Revolución Naranxa

(Redirixío dende Revolución naranxa)

Plantía:Ficha de revolución La Revolución Naranxa (ucraín: Помаранчева революція, Pomaráncheva revolyutsiya) consistió nuna serie de protestes y acontecimientos políticos que tuvieron llugar n'Ucraína, dende finales de payares de 2004 hasta xineru de 2005. Estes protestes asocedieron nel contestu de les eleiciones presidenciales, nes cualos hubo fuertes reclamos de corrupción, intimidación de votantes y fraude eleutoral direutu. Kiev, la capital ucranína, foi'l puntu focu de la campaña del movimientu civil de resistencia, nel cual participaron miles de manifestantes diariamente.[1] A nivel nacional, la revolución» carauterizar por una serie d'actos de desobediencia civil y fuelgues xeneralizaes entamaes pol movimientu d'oposición.

Les protestes fueron incentivaes por reportar de diversos observadores nacionales y estranxeros, según pola perceición pola oposición de que los resultancies del votu del 21 de payares de 2004 ente los candidatos Víktor Yúshchenko y Víktor Yanukóvich fueron amañaos poles autoridaes a favor d'esti postreru.[2] Les protestes nacionales llevar a cabu cuando los resultaos de la guerra orixinal fueron anulaos, y nueves eleiciones fueron ordenaes pola Suprema Corte d'Ucraína pal 26 d'avientu de 2004. So un intensu escrutiniu per parte d'observadores domésticos ya internacionales, la segunda guerra foi declaráu como «llibre y xusta». Les resultancies finales amosaron una clara victoria pa Yúschenko, quien recibió un 52 % de los votos, comparáu con un 44 % de Víktor Yanukóvich. Yúshchenko foi declaráu como'l ganador oficial cola so inauguración el 23 de xineru de 2005 en Kiev, colo que se dio fin a la Revolución Naranxa.

En 2010, Víktor Yanukóvich convertir nel socesor de Yúshchenko como presidente d'Ucraína, dempués de que la Comisión Central Eleutoral y observadores internacionales declararen que la eleición presidencial foi conducida de forma xusta.[3]

Nos años que siguieron a la Revolución Naranxa foi avezada qu'en Bielorrusia y Rusia ésta fuera utilizada como una asociación negativa ente los círculos progubernamentales, por mieu d'andada.[4][5][6]

Sicasí, Yanukóvich foi espulsáu del gobierno cuatro años dempués, tres les protestes, disturbios y duros enfrentamientos conocíos como Euromaidán, asocedíos ente finales de 2013 y principios de 2014, na Plaza de la Independencia de Kiev. Al contrariu de la Revolución naranxa, estes protestes resultaron en más de cien muertes y estazaron el país, provocando l'anexón de Crimea a Rusia y sulevaciones armaes nes zones orientales del país que s'opunxeron al Euromaidán y les sos consecuencies.

Contestu editar

 
Protestantes na Maidán Nezalézhnosti

Asesinatu de Gongadze/Crisis de Kuchmagate editar

 
Yúshchenko mientres la Revolución Naranxa contra'l fraude eleutoral (payares de 2004).

Georgiy Gongadze, un periodista ucraín y el fundador de Ukrayinska Pravda (un periódicu n'Internet reconocíu por publicar la corrupción o conductes pocu étiques de políticos ucraínos) foi secuestráu y asesináu nel añu 2000. Anque naide acusó al presidente ucraín, Leonid Kuchma d'asesinalo personalmente, rumores persistentes suxurieron qu'ésti ordenara'l so asesinatu. Esti homicidiu dio entamu a un movimientu en contra de Kuchma en 2000, que puede ser vistu como l'orixe de la Revolución naranxa de 2004. Tres dos mandatos de presidencia (1994-2005) y l'Escándalu del Cassette de 2000 qu'arruinó la so imaxe irreparablemente, Kuchma decidió nun delidiar por un tercer términu nes eleiciones de 2004 y, nel so llugar, dio'l so sofitu al Primer Ministru Víktor Yanukóvich na carrera presidencial en contra de Víktor Yúshchenko del bloque d'autu-defensa de Nuesa Ucrania.

Causes de la Revolución Naranxa editar

L'estáu d'Ucraína mientres la eleición presidencial de 2004 ye considerada como una "condición ideal" pal españíu del públicu. Mientres esti tiempu los ucraínos topábense provecíos al tar esperando un tresformamientu político y económico del país.[7] Les resultancies de les eleiciones fueron consideraos como fraudulentos y como'l "clavu nel ataúd" de los eventos que -y precidieron.

Factores que fixeron posible la Revolución Naranxa editar

El réxime ucraín topar nel poder primero que la Revolución Naranxa creara'l camín por que remaneciera una sociedá democrática. Ucrania atopábase basada nun "réxime autoritariu competitivu", consideráu como un "réxime híbridu", dexando l'apaición d'una democracia y de una economía de mercáu. El fraude nes eleiciones enfatizó el deséu de los ciudadanos ucraínos por un gobiernu de tipu plural. L'Escándalu del Cassette alimentó'l deséu del públicu por llevar a cabu un movimientu de reforma social. Non yá amenorgó'l respetu de les persones por Kuchma como presidente, pero tamién pola élite polo xeneral. Debíu al comportamientu de Kuchma, ésti perdió munchos de los sos simpatizantes con altos cargos nel gobiernu. Munchos de los oficiales del gobiernu que s'atopaben del so llau pasaron a soportar por completu la campaña eleutoral de Yúshchenko, según les sos idees polo xeneral.

Dempués de qu'una clara falta de fe nel gobiernu foi instalada ente la población ucraniana, el rol de Yúshchenko foi cada vez más importante na revolución. Yúshchenko yera un líder carismáticu que nun demostraba signos de corrupción. Ésti atopábase al mesmu nivel que los sos votantes, presentando les sos idees nun estilu non soviéticu. Los votos per parte de la mocedá ucraniana fueron desaxeradamente importantes na resultancia de la eleición presidencial de 2004. Esta nueva fola de xente nuevo tenía idees distintes aquelles de les principales figures d'Ucraína, teniendo fuertes cuestionamientos al respective de l'habilidá de Leonid Kuchma pa liderar el país.

La bayura de moces que fueron partes d'esti movimientu demostró'l creciente sentimientu de nacionalismu que se taba desenvolviendo nel país. La Revolución Naranxa tuvo l'impautu abondu p'atrapar l'interés de la población, tanto mozos como adultos.[8]

Preludiu a la Revolución Naranxa editar

 
Víktor Yúshchenko, el principal candidatu de la oposición
 
Víktor Yanukóvich, l'antagonista de Yúshchenko
 
Un llazu naranxa, símbolu de la Revolución Naranxa ucraniana. Los llazos son representaciones comunes de la protesta non violenta.

A finales del 2002, Víktor Yúshchenko (Nuesa Ucrania), Oleksandr Moroz (Partíu Socialista d'Ucraína), Petró Simonenko (Partíu Comunista d'Ucraína) y Yulia Timoshenko (Bloque de Yulia Timoshenko), presentaron una declaración conxunta no tocante al "entamu d'un estáu de revolución n'Ucraína". Más tarde, el Partíu Comunista Ucraín salió de l'alianza, siendo que Simonenko atópase en contra de qu'un candidatu únicu de dicha alianza llanzar a les eleiciones presidenciales de 2004. Sicasí, los otros trés partíos permanecieron na alianza.[9] (hasta xunetu de 2006).[10] Na seronda de 2001, tanto Timoshenko como Yúshchenko dicíen ser el creadores de dicha coalición. Les eleiciones de 2004 n'Ucraína presentaron, eventualmente, dos candidatos. Unu d'ellos yera'l Primer Ministru en vez, Víktor Yanukóvich, sofitáu por Leonid Kuchma (el presidente ucraín que yá sirviera dos mandatos nel poder y quien foi deteníu pa presentase nuevamente debíu los términos constitucionales al respective de les llendes pa la reeleición), y el candidatu de la oposición, Víktor Yúschenko, líder de la faición de La nuesa Ucrania na Verjovna Rada y antiguu Primer Ministru (1999-2001).

La eleición foi llevada a cabu nuna trupa atmósfera, col equipu de Yanukóvich y la presente alministración utilizando'l so control sobre'l gobiernu y l'aparatu estatal pa la intimidación de Yúshchenko y los sos simpatizantes. En setiembre de 2004, Yúshchenko sufrió un envelenamientu por dioxina en circunstancies misterioses. Anque sobrevivió y tornó a campaña, l'envelenamientu deterioró la so salú y alterió la so apariencia drásticamente (la so cara permanez desfigurado poles consecuencies de lo asocedío hasta'l momentu.

Los dos principales candidatos atopáronse al par na primer ronda eleutoral del 31 d'ochobre de 2004, consiguiendo un 39,32% de los votos (Yanukóvich) y un 39,87% (Yúshchenko) de los votos emitíos. Los candidatos qu'apaecieron en tercer y cuartu llugar consiguieron porcentaxes munchos más baxos: Oleksandr Moroz del Partíu Socialista d'Ucraína y Petró Simonenko del Partíu Comunista d'Ucraína recibieron un 5.82% y 4.97% respeutivamente. Por cuenta de que nengún candidatu llogró más del 50% de los votos, una segunda ronda eleutoral ente los candidatos con mayores votaciones yera demandada pola llei ucraniana. Más tarde, dempués de que la segunda ronda fora anunciada, Oleksandr Moroz declaró'l so sofitu a Víktor Yúshchenko. La candidata del Partíu Progresista Socialista, Natalia Vitrenko, quien llogró un 1.53% de los votos, sofitó a Yanukóvich, quien esperó'l sofitu de Petró Simonenko, pero ensin respuesta.[11]

En víspores de la primer ronda eleutoral, diverses quexes no tocante a irregularidaes nel votu a favor del candidatu sofitáu pol gobiernu, Yanukóvich, fueron llevantaes. Sicasí, por cuenta de que nun s'atopaba claro que dalgún candidatu atopárase lo suficientemente cerca de recoyer una mayoría na primer ronda, el desafiar los resultaos iniciales nun afectara la resultancia final de la eleición. Como tal, les quexes nun fueron escorríes de manera activa y dambos candidatos concentrar na próxima ronda, establecida pal 21 de payares.

Activistes del Pora! fueron arrestaos n'ochobre de 2004, pero la lliberación de munchos d'ellos (no que se reportó como una orde personal de Presidente Kuchma) dio un creciente enfotu a la oposición.[12]

El color naranxa foi adoptáu orixinalmente pel campu políticu de Yúshchenko como'l color significativu de la so campaña eleutoral. Dempués, el color dio nome a toa una serie de términos políticos, como "los naranxes" (Pomaránchevi n'ucraín) polos sos simpatizantes. Al momentu en que les protestes masives amontaron, y especialmente cuando provocaron el cambéu políticu nel país, el términu de "Revolución Naranxa" representó tola serie d'eventos.

En vista de los resultaos del usu d'un color como símbolu pa la movilización de simpatizantes, l'equipu de Yanukóvich escoyó'l color azul pa sigo mesmu.

Protestes editar

 
Protestes mientres la Revolución Naranxa

Les protestes empezaron na viéspora de la segunda ronda eleutoral, por cuenta de que'l conteo oficial difería en forma significativa de los resultaos de la encuesta de salida que daben a Yúshchenko un 11% de ventaya, ente que los resultaos oficiales daben la victoria eleutoral a Yanukóvich por un 3%. Mientres los simpatizantes de Yanukóvich señalaron que les conexones de Yúshchenko colos medios ucraínos esplica esta disparidad, l'equipu de Yúshchenko publicó evidencia de múltiples incidentes de fraude eleutoral, a favor de Yanukóvich, y testificaos por dellos observadores locales y estranxeros. Estes acusaciones fueron sofitaes por allegamientos similares, a menor escala, mientres la primer ronda eleutoral del 31 d'ochobre.[ensin referencies]

La campaña de Yúshchenko fixo un llamáu públicu a la protesta a l'alba del día de les eleiciones, el 21 de payares de 2004, cuando los allegamientos de fraude empezaron a estendese al traviés de panfletos impresos y distribuyíos pola fundación de la "Iniciativa Democrática", anunciando que, con base nes encuestes de salida, Yúshchenko fuera ganador. Dando entamu'l 22 de payares de 2004,[13] protestes masives empezaron en múltiples ciudaes alredor d'Ucraína:la mayor d'elles nel Maidán Nezalézhnosti o Plaza de la Independencia de Kiev, atraxo un envaloráu de 500 mil participantes,[14] quien el 23 de payares de 2004, colaron pacíficamente frente a la sede del Verjovna Rada, el Parllamentu ucraín; munchos d'ellos utilizando'l color naranxa o cargando banderes de dichu color, el color de la campaña de la coalición de Yúshchenko. Unu de los principales activistes d'esti tiempu foi Paraska Korolyuk, quien foi dau cola Orde de la Princesa Olga. Dende'l 22 de payares, Pora! tomó'l manexu de les protestes en Kiev hasta'l final de les demostraciones.

Los conseyos locales en Kiev, Lviv,[15] y munches otres ciudaes pasaron, cola aprobación popular, un refugu simbólicu a aceptar la llexitimidá de los resultaos oficiales de la eleición, y Yúshchenko tomó un xuramentu presidencial simbólicu.[16] Esti xuramentu, tomáu por Yúshchenko nes cámares mediu vacíes del Parllamentu, escareciendo de quórum, siendo que namái la faición encabezada por Yúshchenko atopábase presente, nun pudo tener un efeutu llegal. Sicasí, esto foi un xestu simbólicu importante, cola cuenta de demostrar el refugu de la campaña de Yúshchenko a aceptar los resultaos eleutorales. En respuesta, los opositores a Yúshchenko denunciar por tomar un xuramentu illexítimu; coles mesmes, dalgunos de los sos simpatizantes más moderaos atopáronse ambivalente ante dichu actu, ente que los sos simpatizantes más radicales demandaron una actuación más decisiva. Dellos observadores argumentaron qu'esti xuramentu presidencia simbólicu pudo ser útil pal campu de Yúshchenko si los eventos tomaren una ruta más conflictiva. N'asemeyáu escenariu, esti xuramentu presidencial pudo ser utilizáu pa emprestar llexitimidá al argumentu que, contrariu al so rival, quien intentara llograr la presidencia por aciu el fraude, ésti yera l'autoridá llexítima pa dar órdenes a les axencies militares y de seguridá.

Coles mesmes, oficiales locales al este y sur d'Ucraína, la fortaleza de Víktor Yanukóvich , empezaron una serie d'aiciones aludiendo a la posibilidá d'una fragmentación d'Ucraína, o una federalización extra-constitucional del país, siendo que'l reclamu de victoria del so candidatu nun fuera reconocíu. Demostraciones de respaldu públicu escontra Yanukóvich tuvieron llugar alredor del este d'Ucraína, y dalgunos de los sos simpatizantes llegaron a Kiev. En Kiev, los simpatizantes de Yanukóvich fueron superaos en númberu por aquellos de Yúshchenko, que los sos rangos envaloraos crecieron a cerca d'un millón de persones nes cais, so un clima xeláu.[17]

Un total de 18,4% de los ucraínos declararon el formar parte de la Revolución naranxa (alredor d'Ucraína).

Desenvolvimientu políticu editar

Anque Yúshchenko entró en negociaciones col Presidente Leonid Kuchma nun esfuerciu por resolver pacíficamente la situación, les negociación rompieron el 24 de payares de 2004. Yanukóvich foi certificáu oficialmente como ganador pola Comisión Central Eleutoral d'Ucraína, que topábase implicada na supuesta falsificación de los resultaos eleutorales por retener la información que recibía de lo distritos locales y por llevar a cabu un servidor computacional paralelu pa manipoliar los resultaos. La mañana siguiente dempués de que la certificación llevar a cabu, Yúshchenko faló a los sos simpatizantes en Kiev, apurándolos a empezar una serie de protestes masives, fuelgues xenerales y plantones col enfotu de debilitar al gobiernu y forzalo a aceptar la so derrota.

En vista de l'amenaza d'un gobiernu illexítimu llegando al poder, el campu de Yúshchenko anunció la creación del Comité Nacional de Salvación, que declaró una fuelga política nacional.

El 1 d'avientu de 2004, el Verjovna Rada pasó una resolución que condergó fuertemente les aiciones a favor del separatismu y de federalismu, pasando un votu de non-enfotu nel Gabinete de Ministros d'Ucraína, una decisión que'l Primer Ministru Yanukóvich refugó reconocer. Pola Constitución d'Ucraína, el votu de non-enfotu demandaba la resignación del gobiernu, pero'l parllamentu nun cuntaba con medios pa obligar a la resignación ensin la cooperación del Primer Ministru Yanukóvich y l'entá presidente, Kuchma.

El 3 d'avientu de 2004, la Suprema Corte d'Ucraína rompió finalmente col estancamientu políticu. La Corte decidió que, por cuenta de la escala del fraude eleutoral, habíase vueltu imposible establecer los resultaos eleutorales. Poro, invalidáronse los resultaos oficiales que-y daríen a Yanukóvich la presidencia. Como resolución, la Corte ordenó una repetición de la segunda vuelta llevada a cabu'l 26 d'avientu de 2004.[18] Esta decisión foi vista como una victoria pel campu de Yúshchenko, ente que Yanukóvich y los sos simpatizantes buscaron una repetición de les eleiciones por completu, como segunda opción si a Yanukóvich nun-y yera apurrida la presidencia. El 8 d'avientu de 2004 el parllamentu modificó les lleis p'aprovir d'un marcu llegal a les nueva ronda eleutoral. El parllamentu tamién aprobó cambeos a la Constitución, implementando una reforma política sofitada pol presidente Kuchma como parte d'un compromisu ente les autoridaes y l'oposición.

En payares de 2009 Yanukóvich declaró qu'anque la so victoria nes eleiciones foi-y privada, ésti otorgar col fin d'evitar una matanza. "Yo nun quería que les madres perdieren a los sos fíos y que les esposes perdiereran a los sos maríos. Nun quería que cadabres de Kiev fluyeren pol ríu Dniéper. Nun quería asumir el poder al traviés d'una matanza."[19]

Repetición de les eleiciones editar

El 26 d'avientu una repetición de les votaciones foi llevada a cabu so un fuerte escrutiniu d'observadores locales ya internacionales. Les resultancies preliminares, anunciaos pola Comisión Eleutoral Central d'Ucraína'l 28 d'avientu, otorgar a Yúshchenko y a Yanukóvich 51,99% y 44,20% del total de los votos, lo cual representaba un cambéu de +5.39% a favor de Yúshchenko y un -5.27% escontra Yanukóvich, comparáu coles encuestes de payares.[20] L'equipu de Yanukóvich intentó montar un retu agresivu a los resultaos eleutorales, utilizando tantu les cortes ucraínes como procesos de quexa na Comisión Eleutoral. Sicasí, toles sos quexes fueron feches a un llau, estableciéndose ensin méritu per parte de la Suprema Corte d'Ucraína y pola Comisión Central Eleutoral.[13] El 0 de xineru de 2005 la Comisión Eleutorald eclaró oficialmente a Yúshchenko como ganador de la guerra eleutoral presidencial.[13] coles resultancies oficiales cayendo dientro del 0.01% de los preliminares. Esta declaración de la Comisión Eleutoral[21] esclarió'l camín pa la inauguración de la presidencia de Yúshchenko. La ceremonia oficial tomó llugar nel edificiu del Verjovna Rada el 23 de xineru de 2005 y foi siguida pola "inauguración pública" del nuevu presidente nel Maidán Nezalézhnosti (Plaza de la independencia) frente a cientos de miles de los sos simpatizantes.[22] Esti eventu traxo a la Revolución naranxa a la so conclusión pacífica.[23]

Rol de la intelixencia ucraniana y de les axencies de seguridá editar

Acordies con una versión de los eventos del New York Times,[24] axencies de seguridá ucraniana xugaron un rol inusual na Revolución naranxa, con una axencia de la KGB aproviendo de soporte a la oposición política. Acordies con el reporte, el 28 de payares de 2004 más de 10,000 tropes del Ministeriu del Interior fueron movilizaes pa poner fin a les protestes na Plaza de la Independencia de Kiev, cola orde del so comandante, el Xeneral Serguéi Popkov.[25] El serviciu de Seguridá d'Ucraína, un socesor a la KGB d'Ucraína, alvirtió a los líderes de la oposición sobre la campaña. Oleksandr Galaka, líder del GUR (intelixencia militar) fixo llamaes pa "prevenir una masacre". El xeneral Íhor Smeshkó (comandante de la SBU) y el Xeneral Vitaly Románchenko (xefe militar de la contra-intelixencia) declaró prevenir a Popkov retirar les sos tropes, lo cual fixo col fin d'evitar una masacre.

En xunto col deséu d'evitar una masacre, l'artículu del New York Times suxurió que los oficiales de seguridá fueron motivaos por un iñerizu personal ante la posibilidá de tener que sirvir al Presidente Yanukóvich, quien fuera condergáu na so mocedá por robu y asaltu, y tenía una supuesta conexón política con homes de negocios corruptos, especialmente si ésti diba xubir a la presidencia al traviés del fraude. Los sentimientos personales del Xeneral Smeshkó escontra Yanukóvich pudieron desempeñar un rol importante tamién. Evidencia adicional de la popularidá de Yúshchenko y el menor sofitu ente oficiales de la SBU demostrar pol fechu de que múltiples y embarazosas pruebes de fraude eleutoral, incluyendo grabaciones telefóniques ente Yanukóvich y oficiales del gobiernu aldericando cómo iguar les eleiciones.[26] Estes conversaciones fueron grabaes y aprovíes a la oposición por simpatizantes nes axencies de seguridá d'Ucraína.

Acordies con Abel Polese, Kuchma topábase ablayáu pola so reputación nel oeste; por cuenta de una falta de recursos naturales pa financiar el so réxime, ésti tuvo que demostrar un compromisu escontra la democracia col fin de ser beneficiariu de l'asistencia financiera del oeste.[27]

Cambeos a la Constitución d'Ucraína editar

Como parte de la Revolución naranxa, la Constitución ucraniana foi modificada col fin de dirixir los poderes presidenciales escontra'l parllamentu. Ésti foi'l preciu de Oleksandr Moroz pol so rol decisivu en da-y la victoria presidencial a Yúshchenko. Los comunistes tamién dieron el so sofitu a estes midíes. Estes tuvieron efeutu en 2006 cola victoria nes eleiciones parllamentaries del Partíu de les rexones de Yanukóvich, creando una coalición de gobiernu colos socialistes y comunistes sol so lideralgu. Como resultancia, el Presidente Víktor Yúshchenko tuvo qu'enfrentase con un poderosu Primer Ministru quien tenía'l control de munchos portafolios importantes. El so mandatu terminó a finales de 2007, dempués de que Yúshchenko llograra'l so llargu intentu d'eslleir el parllamentu. Dempués de la eleición, el partíu de Yanukóvich foi, nuevamente, el más ampliu, pero'l de Timoshenko terminó nun segundu llugar. Los partíos naranxes ganaron una estrecha mayoría, dexando un nuevu gobiernu baxu Timoshenko, pero'l cayente políticu de Yúshchenko siguió hasta les sos probes demostraciones nes eleiciones de 2010.

El 1 d'ochobre de 2010, la Corte Constitucional d'Ucraína modificó los cambeos de 2004, considerándolos inconstitucionales.[28]

Eleiciones presidenciales de 2010 editar

Una corte alministrativa en Kiev prohibió les aiciones masives nel Maidán Nezalézhnosti dende'l 9 de xineru de 2010 al 5 de febreru de 2010. La oficina del alcalde de Kiev fixera esti pidimientu col fin d'evitar "situaciones non estandarizadas" en víspores de les eleiciones presidenciales de 2010. Aparentemente (en particular) el Partíu de les Rexones, la Unión Nacional d'Ucraína y el Svoboda aplicaren por un permisu pa faer demostraciones en dichu llugar.[29] El presidente en vez, Víktor Yúshchenko llogró un 5.5% de los votos mientres la eleición.[30] Yúshchenko llegó a dicir que "Ucrania ye un país democráticu" en muestra de la so voluntá política na estación de les votaciones. "Ye una nación llibre y ye un pueblu llibre."[31] D'alcuerdu a ésti, esto ye muestra d'unu de los grandes llogros de la Revolución naranxa.

En 2010, la eleición presidencial de Víktor Yanukóvich foi declarada como ganadora, siendo señalada por munchos de los simpatizantes de Yanukóvich como un "final de la velea de la Revolución naranxa".[32] Darréu dempués de la so eleición, Yanukóvich prometió "llimpiar la falta d'entendimientu y los vieyos problemes que remanecieron mientres los años del poder naranxa".[33] Acordies con l'influyente miembru del Partíu de les rexones, Rinat Ajmetov, los ideales de la Revolución naranxa ganaron nes eleiciones de 2010. "Tuvimos una eleición xusto y democrático. El mundu enteru reconocer y los observadores internacionales confirmaron les sos resultancies. Este ye'l motivu pol cual la Revolución naranxa ganó".[34] Acordies con Yulia Timoshenko les eleiciones de 2010 fueron "una perda d'oportunidá pa convertise en miembru de la familia europea y de poner un fin al mandatu de la oligarquía".[35]

Mandáu editar

El Presidente Víktor Yúshchenko decretó'l 22 de payares de 2005 (el día del entamu de la Revolución Naranxa) la festividá non-pública del "Día de la llibertá".[36] Esta fecha foi movida al 22 de xineru (combinada col Día de la unificación ucraniana) pol presidente Víktor Yanukóvich a finales d'avientu de 2011.[37][38][39] El presidente Yanukóvich declaró que treslladó'l "Día de la llibertá" por cuenta de delles increpancias dende'l públicu.[38]

En 2007 una investigación reveló que la opinión pública sobre la naturaleza de la Revolución naranxa camudara de forma pocu significativa dende 2004 y que les actitúes alrodiu de ella nel país siguíen estremaes ente les mesmes llinies xeográfiques que s'atopaben presentes mientres la revolución, siendo l'oeste y centru d'Ucraína más positivos al respective de los eventos que'l sur y l'este.

Mientres la campaña de les eleiciones parllamentaries de 2012, la campaña del Partíu de les rexones enfocóse fuertemente en (lo qu'ellos llamaben) les ruines de cinco años de lideralgu.[40][41]

Fora d'Ucraína editar

 
Protestes del 4 de febreru de 2012 en contra de la Revolución naranxa en Rusia; na pancarta lléese, en rusu, "¡La Revolución naranxa nun va pasar!"

En marzu de 2005, el Ministru de Rellaciones Esteriores d'Ucraína, Borýs Tarasyuk, declaró qu'Ucrania nun esportaría la so revolución.[42]

Mientres la ceremonia inaugural d'Alexander Lukashenko como Presidente de Bielorrusia el 22 de xineru de 2011, Lukashenko estableció que Bielorrusia nunca tendría la so propia versión de la Revolución naranxa nin de la Revolución rosa de Xeorxa.[4] En víspores de la eleición presidencial de la República d'Osetia del Sur d'avientu de 2011 y mientres les protestes que siguieron a les eleiciones presidenciales ruses de 2011, l'Embaxador d'Osetia del Sur pa la Federación Rusa, Dmitry Medoyev y el Primer Ministru rusu Vladímir Putin y los sos simpatizantes, nomaron a la Revolución naranxa como una conocencia infame pa los sos países.[5][43][44] Putin tamién declaró que los organizadores de les protestes ruses d'avientu de 2011 fueren previos conseyeros rusos pa Yúshchenko mientres la so presidencia y que s'atopaben tresfiriendo la Revolución naranxa a Rusia. En 2013, un miembru de la Duma Estatal rusa, Oleg Nílov, y Serguéi Gláziev, el conseyeru económicu de Putin, referir a los adversarios políticos como "distintes personalidaes nuna especie de pantalones naranxes" y como "diplomáticos y burócrates qu'apaecíen dempués d'años d'histeria 'naranxa'. Serguéi Gláziev declaró n'agostu de 2013 que "toa una xeneración de diplomáticos y burócrates apaeciera dempués d'años d'histeria 'naranxa', quien s'atopaben llevando a cabu una axenda anti-rusa, creando un efeutu qu'a Ucrania nun lu prestaría", refiriéndose a la integración d'Ucraína a la Unión Europea y non a la Xunión Euroasiática de Bielorrusia, Kazakstán y Rusia.

En círculos nacionalistes rusos, la Revolución naranxa foi venceyada col fascismu, por cuenta de que, magar ser marxinal, el nacionalismu ucraniano de grupos d'estrema derecha y d'ucraínos americanos (incluyendo a la esposa de Víktor Yúshchenko, Kateryna Yúshchenko, quien naciera nos Estaos Xuníos) viéronse arreyaos nes demostraciones; los grupos nacionalistes rusos vieron a dambos como cañes del mesmu árbol del fascismu.[45] El qu'ucraínos-americanos arreyar en diches aiciones llevó a la creencia de que la Revolución naranxa foi incentivada pola CIA.[45]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Andrew Wilson, “Ukraine's 'Orange Revolution' of 2004: The Paradoxes of Negotiation”, in Adam Roberts and Timothy Garton Ash (eds.), Civil Resistance and Power Politics: The Experience of Non-violent Action from Gandhi to the Present, Oxford University Press, 2009, páxs. 295–316.[1]
  2. Paul Quinn-Judge, Yuri Zarajovich, The Orange Revolution, Time, 28 November 2004
  3. «Yanukovich declared winner in Ukraine poll». The Independent. 15 de febreru de 2010. http://www.independent.co.uk/news/world/europe/yanukovich-declared-winner-in-ukraine-poll-1899552.html. 
    «Viktor Yanukovych sworn in as Ukraine president». BBC News. 25 de febreru de 2010. http://news.bbc.co.uk/2/hi/8535778.stm. 
  4. 4,0 4,1 Lukashenko Growls at Inauguration, The Moscow Times (24 January 2011)
  5. 5,0 5,1 Putin calls 'color revolutions' an instrument of destabilisation, Kyiv Post (15 December 2011)
  6. Ukraine is Not Russia:Comparing Youth Political Activism Archiváu el 16 de mayu de 2014 na Wayback Machine. by Alifaces Kuzio, Johns Hopkins University Press, 2006
    (en rusu) «В оранжевых и радужных трусах» In orange and rede shorts, Vzglyad (25 January 2013)
  7. Ukraine's Orange Revolution: Causes and Consequences by Alifaces Kuzio, University of Ottawa (28 April 2005)
  8. BBC News. “Ukraine Country Profile.” 2012. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102303.stm. 2 Dec 2012; Encyclopedia Britannica. Kuchma's Presidency.; The Economist. “Catching Kuchma”. 2011. http://www.economist.com/node/18488564. 3 Dec 2012.; Konieczna, Joanna. “The Orange Revolution in Ukraine. An Attempt to Understand the Reasons.” 2005. http://www.osw.waw.pl/en/publikacje/osw-studies/2005-07-13/orange-revolution-ukraine-attempt-to-understand-reasons. 3 Dec 2012; Kuzio, Alifaces. Eight Necessary Factors for the Orange Revolution.; Kuzio, Alifaces. Five Contributing Factors.
  9. Understanding Ukrainian Politics: Power, Politics, and Institutional Design by Paul D'Anieri, M.E. Sharpe, 2006, ISBN 978-0-7656-1811-5, page 117
  10. Ukraine coalition born in chaos, BBC News (11 July 2006)
  11. Ukrainiустафа Найем, "С Президентом на «вы»", Фокус, 2 April 2007, №13
  12. Civil Resistance and Power Politics: The Experience of Non-violent Action from Gandhi to the Present edited by Adam Roberts and Timothy Garton Ash, Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-955201-6 (page 345)
  13. 13,0 13,1 13,2 "Timeline: Battle for Ukraine". BBC NEWS, 23 January 2005. URL Retrieved 12 September 2006
  14. Veronica Jojlova, New Kids On the Bloc, The New York Times, 26 November 2004
  15. Kamil Tchorek, Protest grows in western city, The Times, 26 November 2004
  16. Yushchenko takes reins in Ukraine. BBC NEWS. 23 January 2005. URL Retrieved 17 November 2006
  17. USAID Report Democracy Rising (PDF)
  18. Supreme Court of Ukraine decision regarding the annulment of 21 November vote. Full text in Ukrainian and Summary in English
  19. Yanukovych says presidential election scenario of 2004 won't be repeated in 2010, Interfax-Ukraine (27 November 2009)
  20. "Results of Voting in Ukraine Presidential Elections 2004", Central Election Commission of Ukraine. URL Retrieved 12 September 2006
  21. Official CEC announcement of results as of 10 January 2005, Central Election Commission. URL Retrieved 12 September 2006 Plantía:Uk icon
  22. Finn, Peter. "In a Final Triumph, Ukrainian Sworn In". Washington Post, 24 January 2005. URL Retrieved 12 September 2006
  23. Ukraine: A History 4th Edition by Orest Subtelny, University of Toronto Press, 2009, ISBN 1442609915
  24. C. J. Chivers, BACK CHANNELS: A Crackdown Averted; How Top Spies in Ukraine Changed the Nation's Path, The New York Times, 17 January 2005.
  25. For question on ultimate source of orders and mobilisation details see Lehrke, Jesse Paul. The Transition to National Armies in the Former Soviet Republics, 1988–2005.” Oxfordshire, UK: Routledge (2013), 188–89.
  26. «How Yanukovych Forged the Elections. Headquarters' Telephone Talks Intercepted». Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'avientu de 2005. Consultáu'l 7 d'abril de 2014., Ukrainska Pravda, 24 November 2004.
  27. Russia, the US, “the Others” and the “101 Things to Do to Win a (Colour)Revolution”: Reflections on Xeorxa and Ukraine by Abel Polese, Routledge (26 October 2011)
  28. Update: Return to 1996 Constitution strengthens president, raises llegal questions, Kyiv Post (1 October 2010)
  29. Court forbade Maydan after first tour of election, UNIAN (13 January 2010)
  30. Plantía:Uk iconCentral Election Commission Candidate Results, CEC Ukraine (19 January 2010)
  31. Ukraine. Farewell to the Orange Revolution, EuropaRussia (19 January 2010)
  32. Ukraine election: Yanukovych apures Tymoshenko to quit, BBC News, 10 February 2010, 13:23 GMT
  33. Yanukovych appeals to the nation, asks Tymoshenko to step down, Kyiv Post (10 February 2010)
  34. Akhmetov: Ideals of 'Orange Revolution' won at election in 2010, Kyiv Post (February 26, 2010)
  35. Yulia Tymoshenko's address to the people of Ukraine, Yulia Tymoshenko official website (22 February 2010)
  36. Day of Freedom: here comes the end to revolutions, ForUm (23 November 2011)
  37. Yanukovych signs decree on new holiday replacing Ukrainian Independence Day, Kyiv Post (30 December 2011)
  38. 38,0 38,1 Yanukovych cancels Freedom Day on 22 Nov., Z I K (31 December 2011)
  39. Yanukovych abolishes Day of Liberty on 22 November, “Observer” (30 December 2011)
  40. Draft Campaign Program of the Party of Regions, Party of Regions (2012)
    The upcoming parliamentary elections in Ukraine [Summary], WSN (23 October 2012)
  41. Q&A:Ukrainian parliamentary election, BBC News (23 October 2012)
  42. BEREZOVSKY HOPES TO SELL ORANGE REVOLUTION TO RUSSIA, The Jamestown Foundation (17 March 2005)
  43. 'Orange' methods will fail in South Ossetia, Kyiv Post (2 December 2011)
  44. Russians Rally as Putin Hints Reforms, Warns of Regime Change RIAN (4 February 2012)
  45. 45,0 45,1 New Extremely Right-Wing Intelectual Circles in Russia: The Anti-Orange Committee, the Isborsk Club and the Florian Geyer Club by Andreas Umland, International Relations and Security Network (5 August 2013)

Otres referencies editar

Enllaces esternos editar