Juan Álvarez Hurtado (27 de xineru de 1790Atoyac de Álvarez (es) Traducir – 21 d'agostu de 1867Acapulco de Juárez) foi un militar mexicanu que foi pieza clave mientres la mayoría de los conflictos armaos del Méxicu independiente, dende la guerra d'independencia hasta'l derrocamientu del Emperador Maximiliano mientres la Segunda Intervención Francesa. Ocupó dellos rangos mientres el so serviciu al país, siendo'l más destacáu'l de Presidente de la república por un curtiu periodu en 1855, dempués de derrocar al dictador Antonio López de Santa Anna. Foi'l postreru presidente de Méxicu nacíu nel sieglu XVIII y el postreru que participó na Guerra d'Independencia.

Juan Álvarez
25. Presidente de Méxicu

4 ochobre 1855 - 11 avientu 1855
Rómulo Díaz de la Vega - Ignacio Comonfort
Vida
Nacimientu Atoyac de Álvarez (es) Traducir27 de xineru de 1790[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Acapulco de Juárez21 d'agostu de 1867[1] (77 años)
Sepultura Rotonda de las Personas Ilustres (es) Traducir
Familia
Casáu con Faustina Benítez
Fíos/es Diego Álvarez Benítez
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Graduación xeneral
soldáu
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Entamos: Guerra d'Independencia editar

Juan Álvarez Hurtado nació'l 27 de xineru de 1790, en Santa María de la Concepción de Atoyac, güei Atoyac d'Álvarez, na entós Intendencia de Méxicu (actual Guerrero). Foi fíu d'Antonio Álvarez y Rafaela Hurtado. N'estudiando la primaria na Ciudá de Méxicu, Álvarez volvió a Atoyac a los 17 años, pa recibir el so heriedu, que, yera de considerable magnitú y de la cual foi desaposiáu pol so tutor quien lo esclavizó nos llabores de la so propia facienda, hasta que pol so pasu pola Mariña xunir a Morelos. En 1810, a los sos curtios 20 años, sumar a la llucha d'Independencia de Méxicu, sol mandu de José María Morelos y Pavón. Mientres ta etapa foi conocíu como "El Gallego", por cuenta que'l so padre yera de Santiago de Compostela.

Estremar en munches aiciones de guerra, especialmente n'El Aguatillo y La Sabana, na que quedó mancáu. Nel asaltu de Tixtla y na Batalla d'El Veladero. Cuando Morelos foi fusiláu, sumar a les fuercies de Vicente Guerrero, quien combatía a les tropes realistes nos montes del sur de la intendencia de Méxicu. Álvarez contribuyó a la causa insurxente con dineru, homes y armes de los sos ranchos, polo que'l Gobiernu Virreinal desaposiar de les sos tierres y ganáu, llegando a declarar nel so testamentu:

“...anque tanto la mio señora esposa como yo traximos dellos curtios intereses al nuesu matrimoniu, tou absolutamente acabóse y sumió cola guerra de la nuesa independencia.”
Juan Álvarez. Testamentu

Nel repliegue insurxente engarró xunto a Guerrero la guerra de guerrilles y ante el Plan d'Iguala encamentóse-y tomar Acapulco que s'atopaba en poder de los realistes, lo cual llogró con ésitu. A partir d'ende convirtióse en caudiellu de la rexón del sur, reconociéndose-y poles sos victories como les d'El Aguacatillo, el fuerte de San Diego, Tixtla, el Cuetu del Veladero y na Tierra Caliente.

Dempués de peracabase la independencia, Álvarez ocupó la comandancia militar d'Acapulco de 1821 a 1823, dempués de que Vicente Guerrero lo encamentara ante Iturbide como “el xefe de más prestíu na Mariña del Sur”. Sicasí, al considerar intolerable l'actitú y decisiones polítiques del Emperador Iturbide, combatió al Primer Imperiu Mexicanu y sofitó la presidencia de Vicente Guerrero, anque nun pudo evitar el so asesinatu.

Guerres contra Francia y Estaos Xuníos editar

Combatió la intervención francesa na Guerra de los Pasteles y a los estauxunidenses Estaos Xuníos na guerra de 1847, na que los sos detractores, ente ellos Santa Anna, atribúyen-y una dudosa actuación, concretamente na Batalla del Molín del Rei. Sicasí, la caballería d'Álvarez defendió y recuperó los molinos de manes de les fuercies norteamericanes, cesando namái la so actuación por cuenta de que Santa Anna, al mandu de la defensa y con quien sostenía una rivalidá, ordenólu que nun interviniera más na batalla y que se retirara a Tacuba pa entamar un ataque posterior, entá a sabiendes de qu'esto debilitaría fuertemente a los defensores.[2] Álvarez coló escontra Tacuba, llimpiando'l camín de los contingentes estauxunidenses colos que s'atopaba. Antes de la invasión, Álvarez siempres señaló como un error que los llexisladores dexaren el llibre asentamientu de los estauxunidenses en Texas, apuntando qu'a la llarga esto produciría grandes malestares a Méxicu:

“La poca previsión de los llexisladores de 1824 tráxonos esi gran mal. Propunxéronse éstos cola llei del 18 d'agostu, abrir una gran canal de riqueza que viniera de Texas a Méxicu y foi en viceversa, abrir de Méxicu a Texas. Por él fuéronnos 8,000 soldaos más o menos; con cuatro mil al sepulcru pola diferencia de climes y otros cuatro mil que desertaron de les files llevándose los más d'ellos hasta los fusiles.”
Carta de Juan Álvarez a Riva Palacio, 1845, sobre la situación en Texas


Álvarez carauterizar por ser un cacique lliberal con un poder rexonal tan importante qu'en 1849 impulsó la creación del Estáu de Guerrero, del cual foi nomáu gobernador interín, y en 1850 trunfó nes primeres eleiciones pa convertise nel primer gobernador constitucional de dichu estáu.

A principios de 1854 nel territoriu del actual Estáu de Guerrero, Florencio Villarreal axuntó a dellos militares pa realizar un analís de la situación política del país, como resultancia proclamóse'l Plan d'Ayutla, del cual fueron partes Juan Álvarez y Ignacio Comonfort. Redactóse un documentu con diez puntos, que los sos oxetivos principales yeren:

  • Cesar la presidencia d'Antonio López de Santa Anna.
  • Formar una xunta con representantes de les llexislatures de los estaos y escoyer un presidente interín.
  • Otorgar amplies facultaes al presidente interín pa caltener la unidá nacional, el progresu del país y les garantíes individuales.
  • Convocar a un Congresu pa constituyir una república representativo y popular.

El plan foi modificáu'l 1 de marzu n'Acapulco, aceptáu por Álvarez y Comonfort —quien consiguió armes y municiones n'Estaos Xuníos— determinóse que tou aquel que s'opunxera a proclamar sería consideráu enemigu de la independencia de Méxicu.

Santa Anna intentara torgar la sulevación unviando al comandante Tomás Moreno, pero ésti xunióse a les fuercies d'Álvarez. A mediaos de marzu, con una fuercia de cinco mil homes, Santa Anna dirixir al puertu d'Acapulco. Intentó asaltar la plaza'l 19 d'abril pero foi refugáu, en represalia amburó les faciendes y poblaciones aledañas y tornó a la Ciudá de Méxicu. Santa Anna convocó un plebiscitu cuestionando a la población la so opinión alrodiu de siguir na presidencia y en casu contrariu a quién se debía d'apurrir el puestu. El mayor parte de la resultancia del plebiscitu favoreció a Juan Álvarez pa tomar la presidencia, sicasí, Santa Anna ordenó aprehender a quien votaren na so contra y declaró que yera voluntá de la nación siguir al frente del gobiernu.[3]

Nos primeros meses de 1855, la Revolución d'Ayutla estender a Nuevo León, Tamaulipas, y Michoacán. Santa Anna entamó diverses espediciones pa encalorar les rebeliones, pero finalmente decidió abdicar. El 8 d'agostu nomó un triunviratu formáu por Ignacio Pavón, Mariano Salas y Martín Carrera, a mediaos del mesmu mes abandonó'l país. La revolución siguió colos pronunciamientos de Rómulo Díaz de la Vega na Ciudá de Méxicu, d'Antonio de Haro y Tamariz en San Luis Potosí y de Manuel Dobláu en Guanajuato; pero Comonfort llogró apautar la paz nuna convención celebrada mientres setiembre en Lagos.

El 1 d'ochobre de 1855, Álvarez llegó a Cuernavaca, Morelos. Expedió un manifiestu empobináu a la nación esplicando los motivos de la revolución, y nomó una xunta de representantes pa escoyer al presidente interín. La mayoría de los votos foi al so favor. El 4 d'ochobre, como presidente de la república, nomó de momentu al so gabinete.[4]

Presidencia de Méxicu y Reforma editar

El so gobiernu foi fugaz pero brillosu, llogrando axuntar a una xeneración escepcional: Ignacio Comonfort nel ministeriu de Guerra, Melchor Ocampo en Rellaciones Esteriores, Guillermo Prieto en Facienda y Benito Juárez en Xusticia. Con un respaldu asina, nos escasos 2 meses que gobernó dende Cuernavaca tomó dos midíes, conocíes como Llei Juárez, que camudaríen el destín de Méxicu: la convocación al Congresu qu'ellaboraría la Constitución de 1857, y l'abolición del fueru militar y eclesiástico.

"Quiero atestiguar que soi lleal a la mio Patria, pola que llevanté l'estandarte que reconquistó la llibertá. Quiero que la nación conoza que defendo les instituciones qu'han de faela feliz; quiero que'l país nel que vi la lluz primera nivelar en progresu y civilización a les primeres potencies d'Europa..."
Juan Álvarez, carta empobinada a Ignacio Comonfort
 
Sepulcru de Juan Álvarez na Rotonda de les Persones Pernomaes (Méxicu).

Álvarez sentía un fondu refugu natural pola clase alta de la Ciudá de Méxicu por cuenta de la so ideoloxía centralista y a l'afiliación de munchos de los sos miembros al partíu conservador, pos munchos d'ellos comulgaben con aspiraciones monárquiques, enclinos oligárquicos, l'esnobismu, o bien, manifestaren antipatía y desprecio espresos escontra les clases más baxes que conteníen a la mayor parte del pueblu mexicanu. Per otra parte, Álvarez yera ayenu a la vida urbana. Por estos y otros motivos de salú personal, y depués d'haber inculcado en Ignacio Comonfort los principios de les Lleis de Reforma, decidió apurrir a ésti'l poder y tornar a los sos dominios en Guerrero. Al salir de Méxicu dixo:

"Probe entré a la Presidencia y probe salgo d'ella, pero col prestu que nun pesa sobre mi la censura pública, porque dedicáu dende la mio más tienra edá al trabayu personal, sé remanar l'aráu pa sostener a la mio familia, ensin necesidá de los puestos públicos onde otros s'arriquecen con ultraxe de la orfandad y la miseria."

Fiel a la república, vivió pa ver el so trunfu definitivu en 1867; pero antes intervieno viviegamente na Guerra de Reforma sofitando a Juárez.

Segunda Intervención Francesa editar

Mientres la Intervención Francesa fíxose cargu de la División del Sur, y llegó a suplir a Juárez cuando nes sos ausencies -y delegaba la responsabilidá de les operaciones. Morrió poco tiempu dempués del trunfu de les armes nacionales sobre l'Imperiu de Maximiliano, na so facienda en La Providencia, conceyu d'Acapulco, dientro del so estáu natal de Guerrero, el 21 d'agostu de 1867.

Foi'l postreru de los caudiellos de la Independencia en morrer. Los sos contemporáneos llamar La Pantera del Sur. Los sos restos fueron treslladaos con honores a la Rotonda de les Persones Pernomaes na Ciudá de Méxicu'l 27 d'avientu de 1922.[5]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6tt68tw. Apaez como: Juan Álvarez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Rangel Flores, Juan José, Historia de Méxicu, 2005, Thomson Learning, páxs. 188
  3. EL COLEXU DE Méxicu Op.cit. "El lliberalismu militante", Lilia Díaz, p.590
  4. EL COLEXU DE Méxicu Op.cit. "El lliberalismu militante", Lilia Díaz, p.591
  5. «Rotonda de les persones pernomaes». SEGOB. Consultáu'l 19 de xunetu de 2011.

Bibliografía editar

  • El Colexu de Méxicu (2009) Historia xeneral de Méxicu, versión 2000 capítulu "El lliberalismu militante", Lilia Díaz, Méxicu, ed. El Colexu de Méxicu, Centru d'Estudios Históricos, ISBN 968-12-0969-9


Predecesor:
Rómulo Díaz de la Vega
Presidente de la República
1855
Socesor:
Ignacio Comonfort
Predecesor:
Nengunu
Gobernador de Guerrero
1849 - 1850, 1850 - 1851, 1851 - 1852
Socesor:
Tomás Moreno