Salvador Puig Antich

Salvador Puig Antich (30 de mayu de 1948Barcelona – 2 de marzu de 1974Barcelona)[4] foi un anarquista y antifascista español, moteyáu "El Metge" ("El Médicu" en castellán) que formó parte del Movimientu Ibéricu de Lliberación (MIL), organización anticapitalista que sofitaba'l baturiciu armáu y fomentaba la llucha obrera.

Salvador Puig Antich
Vida
Nacimientu Barcelona30 de mayu de 1948[1]
Nacionalidá España
Muerte Barcelona2 de marzu de 1974[2] (25 años)
Sepultura Cementeriu de Montjuïc
Causa de la muerte garrote vil (es) Traducir
Asesín Antonio López Sierra
Familia
Pareyes Margalida Bover (es) Traducir
Hermanos/es Joaquim Puig Antich
Estudios
Estudios Colegio La Salle Bonanova (es) Traducir
Llingües falaes catalán
castellanu[3]
Oficiu activistapolíticu
Creencies
Partíu políticu Movimiento Ibérico de Liberación (es) Traducir
salvadorpuigantich.info
Cambiar los datos en Wikidata

Foi deteníu el 25 de setiembre de 1973 y condergáu a muerte por un Conseyu de Guerra pol homicidiu del subinspector del Cuerpu Xeneral de Policía en Barcelona, brigada anti-atracos, Francisco Anguas Barragán, de 24 años, mientres un tirotéu que se produció mientres l'operativu de la so detención xunto a otros miembros del MIL. Morrió executáu per mediu de garrote llaín na mañana del 2 de marzu de 1974. Foi la última persona executada n'España por esti métodu.

Biografía editar

Salvador nació en Barcelona,(España), el 30 de mayu de 1948. Fíu d'una familia trabayadora con una ideoloxía burguesa, cristiana y progresista, Salvador yera'l terceru de seis hermanos. El so padre, Joaquín Puig, fuera militante d'Acció Catalana mientres la República; exiliáu en Francia nel campu de concentración de Argelès-sur-Mer, a la so vuelta a España foi condergáu a muerte ya indultáu nel últimu momentu. La so madre, Immaculada Antich, yera una muyer activa con una amplia vida social, de temperamentu estravertíu y allegre, referente de la vida familiar.

La madre y la güela de Salvador, xunto a la figura del so hermanu mayor Joaquim, fueron de gran influencia mientres la so infancia. El so padre, polo contrario, siempres se caltuvo un tanto al marxe de la so educación.

Mocedá editar

El mozu Salvador empezó a estudiar nel colexu relixosu La Salle Bonanova al pie del so hermanu Joaquim hasta que foi espulsáu por indisciplina (por pegar a un profesor que faltara a un compañeru de clase). Dempués estudió nos Salesianos de Mataró en réxime d'internáu, en pasando pola escolanía de los capuchinos de la Ilesia de Pompeya, onde, como otros compañeros, compaxinó con dalgún trabayu esporádicu.

A partir de los dieciséis años compaxinó'l trabayu nuna oficina colos estudios nocherniegos del Bachilleratu y preuniversitario nel Institutu Maragall, onde fixo amistá con Javier Garriga y los hermanos Solé Sugranyes, Oriol ya Ignacio, toos ellos futuros compañeros del Movimientu Ibéricu de Lliberación (MIL). Seríen Ignacio y Javier quien empecipiaría a Salvador na política. Javier yera militante de les Fuercies Socialistes Federaes (FSF) ya Ignacio d'Aición Comunista, onde tamién militaba Santi Soler, quien depués sería unu de los ideólogos del MIL.

Militancia editar

Los episodios del "Mayu francés" de 1968 y la muerte del estudiante Enrique Ruano na Direición Xeneral de Seguridá en 1969 fueron decisivos por que Puig Antich decidiera implicase viviegamente na llucha contra la dictadura franquista. La so primer militancia sería en 1967 nes plataformes de Comisiones Obreres del barriu Sant Josep Oriol, formando parte de la Comisión d'Estudiantes del Institutu Maragall. Ideológicamente, llueu evolucionó escontra posiciones anarquista, que refugaben cualquier tipu de dirigismo y xerarquía dientro de les organizaciones políticu y sindical na llucha de la clase obrera escontra la so emancipación. N'empecipiando estudios universitarios de Ciencies Económiques, fai'l serviciu militar n'Eivissa, onde ye destináu a la enfermería del cuartel. Una vegada llicenciáu, incorporar al Movimientu Ibéricu de Lliberación (MIL), integrándose na so caña armada, en llucha contra'l capitalismu.

Puig Antich y los sos compañeros mover con facilidá nel mundu de la llucha clandestina. Puig participa, faciendo de xofer, nes aiciones del grupu, que consistíen xeneralmente n'atracos a bancos. Los botinos destinar a financiar les publicaciones clandestines del grupu. Crearon la revista "CIA" [Combalechadura Internacional Anarquista] y l'editorial "Mayu 37". Tamién s'ufiertaron p'ayudar económicamente a güelguistes, pero a éstos dába-yos mieu recibir un dineru proveniente de los atracos. Viaxaben de cutiu al sur de Francia, onde se rellacionaben con vieyos militantes cenetistas.

El 2 de marzu de 1973 un contable de la sucursal del Bancu Hispanoamericanu de Barcelona resultó mancáu de gravedá mientres un atracu perpetáu por Salvador Puig Antich, Jean Marc Rouillant, Josep Lluís Pons Llovet y Jordi Solé Sugranyes.[5] A partir d'entós la policía creó un grupu especial pa desarticular esta banda. La nueva situación creó duldes y contradicciones nel senu del MIL. N'agostu de 1973, nuna xunta en Francia, la mayoría de los sos miembros, descontentos cola trayeutoria del grupu, decidieron la so disolución. Sicasí, Puig Antich, los hermanos Solé Sugranyes y José Luis Pons decidieron siguir.[6]

Detención editar

 
Monumentu a Salvador Puig Antich na Plaza col so nome inaugurada en Barcelona en marzu de 2016

El 15 de setiembre de 1973, no que foi l'últimu atracu del MIL, en Bellver de Cerdaña la Guardia Civil detuvo a Oriol Solé y a José Luis Pons, ente que Jordi Solé consiguió escapar a Francia.[5] Unos díes dempués la policía detuvo a la novia de Pons y a Santi Soler que, al ser torturáu, acabó confesando que tenía una cita'l 25 de setiembre con Xavier Garriga nel chigre El Funicular.

El 25 de setiembre de 1973, axentes de la Brigada Políticu Social prepararon un operativu pa esi día esperando detener a Garriga. Anque nun s'esperaba la presencia de Puig Antich, finalmente los dos anarquistes son encetaos. Garriga diba desarmáu y nun opunxo resistencia. Puig aguantar al arrestu, polo qu'ente'l inspeutores Bocigas y Santorum y el subinspector Anguas trataron d'amenorga-y con una zancadiella y por aciu golpes na cabeza cola culata de les pistoles.[7] Nesi momentu -y requisaron una pistola Kommer, calibre 6,35 mm, cargada y ensin montar. Sicasí l'agarradiella siguió y cinco policías introducieron a Puig y a Garriga nun portal asitiáu nel númberu 70 de la cai Girona. Nesi momentu escuchóse un disparu, qu'aprovechó Garriga pa escapar, anque foi escorríu polos policías Rodríguez y Algar y atrapáu gracies a la collaboración ciudadana. Mentanto producióse un tirotéu nel portal onde habíen quedáu Puig Antich, Bocigas, Anguas y Fernández Santorum, resultando quebráu Puig Antich y muertu el subinspector Francisco Anguas Barragán, de 23 años.[8][5]

Jesús Irurre, funcionariu de prisiones que entabló amistá con Salvador Puig en prisión, manifestó

Salvador confesóme que llevaba dos pistoles, una nel llombu y otra coyida al pantalón per delantre. Al mete-y nesi portal, cayó de llombu na escalera y los policías, que yeren nuevos ya inespertos, quitáron-y l'arma que guardaba delantre y cutiéronlu con ella. Él sacó entós la pistola del llombu y pegó tres tiros. Trés.

ente que'l cuerpu del subinspector tenía cinco impacto de bala y Salvador recibió dos.[9]

Procesu xudicial y execución editar

 
Celda de Salvador Puig Antich na Cárcel Modelo
 
Paquetería de la Modelu, llugar d'execución de Salvador Puig Antich. Allumáu nel suelu'l llugar onde s'instaló'l garrote llaín

Puig Antich foi encarceláu, acusáu de ser l'autor de los disparos que causaron la muerte al subinspector del Cuerpu Xeneral de Policía en Barcelona Anguas Barragán y, darréu, xulgáu en conseyu de guerra y condergáu a la pena capital "pola muerte d'un funcionariu públicu por razones polítiques".[5] Partíos políticos, coleutivos de derechos humanos y mandatarios estranxeros, como la Santa Sede o'l canciller alemán Willy Brandt pidieron el so indultu. Los abogaos, hermanes y novia de Puig Antich coinciden n'afirmar que los partíos y sindicatos tradicionales d'oposición nun se movilizaron pa pidir el perdón del sentenciáu y asina evitar la so muerte o, siquier, buscar retardala. Salvador pasó la so última nueche na celda 443 de la cárcel Modelu de Barcelona, y foi executáu por aciu garrote llaín pol verdugu titular de l'Audiencia de Madrid, l'estremeñu Antonio López Sierra, na sala de paquetería de la prisión el 2 de marzu de 1974 a les 9:20 , certificando la so muerte un capitán médicu a les 9:40 hores.

En munchos países d'Europa entamáronse manifestaciones como protesta pola execución.[10][11][5]

El mesmu día, casi simultáneamente y pol mesmu métodu foi executáu en Tarragona Georg Michael Welzel (alies Heinz Chez) no que se consideró un intentu de les autoridaes franquistes de distrayer l'atención al respective de la execución de Puig Antich.[necesita referencies] Puig Antich ta soterráu nel Campusantu de Montjuïc (agrupación 14, nichu 2737).

El 31 d'ochobre de 2014, la xueza arxentina María de Servini, instructora de la causa penal contra'l franquismu, y basándose nel Principiu de xusticia universal, unvia una orde de detención internacional contra dellos cargos de la dictadura franquista implicaos na so execución, solicitando la so estradición coles mires d'entruga-yos. Imputaos, ente otros delitos, por roblar la sentencia de muerte de Salvador Puig Antich tán los ex-ministros franquistes Antonio Carro Martínez, José Utrera Molina, Antonio Barrera de Irimo y Licinio de la Fuente.[12]

Según Jean-Marc Rouillan, unu de los sos compañeros que lu esperaba nun coche cuando se produció la emboscada policial, Puig Antich disparó a los policías que-y detuvieron.[13]

atópase depositáu nel CRAI Biblioteca Pavelló de la República de la Universitat de Barcelona. Consta de correspondencia recibida y/o escrita por Salvador Puig Antich, documentos rellacionaos cola so detención, xuiciu y execución, poemes y documentos dedicaos a él, retayos de prensa. 

Mientres la so estancia en prisión entabló amistá con unu de los funcionarios de prisiones, Jesús Irurre, con quien xugaba a baloncestu mientres les salíes al patiu (dos hores al día, una pela mañana y otra pela tarde). La rellación empecipióse en redol a esi xuegu y foi engrandándose col tiempu. Irurre, fíu de funcionariu de prisiones, y que pasara por cárceles consideraes "dures" como la de Puerto de Santa María, foi influyíu pola personalidá de Puig de quien diría

Yera un home bien fuerte, bien humanu y sensible, un ser escepcional, cultu.

La rellación camudó la so forma d'entender la vida, yá na execución de Salvador, que foi a garrote llaín cuando s'esperaba que fuera fusiláu, glayó "¡Francu fíu de puta asesín!" siendo'l primeru d'una llarga llista fechos contra'l sistema que foi atropando dende entós.[9]

Cine, lliteratura, teatru, pintura y música editar

En 1974 mientres Salvador esperaba la so execución y el mundu movilizar pa consiguir el so indultu, Joan Miró pintó la serie La esperanza del condergáu a muerte.

El grupu de teatru Els Joglars produció en 1977 la obra Tornar que trataba sobre la execución de Heinz Chez como distraición del casu Puig Antich. Por esa obra'l grupu foi sometíu a un Conseyu de Guerra que xeneró un fuerte movimientu a favor de la llibertá d'espresión. Lluís Llach dedicó a la so memoria la tema "I si canto trist", que daba títulu al discu publicáu'l mesmu añu 1974. Años más tarde el cantautor participó na banda sonora de la película Salvador. El tamién cantautor Joan Isaac compunxo en 1976 la so tema "A Margalida" n'homenaxe a Puig Antich y a la so compañera. En 2005 Loquillo fixo tamién un cantar dedicáu a la so memoria nel discu Muyeres de pies de guerra llamada "L'añu que mataron a Salvador".

En 1985, publicóse'l primer llibru d'investigación sobre la tema: Tornar de tornar. Salvador Puig Antich i el MIL, Editorial Empúries, obra del coleutivu Carlota Tolosa, integráu por Ramon Barnils, Elisabet Bonshoms, Montse Majench, Xavier Montanyà, Margarida Palombar, Carles Ruiz, Elisabet Sabartés, Rosa Serra, Carles Serrat y Dolors Tubau.

En 1996 el Ateneu Enciclopèdic Popular de Barcelona publica'l llibru Antologia Poètica a la Memòria de Salvador Puig Antich, selección y prólogu de Ricard Vargas Golarons, qu'inclúi poemes anónimos y roblaos d'autores como Ferran Aisa, Neil Amaro, Víctor Esteban, Vicent Andrés Estellés, Antoni Dalmases, Pere Gimferrer, Valentí Gómez i Oliver, José Agustín Goytisolo, Sara Guillén, Joan Isaac, Gerard Faces, Lluís Llach, Ramon Muns, Agustí Pons, Marcel·lí Reyes, Anton Sala-Cordanó, Segimon Serrallonga, Josep-Miquel Sevià, Ricard Vargas Golarons, Andreu Vidal...

En 2001, el periodista catalán Francesc Escribano escribió'l llibru Cuenta atrás. La historia de Salvador Puig Antich, nel que cunta los fechos que llevaron a la execución de Puig Antich. En setiembre de 2006, con guión basáu nel llibru d'Escribano, estrenóse la película española Salvador, protagonizada por Daniel Brühl y empobinada por Manuel Huerga.

Homenaxes editar

 
Plaza Salvador Puig Antic inaugurada en Barcelona en marzu de 2016

El 5 de marzu de 2016 l'alcaldesa de Barcelona Ada Colau inauguró un mirador con vistes a la ciudá nel barriu de Les Roquetes col so nome. Na plaza asitióse un monumentu en memoria del mozu anarquista, obra del arquiteutu Nicolás Aparicio y Gerard Cuartero.[14] Colau reivindicó na so intervención la memoria anarquista de la ciudá de Barcelona y reclamó la Barcelona "anticapitalista, feminista y antisistema". Tamién condergó la impunidá de los crímenes del franquismu. Asistieron tamién al homenaxe les sos hermanes, l'ex-alcalde Xavier Trias, la presidenta del Parllamentu de Cataluña Carme Forcadell y el cantante Joan Isaac qu'interpretó delles de los sos cantares, ente elles "A Margalida" dedicada al mozu anarquista.[15]

En Madrid, hores antes, el 4 de marzu, entamóse un homenaxe en Centru Cultural Casa del Reló, nel qu'intervieno la so hermana Merçona y lleéronse nel escenariu trés de les cartes que Salvador escribió dende la prisión. 42 años dempués de la so execución, foi'l primer homenaxe que se celebra pa honrar la so memoria.[16]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Library of Congress Authorities. Data de consulta: 9 payares 2019. Identificador d'autoridá de la Biblioteca del Congresu d'EEXX: n85128901. Editorial: Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Gran Enciclopedia Catalana (ed.): «Salvador Puig i Antich» (catalán). l'Enciclopèdia.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Marimon, Sílvia (1 de marzu de 2014). Llabra (ed.): «Puig Antich: 40 anys reivindicant justícia».
  6. Puig Antich, casu reabiertu
  7. Declaraciones de Carmen Puig Antich nel actu de presentación del área de Memoria Histórica de Pondemos País Vascu en Bilbao el 12 de xineru de 2018. Mediu: Páxina de La Morada de Bilbao en Facebook. Autor:La morada (Bilbao) Fecha: 12 de xineru de 2018 Momentu de la declaración:1'20
  8. Llibertarios, llibertaries. Un diccionariu bio-bibliográficu.
  9. 9,0 9,1 El carceleru que xugaba al baloncestu con Puig Antich. Jesús Irurre, funcionariu de prisiones de la cárcel d'Eivissa, rellata a los estudiantes del institutu Blanca Dona la so intensa rellación col mozu anarquista que'l 2 de marzu de 1974 convertir nel últimu reu executáu a garrote llaín n'España. Merdio: El diariu d'Eivissa. Autor:JOSÉ MIGUEL L. ROMERO Fecha:22 de xunu de 2012
  10. La comunicación política na transición.
  11. EEXX envaloró que Puig Antich foi executáu con un "métodu medieval", Públicu, 19/2013
  12. «xusticia arxentina ¿A qué venti franquistes ordena detener la Xusticia arxentina?». publico.es (1 de payares de 2014).
  13. Ignacio Cembrero, «Puig Antich disparó», El País, 22 de marzu de 2009.
  14. «Barcelona inaugura un 'balcó de llibertat' en memoria de Salvador Puig Antich». Consultáu'l 6 de marzu de 2016.
  15. «plaza-a-puig-antich-42-anos-despues-de-la so-muerte_1163857/ Ada Colau reivindica la Barcelona antisistema nel homenaxe a Puig Antich. Noticies de Cataluña». Consultáu'l 6 de marzu de 2016.
  16. «Salvador Puig Antich, la impunidá como traza identitario del Estáu». Consultáu'l 6 de marzu de 2016.

Enllaces esternos editar

Antich caltuvo la esperanza d'una conmutación de penar]». La Vanguardia (3 de marzu de 1974):   p. 6. http://hemeroteca.lavanguardia.es/preview/1974/03/03/pagina-6/34237836/pdf.html. 

El so fondu personal Inventari del Fons FP, Subsèrie Salvador Puig Antich, del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República de la Universitat de Barcelona