultaron. D'esta forma, mientres el mes de xunu foi prindáu y fusiláu el guerrilleru Guadalupe González nel llanu de Montenegru; casi de momentu'l doctor Magos solicitó l'indultu. Borja aguantó hasta'l 28 d'avientu, foi vencíu en San Miguel el Grande y llevóse-y a Querétaro, llugar onde se-y dio l'indultu.[295]

Vicente Guerrero llevó la guerra con Gabriel de Armijo hasta Chilapa, pero mientres los sos combates, la Xunta foi sorprendida nes Balses y en resultancia Mariano Sánchez Arriola foi prindáu y fusiláu. Asina foi como sumió l'únicu centru direutivu de la revolución. Pedro Ascencio fortalecióse en Tlatlaya, ente que Guerrero fixo lo propio en Coahuayutla. A mediaos de xunu integróse a les fuercies realistes de la zona'l teniente coronel José Antonio de Echávarri, el que llogró prindar el Fuerte de Barrabás. Nueves ofensives de los realistes Pío María Ruiz y Barragán forzaron a Guerrero a cruciar el ríu Balsas escontra Michoacán, siendo vencido el 5 de payares na Batalla d'Agua Zarca. Tres la derrota, el caudiellu insurxente crució nuevamente'l ríu, pero esta vegada, en direición escontra la Sierra Sur.[295]

Cuarta etapa: Consumación (1820-1821) editar

Envalórase que morrieren más d'un millón de persones en Nueva España dempués de más de diez años de llucha. Esto ye, una sesta parte de la población de la Nueva España fuera aniquilada mientres la guerra. Los gastos de guerra, per otru llau, tantu n'España como n'América, llevaron al reinu a la bancarrota.[296] Les mines, munches d'elles abandonaes, amenorgaron la so producción a una tercer parte de los niveles que se teníen enantes de 1810. La producción de les faciendes, otramiente, foi amenorgada por falta de mano d'obra. Como efeutu secundariu, la Ilesia dexó de recibir los diezmos habituales. La metrópolis española siguió imponiendo restricciones económiques y solicitando la unviada de recursos pa coadyuvar a la so propia crisis. Los miembros del exércitu virreinal taben descontentos polos baxos sueldos y porque esistía una abierta preferencia escontra les tropes espedicionaries que llegaren d'España dende 1812.[297]

N'España, la revolución empecipiada por Rafael del Riego dio entamu al Trieniu Lliberal y de esta forma restauró la vixencia de la Constitución de Cádiz.[298] Fueron impuestes midíes anticlericales pa restar poder a la Ilesia, ente elles la espulsión de los xesuites, l'abolición de diezmu y de la Inquisición. Cuando la élite de Nueva España vio afeutaos los sos intereses intentó refugar la forma de gobiernu lliberal. Una serie de xuntes, encabezaes pol canónigu Matías de Monteagudo, tuvieron llugar nel oratoriu de San Felipe Neri y fueron conocíes sol nome de Combalechadura de Profésala. Los sos miembros vieron en Agustín de Iturbide al xefe militar capaz de dar un xiru a la llucha d'Independencia, la cual en llugar de tener el matiz popular qu'abanderaren Hidalgo y Morelos, convirtióse nun proyeutu de la oligarquía novohispana que deseyaba devolver a Fernandu VII la so poder absolutu.[299]

Campañes contra los insurxentes en 1820 editar

Pa principios de 1820, entá siguieron esistiendo focos d'insurrección latentes en diversos puntos de Nueva España. En Nueva Galicia, Guanajuato y Michoacán persistieron los ataques de Gordianu Guzmán, Francisco y Encarnación Ortiz, y de los hermanos Bedoya.[300] Nel sur, Pedro Ascencio siguió siendo escorríu ensin ésitu por Juan Rafols, el que dempués de ser derrotáu recibió refuerzos de les tropes de Toluca, Querétaro y Celaya. Comoquier, Ascencio, con ayuda del presbíteru José Manuel Izquierdo, llogró nueves victories n'abril y mayu, siendo la más significativa la que tuvo llugar en Cerromel. Manuel de la Concha aprehendió a Nicolás Izquierdo —padre del insurxente—, el realista amenació a José Manuel cola vida del so padre si nun se sometía al indultu y ante la negativa xiró la orde de fusilamiento. Pela so parte, Vicente Guerrero, cola ayuda de José María Lobato, siguió atacando a les tropes de Gabriel de Armijo, torgando qu'ésti pudiera plantegar una verdadera ofensiva.[301] Mientres la dómina d'agua les tropes insurxentes de Ascencio y Guerrero atacaron simultáneamente al capitán realista, el que prefirió arrenunciar al so puestu nel mes de payares.[302]

La Constitución española restaurada editar

N'España, el 1 de xineru de 1820, el xeneral español Rafael del Riego xunto con otros lliberales convencieron a los soldaos de la llocalidá Les Cabeces de San Xuan por que se remontaren y restauraren la Constitución de Cádiz. La revolución espandióse na Península Ibérica.[303]

Trátase de la rebelión de los 22.000 soldaos de la gran espedición a Ultramar que se concentrara en Cádiz y qu'abandonaron la misión d'embarcar pa reprimir a los insurxentes americanos, desautorizando al so xefe Félix María Calleja del Rey.[304] Como resultáu'l rei Fernandu VII viose obligáu a xurar la Carta Magna'l 10 de marzu:

«Oyí los vuesos votos, y cual tienru padre he condescendido a lo que los mios fíos reputan conducente a la so felicidá. Xuré la Constitución pola cual sospirabais, y voi ser siempres la so más firme sofitu. Yá tomé les midíes oportunes pa la puesta convocación de les Cortes...[..]..Vamos Colar francamente, y yo el primeru, pola sienda constitucional.»
Fernandu VII d'España, 10 de marzu de 1820.[305]

El rei nomó una Xunta Provisional Consultiva y los políticos y pensadores lliberales fueron escarcelaos. Programáronse eleiciones a la nueves Cortes, las cuales empecipiaríen les sos sesiones nel mes de xunetu.[306] Unviáronse instrucciones a los virreinatos y capitaníes por que se publicar el decretu real pol cual restaurábase la Constitución. Con conocencia de la demoranza que llevaríen les eleiciones nes colonies, la Xunta Provisional escoyó trenta suplentes pa representar al Nuevu Mundu. Los diputaos americanos, munchos d'ellos acabante lliberar, protestaron la decisión esixendo una mayor númberu de representantes, amenaciando amás, de nun participar na eleición de suplentes. La Xunta nun aportó al pidimientu y foi Miguel Ramos Arizpe el que los convenció de que yera meyor opción tener pocos diputaos que nengunu.[307] Los primeros diputaos de Nueva España fueron el mesmu Miguel Ramos Arizpe, José Mariano Michelena, José María Couto, Manuel Cortázar, Francisco Fagoaga, José María Montoya y Juan de Dios Cañedo.[308] Cuando les Cortes axuntáronse, nuevamente formulóse la cuestión americana", que demandaba mayor representación, llibre comerciu y abolición de monopolios; adicionalmente, aportunóse n'establecer un mayor númberu de diputaciones provinciales.[309]

La combalechadura de Profésala editar

Les primeres noticies del trunfu de la revolución lliberal llegaron al puertu de Veracruz el 26 d'abril de 1820. Los criollos d'ideoloxía lliberal recibieron estes noticies con entusiasmu, al igual que los miembros del Consuláu de Veracruz, el que deseyaben volver instalar el llibre comerciu na Nueva España. Trés díes depués recibióse la noticia na Ciudá de Méxicu, pero los españoles d'idees absolutistes, conformaos pola clase aristócrata y l'altu cleru, reaccionaron de distinta manera. El canónigu Matías de Monteagudo lideró una serie de xuntes secretes conocíes col nome de Combalechadura de Profésala. A elles asistieron el rexente de la Real Audiencia de Méxicu, Miguel Bataller, el fiscal de la Inquisición, José Tirado, l'obispu de Puebla Antonio Joaquín Pérez, Juan José Espinosa de los Monteros, miembros del Consuláu de Méxicu, y otros más que fueren partes del golpe d'Estáu de 1808. El mesmu virréi Apodaca tenía conocencia d'estes xuntes.[299]

En primer instancia los conspiradores pretendieron safar o aplazar xúrala de la Constitución, pero por cuenta de que ésta foi llargamente aceptada polos comerciantes de Veracruz col sofitu de tropes españoles, Apodaca fixo lo propio'l 31 de mayu de 1820. A pesar de que se convocó a un Real Alcuerdu, y la Carta Magna foi xurada polos oidores, según poles altes autoridaes relixoses, los conspiradores nun se dieron por vencido. Buscaron un xefe militar pa poder llevar a cabu'l so últimu plan, que consistía en proclamar la independencia de Nueva España pa establecer una monarquía empobinada por un infante d'España. Foi Matías de Monteagudo el que encamentó al nuevu xefe políticu superior, Juan Ruiz de Apodaca, nomar a Agustín de Iturbide como comandante de los exércitos del sur.[310] Apodaca aportó a la propuesta y el día 15 de payares de 1820, Iturbide aceptó'l puestu solicitando'l grau de brigadier y la asignación del reximientu de Celaya el cual había comandado con anterioridá.[311]

Pa la Ilesia la situación agravóse yá que s'abolió la Inquisición, la Compañía de Xesús foi suprimida per segunda ocasión y anuncióse la desapaición de les órdenes monástiques, la venta de bienes eclesiásticos, según l'amenorgamientu de diezmos. Per una parte, el grupu de los perses tarrecieron represalies por sofitar el golpe absolutista de Fernandu VII,[297] per otra parte, los insurxentes que s'atopaben en prisión fueron lliberaos: Nicolás Bravo, Ignacio López Rayón, Manuel Mier y Terán, José Sixto Verduzco, Francisco Osorno y munchos otros.[312]

Abrazu de Acatempan editar

El 16 de payares de 1820, Agustín de Iturbide salió de la Ciudá de Méxicu pa empezar la campaña contra los insurxentes del sur,[313] Pedro Ascencio tenía los sos campamentos en Tlatlaya y la Goleta, ente que les fuercies de Vicente Guerrero atopábense tremaes en Ajuchitlán y los montes de la Coroniella.[314] Les fuercies realistes atopábense al norte en Zacualpan, Cuernavaca y Cuautla; al poniente, sol mandu del coronel Juan Rafols, en Tejupilco, Sultepec y Temascaltepec; al oriente, sol mandu del teniente coronel Miota, en Ometepec, Tlapa y la Mixteca Alta; el cursu del ríu Mezcala taba xixiláu pol teniente coronel Juan Isidro Marrón; el restu de les tropes qu'había comandado Gabriel de Armijo, atopábense sol mandu de José Antonio de Echávarri n'Acapulco, Tixtla, Chilapa y Teloloapan.[315] Iturbide establecióse nesti últimu llugar pa esperar al reximientu de Celaya, que llegó'l 17 d'avientu comandado por Francisco Quintanilla, colos oficiales subalternos Valentín Enrío y Miguel Regueru.[316] Iturbide reveló a los capitanes Quintanilla, Manuel Díaz de la Madrid y José María González. El proyeutu que tenía pensáu consistía en ganar aína a los insurxentes pa dempués realizar proclámala del que se llamaría Plan d'Iguala. Pa realizar con celeridad les sos intenciones, solicitó al virréi l'ayuda del cuerpu de caballería de Frontera, amontando la so tropa a dos mil quinientos efectivos.[317] Mientres estos díes el coronel Juan Davis Bradburn abandonó a los insurxentes pa xunise a les fuercies de Iturbide. Esti militar, que llegara na espedición de Xavier Mina, refugara obedecer les órdenes de fusilar a un grupu de realistes; al conocer la causa de la so deserción, Iturbide nun duldar n'aceptalo. El 22 d'avientu dio entamu la campaña contra les tropes de los insurxentes.[318]

El 28 d'avientu Pedro Ascencio, con un grupu d'ochocientos homes, sorprendió la retaguardia del contingente de Iturbide nes inmediaciones de Tlatlaya. En consecuencia morrieron cientu ocho soldaos realistes y ente ellos, el capitán José María González. Quintanilla, Iturbide y el restu del exércitu realista replegáronse a Teloloapan.[318] El 2 de xineru de 1821, el mesmu Vicente Guerrero con cuatrocientos homes, venció a una columna subalterna mandáu por Carlos Moya na Batalla de Zapotepec, cerca de Chilpancingo. Al evaluar estos dos ganes, Iturbide concluyó que los insurxentes conocíen perbién el terrén y que vencelos llevaríalu más tiempu del que tenía entamáu. Por tal motivu camudó la so estratexa y escribió una carta a Guerrero'l 10 de xineru. La misiva, amás d'ufierta-y l'indultu, echaba voz de que los ex insurxentes na Ciudá de Méxicu yá fueren lliberaos y que los diputaos novohispanos viaxaren a España pa pidir munchos de los deseos polos que llucharen los insurxentes, ente ellos que tolos fíos del país ensin distinción dalguna fueren consideraos ciudadanos, y que'l rei o un infante d'España gobernara la colonia. De tal suerte, Iturbide pidió a Guerrero que lu unviara a Nicolás Catalán, o dalguna otra persona del so enfotu, pa poder esplica-y los pormenores necesarios cola cuenta de sellar un pactu de paz.[319]

Guerrero que yá refugara una ufierta d'indultu con anterioridá, tomó con procuru la propuesta de Iturbide y respondiólu nuna carta fechada'l 20 de xineru, que percibiera ciertes idees de lliberalismu. Esplicó sol so puntu de vista, cómo los americanos llevantárense n'armes mientres la cautividá de Fernandu VII en contra de los peninsulares pa nun apoderase al designio de les Xuntes españoles. Espresó la inconformidad poles negatives que'l virréi Juan Ruiz de Apodaca diera a les propuestes de los xefes insurxentes, según la decepción que sintieron cuando s'enteraron del tratu inequitativo y de falta de representación nes Cortes de Cádiz, lo mesmo que de les negatives que se dieren a los pidimientos de los diputaos americanos. Guerrero dexó en claru que nun allugaba esperances col nuevu viaxe de los diputaos americanos, mentólu a Iturbide que si ésti lluchaba polos intereses de la nación militaría so los sos órdenes, pero puntualizó que nun aceptaba l'indultu, que consideraba degradante, y que nun pensaba abrazar el partíu del rei.[320]

«..Soi de sentir que lo espuesto ye bastante por que Ud. conoza'l mio resolución y la xusticia en que fundo, ensin necesidá de mandar suxetu a aldericar sobre propuestes dalgunes, porque nuesa única divisa ye independencia y llibertá. Si esti sistema fora aceptáu por Ud. vamos conformar les nueses rellaciones; esplayaré más, vamos combinar planes, y voi protexer de cuantu maneres síame posible les sos empreses; pero si nun se dixebra del constitucional d'España, nun volveré recibir contestación suya, nin va ver lletra mía...[..]..Antemánolu a Ud. esta noticia por que nun aportune, nin me note de impolítico, porque nin m'hai de convencer nunca a qu'abrace'l partíu del rei, sía'l que fora...[..]...Obre Ud. como-y paeza, que la suerte va decidir, y va seme más gloriosu morrer en campaña que rindir la cerviz al tiranu....[..]...y repitir, que tou lo que nun seya tocante a la total independencia, vamos apostalo nel campu de batalla. Si della feliz mudanza de Ud. diera'l gustu que deséu, naide va competime la preferencia en ser la so más fiel amigu y servidor...»
Carta de Vicente Guerrero dirixida a Agustín de Iturbide del 20 de xineru de 1821.[320]

Primero que Iturbide recibiera esta carta, el 25 de xineru, Pedro Ascencio atacó a les fuercia del coronel Rafols en Totomaloya, obligando a los realistes a replegase escontra Sultepec. El 27 de xineru, el coronel realista Francisco Antonio Berdejo, con una fuercia de trescientos homes, foi vencíu polos homes de Vicente Guerrero nel Espinazu del Diañu, cerca de Chichihualco.[320] El 4 de febreru, dende Tepecuacuilco, Iturbide escribió una segunda carta a Guerrero na que-y propunxo axuntar se cerca de Chilpancingo pa sellar un pactu de paz, unviando a Antonio Mier y Villagómez como'l so emisariu.[321] Finalmente'l 10 de febreru, d'alcuerdu a Lorenzo de Zavala, efeutuóse una xunta en Acatempan onde Guerrero y Iturbide, sofitaos poles sos tropes, axuntáronse, parolaron y s'abrazaron pa sellar la paz. D'alcuerdu a Lucas Alamán, foi José Figueroa el comisionado polos insurxentes p'axuntase col comandante realista.[322] A partir d'esi momentu, les fuercies militares de Guerrero de trés mil quinientos homes —incluyendo a los homes de Ascencio—, punxéronse a les órdenes de Iturbide. Esti postreru unvió a Apodaca la noticia'l 18 de febreru, el que la recibió con allegría ensin abarruntar el desenllaz.[323]

Plan d'Iguala editar

 
Agustín de Iturbide.

Una vegada que Iturbide llogró establecer la paz colos insurxentes, empezó la so campaña epistolar. Unvió una carta a Juan José Espinosa de los Monteros col borrador del plan. Cola cuenta de ganar más adeptos, mandó emisarios pa esplicar les sos intenciones a los comandantes realistes Pedro Celestino Negrete, Anastasio Bustamante y Luis Cortazar. Axuntóse personalmente en Sultepec col teniente coronel Miguel Torres. El compadre de Iturbide, Juan Gómez Navarrete, informó a los diputaos, que s'atopaben en Veracruz a puntu de zarpar escontra España, el plan que se diba a proclamar. La mayor parte d'ellos recibió con rocea la noticia.[324]

El 24 de febreru de 1821, Iturbide proclamó'l Plan d'Iguala el cual encontóse en tres garantíes: relixón católica como única aceptada, unión de tolos habitantes, y independencia de la Nueva España.[325] El documentu constaba de venticuatro artículos que sintetizaben les aspiraciones autonomistes ya independentistes de tolos sectores de la sociedá novohispana. Proponíase la creación d'una xunta, lo cual deseyara Primu de verdá dende 1808; l'abolición de la esclavitú y defensa de la relixón católica, lo cual proclamara Hidalgo en 1810; establecíase que tolos habitantes ensin distinción seríen consideraos ciudadanos, lo cual proclamara Morelos en 1813; proclamábase un réxime constitucional, polo cual lluchó Mina en 1817; buscábase la unión y la paz pa terminar col derramamiento de sangre, lo cual, dempués d'una década de lluches fraticidas, deseyaba tola población; ratificábense los privilexos y los fueros del cleru, lo cual deseyaba la Ilesia; y daríense reconocencies de grau según pagos a los militares, lo cual deseyaben los miembros del exércitu; pretendía establecese un réxime monárquicu moderáu constitucional afechu a la entidá que'l so tronu sería ufiertáu al propiu Fernandu VII, o bien a dalgún de los infantes d'España, lo cual dexaba la puerta abierta a los qu'aportunaben nes idees absolutistes. Creóse'l Exércitu Trigarante conformáu primeramente pol exércitu Insurxente y poles tropes realistes que s'atopaben sol mandu de Iturbide, el que asumió'l puestu de xefe máximu.[326]

El Plan d'Iguala foi unviáu al xefe políticu cimeru Apodaca, al arzobispu Pedro de Fonte y a otros funcionarios de la Nueva España. Nuna carta particular, Iturbide pidió-y a Apodaca presidir la Xunta Gubernativa que se contemplaba nel plan, díxo-y que nun creía que Fernandu VII xurara voluntariamente la Constitución de Cádiz y que si'l monarca o la so familia aportaben a gobernar Nueva España, podría redactase una constitución moderada la cual dexaría reintegrar les preeminencias de les que fueren desaposiaos los miembros de la Ilesia.[327] Pero la respuesta del xefe políticu superior nun foi la esperada, el día 3 de marzu, Apodaca publicó un bandu encamentando a tolos habitantes a nun lleer los planes engañadores de Iturbide, los cuales yeren contrarios a la Constitución que se xurara en mayu. Esta postura foi secundada pol Conceyu de Méxicu. Los absolutistes que participaren na Combalechadura de Profésala, vieron que'l Plan d'Iguala trastornaba los sos planes orixinales, pos estos tan solo consistíen en proclamar la independencia de la colonia p'alzar un tronu al monarca absolutu o a dalgún de los infantes d'España.[328] El 14 de marzu, Apodaca declaró a Iturbide fuera de la proteición de la llei, ufiertó un indultu xeneral a el que xuraren el Plan d'Iguala, siempres y cuando repitieren el so xuramentu de fidelidá a la Constitución y al rei.[329] Coles mesmes, mandó formar l'Exércitu del Sur con una tropa de cinco mil homes primeramente sol mandu del mariscal de campu Pascual de Liñán y del brigadier Javier de Gabriel. El coronel José Gabriel de Armijo foi llamáu pa ser nuevamente comandante xeneral del Sur, xuniéronse'l batallón de Castiella del coronel Francisco Hevia, el batallón del Infante Carlos, parte de la caballería del reximientu del Príncipe y parte de la tropa comandada pol coronel Juan Ráfols que s'atopaba en Tejupilco.[330]

Campaña del Exércitu Trigarante editar

El 16 de marzu, Iturbide unvió dos cartes con copies del Plan d'Iguala a España. La primera foi dirixida al rei Fernandu VII a el que convidó pa gobernar al reinu de l'América septentrional o Imperiu Mexicanu. La segunda foi dirixida a los diputaos de les Cortes españoles a el que pidió aceptar de forma pacífica la independencia de la Nueva España, alvirtiéndo-yos que tenía un exércitu disciplináu llistu pa defender esta causa.[331]

Primero que l'Exércitu Trigarante (relixón, unión y independencia) empecipiara la so campaña, les tropes realistes atopábense comandadas pol coronel Samaniego en La Mixteca; el coronel Manuel de Gruesu en Oaxaca; el coronel Zarzosa en San Luis Potosí; el batallón Estremadura en Puebla; el brigadier Joaquín Arredondo nes Provincies Internes d'Oriente; el mariscal de campu Alexu García Conde nes Provincies Internes d'Occidente; el so hermanu, el brigadier Diego García Conde con ayuda del coronel Rafael Bracho en Durango; el mariscal de campu José de la Cruz en Nueva Galicia; el brigadier Pedro Celestino Negrete en Colima; el batallón Navarra en Zacatecas; el teniente coronel Manuel Rodríguez de Cela cola ayuda de Miguel Barragán en Michoacán; el brigadier Domingo Estanislao Luaces cola ayuda de José María Novoa en Querétaro y la Sierra Gorda; el coronel Francisco Hevia en Córdoba; el capitán de fragata Juan Bautista Topete cubriendo la mariña de sotaventu n'Alvarado, Tlacotalpan y la sierra de Tuxtepec; el capitán Antonio López de Santa Anna cubriendo la mariña de barloventu; el capitán Carlos María Llorente en Tampico y la Huasteca potosina; el coronel José María Calderón en Xalapa; el capitán Juan Horbegoso en Veracruz; y el coronel Agustín de la Viña en Perote.[332]

Mientres el mes de marzu y los primeros díes d'abril de 1821, les reaiciones fueron diverses. Acoyeron y proclamaron con entusiasmu'l Plan d'Iguala, el capitán Horbegoso en Veracruz; el subalternu Celso de Iruela en Perote;[333] José Joaquín de Herrera el que avanzó a Tepeyehualco y San Xuan de los Llanos; Luis Cortázar nos Amoles el que se movió a Salvatierra, Pénjamo y Valle de Santiago; Anastasio Bustamante el que se dirixó a Guanajuato, llugar onde ordenó descolgar de l'Alhóndiga de Granaditas los cranios d'Hidalgo, Allende, Aldama y Jiménez pa da-yos sepultura. Dempués llogró axuntar un exércitu de seis mil homes en Salamanca, Irapuato, Silao, León y San Miguel el Grande;[334] el sarxentu mayor Juan Domínguez en Apatzingán; el teniente coronel Miguel Barragán n'Ariu; según Vicente Filisola y Juan José Codallos en Tusantla.[335] El plan foi refugáu por Vicente Marmolejo en Cuernavaca, Tomás Cajigal en Taxco, Martín Almela en Tixtla, José María Armijo y José de Ubiella en Iguala, toos ellos que s'atopaben so les órdenes de Iturbide, pero defeccionaron pa xunise a les tropes realistes.[333] Per otra parte, Antonio Llinares nun aceptó'l plan en Celaya y dirixóse a Querétaro; Agustín de la Viña se pertrechó na Fortaleza de San Carlos de Perote,[336] al igual que'l coronel Quintanar en Valladolid.[335]

Les primeres aiciones militares tuvieron llugar cuando'l cura de Xalapa, José Martínez, obligó al coronel José Rincón a recular escontra Orizaba en busca de l'ayuda d'Antonio López de Santa Anna. El 25 de marzu, l'ex insurxente Francisco de Miranda en combinación con José Joaquín de Herrera llograron la capitulación de Santa Anna y Rincón, el que a partir d'esi momentu xuraron el Plan d'Iguala. Herrera entró a la ciudá de Córdoba el 1 d'abril forzando la capitulación del comandante realista Alcocer. L'ex insurxente Nicolás Bravo empezó la so campaña en Chilpancingo, Tixtla, Chilapa d'Álvarez y Izúcar.[336] Juan Álvarez empezó'l sitiu d'Acapulco; Vicente Guerrero, José Antonio Echávarri fueron asignaos pa confrontar a les fuercies realistes de Pascual de Liñán;[334] mentanto, Iturbide crució la Tierra Caliente en direición a Cutzamala onde se-y xunió l'ex insurxente Ramón López Rayón a el que-y destinó fortalecer nuevamente'l cuetu del Cóporo en Zitácuaro. Nel mes d'abril, la comitiva de Iturbide llegó a Acámbaro p'axuntase con Bustamante, Cortázar y Joaquín Parres,[337] a partir de lo cual l'ex insurxente Epitacio Sánchez foi'l so escolta. N'El Bajío, los insurxentes Francisco Ortiz, Encarnación Oriz, Miguel Borja, José Durán, y dellos otros más qu'inda s'atopaben llevantaos n'armes, xuniéronse al Exércitu Trigarante.[338]

L'Exércitu del Sur empobináu por Márquez Donayo y Gabriel de Armijo dirixóse a Zacualpan pa confrontar ensin ésitu a les fuercies insurxentes dirixíes por Pedro Ascencio y el padre José Manuel Izquierdo,[339] los díes 9 y 10 d'abril na sierra de Sultepec. El día 14 d'abril, el capitán realista Ignacio Inclán proclamó'l Plan d'Iguala en Lerma atacando la retaguardia del Exércitu del Sur, sicasí foi prindáu pol capitán Jorge Henríquez nes cercaníes de Toluca. José Joaquín Herrera empecipió la so meyora escontra Puebla; cola cuenta de detenelo, el xeneral Ciriaco del Llanu ordenó al teniente coronel Zarzosa salir al so alcuentru, pero gran parte de la tropa realista desertó pa xunise a los trigarantes na cañada de Ixtapa y al ver menguáu'l so exércitu, Zarzosa tornó a Puebla. En contraparte Herrera con un mayor contingente llogróse asítiase en Chalchicomula y Tepeaca.

El coronel Francisco Hevia escorrió a les fuercies de Nicolás Bravo, pero cuando ésti pasu por Atlixco xuniéronse-y Francisco Osorno y otros ex insurxentes que llucharen nos Llanos de Apan y xuntos dirixiéronse a Huejotzingo. Creyendo que Bravo y Osorno realizaríen un ataque a la ciudá de Puebla, Hevia tornó a Izúcar pa preparar la defensa, pero Bravo dirixóse a Huamantla, llugar onde se-y xunió'l capitán Francisco Miranda Palacios.[340] Cuando Hevia y Ciriaco del Llanu enteráronse qu'Herrera s'atopaba en Tepeaca, colaron con una fuercia de mil cuatrocientos soldaos pa sitialo; Bravo allegó al mesmu llugar con cuatrocientos homes p'ayudar a Herrera, pero dempués de tres díes de combate, el 26 d'abril, los trigarantes abandonaron la plaza. Bravo dirixóse a los Llanos de Apan y Herrera tornó a Córdoba.[341]

El 25 d'abril, Antonio López de Santa Anna proclamó la independencia n'Alvarado, dexando al capitán realista Juan Bautista Topete retirase con dalgunos de los sos homes escontra Veracruz. El 15 de mayu, Francisco Hevia empezó l'asaltu a Córdoba; a otru día d'empecipiáu'l combate morrió n'aición, asocediéndolo nel mandu'l teniente coronel Blas del Castillo y Luna, el que pudo enfusar a la ciudá pero foi repelido. El 18 de mayu, Santa Anna con una fuercia de quinientos cincuenta homes llegó al allugamientu p'aidar a los sitiaos,[342] y dos díes depués, los sitiadores fuxeron a Orizaba pa xunise col coronel realista Samaniego, el que al evaluar la situación decidió replegase a Puebla. Díes más tarde, Santa Anna y Joaquín Lleña atacaron por sorpresa la ciudá de Xalapa; dempués de seis hores de combate, el capitán Juan Horbegoso pidió la capitulación.[343] El 20 d'abril, en tando escondíu, Guadalupe Victoria xunióse al movimientu trigarante publicando una proclama; les guerrilles de la mariña volvieron llevantase n'armes, de tal suerte que'l fuerte de L'Antigua foi abandonáu polos realistes. La Ponte del Rei foi tomáu polos independentistes, y los indíxenes de Coxquihui tomaron les armes na rexón Huasteca en contra l'exércitu de Carlos María Llorente. Pa finales de mayu tou la provincia de Veracruz, quitando la capital, pronunciárase a favor de la independencia.[344]

El 1 de mayu, Iturbide atopábase en León, dende ende unvió una misiva a José de la Cruz p'axustar la so adhesión al movimientu independentista. El 8 de mayu, nes cercaníes de Yurécuaro entrevistáronse dambos personaxes, convinieron un armisticiu provisional y Iturbide pidió a De la Cruz convencer a Apodaca p'aceptar el Plan d'Iguala. Terminada la xunta'l xefe máximu del Trigarante dirixóse a Huaniqueo y De la Cruz tornó a Guadalajara. Conforme a lo convenío unvió a un mensaxeru a la capital, pero Apodaca refugó enérxicamente la propuesta.[345] La llocalidá de Huniqueo yera defendida per mil seiscientos realistes sol mandu del coronel Luis Quintanar, el que primeramente se negó a rindise, sicasí una numberosa fuercia trigarante que crecía día ente día foise instalando tantu pela redolada de Huniqueo como de Valladolid. Auníu a esta situación parte de la tropa realista desertó pa xunise a los trigarantes. El 19 de mayu dambes ciudaes fueron capituladas por Luis Quintanar y Manuel Rodríguez de Cela, la rindición foi pacífica, ensin disparase un solu tiru.[346] En contraste, el doctor Magos que proclamara'l Plan d'Iguala en Ixmiquilpan sufrió una derrota'l 23 de mayu infligida pol coronel realista José María Novoa;[347] y cerca de Tetecala, los reximientos del capitán Dionisio Boneta y del comandante Cristóbal Húber ganaron a les fuercies de Pedro Ascencio el 3 de xunu, mientres el combate l'ex insurxente morrió, la so cabeza foi unviada a Cuernavaca onde foi exhibida en públicu por órdenes de Gabriel de Armijo.[348]

La derrota de Ascencio foi recibida con beneplácito por Apodaca, pero la rindición de Valladolid ablayólo. Desesperáu, publicó un bandu pol cual atayó la llibertá d'imprenta y llamó al allistamientu forzosu de varones ente dieciséis y cincuenta años d'edá. Pero nenguna d'estes midíes torgó que parte de la tropa de la capital desertara y fuxera p'axuntase colos trigarantes.[349] Entusiasmáu pola noticia de tómala de Valladolid, Pedro Celestino Negrete proclamó la independencia'l 13 de xunu en San Pedro Tlaquepaque; de momentu xunióse-y el capitán Eduardo Laris qu'ocupaba'l cuartel del Hospiciu, a el que sofitó con una tropa de trigarantes el coronel José Antonio Andrade.[350] Laris foi designáu pa tomar el puertu de San Blas, que capitularía el 25 de xunetu. Al trate ensin proteición, José de la Cruz fuxó de Guadalajara p'axuntase cola división de Hermenexildu Revuelta, dambos dirixiéronse a Zacatecas.[351] Tres una curtia escala, siguió la so marcha escontra Durango llugar nel que foi bien recibíu pol obispu Juan Francisco Castañiza el 4 de xunetu; mientres la marcha del contingente realista, en Saín Alto, parte de la tropa arengada pol cabu de batallón José María Borrego defeccionó y tornó a Zacatecas, proclamando'l Plan d'Iguala'l mesmu día. El 6 de xunetu, Negrete realizó la mesma aición n'Aguascalientes, que la so población lo vitoreó.[352]

La plaza de San Xuan del Ríu, abellugada per mil cien realistes sol mandu del coronel José María Novoa, empezó a ser arrodiada polos trigarantes; dende Toluca un batallón empobináu pol teniente coronel Almela llegó al llugar na so ayuda,[353] pero les fuercies empobinaes por Anastasio Bustamante, Juan Domínguez Manso y Luis Quintanar —el que se xuniera al movimientu independentista— amedranaron pol so númberu a les tropes realistes les cual desertaron en forma masiva. El 7 de xunu, Novoa axustó la capitulación y con solu cuatrocientos fieles retiróse a la capital.[354] Nuna situación asemeyada, pero con seiscientos cincuenta homes, atopábase'l brigadier Luaces en Querétaro. Dende San Luis Potosí partió un contingente d'ochocientos realistes so los mandos de los coroneles Bracho y Pedro Pérez de Santuyano cola cuenta de ayudar. Nuevamente esta marcha foi arrodiada poles tropes de los trigarantes de José Antonio de Echávarri, Gaspar López, Zenón Fernández, Juan José Codallos, Luis Cortázar y Anastasio Bustamante; ensin mayor alternativa, Bracho y Pérez de Santuyano rindiéronse a discreción el 22 de xunu en San Luis de la Paz. Poco dempués, el brigadier realista Torres Valdivia abandonó la ciudá de San Luis Potosí, la cual foi tomada polos coroneles Zenón Fernández y Gaspar López.[355] El 27 de xunu l'Exércitu Trigarante, qu'arrodiaba la ciudá de Querétaro, taba conformáu por diez mil homes. Ensin mayores esperances de sofitu militar, el brigadier Luaces capituló la plaza de forma pacífica.[356] Per otra parte, el 18 de xunu la ciudá de Toluca foi defendida pol coronel Ángel Díaz del Castillo, pero foi ganáu poles fuercies de Vicente Filisola, Felipe Martínez y del padre José Manuel Izquierdo; na batalla morrieron trescientos realistes y los sobrevivientes replegáronse a la capital.[357]

Dende finales de mayu la Fortaleza de San Carlos de Perote foi sitiada pola oncena división del Trigarante, dirixida por Antonio López de Santa Anna y defendida pol realista Agustín de la Viña. El 11 de xunu, el coronel Saturnino Samaniego rompió'l sitiu, obligando a los trigarantes a recular a Xalapa. Santa Anna entamó tomar el puertu de Veracruz; a prinicipios de xunetu, llogró prindar el baluarte de Santa Bárbara, el baluarte de La Mercé y el baluarte de Santa Lucía. Pero fracasó nel so intentu simultáneu d'asaltar el baluarte de Santiago, la Escuela Práctia d'Artillería, y el cuartel de Fixu que taba defendíu pol teniente coronel José Rincón. Una mala coordinación de los sos homes, aunida a un fuerte bastiu que moyó la pólvora, dio'l trunfu al brigadier José García Dávila. Les baxes de los trigarantes xubieron a casi cien homes.[358] Al ver atayaos los sos planes, Santa Anna dirixóse a Córdoba y Orizaba, dende onde ordenó una espedición a Ponte del Rei coles mires de cortar les comunicaciones al puertu pa evitar una posible meyora de los realistes escontra Xalapa.[359]

Deposición de Juan Ruiz de Apodaca editar

Les derrotes y capitulaciones que s'amenaron mientres los primeros cinco meses de la campaña del Exércitu Trigarante fueron una falta pa los oficiales de los cuerpos espedicionarios españoles, el que achacaron estes desgracies a la impericia ya ineptitú del xefe políticu superior Juan Ruiz de Apodaca. Ente estos oficiales atopaben el teniente coronel Francisco Buceli, los capitanes Lara, Carlos María Llorente, Carballo y Miguel Béistegui.[360] Mientres la nueche del 5 de xunetu de 1821, los conxuraos detuvieron a los coroneles Francisco Javier Llames y Blas del Castillo y Luna, tomando asina'l mandu de los reximientos Órdenes militares, Castiella, Infante don Carlos y dos compañíes de Marina. Con esti cuerpu d'efectivos arrodiaron el Palaciu Virreinal y aprucieron na sala onde s'atopaba aconceyáu Apodaca colos altos xefes militares Pascual de Liñán, Francisco Novella, Juan Sociat y Manuel Espinosa Tello.[361] Dempués d'un encaloráu discutiniu, determinóse que Francisco Novella asumiría'l cargu de Apodaca.[362] Esta sedición nun foi bien recibida polos miembros de la Xunta Provincial de Méxicu, sicasí, el nomamientu foi ratificáu'l 8 de xunetu de 1821.[363]

La meyora de los trigarantes siguió, dende finales d'abril Nicolás Bravo realizó una campaña por Zacatlán, y Tulancingo, onde sorprendió al coronel Manuel de la Concha. El xefe realista fuxó a la capital y Bravo apoderóse del armamentu que s'atopaba almacenáu en Pachuca.[363] El 14 de xunu, esti contingente trigarante, constituyíu por trés mil efectivos, salió de Tulancingo con direición a Puebla. Mientres el so pasu por Tlaxcala xuniéronse-y los ex jefe realistes Zarzosa y Miota con una fuercia de caballería de trescientos cincuenta homes. Casi coles mesmes, José Joaquín de Herrera llegó a Cholula, onde se-y xunió l'ex insurxente Manuel Mier y Terán pa dirixir l'artillería. La ciudá de Puebla taba defendida por Ciriaco del Llanu, el que tenía como segundu al coronel José Morán, movíu en San Martín Texmelucan.[364] El día 6 de xunetu empezaron les hostilidaes cuando una columna realista intentó confrontar a los trigarantes, pero ésta foi obligada a tornar a la ciudá p'abellugase; Mier y Terán dirixó un cañeo incesante escontra la ciudá. El día 17 apautóse un armisticiu, mientres esti ralu, el coronel Manuel de la Concha averóse p'ayudar a los sitiaos, pero la so meyora foi combatíu por Epitacio Sánchez, Ramírez y Sesma, el que lo obligaron a tornar a la capital.[365]

Entretano, Iturbide coló de Regueru Zarco escontra Cuernavaca, la cual taba guarnida por Gabriel de Armijo y Cristóbal Húber, pero éstos al enterase del numberosu exércitu que s'averaba, nun fixeron nengún esfuerciu por confrontarlo y treslladáronse de momentu a la Ciudá de Méxicu. El 23 de xunetu, Iturbide entró en Cuernavaca, onde dirixó una proclama a los habitantes:

«Yá nun vais sufrir el xugu de los opresores, que'l so llinguaxe ye l'insultu, l'artificiu y la mentira, y que la so llei ta cifrada na so ambición, vengaciones y rensíes. La Constitución española na parte que nun contradiz á el nuesu sistema d'independencia, igua provisionalmente el nuesu gobiernu, ente qu'axuntaos los diputaos de les nueses provincies dicten y sancionen la forma que más convenga pa la nuesa felicidá social.»
Proclama del 23 de xunetu de 1821 d'Agustín de Iturbide dirixida a los habitantes de Cuernavaca.[365]

El xefe máximu del Trigarante siguió'l so camín a Cholula. El día 28 de xunetu, Ciriaco del Llanu capituló la plaza de Puebla dexándose a les tropes espedicionaries españoles dirixise a Tehuacán con honores, con gocie de sueldu y con instrucciones pa embarcase a L'Habana. El 2 d'agostu, Iturbide entró triunfalmente en Puebla. Oyéronse dél voces que la saludaben diciendo "¡viva Agustín I!".[366] El xefe máximu foi recibíu pol obispu Antonio Joaquín Pérez, el que lo lisonjeó pente medies de un discursu nel que mentó'l salmu cientu ventitrés: Laqueus contritus est, et nos liberatis sumus.[367]

Les Provincies Internes d'Oriente atopábense sol mandu del brigadier Joaquín Arredondo. Cuando los rumores de la proclamación del Plan d'Iguala llegaron a mediaos de marzu, un baturiciu prodúxose nos ánimos de la población.[368] En xunu, Arredondo concentró les sos fuercies militares en Monterrey y ordenó treslladar al mesmu sitiu tolos recursos económicos que s'atopaben en Saltillo, pero'l tesoreru sofitáu polos miembros del Conceyu negóse a obedecer. El brigadier unvió al capitán Nicolás del Moral a la plaza p'arrestar al tesoreru y faer cumplir el so orde, pero'l capitán, lloñe d'obedecer, optó por proclamar el Plan d'Iguala'l 1 de xunetu en Saltillo. Arredondo entendió qu'esta reaición asocedería d'igual forma en Monterrey, polo que s'antemanó, proclamando él mesmu'l plan en dicha ciudá, pero el que proclamaren el plan en Saltillo refugar a siguir reconociéndolo como autoridá. De tal suerte, el brigadier colóse a Tampico pa embarcase escontra L'Habana.[369]

Na provincia d'Oaxaca el presbíteru y ex insurxente José María Sánchez tomó nuevamente les armes pa xuntase al Plan d'Iguala; poco dempués el teniente coronel Pedro Miguel Monzón treslladóse al llugar p'ayudar a los independentistes. D'esta forma, pal 9 de xunu'l plan fuera proclamáu en Tehuacán y Teotitlán. Diez díes más tarde, el capitán realista Antonio de León decidió xunise a los trigarantes, llogrando tomar pa la causa les places de Tezontlán y Huajuapan. El 5 de xunetu, León empecipió l'ataque del Fuerte de San Fernando en Yanhuitlán, que yera defendíu pol teniente coronel Antonio Aldao. El coronel realista Manuel de Gruesu allegó na so ayuda pero namái llogró avanzar hasta Huitzo onde foi atacáu per León.[369] Ensin cuntar con más sofitu, Aldao robló la capitulación el día 17 de xunetu apurriendo'l so armamentu a los sitiadores. El día 29, con un gran númberu d'indíxenes mixtecos, León dirixóse a Huitzo. Dempués de disparar tres hores los cañones sobre les posiciones realistes, Gruesu rindióse. El 30 de xunetu, Antonio de León, el contingente mixteco y la caballería de Francisco Miranda tomaron de forma pacífica la ciudá d'Oaxaca pa proclamar la independencia.[370]

Tratáu de Córdoba editar

 
Monumentu a la última batalla de la independencia de Méxicu.

Desque s'axuntaron les Cortes en Madrid en 1820, los diputaos del Nuevu Mundu intentaron captar l'atención pa resolver la cuestión americana", que les sos propuestes demandaben mayor representación, abolición de monopolios y llibre comerciu. La delegación americana yera minoría pos solo taba conformada por setenta y ocho diputaos y, por tanto, l'atención de les Cortes centróse en resolver los problemes internos de la Península ibérica.[371] Sicasí, mientres los primeros díes de 1821, los diputaos Miguel Ramos Arizpe y José Mariano Michelena llograron l'aceptación de la medría de seis a catorce diputaciones provinciales pal territoriu de Nueva España, según la destitución de funcionarios que yeren consideraos "anticonstitucionales, brutales y antiamericanos", ente ellos Juan Ruiz de Apodaca y José de la Cruz. D'esta forma nomóse pa exercer el cargu de capitán xeneral y xefe políticu superior de Nueva España al xeneral Juan O'Donojú, el que zarpar de Cádiz el 30 de mayu. Enantes de partir escontra América, O'Donojú, Ramos Arizpe y Michelena axuntáronse pa falar de los planes de crear rexencies, establecer les diputaciones en toles intendencies, y reforzar l'orde constitucional, llogrando un perfectu entendimientu pos los trés yeren lliberales y compañeros masones.[372]

Mientres el mes de xunu, nes Cortes aldericóse la posibilidá d'unviar a América un infante d'España pa gobernar y llograr l'autonomía deseyada, pero Fernandu VII opúnxose al proyeutu pos tarrecía qu'esta midida podría desaguar en lleva-y a la guillotina". Una propuesta alternativa foi presentada por José María Couto, la cual pretendía que dellos diputaos de la llexislatura de Nueva España tamién exercieren les sos funciones nel Parllamentu español, pero simultáneamente llegaron les noticies del españíu del movimientu independentista empecipiáu en febreru y del Plan d'Iguala. Arriendes d'ello, la mayoría de los diputaos refugaron cualquier reestructuración al Imperiu español; la división ente americanos y peninsulares fíxose evidente polo que se retardó'l tratar la cuestión americana" hasta setiembre.[373]

Dempués de realizar una escala en Puerto Cabello, O'Donojú desembarcó del navío Asia en San Xuan de Ulúa el 3 d'agostu. Foi recibíu pol brigadier José García Dávila, el que dempués de la ceremonia protocolaria avezada informólu que, sacante la Ciudá de Méxicu, Veracruz, Durango, Chihuahua, Acapulco y la Fortaleza de San Carlos de Perote tola Nueva España fuera lliberada del dominiu español. El nuevu xefe políticu superior realizó una proclama a los habitantes na cual increpó la precipitación del movimientu independentista, esponiendo que nes Cortes aldericábase la posibilidá de que se concediera la representación soberana que tanto se naguar por y pidió que se punxera a prueba'l so gobiernu y en casu de qu'ésti nun enllenara les mires, atopábase na meyor disposición pa dexar que s'escoyera otru xefe.[374] O´Donojú ordenó un cese a les hostilidaes per parte de los realistes, y unvió a dos emisarios con cartes empobinaes a Iturbide pa celebrar una xunta.[375] El 11 d'agostu, el xefe máximu del Trigarante dio respuesta, señalando a la villa de Córdoba como llugar de la cita. Per otra parte, dirixóse a Texcoco, dende onde notificó proclámesles d'O'Donojú al mariscal Francisco Novella. Esti postreru solicitó un armisticiu y el permisu pa unviar dos comisionados p'axuntase col acabante llegar. Iturbide aceptó, pero cuando los unviaos llegaron a Texcoco prohibióse-yos el pasu so la sida de que les condiciones del armisticiu nun fueren aceptaes por Novella.

Na Ciudá de Méxicu concentráronse la mayor parte de les tropes realistes; col regresu de les divisiones de Gabriel Armijo, Cristóbal Húber, Melchor Álvarez y Manuel de la Concha, el cuerpu d'efectivos yera de cinco mil homes.[376] Con un panorama d'aición de guerra inminente, parte de la población civil prefirió emigrar a les pequeñes poblaciones aledañas. Los conventos enllenáronse de muyeres y munchos miembros del exércitu realista fuxeron peles nueches pa incorporase a los independentistes. Novella distribuyó les sos tropes en Tepeyac, Tacuba, Tacubaya, Mixcoac, Coyoacán y el Peñón, en contraparte Luis Quintanar, Anastasio Bustamante y otros xefes trigarantes arrodiaron a a la ciudá tomando posiciones en Chalco, Ixtapaluca, Tepotzotlán, Huehuetoca y Cuautitlán. A pesar de que l'armisticiu atopábase dafechu vixente, el 19 d'agostu, la proximidá de les tropes realistes ya insurxentes amenó un tirotéu innecesariu que produció la Batalla d'Azcapotzalco, la cual enllargóse hasta l'anochar.[377] Nun hubo una clara resultancia favorable pa nengún de los batallosos, yá que mientres la esfriega morrieron doscientos realistes y doscientos trigarantes. Ente estos postreros atopaba l'ex insurxente Encarnación Ortiz, y cuando los sos compañeros enteráronse de lo asocedío, por vengación, pasaron poles armes al teniente Vicente Gil, que fuera fechu prisioneru nel campu de batalla. Dambos bandos retiráronse a los sos allugamientos.[378]

El día 24 d'agostu de 1821, dempués d'escuchar misa, O'Donojú y Iturbide roblaron los Tratáu de Córdoba, compuestos por diecisiete artículos en que los sos puntos principales reconocíase la soberanía ya independencia del Imperiu Mexicanu, que sería monárquicu constitucional moderáu. Sería llamáu a gobernar Fernandu VII o dél otru miembru de la casa real y, en casu de que nengún d'ellos aceptara, les Cortes del Imperiu designaríen al soberanu. Mentanto, d'alcuerdu a lo axustao nel Plan d'Iguala, formaríase una Xunta Provisional Gubernativa.[379]

Na mariña del Golfu de Méxicu, Santa Anna ordenó al capitán Juan Nepomuceno Fernández, al mandu de cuatrocientos homes, ocupar les poblaciones d'Acayucan y Coatzacoalcos. Pal 31 d'agostu la meyora llogróse estender con ésitu hasta Villahermosa de San Xuan Bautista, Huimanguillo, San Antonio y Cunduacán. Coles mesmes el realista Carlos María Llorente proclamó'l Plan d'Iguala en Tuxpan. El 26 de mesmu mes, el mariscal de campu Alexu García Conde —el que yera comandante xeneral de les Provincies Internes d'Occidente— fixo lo mesmo en Chihuahua.[378] El so hermanu, el brigadier Diego García Conde, atrincherárase en compañía de José de la Cruz con mil homes en Durango. La ciudá foi sitiada por dos mil seiscientos trigarantes sol mandu de Pedro Celestino Negrete, el que solicitó la so rindición, esplicándo-yos la situación xeneral que reinaba en Nueva España. El 17 d'agostu los realistes solicitaron un armisticiu p'asegurar el cursu que tomaben los asuntos na capital, pero Negrete ordenó empezar l'asaltu'l día 22, que enllargóse hasta'l día 31, cuando los realistes izaron una bandera blanca na torre de la catedral. Negrete resultó mancáu por una bala nel quexal, pero a pesar d'ello, él mesmu ratificó la capitulación colando al mandu de los sos homes pa tomar la plaza'l 6 de setiembre. José de la Cruz treslladóse a Veracruz, onde s'embarcó con destín a España.[380]

Xunta en Tacubaya editar

 
Entrevista d'O'Donojú, Novella y Iturbide en Tacubaya el 13 de setiembre de 1821.

El 30 d'agostu, Francisco Novella recibió na capital a los comisionados d'O'Donojú, los cuales portaben una copia de los Tratáu de Córdoba. El mesmu día convocóse una xunta xeneral de guerra a la qu'asistieron, amás de los altos mandos militares, l'arzobispu Pedro de Fonte; pola diputación provincial el doctor José Miguel Guridi y Alcocer y Juan Bautista Llobu; pol Conceyu de Méxicu Juan José Acha y Francisco Manuel Sánchez de Tagle; pol cabildru eclesiásticu los canónigos Bucheli y Matías de Monteagudo; pola Audiencia de Méxicu los oidores Osés y José Yáñez; pol Consuláu de Méxicu el conde de Cortina; por Minería Fausto Elhuyar y José Allegría, según otres persones de menos importancia. En primer instancia argumentóse qu'O'Donojú nun tenía facultaes pa roblar los tratáu, y que se-y debía riquir por qu'esplicara personalmente la so postura. Pa ello se comisionaron al doctor Alcocer y al coronel Castillo y Luna y coles mesmes solicitóse prorrogar l'armisticiu.[381]

El 5 de setiembre, con un exércitu de dieciséis mil homes arrodiando a la capital, Iturbide montó'l so cuartel n'Azcapotzalco. A esti llugar allegaron a rindi-y pleitesía miembros de l'aristocracia, según los militares Domingo Luaces, Melchor Álvarez, Juan Horbegoso, José Morán, Cela, y Arana, el que s'incorporaron al Exércitu Trigarante recibiendo nomamientos de momentu pa dirixir el sitiu de la capital.[382]

O'Donojú entrevistóse colos comisionados. Amás de riquir la so visita al Palaciu Virreinal, pidíase-y reconocer el cargu de xefe políticu superior a Novella. Ante esti pidimientu O´Donojú negóse, aludiendo la violenta y criminal destitución de Apodaca. Novella pidió entós la so reconocencia como capitán xeneral. Agafáu, O'Donojú volvió negase a dar tal reconocencia, que solamente aceptaría si Apodaca yera restituyíu nel so cargu. Finalmente dambes partes aportaron a axuntase'l 13 de setiembre en Tacubaya, siempres y cuando Iturbide tuviera presente. La xunta de los xenerales O'Donojú y Novella celebróse a puerta zarrada. Al termino de la mesma, namái se dio a conocer que l'armisticiu prorrogábase por trés díes más.[383]

De vuelta na capital, el 15 de setiembre, Novella fixo públicu la reconocencia d'O'Donojú como nuevu xefe políticu superior. Xiráronse órdenes pa lliberar de prisión a los simpatizantes de la independencia, restablecióse la llibertá de prensa y dexóse el llibre tránsitu d'accesu a la ciudá. El día 16 de setiembre de 1821 dende Tacubaya, O´Donojú anunció la terminación de la guerra. Iturbide publicó una proclama convidando a la población a axuntase so les banderes de la llibertá por qu'asina participaren de los beneficiu de la victoria.[384]

La Intendencia de Yucatán pel so llau, que dependía no xudicial del virreinatu de la Nueva España, yera gobernada por Juan María Echéverri. Ésti, al enterase de los movimientos independentistes de Tabasco, convocó en Mérida a la diputación provincial y al Conceyu a una xunta pa decidir la postura a tomar. D'esta forma, el 15 de setiembre declaró la independencia de Yucatán y designáronse como emisarios al coronel Juan Rivas Vértiz y al abogáu Francisco Antonio Tarrazo pa espresar a Iturbide y O'Donojú el deséu de xunise al Imperiu Mexicanu.

Mientres la primera quincena de setiembre, la provincia de Chiapas, que pertenecía a la Capitanía Xeneral de Guatemala, declaró así mesmo la so independencia. L'intendente Juan Nepomuceno Batres xuró'l Plan d'Iguala y los sos habitantes manifestaron el so interés por incorporase al Imperiu mexicanu.[384]

El 15 de setiembre de 1821, na Provincia de Guatemala, Gabino Gaínza convocó una xunta coles autoridaes del llugar na que decidió proclamase el Plan d'Iguala, pero la población atopábase mal a gustu pola anexón de la Provincia de Ciudá Real de Chiapas, alcordada en Comitán. Magar se realizó'l xuramentu al Plan, la población manifestó'l so deséu d'independencia absoluta tantu d'España como de Méxicu. Casi coles mesmes, la Provincia de San Salvador, la Provincia de Comayagua y la Provincia de Nicaragua y Costa Rica declararon la so independencia y anque esistieron fuertes disidencies ente elles, integráronse al Imperiu Mexicanu.[385]

Entrada del Exércitu Trigarante a la Ciudá de Méxicu, firma de l'acta d'independencia editar

 
Entrada del Exércitu Trigarante pola Garita de Belén a la Ciudá de Méxicu el 27 de setiembre de 1821.

Tacubaya foi la residencia temporal de Iturbide y O'Donojú. Fueron visitaos polos miembros de la diputación provincial, del Conceyu, del cabildru eclesiásticu, del Consuláu, según pol gobernador de la mitra de Michoacán, Manuel de la Bárcena, el oidor José Isidro Yáñez, y l'obispu de Puebla Antonio Joaquín Pérez, el que aspiraben a formar parte del nuevu gobiernu. D'esta forma escoyéronse a los trenta y ocho miembros de la Xunta Provisional Gubernativa, pero nun foi llamáu nengunu de los ex insurxentes pa tomar parte. Los díes 22 y 25 de setiembre efeutuáronse dos sesiones preparatorias. Del 21 al 24 de setiembre, les tropes espedicionaries d'España abandonaron la capital pa establecese en Texcoco y Toluca, llugares onde permaneceríen hasta entamar la so partida y embarque escontra L'Habana. El día 24, José Joaquín Herrera ocupó'l Monte de Chapultepec, el 25 entró a la ciudá Vicente Filisola, y el 26 Juan d'O´Donojú.[386]

El 27 de setiembre de 1821, la división de Filisola salió de Chapultepec p'axuntase col gruesu de les tropes del Exércitu Trigarante en Tacuba. A les diez de la mañana, el xefe máximu encabezó'l desfile d'entrada a la capital, avanzando pol Paséu Nuevu hasta l'avenida Corpus Christi, onde se detuvo na esquina del conventu de San Francisco so un arcu triunfal. L'alcalde decanu José Ignacio Ormachea apurrió-y les llaves de la ciudá. Desfilaron 16 134 efectivos, de los cual 7 416 yeren infantes, 7 955 dragones de caballería, y 763 artilleros, el que tresportaben 68 cañones de distintos calibres.[387] Ente los sos principales oficiales atopábense Agustín de Iturbide, Domingo Estanislao Luaces, Pedro Celestino Negrete, Epitacio Sánchez, José Morán, Vicente Guerrero, Nicolás Bravo, Anastasio Bustamante, José Joaquín Parrés, José Antonio de Echávarri, José Joaquín de Herrera, Luis Quintanar, Miguel Barragán, Vicente Filisola, José Antonio Andrade, Felipe de la Garza, Manuel de Iruela, Antonio López de Santa Anna, Gaspar López, Mariano Laris, y Juan Zenón Fernández.[388] Una vegada termináu'l desfile, na Catedral de Méxicu celebróse una misa na cual entonóse'l Te Deum, dempués Iturbide dirixó un discursu a la población:[389]

«Mexicanos: Yá táis nel casu de saludar a la patria independiente como vos anuncié n'Iguala; yá percorrí l'inmensu espaciu qu'hai dende la esclavitú a la llibertá, y toqué los diversos resortes por que tou americanu manifestara la so opinión escondida..[..]..Yá me veis na capital del imperiu más opulento ensin dexar atrás nin regueros de sangre, nin campos talado, nin vilbes desconsolaes, nin desgraciaos fíos qu'enllenen de maldiciones al asesín del so padre; otra manera, percorríes queden les principales provincies d'esti reinu, y toes uniformadas na celebridá dirixeron al exércitu trigarante vives espresivos y al cielu votos de gratitud..[..]..va instalase la Xunta; van axuntase les Cortes; va sancionase la llei que tien de faevos venturosos, y yo encamentóvos a qu'escaezáis les pallabres alarmantes y d'estermín, y namái pronunciéis unión y amistá íntima...»
Agustín de Iturbide, 27 de setiembre de 1821.[389]

El 28 de setiembre la Xunta Provisional Gubernativa realizó la so primer sesión nel salón d'alcuerdos del acabante nomar Palaciu Imperial.[390] Los trenta y ocho miembros dirixiéronse a la Catedral pa xurar el Plan d'Iguala y los Tratáu de Córdoba. A los nueve de la nueche llevóse a cabu la firma del Acta d'Independencia del Imperiu Mexicanu. La Xunta escoyó cinco miembros pa formar una Rexencia, na cual recayó'l Poder Executivu: Agustín de Iturbide como presidente y como vocal Manuel de la Bárcena, José Isidro Yáñez, Manuel Velázquez de León, y Juan d'O'Donojú, pero esti postreru morrió de pleuresía el 8 d'ochobre, polo cual foi sustituyíu pol obispu de Puebla Antonio Joaquín Pérez.[391]

El 9 d'ochobre, Antonio López de Santa Anna llevó a cabu les aiciones militares que llograron la capitulación del Fortaleza de San Carlos de Perote. El 15 d'ochobre, Isidoro Montes de Oca designó al coronel Juan Álvarez pa llograr la mesma xera nel Fuerte de San Diego d'Acapulco. El 26 d'ochobre, el gobernante interín de Veracruz Manuel Rincón xuntóse al plan d'independencia, sustituyó al brigadier José García Dávila, el que prefirió abellugase na fortaleza de San Xuan de Ulúa, siendo ésti'l postreru apartaz español que capituló hasta'l 18 de payares de 1825.[392]

Reaiciones d'España editar

Nes Cortes de Madrid determinóse que los diputaos suplentes d'América yá nun podríen participar nes nueves sesiones, pos estos fueren escoyíos solamente pa un periodu. Por tanto, los llexisladores como Miguel Ramos Arizpe y Mariano Michelena fueron escluyíos. Les noticies de la independencia de Nueva España y Guatemala llograron encender la pasión de los diputaos peninsulares, el que refugaron la firma de los Tratáu de Córdoba. Los diputaos novohispanos Lucas Alamán, Juan Gómez de Navarrete y Miguel Puchet espunxeron elocuentemente que si les Cortes nun reconocíen les esixencies del Nuevu Mundu como llexítimes, España perdería los sos reinos americanos. Pero los diputaos europeos negáronse a dar concesiones a los americanos, estos postreros perdieron pasu ente pasu la esperanza de ver consensuaes los sos pidimientos.[393] El 13 de febreru de 1822, una vegada más les Cortes decidieron por amplia mayoría retardar la cuestión americana" hasta les siguientes sesiones regulares. Nengún diputáu del Nuevu Mundu opúnxose, yá que nengún d'ellos permaneció nel Parllamentu español. Entamaren el viaxe de regresu a les sos tierres, convencíos que namái la independencia podría da-yos el gobiernu que deseyaben. El 30 de xunu de 1822, Fernandu VII volvió intentar infructuosamente recuperar el poder absoluto cola ayuda del so Cuerpu de Guardias Reales. N'abril de 1823, el monarca llogró'l so oxetivu cola ayuda de la Santa Alianza, dexando'l pasu al exércitu francés pa triar nuevamente'l territoriu español, y asina consiguir restaurar el absolutismu. Rafael del Riego foi aforcáu en payares de 1823 na Plaza de la Cebada en Madrid. Na Península Ibérica, diose entamu al periodu conocíu como Década Ominosa.[394]

Fueron dellos los intentos de reconquista en Méxicu per parte de los españoles, el postreru de los cual tuvo llugar en 1829. Nesta ocasión, el xeneral Isidro Barradas y el almirante Ángel Laborde partieron de Cuba con casi cuatro mil soldaos y diecinueve embarcaciones. Desembarcaron el 26 de xunetu en Cabu Coloráu, cerca de Tampico, pero'l xeneral Antonio López de Santa Anna coordinó la defensa y finalmente el 11 de setiembre ganó a los españoles na Batalla de Pueblo Viejo.

Foi hasta'l 28 d'avientu de 1836, cuando dempués de realizar negociaciones de paz y reconciliación, España reconoció la independencia de Méxicu. Per parte del gobiernu español el tratáu foi robláu por María Cristina de Borbón, vilba de Fernandu VII, y José María Calatrava, ente que pol gobiernu mexicanu Miguel Santa María y el presidente en vez José Justo Corro.

Méxicu surde a la vida independiente editar

Dende'l nomamientu de los integrantes de la Xunta Provisional Gubernativa foi sintomáticu que nun s'atopara nengunu de los antiguos líderes insurxentes. Convocóse a la eleición de diputaos pal Congresu Constituyente. Ésta foi por estamentos, lo que torgó una representación equitativa de les provincies. Sicasí, llogróse formar un grupu heteroxéneu. Mientres la primer asamblea apostóse la titularidá de la soberanía, la cual asumió'l Congresu, provocándose asina un claru distanciamientu cola Rexencia, de la cual Iturbide yera'l titular.[395]

Nel senu del Congresu, ensin esistir puramente partido políticos, formáronse básicamente dos grupos mayoritarios: los republicanos y los iturbidistas, según un grupu minoritariu que naguaba por un réxime gobernáu polos borbonistas. El 18 de mayu, los iturbidistas —conformaos pol altu cleru y miembros del Exércitu Imperial— pidieron y llograron la corona p'Agustín I, el que foi coronáu'l 21 de xunetu de 1822.

L'amenorgamientu d'impuestos y alcabalas produció una crisis económica, los sueldos del exércitu nun podíen ser cubiertos. El Congresu propunxo l'amenorgamientu de les fuercies armaes. La oposición de los lliberales contra l'emperador se exacerbó y una combalechadura entamada pa establecer la república foi afayada. En razón de esto dellos diputaos fueron arrestaos.

Iturbide decidió eslleir el Congresu'l 31 d'ochobre, colo cual el pactu de unión establecíu nel Plan d'Iguala rompióse.[396] Esti despotismu foi increpado por Antonio López de Santa Anna el 6 d'avientu pente medies del Plan de Veracruz. A pesar de que Iturbide unvió a José Antonio de Echávarri a reprimir la sulevación, en febreru de 1823 proclamóse'l Plan de Casa Mata, al cual xuniéronse los antiguos insurxentes Guadalupe Victoria, Nicolás Bravo y Vicente Guerrero. En solamente siete selmanes, los dieciséis diputaciones provinciales, vidueñes de llograr mayor autonomía, xuntáronse al nuevu plan. El 19 de marzu de 1823, l'efímeru imperiu terminó cola abdicación a la corona y l'exiliu de Iturbide.[397]

Establecióse un triunviratu conformáu por Guadalupe Victoria, Nicolás Bravo y Pedro Celestino Negrete, que los sos suplentes fueron José Mariano de Michelena, Miguel Domínguez y Vicente Guerrero, dándose asina'l pasu definitivu a la instauración del réxime republicanu. La clase política tuvo integrada por centralistes, que los sos principales promotores yeren los miembros de la loxa masónica escocesa y por federalistes, que los sos principales promotores yeren los miembros de la loxa masónica yorkina.

El 31 de xineru de 1824 aprobóse'l Acta Constitutiva de la Federación Mexicana y el 4 d'ochobre la Constitución Federal de los Estaos Xuníos Mexicanos de 1824, en que la so redaición participaron Miguel Ramos Arizpe, Servando Teresa de Mier, José Miguel Guridi y Alcocer, Carlos María de Bustamante, Valentín Gómez Farías, Lorenzo de Zavala y Manuel Crescencio Rejón, ente munchos otros. Esi mesmu añu, la República mexicana integróse por diecinueve estaos (Yucatán argumentaría más tarde la so incorporación como república federada), cinco territorios y un distritu federal.[398]

Epílogu editar

Como reminiscencia d'aquel procesu independentista, doscientos años dempués d'empecipiada la xesta insurxente, en 2010 como parte de los festexos del Bicentenariu de la Independencia Mexicana, el gobiernu d'España y el de Méxicu dieron en trocar les banderes prindaes mientres la guerra pente medies de la que se algamar la soberanía mexicana.[web 2][web 3]

Galería d'imáxenes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Wobeser, 1993: 135-146.
  2. Ponce, 2002.
  3. Patch, 2003: 46-59.
  4. Piñera Ramírez, 1994: 205-210.
  5. López Beltrán, 2008: 303.
  6. Villoro, 2009: 491
  7. Muñoz, 1986: 151-152.
  8. Del Valle Pavón, 2003: 652-653.
  9. Del Valle Pavón, 2003: 656.
  10. Núñez, 1989: 22-32.
  11. Villoro, 1989: 594.
  12. Marichal, 1999.
  13. David Brading (1988: 15) llamada a esti fenómenu patriotismu criollu. El mesmu movimientu recibe otres denominaciones dependiendo de los autores. Por exemplu, González (1973: 78) llámalu nacionalismu criollu.
  14. Ye'l casu de les numberoses misiones xesuites establecíes nes Californies, Sonora y Nuevu Méxicu. El gobiernu virreinal aprovechó la meyora de la evanxelización p'asegurar y ampliar el dominiu territorial de Nueva España.
  15. Los xesuites promovieron l'establecimientu d'imprentes nel virreinatu, lo que ye esceicional nun contestu onde'l poder políticu controlaba esti importante mediu de comunicación (Torales, 2008: 398).
  16. Torales, 2008: 399.
  17. González, 1973: 79.
  18. Torales, 2008: 405.
  19. Enantes d'España otros conflictos asocedieren ente les monarquíes europees y la Compañía de Xesús. La cesión de les Misiones Orientales a la corona de Portugal dio orixe a la Guerra Guaranítica (1754-1757), qu'enfrentó a los indíxenes guaraníes de les misiones y a les tropes portugueses y españoles. Al otru añu los xesuites salieron de Portugal. Otres naciones qu'estraditaron a los xesuites fueron Francia en 1763, Nápoles, Parma y Sicilia en 1768.
  20. Torales, 2008: 399.
  21. Los viaxeros, historiadores, naturalistes y filósofos europeos fixeron de l'América un almacén de les sos fábules y de les sos neñaes, y pa faer más amenes les sos obres cola novedá maraviyosa de les sos supuestes observaciones atribúin a tolos americanos lo que se reparó en dellos individuos o nengunu" (Clavijero, XXXX).
  22. Clavijero particularmente la historia de los pueblos de l'Altiplanicie Mexicana, particularmente de los mexices. Acordies con Villoro (2005: 124), la Historia antigua de Méxicu ye una obra épica onde los sos protagonistes son naciones que recuerden la manera en que les fazañes romanes fueron rellataes polos poetes antiguos: "apaez la historia azteca grávida d'exemplos d'estoicu valor, comparables a los más esforciaos fechos de los pueblos clásicos".
  23. Clavijero, XXXX.
  24. Rodríguez, 2008: 49.
  25. Riva Palacio : 842:843.
  26. Fernando Benítez (1996: 164) diz qu'"Hidalgo afirmaba que'l so movimientu fuera pa defender la relixón católica y la monarquía borbónica del asaltu sufiertu a manes d'un herexe como Napoleón. Por ello incurrió no qu'agora nos paecen grandes contradicciones. Los realistes emplegaron poderoses armes de propaganda" . Pela so parte, Gloria Delgado (2004, 118) señala —retomando a Lucas Alamán (1972: 243)— qu'"ente los argumentos remanaos polos insurxentes taba'l que se refería a la defensa de los derechos de Fernandu VII, énte'l posible riesgu de que los peninsulares entregaren el territoriu a los franceses, lo que significaba de la mesma la destrucción de la relixón católica, dáu'l calter antirrelixosu adoptáu pola Revolución francesa de la que surdiera Napoleón". Cos (1996: 36) afirmaba nel mesmu orde de coses que "con dolor nuesu tamos mirando nel presente lid, que vamos siguir hasta arramar la última gota de sangre, pol bien de la patria, por caltener estos dominios a Fernandu VII y porque nun seya frayada la relixón santa que profesamos".
  27. Chust, 2007; 28
  28. Chust, 2007; 29-30
  29. Zárate, 1880; 38.
  30. El motín d'Aranjuez foi un movimientu popular d'inconformidá énte los bilordios del treslláu de la casa real española a los sos dominios n'América, de resultes de la meyora de les tropes franceses. Mientres el motín, los fernandistes atacaron a Manuel Godoy, primer ministru mientres el reináu de Carlos IV. Godoy tuvo a puntu de ser lincháu. El motín coincidió coles abdicaciones de Bayonne, poles que Carlos IV abdicó a favor del so fíu Fernando, el que más tarde abdicó a favor de los Bonaparte. Al términu de los socesos d'Arankuez, Godoy foi desaposiáu de los sos cargos y namái caltuvo la vida porque Fernando, yá convertíu en rei, perdonó-yla" (Pérez López Portillo, 2005: 133-135).
  31. Hai que recordar que Fernandu VII yera enemigu de Godoy y que conspirara en contra de los sos padres los reis d'España. Cuando se fixo públicu'l descubrimientu de la Combalechadura d'El Escorial, omitióse espublizar les pruebes inculpatories contra Fernandu VII, de cuenta que se xeneró una perceguera contra los reis y el so favoritu Godoy (Navarro García, 2007: 81-84).
  32. Rojas, 1989: 131; Zárate, 1880: 39.
  33. Zárate, 1880: 40.
  34. Otros defensores d'esta postura fueron el rexente Pedro Catani, el oyidor decanu Guillermo Aguirre y Viana, el fiscal de la Gran Facienda Francisco Javier de Borbón, el fiscal Ambrosio de Sagarzurieta, el fiscal Robledo, Miguel Bataller y Pedro de Fonte (Villoro, 2009: 499).
  35. Villoro: 2009: 499.
  36. Zárate, 1880; 40-41
  37. Florescano, 2002; 526
  38. Guedea, 2007; 89
  39. Zárate, 1880; 44
  40. Guedea, 2007; 91
  41. Primo de Verdad sostenía que "l'autoridá vien-y al rei de Dios, pero non de manera inmediata sinón al traviés del pueblu". Afirmaba tamién que dos son les autoridaes llexítimes que reconocemos. La primera ye la del nuesu soberanu y la segunda la de los conceyos, aprobada y confirmada por aquél. La primera puede faltar faltando los reis... la segunda ye indefectible por ser inmortal el pueblu (Primo de Verdad cit. Villoro, 2002: 57)
  42. Zárate, 1880; 46:«Esti gobiernu provisional, añedía Verdad, va aprovir a la subsistencia del virreinatu y la so defensa contra estrañes agresiones, tanto más tarrecibles cuanto más delicáu y congoxosu ye l'estáu de la cosa pública, y terminó proponiendo al virréi y a la xunta que xuraren rei d'España y de les Indies a Fernandu VII; que tamién xuraren nun reconocer a monarca dalgunu que nun fora del fonduxe real de los Borbones, defender el reinu de Nueva España y nun apurrilos a otra potencia nin a otra persona que nun fuera de la familia real llexítima»
  43. Foland, 1995: 32.
  44. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes G91
  45. Zárate, 1880; 47
  46. Guedea, 2007; 94
  47. Zárate, 1880; 50
  48. Guedea, 2007; 96
  49. Zárate, 1880; 52
  50. Zárate (1880: 56) cuenta que se dicía per esos díes que Iturrigaray pensaba quemar el santuariu de Guadalupe y tenía llistos los títulos nobiliarios qu'habríen de designar a los miembros de la so familia
  51. Zárate, 1880; 61-62
  52. Zárate, 1880; 64-65
  53. Guedea, 2007; 103
  54. Rodríguez, 2008; 120
  55. Zárate, 1880; 66
  56. Rodríguez, 2008: 121-122
  57. Zárate, 1880; 67
  58. Rodríguez, 2008;140
  59. Zárate, 1880; 67-70
  60. Rodríguez, 2008; 141
  61. Muñoz, 2009; 69.
  62. Rodríguez, 2008; 142-143
  63. Rodríguez, 2008; 147
  64. Zárate, 1880; 78
  65. Rodríguez, 2008; 150
  66. Zárate, 1880; 79-83
  67. Rodríguez, 2008; 148
  68. Rodríguez, 2008; 283
  69. Rodríguez, 2008; 283
  70. Zárate, 1880; 97-99
  71. Zárate, 1880; 102
  72. Vgr. Alamán, 1849.
  73. Muñoz, 2009; 79
  74. Zárate, 1880; 106, 111
  75. Zárate, 1880; 112
  76. Zárate, 1880; 115-118
  77. Zárate, 1880; 119
  78. Zárate, 1880; 120-121
  79. Zárate, 1880; 124-132
  80. Zárate, 1880; 134
  81. Zárate, 1880; 135
  82. Zárate, 1880; 140
  83. Zárate; 1880; 142
  84. Zárate, 1880; 144-146
  85. 85,0 85,1 Zárate, 1880; 150-151
  86. Landavazo, 2008: 38.
  87. Villoro, 2009; 506
  88. Zárate, 1880; 156-159
  89. Herrera Peña, 2003: 111-113.
  90. Zárate, 1880; 186
  91. Landavazo, 2008: 36.
  92. Zárate, 1880; 188-189
  93. Zárate, 1880; 194-195
  94. Zárate, 1880; 198
  95. Zárate, 1880: 204; Villoro, 2009: 507; Gutiérrez Escudero, 2008: 239.
  96. Zárate, 1880; 207.
  97. Zárate, 1880; 210
  98. Zárate, 1880; 219-222
  99. Zárate, 1880; 164-165
  100. Zárate, 1880; 166
  101. Muñoz, 2009; 81; Zárate, 1880: 166.
  102. Villoro, 2009, 507
  103. Sordu, 2010; 30
  104. Rodríguez, 2008; 286
  105. Rodríguez, 2008; 287
  106. Villoro, 2009; 505
  107. Zárate, 1880; 391-392
  108. Villoro, 2009; 508
  109. Villoro, 2009; 509
  110. Zárate, 1880; 229-230
  111. Zárate, 1880: 231-232
  112. Zárate, 1880; 233
  113. Zárate, 1880; 238
  114. Zárate, 1880; 245
  115. Zárate, 1880; 246
  116. Zárate, 1880; 241
  117. Zárate, 1880; 242
  118. Zárate, 1880; 247
  119. 119,0 119,1 Zárate, 1880; 248
  120. Zárate, 1880; 250
  121. Zárate, 1880; 251
  122. Zárate, 1880; 183
  123. Sordu, 2010; 38
  124. Zárate, 1880; 252
  125. Zárate, 1880; 253
  126. Zárate, 1880; 254
  127. Zárate, 1880; 255-257
  128. Zárate, 1880; 258
  129. Zárate, 1880; 259
  130. Zárate, 1880; 260
  131. Zárate, 1880; 261
  132. Zárate, 1880; 399
  133. Zárate, 1880; 265
  134. Zárate, 1880; 266
  135. Rodríguez, 2008; 290
  136. Zárate, 1880; 274-275
  137. Zárate, 1880; 267-269
  138. Zárate, 1880; 276
  139. Zárate, 1880; 277
  140. Zárate, 1880; 278
  141. Zárate, 1880; 279
  142. Zárate, 1880; 291
  143. Zárate, 1880; 302
  144. Zárate, 1880; 281
  145. Zárate, 1880; 282
  146. Zárate, 1880; 313
  147. Zárate, 1880; 283
  148. Zárate, 1880; 285-299
  149. Zárate, 1880; 303
  150. Zárate, 1880; 772-774
  151. Zárate, 1880; 304
  152. Zárate, 1880; 305
  153. Zárate, 1880; 311-312
  154. Zárate, 1880; 306
  155. Zárate, 1880; 317
  156. Zárate, 1880; 318-320
  157. Zárate, 1880; 323-324
  158. Zárate, 1880; 325
  159. Zárate, 1880; 326
  160. Zárate, 1880; 327-329
  161. Zárate, 1880; 330
  162. Zárate, 1880; 337
  163. Zárate, 1880; 336
  164. Zárate, 1880; 333-334
  165. Zárate, 1880; 338-339
  166. Zárate, 1880; 360
  167. Rodríguez, 2008; 155
  168. Zárate, 1880; 345
  169. Rodríguez, 2008; 156
  170. Rodríguez, 2008; 159
  171. Rodríguez, 2008; 157
  172. Rodríguez, 2008; 158
  173. Rodríguez, 2008; 160-161
    Zárate, 1880; 352-353
  174. Rodríguez, 2008; 162
  175. Zárate, 1880; 350-351
  176. Rodríguez, 2008; 164
  177. Zárate, 1880; 353-354
  178. Zárate, 1880; 364
  179. Zárate, 1880: 366
  180. Zárate, 1880; 370
  181. Muñoz, 2009; 90
  182. Zárate, 1880; 376
  183. Zárate, 1880; 368-370
  184. Zárate, 1880; 380-381
  185. Zárate, 1880; 383
  186. Zárate, 1880; 384-385
  187. Zárate, 1880; 393
  188. Zárate, 1880; 394-395
  189. Zárate, 1800; 405
  190. Zárate, 1880; 407
  191. Sordu, 2010; 42
  192. Zárate, 1880; 408-410
  193. Muñoz, 2009; 92
  194. Muñoz, 2009; 96
  195. Zárate, 1880; 396
  196. Zárate, 1880; 411
  197. Zárate, 1880; 412
  198. Zárate, 1880; 413
  199. Zárate, 1880; 416
  200. Zárate, 1880; 417
  201. Zárate, 1880; 418
  202. Zárate, 1880; 422
  203. Zárate, 1880; 423-424
  204. Zárate, 1880; 425
  205. Zárate, 1880; 426
  206. Zárate, 1880; 427
  207. Zárate, 1880; 428
  208. Zárate, 1880; 431
  209. Zárate, 1880; 432
  210. Zárate, 1880; 434
  211. Rodríguez, 2008; 191
  212. Zárate, 1880; 436
  213. Rodríguez, 2008; 193
  214. Zárate, 1880; 439-441
  215. Rodríguez, 2008; 194: citando a Vicente Llorens Lliberales y románticos: una emigración española n'Inglaterra, 1823-1824.
  216. Zárate, 1880; 456
  217. Zárate, 1880; 442-443
  218. Zárate, 1880; 448-449
  219. Zárate, 1880; 451
  220. Zárate, 1880; 453
  221. Zárate, 1880; 454-455
  222. Zárate, 1880; 460-461
  223. Zárate, 1880; 464-465
  224. Zárate, 1880; 473
  225. Zárate, 1880; 476
  226. Zárate, 1880; 477-479
  227. Zárate, 1880; 474
  228. Zárate, 1880; 480
  229. Rodríguez, 2008; 293: citando a Virginia Guedea "Los procesos eleutorales insurxentes" en Estudios d'Historia Novohispana.
  230. Muñoz, 2009; 100
  231. Zárate, 1880; 485
  232. Villoro, 2009; 515
  233. Zárate, 1880; 491-492
  234. Zárate, 1880; 495
  235. Muñoz, 2009; 98
  236. 236,0 236,1 Sordu, 2010; 46
  237. Zárate, 1880; 501
  238. Zárate, 1880; 521: nota 1.
  239. Zárate, 1880; 502
  240. Zárate, 1880; 503
  241. Zárate, 1880; 504
  242. Zárate, 1880; 505
  243. Zárate, 1880; 506
  244. Zárate, 1880; 507
  245. Zárate, 1880; 509
  246. Zárate, 1880; 516-517
  247. Zárate, 1880; 518
  248. Zárate, 1880; 519-520
  249. Zárate, 1880; 528
  250. Zárate, 1880; 522-523
  251. Zárate, 1880; 524-525
  252. Zárate, 1880; 526-527
  253. Zárate, 1880; 526-527
  254. Zárate, 1880; 530-542
  255. Zárate, 1880; 543
  256. Zárate, 1880; 544-545
  257. Zárate, 1880; 546-547
  258. Sordu, 2010; 50
  259. Zárate, 1880; 551
  260. Zárate, 1880; 554
  261. Zárate, 1880; 552
  262. Zárate, 1880; 555
  263. 263,0 263,1 Zárate, 1880; 597
  264. Sordu, 2010; 54
  265. Rodríguez, 2008; 338
  266. Muñoz, 2009; 115
  267. Muñoz, 2009; 116
  268. Zárate, 1880; 563
  269. Zárate, 1880; 564
  270. Zárate, 1880; 566
  271. Zárate, 1880; 567-568
  272. Zárate, 1880; 569-570
  273. Zárate, 1880; 573-577
  274. Zárate, 1880; 578
  275. Zárate, 1880; 582-585
  276. Zárate, 1880; 586-590
  277. Zárate, 1880; 591-593
  278. Zárate, 1880; 603-605
  279. Zárate, 1880; 606
  280. Zárate, 1880; 595-596
  281. González, 2005; 95-101
  282. Zárate, 1880; 598
  283. Zárate, 1880; 599
  284. Zárate, 1880; 600
  285. Sordu, 2010; 58
  286. Zárate, 1880; 601
  287. Zárate, 1880; 608-609
  288. Zárate, 1880; 610
  289. Zárate, 1880; 611
  290. Zárate, 1880; 612
  291. Zárate, 1880; 643
  292. Zárate, 1880; 614-615
  293. Zárate, 1880; 621
  294. Zárate, 1880; 626-627
  295. 295,0 295,1 Zárate, 1880; 628
  296. Muñoz, 2009; 129
  297. 297,0 297,1 Villoro, 2009; 518
  298. Muñoz, 2009; 131
  299. 299,0 299,1 Muñoz, 2009; 132
  300. Zárate, 1880; 659
  301. Zárate, 1880; 660
  302. Zárate, 1880; 661
  303. Ródriguez, 2008; 336
  304. Roca, 2007; 476
  305. Zárate, 1880; 646
  306. Rodríguez, 2008: 340
  307. Rodríguez, 341-342
  308. Zárate, 1880; 649
  309. Rodríguez, 2008; 348
  310. Zárate, 1880; 662
  311. Zárate, 1880; 666
  312. Zárate, 1880; 656
  313. Zárate, 1880; 666
  314. Zárate, 1880; 667
  315. Zárate, 1880; 667
  316. Zárate, 1880; 668
  317. Zárate, 1880; 669
  318. 318,0 318,1 Zárate, 1880; 670
  319. Zárate, 1880; 671
  320. 320,0 320,1 320,2 Zárate, 1880; 672-673
  321. Zárate, 1880; 673-674
  322. Zárate, 1880; 675
  323. Zárate, 1880; 676
  324. Zárate, 1880; 676
  325. González, 2005; 129
  326. Sordu, 2010; 64
  327. Zárate, 1880; 680
  328. Zárate, 1880; 686
  329. Zárate, 1880; 687
  330. Zárate, 1880; 688
  331. Zárate, 1880; 689
  332. Zárate, 1880; 688
  333. 333,0 333,1 Zárate, 1880; 690
  334. 334,0 334,1 Zárate, 1880; 692
  335. 335,0 335,1 Zárate, 1880; 693
  336. 336,0 336,1 Zárate, 1880; 691
  337. Zárate, 1880; 694
  338. Zárate, 1880; 695
  339. Zárate, 1880; 697
  340. Zárate, 1880; 698
  341. Zárate, 1880; 699
  342. Zárate, 1880; 770
  343. Zárate, 1880; 701
  344. Zárate, 1880; 702
  345. Zárate, 1880–703-705
  346. Zárate, 1880; 706-707
  347. Zárate, 1880; 708
  348. Zárate, 1880; 709
  349. Zárate, 1880; 711-712
  350. Zárate, 1880; 713
  351. Zárate, 1880; 714
  352. Zárate, 1880; 715
  353. Zárate, 1880; 715
  354. Zárate, 1880; 716
  355. Zárate, 1880; 717-719
  356. Zárate, 1880; 720
  357. Zárate, 1880; 721
  358. González, 2005; 75-78
  359. Zárate, 1880; 722-723
  360. Zárate, 1880; 723
  361. Zárate, 1880; 724
  362. Zárate, 1880; 725
  363. 363,0 363,1 Zárate, 1880; 726
  364. Zárate, 1880; 727
  365. 365,0 365,1 Zárate, 1880; 728
  366. Zárate, 1880; 729
  367. Zárate, 1880; 733
  368. Zárate, 1880; 731
  369. 369,0 369,1 Zárate, 1880; 732
  370. Zárate, 1880; 733
  371. Rodríguez, 2008; 348-349
  372. Rodríguez, 2008; 352-353
  373. Rodríguez, 2008; 354
  374. Zárate, 1880; 736
  375. Zárate, 1880; 737
  376. Zárate, 1880; 741
  377. Zárate, 1880; 742
  378. 378,0 378,1 Zárate, 1880; 743
  379. Muñoz, 2009; 140-141
  380. Zárate, 1880; 744
  381. Zárate, 1880; 745
  382. Zárate, 1880; 746
  383. Zárate, 1880; 747
  384. 384,0 384,1 Zárate, 1880; 748
  385. Arias, 1880; 21
  386. Zárate, 1880; 749
  387. Zárate, 1880; 750-751
  388. González, 2005; 143 citando a la Secretaría de la Defensa Nacional, L'Exércitu Mexicanu
  389. 389,0 389,1 Zárate, 1880: 751
  390. Arias, 1880; 14
  391. Muñoz, 2009; 146
  392. Arias, 1880; 19
  393. Rodríguez, 2008; 355
  394. Rodríguez, 2008; 356
  395. Vázquez, 2009; 529
  396. Villoro, 2009; 522
  397. Villoro, 2009; 523
  398. Vázquez, 2009; 532
  1. Les Partíes son un corpus xurídicu basáu nel derechu romanu. Foi redactáu mientres el reináu d'Alfonsu X de Castiella (sieglu XIII). Les Partíes constituyeron la base xurídica más importante del mundu hispanofalante hasta'l sieglu XIX (Alfonso El Sabiu, 2007: 9).
  2. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Z46
  3. Los virreinatos yeren Nueva España, Perú, Nueva Granada y Ríu de la Plata. Les capitaníes yeren Cuba, Guatemala, Yucatán, Chile y Venezuela.
  4. Otros conxuraos fueron Mariano Quevedo, Manuel Muñíz, Ruperto Mier, José Nicolás Michelena, José María Izazaga, Antonio Soto Saldaña, Manuel Ruiz de Chávez, frai Vicente de Santa María y Luis Correa (Muñoz, 2009: 69).
  5. "Dende esti momentu veis elevaos a la dignidá d'homes llibres, nun sois yá los mesmos qu'antes, agazupaos so un xugu muncho más duru mientres más distantes estábais del centru del poder, miraos con indiferencia, vejados pola cobicia y destruyíos pola inorancia. Tenéi presente que al pronunciar o al escribir el nome del qu'hai de venir representavos nel Congresu Nacional, los vuesos destinos yá nun dependen nin de los ministros, nin de los virréis, nin del gobernadores. Tán nes vueses manes" (Conseyu de Rexencia d'España ya Indies: Manifiestu del 14 de febreru de 1810, cit. Muñoz, 2009: 70).
  6. Acordies con Zárate (1880; 81) fueron electos diputaos José Ignacio Beye de Cisneros (de Méxicu, simpatizante de la insurxencia), José Simeón Uría (Guadalajara), José Cayetano de Foncerrada (Michoacán), Joaquín Maniau y Torquemada (Veracruz), José Florencio Barragán (San Luis Potosí), Antonio Joaquín Pérez (Puebla), Miguel González Lastri (Yucatán), Octaviano Obregón (Guanajuato), Mariano Mendiola (Querétaro), José María de Gordoa (Zacatecas), José Eduardo Cárdenas (Tabasco), Juan José de la Garza (Nuevu León), Juan María Ibáñez de Corvera (Oaxaca), José Miguel Guridi y Alcocer (Tlaxcala), Manuel María Moreno (Sonora y Sinaloa), Juan José Güereña (Durango) y Miguel Ramos Arizpe (Coahuila).
  7. Dellos autores como Jiménez Codinach (2002) y Herrera Peña (2003: 46-48) coinciden que la cabeza de la combalechadura foi Allende, non Hidalgo; sicasí, lleguen a conclusiones distintes nel papel históricu de cada unu. Otros conspiradores yeren José María Sánchez, los abogaos Parra, Altamirano y Laso; Francisco Araujo, Antonio Téllez, Ignacio Gutiérrez, los comerciantes Epigmenio y Emeterio González, el rexidor Villaseñor Cervantes, el capitán Joaquín Arias, el teniente Francisco Lanzagorta y el teniente Baca (Zárate, 1880; 86-87). Esisten duldes sobre l'actuación de Josefa Ortiz na combalechadura, lo mesmo que de la participación de Allende na conxura de Valladolid (Guzmán Pérez, 2004: 212-216).
  8. Les pallabres exactes que pronunció Hidalgo desconócense, anque Rodríguez (2008; 284) y Herrejón (2009; 41) recueyen versiones atribuyíes a diversos personaxes históricos de Méxicu.
  9. Arias se reintegró a los insurxentes, anque yera vistu con rocea. El corregidor y la so esposa fueron perdonaos, anque Josefa sería escorrida años dempués. Emeterio González foi sentenciáu a muerte y el so hermanu Empigmenio foi desterráu a Manila (Zárate, 1880: 99).
  10. Allende acusaba a Hidalgo d'habese dexáu llevar pola plebe (Rodríguez, 2008; 288)
  11. Esto asocedió'l 24 d'ochobre de 1810. Bustamante (1823: 3) diz qu'Hidalgo foi nomáu Xeneralísimu anque nun deseyaba'l mandu de les armes. Allende y l'oficialidá sofitaron el nomamientu, pos "taben satisfechos col so remangu y cola so sabiduría". Zárate (1880: 135) diz que'l nomamientu d'Hidalgo asocedió en Valladolid.
  12. Zárate (1880: 211) cita ente ellos a Mariano Hidalgo, Mariano Balleza, José Santos Villa, José Mariano Jiménez, Mariano Abasolo, Ignacio Camargo, Nicolás Zapata, Francisco Lanzagorta, fray Gregorio de la Concepción, Manuel Santa María, Vicente Valencia, José María Chicu y Manuel Ignacio Solís. Amás, nel llugar morrió Joaquín Arias.
  13. Por exemplu el Manifiestu de Maravatío (23 d'ochobre de 1810) y el Decretu contra la esclavitú, les gabeles y el papel selláu (6 de payares de 1811) (Ramos Pérez, 1992: 221).
  14. Ente estos atopábense José María Liceaga, José Antonio Torres, Juan Pablo Anaya, Víctor Rosales, Manuel Villalongín, Ponce, José María y Francisco López Rayón (Zárate, 1880; 229).